Jättäisitkö seksittömän parisuhteen?

kodsivh öpan v

Jos puolisosi halvaantuu, niin jätätkö hänet, koska et saa enää seksiä? Miksi niin monet nykyään eroavat tai jättävät, jos seksihalut eivät kohtaa? Onko se seksi muka tärkeämpää kuin rakkaus? Onko seksin puute syy erota jostakusta, jota oikeasti rakastaa?

En siis tarkoita, että pitäisi elää kämppiksinä tai kavereina, en. Ei suhde ilman seksiä ole aina samanlaista kuin kaverisuhde. En minä ainakaan kavereita halaile, suukottele tai hyväile muuten, vietä jokaista päivää yhdessä ja mene heidän kanssaan naimisiin. Eroottinen läheisyys kuuluu parisuhteeseen, mutta ei kai sen ole pakko tarkoittaa pelkkää perinteistä seksiä. Ei kai seksitön parisuhde tarkoita automaattisesti pelkkää platonista kaverisuhdetta?

Itse olen parisuhteessa, jossa seksiä ei enää ole, koska mieheni ei pysty siihen. En kuitenkaan ikinä jättäisi häntä sen takia, koska rakastan häntä. Voimme hellitellä ja olla lähekkäin muutenkin, ilman varsinaista aktia. Sitten ihmiset sanovat, etteivät voisi elää kaverisuhteessa. Ei meillä mielestäni ole kaverisuhde, vaikkei oikeaa seksiä olekaan. Rakastan miestäni ihan eri tavalla, kuin rakastan kavereitani.

Onko olemassa vielä ihmisiä, jotka elävät tai voisivat elää suhteessa, johon perinteinen seksi ei kuulu? Vai onko se niin tärkeää, että sen vuoksi ollaan valmis eroamaan tai jättämään? Jos sinun puolisosi halvaantuisi, jättäisitkö hänet, koska et voisi enää harrastaa seksiä? En tuomitse ihmisiä, joille seksi on niin tärkeää, että olisivat valmiita siihen, kaikki ovat erilaisia, ymmärrän sen paremmin kuin hyvin, enkä sano, että seksitön elämä on aina helppoa. Haluaisin vain kuulla mielipiteitä, että mitä sinä tekisit ja miksi? Voiko oikeaa rakkautta olla parisuhteessa myös ilman seksiä vai onko seksi liian tärkeä osa suhdetta?

30

833

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Stadin mies

      Ei voi sanoa, koska se tilanne pitäisi itse kokea ensin. Kokea miltä se seksittömyys tuntuu ja sitten tehdä päätös: jäädäkö suhteeseen vai lähteä.

    • 3 + 16

      Oikeaa rakkautta voi olla ilman seksiä, mutta oikeaa elämää ei.

    • Ei halu halaamalla lähde, niin kuin mainoksessakin sanotaan.

      Ensin pitää erottaa toisistaan halu ja kyky. En minä jättäisi vaimoani, jos hän ei kykenisi tyydyttämään minua. Mutta jättäisin, jos hän ei haluaisi. Sitäpaitsi yhdyntä ei ole ainoa seksin muoto, kuten sinäkin tietänet.

      • 3+17

        Niinpä. Se on ihan eri asia, jos puoliso silti haluaa olla lähekkäin, suukotella ja halailla, kuin että on kuin kylmä kala lähelläsi ja aina torjuu kaikki läheisyyden yritykset.


    • annnu-

      "Jos puolisosi halvaantuu, niin jätätkö hänet, koska et saa enää seksiä? Miksi niin monet nykyään eroavat tai jättävät, jos seksihalut eivät kohtaa? Onko se seksi muka tärkeämpää kuin rakkaus? Onko seksin puute syy erota jostakusta, jota oikeasti rakastaa?"

      - En missään nimessä, olisin hänen rinnallaan loppuun asti sillä vaikka hän ei kykenisi enää rakastelemaan kanssani, hän kykenisi rakastamaan minua. En siis jättäisi.

      - Sitten asiasta kukkaruukkuun, jos tuolle seksittömyydelle olisi syynä se että ei tahdo niin lähtisin, siinä vaiheessa tuskin rakastaakaan enää jos ei toiselle tahdo ollenkaan mielihyvää tuottaa.

      - Onko seksi tärkeämpää kuin rakkaus? Ei , mutta seksi on luonnollinen tapa osoittaa rakkautta läheisimmälleen, siinä ollaan niin lähellä ja suojattomana kuin olla ja voi. Enemmän tunnetta pelissä kuin missään mitä kaksi ihmistä voi tehdä keskenään.

      • 3 + 16

        "tuskin rakastaakaan enää jos ei toiselle tahdo ollenkaan mielihyvää tuottaa"

        Seksi ei ole seksiä, jos sitä tekee toisen iloksi.


      • annnu-
        3 + 16 kirjoitti:

        "tuskin rakastaakaan enää jos ei toiselle tahdo ollenkaan mielihyvää tuottaa"

        Seksi ei ole seksiä, jos sitä tekee toisen iloksi.

        No ei tietenkään? Hieman kärjistetty ajatus enkä ymmärrä miten tuollaisen kuplan sait tuosta. Tottakai minäkin nautin seksistä mutta myös toisen nautinto lisää omaa mielihyvääni, on kivaa kun kummallakin on kivaa? o.O


      • 3 + 16 kirjoitti:

        "tuskin rakastaakaan enää jos ei toiselle tahdo ollenkaan mielihyvää tuottaa"

        Seksi ei ole seksiä, jos sitä tekee toisen iloksi.

        "Seksi ei ole seksiä, jos sitä tekee toisen iloksi. "

        -On se silti edelleen seksiä. Onhan sekin seksiä jos sitä, vaikkapa ostaa prostituoidulta.
        Rakastelusta ei tietenkään voi enää kummassakaan tapauksessa puhua.


      • 7 + 2
        TheOne kirjoitti:

        "Seksi ei ole seksiä, jos sitä tekee toisen iloksi. "

        -On se silti edelleen seksiä. Onhan sekin seksiä jos sitä, vaikkapa ostaa prostituoidulta.
        Rakastelusta ei tietenkään voi enää kummassakaan tapauksessa puhua.

        Sanojen merkitys, hm... Tyydyttävä seksi edellyttää molemminpuolista hurmiota. Tyydyttävä elämä edellyttää tyydyttävää seksiä.


      • 7 + 2 kirjoitti:

        Sanojen merkitys, hm... Tyydyttävä seksi edellyttää molemminpuolista hurmiota. Tyydyttävä elämä edellyttää tyydyttävää seksiä.

        Puhe ei ollut seksin laadusta vaan siitä onko edellä mainittu seksiä. Ja tietenkin se on. Huonokin seksi on silti seksiä.


    • mä vaan

      Ajatus seksittömästä suhteesta tuntuu oudolta. Mutta mitä on perinteinen seksi? En jättäisi miestä halvaantumisen takia, koska uskon, että löytäisimme keinoja harrastaa seksiä. Yhdynnättömistä kausista on jo kokemusta.

      Toisaalta voisi tuntua pahalta saada itse nautintoa seksistä, jos toinen ei sitä pysty enää kokemaan. Riippuu puolison tunteista. Suhteemme on niin paljon muutakin kuin seksiä. Nyt tuntuu ainakin siltä, etten kenenkään toisenkaan kanssa voisi saada seksistä sellaista iloa kuin oman miehen kanssa, joten ehkä käyttäisin oman käden oikeutta ja eläisin muistojen voimalla?

      Sinä itse päätät, mikä sulle on oikeaa rakkautta, seksillä tai ilman.

    • naisen tarpeet

      Kyllä itselleni seksihalujen kohtaaminen on tärkeää. Kroppani vaatii ja huutaa seksiä. Seksittömyydestä tulen ärtyneeksi ja kiukkuiseksi.

    • "Miksi niin monet nykyään eroavat tai jättävät, jos seksihalut eivät kohtaa? "

      -Vastaus löytyy kysymyksestäsi. Jos et sitä siitä itse oivalla, ni ei mikään maailman selitys sitä selvennä.

      " Onko se seksi muka tärkeämpää kuin rakkaus?"

      -Ainakin meikäläisellä ne kulkevat käsikädessä kun puhutaan parisuhteesta. Alkaisi se rakkauskin kyllä pahasti hiipumaan jos seksi vähenee ilman mitään näennäistä syytä.
      Jätetään pois laskuista nyt kaikki halvaantumiset yms.

      "Onko seksin puute syy erota jostakusta, jota oikeasti rakastaa?"

      -Ainakin minulle se on. Koska kuten jo yllä totesin, niin se rakkaus kyllä karisee varsin nopeeta pois jos se seksi kuihtuu ilman mitään varsinaista syytä.
      En halua enää tässä iässä mitään kämppistä tai platonista suhdetta.

      "Onko olemassa vielä ihmisiä, jotka elävät tai voisivat elää suhteessa, johon perinteinen seksi ei kuulu?"

      -Meitä ihmisiä on niin paljon joka lähtöön, että varmasti sellaisiakin on. Itse en kylläkään heihin lukeudu.

      • Homon lihakset

        TheOne on mitäilmeisimmin homo. Kukaan järkevä nainen ei tuollaisen miehen kanssa viettäisi päivääkään!


      • Homon lihakset kirjoitti:

        TheOne on mitäilmeisimmin homo. Kukaan järkevä nainen ei tuollaisen miehen kanssa viettäisi päivääkään!

        Ja kummasti on vaan aina riittänyt vientiä jopa yli oman tarpeen ja tälläkin hetkellä olen pitkässä parisuhteessa.

        Mahtaa vit.uttaa olla noin väärässä..?! ;D


    • yhdessä kiinni

      Nuorempana seksi oli tärkeämpää, silloin kun jopa pitkätkään suhteet eivät olleet kovin syvällisiä.

      Emme ole pariskuntana vanhoja vieläkään, 46- ja 48-vuotiaita, mutta meidän liitossa on tapahtunut niin, että mitä syvempään suhteeseen henkisellä tasolla olemme päässeet, sitä vähemmän kumpikaan kaipaa seksiä. Meillä halataan ja suukotellaan "aamusta iltaan" ja mikä tärkeintä, keskusteluyhteys ei katkea koskaan. Meille on tärkeämpää olla henkisesti kiinni toisessa kuin fyysisesti. Pidämme toisistamme huolta.
      Olemmekin paljon keskustelleet siitä, kuinka nykyaikana kaikki tuppaa maailmassa olemaan liian seksikeskeistä. Uskomme sen johtuvan siitä, etteivät ihmiset pääse tarpeeksi lähelle toisiaan henkisesti. Monille toki riittää parisuhteen hoidossa se, että saa seksuaalisesti tyydytettyä itsensä toisen kanssa. Meille se ei riittäisi. Rakastelemme kahden, kolmen viikon välein, joskus menee kuukausikin ilman.

      Olemme kuitenkin maailmaa nähneet ja lukuisien ihmisten kanssa jakaneet elämäämme, etteivät nämä ajatukset ihan tuulesta temmattuja ole, kokemuksen ja kasvamisen tulosta. Luulemme, että olemme vain niin samankaltaisia, että kaikki mahdolliset tarpeet ja halut kohtaavat syvemmässä muodossa kuin vain pelkässä seksissä.

      Ja mitä tulee toisen hylkäämiseen sairastumisen vuoksi, ei tulisi meillä kuuloonkaan. Toinen meistä onkin sairastellut vakavasti aikoinaan, eikä todellakaan ollut koskaan edes vaihtoehtona se, että toinen hylkäisi. Ei ollut eikä tule olemaan.
      Olemme olleet yhdessä 15-vuotta.

    • Mitätässäenäävoi

      Itselläni olisi hakusessa uskova kumppani.. Tullut sitten kommenttia että en minä naista saa itselleni jos emme harrasta seksiä. Seksistä on tullut jostain syystä melkein kaikille parisuhteen ydin!

      "Nykyajan naiset eivät jaksa odottaa kauaa" kuuluu huuto...

      Noh, jos näin on niin sitten olen enemmin yksin, koska nykyään kaikki naiset/miehet ovat ympärivuoden kiimassa ja haluavat harrastaa seksiä kokoajan..

      • 19+19

        Ihmisillä ei ole kiimaa. Seksi ei ole sama kuin yhdyntä.


    • ei nimeä..

      No monet pariskunnat ovat saman katona alla eikä suhteeseen enää lasten syntymän jälkeen kuulu seksiä. Vonkaaminen loppuu sekin kun toinen kokee seksin vastenmielisenä.Silti tälläisiä pareja riittää---

    • Miten on.

      No monet pariskunnat ovat saman katona alla eikä suhteeseen enää lasten syntymän jälkeen kuulu seksiä. Vonkaaminen loppuu sekin kun toinen kokee seksin vastenmielisenä.Silti tälläisiä pareja riittää

      En oikein usko tähän juttuun, sillä ei seksi lapsen saamiseen lopu, toki pienen tauon joutuu synnytyksen jälkeen pitämään, mutta eikö siinä vaiheessa voisi antaa sen lapsen sinne miehen syliin aina kun mahdollista, jospa ei sitä seksiä silloin joutaisi ajattelemaan, kun tuudittelee , pesee pyllyä monta kertaa päivässä. Mies myös voi pestä pyykit, silittää ne ja hoitaa ruokapuolen ja siisteyden isyyslomansa aikana ja näin äiti pystyy toipumaan synnytyksen jälkeen nopeammin siihen kuntoon, että seksi alkaa luistaa. Moniko mies tietää, että usein naiselle tehdään viilto sinne alapäähän ja se tarvitsee aikaa parantuakseen tai paikat saattaa suorastaan revetä, eipä siinä juuri silloin seksi tulee mieleen. Ei se ole sinun mies unohtamista tässäkään asiassa, kyllä se keljuttaa hurjasti myös naista, että paikat on niin rikki että ei tule mitään.
      Toisinaan äiti väsyy verenhukan vuoksi, eikä todella jaksa ajatellakaan seksiä ja sitten on tuo hormonien vaikutus ja synnytysmasennus, jotka saattavat tarvita lääkärin hoitoa, jotta niistä selvitään.

      Mutta miehet, kertokaapa omista ajatuksista lapsen saanti ja seksin aloittaminen synnytyksen jälkeen, miten se teistä pitäisi mennä. Miten koette puolisonne synnytyksen jälkeen.
      Meillä ei ole asiassa ollut minkäänlaista vaikeutta, mutta mieheni ei ollukaan synnytyksessä mukana, joten vaikuttaako tämä asia.

      • mä vaan

        Mieheni on ollut synnytyksissä mukana, eikä se haluihin vaikuttanut. Lääkäri vain totesi leikellessään, että nyt ei sitten ole pakko katsoa. Eka kerta synnytysten jälkeen on ollut muutaman viikon kuluttua. Ei se seksi päällimmäisenä ollut mielessä varmaan kummallakaan, mutta miksi siitä tehdä isompaa numeroa, suuntaan tai toiseen? Seksi on luonnollinen tapa osoittaa läheisyyttä ja yhteenkuuluvuutta sekä tuottaa ja saada nautintoa - miksei sitä haluaisi? Olen kai naisena vähän outo, kun en ole ikinä tuntenut haluttomuutta. Osuutensa on miehellä, joka ei ole koskaan arvostellut kroppaani vaan halunnut mua silloinkin, kun olen tuntenut itseni rumaksi, runnelluksi ja heikoksi.

        Kuten jo totesin, en jättäisi miestäni, jos hän ei _pystyisi_ seksiin. Ehkä jättäisin, jos hän ei enää _haluaisi_ minua.


    • reva-löystyy

      En ollut minäkään ja hyvä näin.

      Kaverini kertoi kaiken (oli synnytyksessä mukana) ja häneltä katosi
      seksi halut.

    • Kaikille jotakin

      En ole eronnut. Läheisyyttä ja ihan peruskivaa yhdessä. Fyysiset seksitarpeet hoituvat kodin ulkopuolella vakituisen tutun kanssa.

    • kakku voittaa seksin

      Minäkin voisin olla suhteessa ilman seksiä. Mulle tärkeää on se että huomioi toista katseilla, juttelemalla, halimalla ja pusuilla. Ja on ihanaa tehdä rakkaan ihmisen kanssa myös kaikkea muutakin kivaa. Seksi ei ole ainoa harrastus mistä voi yhdessä nauttia.

      Mulle oikea syy eroon oisi se jos toinen ei enää haluaisi harrastaa kanssani mitään ja viettäisi kaiken aikansa kavereidensa kanssa. Ei huomioisi minua enään vaan käyttäytyisi kuin kämppis.

      Ja kyllä minut ainakin tyydyttää ihan halailemalla ja pussailemalla.

      • 18 + 2

        Jännä. Miehillä se on yleensä juuri toisin päin: seksi on ainoa harrastus, mistä voi yhdessä nauttia.


      • Esimerkki.

        Hyvä esimerkki naisten miniseksuaalisuudesta.


    • kummitus

      Sairauden takia loppuneen seksielämän takia en jättäisi, mutta jos mies lakkaisu haluamasta minua ilman selvää syytä, niin kyllä jättäisin. Minusta seksi kuuluu aikuiseen parisuhteeseen, ja seksin loppuminen ilman syytä ennakoi suhteen päättymistä.

    • en jättäisi

      En jättäisi miestäni vaikka saisi neliraajahalvauksen. Kyllä minä sitouduin koko sydämestäni myötä- ja vastamäkiin. Ei meillä seksihalut kohtaa, elän puutteessa, mutten silti petä tai jätä, koska en minä seksin takia naimisiin mennyt. Jos se siitä olisi kiinni, olisi parempi elää vapaassa suhteessa. Sitä suosittelen niille, jotka eivät kykene sitoutumaan kuin vain myötämäessä. En minäkään käsitä nykyistä meininkiä, että heti jätetään, vaikken itsekään ole vielä kovin vanha.

      • en jättäisi

        Vika lause jäi epäselväksi: siis tarkoitan että tuntuu olevan uuden sukupolven juttu tämä tällainen, mutta olen siis itsekin sitä samaa sukupolvea, mutta ajattelen toisin.


    • Haluttoman vaimo

      On syy mikä tahansa, niin seksittömyys parisuhteessa ei automaattisesti tarkoita sitä että kummankin tulisi elää ilman seksiä. Meillä mies ei vaan yksinkertaisesti halua seksiä Olemme kuitenkin parisuhteessa. Mies on tahtonsa mukaan ilman seksiä ja minulla seksi hoituu sitten toisen miehen kanssa.

      Kohtuutonta siis pakottaa halutonta (vaikkakin kyvykästä) miestäni seksiin kun sitä ei halua. Ja minä taas en halua oolla ilman, joten minultakaan ei voi vaatia olemaan ilman. Eli ääritilanteissa keinoja löytyy ja tilaa annetaan toiselle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      149
      2339
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1928
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe