Lapsilisät pois kolmannesta lapsesta?

Kalifi

Suomi on mielenterveys- sekä päihdeongelmien sekä runsasmääräisten itsareiden maa, ja syynä tähän on osaltaan sisäsiittoisuus. Vielä 50 vuotta sitten oli yleistä naida serkkuja ja lisääntyä heidän kanssaan – siinä eräs syy ongelmiin.
Ihmisiä ei siis saisi tehdä liikaa samoista geeneistä. Lisäksi yhteiskunta ei tarvitse väitettyjä "uusia veronmaksajia" elätettäväksi.


Onko siis kaksi lasta hyvään ja yli 10 vuotta kestäneeseen parisuhteeseen yli kolmenkymmenen ikävuoden iässä se mistä lapsilisät tulee maksaa?

36

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 11 lasta

      Ei.

    • meillä 21 tulossa

      Minusta yhteiskunnan pitää maksaa kaikki kulut lapsiperheissä, jotta äidit ja isät voivat keskittyä lastenhoitoon. Mitä enempi lapsia sen enempi lapsilisiä.

      • Lisät VEX !

        Sinä nyt et tajua vitustakaan vittuakaan.


      • jahas 12/32
        Lisät VEX ! kirjoitti:

        Sinä nyt et tajua vitustakaan vittuakaan.

        Varmaan tajuaa vitusta enemmän kuin sinä, joka et saa akaltas enää ollenkaan.


    • ..........

      Voisitko perustella tuota, että veronmaksajia ei tarvita? Veroa maksamattomia on valtavasti ja tulee koko ajan lisää suhteessa veroa maksaviin, joten kyllä se eläkeläiset ja muiden elättäminen vaan niitä verojen maksajia vaatii.

      Jos lapsilukumäärää pyritään vähentämään (tuolla sinun systeemilläsi todella pieneksi, jokaiselle tulevalle veronmaksajalle jää muutama veroa maksamaton elätettäväksi piakkoin), niin sitä rajoitusta pitäisi tehdä vähän muilla tavoin. Käytännössähän lapsilisien leikkaus tai poistaminen ei vaikuta siihen heikoimpaan sosiaaliryhmään, joka saa kaikesta huolimatta oman ja lapsiensa toimeentulon sosiaalitoimesta. Se vaikuttaa ensisijaisesti niihin, jotka tienaavat itse rahansa ja eivät saa mitään tukia. Lapsilisien poistaminen ohjaisi siis vain sitä heikoimpaa kastia lisääntymään. Ja köyhyyshän tunnetusti periytyy, joten se heikoin kasti myös tuottaa vähiten tuottavia jälkeläisiä, näin yleistettynä. Jos lapsien tekemistä pitäisi rajoittaa, niin ehkä jokin tulorajan määrääminen olisi se oikea keino. Ja jos lasten tekemistä halutaan ohjata menestyvimmille ihmisille, niin silloin nimenomaan tuloista riippumattomia tukia pitäisi lisätä. Mitä parempituloinen ihminen, sen kalliimmaksi lapsen tekeminen hänelle tulee ihan jo ansiomenetyksiä katsottaessa.

      • 5v sitte eläkeelle

        Eläkeläiset ovat itse eläkkeensä tienannut ja maksavat myös veroa eläkkeistään ja valitettavasti meistä kaikista joskus tulee vanhoja ja eläkeläisiä, jos ei kuole sitä ennen.


      • ........
        5v sitte eläkeelle kirjoitti:

        Eläkeläiset ovat itse eläkkeensä tienannut ja maksavat myös veroa eläkkeistään ja valitettavasti meistä kaikista joskus tulee vanhoja ja eläkeläisiä, jos ei kuole sitä ennen.

        Niin, eläkeläiset ovat itse eläkkeensä tienanneet. Se ei muuta sitä tosiasiaa, että harvalla eläkeläisellä se loppuelämään tarvittava summa löytyy takataskusta, vaan elämä maksetaan sen hetken verovaroista. Ne rahat, mitkä eläkeläinen on aikoinaan maksanut, on käytetty. Jos ei siis ole uusia veronmaksajia, ei ole myöskään rahaa, jolla eläkkeitä maksetaan niille, jotka sen ovat aikoinaan tienanneet.


      • Et halua tajuta
        ........ kirjoitti:

        Niin, eläkeläiset ovat itse eläkkeensä tienanneet. Se ei muuta sitä tosiasiaa, että harvalla eläkeläisellä se loppuelämään tarvittava summa löytyy takataskusta, vaan elämä maksetaan sen hetken verovaroista. Ne rahat, mitkä eläkeläinen on aikoinaan maksanut, on käytetty. Jos ei siis ole uusia veronmaksajia, ei ole myöskään rahaa, jolla eläkkeitä maksetaan niille, jotka sen ovat aikoinaan tienanneet.

        Mitä tämä eläkeläisasia kuuluu tähän? Ihmisten on pakko vanheta ja eläkekassaa kartuttaneet saavat sieltä rahaa. Sama kait se säästäjälle eläkekassaam vai tilille :)
        Todellakin enin osa eläkeläisiä pärjää pienellä eläkkeellä; heillä on omat talot sun muut. Terveyspalvelut ottavat yhteiskunnalta.


      • Tiedoksi sinullekin
        5v sitte eläkeelle kirjoitti:

        Eläkeläiset ovat itse eläkkeensä tienannut ja maksavat myös veroa eläkkeistään ja valitettavasti meistä kaikista joskus tulee vanhoja ja eläkeläisiä, jos ei kuole sitä ennen.

        Mistähän tämäkin sitkeä väärinkäsitys tulee, että eläkeläiset ovat maksaneet omat eläkkeensä? Suomessa on järjestelmä, jossa jokainen työtätekevä sukupolvi maksaa vanhempiensa sukupolven eläkkeet, eivät omiansa. Ei niitä rahoja ole mihinkään sivuun laitettu odottelemaan jonkun "Raijan eläkerahat" -merkinnän kanssa, ne on käytetty ajat sitten. Ja suurten ikäluokkien eläköityessä nyt sitten ollaankin kusessa, kun eläkekassasta lähtee enemmän rahaa kuin sinne tulee.


      • ..........
        Et halua tajuta kirjoitti:

        Mitä tämä eläkeläisasia kuuluu tähän? Ihmisten on pakko vanheta ja eläkekassaa kartuttaneet saavat sieltä rahaa. Sama kait se säästäjälle eläkekassaam vai tilille :)
        Todellakin enin osa eläkeläisiä pärjää pienellä eläkkeellä; heillä on omat talot sun muut. Terveyspalvelut ottavat yhteiskunnalta.

        Sinä et taida haluta tajuta. Sama se tietysti on, että säästääkö eläkekassaan vai tilille. Molemmissa tapauksissa saat rahasi takaisin vain sinä tapauksessa, että siellä eläkekassassa tai pankissa on silloin rahaa, mitä maksaa takaisin. Ne sinun rahasi eivät siellä seiso, ne on käytetty aikoja sitten. Sinä olet vain oikeutettu saamaan sitä eläkettäsi sitten kun sen aika tulee, mutta jos ei siellä ole rahaa, niin silloin sitä ei oikeuksistasi huolimatta vain voida maksaa. Tyhjästä ei voi nyhjäistä, siitä ei pääse mihinkään. Eli saadaksesi eläkkeesi, pitää sinun eläkeaikanasi olla ihmisiä, jotka eivät nostele sieltä eläkettä, vaan jotka maksavat sinne rahaa toiveenaan saada itse joskus tulevaisuudessa eläkettä.

        Enin osa eläkeläisistä pärjää pienellä eläkkeellä, totta. Suuria eläkkeitähän ei monikaan saa ja ne eläkkeet ovat laskusuunnassa koko ajan juuri siksi, ettei ole maksajia tarpeeksi suhteessa eläkeläisiin. Tilanne on pahenemaan päin koko ajan ja mitä vähemmän lisäännytään, sen vähemmän on veronmaksajia suhteessa eläkeläisiin. Terveyspalvelut tosiaan eläkeläiset ottavat yhteiskunnalta ja taas kerran tarvitaan niitä veronmaksajia, jotka maksavat ne terveyspalvelut, jotta niitä voidaan tarjota eläkeläisille lähes ilmaiseksi.


    • filosofisesti pätevä

      Ajatelkaas miltä tuntuu siitä syntymättömästä lapsesta, joka ei saa syntyä siksi, että vanhemmat riitelee rahasta hänen takia.

      Kuka päättää että sinä et saa syntyä, mutta sinä saat... aika arvontaa...

      • Hyvänen aika sentään

        Syntymättömästä lapsesta ei tunnu yhtään miltään.


      • ei unohdu
        Hyvänen aika sentään kirjoitti:

        Syntymättömästä lapsesta ei tunnu yhtään miltään.

        Tarkoitinkin symbolisesti, että kyllä niistä vanhemmista aikanaan joskus tulee mieleen se ettei antaneet lapsensa syntyä. Ei se ikinä unohdu mielestä, se seuraa mielessä koko elämän.


    • Ei tukia tarvita

      Meillä on kolme lasta, mutta kyllä se kolmas olisi saanut syntyä, vaikka hänestä ei olisi lapsilisää maksettukaan. Siksi kummastuttaa tämä kommentti: "Jos lapsilukumäärää pyritään vähentämään (tuolla sinun systeemilläsi todella pieneksi, jokaiselle tulevalle veronmaksajalle jää muutama veroa maksamaton elätettäväksi piakkoin), niin sitä rajoitusta pitäisi tehdä vähän muilla tavoin."

      Onko tuo pisterivi on tehnyt lapsensa lapsilisien vuoksi? Minä tein tämän kolmannen siksi, että minusta tuntui, että silloin perheemme oli sopivan kokoinen. Neljättä lasta en halunnut, koska niin iso lapsiluku aiheuttaa esim. jo kuljetusongelmia eli en halunnut ostaa pikkubussia tai tila-autoa. En myöskään halunnut rakentaa lisäsiipeä taloomme, eikä jos totta puhutaan olisi palkkakaan riittänyt niin suuren perheen menoihin.

      Minua säälittää 2-lapsiset perheet siinä missä 11-lapsisetkin. Lapsilisät voidaan toki poistaa vaikka kokonaan, mutta antakaapa ihmisten tehdä lapsia niin paljon, mitä he kykenevät ITSE elättämään.

      Tuilla elävät ja silti lapsia tehtailevat voitaisiin asettaa tahdonvastaiseen mielisairaalahoitoon ja lapset sijoituskoteihin.

      • Meillä on

        5 lasta ja minulle ainakin sopii, että lisät pois vaan kaikilta, ihan joka perheeltä.
        Lapsia meillä on sen verran, ettei tarvitse elää kädestä suuhun eikä lapsilisiä ole "budjetoitu" mihinkään.

        Samaa mieltä siis nikin "Ei tukia tarvita" kanssa.


    • minä ainakin otan!

      Se vaan nyt on kuulunut suomen politiikkkaan, että lapsista saa lapsilisää, ei niitä kukaan vanhempi ole ruinannut, ja nyt niitäkin pitää hakea, ei ne tule automaattisesti.

      Se kuka ei halua niitä, voi sanoa kelaan ettei halua enää lapsilisiä.

      Kuinka moni vanhempi niin tekee, olisi k iva nähdä. Myös narisisijat, miettikää tuota vaihtoehtoa, ei tukia tule jos ITSE EI NIITÄ HAE!!!

      • Ei tukia tarvita

        Itse en ole tukia hakenut, olen vain ilmoittanut Kelalle tilinumeron, jonne ne saa tulla, jos on tullakseen. Pointti nyt kuitenkin on se, että kyllä niin maan pöljä täytyy olla, jos lapsilisät on tosiaan budjetoitu ja lapsiluku määräytyy maksettavien tukien mukaan. Normaalijärkiset ihmiset määrittävät perhekokonsa aivan muunlaisin perustein.


      • Tuohan on
        Ei tukia tarvita kirjoitti:

        Itse en ole tukia hakenut, olen vain ilmoittanut Kelalle tilinumeron, jonne ne saa tulla, jos on tullakseen. Pointti nyt kuitenkin on se, että kyllä niin maan pöljä täytyy olla, jos lapsilisät on tosiaan budjetoitu ja lapsiluku määräytyy maksettavien tukien mukaan. Normaalijärkiset ihmiset määrittävät perhekokonsa aivan muunlaisin perustein.

        juuri lapsilisän "hakupolitiikka", että ilmoittaa Kelaan tilinumeronsa.
        Eli olet hakenut lapsilisää.


    • Ihmisiä liikaa

      Suomeen ei tarvita uusia veronmaksajia, kun työpaikkoja ei ole. Voitte selvittää miksi - rautalangasta en väännä.
      Nyt on se hetki kun syntyvyys pitää saada laskuun tulevaisuutta huomioiden.

    • rouva tuleva ministe

      Lisää lapsia, se tuottaa. Jos lapset loppuu loppuu aikuiset ja veronmaksat!

      • Päivitä tietosi

        Veronmaksu loppuu joka tapauksessa, kun työt tekee robotti, tietokone ja halpatyömaalainen.


      • veroja keksitään lis
        Päivitä tietosi kirjoitti:

        Veronmaksu loppuu joka tapauksessa, kun työt tekee robotti, tietokone ja halpatyömaalainen.

        Maksaahan mamut verot myös, ja hallitus keksii robottiveron jonka yritykset maksaa, sekä tietokoneista joka kansalainen maksaa jonkun dataveron, ja pitäähän nuo koneet huoltaa ja ohjelmoida niin ihminen siinä tarvitaan.


      • Ihminen turha
        veroja keksitään lis kirjoitti:

        Maksaahan mamut verot myös, ja hallitus keksii robottiveron jonka yritykset maksaa, sekä tietokoneista joka kansalainen maksaa jonkun dataveron, ja pitäähän nuo koneet huoltaa ja ohjelmoida niin ihminen siinä tarvitaan.

        Aika harva niitä robotteja sun muita huoltaa ja ohjelmoi.


      • jep, käytä ona-holea
        Ihminen turha kirjoitti:

        Aika harva niitä robotteja sun muita huoltaa ja ohjelmoi.

        Niitä pitää myös rakentaa, myydä ja käyttää.


    • Ymmärrän......

      Ei kukaan täysjärkinen todellakaan määritä perheen lasten lukumäärää lapsilisän maksun perusteella. Avaajan vanhemmilleko ja osalle muita kirjoittajiako se on ollut lapsen tekemisensä syy?

      • Kjfdhvvdgv

        Sotien jälkeen lapsen tekemällä sai asuntolassa asuntolainan vuodeksi kuitattua.
        Että kyllä lapsia on iät ja ajat rahan takia tehty.


      • Ymmärrän......
        Kjfdhvvdgv kirjoitti:

        Sotien jälkeen lapsen tekemällä sai asuntolassa asuntolainan vuodeksi kuitattua.
        Että kyllä lapsia on iät ja ajat rahan takia tehty.

        Eli näitä vähäjärkisiä on ollut maailman sivu, sitäkö tarkoitat?


      • Lapset huono sijoitu
        Ymmärrän...... kirjoitti:

        Eli näitä vähäjärkisiä on ollut maailman sivu, sitäkö tarkoitat?

        No sotien jälkeen tarvittiin uusia ihmisiä syntyneisiin tehtaisiin töihin, jatkamaan tiloja ja yleensä sodissa menetettyjä tuuraamaan. Silloin ei ollut sosiaalijörjestelmää hoitamassa vanhuksia, joten siksikin piti turvata oma selista. Ei ole nykyään tarpeen maksaa lapsista mitään.


      • lotta.
        Lapset huono sijoitu kirjoitti:

        No sotien jälkeen tarvittiin uusia ihmisiä syntyneisiin tehtaisiin töihin, jatkamaan tiloja ja yleensä sodissa menetettyjä tuuraamaan. Silloin ei ollut sosiaalijörjestelmää hoitamassa vanhuksia, joten siksikin piti turvata oma selista. Ei ole nykyään tarpeen maksaa lapsista mitään.

        Just, eikä ollut robotteja ja tietokoneita, ja sodassa menetettiin paljon nuoria terveitä miehiä.


      • Ymmärrän......
        Lapset huono sijoitu kirjoitti:

        No sotien jälkeen tarvittiin uusia ihmisiä syntyneisiin tehtaisiin töihin, jatkamaan tiloja ja yleensä sodissa menetettyjä tuuraamaan. Silloin ei ollut sosiaalijörjestelmää hoitamassa vanhuksia, joten siksikin piti turvata oma selista. Ei ole nykyään tarpeen maksaa lapsista mitään.

        No kuules, sotien jälkeen ei ollut kunnollisia ehkäisymenetelmiä, joten uusia ihmisiä kylllä syntyi, ilman niistä maksettavaa rahaakin. :)


      • Hhhjjjjcvxdhj
        Ymmärrän...... kirjoitti:

        No kuules, sotien jälkeen ei ollut kunnollisia ehkäisymenetelmiä, joten uusia ihmisiä kylllä syntyi, ilman niistä maksettavaa rahaakin. :)

        Sodan jälkeen oltiin ahdasmielisiä ja nussittiin vain peiton alla pimeässä, kun tehtiin lasta. Naimisiin mentiin ja pusun tilalla alttarilla käteltiin ja esittöydyttiin puolisolle tyyliin: Hei, olen Jorma.


      • ...
        Hhhjjjjcvxdhj kirjoitti:

        Sodan jälkeen oltiin ahdasmielisiä ja nussittiin vain peiton alla pimeässä, kun tehtiin lasta. Naimisiin mentiin ja pusun tilalla alttarilla käteltiin ja esittöydyttiin puolisolle tyyliin: Hei, olen Jorma.

        Hah hah..

        Kuulisitpa mun dementoituneen äidin nuoruusmuisteloita ;)

        Taitaisi oma seksielämä harmittaa.


      • Joopasjoojoo
        ... kirjoitti:

        Hah hah..

        Kuulisitpa mun dementoituneen äidin nuoruusmuisteloita ;)

        Taitaisi oma seksielämä harmittaa.

        Dementoituneet houriomuorit höpisee vähiä seksikokemuksiaan. Kuuluu taudinkuvaan.


      • sinulla ei ole seksi
        Joopasjoojoo kirjoitti:

        Dementoituneet houriomuorit höpisee vähiä seksikokemuksiaan. Kuuluu taudinkuvaan.

        Seliseliseli.


    • obladii obladaa..

      Saako suomessa edes tukia ilman veroa? Muita kuin lapsilisän? Periaatteessa jokainen joka ostaa ja asuu suomessa kuluttaen mitään, maksaa veroa siitä mistä maksaa. Olipa se asunto, elintarvike, vaate tai mitä tahansa muuta kuin vain palkkatyö. Jokainen siis maksaa veroa, joka käyttää rahaa. Kaikkeen on lisätty veron osuus.

      Kelan tuista otetaan 20% veroa.

      • Joskus pummannut

        Ei oteta 20% veroa, jos hakee muutosverokortin sosiaalietuuksille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      149
      2339
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1928
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe