Vaihdevuodetko sairaus

Luonto hoitaa

jota pitää lääkitä?

Oletko sinä selvinnyt naisen elämänkaaren normaalista vaiheesta ilman lääkitystä?

Miksi tähän luonnolliseen vaiheeseen tulee mielestäsi puuttua keinotekoisin menetelmin?

184

3627

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HorMonika

      Siksi pitää puuttua, kun yhteiskunta on edelleen miesten. Ei normaali työelämässä eikä sosiaalisessa elämässä oteta lainkaan huomioon mitä nainen elämänsä eri vaiheessa jaksaa ja pystyy.
      Nykypäivänä naisen on jaksettava ja pystyttävä tasaiseen tahtiin suoriutumaan ympäristön vaatimukista, jottei leimautuisi epäkelvoksi, hyödyttömäksi, epäsosiaaliseksi luuseriksi.
      Jotta tätä oravanpyörää jaksaa, tarvitaan jopa noita hormonikorvaushoitoja sillä harvalla naiella on kuitenkaan varaa hypätä oravanpyörästä pyörittämään omaa pikku rinkiä niillä voimavaroilla mitkä kulloinkin sattuvat luonnostaan olemaan käytettävissä.
      ja mietipä oikeasti: Ei ole kuin muutama kymmenen vuota, kun naisia vielä suljettiin hullujehuoneelle loppuiäkseen pelkästään hormoniheittelyiden vuoksi. Siihenkö pitäisi mielestäsi palata? Kuinka paljon näitä esiäitejämme on ollut lääkkeiden, alkoholin tai jopa huumeiden väärinkäyttäjiå vain siitä syystä, ettei ole jaksanut kaikkia vaivoja, kun ei ole ollut tietoa naisen hormonitoiminnasta? Minä en ainakaan halua pilata loppuelämääni jonkun hormonin puutteen aiheuttamalla pahalla ololla ja paskamaisilla oireilla.Se, mitä ne aiheuttavat elimistölle on toisarvoista, koska ei täältä kukaan elävänä selviä.

      • terv.kesk.77

        Miehillä on myös todettu menopaussi.50kympin korvilla testojen häviäminen aiheuttaa masennusta ym. yhteiskunnasta vierautumista.. eikä lekurit anna testoja koska verikokeiden mukaan olen haarukassa jossa ei tarvita lisää testoja??ja kuitenkin sanovat että testomäärät ovat yksilöllisiä.itseni kohdalla koen että lääkärit työntävät aivan turhaan masennus ym. mielialalääkkeitä kun eivät uskalla edes kokeilla pientä testokuuria!!


      • Nippenappesaa
        terv.kesk.77 kirjoitti:

        Miehillä on myös todettu menopaussi.50kympin korvilla testojen häviäminen aiheuttaa masennusta ym. yhteiskunnasta vierautumista.. eikä lekurit anna testoja koska verikokeiden mukaan olen haarukassa jossa ei tarvita lisää testoja??ja kuitenkin sanovat että testomäärät ovat yksilöllisiä.itseni kohdalla koen että lääkärit työntävät aivan turhaan masennus ym. mielialalääkkeitä kun eivät uskalla edes kokeilla pientä testokuuria!!

        Xanoria, panacodia, voltarenia ja Bedrocania. Saahan noita napsia jos sille tielle lähtee.

        http://tinyurl.com/fitimes


      • Tsippetsappedu
        Nippenappesaa kirjoitti:

        Xanoria, panacodia, voltarenia ja Bedrocania. Saahan noita napsia jos sille tielle lähtee.

        http://tinyurl.com/fitimes

        Vaihdoin farkut verkkarihousuihin


      • keski-ikäinen
        Nippenappesaa kirjoitti:

        Xanoria, panacodia, voltarenia ja Bedrocania. Saahan noita napsia jos sille tielle lähtee.

        http://tinyurl.com/fitimes

        Oot oikeessa!
        Eihän se kynttilän polttaminen molemista päistä ole koskaan ollu hyvä.
        Jos meno hidastuu ikääntyessä, minusta on parempi hyväksyä se ja vaikkapa lohduttaa itseensä niillä kilometreillä mitä on jo takanapäin. ja ehkäpä se rauhallisempi meno avaa taas ihan uudet sväärit elämälle. Meistä moni varmaan haluaisi olla ikinuori mutta lopuksi se on vain korvien välissä ja tää meidän rakas työkalumme oma kroppa vanhenee. Hoidetaan sitä arvokkaasti.
        Ehkä asennekasvatus oisi paikalla.


      • Samaa mieltä

        Hyvä kirjoitus. Varsinkin viimeinen lause.


    • Noita-akka Mansesta

      Juuri näin...oikein kirjoitettu :-) Nykyinen "teho" yhteiskunta vaatii omansa. Nainen...ole kaunis, älykäs, uutta tietoa helposti työssäsi omaksuva, muodokas, liikunnallinen, huippukokki, hyvä äiti, hyvä vaimo varsinkin makuuhuoneessa, sosiaalinen, paljon ystäviä jne. Lista on loputon...siinä muutama hormonipilleri ei lisänä paljoa tunnu ! :-)

      Ps. Hyvää Pääsiäistä kaikille. Onhan ruohot kylvetty, lammaspaisti kaapissa ja pasha-aineet ostettu.............

      • Totuus ei tehtävä

        Komppaan täpöillä edellisiä!


      • ihan sama

        Itse te paineet itselleni aiheutatte. Kukaan ei estä teitä muodostamasta sellaisen arvomaailman, jossa nykyinen tehoajattelu on typerää. Olette itse sinne oravanpyörään itsenne laittaneet. Kaikki on korvienne välissä.

        Suomessa voi elää ihan tavallista ja yksinkertaista elämää vaikka yksinäisenä työttömänä. Elämä on monikertaisesti helpompaa kuin 100 vuotta sitten. Nykyaikainen terveydenhoito, ruoka, hygienia ja vaikka mikä on jopa köyhimmälle suomalaiselle ihan arkinen asia.

        Monelle tekiskin hyvää laittaa aikakoneella vaikka sota-ajalle puutteeseen ja kärsimykseen, niin vois tuo ajattelu kirkastua.

        Ihminen tarvitsee oikeastaan vain ravintoa, asunnon, muutaman hyvän ystävän ja harrastuksen. Siinä kaikki. Mitä hittoa te täällä vingutte? Pitääkö sitä statusta olla niin saastanasti, että mikään ei riitä? Pitääkö naisen olla aina nuori ja kaunis, että sillä on "markkina-arvoa"? Itsehän olette antaneet aivopestä itsenne tähän hullunmyllyyn. Pelkkä asenteiden ja ajattelun muutos riittää vapauttamaan teidät. Ei tarvita rahaakaan euron euroa. Pystyttekö siihen?

        Terveisin: Yksin elävä keski-ikänen mies.


      • valokuvaaja1948

        älä työnnä paineita lammaspaisteinesi ym. jorinoilla.taidat olla pasha-äiti kangasalta joka nyk.viipeltää nenä pystyssä Hervannassa joka aina istui valmiiseen pöytään tekemättä mitään muuta.. kuin huijata miestänsä ja muita läheisiä!!


      • valokuvaaja1948

        älä jorise ja yritä olla runollinen verbaali-älykkö vi_tun pelle


      • valokuvaaja1948
        valokuvaaja1948 kirjoitti:

        älä jorise ja yritä olla runollinen verbaali-älykkö vi_tun pelle

        Ei sitten millään osu ton "Noita-akka Mansesta"-alapuolelle..


      • sama mieltä
        ihan sama kirjoitti:

        Itse te paineet itselleni aiheutatte. Kukaan ei estä teitä muodostamasta sellaisen arvomaailman, jossa nykyinen tehoajattelu on typerää. Olette itse sinne oravanpyörään itsenne laittaneet. Kaikki on korvienne välissä.

        Suomessa voi elää ihan tavallista ja yksinkertaista elämää vaikka yksinäisenä työttömänä. Elämä on monikertaisesti helpompaa kuin 100 vuotta sitten. Nykyaikainen terveydenhoito, ruoka, hygienia ja vaikka mikä on jopa köyhimmälle suomalaiselle ihan arkinen asia.

        Monelle tekiskin hyvää laittaa aikakoneella vaikka sota-ajalle puutteeseen ja kärsimykseen, niin vois tuo ajattelu kirkastua.

        Ihminen tarvitsee oikeastaan vain ravintoa, asunnon, muutaman hyvän ystävän ja harrastuksen. Siinä kaikki. Mitä hittoa te täällä vingutte? Pitääkö sitä statusta olla niin saastanasti, että mikään ei riitä? Pitääkö naisen olla aina nuori ja kaunis, että sillä on "markkina-arvoa"? Itsehän olette antaneet aivopestä itsenne tähän hullunmyllyyn. Pelkkä asenteiden ja ajattelun muutos riittää vapauttamaan teidät. Ei tarvita rahaakaan euron euroa. Pystyttekö siihen?

        Terveisin: Yksin elävä keski-ikänen mies.

        Olen sama mieltä,vaikka olen nainen ja 53v.En ole hullu,vaikka en syö pillerea,jos joku ei pidä minusta se on sen oma asia,olen kunioitanut itsea ja oma ikä en halua olla vanhempi,eikä nuorimpi


      • Noita-akka Mansesta
        valokuvaaja1948 kirjoitti:

        Ei sitten millään osu ton "Noita-akka Mansesta"-alapuolelle..

        Ei osu, ei... : (


      • Sama keski-ikänen M
        sama mieltä kirjoitti:

        Olen sama mieltä,vaikka olen nainen ja 53v.En ole hullu,vaikka en syö pillerea,jos joku ei pidä minusta se on sen oma asia,olen kunioitanut itsea ja oma ikä en halua olla vanhempi,eikä nuorimpi

        Rispektit sulle, että uskallat olla oma itsesi!

        Sitä on muuten joskus tutkittu maailmalla missä iässä naiset ovat kokeneet olleensa kaikkein onnellisempia ja ehkä yllättävä tieto oli se, että n. 50-vuotiaana nainen on onnellisimmillaan. Ehkä syinä on se, että siinä iässä nainen alkaa jo ollat sinut itsensä kanssa ja ymmärtää sen, että pinta on vain kiiltoa ja oikea voima tulee ihmisen sisältä, ei ulkoapäin. Siinä iässä lapset ovat yleensä jo aikuisia ja aikaakin on enemmän itselleen ja muutenkin on mukava seurata mahdollisia lastenlapsia. Syitä ei siis ole kauhean vaikea keksiä.

        Ihminen voi vanheta arvokkaasti ja sekin kaunistaa vaikka ei muuten ulkoisesti olekaan enää kolmekymppinen. Vanhempi juovuksissa oleva nainen on kamala näky ja minulla on siitä varsin omakohtainen kokemuskin.


      • Yök vaihtarit
        Sama keski-ikänen M kirjoitti:

        Rispektit sulle, että uskallat olla oma itsesi!

        Sitä on muuten joskus tutkittu maailmalla missä iässä naiset ovat kokeneet olleensa kaikkein onnellisempia ja ehkä yllättävä tieto oli se, että n. 50-vuotiaana nainen on onnellisimmillaan. Ehkä syinä on se, että siinä iässä nainen alkaa jo ollat sinut itsensä kanssa ja ymmärtää sen, että pinta on vain kiiltoa ja oikea voima tulee ihmisen sisältä, ei ulkoapäin. Siinä iässä lapset ovat yleensä jo aikuisia ja aikaakin on enemmän itselleen ja muutenkin on mukava seurata mahdollisia lastenlapsia. Syitä ei siis ole kauhean vaikea keksiä.

        Ihminen voi vanheta arvokkaasti ja sekin kaunistaa vaikka ei muuten ulkoisesti olekaan enää kolmekymppinen. Vanhempi juovuksissa oleva nainen on kamala näky ja minulla on siitä varsin omakohtainen kokemuskin.

        Minä olin 40-vuotta kun tajusin olevani sinut itseni kanssa ja eläväni elämäni onnellisinta aikaa. Nyt olen 54- vuotias ja aina hiestä märkä, en enää nuku hyvin öisin ja seksikään ei enää ole entistä, jota oikeasti ei enää ole eikä voisi kauheesti kiinnostaakaa. Lääkärillä juoksut alkoi kun vaihdevuodet alkoivat ja sopivaa lääkitystä vaan ei löydy. Enää en ihmettele kun yli 50:set parit eroavat ja miehet hakevat nuorempia naisia. Kyllä minussa ainakin on miehelläni kestämistä ja vaikea on minun itsenikin hyväksyä tätä tilannetta.


      • Keski-ikäinen M
        Yök vaihtarit kirjoitti:

        Minä olin 40-vuotta kun tajusin olevani sinut itseni kanssa ja eläväni elämäni onnellisinta aikaa. Nyt olen 54- vuotias ja aina hiestä märkä, en enää nuku hyvin öisin ja seksikään ei enää ole entistä, jota oikeasti ei enää ole eikä voisi kauheesti kiinnostaakaa. Lääkärillä juoksut alkoi kun vaihdevuodet alkoivat ja sopivaa lääkitystä vaan ei löydy. Enää en ihmettele kun yli 50:set parit eroavat ja miehet hakevat nuorempia naisia. Kyllä minussa ainakin on miehelläni kestämistä ja vaikea on minun itsenikin hyväksyä tätä tilannetta.

        Vaihdevuosiongelmat ovat käsittääkseni yksilöllisiä ja esim. tietynlainen ruokavalio saattaa vaikuttaa niihin. Jopa lapsuuden ajan ravinnolla voi olla vaikutusta koko loppuelämään. Itse olin todella nirso lapsena ja se on alkanut selvästi kostautua nyt vanhemmiten. Suolen toiminta on aivan mahdotonta ja muutenkin tuntuu olevan kaikenlaisia kummia ongelmia terveydessä. Japanissa naisilla on paljon vähemmän vaihdevuosiongelmia, jonka uskotaan johtuvan runsaasta soijan nauttimisesta jo lapsuudessa. Varsin erikoinen maa tuo Japani muutenkin. Paljon kalaa ja muita meren eläviä ja maailman korkein ÄO.

        Tuskinpa joudut koko loppuelämääsi kärsimään noista oireista. Varmaan harrastatte miehesi kanssa lenkkeilyä ja matkustelukin voisi piristää. Jotenkin tuntuu, että ihmiset jäävät jotenkin välillä jumiin siihen tilanteeseen missä ovat vaikka elämäntapamuutoksilla ja liikunnalla voisi tuoda piristystä elämään. Ehkä joogaamista ja vaellusretkiä Lappiin.

        Itselläni on erittäin paha paksusuolen vaiva, joka helpottui huomattavasti sillä, että aloin ottaa magnesiumia oikein reilusti. Lääkärit eivät sanoneet magnesiumista mitään, vaan tieto tuli sieltä vaihtoehtolääketieteen puolelta. Luontaistuotekaupoista voi löytää uusia mielenkiintoisia tuotteita moniin vaivoihin.

        Jotkut löytävät jopa viinistä avun masennukseen ja tuntevat itsensä nuorekkaaksi. En ehkä suosittelisi siihen menemistä, mutta ainakin eksälläni se tuntuu toimivan!


      • turha kärsiä
        Yök vaihtarit kirjoitti:

        Minä olin 40-vuotta kun tajusin olevani sinut itseni kanssa ja eläväni elämäni onnellisinta aikaa. Nyt olen 54- vuotias ja aina hiestä märkä, en enää nuku hyvin öisin ja seksikään ei enää ole entistä, jota oikeasti ei enää ole eikä voisi kauheesti kiinnostaakaa. Lääkärillä juoksut alkoi kun vaihdevuodet alkoivat ja sopivaa lääkitystä vaan ei löydy. Enää en ihmettele kun yli 50:set parit eroavat ja miehet hakevat nuorempia naisia. Kyllä minussa ainakin on miehelläni kestämistä ja vaikea on minun itsenikin hyväksyä tätä tilannetta.

        En halunnut enkä halua sellaista elämää mitä vaihdevuodet tarjoavat. En halua hirvittäviä hikoilupuuskia, varsinkin öisin niin että en saa nukuttua. En halua jatkuvaa ärsytys-kiukkumielialaa. Jatkuvalla pahallatuulella olo ei ole mistään kotoisin. Minä itse ja puolisoni kärsii siitä. Niinpä hankin hormoonipillerit ja kaikki pahat oireet hävisivät. Mieliala parani, hikoilut loppuivat ja yöunet palasivat ja pystyin nukkumaan rakkaani kiinni pitämänä. Jonkin vuoden kuluttua yritin lopettaa pillereiden syönnin, mutta oireet palasivat ja pillereiden syönti jatkui.
        Nyt olen olosuhteiden pakosta yksin. Yritin lopettaa pillereiden syönnin, mutta oireet palasivat. En halua kiukkuista mielialaa, joten jatkan nykyisin estrogenin syömistä yhden pillerin joka toinen päivä, kun kokonaan ilman oleminen ei onnistu.


      • luomunainen
        turha kärsiä kirjoitti:

        En halunnut enkä halua sellaista elämää mitä vaihdevuodet tarjoavat. En halua hirvittäviä hikoilupuuskia, varsinkin öisin niin että en saa nukuttua. En halua jatkuvaa ärsytys-kiukkumielialaa. Jatkuvalla pahallatuulella olo ei ole mistään kotoisin. Minä itse ja puolisoni kärsii siitä. Niinpä hankin hormoonipillerit ja kaikki pahat oireet hävisivät. Mieliala parani, hikoilut loppuivat ja yöunet palasivat ja pystyin nukkumaan rakkaani kiinni pitämänä. Jonkin vuoden kuluttua yritin lopettaa pillereiden syönnin, mutta oireet palasivat ja pillereiden syönti jatkui.
        Nyt olen olosuhteiden pakosta yksin. Yritin lopettaa pillereiden syönnin, mutta oireet palasivat. En halua kiukkuista mielialaa, joten jatkan nykyisin estrogenin syömistä yhden pillerin joka toinen päivä, kun kokonaan ilman oleminen ei onnistu.

        Täytän 54 syksyllä. Odotan edelleen milloin kuukautiset loppuvat ja hikoilu alkaa. Olen ollut tarkka ruokavaliostani ja syönyt Maca-jauhetta jo vuosia tasoittaakseni hormoonitoimintaa. En halua syödä lääkkeitä vaivaan, joka on useimmiten itseaiheutettu tietämättömyydellä ja väärillä elintavoilla/ruokavaliolla. Maailma on täynnä ikääntyviä naisia, mutta vain länsimaissa vaihdevuodet ovat ongelma, johon tarvitaan lääkitystä. Omalta osaltani odotan innolla sitä, että rättipäivät ovat vihdoin ohi.


      • Mennyt elämä
        Yök vaihtarit kirjoitti:

        Minä olin 40-vuotta kun tajusin olevani sinut itseni kanssa ja eläväni elämäni onnellisinta aikaa. Nyt olen 54- vuotias ja aina hiestä märkä, en enää nuku hyvin öisin ja seksikään ei enää ole entistä, jota oikeasti ei enää ole eikä voisi kauheesti kiinnostaakaa. Lääkärillä juoksut alkoi kun vaihdevuodet alkoivat ja sopivaa lääkitystä vaan ei löydy. Enää en ihmettele kun yli 50:set parit eroavat ja miehet hakevat nuorempia naisia. Kyllä minussa ainakin on miehelläni kestämistä ja vaikea on minun itsenikin hyväksyä tätä tilannetta.

        Aivan kuin minun itseni sanoja. Nelikymppisenä olin onnellisin ja luulin olotilan jatkuvan lopun elämääni. Parasta aikaa kesti hieman yli kymmenen vuotta ja sitten tuli romahdus. Vaihdevuosioireet iskivät kumaraan pahan kerran. Viimeiset kahdeksan vuotta ovat olleet yhtä kärsimystä; hikeä, kuumia aaltoja, invalidisoivia nivetulehduksia ja lihaskipuja, unettomuutta ja valtavaa painonnousua liikuntakyvyttömyyden vuoksi. Töitä pitää jaksaa tehdä joka päivä kun on huollettavia vielä.
        Olen joutunut olemaan ilman mitään lääkitystä, paitsi niveliin. Elämä on mennyt pahasti pilalle. Tunnen ikäisiäni, joilla ei ole ollut kuin lieviä oireita ja onnellisina retkeilevät ja lenkkeilevät. Oma kroppani on jo siinä kunnossa, että hyvä kun pääsen kävelemään vielä. Olen jo kuusikymppinen ja jos tämä vielä kauan jatkuu, niin minulle ei ainakaan ole odotettavissa mitään hyvää tulevaisuudessa. Jos sairaalan sänkyä ja rollaattoria ei lasketa mukaan.
        Jos joku sanoo, että vaihdevuosioireet voivat olla kamalat, niin minä uskon sen.


      • resepti
        Yök vaihtarit kirjoitti:

        Minä olin 40-vuotta kun tajusin olevani sinut itseni kanssa ja eläväni elämäni onnellisinta aikaa. Nyt olen 54- vuotias ja aina hiestä märkä, en enää nuku hyvin öisin ja seksikään ei enää ole entistä, jota oikeasti ei enää ole eikä voisi kauheesti kiinnostaakaa. Lääkärillä juoksut alkoi kun vaihdevuodet alkoivat ja sopivaa lääkitystä vaan ei löydy. Enää en ihmettele kun yli 50:set parit eroavat ja miehet hakevat nuorempia naisia. Kyllä minussa ainakin on miehelläni kestämistä ja vaikea on minun itsenikin hyväksyä tätä tilannetta.

        Hei! Oletkos kokeillut lenkkeilyä( hölkkä), tuo siis paljon helpotusta, noihin juttuihin.
        Kaverilla auttoi keeli jota laittaa sentin palan, reiteen. Lääkäriltä(gygekologilta resepti)

        Kokeileppas vaikka molempia, halut vois vaikka palata :)


    • epäfossiili

      Ai niin, eipä ole kaua kun tv:stä tuli dokkari, jossa eri kulttuurien vaihtari-ikäisiä naisia haastateltiin. Siinä afrikkalaisen heimon 5-kybästä naista haastateltiin. Kertoi, etä on oikesti heimonsa työjuhta, koska nuoret naiset ei raskauksien ja imetysten vuoksi jaksa kovaa työtä mitä heimokulttuurissa joutuu elannokseen tekemään. Seksistä kysyttäessä tämä nainen nauroi, koska ei miehet kiinnostaneet, eikä nämä tietenkään kiinnostu jo fertiili-iän ohitaneesta mummosta.
      No, eipä käy kateeksi. En haluaisi elää tuollaisesa "luonnonmukaisessa" kulttuurissa vaan haluan edelleen rakastaa ja rakastella mieheni kanssa, flirttailla vieraammille, tapailla ystäviäni, harrastaa erilaisia liikuntalajeja, kokea uutta ja tehdä minulle niin mielekästä ja anotisaa työtäni ihmisten kanssa, olla tyytyväinen itseeni niin ulkoisesti kuin sisäisestikin.
      Tätä kaikkea en ehkä jaksaisi, jos elämä olisi jo irrotttamassa otteensa minussta ja olisin vain kuivettuva oksa sukupuun lehvistössä.

      • elämä opettaa

        Kuule kulta, kun hormoonitasot laskee, niin sua ei enään paneta koko ajan. Se on ihanan vapauttavaa, kun energiat voi suunnata muille elämän osa-alueille. Ei ainainen panetus ja paneskelu tee elämästäsi onnellista. Voit siltikin elää onnellisessa ja rakastavassa suhteessa miehesi kanssa vaihdevuosista huolimatta. Harrasta seksiä nuorena niin paljon, että ei vanhempana ole tunnetta, että olisit jäänyt jostain paitsi. Kun tulet siihen vaiheeseen, ettei seksi enään kiinnosta joka päivä, niin se on ihan luonnollista ja ihanaa. Älä pelkää. Seksiä on vain harvemmin tarpeiden mukaan ja se on useille ihmisille jopa parempaa. Se laatu, ei määrä....


      • v,,,tusvuodet
        elämä opettaa kirjoitti:

        Kuule kulta, kun hormoonitasot laskee, niin sua ei enään paneta koko ajan. Se on ihanan vapauttavaa, kun energiat voi suunnata muille elämän osa-alueille. Ei ainainen panetus ja paneskelu tee elämästäsi onnellista. Voit siltikin elää onnellisessa ja rakastavassa suhteessa miehesi kanssa vaihdevuosista huolimatta. Harrasta seksiä nuorena niin paljon, että ei vanhempana ole tunnetta, että olisit jäänyt jostain paitsi. Kun tulet siihen vaiheeseen, ettei seksi enään kiinnosta joka päivä, niin se on ihan luonnollista ja ihanaa. Älä pelkää. Seksiä on vain harvemmin tarpeiden mukaan ja se on useille ihmisille jopa parempaa. Se laatu, ei määrä....

        Seksi ön kyöhän ainut ilmainen huvi - vaihdevuosissakin. Kaikilla ei ole varaa matkustella ja harrastaa kiinnostavia asioita siinä vaiheessa kun ja jos seksi ei enää kiinnosta.
        Milläs sen elämän sitten täyttää? viinalla? Huumeilla? lääkkeillä? Aika tylsää tulee olemaan jollei ees miehen kanssa synkkaa. no, jospa hänelläkin halut sitten vähenee kun itellä ei enää huvita mikään. ei ole ees lapsenlapsista tietoa, joihin vois jotain turhautumiaan purkaa. :(


      • Vapaampi elämä
        v,,,tusvuodet kirjoitti:

        Seksi ön kyöhän ainut ilmainen huvi - vaihdevuosissakin. Kaikilla ei ole varaa matkustella ja harrastaa kiinnostavia asioita siinä vaiheessa kun ja jos seksi ei enää kiinnosta.
        Milläs sen elämän sitten täyttää? viinalla? Huumeilla? lääkkeillä? Aika tylsää tulee olemaan jollei ees miehen kanssa synkkaa. no, jospa hänelläkin halut sitten vähenee kun itellä ei enää huvita mikään. ei ole ees lapsenlapsista tietoa, joihin vois jotain turhautumiaan purkaa. :(

        Olen eronnut (puoliso löysi "paremman") ja elelen nykyisin sinkkuna. En välitä hakea miehiä baareista yhden yön sulostuttajiksi ja silti en täytä päiviäni viinalla, huumeilla tai lääkkeillä. Elän monipuolista ja aktiivista elämää. Taitaa nuo hormoonikorvauslääkkeetkin auttaa asiaa, ei tarvitse maata kotona murehtimassa.


    • Luonto hoitaa

      Hyökkäys on paras puolustus. :) Kiitos vastauksistanne.

      Elämä on valintoja. Toistaiseksi olen valinnut lääkkeettömän tien.

      Hormonit elävät omaa elämäänsä. Minulla on aina ollut runsaat kuukautiset ja nyt kun kuukautisten väli on harventunut, vuodan muutaman päivän "saavillisia". Joku ehkä sanoo sen olevan epänormaalia, mutta minä sanon sen olevan oman kehoni normaalia toimintaa. Kuumia aaltoja tuli jossain vaiheessa öisin kuin myös nivelkipuja, ne ovat kuitenkin toistaiseksi ohi.

      Olen tyytyväinen itseeni niin ulkoisesti kuin sisäisestikin. Harrastan sännöllisesti liikuntaa useita kertoja viikossa, sekä aerobista rääkkiä että lihaskuntoa. Se on varmasti yksi parhaista "lääkkeistä" minulle. Ei voi vähätellä sen vaikutusta omaan mielialaani. Sanotaan, että normaalipainoisen vaihdevuodet ovat helpommat kuin ali- tai ylipainoisen. Uskon vahvasti siihen.

      Seksi on edelleen ihanaa. Limakalvot pysyy kunnossa omega 7 tyrni-oliiviöljy -ravinteella. Muutenkin ravinnossani luotan kasviestrogeenien voimaan. Voin kaikinpuolin erinomaisesti.

      En teilaa hormonikorvaushoitoihin turvautuneita. En tietenkään. Se on jokaisen oma valinta. Itse olen valinnut toistaiseksi tällaisen tien. Sanon toistaiseksi, koska huomisestahan en voi tietää.

      Ihanaa päivää ihanat naiset! :)

      • Delta

        Niinpä, eihän sulla vielä olekaan "päällä" kunnolla. Lisäksi olet tähän mennessä päässyt helpolla. Ehkäpä sinä oletkin yksi niistä joille ei tulekaan enempää ja jäät ihmettelemään että mistä ne naiset puhuu. Ihmiset ovat yksilöitä, siinä että millaiset oireet tulevat ja miten ne kokee. Aika moni pystyy kahlamaan fyysisten oireiden viidakossa, mutta henkisen puolen oireet tulevat liian koviksi tai nukkuminen.Tiedän useita joilla juurikin se yöelämän kovuus on vaikeinta, kun pakko jaksaa vielä töissä toistakymmentä vuotta ja arki päälle.

        Itsekin lähdin kokeilemaan Estrenaa juuri yöhikoilun ja nukkumattomuuden vuoksi, päivät olivat liian vaikeita kestää parin tunnin yöunilla jatkuvasti. Mutta kuten sanottu niin nyt tauolla lihomisen vuoksi. Itsellenikin juuri liikunta ja normaalipainossa pysyminen on henkisesti ja fyysisesti tärkeää, siksi en ottaisi mielelläni ylimääräisiä kiloja kannettavaksi- olen pian diabeteslääkityksellä jos lihon. Kokeilen nyt joillakin turvallisimmilla luontaistuotteilla.

        Vaihdevuodet eivät ole sairaus, mutta siitä tulevat oireet voivat tehdä sairaaksi.


      • Jokainen valitsee

        Mikäli joku selviää vaihdevuosista lääkkeettä on onnellisessa asemassa eikä ymmärrä niitä naisia joilla on vakaviakin vaihdevuosioireita. Olen itse kärsinyt kaikki vaihdevuosioireet ja vieläpä rankimman mukaan nopeassa tahdissa joten ymmärrän miksi esiäitejämme suljettiin jopa hullujenhuoneeseen loppuelämäkseen näiden oireiden vuoksi. Jos joku selviää kuumilla aalloilla, sekin on mielestäni köykäistä. Olen sitä mieltä että jokainen nainen voi valita täsmälleen sellaisen hoidon joka on itselle parhaaksi tai jos selviää kokonaan ilman korvaushoitoja niin sekin on ihan OK. Itse olen joutunut valitsemaan estrogeenipillerit jotta selviäisin.

        Ei pidä yleistää jos itsellä menee hienosti ilman lääkitystäkin.


      • Luonto hoitaa
        Delta kirjoitti:

        Niinpä, eihän sulla vielä olekaan "päällä" kunnolla. Lisäksi olet tähän mennessä päässyt helpolla. Ehkäpä sinä oletkin yksi niistä joille ei tulekaan enempää ja jäät ihmettelemään että mistä ne naiset puhuu. Ihmiset ovat yksilöitä, siinä että millaiset oireet tulevat ja miten ne kokee. Aika moni pystyy kahlamaan fyysisten oireiden viidakossa, mutta henkisen puolen oireet tulevat liian koviksi tai nukkuminen.Tiedän useita joilla juurikin se yöelämän kovuus on vaikeinta, kun pakko jaksaa vielä töissä toistakymmentä vuotta ja arki päälle.

        Itsekin lähdin kokeilemaan Estrenaa juuri yöhikoilun ja nukkumattomuuden vuoksi, päivät olivat liian vaikeita kestää parin tunnin yöunilla jatkuvasti. Mutta kuten sanottu niin nyt tauolla lihomisen vuoksi. Itsellenikin juuri liikunta ja normaalipainossa pysyminen on henkisesti ja fyysisesti tärkeää, siksi en ottaisi mielelläni ylimääräisiä kiloja kannettavaksi- olen pian diabeteslääkityksellä jos lihon. Kokeilen nyt joillakin turvallisimmilla luontaistuotteilla.

        Vaihdevuodet eivät ole sairaus, mutta siitä tulevat oireet voivat tehdä sairaaksi.

        Mistä tiedät, ettei minulla ole vielä "päällä" kunnolla? Jospa terveet elämäntapani pitävät oireet pois tai kohtuullisina?

        Aivan totta. Me ihmiset olemme yksilöitä. Joku kokee rankemmin, joku lievemmin. Mutta väitän, että paljon voi itsekin vaikuttaa omaan hyvinvointiinsa.

        Jokaiselle löytyy oma tapansa. Tämä on minun tapani.


      • Luonto hoitaa
        Jokainen valitsee kirjoitti:

        Mikäli joku selviää vaihdevuosista lääkkeettä on onnellisessa asemassa eikä ymmärrä niitä naisia joilla on vakaviakin vaihdevuosioireita. Olen itse kärsinyt kaikki vaihdevuosioireet ja vieläpä rankimman mukaan nopeassa tahdissa joten ymmärrän miksi esiäitejämme suljettiin jopa hullujenhuoneeseen loppuelämäkseen näiden oireiden vuoksi. Jos joku selviää kuumilla aalloilla, sekin on mielestäni köykäistä. Olen sitä mieltä että jokainen nainen voi valita täsmälleen sellaisen hoidon joka on itselle parhaaksi tai jos selviää kokonaan ilman korvaushoitoja niin sekin on ihan OK. Itse olen joutunut valitsemaan estrogeenipillerit jotta selviäisin.

        Ei pidä yleistää jos itsellä menee hienosti ilman lääkitystäkin.

        Se että itse olen päässyt suhteellisen helpolla, ei tee minusta empatiakyvytöntä. Niin ihmiset kuin oireetkin ovat yksilöllisiä.

        Mielestäni en yleistä missään kohdin. Aika hyökkääviä vastauksia olen mielestäni saanut. Myönnettäköön aloituksen olevan hieman provosoiva.

        Tuli vaan mieleen, että kuuluuko tällainen hyökkäävyys vaihdevuosioireisiin myös? :D Onneksi olen (vielä) säästynyt sellaiseltakin.


      • Hilimanpäivät
        Luonto hoitaa kirjoitti:

        Se että itse olen päässyt suhteellisen helpolla, ei tee minusta empatiakyvytöntä. Niin ihmiset kuin oireetkin ovat yksilöllisiä.

        Mielestäni en yleistä missään kohdin. Aika hyökkääviä vastauksia olen mielestäni saanut. Myönnettäköön aloituksen olevan hieman provosoiva.

        Tuli vaan mieleen, että kuuluuko tällainen hyökkäävyys vaihdevuosioireisiin myös? :D Onneksi olen (vielä) säästynyt sellaiseltakin.

        Hei vaan, olen oikeesti kateellinen niille naisille joilla ei ole vaihdevuosivaivoja - tai jos on - voivat niitä hoitaa joko lääkkeillä tai luontaistuotteilla. itse kun en voi käyttää kumpaakaan keinoa, ja kuumat aallot ja univaikeudet ja painonnousu on kestettävä.Harrastan liikuntaa eri muodoissa miltei päivittäin, mitään kummempaa apua niistä en ole huomannut. Tietysti henkisesti ehkä jaksan paremmin liikunnan vuoksi. Joten aloittajalle terveisiä, jotta ei yleistäisi liikaa, ja varmasti osa naisista saa elämänilonsa takaisin niillä hormonilääkkeilläkin. Omat vaivani ovat jatkuneet jo n. vuoden, joten alkaa hermot TODELLA kiristyä. Käyttäisin mitä lääkettä tahansa jos voisin.


      • Luonto hoitaa
        Hilimanpäivät kirjoitti:

        Hei vaan, olen oikeesti kateellinen niille naisille joilla ei ole vaihdevuosivaivoja - tai jos on - voivat niitä hoitaa joko lääkkeillä tai luontaistuotteilla. itse kun en voi käyttää kumpaakaan keinoa, ja kuumat aallot ja univaikeudet ja painonnousu on kestettävä.Harrastan liikuntaa eri muodoissa miltei päivittäin, mitään kummempaa apua niistä en ole huomannut. Tietysti henkisesti ehkä jaksan paremmin liikunnan vuoksi. Joten aloittajalle terveisiä, jotta ei yleistäisi liikaa, ja varmasti osa naisista saa elämänilonsa takaisin niillä hormonilääkkeilläkin. Omat vaivani ovat jatkuneet jo n. vuoden, joten alkaa hermot TODELLA kiristyä. Käyttäisin mitä lääkettä tahansa jos voisin.

        Edelleenkin ihmettelen tuota yleistämistä. Mutta se siitä, toivotan sinulle rutkasti voimia jaksamiseen.


      • Delta
        Luonto hoitaa kirjoitti:

        Mistä tiedät, ettei minulla ole vielä "päällä" kunnolla? Jospa terveet elämäntapani pitävät oireet pois tai kohtuullisina?

        Aivan totta. Me ihmiset olemme yksilöitä. Joku kokee rankemmin, joku lievemmin. Mutta väitän, että paljon voi itsekin vaikuttaa omaan hyvinvointiinsa.

        Jokaiselle löytyy oma tapansa. Tämä on minun tapani.

        Terveet elämäntavat ovat minullakin, vähän hiilareita, ei tupakkia, ei melkein ollenkaan alkoa. Runsaasti liikuntaa 10-12 tuntia viikossa (sisältää työmatkat pyörällä) josta suurin osa hikoillen. Runsaasti seksiä.Silti yöt ovat menneet hikoillen. Terveet elämäntavat eivät sulje pois sitä että vaihdevuosioireita tulee ja että niistä kärsii!
        Joten älä viitsi höpöttää tuota mantraa elämäntavoista ja että jokainen voi vaikuttaa.
        Itse mietin hyvinkin paljon sitä että en käytä mitään, en varsinkaan sortuisi luontaistuotteisiin, rohtoihin ja yrtteihin,joita ei ole kunnolla tutkittu, joiden maksavaikutuksista ei tiedetä, mutta niinpä vaan jouduin lääkkeitä kokeileen jotta saisin nukuttua. Ikävämpää on heillä jotka eivät voi kokeilla.

        Hyökkäävyydestä sanoisin, että itsekin provosoituisit, jos olisi vaakakupit toisin päin.Tunnet varmaan itsesi hiukan paremmaksi ihmiseksi kuin muut, kun pääset tällä lääkkeettömyydellä täällä pätemään.


      • Luonto hoitaa
        Delta kirjoitti:

        Terveet elämäntavat ovat minullakin, vähän hiilareita, ei tupakkia, ei melkein ollenkaan alkoa. Runsaasti liikuntaa 10-12 tuntia viikossa (sisältää työmatkat pyörällä) josta suurin osa hikoillen. Runsaasti seksiä.Silti yöt ovat menneet hikoillen. Terveet elämäntavat eivät sulje pois sitä että vaihdevuosioireita tulee ja että niistä kärsii!
        Joten älä viitsi höpöttää tuota mantraa elämäntavoista ja että jokainen voi vaikuttaa.
        Itse mietin hyvinkin paljon sitä että en käytä mitään, en varsinkaan sortuisi luontaistuotteisiin, rohtoihin ja yrtteihin,joita ei ole kunnolla tutkittu, joiden maksavaikutuksista ei tiedetä, mutta niinpä vaan jouduin lääkkeitä kokeileen jotta saisin nukuttua. Ikävämpää on heillä jotka eivät voi kokeilla.

        Hyökkäävyydestä sanoisin, että itsekin provosoituisit, jos olisi vaakakupit toisin päin.Tunnet varmaan itsesi hiukan paremmaksi ihmiseksi kuin muut, kun pääset tällä lääkkeettömyydellä täällä pätemään.

        Ihmisten yksilöllisyys on tullut mainittua jo moneen kertaan. Ikävää, että kärsit oireista.

        Miksi sinäkin hyökkäät minua vastaan? Ikäänkuin minun pitäisi olla hiljaa ja potea huonoa omaatuntoa siitä, että voin hyvin. Olen muuten tosi huono provosoitumaan, yritä vaikka. ;)

        Ehei, en ole sen parempi ihminen kuin kukaan mukaan. Ihmisinä olemme ihan samalla viivalla kaikki. Samanarvoisia tallaajia.

        Aurinkoista päivänjatkoa ja voimia sinulle.


      • Suuttuin
        Luonto hoitaa kirjoitti:

        Ihmisten yksilöllisyys on tullut mainittua jo moneen kertaan. Ikävää, että kärsit oireista.

        Miksi sinäkin hyökkäät minua vastaan? Ikäänkuin minun pitäisi olla hiljaa ja potea huonoa omaatuntoa siitä, että voin hyvin. Olen muuten tosi huono provosoitumaan, yritä vaikka. ;)

        Ehei, en ole sen parempi ihminen kuin kukaan mukaan. Ihmisinä olemme ihan samalla viivalla kaikki. Samanarvoisia tallaajia.

        Aurinkoista päivänjatkoa ja voimia sinulle.

        Vaikka aloituksesi näytti hyvinkin viattomalta, se koettiin provosoivana. Annoit ymmärtää että et hyväksy vaihdevuosioireiden hoitoa sairautena. Ei siis ihme että ne naiset jotka eivät selviä noin helpolla, nousivat vastustamaan mielipiteitäsi. Itse olen sieltä toisesta päästä ja koin aloituksesi loukkaavana. Onneksi minä voin käyttää hormonikorvaushoitoa ja hyödyn siitä. Olen edelleen loukkaantuntu niiden kanssasisarteni puolesta jotka kärsivät pahoista vaihdevuosioireista mutta eivät voi käyttää lääkitysta eivätkä saa apua kertomistasi keinoista.

        Et ehkä provosoidu, mutta olet hyvä provosoimaan (ehkäpä tietämättäsi). Jopa tuo loppukaneettisi voidaan tulkita vit****, vaikka ehkä toivotit sitä vilpittömästi.


      • Luonto hoitaa
        Suuttuin kirjoitti:

        Vaikka aloituksesi näytti hyvinkin viattomalta, se koettiin provosoivana. Annoit ymmärtää että et hyväksy vaihdevuosioireiden hoitoa sairautena. Ei siis ihme että ne naiset jotka eivät selviä noin helpolla, nousivat vastustamaan mielipiteitäsi. Itse olen sieltä toisesta päästä ja koin aloituksesi loukkaavana. Onneksi minä voin käyttää hormonikorvaushoitoa ja hyödyn siitä. Olen edelleen loukkaantuntu niiden kanssasisarteni puolesta jotka kärsivät pahoista vaihdevuosioireista mutta eivät voi käyttää lääkitysta eivätkä saa apua kertomistasi keinoista.

        Et ehkä provosoidu, mutta olet hyvä provosoimaan (ehkäpä tietämättäsi). Jopa tuo loppukaneettisi voidaan tulkita vit****, vaikka ehkä toivotit sitä vilpittömästi.

        Provosoivat aloitukset saavat ainakin keskustelua aikaiseksi. ;)

        En hyväksy lääkehoitoa OMALLA kohdalla, muut tekevät niin kuin parhaaksi katsovat. Minä elän omannäköistäni elämää, niinhän kaikkien tulisi tehdä.

        Kirjoitan tässä ketjussa mitä hyvänsä, niin se koetaan negatiivisesti. Positiivinen elämänasenteeni kuitenkin kantaa sen verran vahvasti minua, etten hätkähdä kielteisistä kommenteista.

        Tulkitaan miten tulkitaan, mutta loppukaneetti tuli aidosti ja vilpittömästi. :)


      • hoitsu5

        no niin harrastan minäki mut helvetti ei näytä mikää auttavan näihin pirun hormooniheittoihin,syön terveellisesti,liikun paljon en polta jnee,jne...ja paskat


      • kuita,korsia ja must

        Niin kylmät ja kuumat aallot tulevat ja menevät mutta toisaalta ei tarvitse hoitaa enää kapselein nuijaluteita tuota viljavainioltakaan.


      • ......
        Luonto hoitaa kirjoitti:

        Provosoivat aloitukset saavat ainakin keskustelua aikaiseksi. ;)

        En hyväksy lääkehoitoa OMALLA kohdalla, muut tekevät niin kuin parhaaksi katsovat. Minä elän omannäköistäni elämää, niinhän kaikkien tulisi tehdä.

        Kirjoitan tässä ketjussa mitä hyvänsä, niin se koetaan negatiivisesti. Positiivinen elämänasenteeni kuitenkin kantaa sen verran vahvasti minua, etten hätkähdä kielteisistä kommenteista.

        Tulkitaan miten tulkitaan, mutta loppukaneetti tuli aidosti ja vilpittömästi. :)

        En minäkään ota päänsärkylääkettä jos päähän ei koske. Sama olipa vaiva mikä tahansa.
        Jos ei ole vaihdevuosivaivoja niin lääkkeitä ei tarvita. Kukaan ei kuitenkaan voi tietää toisen vaivoista ja niiden haitoista.
        En minäkään ole käyttänyt mitää hoitoja vaikka ikää on 56v. Oireet olleet sen verran lieviä.
        Oireisiin ei PIDÄ puuttua keinotekoisin keinoin mutta niihin SAA puuttua tarvittaessa. Onneksi nykyään on hoitomuotoja joista saa helpotuksen elämään tarvittaessa ja HALUTESSA.


      • Oboy 5
        kuita,korsia ja must kirjoitti:

        Niin kylmät ja kuumat aallot tulevat ja menevät mutta toisaalta ei tarvitse hoitaa enää kapselein nuijaluteita tuota viljavainioltakaan.

        Ei kylmiä, ei kuumia aaltoja eikä hikoilua, mutta en muutenkaan ole seksu-
        aalisesti innostunut. Sen sijaan en milloinkaan tiennyt koska ne alkavat.
        Lienen siinä suhteessa poikkeava. Olisinko bi.


      • Kyllä se aikanaan
        Oboy 5 kirjoitti:

        Ei kylmiä, ei kuumia aaltoja eikä hikoilua, mutta en muutenkaan ole seksu-
        aalisesti innostunut. Sen sijaan en milloinkaan tiennyt koska ne alkavat.
        Lienen siinä suhteessa poikkeava. Olisinko bi.

        Seksuaalisuus ja seksuaaliset halut eivä liity mitenkään vaihdevuosioireisiin. Vaikka ei olisi ikinä harrastanut seksiä eikä se kiinnostaisi, oireet tulee jos on tullakseen. Lievinä tai pahoina tai jotain siltä väliltä.


      • tiedostava
        ...... kirjoitti:

        En minäkään ota päänsärkylääkettä jos päähän ei koske. Sama olipa vaiva mikä tahansa.
        Jos ei ole vaihdevuosivaivoja niin lääkkeitä ei tarvita. Kukaan ei kuitenkaan voi tietää toisen vaivoista ja niiden haitoista.
        En minäkään ole käyttänyt mitää hoitoja vaikka ikää on 56v. Oireet olleet sen verran lieviä.
        Oireisiin ei PIDÄ puuttua keinotekoisin keinoin mutta niihin SAA puuttua tarvittaessa. Onneksi nykyään on hoitomuotoja joista saa helpotuksen elämään tarvittaessa ja HALUTESSA.

        Deltalle vastaan.

        Lääkärit määrävät lääkkeitä. Mitä enemmän, sitä parempi lääkäreille.

        Kävitkö ravintoterapeutilla? Hän olisi lähettänyt sinut lääkärille veriarvokokeisiin ja suositellut tulosten mukaan sinulle yksilöllisesti sopivaa ruokavaliota ja joitakin turvallisia luontaistuotteita.

        Itse olen kokenut Maca-jauhon auttaneen omaan hyvinvointiini. Maca on Andeilla kasvava juuri, josta on jauhettu jauhoa. Paikalliset kutsuvat Macaa nuoruuden lähteeksi. Maca on siis testattu ja hyväksi todettu vuosisatojen ajan. Ihan eri juttu, kuin esim. kiinalaisten poppatohtoreiden sarvikuonon kuonon jauhe, tai mitä ikinä keksivät jauhoiksi jauhaa. Kiinassa nimenomaan on maksavauriot suuri ongelma tuosta syystä.

        Tiedäthän, että myös lääkäreiden määräämillä lääkkeillä on sivuvaikutuksensa? Maksa on elin, joka suodattaa. Mitä enemmän lääkkeitä vanhetessasi joudut ottamaan, sitä kovemmille maksasi joutuu. Oma valintani on yrittää välttää parhaani mukaan pillereiden popsimista mahdollisimman pitkään.


      • tyrnimarja

        sinähän itsekin turvaudut omega tyrni-oliviöljy "ravinteeseen".
        mikä ero.......oletko nähnyt tai käynyt ravinnetehtaassa ?


    • Totuus ei tehtävä

      Joo miettikääpä,kuinka ennen vanhempia ihmisiä kunnioitettiin.Pidettiin elämää nähneinä,viisaina eikä hajuakaan ulkonäköpaineista.Nyt on toisin.Vanheneva ihminen on monelle kauhistus,elävä esimerkki siitä,mitä heillekkin tulee tapahtumaan tulevaisuudessa.Ja sitä ei haluta nähdä,ei hyväksyä ja siksi vallalla onkin kirjoittamaton laki "tehkää kaikkenne ettei vanheneminen tule näkyviin".Naurettavaa.Elämänkokemusta ei enää piidetä millään tavoin upeana ja opettavana,tässä kulttuurissa,jossa kaikki tieto tulee esiin silmäräpäyksessä yhellä klikkauksella.Vaikkei sieltä kokemuksellisuutta saadakkaan...Ja sitten.Kuinkahan moni vaihtari-ikäinen onkaan siinä tilanteessa,että työpaikoilla tulee nuoret,energiset,osaavat ihmiset ja jyräävät vanhemmat tekijät.Joudutaan luopumaan omista vanhemmista,lapsista,työstä vähin erin,fyysisestä terveydestä,ulkokuoresta ja monesti parisuhdekkin rakoilee.Että on siinä kerrakseen kriisiä.Itse en käytä korvaushoitoa,mutta olen siihen kyllä valmis,jos oireet menevät vielä pahemmaksi.Tai mitä ikinä onkaan apua tarjolla,kattaen terapiasta mielialalääkkeisiin,otan riemulla vastaa!Ja tottahan toki,ihminen pystyy vaikuttamaan omaan olotilaansa..kun vain stressiltä,ajan puutteelta,kivuilta ja unenpuutteelta jaksaa..

    • Noita-akka Mansesta

      No...voihan Se "hyökkäävyys" kuulua vaihdevuosi oireisiinkin :-)
      Luulenpa asian olevan niin... Koska naiset ovat tänä päivänä niin "vaatimusten vankeja" ja odotuksia täydellisyydestä. Mitä Se täydellisyys sitten onkaan, mutta pitkälle tänä päivänä sitä, mistä aiemmin kirjoitin.
      Sitten "joku" alkaa vielä puhumaan luomu vaihdevuosista, saa Se harmituksen tunteen monenkin naisen mielessä. Inhimillinen reaktio mielestäni...eikö täällä saa edes lääkkeitä vaivoihinsa käyttää.

      Toivon, että jokainen nainen pystyisi elämään nämäkin aikansa Suht vaivattomasti. Joka käyttäen kemiallisia aineita vaivoihinsa tai sitten ihan luomuna !!
      Tässä elämässä on muitakin fyysisiä vaivoja. Mutta kaikki ihmiset eivät kärsi samoista kolotuksista :-)

      • Luonto hoitaa

        Itse hyppäsin pois oravanpyörästä yli 15 vuotta sitten, koska en kestänyt sitä, että minun tuli olla tehokas ja tuottava. Työelämän paineet olivat liian kovat. Omat arvoni kun ovat aivan muualla. Vaihdoin stressittömään työyhteisöön ja varmasti sekin valinta osaltaan vaikuttaa siihen, että voin hyvin. Otin taloudellisen riskin, jota en kuitenkaan ole katunut.

        Olen omien polkujen kulkija. Yksilö, joka uskaltaa olla oma itsensä, eikä suostu taipumaan siihen mitä yhteiskunta/ympäristö odottaa. Olen täydellisen epätäydellinen ja arvostan itseäni tällaisenaan.

        Ymmärrän kyllä sellaisten harmituksen minua kohtaan, jotka kärsivät kovista vaihdevuosioireista. Kyllä elämästä tulisi voida nauttia joka hetki ilman kärsimystä.


      • ...
        Luonto hoitaa kirjoitti:

        Itse hyppäsin pois oravanpyörästä yli 15 vuotta sitten, koska en kestänyt sitä, että minun tuli olla tehokas ja tuottava. Työelämän paineet olivat liian kovat. Omat arvoni kun ovat aivan muualla. Vaihdoin stressittömään työyhteisöön ja varmasti sekin valinta osaltaan vaikuttaa siihen, että voin hyvin. Otin taloudellisen riskin, jota en kuitenkaan ole katunut.

        Olen omien polkujen kulkija. Yksilö, joka uskaltaa olla oma itsensä, eikä suostu taipumaan siihen mitä yhteiskunta/ympäristö odottaa. Olen täydellisen epätäydellinen ja arvostan itseäni tällaisenaan.

        Ymmärrän kyllä sellaisten harmituksen minua kohtaan, jotka kärsivät kovista vaihdevuosioireista. Kyllä elämästä tulisi voida nauttia joka hetki ilman kärsimystä.

        ja lisää vaan bensaa liekkeihin! "Itse hyppäsin pois oravanpyörästä yli 15 vuotta sitten, koska en kestänyt sitä, että minun tuli olla tehokas ja tuottava. Työelämän paineet olivat liian kovat." "Olen omien polkujen kulkija. Yksilö, joka uskaltaa olla oma itsensä, eikä suostu taipumaan siihen mitä yhteiskunta/ympäristö odottaa."

        Suurimmalla osalla ihmisistä ei ole mahdollisuuksia tuollaiseen. On pakko elää siellä "oravanpyörässä" että edes pystyisi elämään ja hoitamaan perheensä ym. Olen avioerossa "rannalle jäänyt" mutta silti en halua lähteä metsästämään miestä joka elättäisi minut jotta voisin hypätä pois "oravanpyörästä". Onneksi lapseni elävät omillaan jotta selviän elämässäni eteenpäin. Mutta monet vaihdevuosi-iässä olevat naiset joutuvat hoitamaan perheensä työnsä lisäksi ja vielä siinä siivellä miehensä joka ei pahimmillaan pistä tikkua ristiin kotona. Yritä siinä sitten selvitä kun vaihdevuosioireet kiusaa pahimmoillaan.


      • Luonto hoitaa
        ... kirjoitti:

        ja lisää vaan bensaa liekkeihin! "Itse hyppäsin pois oravanpyörästä yli 15 vuotta sitten, koska en kestänyt sitä, että minun tuli olla tehokas ja tuottava. Työelämän paineet olivat liian kovat." "Olen omien polkujen kulkija. Yksilö, joka uskaltaa olla oma itsensä, eikä suostu taipumaan siihen mitä yhteiskunta/ympäristö odottaa."

        Suurimmalla osalla ihmisistä ei ole mahdollisuuksia tuollaiseen. On pakko elää siellä "oravanpyörässä" että edes pystyisi elämään ja hoitamaan perheensä ym. Olen avioerossa "rannalle jäänyt" mutta silti en halua lähteä metsästämään miestä joka elättäisi minut jotta voisin hypätä pois "oravanpyörästä". Onneksi lapseni elävät omillaan jotta selviän elämässäni eteenpäin. Mutta monet vaihdevuosi-iässä olevat naiset joutuvat hoitamaan perheensä työnsä lisäksi ja vielä siinä siivellä miehensä joka ei pahimmillaan pistä tikkua ristiin kotona. Yritä siinä sitten selvitä kun vaihdevuosioireet kiusaa pahimmoillaan.

        Minä puhunkin vain omasta puolestani ja omista valinnoistani. Minun elämästäni.

        Kylläpäs teitä suututtaa, arvon naiset. :)


      • Totuus ei tehtävä
        Luonto hoitaa kirjoitti:

        Minä puhunkin vain omasta puolestani ja omista valinnoistani. Minun elämästäni.

        Kylläpäs teitä suututtaa, arvon naiset. :)

        Ei mua ainakaan suututa,kerroin vain realistista puolta monen muun kohdalla.Hyvä juttuhan se,jos pärjää ilman lääkkeitä.


      • Noita-akka Mansesta
        Luonto hoitaa kirjoitti:

        Minä puhunkin vain omasta puolestani ja omista valinnoistani. Minun elämästäni.

        Kylläpäs teitä suututtaa, arvon naiset. :)

        Olen minäkin päässyt "oravanpyörästä" pois...oman kohtaloni kautta.
        Mutta en tule koskaan unohtamaan aikoja ennen sitä. Ja Toivon pysyväni ihmisenä ja naisena, joka muistaa, että elämässä ei ole vain mustaa ja valkoista...

        Toki tällaiset keskustelut voivat saada aikaan jotain positiivistakin :-)
        Herätellä ajatuksia muutokseen, jos sellainen mahdollisuus eteen tulee.
        Tänä päivänä siihen vaan vaaditaan niin paljon rohkeutta, että ymmärrän, jos jokainen ei uskalla siihen tarttua. Mutta olkaamme "valveilla" ... : )


      • Luonto hoitaa
        Totuus ei tehtävä kirjoitti:

        Ei mua ainakaan suututa,kerroin vain realistista puolta monen muun kohdalla.Hyvä juttuhan se,jos pärjää ilman lääkkeitä.

        Olikin muuten hyvä kirjoitus.


      • Luonto hoitaa
        Noita-akka Mansesta kirjoitti:

        Olen minäkin päässyt "oravanpyörästä" pois...oman kohtaloni kautta.
        Mutta en tule koskaan unohtamaan aikoja ennen sitä. Ja Toivon pysyväni ihmisenä ja naisena, joka muistaa, että elämässä ei ole vain mustaa ja valkoista...

        Toki tällaiset keskustelut voivat saada aikaan jotain positiivistakin :-)
        Herätellä ajatuksia muutokseen, jos sellainen mahdollisuus eteen tulee.
        Tänä päivänä siihen vaan vaaditaan niin paljon rohkeutta, että ymmärrän, jos jokainen ei uskalla siihen tarttua. Mutta olkaamme "valveilla" ... : )

        Ymmärrän minäkin, että muutokset vaativat rohkeutta. Ajattelin silloin joskus, että ei helkkari tätäkö tämä on eläkeikään asti. Ei mikään ihme, että ihmiset sairastuvat. Paineet ovat niin kovat.

        Et sinä lainkaan vaikuta noita-akalta. :)


      • haistahuilu
        Luonto hoitaa kirjoitti:

        Minä puhunkin vain omasta puolestani ja omista valinnoistani. Minun elämästäni.

        Kylläpäs teitä suututtaa, arvon naiset. :)

        kannattee metsikköön painua luonto hoitaa ,ylimielinen paskiainen


      • Akka mikä akka

        Tämä on sinulle noita-akka Mansesta!
        Opettele ensin kirjoittamaan suomea ja tule vasta sitten tänne
        höpisemään!!!
        Oksettaa lukea tuollaista suomen kielen vääristelyä!


      • omat valinnat
        Totuus ei tehtävä kirjoitti:

        Ei mua ainakaan suututa,kerroin vain realistista puolta monen muun kohdalla.Hyvä juttuhan se,jos pärjää ilman lääkkeitä.

        Eli kannattaa jo kirjoitusvaiheessa miettiä, että jos omat ratkaisut eivät sovi kaikille niistä ei kannata kirjoittaa, niinkö. Onpas pipo tosiaan kireällä, ei voi kuin ihmetellä. No enpä kyllä elämäni poikkeavista valinnoista kertoisikaan ;)) Kell onni on se onnen kätkeköön pätee edelleen.


      • pääsiäisnoita
        haistahuilu kirjoitti:

        kannattee metsikköön painua luonto hoitaa ,ylimielinen paskiainen

        Suomalaisessa yhteiskunnassa näkyy paljon henkistä pahoinvointia näillä netin keskustelupalstoilla. Täällä pyörii paljon vihan vallassa olevia ihmisiä.

        Anneli Auerista on tehty heitä varten julkinen vihahahmo, johon voi syytää pahaa oloaan sen sijaan, että ihmiset valveutuisivat poliittisesti vaatimaan parempaa yhteiskuntaa itselleen. Osa porukasta on kylmästi pudotettu yhteiskunnan ulkopuolelle marisemaan vääristä asioista.

        www.anneliauer.com

        Terveysvaroitus! Pidä verenpainelääkkeet lähettyvillä, jos kuulut noihin onnettomiin ihmisiin.


      • fddfddf
        Luonto hoitaa kirjoitti:

        Itse hyppäsin pois oravanpyörästä yli 15 vuotta sitten, koska en kestänyt sitä, että minun tuli olla tehokas ja tuottava. Työelämän paineet olivat liian kovat. Omat arvoni kun ovat aivan muualla. Vaihdoin stressittömään työyhteisöön ja varmasti sekin valinta osaltaan vaikuttaa siihen, että voin hyvin. Otin taloudellisen riskin, jota en kuitenkaan ole katunut.

        Olen omien polkujen kulkija. Yksilö, joka uskaltaa olla oma itsensä, eikä suostu taipumaan siihen mitä yhteiskunta/ympäristö odottaa. Olen täydellisen epätäydellinen ja arvostan itseäni tällaisenaan.

        Ymmärrän kyllä sellaisten harmituksen minua kohtaan, jotka kärsivät kovista vaihdevuosioireista. Kyllä elämästä tulisi voida nauttia joka hetki ilman kärsimystä.

        Mikä on stressitön työyhteisö? Millä teet ja rahoitat elämisen? Toivottavasti et ukon rahoilla.


      • Siipeilijät
        fddfddf kirjoitti:

        Mikä on stressitön työyhteisö? Millä teet ja rahoitat elämisen? Toivottavasti et ukon rahoilla.

        Sehän se on yleisin tapa. Voi "toteuttaa" itseään vapaasti kun mies elättää.


    • Noita-akka Mansesta

      ; )

    • Musta kissa

      "Luonto hoitaa" ja muutkin:

      en asettaudu kenenkään "puolelle", sillä asia on hankala.

      Olen itsekin ihmetellyt vaihdevuosien hankaluutta länsimaisella ihmisellä. Joku tässä mättää, että oireet ovat niin rajuja. Kunpa joku näppärä keksisi, mikä se on.

      Totta on, että työelämä ym. ympäristön paineet vaativat nykyään roikkumaan mukana hinnalla millä hyvänsä. Kaikille ei alan vaihto onnistu, vaikka yritystä ja haluja olisi. Olen yksi heistä. Mutta syitä lienee muitakin.

      Omat menkkani alkoivat epäsäännöllistyä keväällä 2009, vuosina 2010-2011 minulla oli kolmet ja yhdet menkat vuodessa. OIreita oli jo ihan sopivasti....
      V. 2012 käytin n. vuoden ajan hormonihoitoa, mutta lopetin sivuoireiden takia. Olo oli huonompi kuin ilman.

      Viimeiset oiket menkat oli 3 vuotta sitten. Vasta viime vuosi oli todellinen pee vv-vuosi.

      Hienoa, kun osa meistä pärjää ilman lääkitystä, mutta ymmärrän itse tuskan kokeneena, että kaikki eivät...

      • Luonto hoitaa

        Mutta hei vannomatta paras. Jos minusta vaikka vielä tuleekin riivinrauta mitä hirveimpine oireineen ja silloin todennäköisesti heitän omat lääkkeettömät periaatteeni romukoppaan. ;)

        Ennen ruoka oli puhtaampaa, nykyään syömme paljon lisäaineita ym. potaskaa. Olisiko siinä yksi osatekijä, mene ja tiedä.


      • Activelle
        Luonto hoitaa kirjoitti:

        Mutta hei vannomatta paras. Jos minusta vaikka vielä tuleekin riivinrauta mitä hirveimpine oireineen ja silloin todennäköisesti heitän omat lääkkeettömät periaatteeni romukoppaan. ;)

        Ennen ruoka oli puhtaampaa, nykyään syömme paljon lisäaineita ym. potaskaa. Olisiko siinä yksi osatekijä, mene ja tiedä.

        Itse kannatan myös kaikkea lääkkeettömyyttä, mutta jos sairastaisin kilpirauhasen vajaatoimintaa, ottaisin mieluusti tyroksiinia, kuin kärsisin vaikeita oireita.

        Sama toimii vaihdevuosissa, miksi en korvaisi puuttuvaa naishormonia? Toki, jos sen voisi korvata turvallisesti ja luonnonmukaisesti, niin tekisin.


      • Tiiu4
        Activelle kirjoitti:

        Itse kannatan myös kaikkea lääkkeettömyyttä, mutta jos sairastaisin kilpirauhasen vajaatoimintaa, ottaisin mieluusti tyroksiinia, kuin kärsisin vaikeita oireita.

        Sama toimii vaihdevuosissa, miksi en korvaisi puuttuvaa naishormonia? Toki, jos sen voisi korvata turvallisesti ja luonnonmukaisesti, niin tekisin.

        Kilpirauhasen vajaatoiminta luokitellaan sairaudeksi, vaihdevuodet ei.


    • HorMonika

      ruuan puhtaudessa voi olla monen sairauden alkutekijä, myös näiden erilaisten vaihdevuosioireiden. Tehotuotannossa ei mistään ruoka-aineesta tule kunnollista ja kaikenlaisia kasvinsuojeluaineita ja elänten antibiootteja ym lisäaineita käytetään surutta käsittämättömiä määriä.
      Itsekin liikuntaa harrastavana ja fyysistä työtä tekevänä ihmisenä olen ajatellut, etten tarvitse mitään hormonilisäyksiä. Keltarauhashormonia en ainakaan ole tarvinnut, koska se teki e-pillerikokeiluistani aikanaan kauheita kokemuksia. Olin vihainen kuin p--seelle ammuttu karhu. Kokeilut sai olla.
      Toisaalta tämäkin hormoni paikalisesti annosteltuna hormonikierukan muodossa oli sitten erittäin sopiva vaihtoehto julmetuihin kuukautiskipuihin ja vuotoihin. Kuukautiset loppuivat kuin huomaamatta, eivätkä tulleeet takaisin. Vain muutamat pienet ja siinä se oli.
      Estrogeenin puutos voi aiheuttaa mielettömän paljon erilaisia oireita, jotka saattavat haitata jokapäiväistä elämää siinä määrin, että ihminen sairastuu aivan fyysisestikin.
      Itse olen säästynyt vaikeilta oireilta. En osaa sanoa onko liikunta vaikuttanut siihen, mutta siitä olen varma, että jos elämääni häiritseviä oireita ilmaantuu, otan mieluummin hormonit käyttöön kuin jään kärvistelemään kaikenmaailman masennusten, hikoilujen, nivelkipujen, unettumuuksien, kuivumisten ym oireiden kanssa.
      Ajatekaapa nyt vaikka esim tuota kuivumistakin. Eihän se riitä, että pelkästään alapää kuivuu vaan siinä svussa kuivuu kaikki muutkin limakalvot: silmät, nenä, suu.. tiedä vaikka suolistokin kuivuisi, sillä samaa epiteelikudostahan siellä on mitä muuallakin pinnalla. Liekö tästä johtuu, että monet asiakkaistani ovat kertoneet, miten mahakaan ei toimi niinkuin ennen...

      • Luonto hoitaa

        Tuohon limakalvojen kuntoon itselläni on ollut erittäin suotuisa vaikutus omega 7 tyrni-oliiviöljy -valmisteella. Voin ehdottomasti suositella.

        "Erikoisöljy kuiville limakalvoille
        Auttaa uudistamaan ja vahvistamaan limakalvoja
        Silmien, nenän ja suun limakalvot
        Ruokatorven, mahan ja ruuansulatuskanavan limakalvot
        Virtsateiden ja intiimialueiden limakalvot
        Hoitaa, ravitsee ja uudistaa ihoa
        Kuivalle, ärtyneelle, atooppiselle ja ikääntyvälle iholle
        Ulkoiseen käyttöön pienille ihoalueille ja limakalvoille"


      • .......
        Luonto hoitaa kirjoitti:

        Tuohon limakalvojen kuntoon itselläni on ollut erittäin suotuisa vaikutus omega 7 tyrni-oliiviöljy -valmisteella. Voin ehdottomasti suositella.

        "Erikoisöljy kuiville limakalvoille
        Auttaa uudistamaan ja vahvistamaan limakalvoja
        Silmien, nenän ja suun limakalvot
        Ruokatorven, mahan ja ruuansulatuskanavan limakalvot
        Virtsateiden ja intiimialueiden limakalvot
        Hoitaa, ravitsee ja uudistaa ihoa
        Kuivalle, ärtyneelle, atooppiselle ja ikääntyvälle iholle
        Ulkoiseen käyttöön pienille ihoalueille ja limakalvoille"

        Voimakas vuoto on haitallinen, meni iho rikki terveyssiteiden käytöstä, en olisi selviytynyt ilman Primolutia. Laitoin kahdet alushousut päällekkäin ja väliin pikkuhousunsuojan haavautumien estämiseksi.
        Pienen hikoilun kestää varsinkin nyt kun vuoto on loppunut.
        Hormonien avulla selviää normaalista elämästä, kun todella on paha olo eivät ihmiset välttämättä ymmärrä kun joku on aina käyttäytynyt kiltisti ja ykskaks muuttuu.
        Novofem auttoi itselläni.
        Terveet elämäntavat on hyvä opetella jo ennen vaihtareita.


      • Luonto hoitaa
        ....... kirjoitti:

        Voimakas vuoto on haitallinen, meni iho rikki terveyssiteiden käytöstä, en olisi selviytynyt ilman Primolutia. Laitoin kahdet alushousut päällekkäin ja väliin pikkuhousunsuojan haavautumien estämiseksi.
        Pienen hikoilun kestää varsinkin nyt kun vuoto on loppunut.
        Hormonien avulla selviää normaalista elämästä, kun todella on paha olo eivät ihmiset välttämättä ymmärrä kun joku on aina käyttäytynyt kiltisti ja ykskaks muuttuu.
        Novofem auttoi itselläni.
        Terveet elämäntavat on hyvä opetella jo ennen vaihtareita.

        En taida edes kehdata sanoa, että vuodon ollessa voimakkaimmillaan käytän tamponin lisäksi lasten vaippoja. Kehtasinpas. :D Lisäksi aloitan porkkanakuurin ja vuoto selvästi vähenee. Taitaa olla oman pään sisäisiä juttuja, mutta toimii.


      • all you need is love
        Luonto hoitaa kirjoitti:

        En taida edes kehdata sanoa, että vuodon ollessa voimakkaimmillaan käytän tamponin lisäksi lasten vaippoja. Kehtasinpas. :D Lisäksi aloitan porkkanakuurin ja vuoto selvästi vähenee. Taitaa olla oman pään sisäisiä juttuja, mutta toimii.

        Olen 55-vuotias, ja menkat ovat pikkuhiljaa jäämässä pois. Juuri mitään vaihdevuosioireita ei ole ollut. Uskon kasvisravinnon olevan osasyynä tähän - olen ollut jo 30 v. kasvissyöjä. Tärkeää on myös se, että on sinut itsensä ja naiseutensa kanssa. Onko niitä yhteiskunnan vaatimuksia pakko toteuttaa keho ja mieli jatkuvan stressin kourissa? Eikö jo tässä iässä voisi relata ja lakata hakemasta muiden hyväksyntää hinnalla millä hyvänsä?

        Naiset, rakastakaa itseänne! Se on parasta hoitoa (myös) vaihdevuosivaivoihin.


      • soijanpurija
        all you need is love kirjoitti:

        Olen 55-vuotias, ja menkat ovat pikkuhiljaa jäämässä pois. Juuri mitään vaihdevuosioireita ei ole ollut. Uskon kasvisravinnon olevan osasyynä tähän - olen ollut jo 30 v. kasvissyöjä. Tärkeää on myös se, että on sinut itsensä ja naiseutensa kanssa. Onko niitä yhteiskunnan vaatimuksia pakko toteuttaa keho ja mieli jatkuvan stressin kourissa? Eikö jo tässä iässä voisi relata ja lakata hakemasta muiden hyväksyntää hinnalla millä hyvänsä?

        Naiset, rakastakaa itseänne! Se on parasta hoitoa (myös) vaihdevuosivaivoihin.

        Muistaakseni japanilaisilla ei ole vaihdevuosiongelmia juuri ollenkaan, koska syövät soijaa lapsesta saakka. Syöttäkää siis tyttärillenne soijaa! Aikuiselle siitä ei ole enää avuksi vaihdevuosien ongelmiin.


      • Laiskimus
        all you need is love kirjoitti:

        Olen 55-vuotias, ja menkat ovat pikkuhiljaa jäämässä pois. Juuri mitään vaihdevuosioireita ei ole ollut. Uskon kasvisravinnon olevan osasyynä tähän - olen ollut jo 30 v. kasvissyöjä. Tärkeää on myös se, että on sinut itsensä ja naiseutensa kanssa. Onko niitä yhteiskunnan vaatimuksia pakko toteuttaa keho ja mieli jatkuvan stressin kourissa? Eikö jo tässä iässä voisi relata ja lakata hakemasta muiden hyväksyntää hinnalla millä hyvänsä?

        Naiset, rakastakaa itseänne! Se on parasta hoitoa (myös) vaihdevuosivaivoihin.

        Täällä myös 55 v. joka ollut 30 vuotta kasvissyöjä ja 4 vuotta täysin vegaani.
        Menkat pois jo 3 vuotta. Hyvin helpot vv-oireet. BMI normaalin alarajoilla.
        Uskon että ruokavalio ja hoikkuus ulkoilu pitää oireet kurissa.


      • sohvanvaltaaja58
        Laiskimus kirjoitti:

        Täällä myös 55 v. joka ollut 30 vuotta kasvissyöjä ja 4 vuotta täysin vegaani.
        Menkat pois jo 3 vuotta. Hyvin helpot vv-oireet. BMI normaalin alarajoilla.
        Uskon että ruokavalio ja hoikkuus ulkoilu pitää oireet kurissa.

        Minä kohta 59 vuotias. Vaihdevuodet ajoittuivat 50-52 ikävuoteen. Ei mitään vaivoja. Olen ollut lapsesta asti lihava. Tein kuitenkin raskasta fyysistä työtä. Niinpä pääsin polven nivelrikon vuoksi eläkkeelle viisi vuotta sitten. Olen varsinainen sohvaperuna. Nautin suunnattomasti laiskottelusta ja vielä enemmän kun muistelen niitä elämäni ruuhkavuosia.
        Olen nähnyt ystävillä rankkoja vaihdevuosioireita ja ymmärrän täysin miksi jotkut tarvitsevat lääkitystä siihen. Varsinkin jos kestävät useita vuosia.
        Täällä itsekukin on arvuutellut miksi itse on säästynyt vaihdevuosivaivoilta. Moni on maininnut normaalipainon ja paljon liikunnan tai kasvisravinnon.
        Minulla mikään noista ei osu kohdalleen. Täytyy vain todeta että se on yksilöllistä, ja mitä ilmeisimmin perinnöllistä.


      • läskimenopause
        Laiskimus kirjoitti:

        Täällä myös 55 v. joka ollut 30 vuotta kasvissyöjä ja 4 vuotta täysin vegaani.
        Menkat pois jo 3 vuotta. Hyvin helpot vv-oireet. BMI normaalin alarajoilla.
        Uskon että ruokavalio ja hoikkuus ulkoilu pitää oireet kurissa.

        Täällä lihava ei vegaani eikä kasvissyöjä. Eikä vaihdevuosioireet olleet pahat, hädintuskin huomasin. Ei siis usko auta


      • ei sohvaperuna
        sohvanvaltaaja58 kirjoitti:

        Minä kohta 59 vuotias. Vaihdevuodet ajoittuivat 50-52 ikävuoteen. Ei mitään vaivoja. Olen ollut lapsesta asti lihava. Tein kuitenkin raskasta fyysistä työtä. Niinpä pääsin polven nivelrikon vuoksi eläkkeelle viisi vuotta sitten. Olen varsinainen sohvaperuna. Nautin suunnattomasti laiskottelusta ja vielä enemmän kun muistelen niitä elämäni ruuhkavuosia.
        Olen nähnyt ystävillä rankkoja vaihdevuosioireita ja ymmärrän täysin miksi jotkut tarvitsevat lääkitystä siihen. Varsinkin jos kestävät useita vuosia.
        Täällä itsekukin on arvuutellut miksi itse on säästynyt vaihdevuosivaivoilta. Moni on maininnut normaalipainon ja paljon liikunnan tai kasvisravinnon.
        Minulla mikään noista ei osu kohdalleen. Täytyy vain todeta että se on yksilöllistä, ja mitä ilmeisimmin perinnöllistä.

        Tuskinpa nivelrikkosi on tullut "raskaasta työstä", vaan ylipainostasi. Eivät ole nivelet taakkaasi kestäneet. Itse en olisi ylpeä jos pääsisin/joutuisin eläkkeelle tuon ikäisenä.


      • Vähän korvausta
        soijanpurija kirjoitti:

        Muistaakseni japanilaisilla ei ole vaihdevuosiongelmia juuri ollenkaan, koska syövät soijaa lapsesta saakka. Syöttäkää siis tyttärillenne soijaa! Aikuiselle siitä ei ole enää avuksi vaihdevuosien ongelmiin.

        Soija sisältää kasviestrogeenia ja se ehkä auttaa noissa vaihdevuosioireissa.


      • Monia vaikutuksia
        ei sohvaperuna kirjoitti:

        Tuskinpa nivelrikkosi on tullut "raskaasta työstä", vaan ylipainostasi. Eivät ole nivelet taakkaasi kestäneet. Itse en olisi ylpeä jos pääsisin/joutuisin eläkkeelle tuon ikäisenä.

        Läski kehittää hieman estrogeenia (siitä johtuu mm. miesten läskitissit) joten ehkäpä lihavuudesta on apua vaihdevuosioireisiinkin.

        Nuorena ei tullut udeltua mummoilta oliko heillä pahoja vaihdevuosioireita, mutta äidilläni oli.

        Nivelrikko ei välttämättä iske ylipainoiseen ellei siihen ole geeniperimää. Minä ja äitini olemme ylipainoisia joten ei ihme jos polvet petti, mutta äidinäiti oli hoikka ja normaalipainoinen ja silti nivelrikko iski polviin. Olemme saaneet nyt kolmessa sukupolvessa tekonivelet. Minä "pääsin" tekonivelleikkaukseen vasta vanhuuseläkkeelle päästyäni, istumatyö "pelasti".


      • peukaloissa..
        ei sohvaperuna kirjoitti:

        Tuskinpa nivelrikkosi on tullut "raskaasta työstä", vaan ylipainostasi. Eivät ole nivelet taakkaasi kestäneet. Itse en olisi ylpeä jos pääsisin/joutuisin eläkkeelle tuon ikäisenä.

        Jos on nivelrikkoa polvissa niin sitä on usein myös sormien nivelissä. Tuleeko sekin ylipainon takia?
        Entä jos on pelkästään sormissa? Ylipaino ei läheskään aina ole nivelrikon syy. Jo nuorilla ja hoikillakin voi olla nivelrikkoa. On tietenkin helpointa sanoa ylipainoiselle että juuri sinun nivelrikkosi johtuu lihavuudesta.


      • soija
        Vähän korvausta kirjoitti:

        Soija sisältää kasviestrogeenia ja se ehkä auttaa noissa vaihdevuosioireissa.

        Soijatuotteista kannattaa valita vain fermentoidut kuten tofu. Soijamaito sensijaan on kiistelty tuote sen valmistustavan ja laajan luontoa tuhoavan viljelyn takia. Kannattaa tutkia netistä lisää tietoa soijasta.


      • sohvanvaltaaja58
        peukaloissa.. kirjoitti:

        Jos on nivelrikkoa polvissa niin sitä on usein myös sormien nivelissä. Tuleeko sekin ylipainon takia?
        Entä jos on pelkästään sormissa? Ylipaino ei läheskään aina ole nivelrikon syy. Jo nuorilla ja hoikillakin voi olla nivelrikkoa. On tietenkin helpointa sanoa ylipainoiselle että juuri sinun nivelrikkosi johtuu lihavuudesta.

        Tuo on niin totta! Minulla myös sormen pikkunivelissä, peukalon tyvinivelissä ja kyynärpäissä. Vasen jalka synnynnäisesti "lyhyempi", joka johtuu lantion vinoudesta. Siksi vasen polvi oli suuremmalla rasituksella. Myös syntymälahjana saadut lattajalat vaikuttavat polviin. Kun nyrjäytin vasemman polven melkein ympäri jäätiköllä kaaduttuani se oli menoa sen polven osalta. Nivelsiteet ilmeisesti revähtivät, kipu oli kuin olisi puukolla leikattu. Polvi ei koskaan kunnolla parantunut siitä. Muutama vuosi eteenpäin olin valmis leikkaukseen.
        Minä nautin suunnattomasti eläkkeellä olosta enkä ala nolona hiipiä nurkissa tai hävetä itseäni. Ihan tarpeiksi sain tehdä "työtä tyhjää, niinkuin kuolemaa".
        Äitini raatoi kolmevuorotyössä itsensä hengiltä eikä ehtinyt vaihevuosi-ikään.
        Taitaa olla melkoinen riski tulla vaihdevuosikeskusteluun kertomaan hyvästä olostaan :)


      • ortopedi
        peukaloissa.. kirjoitti:

        Jos on nivelrikkoa polvissa niin sitä on usein myös sormien nivelissä. Tuleeko sekin ylipainon takia?
        Entä jos on pelkästään sormissa? Ylipaino ei läheskään aina ole nivelrikon syy. Jo nuorilla ja hoikillakin voi olla nivelrikkoa. On tietenkin helpointa sanoa ylipainoiselle että juuri sinun nivelrikkosi johtuu lihavuudesta.

        Vanhenemisen lisäksi altistavat isojen nivelten nivelrikolle raskas työ, niveliä kuormittava urheilu, ylipaino, nivelten vammat ja tulehdukset sekä perinnöllinen taipumus. Merkittävä ongelma on väestön lihominen, joka aiheuttaa tai ainakin pahentaa suurinta osaa polven nivelrikosta. Sormissa ja varpaissa nivelrikkoon ei tavallisesti ole muuta syytä kuin perinnöllisyys.


      • Mennyt elämä
        sohvanvaltaaja58 kirjoitti:

        Tuo on niin totta! Minulla myös sormen pikkunivelissä, peukalon tyvinivelissä ja kyynärpäissä. Vasen jalka synnynnäisesti "lyhyempi", joka johtuu lantion vinoudesta. Siksi vasen polvi oli suuremmalla rasituksella. Myös syntymälahjana saadut lattajalat vaikuttavat polviin. Kun nyrjäytin vasemman polven melkein ympäri jäätiköllä kaaduttuani se oli menoa sen polven osalta. Nivelsiteet ilmeisesti revähtivät, kipu oli kuin olisi puukolla leikattu. Polvi ei koskaan kunnolla parantunut siitä. Muutama vuosi eteenpäin olin valmis leikkaukseen.
        Minä nautin suunnattomasti eläkkeellä olosta enkä ala nolona hiipiä nurkissa tai hävetä itseäni. Ihan tarpeiksi sain tehdä "työtä tyhjää, niinkuin kuolemaa".
        Äitini raatoi kolmevuorotyössä itsensä hengiltä eikä ehtinyt vaihevuosi-ikään.
        Taitaa olla melkoinen riski tulla vaihdevuosikeskusteluun kertomaan hyvästä olostaan :)

        Joo, ei täällä kenelläkään saa asiat olla hyvin:)
        Minulla polvet menivät ollessani vielä hoikka. Lihoin vasta sen jälkeen, kun en enää päässyt liikkumaan kunnolla. Olen toipunut kuitenkin kävelemään ja teen töitä vielä. Ylipainosta en pääse millään enää eroon. Olen melko varma, että estrogeenin puutos aiheuttaa nivelrikkoa myös, koska polvioireet alkoivat yhtäaikaa vv-oireiden kanssa ja ne pahenevat aina samaan aikaan.


    • Täti

      No ei pidä puuttua, jos ei ole tarpeen, mutta jos olo käy sietämättömäsksi esim. kuumien aaltojen takia, on täysi oikeus käyttää helpotusta ja on hyvä, että sellaista on saatavilla.

    • akka noita

      Hyvänen aika sentään - melkein "kissatappeluksi" tämä keskustelu meni! Otetaan nyt vaan kaikki rauhallisesti - samassa veneessähän tässä ollaan. Mitä väliä sillä on miten kukakin toimii - käyttääkö hormonilääkkeitä vai ei - toivotaan vaan että meillä kaikilla olisi mahdollisimman hyvä olla ja että jokainen osaisi etsiä apua jos sitä tuntee tarvitsevansa.

      Hyvää pääsiäistä kaikille!

      • sitä ootellessa

        Olisiko näillä tappelijoilla ww.oireet päällä.Olen napsinut estrogeenejä jo 15 vuotta kohdunpoiston jälkeen.Olen monta kertaa kokeillut jättää ne pois,mutta oireet ovat aivan sietämättömät.Hikeä pukkaa yötäpäivää ja naama pakrottaa paloauton värisenä kuuman aallon yllättäessä.Elä siinä sitten onnellista elämää.Ilmeisesti syön estrogeenejä lopun elämääni syöpäriskinkin uhalla.


      • yx mummi
        sitä ootellessa kirjoitti:

        Olisiko näillä tappelijoilla ww.oireet päällä.Olen napsinut estrogeenejä jo 15 vuotta kohdunpoiston jälkeen.Olen monta kertaa kokeillut jättää ne pois,mutta oireet ovat aivan sietämättömät.Hikeä pukkaa yötäpäivää ja naama pakrottaa paloauton värisenä kuuman aallon yllättäessä.Elä siinä sitten onnellista elämää.Ilmeisesti syön estrogeenejä lopun elämääni syöpäriskinkin uhalla.

        Sama juttu, ihan sama, kun kuiteski on joskus kuoltava, mutta elämä on näin paljon paljon mukavampaa.


    • Activelle

      Itse valitsin hormonikorvaushoidon sydämeni ja verisuonieni vuoksi. Bonuksena tuli sitten myös monta muuta hyvää asiaa.

    • Luonto hoitaa

      Syntyi mielenkiintoista keskustelua, kiitos. Jaksamisia ja voimia kaikille naisille.

      Aloittaja aloittaa pääsiäisen vieton. Hyvää pääsiäistä kaikille. :)

    • Isoäiti

      Hei!
      Minulla ikää 55v ja vaihdevuodet aluillaan. Kovasti odotan jo vuodon loppumista. Näitä muita oireita en toisaalta millään haluaisi. Laskimotukoksen sairastaneena en voi hormoonivalmisteita käyttää, joten pärjättävä vaan on! Onnekseni olen työkyvyttömyyseläkkeellä- en tiedä kuinka jaksaisin töissä käydä. Unet jäävät vähiin, hikoilua, mieli matalalla, limakalvojen kuivumista. Eritysesti virsaputken kirvely, tihentynyt virtsaamisen tarve tukalaa. Nivelkipujakin tuntuu tulevan...ja kyse vasta esioireista. Mitähä se sitten on kun hormoonituotanto loppuu kokonaan ja varsinaiset vaihdevuodet alkavat?

      • Delta

        Heippa, estrogeenipitoista paikallishoitoa voi käyttää, vaikka onkin laskimotukoksen sairastanut- ei vaikuta siihen. Esim Vagifem 10µg emätinpuikkoja. Paikallishoito hoitaa tehokkaasti kuivuutta ja virtsaputkea.Eikä tahraa. Kysy gyneltä.


      • .......

        Jos niitä ei vielä ole tuskin tuleekaan - tai sinulla ovat lievät oireet.
        Itse kärsin kai vaikeimman mahdollisen. 55 v. minäkin.


    • hyvin onnistuu

      EI minun maailmani ainakaan ole kaatunut vaihdevuosiin..ilman pillereitä yms on asia mennyt omalla painollaan. Työt hoituu niin kuin ennenkin, koti ja perhe siinä sivussa. Ehkä vähän useammin on äkäinen kun ei enää ole säännöllisiä kuukautisia enteileviä oireita, mutta niihinkin on alkanut oppia suhtautumaan vuodottoman vuoden aikana.

    • yksPäivitys

      Olen tänä vuonna 58 täyttävä nainen. En myöskään käytä muita hormonivalmisteita kuin "alakertaan" laitettava Vagifem 10mg*2 viikossa. Mitään sen kummempia vaihtarioireita en ole huomannut, kuin sen selittämättömän palelun. Olin alkuvuodesta taas kerran flunssassa ja lämpö oli 34,4...Normilämpö nykyään 35,2..Eli, ainainen palelu, johon jopa yölläkin herää, kun hampaat kalisee...

      Kaipa jotain valmisteita tarvitsisin, kun tuo iho tuppaa rypistyyn ihan silmissä, vaikken edes tupakoi? Rasvapurkisssa pitäisi asua?;) Limakalvot alakerrassa hyvät, halut hävinneet, iho kuiva, hiukset kuivat silmät, suun ja ruokatorven kuivuminen; et; ei kivaa olleskaan. Vielä työelämässä, mutta jaksamisen kanssa niin ja näin. Välillä tuntuu, että mulla on maailman murheet harteillani.
      ELI; "Pää tekisi mitä vaan, mutta kroppa ei tahdo jaksaa!. MITÄ TEHDÄ?

      • vaihtari+kilpirauhan

        Sun oireet käy myös kilpirauhasen vajaatoimintaan.


    • Kyllä se niin on miten kerta pammauksella halkukkaasta mehukkaasta naisesta tulee. Kuiva kitisiä ei enää kuulu litinä vaan pirullinen kitinä. Kyllä mies pitäsi lailla vapauttaa vaihevusi ikään ehtineistä naisista. Seksi kumppaneina niillä ei ole mitään virkaa.

      • tunteet on

        Ja pah,sanon minä sinun jutuillesi!!!
        Kyllä vaihdevuosi-ikään tullut nainen voi olla ihan yhtä mehukas kuin ennenkin...joudut kenties vaan kiinnittämään itse enemmän huomiota lämmittelyyn.
        Jos sulla ei ole sellaiseen aikaa tai taitoa,niin unohda koko juttu ja käytä kättäsi.


      • jeps7

        kuuleppa sinä roikkuva,,Olen 65 v nainen ja litinä eikun jatkuu.Kyllä se on yksilökohtainen asia se kuivuus.Halujen loppuminen johtuu useimmin juuri kumppanista.Naisen kannattaa vaihtaa mies nuorempaan,jos ei haluta.


      • lady of the light

        Älä, ukko höpötä! Täällä 56 täyttävä nainen, ei hormonihoitoa minkäänlaista eikä sen puoleen juuri tarvettakaan. Ei vaivaa ärtyisyys, en kitise, mutta kylläkin litisen! Peitot heiluu 3-4 x viikossa ja nautinto on parempaa nyt kuin milloinkaan! Ja juu, kumppani on sama kuin ennenkin; ollut kohta 40 vuotta :D


    • palkokasivikasvoilla

      Mä en jaksa ymmärtää tätä.
      Rasittaa ja kuluttaa itseään teidän laillanne; vuodattamalla nyt vaivojaan palstoilla. Hassuinta on se että porukka oikeesti jaksaa vuodesta toiseen avautua näistä. Ei siinä mitään, voihan joku tosissaan kokea että täältä jotain vertaistukea saa. Noin yleensä luulen ja uskon että täällä kompataan vaan porukkaa pahempaan jamaan kun alunperin oltiinkaan... Raskaita elämänvaiheita on kyllä kaikilla, se on totta. Huomauttaisin kuitenkin että keskittymällä muuhun kuin vaihvoihin Elää sen mitä elettävää on paremmin.
      Ratkaisuja toki pitää hakea! Nojotta ei sitä kannata laakereillaan jäädä lepäilemään. Erilaiset ratkaisut tuottaa erilaisia tuloksia joo-o. Ainakin tietää kokeilleensa, ja osaapi sitten kertoa toisille siitä... Toisaalla kun täällä - vaikka kaupan kassalle. Googlaamalla 5min asiastaan, tietää jo mitä vaihtoehtoja on olemassa. Maistelee niitä sitten hetken ja lähtee kokeilemaan vaikka puunhalailua jos siitä uskoo ja toivoo apua sitten saavan.
      Ainoa ja suurin virhe on tulla palstoille vuodattamaan mistään mihin haluaa järkivastauksia. Ihmiset on netissä toisen ja yleensä surkeamman puolensa vankeja. Livenä avautuu vaikka päissään, niin johan saa enemmän ymmärrystä ja potkua kaikkeen piste. Cooperin tulos oli parhaimmillaan 2800 . Olen kuitenkin kehunut että vedin sen 3000. Mun maailmassa se antaa pikkusen lisää koska jonain päivänä vedän tosissaan sen 3000 vaikka pallit repeis.

      • Hyvä neuvo

        Jos et jaksa lukea näitä purkauksia, jätä lukematta.


    • kuumituska

      Minun kahdella samanikäisellä ystävällä ei ollut juuri mitään oireita, kuukautiset loppui n 47 iässä. Itsellä taas kuukautisten alku noin viikkoa ennen ja viikon jälkeen, ihan järkyttävää. Pissalla sai käydä koko ajan, mieli ihan ahdistunut. Kaikki limakalvot ihan kuivat, joka reikään sai jotain tippoja lykätä. No noihin pissavaivoihin auttoi korvaushoito jota käytin n 5 vuotta. Kokeilin tyrnikapseleita, ei auttanut ja ei ollut edes varaa sellaisiin. Tuskanhiki ja siitä johtuva voimattomuus, aivan kuin kuumeessa olis ollut. Kaikki vaatteet ihan märkiä. Kun istuin bussissa tuli ihan paniikki, olisi kuin toppatakki päällä istunut saunassa. Ja tämä hikoilu jatkuu jo 10 vuotta, mitään apua ei siihen ole ollut. Nukkuminen muuttui vaihvuosine jälkeen. Oli aikoja että vaan ei ollut uni. Jotain lääkkeitä oli pakko joskus ottaa että sai edes 2-3 tuntia nukuttua. Jatkuu edelleen, täytän pian 60 v. Joka paikkaa särkee, en millään pystyisi enää töissä käymään kun nukkuminen on n. 3 tuntia. Ja tohon hikoiluun ja unettomuutee ei apua saa mistään, varsinkaan hikoiluun.
      Minusta on turha puhua, mistään luomuolosta noin yleisesti. Kannattaa olla kiitollinen jos on välttynyt kaikelta. Ja se vaan on niin että toisilla on enemmän ja toisilla juuri lainkaan. Vaikka kuinka liikut, itsekin työssä jouduin liikkumaan, mikä oli hankalaa tuon hikoilun takia. Yhtäkkiä kaikki vaatteet märkinä, pakkasessa, siitähän kroppa tykkäsi. Vähän ajan päästä koko lihaksisto ihan jumissa ja kylmä.Ja olo tosiaan kuin kuumeessa, täysin vetämätön. Se siitä liikunnan tuomasta olosta. Voin sanoa että yhtä helvettiä jo 10 vuotta. Ja aika lääkkeetön olen ollut, kun niistä ei paljonkaan apua saa.

      • arleena

        Itse selvisin ilman mitään lääkitystä/hoitoa ja menopaussi alkoi 54-vuotiaana,jo noin 10v sitten.Ainoa asia,mikä hieman kiusas oli hikoilut,kuumat aallot.Ihmettelin,kun näinkin mukavasti meni ohi.Vieläkin tosin on öisin hikoiluaaltoja,mutta voiko ne vielä johtua tästä?Toisillahan kestää vuosia.


    • rahastusta tai ei

      Jos se aiheuttaa päiväkaudet sietämättömän huonoa oloa, olen valmis lääkittäväksi.

    • Nainen 50+rapiat

      Niin, joku suomalainen naisgynekologi kirjoitti jotenkin näin: ihmisen kehitysopin mukaan ennen muinoin naisen elämän kaari kesti n. 40 vuotta. Siis silloin kuin yleinen elinikä oli jotain muuta kuin nykyään. Mihin perustuu väite siitä, että kyseessä olisi "normaali naisen elämän vaihe", jota tulisi vain sietää. Kun naisen hyvinvointi on niin monessa kohden kiinni estrogeenin tuotannosta, miten sen hiipuminen voisi olla normaalia..etenkin jos sen vähyys aiheuttaa naiselle huonon olon, unettomuutta, surkeutta ja särkyjä? Ei ole mitään normaalia voida huonosti. Jos vaivat ovat elämää ja elämän iloa haittaavia, niin kaikki mahdollinen droppi minulle kiitos! Muut voivat toki valita, kärsiä ja kärvistellä ja elää luonnon mukaisesti, se on naisen oma valinta ja sitä kunnioitan. Niin, itse käytän SoyaFlavonaa, sen nimeen vannon jo vuosien ajan. Mutta jos tämä kasvispohjainen estrogeeni ei auta, niin sitten avuksi muut pharmasian keinot!:)

    • Älkää Olko Tyhmiä

      Miksi pitää puuttua? Lääkeyhtiöiden ahneudella ei ole rajaa, siksi lääkkeitä tehdään kaikkiin mahdollisiin "vaivoihin".

      Jos haluatte myydä terveytenne lääkeyhtiöille, siitä vain. Toivon, että teillä olisi kuitenkin enemmän älliä päässä. Parhaat lääkkeet 90%:n kaikista sairauksista ja vaivoista löytyy SUORAAN luonnosta.

      • Ollaan viisaita

        Miksi kärsiä jos saa avun lääkkeistä. Luonnonlääkkeitä en uskalla käyttää koska niistäkin aiheutuu vakavia sairauksia (pahimmillaan joutuu maksansiirtoon).


    • kanki on onki nonni

      Varastossa tarvikkeet löytää sexuaalisuutensa? Olen jo menettänyt kaiken ja voin jatkaa entiseen tapaan, vaikka ihmiset lisääntymäll'ä lisääntyisivät, alan näes luottamuksella naisten suhteen joilla ei suhdetta miehiin?

      • Mene pois!

        Mitä mies tekee tässä ketjussa. Yritätkö löytää päiväpanoa.


    • Helkkarin hilmat

      Jos haluan säilyttää työni, on pakko lääkitä!

      Väitän, ettei kukaan pystyisi hoitamaan työtään täysipainoisesti, jos
      A) joka ainoa yö herätettäisiin tunnin välein kaatamalla hikeä sänky täyteen
      B) joka kolmas viikko valuisi veri niin, ettei vessasta ulos pääse, kun joutuu taas takaisin menemään
      C) paino nousisi puoli kiloa viikossa
      D) jos tunne-elämä olisi niin epätasapainossa, että saman vartin sisään nauraa kyyneleet silmissä, vollottaa niin ettei happi kulje ja lopuksi saa raivarin
      E) koko ajan väsyttää niin, että jos hetkeksi pysähtyy seisomaan seinää vasten, tulee uni paikasta riippumatta
      F) viikottain harkitsee omaehtoista eutanasiaa

      En ole ylipainoinen, en käytä alkoholia, enkä tupakkaa, liikun riittävästi ja silti olen tässä pisteessä.

      Olen yrittäjä, jolla ei ole varaa jatkuviin sairaslomiin, kun ei ole edes yhteenkään päivään. Kyse ei ole vääristyneestä arvomaailmasta, tehoajattelusta tai kohtuuttoman elintason tavoittelusta, kuten jotkut täällä väittävät, vaan ihan normityöstä. Ja jos minä jättäytyisin työelämän ulkopuolelle = lopettaisin yritykseni, veisin samalla monelta muulta työpaikan.

      Eli kyllä minä mielummin lääkitsen itseni työkuntoon vaihdevuosista, kuin jättäydyn toisten elätettäväksi. (Joka muuten on mielestäni huomattavasti kyseenalaisempi arvovalinta, jonka takia ne, jotka töissä raatavat, joutuvat raatamaan entistä enemmän!)

      Haluan tavata sen henkilön, joka tämän tason oireilla ei tekisi samoin. Äitini vietti aikoinaan kaksi vuotta suljetulla osastolla yllättäen alkaneen maanisdepressiivisen käytöksen ja itsemurhayritysten vuoksi, kunnes joku arvasi epäillä vaihdevuosia. Kun hormonilääkitys aloitettiin, hävisi myös kaikki psyykkiset oireet.

      Näillä geeneillä siis mennään...

      • Miettinyt olen paljo

        Tätä just alla olevasta kirjoituksestani tarkoitin jos ei pysty hidastamaan niin tarvitsee kemikaali coctaileja.

        Minullakin joka toiset tai kolmannet kuukautiset niin runsaita ettei edes yösiteet auta vaan on veressä kainaloita myöten ja otan mietoja rauta pillereitä ettei ala väsyttämään ihan sairaasti.

        Minä olen valinnut sen tien etten lääkitse itseäni työkuntoon ja onneksi olen lapseton ettei tarvitse jälkikasvua elättää.

        Hankalat vaihdevuosi oireet yleensä periytyy äidiltä tyttärelle ja äidilläni olivat ne kamalat ja kun työssä kiristettiin enemmän suorittamaan niin lääkkeethän hänkin haki.

        Moni on tullut agressiiviseksi sen univajeen takia kun ei pysty ottamaan päivätorkkuja huonosti nukutun yön jälkeen. Kyllähän sitä helpossa työssä kestää vanhakin jos voi toimistotuolilla välillä ottaa päiväunet. Raskas ruumillinen työ vaatii sen että ainakin kotona vapaa- ajalla voi nukkua ilman häiriötekijöitä.

        Äitisi oireisiin viittaa ettei tämä yhteiskunta hyväksy turhaa ihmistä ja kun tehtävä lisääntymiseen on täytetty niin ei ole yhtään mitään. ihminen ei ole koskaan tutustunut itseensä vaan elää muita ja muiden toiveita varten. Lapsettomathan väheksytään jo alkumetreillä niin olen tottunut siihen. Miksi hormoonilääkitystä tarvitaan jos ihminen osaisi psyykata itse itsensä. Lääkkeillä turrutetaan ihmisen luonnolliset avut selviytyä. Äitisi ei enään tuntenut itseään arvokkaaksi ihmiseksi kun oli lapsi tehty ja maailmalle laitettu.


    • Vieterit kireelle

      Minä meinaan elää vaihdevuodet ilman kemikaaleja. En halua keinotekoisia menetelmiä ollenkaan. Kasvattelen puutarhassani luonnon antimia enkä välttele hyviä rasvoja. Vanha kiinalainen sananlaskukin sanoo että jos haluat olla onnellinen niin perusta puutarha.

      Hyvä seesteinen pitkä parisuhde auttaa selviytymään ja mies kun on samaa ikäluokkaa niin vietämme vaihdevuosia samaan aikaan. Jos ei kroppansa muutoksia hyväksy ja vanhenemista niin on kemikaaleja varmasti tarjolla.

      Yhä enemmän raskaasta ja työtaakkaa lisäten työelämästä selviytyäkseen moni tarvitsee kemikaaleja selviytyäkseen.

      Mieheni on tullut viisikymppisenä äreämmäksi ja räjähtää helpommin ihan pikkuasioistakin. Pitkän liittomme aikana (30v) olen huomannut muutoksen. Sängyt piti jo laitta eri huoneisiin ja ihanaa kun on tilaa tehdä muutoksia. Nukkuminen tulee erittäin tärkeäksi jos ei tärkeimmäksi jotta hermot saa lepoa. Huono uni ja univaje aiheuttaa enemmän ongelmia niin miksi monet sinnittelevät samassa parisängyssä vaan tavan vuoksi. Toinen kun kuorsaa ja vääntelehtii siinä vieressä niin ei saa nukuttua. Meillä on kummallakin alkanut tulla tarve nukkua päiväuniakin varsinkin huonosti nukutun yön jälkeen. Iltaunisena en jaksa valvoa myöhään kun mies kukkuu puolilleöin ja nukkuu pitempään kun itse herään jo viideltä aamulla.

      Miksi sitä hikoiluakin pitäisi jollain lääkkeillä tyrehdyttää vaan antaa kuonat tulla pihalle. Herään siihen kun jalat ja kaula on hiestä märkänä niin käännän peiton vaan toistepäin ja jatkan uniani. Joka viikko vaihdan petivaatteet. Elämä kun on tasaista ilman stressitekijöitä niin ei lääkkeitä tarvitse. Jos keski- ikäisenä elämä on vielä levotonta, uuden kumppanin hakemista ja kauheata suorittamista niin ei sitä kestä ilman lääkkeitä. Kovaan menoon alkaa kroppa ilmoitella sairauksillakin.

      Nyky- yhteiskunta ei hyväksy sitä että keski- ikäisen pitää hidastaa tahtia niin siihenkin on keksitty kemikaalit.

      • Meitä on moneksi

        Et ole "saanut nauttia" vaihdevuosioireista kun kirjoitat tuollaista. Olisin ollut ihan tyytyväinen jos olisin selvinnyt sillä että vaihdan lakanat kuiviin keskellä yötä. Mutta kun oireet tulikin paljon pahempina kuin monikaan täällä palstalla kirjoittaneista on kärsinyt. Oli pakko hakea kunnon hormoonikorvaushoito.


    • raataja7

      Omat vanhempani ovat 80 ikäisiä ja tarvitsevat koko ajan apua. Viikonloppuisin pitäisi jaksaa käydä 2 h ajomatkan päässä heitä katsomassa. Omat lapset ovat murrosikäisiä ja heidän kanssaan on yhteenottoja ja saa vahtia heitä, etteivät ajaudu huonoille teille ja että läksyt on tehtynä. Aviomies jätti, kun löysi nuoremman, nätimmän ja lapsettoman. Työni on haastavaa ja saa taistella, että työpaikka säilyy nuorempien keskellä. Motivoituminen ja taito pitää osoittaa koko ajan pomolle. Asuntolainaa on vieläkin.

      En aio kyllä kärsiä vaihdevuosivaivojen takia. Monet asiat on sellaisia, joihin en voi itse vaikuttaa, mutta kun kerran voin vaikuttaa vaihdevuosioireisiin, niin miksi en niin tekisi?

      En tupakoi, en käytä alkoholia, pyöräilen aika paljon, kävelen kauppaan ja takaisin. Vaihdevuosioireet pitävät hereillä öisin. Hyvät yöunet ovat sellaiset, että en vain yksinkertaisesti jaksa, jos pitäisi vielä valvoa öisin. Muistakaahan siis kanssasisaret se, että meillä kaikilla on oma elämäntarinamme eikä kaikilla ole elämässä niin helppoa.

      • Ei kemikaaleille

        On se järkyttävää kun äijä jättää ja lähtee nuoremman naisen matkaan. Ihmettelen kun nuorelle naiselle kelpaa vanha äijä ja tarvitsee olla nuoren naisen aika epätoivoinen kun sellaisen vanhan äijän ottaa jolla on jo perhe perustettuna.

        Näin käy naisille jotka valitsevat väärän miehen ja alkavat lisääntymään väärän kumppanin kanssa.

        Oliko mies valinnut sinut tai valitsitko sen miehen. Naisen valitsema mies ei pysy eikä rakkaus kestä. Minä annoin mieheni valita minut vaikka en ollut alussa mitenkään huumaantunut mutta kun mies oli rakkauden huumassa niin sehän pysyy lopunikää.

        Nainen kun on erittäin rakastunut ja valitsee miestä niin mies ei ole välttämättä sitoutunut siihen suhteeseen yhtä radikaalisti. Mies kun valitsi minut niin ei ole lähtenyt nuorempien perään vaan vahtii minua kuin haukka vielä keski- iässäkin.

        Helpon elämän saavuttaminen on aika paljon ihan itsestä kiinni ja saahan sitä mennä vaikeimman kautta jos haluaa.

        Ihminen joka ei ole kovinkaan älykäs niin sitä vaikeampaa on elämä. Mitä tyhmempi niin sitä raskaampaa se loppupää. Kenelläkään ei ole helppoa mutta älykäs ihminen osaa tehdä sen helpommaksi.


      • Black Velvet
        Ei kemikaaleille kirjoitti:

        On se järkyttävää kun äijä jättää ja lähtee nuoremman naisen matkaan. Ihmettelen kun nuorelle naiselle kelpaa vanha äijä ja tarvitsee olla nuoren naisen aika epätoivoinen kun sellaisen vanhan äijän ottaa jolla on jo perhe perustettuna.

        Näin käy naisille jotka valitsevat väärän miehen ja alkavat lisääntymään väärän kumppanin kanssa.

        Oliko mies valinnut sinut tai valitsitko sen miehen. Naisen valitsema mies ei pysy eikä rakkaus kestä. Minä annoin mieheni valita minut vaikka en ollut alussa mitenkään huumaantunut mutta kun mies oli rakkauden huumassa niin sehän pysyy lopunikää.

        Nainen kun on erittäin rakastunut ja valitsee miestä niin mies ei ole välttämättä sitoutunut siihen suhteeseen yhtä radikaalisti. Mies kun valitsi minut niin ei ole lähtenyt nuorempien perään vaan vahtii minua kuin haukka vielä keski- iässäkin.

        Helpon elämän saavuttaminen on aika paljon ihan itsestä kiinni ja saahan sitä mennä vaikeimman kautta jos haluaa.

        Ihminen joka ei ole kovinkaan älykäs niin sitä vaikeampaa on elämä. Mitä tyhmempi niin sitä raskaampaa se loppupää. Kenelläkään ei ole helppoa mutta älykäs ihminen osaa tehdä sen helpommaksi.

        Silä ei ole mitään merkitystä liiton kestävyyteen valitseeko nainen miehen vai päinvstoin. Ihmiset muuttuvat ajan myötä - niin miehet kuin naisetkin. On ilmeisesti teillä käynyt niin, että kumpikin on jäänyt samalle asteelle eikä mitään kehitystä ole tapahtunut mihinkään suuntaan. Mutta sehän on tietenkin hyvä, jos molemmat ovat tyytyväisiä. ilmeisesti sinäkin, vaikka ukkosi vahtii kuin haukka joka askeltasi. Itse en kyllä kestäisi tuollasita. Enhän ole kenenkään omaisuutta.


      • dkltir
        Ei kemikaaleille kirjoitti:

        On se järkyttävää kun äijä jättää ja lähtee nuoremman naisen matkaan. Ihmettelen kun nuorelle naiselle kelpaa vanha äijä ja tarvitsee olla nuoren naisen aika epätoivoinen kun sellaisen vanhan äijän ottaa jolla on jo perhe perustettuna.

        Näin käy naisille jotka valitsevat väärän miehen ja alkavat lisääntymään väärän kumppanin kanssa.

        Oliko mies valinnut sinut tai valitsitko sen miehen. Naisen valitsema mies ei pysy eikä rakkaus kestä. Minä annoin mieheni valita minut vaikka en ollut alussa mitenkään huumaantunut mutta kun mies oli rakkauden huumassa niin sehän pysyy lopunikää.

        Nainen kun on erittäin rakastunut ja valitsee miestä niin mies ei ole välttämättä sitoutunut siihen suhteeseen yhtä radikaalisti. Mies kun valitsi minut niin ei ole lähtenyt nuorempien perään vaan vahtii minua kuin haukka vielä keski- iässäkin.

        Helpon elämän saavuttaminen on aika paljon ihan itsestä kiinni ja saahan sitä mennä vaikeimman kautta jos haluaa.

        Ihminen joka ei ole kovinkaan älykäs niin sitä vaikeampaa on elämä. Mitä tyhmempi niin sitä raskaampaa se loppupää. Kenelläkään ei ole helppoa mutta älykäs ihminen osaa tehdä sen helpommaksi.

        Valitettavasti se taitaa kuitenkin olla niinpäin, että mitä enemmän tietää, sitä enemmän kärsii. "Tieto lisää tuskaa". Älykäs ihminen pystyy miettimään ja näkemään asiassa kuin asiassa niin montä arilaista vaihtoehtoa, pohtia niitä, ja silti älyllisen pohdiskelun jälkeen on valittava vähiten huonoin ratkaisu. Ihmisten määrittely tyhmäksi ei kuitenkaan mielestäni ole asiallista käytöstä. Mutta älykkyys ei todellakaan tee elämästä tai valinnoista helpompaa, koska tietomäärä eri vaihtoehdoissa, tutkimustulosten ristiriitaisuus ja informaatiotulva eivät toimi mitenkään helpottavina tekijöinä. Oli kyse sitten vaihdevuosioireiden hoidosta tai laajemmasta filosofisesta suhteesta elämään, kuolemaan ja oman elämän merkityksellisyyteen. "Autuaita ovat hengellisesti köyhät; heidän on taivasten valtakunta". Tämä jo Jeesuksen vuorisaarnassa. Itse en ole uskonnollinen, mutta kunnioitan muiden vakaumusta, ja vuorisaarnassa tulee kauniisti esiin kehotus hyväksyä jokainen ihminen piirteistään huolimatta. Siinä voi nähdä myös eräänlaisen "näpäytyksen" ihmisille, jotka niin kovin mielellään määrittelevät tyhmälle, köyhälle tai muuten vain poikkeavalla oma osansa. Lieneekö sinulla, tai heillä siihen oikeutta?


    • voi höh höh

      Tämä on suomi24.fi keksimä jutunaloitusjuttu ihan varmasti.
      Aika tyhmä jos joku kysyisi tätä oikeasti.

      Ei siihen tietenkään tarvitse puuttua mitenkään keinotekoisesti.
      Kärsit tai et.

      Ihan kuin ikääntyvän miehen testosteronit?
      Onk vai eikö ole

      Ja tällaisiin ihmiset rupee pistään viestiä hurjasti.

      • Moni puuttuu

        Sanoo joku joka ei elämää ole nähnyt.

        Ei vielä kiinnosta ihmisten kokemukset vaihde vuosista siis.

        Olet se varmasti nuori tyttönen joka on ottanut perheellisen viiskymppisen miehen ja alkanut kersaa pukkaamaan vanhalle äijälle.

        Vanhalle äijälle tulee ikäkriisi jossain vaiheessa.

        Oman isän tai äidin ikäinen puoliso on aika erilaiselta planeetalta.

        Ei se ikäero ensin haittaa mutta kun joutuu omaishoitajaksi ja parhaat vuodet menevät puolison hoitaja ollessa niin loppupäästä se alkaa haittaamaan.

        Olen nähnyt näitä thaimaalaisia naisi jolla on vanha äijä niin aika surkeaa on se elämä. Koittavat he saada suomesta nuorempaa miestä joka alkaisi elättämään. Vaihtaisivat sen rupsahtaneen vanhan äijän nuorempaan jos mahdollista.

        Tyhmä ihminen ei kysele yhtään mitään mitä muut tekevät siinä ahdingossa. Älykäs kysyy voisiko jotenkin toisinkin elää.

        On mahdollista päästä tästä elämästä ilman kemikaali coctaileja kunhan on oman itsensä herra eikä kukaan määrää. Rahan hankkiminen enemmän kuin itse tarvii on ongelma. Jos on sairaan ahne niin silloin tarvitsee kemikaaleja.


      • Ylläpidon syy

        Tämä ketju käynnistyi ihan maltillisesti mutta kun ylläpito nosti sen ylös mainosbanneriin, tänne alkoi kerääntyä vaikka minkälaista kirjoittajaa.


    • nainen silti

      Kuulun niiden onnellisten joukkoon,joilla ei ole ollut mitään oireita. Voimia teille,joilla on.

      • Tulee ne

        Et ole niitä huomannut. Kaikilla on oireita 100 prosenttisesti. Tulee enemmin tai myöhemmin.


      • Tulee ne kirjoitti:

        Et ole niitä huomannut. Kaikilla on oireita 100 prosenttisesti. Tulee enemmin tai myöhemmin.

        Varmaan on oireita, mutta PITKÄIKÄISESSÄ SUVUSSANI ne tuppaavat ilmenemään vasta yli 50-vuotiaana. (Itse olen nelikymppinen.)

        Haen sitten lääkäristä apua, jos jotain ilmenee.


      • Oma asia
        Tulee ne kirjoitti:

        Et ole niitä huomannut. Kaikilla on oireita 100 prosenttisesti. Tulee enemmin tai myöhemmin.

        Miksi pitäisi kokea syyllisyyttä siitä, että käyttää hormoneja? Niiden käyttö on varmasti jokaisen harkittava sen mukaan, millaiset oireet sattuu saamaan. Toisilla ne ovat lievemmät, toisilla niitä ei ole juuri ollenkaan ja joillakin ne ovat aivan sietämättömät! Jos esimerkiksi kuumia aaltoja tulee noin reilu kymmenen minuuttia kestävinä noin 25 kertaa tai jopa tuon yli päivässä, ei mistään tahdo tulla oikein mitään. Tuolloin on otettava vaatteet päältä pois tai seisottava kylmiössä, jos sellaisen sattuu omistamaan. Töissä se ei oikein noin tiuhaan onnistu. Talvipakkasella voi tietenkin mennä jäähdyttämään itseään ulos/ parvekkeelle. Oireista pahoin kärsivien olo, on kesähelteellä aivan sietämätön, kun kuuma aalto iskee ihmisten ilmoilla: Hiki valuu, tippuu, kaikki vaatteet liiskautuvat ihoon ja näyttävät epäsiisteiltä. Ei ole kovin herkkua olla asiakaspalvelutöissä, kun punastelee kuin paloauto tämän tästä, ja samalla olo tuntuu tosi sairaalta.
        Joillakin vaihdevuodet voivat alkaa jopa 30-vuotiaana ja kestää liki 80-vuotiaaksi. Ja kun paikat kuivuvat siihen ei todellakaan auta oikea mielentila ja lämmittelyt itse tekemänä tai toisen avustamana. Minä uskon, että moni nainen pelastaa avioliittonsa sillä, että popsii pillereitä ja laittaa niitä myös muualle kehoonsa. Vai haluaako joku ehdoin tahdoin rikkoa avioliittonsa sen takia, kun seksi, joka on ennen ollut suhteen eliksiiri, hiipuu sen takia, kun se sattuu kuin raiskattaisi?
        Minä sanon, että eläköön hormonit! Niitä voidaan määrätä myös luukadon ehkäisyyn jo ennen vaihdevuosia. Vaihdevuosi-ikäisen luuston tiheys alenee ja silloin niitä määrätään siitä syystä. Aina ei auta liikunta ja terveellinen ruokavalio, vaan joillain voi olla jo perimältään huonot geenit siinä suhteessa. Suosittelen luuston tiheysmittausta ihan kaikille- jo ennen vaihdevuosi-ikää. Lonkkamurtuma ei ole mikään leikin asia.
        Jos pärjää ilman hormoneita, on erittäin hyvä asia. Mutta on myös niitä, jotka eivät pärjää ilman niitä, jos vaihdevuodet haittaavat normaalia elämää. Se on onneksi asia, jonka jokainen voi valita itse, eli millaisen loppuelämän itselleen haluaa. Jos joku haluaa kärvistellä, myös se on ok.


      • On näitä luusereita
        maruna_alkuperainen kirjoitti:

        Varmaan on oireita, mutta PITKÄIKÄISESSÄ SUVUSSANI ne tuppaavat ilmenemään vasta yli 50-vuotiaana. (Itse olen nelikymppinen.)

        Haen sitten lääkäristä apua, jos jotain ilmenee.

        Minä en lääkäriä tarvitse vaihdevuosi oireisiin hoidan ne itse.

        Pitkään elävä ihminen on kamala riesa ja kallis. Tarvitsee kolme ihmistä pyörittelemään ja vahtimaan jotain dementikkoa joka saattaa elää kymmenen vuotta tarviten kolme hoitajaa vuorokaudessa.

        Meillä ei mennä lääkäriin ellei ole kuoleman sairas. Ensin haetaan itse vaivoihin apua.

        Miehelläni on jätetty kaikki vammat hoitamatta kun niitä on ollut kymmenen kakaraa ei ole ihmeen kaupalla kuollut. Itse olin yh perheestä jossa sairaanakin piti mennä kouluun kun kotona ei ollut ruokaa. Heti peruskoulun jälkeen piti mennä töihin tienaamaan ruokarahansa ja saadakseen vaatteita muutakin kuin epämukavat ryysyt.

        Toiset kun sai tienata ajokorttiin tai ostaa auton niin minä elätin huvittelunhaluista yh äitiäni. Äitini eli kun rikas porvari. Tein kahta työtä jo 18 vuotiaana ja töihinhän jos ei valikoinut. Puolet kotiin ruokarahaa jotta äitini pystyi joka viikonloppu käymään ravintoloissa.


      • Ei kemikaaleille
        Oma asia kirjoitti:

        Miksi pitäisi kokea syyllisyyttä siitä, että käyttää hormoneja? Niiden käyttö on varmasti jokaisen harkittava sen mukaan, millaiset oireet sattuu saamaan. Toisilla ne ovat lievemmät, toisilla niitä ei ole juuri ollenkaan ja joillakin ne ovat aivan sietämättömät! Jos esimerkiksi kuumia aaltoja tulee noin reilu kymmenen minuuttia kestävinä noin 25 kertaa tai jopa tuon yli päivässä, ei mistään tahdo tulla oikein mitään. Tuolloin on otettava vaatteet päältä pois tai seisottava kylmiössä, jos sellaisen sattuu omistamaan. Töissä se ei oikein noin tiuhaan onnistu. Talvipakkasella voi tietenkin mennä jäähdyttämään itseään ulos/ parvekkeelle. Oireista pahoin kärsivien olo, on kesähelteellä aivan sietämätön, kun kuuma aalto iskee ihmisten ilmoilla: Hiki valuu, tippuu, kaikki vaatteet liiskautuvat ihoon ja näyttävät epäsiisteiltä. Ei ole kovin herkkua olla asiakaspalvelutöissä, kun punastelee kuin paloauto tämän tästä, ja samalla olo tuntuu tosi sairaalta.
        Joillakin vaihdevuodet voivat alkaa jopa 30-vuotiaana ja kestää liki 80-vuotiaaksi. Ja kun paikat kuivuvat siihen ei todellakaan auta oikea mielentila ja lämmittelyt itse tekemänä tai toisen avustamana. Minä uskon, että moni nainen pelastaa avioliittonsa sillä, että popsii pillereitä ja laittaa niitä myös muualle kehoonsa. Vai haluaako joku ehdoin tahdoin rikkoa avioliittonsa sen takia, kun seksi, joka on ennen ollut suhteen eliksiiri, hiipuu sen takia, kun se sattuu kuin raiskattaisi?
        Minä sanon, että eläköön hormonit! Niitä voidaan määrätä myös luukadon ehkäisyyn jo ennen vaihdevuosia. Vaihdevuosi-ikäisen luuston tiheys alenee ja silloin niitä määrätään siitä syystä. Aina ei auta liikunta ja terveellinen ruokavalio, vaan joillain voi olla jo perimältään huonot geenit siinä suhteessa. Suosittelen luuston tiheysmittausta ihan kaikille- jo ennen vaihdevuosi-ikää. Lonkkamurtuma ei ole mikään leikin asia.
        Jos pärjää ilman hormoneita, on erittäin hyvä asia. Mutta on myös niitä, jotka eivät pärjää ilman niitä, jos vaihdevuodet haittaavat normaalia elämää. Se on onneksi asia, jonka jokainen voi valita itse, eli millaisen loppuelämän itselleen haluaa. Jos joku haluaa kärvistellä, myös se on ok.

        Minä pystyn laskemaan makuuhuoneen lämpötilan 19 asteeseen. Se helpottaa suuresti ja tuuletin auttaa nukahtamaan. Nukahdan nykyään heti kun nuorena en saanut tuntikausiin unta. Mitä viileämpi nukkuma ilmasto niin sitä helpompaa.

        Joo olen samaa mieltä että perimä määrää aika paljon vaikka tekisi sitten itse mitä lystää vanhenemisen eteen. Ihmettelin äitiäni jonka tarvitsi mennä välillä ulos seisoskeleman ja nyt alan itse olemaan samanlainen. Onneksi minulla ei tarvitse olla normaalia tämä elämä jotta tarvitsisin lääkkeet elää normaalia elämää.

        Olen saanut olla väsynyt, masentunut ja mitä kaikkea vaan elämän kirjoon sisältyy ilman lääkitystä. Ei ole tapana vaan elää pilleri poskeen ja hyvin pyyhkii.

        Huono unisena en ole koskaan unilääkkeisiin turvautunut. Pimennysverhot auttavat niin ettei valoa tule huoneeseen.

        Hormoonien käyttö jotenkin pelottaa mitä vaikutuksia niillä voisi olla. Äidilleni tuli diabetes ja verenpainelääkkeet sen jälkeen kun alkoivat hormoonihoidot. Laiska ihminen turvautuu usein lääkkeisiin kun ei viitsi itseensä panostaa. Äitini teki kaikkensa jottei tarvinnut kävellä metriäkään ylimääräistä. Valitsi lääkkeet ennemmin. Nykyään on kymmentä pilleripurkkia ja ahdistaa siltikin.

        En halua samaan lääkekierteeseen vaan koittaisin muulla tavoin hoitaa keski- iän kriisit vanhenevan kroppani kanssa. Lääkkeillä on haittavaikutuksensa jota hoidetaan taas toisella lääkkeillä. Kierre on valmis. Haluan ennemmin elää epätavallisesti kuin kemikaaleilla elettyä "normaalia" elämää. Uskon että kemikaaleilla voi saada pitkitettyäkin tätä maanpäällistä elämää mutta mitä kannattaa ja ovatkohan omaiset ihan tyytyväisiä?


      • Kukahan on
        On näitä luusereita kirjoitti:

        Minä en lääkäriä tarvitse vaihdevuosi oireisiin hoidan ne itse.

        Pitkään elävä ihminen on kamala riesa ja kallis. Tarvitsee kolme ihmistä pyörittelemään ja vahtimaan jotain dementikkoa joka saattaa elää kymmenen vuotta tarviten kolme hoitajaa vuorokaudessa.

        Meillä ei mennä lääkäriin ellei ole kuoleman sairas. Ensin haetaan itse vaivoihin apua.

        Miehelläni on jätetty kaikki vammat hoitamatta kun niitä on ollut kymmenen kakaraa ei ole ihmeen kaupalla kuollut. Itse olin yh perheestä jossa sairaanakin piti mennä kouluun kun kotona ei ollut ruokaa. Heti peruskoulun jälkeen piti mennä töihin tienaamaan ruokarahansa ja saadakseen vaatteita muutakin kuin epämukavat ryysyt.

        Toiset kun sai tienata ajokorttiin tai ostaa auton niin minä elätin huvittelunhaluista yh äitiäni. Äitini eli kun rikas porvari. Tein kahta työtä jo 18 vuotiaana ja töihinhän jos ei valikoinut. Puolet kotiin ruokarahaa jotta äitini pystyi joka viikonloppu käymään ravintoloissa.

        Milläpä hoitelet. Taitaa käydä niin että se "hoito" tapahtuu lähikuppilan pöydässä kaljatuopin ääressä valittamassa maailman kamaluutta ja kertomassa ryyppykavereille tuota samaa valitusta.


    • Eipä ole luojan kiitos vielä minkäänlaisia vaihdevuosioireita ollut, näin nelikymppisenä. (Ja onneksi suvussani vaihdevuodet ALKAVAT MYÖHÄÄN, vasta viidenkympin paremmalla puolella.

      Ei siis ole vielä ollut kiusaa MINKÄÄNLAISISTA VAIHDEVUOSIOIREISTA. (Sukuni naiset ovat kuulemma selvinneet omista vaihdevuosioireistaan LIIKUNNAN ja HORMONIKORVAUSHOITOJEN AVULLA, sitten viisikymppisinä.)

      T: Ei vielä VAIHDEVUOSIOIREITA

      • Kauhistunut nyt jo

        kertokaa naiset olen 52v. ja varmaan mulla on alkanut vaihkarit kun hikeä pukkaa pitkin naama vartta ,ja välillä kylmä.mutta muuten kaiki ok, siis nukun kylläkin yöni . mulla on kilpisrauhan vajatoiminta mieli alat vaihtelee kuin vuoristo rata.... niin kuin kauan nämä hikinaamasuus kestää ??ja tuntuu että sisäinen kuume koko ajan ,onko nämä nyt niitä vaihkareita ihan tosissaan. kuinka kauan ne kestää ja voiko vielä pahempaa tulla


      • Aion vaan levätä

        Minä en aio harrastaa kumpaakaan. Ei liikuntaa eikä hormooneja.


      • Soceri
        Kauhistunut nyt jo kirjoitti:

        kertokaa naiset olen 52v. ja varmaan mulla on alkanut vaihkarit kun hikeä pukkaa pitkin naama vartta ,ja välillä kylmä.mutta muuten kaiki ok, siis nukun kylläkin yöni . mulla on kilpisrauhan vajatoiminta mieli alat vaihtelee kuin vuoristo rata.... niin kuin kauan nämä hikinaamasuus kestää ??ja tuntuu että sisäinen kuume koko ajan ,onko nämä nyt niitä vaihkareita ihan tosissaan. kuinka kauan ne kestää ja voiko vielä pahempaa tulla

        Mene gynelle. Kyllä hän jotain osaa ja kilpirauhasjutut v-v-iässä on varmaan tuttu juttu.
        Iteltä poistettiin kohtu, jätettiin munasarjat ja luulin, ettei siinä tapauksessa tule v-v-oireita. Päinvastoin, ne rysähti niskaan. Oli muutakin hässäkkää silloin ja piti pikku työterveyshoitsulta kuulla, että v-v-ajat koitti.
        Menin gynelle. Hän kysyi mikä on pahinta. Sanoin nukkumattomuuden olevan pahinta ja kokeiltiin melatoniinia. Ei mikään ihmelääke. Sitten Progynovaa ja sen ansiosta sain nukkua taasen kokonaisia öitä. Ennen tämän kevään gynekäyntiä yritin harventaa Progynovaa. Gynen kanssa sovittiin, että jatkan sen syömistä. Kolesteroli nousee v-vuosien kunniaksi. Kiloja on tullut lisää ja olen nyt työtön. Liikun vaihtelevasti ja kolesteroliarvot ovat riski sukurasitteen vuoksi.
        Puolison kanssa sujuu, työelämä ei yli 50v muijaa pahemmin kaipaa.


      • Odota vaan...

        "Eipä ole luojan kiitos vielä minkäänlaisia vaihdevuosioireita ollut, näin nelikymppisenä. (Ja onneksi suvussani vaihdevuodet ALKAVAT MYÖHÄÄN, vasta viidenkympin paremmalla puolella."

        Vaihdevuodet alkaa NORMAALISTI viidenkympin paremmalla puolella (olikohan keskiarvo 54 vuotta).

        Nelikymppisenä ei pidäkään olla vaihdevuosioireita, silloinhan se laskettaisiin sairaudeksi ja hormooneista saisi paremman kelakorvauksenkin (loppuu 50 vuotiaana).


      • yksi viisikymppinen
        Aion vaan levätä kirjoitti:

        Minä en aio harrastaa kumpaakaan. Ei liikuntaa eikä hormooneja.

        Miksi ihmeessä et harrastaisi liikuntaa. Auttaa ihmeesti jaksamaan, suosittelen lämpimästi, eikä tarvitse kaikkea aikaa levätä.

        Lisäksi vaihdoin kasvisruokavalioon, kun liha tuntui liialliselta, vaikeasti sulavaa jne. en tosin tiedä onko kasvisruokavaliosta muuta hyötyä kuin ettei tule ähkyä oloa, kunhan vain syö normaali määriä toisin kuin lihasta tuli.


      • mitähän tästä tulee
        Odota vaan... kirjoitti:

        "Eipä ole luojan kiitos vielä minkäänlaisia vaihdevuosioireita ollut, näin nelikymppisenä. (Ja onneksi suvussani vaihdevuodet ALKAVAT MYÖHÄÄN, vasta viidenkympin paremmalla puolella."

        Vaihdevuodet alkaa NORMAALISTI viidenkympin paremmalla puolella (olikohan keskiarvo 54 vuotta).

        Nelikymppisenä ei pidäkään olla vaihdevuosioireita, silloinhan se laskettaisiin sairaudeksi ja hormooneista saisi paremman kelakorvauksenkin (loppuu 50 vuotiaana).

        Harvemmallapa niitä kai sentään neljäkymppisenä onkaan. Itsekin olen yli viisikymppinen ja odottelen oireita, kuukautiskierto heittelee, muuta ei vielä ole ollut, uni ehkä muuttunut hiukan kevyemmäksi, mutta nukun kuitenkin edelleen hyvin yön yli.

        Todelliset vaihdevuodethan ovat vasta alkamassa, joten kukaan ei tiedä miten käy sitten.. ymmärrän kaikkia, niin niitä jotka tarvitsevat hormoonikorvaushoitoa kuin ilman pärjääviä, nämä jutut eivät ole yhteismitallisia.


      • Ei märehtijä
        yksi viisikymppinen kirjoitti:

        Miksi ihmeessä et harrastaisi liikuntaa. Auttaa ihmeesti jaksamaan, suosittelen lämpimästi, eikä tarvitse kaikkea aikaa levätä.

        Lisäksi vaihdoin kasvisruokavalioon, kun liha tuntui liialliselta, vaikeasti sulavaa jne. en tosin tiedä onko kasvisruokavaliosta muuta hyötyä kuin ettei tule ähkyä oloa, kunhan vain syö normaali määriä toisin kuin lihasta tuli.

        Eipä tuo kasvisruokakaan ole sen helpommin sulavaa, pikemminkin päinvastoin. Kasviruoka tulee sellaisenaan "läpi", vain väri on muuttunut. Tuntuu turhalta syödä kasviksia kun mm. salaatti, marjat ja omena tulee sellaisina kun sen on pureskellut.


    • piper weed

      Luonnontuotteet toimii, läpi elämän :)

      Peace! x)

      • Puutarhuri harrastaj

        Hienoa on että on näitä luonnon tuotteiden kannattajia ja se toimii.

        Se että on luonnon kanssa tekemisissä ja kasvattaa niitä luonnon tuotteita niin ei tarvitse mitään kemikaaleja.


      • Kivaa elämää
        Puutarhuri harrastaj kirjoitti:

        Hienoa on että on näitä luonnon tuotteiden kannattajia ja se toimii.

        Se että on luonnon kanssa tekemisissä ja kasvattaa niitä luonnon tuotteita niin ei tarvitse mitään kemikaaleja.

        Olen 56 ja eipä juuri vaihtari vaivoja. Yöllä joskus kumottaa, vähän hikoiluttaa, ei haitaksi asti. Eikä näitä vaivoja ole joka yö eikä edes joka viikko. Saan olla onnekas sen suhteen. Liikun paljon, olen sopivan kokoinen ja mukavan oloinen, kehuvat kaikki. Kuulemma näytän paljon nuoremmalta kun olen. Harrastan kaikkea kivaa, reissaillaan kotomaassa ja kerran pari ulkomaillakin tulee käytyä. Työssä pitää kiirettä niinkun varmaan jokaisella nykyään, kotityöt menee vanhalla rutiinilla niin kun ennenkin. Toivottavasti näin jatkuu edelleenkin ja jos muutosta tulee, täytyy sitten ajatella jotain luontaistuotteiden puolelta, kai.!?


    • miisumaasu

      Heippa. Itsellenikin alkoivat vaihtarit about 5-kymppisinä. Aluksi hikoilutti, vitutti yms. oireita. Menin lääkäriin ja mietin pitäisikö jotain hormonihoitoa aloittaa. Mutta kun tupakoin eikä ollut aikomustakaan lopettaa niin fiksu lääkärini ei sitä suositellut.

      Nyt täytän tänä vuonna 55 v. Olen pärjännyt ihan hyvin ilman mitään hormoneita ym. Oireet ovat lievittyneet ja ajan myötä varmasti menevät itsestään ohi. Kun aikanaan kysyin äidiltäni näistä asioista (hän on kuollut nyt) niin kertoi ettei ollut mitään oireita huomannut koko vaihdevuosissa, heh heh. Näin se vaan menee että tämäkin taitaa olla hyvin paljon perinnöllistä.

      Mieheni sen sijaan kärsii ja hyvinkin paljon - näistä asioista miehillä ei kohkata läheskään niin paljon kuin naisilla.

      Tsemppiä vaan sinulle kyllä se siitä!

      • Luonnon keinoja

        Joo miehet eivät puhu niin olkoon puhumatta. Mies hoitaa vaivansa yleensä huutematta siitä liikoja.

        Äitini valitti hikoilusta aikanaan koko ajan ja minua ei se hikoilu haittaa. Tuleepahan kuona- aineet pihalle. En käytä meikkejä niin ettei tarvitse naamataulun hikoilemista huolehtia. Saan säädettyä makkarin lämmön 19 asteeseen ja on ilmastointi laitteet.

        Pimennysverhot auttavat siihen ettei tarvitse liika valoisuusta kärsiä. Ihmettelen ihmisiä jotka tarvitsevat jotain valolamppuja.


    • Selviän ja selviydyn

      Olen huomannut että kun laittaa ruokaan raakaa valkosipulia puristettuna niin se ehkäisee monia sairauksia.

      Tekee sellaisia ruokia missä on paljon kauralesettä ja syön joka aamu pellavansiemeniä.

      Kauralese, pellavansiemenet ja valkosipuli pitää terveenä. Kaali on oikein Super foodia ja sipuli.

      Minulla ei ole kausi flunssia enään ollenkaan. Ei ole ollut kymmeneen vuoteen ja kun sormet upottaa multaan koko kesän ja harrastaa puutarha viljelyä. Kynnet kun pitää lyhyinä niin ei taudinaiheuttajia kerää suotta.

      On täysin totta että kaupunki ihminen sairastaa eniten. Minä olin aina sairaana kun asuin kaupungissa. Kaupunkissa elävä tarvitsee joka vaivaan lääkkeet siellä betoni viidakossa selviytyäkseen. Joku vitun bunkkeri jossa ei voi tehdä mitään kuin käydä nukkumassa alkaa kaikki sairaudet tulemaan.

      Ihminen joka on onnellinen niin sillä on kasvihuone jossa voi kasvattaa itse rohdoskasvinsa. Kemikaalit ovat kehitetty oikeastaan niin tyhmille ihmisille jotka eivät kykene luonnon keinoin itseään auttamaan.

    • jammajammma

      Vaihdevuodet eivät ole sairaus,jota pitäisi lääkkeillä hoitaa.
      Miksi alkaisin syödä hormoneita kun ne voivat aiheuttaa esim rintasyöpää?
      Tai muita oireita?

      Olen ylipainoinen,mutta muuten perusterve.

      Kuumia aaltoja tulee,mutta siihen voi vaikuttaa vaatetuksella. Yöllä potkin peittoja vuoroon pois,vuoroon kiskon päälle. Kuuluu asiaan.

      Kuukautiset ovat tulleet viimeksi Joulukuussa ja sitä ennekin noin kolmen kuukauden välein.
      Odotan kovasti sitä,etteivät tule enää lainkaan,koska olen aina kokenut sen kovin hankalaksi ja olo on likainen koko sen viikon ajan minkä kestävät.

      Mielialat tulevat ja menevät. Suhtaudun niihin niin,että tulkoot ja olkoot kun tajuan mistä on kyse.
      Huonoina päivinä on vain osattava pitää mölyt mahassaan.
      Oli kyse mistä tahansa vaivasta,ei se oikeuta purkamaan pahaa oloaan muihin.
      Siihen vaikuttaa oma tahto.
      Kun huomaat ketutuksen oireet,voit aavistaa mistä on kyse ja hillitä turpavärkkisi.

      Oli ihmisellä itsellään mikä olo tahansa,pitää itsekritiikin toimia sen verran,että osaa käyttäytyä.
      Edes omiin läheisiin ei pureta tunteita vaan lähden ulos kävelylle.
      Liikunta onkin hyvä tapa tässä,se rauhoittaa aina.

      Nykyään luokitellaan sairaudeksi monia asioita,jotka mielestäni ovat normaaleja mielentiloja.
      Tästä pitäisi ehdottomasti pyrkiä pois.

      Ihminen on ihminen,karvoineen päivineen,eikä lääkefirman rahakassa.

      Älkää hyvänen aika hakeko pillerireseptiä jokaiseen kuumotukseen ja ketutukseen!

      Eläkää ja antakaa elämän kantaa,hyvässä ja pahassa!

      Hyvää Pääsiäistä kaikille!

      • Naisella raskasta

        olen täydellisen samaa mieltä. Lihavat osaavat hoitaa luonnon keinoin älykkyydestään johtuen ja ovat laiskempia. Tyhmähän se liikaa tekee ja viisas pääsee vähemmällä. Ihmisen pitää laiskistua iän myötä eikä porskuttaa samalla lailla nuorena.

        Onnellisen elämän avaimet ovat siinä kun ei tee mitään tavanonaista ja toisten mallin mukaista.

        Olen 48 ja menkat tulevat vielä säännöllisesti. Yö hikoilua on ollut viimeiset viisi vuotta. Ennen menkkojen alkamista on kamala väsymys ja turvotus.

        Kotona ollessahan työttömänä näitä vaivoja kärsii hyvin. Voi vittu mitenkä inhoan näitä alapäävaivoja koko sukuelimiä. kun niistä ei ole muuta kuin kuluja ja haittaa.

        Lapsuudessani ei saanut liikkua ettei kulu kengät ja vaatteet. Vanhemmat tarvitsi omaan viihteeseen rahaa.


      • Lady of the light

        Jammajamma, komppaan sua täysillä! Loistavasti kirjoitettu :)


    • teini,60v.

      olempa käyttänyt estrogeenilaastaria jo melkein viisitoista vuotta ja aion käyttää edelleenkin.olen terve ja itseeni ja ulkonäkööni tyytyväinen,samoin ukkokultani.en tartte vielä tässä iässäkään silikooni rintoja enkä kauneusleikkauksia.tuossa vastikään ukkoni sanoi,että olet sinä sitten vieläkin hyvännäköinen nainen.tsemppiä vaan kaikille kanssasisarille ja eläkää täysillä,hormooneilla tai ilman.emme tarvitse botoxia,eikä muita vippaskonsteja,mitä nuo nykyajan kaksikymppiset näköjään tarviivat.

      • Nuorennushoito?

        Estrogeenihoidosta on se lisäetu että ulkonäkökin pysyy nuorekkaana. Itse olen käyttänyt vasta puolet tuosta ajasta mitä sinä olet käyttänyt. Näytän 10-15 vuotta nuoremmalta ja muut ihmettelee kun kuulevat ikäni.


      • Ikuinen Pitkätossu
        Nuorennushoito? kirjoitti:

        Estrogeenihoidosta on se lisäetu että ulkonäkökin pysyy nuorekkaana. Itse olen käyttänyt vasta puolet tuosta ajasta mitä sinä olet käyttänyt. Näytän 10-15 vuotta nuoremmalta ja muut ihmettelee kun kuulevat ikäni.

        Höpö höpö! Eiköhän nuorekas ulkomuoto ole kiinni geeneistä ja positiivisesta elämän asenteesta !


      • Nuorennushoito?
        Ikuinen Pitkätossu kirjoitti:

        Höpö höpö! Eiköhän nuorekas ulkomuoto ole kiinni geeneistä ja positiivisesta elämän asenteesta !

        Kyllä estrogeeni pitää ulkonäön ja ihon paremmassa kunnossa kuin ilman. Yleensä tuollaisia höpöhöpö-mielipiteitä esittää sellaiset naiset jotka hehkuttava luonnollisen vanhenemisen puolesta rypistyttyään kuin rusina.

        Tietenkin geenit auttaa, mutta postitiivinen elämänasenne ei auta kun rasvat katoaa kasvoista ja iho rypistyy ja menettää kimmoisuutensa.


    • Oikotie

      EN kestä tätä huonoa oloa joka tulee jouten olosta,huonosta ravinnosta sekä liikunnan puutteesta, siispä haen nappeja lääkäriltä

      • Itsestä kiinni

        Ei tarvitse olla jouten. Aina löytyy jotain tekemistä. Minäkin käyn 2-3 päivänä viikossa vapaaehtoistöissä.

        Ravinnon laatu ja liikkuminen on ihan itsestä kiinni.


    • tavallinen4

      Voimmeko me miehet helpottaa noita oireitanne mitenkään? Vai onko paras kun menemme näkymättömiin jonnekin liiteriin?

      • tavalliselle

        Tarjotkaa naisellenne viileää. Lähes kylmä makuuhuone ja ilmastoitu auto työmatkoilla helpottaa oloa ainakin kesällä. Selän ja niskan hierominen tarvittaessa. Älkää kärttäkö seksiä. Odottakaa. Antakaa omaa rauhaa, minkä tarve on kova vaihdevuosissa. Kun olo on sietämätön, niin silloin haluaa vain olla omissa oloissaan.


    • Ei kiitos myrkyille

      Vaihdevuodet eivät ole sairaus, vaan täysin normaali elämän kiertokulkuun kuuluva tapahtuma, aivan samalla lailla kuin murkkuiässä alkavat kuukautiset. Itselläni ne iän ikuiset kiusalliset menkat loppuivat 50-vuotiaana ja kuinka onnellinen siitä olinkaan. Yhtäkään nappia en ole sen tiimoilta syönyt, että ne menkat loppuivat, joku lääkäri kyllä jossain vaiheessa sellaisia yritti tuputtaa sen jälkeen kun jostain syystä vastaanotolla olin ja hän kysyi vieläkö minulla menkat on ja sanoessani että ne ovat loppuneet, oli heti valmis niitä myrkkyjä tuputtamaan, siitäkin huolimatta, vaikken mitään "vaihdevuosivaivoja" edes valittanut, koska sellaisia minulla ei ole koskaan edes ollut.

      Ei naisen elämä siihen lopu kun ne menkat loppuvat, niistäkin vaan on tehty yksi lääkäreiden ja lääkefirmojen rahastuskonsti.

      • Ei ole myrkkyjä

        Vaihdevuosioireiden hoidossa käytettävät estrogeeni ja keltarauhashormooni ovat samoja joita sinullakin kiertää elimstössä nuorena. Raskausaikana jopa monikertaisesti vahvempana. Kyse ei ole mistään myrkyistä.

        Eria asia on sitten jos lääkäri tyrkyttää mielenterveyslääkitystä, sitä en itsekään huoli. Käytän vain estrogeenia ja se on täsmälleen samaa kuin mitä munasarjat tuottaa.

        Ei ne vaihdevuosioireet ole pelkästään menkkojen loppumista eikä edes hikipuuskia. Ne voivat olla paljon rankempiakin ja silloin tarvitaan lääkitystä.


    • .x,v , .

      Olen selvinnyt itse muuten ilman lääkkeitä, mutta esim. pissavaivoihin oli pakko ottaa käsikauppatavarana saatavaa naishormonia paikallisesti puikkoina ja voiteena. Oireet kuitenkin vaihtelee naisilla paljon, että on paha sanoa toisten puolesta mitään.

    • nimimerkki9

      Minäkin olen välillä miettinyt vaihdevuosia, vaikka kolmekymppinen olenkin..!!! Tämä on sinällään typerää, myönnän... Mutta kyllähän sitä pakostikin tulee mietittyä, että jos minulle sattuu ne "vähän vaikeammat vaihdevuodet" (tämähän vaihtelee hyvin paljon yksilöittäin), niin miten niistä selviää, kun samalla on kuitenkin hoidettava työt yms. niinkuin ennenkin?

      Millaisia hoitoja vaihdevuosiin käytetään? Olen itse nyt käyttänyt hormonitonta ehkäisymuotoa (perinnölliset yms. terveydelliset syyt muiden sopimattomuus), mutta entä tulevaisuudessa..???

    • lääkkeetön

      En ole tarvinnut vaihdevuosivaivoihin lääkkeitä (50v). Joskus hikoiluttaa, mutta niin teki ennen vaihdevuosiakin. En tupakoi, normaali paino, harrastan liikuntaa. Hikoiluun en kiinnitä huomiota, joten se menee nopeasti ohi.

    • haisee mummolle

      Hiekkahoito

    • Elämän aaltoja

      Vaihdevuodet eivät ole sairaus sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta silloin kun ne ottavat koville, on paree etsiä ja hakea hoitoa, esim. hormonisellaista. Kun itse en syö teollisia lääkkeitä, niin olen hakenut apua luontaistuotepuolelta ja pärjännyt hyvin ellen loistavasti.

      Mutta meikän vuodet eivät olekaan nimeltään vaihde- vaan viihde-.

    • Mummohiki 50+

      Mummojen hiki ja ehkäpä myös pappojen, on kyllä omaa luokkaansa. Ummehtunutta "kuollutta" pölyistä hikeä. Energiat ovat kadonneet ja ainoa mitä jäljellä on laimeat kuona-aineet.

      Keskipäivällä kun nuoremmat ihmiset ovat töissä ja kouluissa, ovat mummot ulkona. Silloin mummohikeä on eniten ilmassa ja sen kyllä haistaa.

    • Macailija
      • Macailija

      • toimii minulla

        Minäkin käytän macaa vaihdevuosioireisiin.

        On helpottanut yöhikoilua ja olo on pirteämpi.
        Kaikille maca ei tietenkään sovi, mutta se on yksi vaihtoehto muiden joukossa.


    • täti-63

      "Miksi tähän luonnolliseen vaiheeseen tulee mielestäsi puuttua keinotekoisin menetelmin? "

      Koska luonnollinen ei tarkoita, ettei olisi kärsimystä. Ajattelepa vaikka luonnonvaraisen eläimen elämää. Ei se usein pelkkaa riemua ole sekään. Ja kaikki ihmistenkin sairaudet on ihan luonnollisia, jotkut tartuntataudit nyt varsinkin. Mitä suotta sitä niihinkään jotain nappia vetää.

      Mutta joo, ei _tule_ puuttua, jollie mitää vaivoja ole. Minulla ei, ainakaan vielä.

    • 12+19

      Vaihdevuosien myötä ymmärtää, että on muutakin kuin vain pintakuori. Mielialanvaihtelut kuuluvat tuohon ikäkauteen, myös lievä hulluus. Joskus hormonit voivat olla perusteltua. Eri asia ovat ne mummut, jotka vielä 70. ikävuoden jälkeenkin haluavat vetää hormoneita, koska haluavat olla ikinuoria. Se on jo aika lapsellista ja tosiasioiden kieltämistä. Luonnonvastaista. Kaikki me vanhetaan.

      • 000000000000

        Oletko terveydenalalla töissä?


    • luomuako

      onhan se tietysti hieno asia,jos koskaan elämänsä varrella ei tarvitse minkäänlaisia lääkkeitä ,eikä "kemikaaleja" puhumattakaan kaikista lisäaineista mitä ruuissa on ja entäs voiko välttyä ilmansaasteilta ja myrkyiltä.terveellistä loppuelämää kaikille,jotka eivät saa mistään myrkkyjä.

    • 6+6

      Vaihdevuodet ovat ilmiö, jota nykyään hoidetaan myös lääkkeillä. Myös persoonaltaan vaikeita ihmisiä hoidetaan lääkkeillä, jotta he soveltuisivat paremmin yhteiskunnan vaatimuksiin ja sopeutuivat elämään sovussa muiden kanssa. Myös tavallisesta surusta on tullut tauti, jota turrutetaan lääkkeillä.

      Joskus on vaikea vetää rajaa, milloin eletään normaaleja elämään kuuluvia ilmiöitä ja milloin sairastetaan sairautta, joka vaatii hoitoa. Voihan olla, että sadan vuoden päästä esimerkiksi kuukautiset, napanuora ja siemensyöksy ovat tauteja, jotka pitää hoitaa pois.

      • Elää liikaa

        Historiassa naiset kuoli ennen vaihdevuosia ja niin on ihminen "suunniteltukin". Nykyihminen elää jatkoajalla ja kärsii siitä aiheutuvat ongelmat joita luonto ei ole tarkoittanut.


      • Vanhainkodit kiinni
        Elää liikaa kirjoitti:

        Historiassa naiset kuoli ennen vaihdevuosia ja niin on ihminen "suunniteltukin". Nykyihminen elää jatkoajalla ja kärsii siitä aiheutuvat ongelmat joita luonto ei ole tarkoittanut.

        Ja levittää surkeaa mielialaansa kaikille muillekin.


    • Klhbvithe

      Onneksi on keksitty hormonilääkkeet..Vaihdevuodet on normaali asia naisen/miehen elämässä mutta kun sen oireet ovat hirveät ainakin itselläni!
      Hirveää hikoilua ,välillä kauhe palelu, päänsärky ja vit** ja menkat kivuliaat.
      Hormonilääkityksellä pääsen kaikista noista oireista ja elämä on nyt "paljon helpompaa" ja mielekkäämpää, eikä päähän koske koko ajan!Suosittelen!
      Ja siihen ei kuulu onko työtön vai työssä, silti on samat oireet koko ajan, olen nähnyt tämän.

    • aktivell

      Alkanut kuumaaaltoja ja hikiminen. vuotta syön jajuon soija tuoteita ja luontokaupoista erilaisia mainostavia aineitta.Kaikki ollut turhaksi. 3 vuoden kuluttua aloitan käyttä lääkärin kautta mieto hormoonilääke ja se on paras ratkaisuus!!! Koska kokoajan kuumaaaltoja vievät minun sydänrytmihäiriöön. Nyt vain säälin että ei teen sen heti kun aloitan tuntea sen oiretta.Hormoonihoito ei sen varten että nainen halua olla pitäsepi nuorena näköinen, vain sen varten että hän voi jätkaa normaali elämän myöskin työelämän. Nyt ei tarvitse seisoa pysäkillä märkänää ja palellä pieneistä tuuleistä. Ei tarvitse kantaa töihiin kaikki t-paidat ja puserot kokopäivän vaihtamisen varten. Haluaisin suostella monelle naiselle älä pelkä hakea hormoonilääkke,kun sinulla oikein vaihdevuoden oiretta ,älä odotta kun terveys heikenee. En usko luontokaupan mainokseen ja myyjäille, vain rahan tuhous. Vain lääkäri auttaa tästä asiasta. Saman suostumukset ja miehelle.Aviomiehellä lopunut koko sukupuolinen elämä, hikitaminen, verenpaine nousee , hermot ihan tulevat kipeänä, masennus ja väsymys, sydänhäiriötä.molemmat menimme lääkärille vain 4 vuoden kuluttua, uskomme luontokaupan tuoteisiin, vain saimme säirauksia mikä ei voi korjatta.

    • ………...

      "Miksi tähän luonnolliseen vaiheeseen tulee mielestäsi puuttua keinotekoisin menetelmin?"

      Jos luonnollisesta vaiheesta on niin paljon haittaa, että elämä käy tukalaksi, toki kannattaa käyttää kaikki mahdollinen apu.

      Minusta luontoäiti on tehnyt likinäköisen, ja tähän ihan luonnolliseen vaivaan olen todennut hyväksi avuksi sellaiset keinotekoiset muovilinssit, jotka ripustetaan metallisankojen varassa silmien eteen. Helpottaa elämää kovasta, vaikka ei luonnollista olekaan.

    • Ei lääkkeille

      Estrogeeni - syöpäriski!

      • Väärä syyte!

        Pelkkä estrogeeni ei ole mainittavammin syöpäriski. Mutta jos on vielä kohtu, joutuu käyttämään keltarauhashormoonia ja se nostaa rintasyöpäriskiä.


    • m-ll

      Soija - syöpäriski!

    • Siltä osin OK

      Minä sairastuin rintasyöpään 49-vuotiaana, en ollut vielä vaihdevuosissa. Syöpähoidot sain ja vielä lisäksi ensin 5 vuodeksi Tamofenia, joka poistaa elimistön estrogeenit - syöpäni oli sen tyyppinen, että se sai "ravintonsa" estrogeenista. Eikä tuo 5 v riittänyt, vaan lisättiin 2 vuotta Femaria vielä - samantyyppinen lääke tämäkin.

      Kyllä oli karmeat 7 vuotta! Usein tuskailin, että menen ja VAADIN niitä estrogeenilääkkeitä. Mutta kurjat syöpähoidot muistaen sinnittelin kuumien aaltojen, ennestäänkin olemassa olevan masennuksen, lihomisen, limakalvojen kuivuuden, nivelvaivojen kanssa sen 7 vuotta. Onnekseni kai en hikoillut öisin paitsi toki hellekesinä. Mutta koska kävin töissä, oli karmeaa olla esim. kauppajonossa ja tuntea, kuinka taas naama helottaa ja hiki valuu selkää pitkin. Meikattua aamulla alkoi aina hikoilu silmien alta. Muilla oli kylmä, minulla ihan perusolonakin kuuma ne aallot!

      Mitään luontaistuotteitakaan ei saanut käyttää ja soijaakin piti karttaa. Limakalvojen kuivuuteenkaan ei saanut käyttää kuin täysin estrogeenivapaita tuotteita. Olen onneksi sinkku, en tiedä miten olisin pärjännyt jos olisi pitänyt vielä seksiäkin harrastaa. Siihen ei tosin ollut yhtään mielenkiintoa muutenkaan.

      Onneksi sekin aika on ohi, tosin olen vieläkin kuumaverinen, eli tuulettaisin mieluummin aina. Kerrospukeutuminen on parasta. Hikoillessahan tulee helposti kylmä, joten sitten taas nuttua niskaan kun aalto on ohi :)
      Niin ja viuhkat, ne olivat pelastukseni töissä, kaupassa junassa, ihan missä vaan.

      En ollut siis ehtinyt syömään mitään estrogeenilääkitystä, koska syöpäni alkoi ennen vaihdevuosia. Sehän tutkitaan myös.

      Ei voi muuta kuin toivottaa paljon voimia pahojen vaihdevuosioireiden kanssa kamppaileville. Kyllähän nekin ohi menee, kuten syöpähoidotkin - kestivät vaan ihan liian kauan!

    • 17+5

      Sinänsä erikoista, että miehen sukupuolinen kaari on luotu jatkuvaksi kuolemaan saakka, mutta naisilla se loppuu vaihdevuosiin. Onko mitään järkeä tällaisessa? Luontoa on joskus vaikea ymmärtää.

    • niin se menee

      Ei naisen sukupuolikaari suinkaan lopu vaihdevuosiin. Kannattaa pyytää lääkäriltä estroneegia, niin pysyy alapääkin paremmassa kunnossa. Vaihdevuosissa se etu, että enään ei tarvita ehkäisyä.

    • tdttstsjn
    • nainen 44v

      Joku täällä kirjoitti että käyttää pelkkää estrogeeliä?? Sitä ei muuten voi käyttää yksin, vaan pitää olla keltarauhashormooni rinnalla...

      Mulle lääkäri sanoi, että on tavannut 30v naisen jolla alkoi vaihdevuodet. Se on tosi yksillöllistä ja verikokeillahan se varmuus tulee, mistä on kyse!

      Kuulin myös että suurimmat hormonikorvaushoidon käyttäjät ovat asikaspalvelutehtävissä olevia ja tietenkin siksi, koska hiki - ja punaisuus kohatukset tulevat yllätten varoittamatta, sekunnissa joten aika ikävä tilanne... kun asiakas istuu sinua vastapäätä - koetappa näyttää huolitellulta kun naama muuttuu sekunnissa!

      Huvittavaa tämä naisen elämä, mutta koetetaan kärvistellä, itse en onneksi asiakaspalvelussa ja onnistunut oravanpyörästä hyppäämään pois, mutta silti on pakko käyttää korvaushoitoja - muutan ei nukkumisesta tulisi mitään, eikä kyllä muutenkaan...

      Tsemppiä vaan kaikille, mulle lääkäri sanoi että syöpäriski on paljon suurempi esim ylipainoisilla, mutta vaikka itsekkin esim tupakoin, kun liikun paljon ja hoidan muuten itseäni ei tarvitse kantaa huoltaa ja drinkkejäkin saa kohtuudella kumota.

      Elämä oli tosi karmeeta kun vaivat alkoivat, nyt on taas niinkuin ennenkin, kun käytän näitä hormoonia estrogeeliä. Ja molempia aineita on naisessa aina, joten kun niiden oma tuotanto loppuu, näillä vaan pidetään sitä yllä, ei siinä sen kummempaa ja elämänlaatu paranee =)

      Hommatkaa hyvä gyne ja punnitkaa eri vaihtoehtoja, gyneissä on eroja ja minä menin samanikäiselle kuin itse olen ja kyselin juurtajaksain kaiken ja vastaukset ja avun!

      • Ei tarvita

        Jos kohtu on poistettu, voi käyttää pelkkää estrogeenia. Kun käyttää pelkkää estrogeenia, mm. ylipaino ja tupakointi on suurempi syöpäriski. Keltarauhashormooni lisää rintasyöpäriskiä.


    • N49

      Eihän migreenikään ole sairaus, mutta silti siihen on omat lääkkeet ja miksi? No siksi ettei tarvitse kärsiä.

      Luulenpa että jotku joutuu ottamaan vaihtareihin lääkettä ettei tarvitse kärsiä.

      • Jepjep!

        Tässä ilmoittautuu yksi!


    • miriam2
    • elämästä nauttiva

      Täällä vaihdevuodet ohitettu:))

      Itse en käyttänyt mitään " hoitoja", vaihdoin paitaa öisin tarpeen mukaan, ja hyväksyin että tämä vaihe nyt kuuluu elämääni. Menkat loppuivat 55 v kertaheitolla, ja hikoilua oli n vajaan parin vuoden aikana...lähinnä öisin...ensin paheten ja sitten väheten.

      Uusi työkaverini oli syönyt hormoonilääkkeitä jo vuosia ja päätti sitten lopettaa ja sai melkoisia oireita.

      No sehän on ihan ymmärrettävää, koska hormoonien vajaus ja muutos elimistössä tulivat ihan hetkessä!!

      En myöskään usko että liikunnan lisääminen tai rehujen syöminen olisi yhtään vaikuttanut yöhikoiluun tai päivisin poskien punoitukseen........ kyllä ne oireet tulevat teit mitä tahansa. Hormoonilääkkeillä voit siirtää niitä hamaan tulevaisuuteen, mutta en kokenut sitä hyödylliseksi.

      Tsemppiä vaan kaikille........

      • Isoja eroja

        Oireet vaihtelee suuresti eri naisten kesken. Olen aina sanonut että jos selviää hikoilulla ja kuumilla aalloilla, on onnellisessa asemassa ja voi hyvinkin selvitä ilman hormonikorvauslääkitystä. Jos oireet ovat pahat (kuten minulla) siihen tarvitaan aika usein lääkitys.

        Hormoonikorvaushoitolääkkeillä ei siirretä vaihdevuosioireita eteenpäin vaan ne häviävät yleensä lääkkeiden käytön aikana ja kun lopettaa lääkityksen, ne ovat ohi. Jos kuitenkin tulee vielä oireita, jatketaan lääkitystä ja kokeillaan myöhemmin uudelleen lääkkeiden lopetusta.


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5730
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      215
      1804
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1732
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1192
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      263
      910
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe