Turvallinen XP

XP.toimii

oon käyttäny jo 5.päivää windows XP.tä ilman minkäänlaisia ongelmia. Aiemmin virustorjunta (avast) piippas jatkuvasti, että tietoturvahyökkäys torjuttu, mutta 8.4.14 jälkeen virustorjunta ollut hiljaa, ja hyvin toimii kone, nettipankit, sähköpostit, jne oon lukenu.

Kuulemma vistaa, windows7 ja kasia vastaan on tulossa tietoturva hyökääys, joka ei koske windowsin hylkäämää XP.tä!

Eli varsinki Vistan käyttäjät, takaisin xp.hen, lisääntyy koneen tehot, ja tietoturva paranee.

Hakkerit luokittelee XP.n nyt vapaaksi käyttöjärjestelmäksi, kuten linuxin, jota vastaan ei suunnitella troijalaisia.

Mutta moni tietokonekauppias teki varmaan ison tilin 8.4. ite en kuulu maksaneiden joukkoon :D

45

248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • totutteleva

      Jätin koneellenin xubuntun ohelle XP:n, mutta en ole uskltanut sitä käyttää. Xubunto on vielä outo, Skype ei pelaa. Adobe Flash Playeria vaatii, mutta asennus aina tyssää. Kielivaikeuksia vanhalla saksan lukijalla. Kielivalinnat olemattomat.Taitaa tulla uuden koneen osto.Osaisiko joku antaa vinkkejä?

      • en alottaja

        Miksi et käytä xp:tä ite kirjotan tätäkin xp chromella ja viimesseet 5pv surffaillu ihan normaalisti kuten ennekin,laskut maksettu aikuisviihdettä katseltu jne.,siis turha paniikki pois xp voi viel käyttää pitkän aikaa


      • sdglljl
        en alottaja kirjoitti:

        Miksi et käytä xp:tä ite kirjotan tätäkin xp chromella ja viimesseet 5pv surffaillu ihan normaalisti kuten ennekin,laskut maksettu aikuisviihdettä katseltu jne.,siis turha paniikki pois xp voi viel käyttää pitkän aikaa

        "Miksi et käytä xp:tä ite kirjotan tätäkin xp chromella ja viimesseet 5pv surffaillu ihan normaalisti kuten ennekin,laskut maksettu aikuisviihdettä katseltu jne.,siis turha paniikki pois xp voi viel käyttää pitkän aikaa "

        No ei paniikkia tarvitse olla. XP:n käyttöä voi hieman jatkaa. Mutta todennäköisyys sille että XP saa haittaohjelmia, kasvaa. Muutenkin XP ja xp:n aikaiset koneet ovat vanhaa teknologiaa, joista vaan pitää lupua jossain vaiheessa.


      • Vinkki on tuohon

        sellainen, käyttää muistitikulta Slako Puppy- no_pae-5.7, tai jos prossusi sallii Slako Puppy-PAE-5.7.0. Siitä löytyy toimiva skype ja Adobe Flash Player, saat siihen vaikka Avast anti-virus ohjelmankin jos sitä kaipailet ? Itse olen jo reilun 17 vuotta käyttänyt Linux-jakeluita ja en ole tarvinnut viruksien takia moisia ohjelmia. Silti ne vähäiset rahat jotka on pankissa ovat hyvin siellä säilynyt omaan käyttöön.

        Mitä ihmeen kielitaitoa tarvitaan tänään netissä, tai koneiden käyttöjärjestelmien käytössä ?

        Tosin kun käyttää noita Firefox kielenkääntäjiä niin luulisi että Suomestakin jo löytyisi hieman paremmin koulutettuja kielenkääntäjiä, mutta eiköhän sekin ole samalla tasolla kun oli Nokia ja muukin tietotekniikka tässä maassa.


    • Noin kuukauden voi käyttää XP käyttistä turvallisesti mutta sen jälkeen riskit lisääntyy eikä verkkopankkia kannata käyttää siinä.

      • seghldfh

        Kyllä. Aloittajan viestistä voi päätellä uho on kova mutta ei tieoa todellisuudesta.


      • samalla linjalla
        seghldfh kirjoitti:

        Kyllä. Aloittajan viestistä voi päätellä uho on kova mutta ei tieoa todellisuudesta.

        Olen aloittajan kanssa samaa mieltä nyt vasta xp alko pelata normaalisti. Ennen toi essential lakkasi välillä toimimasta, talon kuva oli punanen eikä antanut päivittää sitä. Nyt kaikki pelaa loistavasti, laitoin toisen virustorjunnan mukaan aviran , essentialin kaveriksi. Näin hyvin xp ei ole koskaan pelannut. Jos olisin kuunnellut vapusen neuvoja olisin maksellut ihan turhaan.


      • sdgljg
        samalla linjalla kirjoitti:

        Olen aloittajan kanssa samaa mieltä nyt vasta xp alko pelata normaalisti. Ennen toi essential lakkasi välillä toimimasta, talon kuva oli punanen eikä antanut päivittää sitä. Nyt kaikki pelaa loistavasti, laitoin toisen virustorjunnan mukaan aviran , essentialin kaveriksi. Näin hyvin xp ei ole koskaan pelannut. Jos olisin kuunnellut vapusen neuvoja olisin maksellut ihan turhaan.

        " laitoin toisen virustorjunnan mukaan aviran , essentialin kaveriksi"
        Kaksi aktiivista virustorjuntaa koneessa? Good luck...


      • Vinkiksi..
        sdgljg kirjoitti:

        " laitoin toisen virustorjunnan mukaan aviran , essentialin kaveriksi"
        Kaksi aktiivista virustorjuntaa koneessa? Good luck...

        Kannattaa ottaa se essential pois. Avira on yksi parhaimmista virusten torjujista, essential ei löydä mitään. Jos haluaa erittäin keveän ja hyvän virus-skannerin, suosittelen Baidu Antivirusta. Löytää troijalaiset paremmin kuin esim. kaupallinen Norton.


    • Juu. Silloin niitä tietoturvaongelmia saattaa tulla lisääkin..

      • toinen myös

        Kyllä toi yksi on oikeessa mulla kun essential päivittää tulee tarkistuksen ajaksi tietoturvalta varotus että koneesi on vaarassa, kun laitoin myös toisen torjunnan päivityksen aikana. ei kone ole enää varrassa. Tarkistin viimeksi päivityksen aikan tuolla tietotuvan sivun mukaan mulla ei ollut virustorjuntaa lainkaan. Siinä teille viisastelijoille.


      • toinen myös kirjoitti:

        Kyllä toi yksi on oikeessa mulla kun essential päivittää tulee tarkistuksen ajaksi tietoturvalta varotus että koneesi on vaarassa, kun laitoin myös toisen torjunnan päivityksen aikana. ei kone ole enää varrassa. Tarkistin viimeksi päivityksen aikan tuolla tietotuvan sivun mukaan mulla ei ollut virustorjuntaa lainkaan. Siinä teille viisastelijoille.

        Jos koneessa on kaksi virustorjuntaohjelmaa niin ne hidastaa konetta sekä voivat aiheuttaa tietoturva ongelmia.

        Eli ei ole todellakaan suositeltavaa.


      • tulihan toi
        toinen myös kirjoitti:

        Kyllä toi yksi on oikeessa mulla kun essential päivittää tulee tarkistuksen ajaksi tietoturvalta varotus että koneesi on vaarassa, kun laitoin myös toisen torjunnan päivityksen aikana. ei kone ole enää varrassa. Tarkistin viimeksi päivityksen aikan tuolla tietotuvan sivun mukaan mulla ei ollut virustorjuntaa lainkaan. Siinä teille viisastelijoille.

        No nyt tuli esille se mistä on pitänyt kysyä. Myös minulla kun essential alkaa päivittään, tulee ilmotus että kone on vaarassa, virustorjuntaa ei ole, se kestää useita minutteja. Toimiiko toi essentia kuitenkin ilmotuksesta huolimatta. Taidan myös ladata toisen torjujan, tuskin siitä mitään haittaa ole. Äsken tuli päivitys ja mulla ei tosiaankaan ole silloin torjuntaa päällä. viisaat kertokaa miksi näin on ?


      • Jostoimii niin OK
        vapunen kirjoitti:

        Jos koneessa on kaksi virustorjuntaohjelmaa niin ne hidastaa konetta sekä voivat aiheuttaa tietoturva ongelmia.

        Eli ei ole todellakaan suositeltavaa.

        Konetta ne toki hidastaa, mutta päinvastoin, jos kaksi virustorjuntaohjelmaa toimii keskenään, niin kyllähän ne parantaa tietoturvaa. Toinen saattaa tarkistuksessa päästää haittaohjelman läpi, mutta toinen voi tunnistaa sen..

        Kaksi palomuuriohjelmaa saattaa sen sijaan sekoittaa koneen..


      • että mitä
        vapunen kirjoitti:

        Jos koneessa on kaksi virustorjuntaohjelmaa niin ne hidastaa konetta sekä voivat aiheuttaa tietoturva ongelmia.

        Eli ei ole todellakaan suositeltavaa.

        Entäs onko kone vaarassa kun on yksi joka ei ole päivityksen aikana päällä. Mun mielestä se on suurempi vaara kuin kaksi torjuntaa.


      • Jostoimii niin OK kirjoitti:

        Konetta ne toki hidastaa, mutta päinvastoin, jos kaksi virustorjuntaohjelmaa toimii keskenään, niin kyllähän ne parantaa tietoturvaa. Toinen saattaa tarkistuksessa päästää haittaohjelman läpi, mutta toinen voi tunnistaa sen..

        Kaksi palomuuriohjelmaa saattaa sen sijaan sekoittaa koneen..

        Ei paranna vaan ne voi sekoittaa toisiansa ja näin haittaohjelmia voi päästä koneelle herkemmin.


      • ketsuppi
        Jostoimii niin OK kirjoitti:

        Konetta ne toki hidastaa, mutta päinvastoin, jos kaksi virustorjuntaohjelmaa toimii keskenään, niin kyllähän ne parantaa tietoturvaa. Toinen saattaa tarkistuksessa päästää haittaohjelman läpi, mutta toinen voi tunnistaa sen..

        Kaksi palomuuriohjelmaa saattaa sen sijaan sekoittaa koneen..

        Olen samaa mieltä mulla on jo useita vuosia ollut toi avira ja essential kimpassa koneessa, ja ei ole tuota edellämainittua ongelmaa että essentialin päivityksen aikan olis torjunta pois päältä, ennen sitä oli sama ongelma.


      • että mitä kirjoitti:

        Entäs onko kone vaarassa kun on yksi joka ei ole päivityksen aikana päällä. Mun mielestä se on suurempi vaara kuin kaksi torjuntaa.

        Ei jos ei sinä aikana lataa ohjelmia tuntemattomilta sivuilta tai käy sellaisilla. Haittaohjelmia ei tule heti koneelle. Sitäpaitsi XP tapauksessa virustorjuntaohjelma ei auta tietoturva aukkoihin.



      • johan vitsin
        vapunen kirjoitti:

        Ei jos ei sinä aikana lataa ohjelmia tuntemattomilta sivuilta tai käy sellaisilla. Haittaohjelmia ei tule heti koneelle. Sitäpaitsi XP tapauksessa virustorjuntaohjelma ei auta tietoturva aukkoihin.

        Pitääkö sitten olla ja seurata kun päivittää, heitän sen yleensä palkkiin ja jatkan surffaamista. Älä vapunen naurata että jään odottaan kun päivittää. Uskon kyllä paremmin tota yhtä ettei siitä ainakaan haoittaa ole jos on kaksi tojuntaa.


      • kokeillut joskus
        vapunen kirjoitti:

        http://www.huuto.net/keskustelu/show/id/406357

        http://dawn.fi/keskustelu/t/f-151/226652

        Ja lisää löytyy Googlen kautta.

        Tuo oli vähä huono vertaus toi norton on tosi rasjas ohjelma sen rinnalla ei tosiaankaan toimi toinen kunnolla, noi kaksi mistä täällä puhutaan on kevyitä ja olen joskus kokeillut samaa, ne ei todellakaan hidasta konetta. Ja ihan turha väittää että siitä olisi jotakin varaa jos kerran toimii moitteetta. Molemmat torjunnat tekee omaa duunia, ei se miksikään muutu tai sekoita toisen tekemisiä.


      • johan vitsin kirjoitti:

        Pitääkö sitten olla ja seurata kun päivittää, heitän sen yleensä palkkiin ja jatkan surffaamista. Älä vapunen naurata että jään odottaan kun päivittää. Uskon kyllä paremmin tota yhtä ettei siitä ainakaan haoittaa ole jos on kaksi tojuntaa.

        Kyllä siitä haittaa on. Ei kannata uskoa niitä jotka toisin väittää. Ei sitä turhaan kerrota että siitä on haittaa.


      • kokeillut joskus kirjoitti:

        Tuo oli vähä huono vertaus toi norton on tosi rasjas ohjelma sen rinnalla ei tosiaankaan toimi toinen kunnolla, noi kaksi mistä täällä puhutaan on kevyitä ja olen joskus kokeillut samaa, ne ei todellakaan hidasta konetta. Ja ihan turha väittää että siitä olisi jotakin varaa jos kerran toimii moitteetta. Molemmat torjunnat tekee omaa duunia, ei se miksikään muutu tai sekoita toisen tekemisiä.

        Kyllä siitä haittaa on. Ei kannata elää harvakuvissa.


      • vapunen kirjoitti:

        Kyllä siitä haittaa on. Ei kannata uskoa niitä jotka toisin väittää. Ei sitä turhaan kerrota että siitä on haittaa.

        Jokainen tekee toki omalla tyylillään. Mutta se ei ole hyvä homma jos kehoittaa muitakin tekemään näin.


      • harvat kuvat
        vapunen kirjoitti:

        Kyllä siitä haittaa on. Ei kannata elää harvakuvissa.

        Juu ei tosiaan "harvakuvissa" kannata elää,,,,,


      • harvat kuvat kirjoitti:

        Juu ei tosiaan "harvakuvissa" kannata elää,,,,,

        Näin on. Se ei ole pidemmän päälle hyvä asia.


      • johan alkaa
        vapunen kirjoitti:

        Kyllä siitä haittaa on. Ei kannata elää harvakuvissa.

        Mitä haittaa siitä on olen käyttänyt kahta virustorjuntaa 10 vuotta enkä ole mitään haittaa havainnut, lopeta toi saman asian jauhaminen , sulla taitaa olla jäänyt levy päälle, siitä vasta haitta syntyy.


      • johan alkaa kirjoitti:

        Mitä haittaa siitä on olen käyttänyt kahta virustorjuntaa 10 vuotta enkä ole mitään haittaa havainnut, lopeta toi saman asian jauhaminen , sulla taitaa olla jäänyt levy päälle, siitä vasta haitta syntyy.

        Totta se on.


      • siitä vaan
        vapunen kirjoitti:

        Kyllä siitä haittaa on. Ei kannata uskoa niitä jotka toisin väittää. Ei sitä turhaan kerrota että siitä on haittaa.

        Ei pidä aina uskoa mitä muut kertoo jos et ole itse kokeillut vapunen.


      • siitä vaan kirjoitti:

        Ei pidä aina uskoa mitä muut kertoo jos et ole itse kokeillut vapunen.

        Olen kokeillut ja todennut saman eli hidastaa konetta eikä siitä ole hyötyä.


    • Tarkista lääkityksesi.

      • K-Mar

        Mikähän kommentti toikin oli ??? Tarkistuta oma pääkoppasi valkotakkisilla !


      • K-Mar kirjoitti:

        Mikähän kommentti toikin oli ??? Tarkistuta oma pääkoppasi valkotakkisilla !

        No pakko olla jotenkin sairas tai muuten viallinen ihminen kun lässyttää jostain viidestä päivästä ja keksii jostain jotain omia "hakkereiden luokituksia" tai että virustorjunnalla olisi muka jotain tekemistä tietoturvallisuuden kanssa.


    • se siitä

      Selailin tossa tietoja jossa asiantuntijat huom! vapunen keskusteli kahdesta virustorjunnasta samassa koneessa, siinä tuli julki että yksi torjuu 95 prosenttia kun taas kaksi hyvää torjuu 98 prosenttia. sanoivat että 2 hyvää virustorjuntaa on hyvä olla kolmannella ei ole enää suurta merkitystä.

    • Väärin sanoivat.

    • digi-info

      Lue uutiset, 4 päivää tuen päättymisen jälkeen meneillään on massiivinen hyökkäys XP järjestelmiin.

      • massivinen joo

        Aika massiivinen kun eivät ole ehtineet yhteenkään suomalaiseen koneeseen ? Varmaan iskeneet niihin eteläafrikkaan toimitettuihin pikkukoneisiin. HEH


    • No Panic

      Minillä jossa XP mennään. Avast, ZoneAlarm ja selaimina Firefox ja MPC Kromi.

    • asdfasdfasdfasd

      Hassu trollikirjoitus :)

    • 7 + 15

      XP käytössä minullakin edelleen. Windows kasikin löytyy, mutta en tykkää siitä.

      Mokkulalla XP on varsin turvallinen käyttää, koska se ei ole suoraa verkossa omalla IP:llä. Virustorjuntana käytän kevyttä kiinalaista Baidu Antivirusta, jonka rinnalla voi käyttää muitakin virustentorjuntaohjelmia. Suosittelen kuitenkin toiseksi skanneriksi manuaalisesti käytettäviä ohjelmia, joilla kannattaa tutkia kone vaikkapa kerran viikossa. Esim. Malwarebytes ja McAfee hyviä. Samoin netin yli käytettävät Norton Power Eraser ja Trend Micro HouseCall.

      • XP on hyvä!

        Saako sitä kiinalaista Baidua muunkin kielisenä, kuin kiina?


      • xp urpo

        "Mokkulalla XP on varsin turvallinen käyttää, koska se ei ole suoraa verkossa omalla IP:llä"

        Mitä tuo käytännössä tarkoittaa siis tosiaan tekeekö se xp turvalliseksi käyttää jos et käytä kiinteän laajakaista verkon/modeemin kautta,miksei tällaista ole aikaisemmin ehdotettu?


      • xp urpo kirjoitti:

        "Mokkulalla XP on varsin turvallinen käyttää, koska se ei ole suoraa verkossa omalla IP:llä"

        Mitä tuo käytännössä tarkoittaa siis tosiaan tekeekö se xp turvalliseksi käyttää jos et käytä kiinteän laajakaista verkon/modeemin kautta,miksei tällaista ole aikaisemmin ehdotettu?

        Koska se ei tee sitä turvallisemmaksi.


    • Varsin tuntematon virustorjuntaohjelma on. Ei ole pahemmin testeissä näkynyt joten suhtautuisin siihen varauksella.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6806
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4420
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2833
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1457
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1134
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe