Aikuisena liiketalouden pt

mamma3

Hei, itse harkitsen tässä 35-vuotiaana liiketalouden perustutkinnon suorittamista aikuisopiskeluna eli valmistuisin n.2 vuodessa merkonomiksi.
Olen peruskoulupohjainen eli mitään loppuunvietyä toisen asteen tutkintoa ei ole.
Olen elättänyt itseni tekemällä töitä, johon varsinaista koulutusta ei ole tarvinnut. Erilaisissa teollisuuden tuotantotyöntekijän tehtävissä sekä kaupan kassana useamman vuoden.
Mietiskelin vain miten merkonomin paperit auttaisivat työllistymistäni työelämässä.
Työllä on aina ollut iso merkitys elämässäni ja nyt haluaisin luoda itselleni uran.
Merkonomin tutkinto mietityttää...
Millaisiin paikkoihin merkonomilla on hyvät mahdollisuudet työllistyä?
Entä palkkaus? Jatko-opinnot?
Mietintämyssy tässä koko ajan päässä, että lähdenkö opiskelemaan vai en.
Toisaalta elämä valuu hukkaan jos lorvin päivät nyt työttömänä kotona ja saan vain silloin tällöin määräaikaisia työsuhteita aloilta jossa koulutusta ei tarvita ja palkkakin on tällöin sen mukainen eli todella surkea :(

2

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mieisse

      Olen itse tekniikan puolelta. Perustutkinnolla pääsee kassalle ja toimistoapulaiseksi näin äkkiseltään arvioituna.
      Ehdottomasti kannattaa hankkia joku koulutus, josta sitten jatkaa eteenpäin. Moni yritys käyttää rekry-palveluita, jotka tass monasti ovat toteutukseltaan rasti ruutuun cv.
      Vaikka olisi kuinka hyvä tyyppi, tulee sivuutetuksi haussa koska hakulomakkeista katsotaan ne vaaditut koulutus ja kokemuskohdat ja jollei ole koulutusta ei homma etene.
      Palkkaus lienee 1800-2000€.
      Pohjakoulutuksella ja riiittävällä työkokemuksella voi hakea ammattikorkaan jatko-opintoihin.

    • merkonomi ym.

      Opiskelu / tutkintojen suorittaminen on hyvä asia - ja merkonomin tutkinto voisi sopia sinulle hyvin, kun on jo ennestään kaupallisen alan tietämystä kiinnostusta kys.tutkintoa kohtaan. Opiskelusta on aina jotain hyötyä, sitä ei vain tiedä koska milloin miten ;)
      Mitä "mieisse" kirjoittikin jo, niin kyllä työnantajat katsovat ns. muodollista pätevyyttä - eli koulutuksia työkokemusten lisäksi. Merkonomi-tutkinnon jälkeen voit hakea AMK-opintoihin halutessasi.

      Vaikka monet sanovat että merkonomin papereilla ei tee nykyään mitään ja että se on pääsy kaupan kassalle jne., ei se pidä paikkaansa. Toki kaupassa työskentely on yksi niitä asioita mihin se vaikuttaa positiivisesti; se vaikuttaa myös palkkaan eikä vain työpaikan saantiin. Sitten taas riippuu siitä minkä merkonomi-linjan valitsee mihin on paremmat mahdollisuudet - mutta esim. erilaiset toimistotyöt on yksi asia.

      "mieisse" arveli palkkaukseksi 1800-2000 €; itse en ole saanut koskaan missään noin suurta palkkaa..., toisaalta en ole myöskään ollut kokopäivätyössä 1990-luvun alun jälkeen... Tosin se ns. osapäivätyösysteemi (itselläni n. 20 - 35 vkh) on sopinut itselleni ihan hyvin useammastikin seikasta johtuen ;) Itse arvioisin, että täysillä työpäivillä voi päästä n. 1500-1600 €/kk bruttotuloihin parhaimmillaan, riippuu tietysti paikasta työstä ym.

      Koulutuksen hankkiminen on kannattavaa, pelkällä peruskoululla ei kovin pitkälle nykypäivänä työmarkkinoilla pääse - ainakaan yleensä. Ja voihan sitä opiskella usemmankin ammatin myöhemmin tarvittaessa, sitähän sanotaan että elämä on ikuista opiskelua "hautaan asti"...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6382
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4106
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      265
      2529
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1498
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      96
      1348
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1001
    Aihe