Miten palkkaa saavat jaksavat valittaa

ahkera mies.

Etteivät jaksa töissä. Varsinkin ne jotka tienaa yli 2 tonnia kuussa. Luulis että se palkka on motivaatio että jaksaa. Sitten pitää alkaa kuntoilemaan jos ei jaksa töitä tehdä. Silloin kun itse olin töissä niin en saanut mitään palkkaa ja tein jopa 15 tuntia putkeen raksatöitä enkä sanonut että en jaksa.

Näytin että osaan ja jaksan tehdä töitä mutta palkkaa en saanut eikä mua palkittu mitenkään eikä palkattu töihin. Ne ketkä sai palkkaa niin ne piti taukoja vähän väliä ja kävivät syömässä kun minä tein ruokatauoillakin töitä kun ei ollut varaa käydä syömässä. Ahkeruudesta ei palkita ja laiskuudesta saa palkkaa monessakin paikassa. 3 vuotta olen työtön ollut mutta ei kukaan palkkaa ahkeraa työntekijää töihin enää.

46

1961

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin raumalla.

      Tein myös 5 v työharjoittelua eri firmoissa. en ollut kertaakaan poissa töistä, enkä sairaslomalla. Monet muut oli usein poissa nuhan takia ja itse olin monesti kuumeessakin töissä kun halusin olla ahkera ja tunnollinen. Palkkaa en saanut ja kukaan ei kehunut. kerran valitin pomolle että monet on sairaana ja krapulassa ja sen takia eivät tule töihin ja että ne pitäis erottaa ja ottaa minut palkalla töihin tilalle. No eipä sitä kiinnostanut. Työtön 9 euron orja on vain orja eikä kukaan halua oikeasta sellasta palkata.

      • Ajattelematon 2

        Hei olet kyllä urpo jos menet sairaana töihin. Tiedän että usein sitä luulee että oma työpanos on korvaamaton, mutta siinä vaiheessa kun menet sairaana töihin on riski tartuttaa muutkin. Olet loppujen lopuksi olet itsekäs jos et ajattele muita tuolta kantilta.


      • hikipisara

        Itse olen koulunpuitteissa työharjoittelussa ja olen huomannut, että jotkut työntekijat tekevät töitä verkkaisesti. Nämä vanhimmat työntekijät tulevat töihin lähinnä seurustelemaan, vaikka kiire on kova ja työt kasaantuvat. Minä siinä sitten katselen, kun toiset juoksevat jatkuvasti tupakalla, sitten ne jotka ei polta, joutuvat tekemään niiden töitä.


      • Mikäs provous.
        Ajattelematon 2 kirjoitti:

        Hei olet kyllä urpo jos menet sairaana töihin. Tiedän että usein sitä luulee että oma työpanos on korvaamaton, mutta siinä vaiheessa kun menet sairaana töihin on riski tartuttaa muutkin. Olet loppujen lopuksi olet itsekäs jos et ajattele muita tuolta kantilta.

        Viddu toi aloittaja ja vastaus on täysi trolli. Opettele näkemään tosiasiat. Ei edes oikeasti hullu olisi nois hullu.


      • vanhuuseituleyksin
        hikipisara kirjoitti:

        Itse olen koulunpuitteissa työharjoittelussa ja olen huomannut, että jotkut työntekijat tekevät töitä verkkaisesti. Nämä vanhimmat työntekijät tulevat töihin lähinnä seurustelemaan, vaikka kiire on kova ja työt kasaantuvat. Minä siinä sitten katselen, kun toiset juoksevat jatkuvasti tupakalla, sitten ne jotka ei polta, joutuvat tekemään niiden töitä.

        Saatat ehkä sinäkin huomata sitten vanhempana, ettei työtahti ole enää sama kuin nuorena. Alkaa tulla kaikenlaisia kremppoja, eikä vaan enää jaksa.


    • kunnontyöntekijä

      Just..No ei kai niitä vakituisia noinvain pois potkita vaik ois kuinka ahkera sijainen tiiossa..on irtisanomisajat yms. eikä irtisanomisen syyski taia ihan pelkkä olettama laiskuudesta riittää.

    • 3 taukoa per päivä

      Onko joku vielä niin hölmö, että jättää ruokatauot väliin näyttääkseen että on muita ahkerampi??? Ruokailu on työpäivän ainut kohokohta, vain moloaivo jättää sen väliin!

    • NaurettavaaPelleilyä

      Siis mitä? Tekeekö joku raksahommia ilman palkkaa, työkokeiluna? :)

      Sehän on aivan järjetöntä, koska tuollainen työ kuormittaa fyysisesti ja siitä voi aiheutua esim. tukielinvamma. Tästä syystä työstä on saatava kelpo korvaus, joka kattaa sisällään mahdollisen korvauksen riskistä. Ja jos joudut työkyvyttömyyseläkkeelle, niin silloin ansiosi lasketana tulojen perusteella. Mikä orjan eläke on?

      Joku roti nyt näihin juttuihin...

      • 3+17

        Kyllä niitä tehdään, tai korjaus siis tähän. Ei niitä tehdä. Raksalla työharjoittelija on lähinnä vain ilmainen orja, jota joko opetetaan tai ei. Kolmesta työharjottelupätkästä rakennustyömailla yhdessä sain ohjausta ja oppia. Ensimmäisessä talon kirvesmiehet antoivat omia hommiaan minulle ja tunnollisesti neuvoivat. Win-win tilanne, koska heidän ei tarvinnut tehdä oikeastaan mitään fyysisesti ja itse sain tehdä mielenkiintoisia hommia.

        Kahdessa muussa pompottaja oli yleensä joku esimies asteella oleva henkilö. Keksi hommia, jota ei raaskinut muille antaa (Esimerkiksi jonkun ruuvin irroittaminen jokaisesta asunnosta tai ovien numerointi kellarissa) ja yritti saada minut vaan päiväksi tai kahdeksi pois jaloistaan.

        Työharjottelu systeemi on tässä maassa oikeasti lähinnä vain orjasysteemi, sillä delegoidaan huonoimmat hommat ihmiselle, jotka ne joutuu ottamaan vastaan ja hänellä ei käytännössä ole mitään mahdollisuuksia päästä palkkalistoille. Paitsi jos hän on kouluttautumassa työhön sopivalle alalle. Ystäväni pääsi energialaitokselle töihin, koska oli AMK:Ssa opiskelemassa insinööriksi työharjoittelun aikana. Työvoimatoimiston kiristämä nuori ei pääsisi lafkaan edes siivoojaksi jos työharjoittelun kautta sinne yrittää...

        Niin ja minutkin on pistetty purkamaan asbestia kämpästä ilman asianmukaisia vehkeitä. Nyt tietenkin kieltäytyisin tekemästä työtä, mutta silloin en ollut tietoinen että kaikissa purkutöissä pitää olla oma kroppa turvattu. Ei se sen aikasta mestaria haitannut ollenkaan.


    • työtön..

      Olen tehnyt raksahommia ilman palkkaa. Mut pakotettiin työkkärissä purkamaan yhtä taloa jossa oli vieläpä mineriitti levyjä katossa ja niissä oli asbestia. Annettiin vaan sorkkarauta käteen ja piti alkaa hommiin. Oon tehnyt vaikka mitä raksahommia ilman korvausta mutta hakeruudesta ei saa palkkaa. Nyt olen karenssilla koska kieltäydyin ja kyllästyin ilmaiseen työhön.

      • Näin se vaan menee

        Näin se vaan tuppaa menemään.... nämä 9€/päivä ylläpitokorvauksella elävät orjatyöläiset ei ole oikeassa työsuhteessa, joten niiden kohdalla ei tarvitse noudattaa mitään alan hankalia ja kalliita pykäliäkään! Moni firma on tuon tajunnut 20 vuoden aikana ja aina tarpeen tullen tilaa te-toimistolta uusia orjia, kun entiset on menettäneet terveytensä, lähteneet lätkimään (nauttimaan karenssista), tai määräajat käytetty loppuun... ja te-toimisto on vaan hyvillään, kun saa tilastojaan siivottua ja "ongelmatyöllistettävät" orjatöiden kautta pois pitkäaikaistyöttömien tilastosta "työvoimapoliittisen aktivointitoimenpiteen" tilastoihin... rapsahtaahan näistä aktivoiduista niille virkailijoille ihan kivat bonuksetkin, niillähän on perusliksan lisäksi vielä henkilökohtaiset palkanlisät! Kaikki voittaa, patsi se orja, mutta mitäpä väliä sillä olisikaan, sehän oli vaan "aktivoitava ongelmatyöllistettävä"!


      • asenneongelma?

        Jos olisit osoittanut työtarmosi ja työasenteesi työnantajalle, olisit työllistynyt. Sitä vartenhan ne TE-toimiston työkokeilut ovat - työntekijä osoittaa työkelpoisuutensa työnantajalle!


      • 48€ tunti
        Näin se vaan menee kirjoitti:

        Näin se vaan tuppaa menemään.... nämä 9€/päivä ylläpitokorvauksella elävät orjatyöläiset ei ole oikeassa työsuhteessa, joten niiden kohdalla ei tarvitse noudattaa mitään alan hankalia ja kalliita pykäliäkään! Moni firma on tuon tajunnut 20 vuoden aikana ja aina tarpeen tullen tilaa te-toimistolta uusia orjia, kun entiset on menettäneet terveytensä, lähteneet lätkimään (nauttimaan karenssista), tai määräajat käytetty loppuun... ja te-toimisto on vaan hyvillään, kun saa tilastojaan siivottua ja "ongelmatyöllistettävät" orjatöiden kautta pois pitkäaikaistyöttömien tilastosta "työvoimapoliittisen aktivointitoimenpiteen" tilastoihin... rapsahtaahan näistä aktivoiduista niille virkailijoille ihan kivat bonuksetkin, niillähän on perusliksan lisäksi vielä henkilökohtaiset palkanlisät! Kaikki voittaa, patsi se orja, mutta mitäpä väliä sillä olisikaan, sehän oli vaan "aktivoitava ongelmatyöllistettävä"!

        jos ei ole asbesti purkuoikeutta niin ei saa purkaa vaikka kuin oli 9 euron työntekijä
        ja 9 eurolla ei tarvi ees mitään tehdä kun vain on paikalla.
        ei se oo mikään työpalkka.
        lopettakaa työnteko jos alle 30€ tuntipalkkaa ehdottavat.
        vähimmäispalkka on suomessa 30€ sen alle ei töitä tarvi tehä.


      • pohdintaa
        Näin se vaan menee kirjoitti:

        Näin se vaan tuppaa menemään.... nämä 9€/päivä ylläpitokorvauksella elävät orjatyöläiset ei ole oikeassa työsuhteessa, joten niiden kohdalla ei tarvitse noudattaa mitään alan hankalia ja kalliita pykäliäkään! Moni firma on tuon tajunnut 20 vuoden aikana ja aina tarpeen tullen tilaa te-toimistolta uusia orjia, kun entiset on menettäneet terveytensä, lähteneet lätkimään (nauttimaan karenssista), tai määräajat käytetty loppuun... ja te-toimisto on vaan hyvillään, kun saa tilastojaan siivottua ja "ongelmatyöllistettävät" orjatöiden kautta pois pitkäaikaistyöttömien tilastosta "työvoimapoliittisen aktivointitoimenpiteen" tilastoihin... rapsahtaahan näistä aktivoiduista niille virkailijoille ihan kivat bonuksetkin, niillähän on perusliksan lisäksi vielä henkilökohtaiset palkanlisät! Kaikki voittaa, patsi se orja, mutta mitäpä väliä sillä olisikaan, sehän oli vaan "aktivoitava ongelmatyöllistettävä"!

        Mutta kuka onkaan niin tyhmä että menee ilmoittautumaan te-toimiston asiakkaaksi ja saa kaupan päälle ihmisarvoa alentavia töitä mitättömällä palkalla? Ei ole länsimainen hyvinvointivaltio sellainen jossa teetetään sellaista työtä ihmisille joilla ei ole muka muuta vaihtoehtoa.


      • mek

        Älä kieltäydy noista työkkärin jutuista vaan kun menet sinne raksalle niin sanot pomolle että heti alkaa työt kun tehdään työsopimus ja palkka alkaa juoksemaan niin hyvä tulee. Jos tulee sanomista niin kysyppä siltä pomolta että tekisikö itse palkatta töitä. Viimeksi 2009 kun olin lomautettuna meinasi työkkärivirkailia laittaa minut työnhakukurssille niin sanoin että tiedän tasan tarkkaan miten töitä haetaan ja sanoin että mene vain autocad tai hitsauskordinaattorikurssille ja se siitä. Meinasi ruveta pompottamaan niin sanoin että me voidaan kyllä kokeilla kumpi on kovempia ja vielä totesin että toiseksi jäät ja se loppui siihen. Pitää ottaa luulot pos niin työkkärinilkeiltä niin hyvä tulee.


    • LZ 127

      Se on sellainen luonne, että pitää aina valittaa vaikka oikeasti menisi ihan hyvin. Esimerkiksi Hakkarainen saa valtavia yritystukia raskaasti tappiolliselle sahalleen, mutta se ei hänelle riitä. Pitäisi saada lisäksi veronmaksajien kustantamaa työvoimaa.

    • 9+11

      eräs tuttu oli työkkärin "kehoittamana" työhaastattelussa. Asiallisen haastattelun päätteksi työnantaja kysyi, että olisiko sulla jotain kysyttävää tästä.. tämä sitten kysyi, että "noh.. tekisitkö sä ite tätä duunia tuolla palkalla." Ei muuten tarvinnut lähtä sille työmaalle.

    • vittu1

      Tää on niin tuttua tekstiä! Vanhat työntekijät istuu vaikka tunnin tauolla, kun muutama ahkera vetää pää hiessä töitä. Sitten ne kehtaa vielä vinoilla, että hullu paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä. Siis, mitä fuck! Jos jäät tekemään pitkää päivää, kun laiskat eivät viitti joustaa, niin siitäkin kettuillaan. Mä kai itse joudun lapseni ruokkiin ja pakko tehdä mitä pyydetään, vaikkei oikeastaan aina jaksaisikaan. Kai nää vitun laiskat, kun niillä on äijät elättämässä, niitten kelpaa istua tauolla ja kehtaavat kadehtia meikäläisen palkkaa, kun teen väliin pitkää päivää.

    • oothullu

      Mutta kun se sanonta on totta. HULLU TÖITÄ TEKEE, VIISAS PÄÄSEE VÄHEMMÄLLÄ.

    • toinen hullu

      LAISKA ON LAISKA, VAIKKA VOISSA PAISTAIS! Toivottavasti joskus saa levätä.
      Raamattukin kehoittaa töitä tekemään otsa hiessä. Näin kehoittaa pyhä kirja: Otsa hiessä on sinun palkkasi ansaittava. Teemme näin.

    • Suomen palkat.

      Siksi koska lähes saman saisi kotonakin. Elinkustannuksiin suhteutettuna "kehitysmaan" duunarillakin on moninkertainen liksa.

    • tepe2

      Taitaa vaa aika pitkälti olla puhtaita ykspuolise oma evu tavoittelijoita kummatki,ne jotka sitä mieltä että 30 minimipalkka meijä suomes ois kute netki jotka sitä mieltä että alle kympi tuntipalkalla normityöajalla oma asunto maksetaa ja lapset kasvatettaa.monella alalla vaa kohti tuota jäläkimäistä tava ihmise osalla tääki yhteiskunta mennee.

    • atknikkari

      Sorry, mä en tajua tätä paskaa mitä täällä heitetään aina niin työttömien kuin työtätekevien niskaan.

      Kai sulle on selvinny jo se, missä maailmalla ja Suomessa mennään?

      Jos ei ole selvinny ja miksi työssäolevat duunarit jne. valittavat on ihan lyhykäisesti se, että kun niille perkeleen rikkaille pitää niitä bonuksia ja voittoja saada niin tehdään juuri sinunlaisia työttömiä ja ne työt ei minnekään häviä ja ne teetäteen pienemmällä porukalla, joten aivan aiheesta nykyään työssäolevat valittavat.

      Ja mitä tekee työssäolevat ja työttömät. Työttömät valittaa siitä, että työtätekevät tekee ylitöitä ja valittavat töistänsä ja työssäkäyvät valittaa siitä kuink laiskoja tyttömät ovat.

      Eikö teistä monikaan vittu tajua sitä, että homma on kuin entisajan Roomassa ja vanhan sanonnan mukainen eli "hajoita ja hallitse". Jos tätä kuviota ei työssäkäyvät tajua tai työttömät niin on turha tänne tulla valittaa kuinka itsekukin valittaa olostaan kun rikkaat nauraa partaansa kun työttömät ja työssäkäyvät haukkuvat toisisaan ja valittavat.

      Vittu kun on jengi tyhmää ja aloittajakin voisi vähän miettiä mitä täällä laukoo työssäkäyvistä.

      Itkisitte enemmänkin sitä, että rikkaat valittaa, ettei ne saa niin isoja voittoja kuin pitäis ja siitä huolimatta polkevat työssäkäyvien ja työttömien oikeudet suohon ja eriarvoisuus sen kuin kukoistaa.

      Mun oli pakko kirjoittaa tämä kärkevä kirjoitus kun tuntuu siltä, että ns. tavallinen pulliainen ei tajua nyt mistä oikein kukko kusee ja kana pissii.

      Ja Ahkerallekin miehelle tiedoksi, että vaikka tienaa yli tuon 2 tonnia niin ei se ketään onnelliseksi tee jos samaan aikaan ei kuulu sinne 1 % rikkaiden joukkoon vaan raataa niska limassa maksaen veroa, pankkilainoja sekä yhteiskunnan kuluja mukaan lukien työttömienkin kuluja (toki työttömät on aikoinaan maksaneet näitä kuluja myös ja maksavat myös veroja).

      Ahkeralle miehelle sanon, että vaikka mun tulot on bruttona 3150 atk-alan hommista niin tervetuloa tekemään jatkuvia ylitöitä, kiitosta ei tule koskaa vaan kun homma sujuu niin porukka on hiljaa, kun muut vetää lonkaa pyhäpäivänä niin atk-porukat päivittää systeemiä ja vaikka palkka perus on bruttona tuo yli 3 kiloa niin siitä ei jää paskaakaan käteen kun velat painaa päälle kun ei ole mitään asiaa kaupungin vuokrakämpään ja monesta muustakin asiasta on pudonnu veke kun ei ole vähävarainen.

      Ahkera mies voisi katsoa peiliin ja miettiä omalta kohdaltaan miksi on 3 vuotta työttömänä ollut.
      - Oletko oikeasti hakenut töitä?
      - Oletko oikeasti kouluttautunu uudestaan?
      - Oletko oikeasti ahkera vaiko vain kirjoitat lämpimiksesi?

      Mäkin olen ollut työtön 1 1/2 vuotta, jona aikana kouluttauduin uudestaan ja vieläpä omalla kustannuksellani kun yhteiskunta ei kyseistä koulutusta minulle rahoittanut ja siltä tieltä nyt teen näitä atk-hommia. Tiedän varsin hyvin mitä paskaa on penniä venyttää työttömänä ja mitä paskaa sitä niskaan nakellaan mutta turha tulla tänne nakkelemaan paskaa työtä tekevän duunarin tai toimihenkilön niskaan.

      Vitun pösilöt.

      • ei ole

        Atk-nikkarille tiedoksi: töitä ei ole nykyään. Missä eristyksissä oikein elät, jos et sitä tiedä. Tekijöitä irtisanotaan jatkuvasti suuria määriä.


    • ihme porukkaa

      Ja atk nikkarikin voisi vähän pohtia, että olisitko ihan itse se 'suurituloinen,' joka palkkaa kallishintaista laiskaa porukkaa töihin??? Kantsii vähä miettiä paljonko menee kaiken maailman ylimääräisiin kuluihin. Luulet olevasi fiksu, mutta et sinäkään ketään palkkaisi rehellisesti.

    • simpauttaj@

      kunnan töissä olevat ottaa saikkua ennen juhlapyhää ja niiden jälkeen kun ne on työpäiviä. myös marjankeruu aikaan sattuu joku " tauti ". kyllä muussa työssä lentäs pellolle. tämä saikkulomalaínen kehuu kylillä kuinka hän tekee joulusiivoukset ja paistamiset sairaslomalla omille vanhemmilleen. näin joutuu työttömätkin maksajiksi näiden lusmujen takia.

      • saatanan mulukku

        Oon kyllä kunnan töissä, mutta mulle ne sairastumiset tulee aina lomalla! Selitä nyt sitten viisas mistä mahtaa johtua!!! Arvaa olenko ollut nytkin pääsiäisenä kipeä ja huomennä töihin.


    • työrukkanen

      usein pomo kysyy työntekijöiden mielipidettä uudesta kaverista.
      voi käydä niinkin, että joku niistä vanhoista duunareista käy sanomassa pomolle, että tuota et ainakaan hommiin ota!

      yhtä tärkeää on, että tulet toimeen myös työkavereiden kanssa.

      ei kukaan järkevä pomo ota hommiin märkäkorvaa, joka on jo jakamassa lopputilejä työkaverille. niitä harjoittelijoita voi olla muutama ja jäljistäpäin kysellään sitten hommiin.

      niillä vanhoilla voi olla jo vähän loivat liikkeet, mutta heillä voi olla työkokemusta/asiantuntemusta, joka tulee firmalle halvemmaksi kuin märkäkorva hosupetteri.


      kysy suoraan kaffitauolla, onko firmassa oikesti tarvetta lisätyövoimalle, vai käytetäänkö siellä vain 9 euron orjia. jos käytetään, niin mitä mieltä porukka on moisesta toimminnasta.

      jos firmassa ei käytetä orjia ja homma kiinnostaa ja työkaverit on ok, niin sano pomolle että homma on kiinnostavaa ja olis mukavaa jos sais palkkaakin.

      jos on orjatoimintaa, niin pistä koneet paskaksi ja aiheuta niin paljon vahinkoa kun vain ehdit. ei orjahommat muuten lopu.


      yhteen firmaan palkattiin kanssa oikein symppis ja ahkera kaveri. ei vaan työkaverit pitäneet uudesta tahdista -oli lyhyt pesti. nyt on uudessa firmassa ja palkka on paljon parempi.

      ei auta olla pelkästään pomolle hyvä työntekijä.

    • Valot unohtu kiinni

      Kaikki eivät halua työskennelle semmosen kanssa joka on sosiaalisesti pilaantunut, kuten sinä. Ruokatauot sekä kahvitauot on niitä hetkiä kun työporukka rentoutuu ja vaihtaa kuulumisia ja nauttii tovereiden seurasta. Ei kenenkään mielestä oo kiva tehdä semmosen kanssa töitä joka ei muuta puhu kuin työasioita yms.. Pitää olla myös sosiaalinen!

      • kuppa töölössä

        Tää on kyllä törkeyden huippu. Kyllä mä istuisin työkavereiden kanssa tauolla, mutta jos se taukohetki on pelkkää paskan puhumista ja toisten haukkumista. Niin , nou thanks! Pitäköön taukonsa ilman mua.


    • Koska

      Pomot ei tiedä että lusmuilevat. Pomot luulevat että työntekijät ovat ahkeria, koska he pomoille valehtelevat olevansa.
      2000 euron palkka on huono, ei paljoa motivoi.

    • zapata1

      Minkähän takia se duunari on aina laiska? työmailla on pomoja
      moneen lähtöön,on työnjohtajia,päälliköitä ja toimitusjohtajia yms.
      Olen omalla työuralla huomannut,että ei nekään ole kovin ripeitä.
      Kaikenmaaliman laiskoja penkinkuluttajia on niissäkin ja niistä
      otetaan mallia siellä ruohonjuuritasolla.Pomot hoitaa omia asioita
      työajalla ja tiedän monia jotka on rakentanut talonkin työajalla.
      Herran pelko tuntuu olevan syvällä Suomalaisissa ja jokainen on
      varmaan huomannut,että ahneus on lisääntynyt ja se ei ole kyllä se
      pienipalkkainen duunari joka saa vähäisellä työmäärällä jatkuvia
      palkankorotuksia,osinkoja ja bonuksia.
      Duunarilta vaaditaan enemmän ja johtajat vai makaa ja lihoo.

    • Etelän lämmössä

      Olen eläkkeellä ja eläke on reilusti yli kaksi tonnia. Ei huolta huomisesta ja joka päivä on sunnuntai. Täällä ollään palmujen katveessa ja aurinko hellii pitkin päivää. Ruinarit ruikuttaa kotisuomessa ja valittavat joka asiasta. Ei voi kuin nauraa täällä etelässä Suomen kurjaa tilannetta.

    • Oppia..

      Se on niin, että ne kokeneemmat/osaavammat työntekijät näkevät laajemmassa mittakaavassa kuinka hommat tehdään ja usein aloittelija joutuu olemaan lautapoikana pitkäänkin. Nuorempi myös jaksaa usein kantaa sitä tavaraa enemmän. Jos kiukkusa nielee ja tekee alussa ne hommat mitä käsketään (saa purnata, kuhan tekee työtä), alkaa uusi kaveri saamaan vastuullisempia tehtäviä.

      • 15+15

        Noin se on joskus ollut. Nuorempi on se, ketä hoitaa fyysisemmät hommat ja kokeneempi on taas se, joka petaa nuoremmalle tulevaisuuteen osaamisen. Mutta nykyaika on sitä, että otetaan se nuori töihin. Työharjottelun jälkeen nuori ei ole oikeastaan oppinut käytännössä yhtään mitään, paitsi maksimimäärän lautoja minkä saa nopeasti kuljetettua paikasta A paikkaan B.

        Kuka siis palkkaisi kyseisen nuoren, joka ei osaa alaa yhtään paitsi sen mitä kerkeää katsoa ennen kuin on joutunut hakemaan uutta puu tavaraa?

        Työharjoittelija on alempaa kastia kuin puu. Puutavara:n odotetaan pysyvän paikallaan, kunnes sen joku päättää uusia. Työharjottelija uusitaan heti kun hän on palvellut tarkoituksensa.

        Ystäväni sai työharjottelustaan loppuelämää vaivaavan selkävamman, jonka korjaus vaatisi riskialttiin selkäleikkauksen ilman takuita onnistumisesta. Siinä se sitten taisi ollakkin mitä hän sai. Fyysisesti hyvässä kunnossa oleva urheilija. Nykyisin onneksi löysi työpaikan, missä saa jonkinlaisen korvauksen työstään ja ei usein kipuileva selkä estä työpanoksen suorittamista, koska ei tarvitse istua hetkeäkään eikä nostella maasta.

        En ole henkilökohtaisesti nähnyt yhtään "laajassa mittakaavassa" näkevää talonrakentajaa / timpuria. Lähinnä erittäin hyvin omassa työssään olevia juoppoja tai laiskureita. Suuren rakennusyhtiön viimeisiä talonrakentajia yhdellä työmaalla: Kotiin lähtö 13:30 viimeisen 10 vuotta. Eikä he oikeastaan mitään tehneetkään, pari pikku hommaa sieltä täältä ja sitten suihkun kautta kotiin. Kahvi ja lounastauot venyttivät, että Musta Barbaaria lainatakseni "Tauol eka tauol vika"....Mutta koska olivat äärimmäisen päteviä työmaalla toimivaan, koska kumpikin omisti 10 sormea ja perus idean mitä tapahtuu missäkin ja miten mikäkin tehdään...Saivat olla työmaalla viellä seuraavallakin viikolla.

        Suomalainen rakennusalan osaaminen on tätä nykyään pelkkä vitsi. Viellä joskus oli talonrakentaja joka osasi asiansa ja oli ihanteellinen ihan mile työmaalle tahansa...Nykyisin kun homma on mennyt mihin se on mennyt, kenelläkään ei ole osaamista tai aikaa tehdä työtä kunnolla. Hometalot kertovat kuinka päteviä me suomalaiset ollaan talonrakentajina tänä päivänä ja millainen rakennuskulttuuri täällä vallitsee. Halvalla huono talo pystyyn ja toivotaan, että se on kaavaillun 50 vuoden päästä edes jotenkin asutettu. Sitten talo nurin ja uusi tilalle.


    • raippa messis

      ihanko totta...ruutu toimittajat jaksaa jankuttaa jostain ongelmasta facebookin fanisivulle omista ongelmista aivan kuin itse ei viitsis menna ruutu.fi sivustolle testaamaan toimiiks se vai ei....siis jos kerran sivu on rikki kikkiriikkisen hetken verran niin mikas siin on rasitteena koettaa uudestaan koettaa laittaa jotain MUUTA KUIN RUUTU.FI sivuu paalle...onks youtubi tuttu taikka yle areena...nehan niin parhaimpii onkin kun saa seurata oikee kanavii forever and ever ja materiaalia on katsomo.fi aivan huimat maarat ...voi letut sentaan kun VIISIII JOO porukkaa harmittaa kun sivusto ei toimi...ymmarra kaikkien turhan ja tuskan...ja mitattoman elaman jatkuvan sitten kun sivusto taas kelaa ja murhaa suomalaisia aivoja tunti potensiin satatuhatta...sita vauhtia kun videottaa niin aivot kylpee meriammeessa eivata saa luonnollista ihmiskosketusta vahaan aikaan...kuin koomassa katsotaan kaikennakoista teeveeta...eiks se riita et meil on ylella uutisvuoto ja mtv3 ses putous sit kerran viikos ja joskjus EI LAINKAAN...ny vois loppuu telkun kattelu ja laittasitte sinne olohuoneeseen seisomaan jonkun natin muijjan vaik vaimonne taikka tyttoystavanne ja alette sita kattoo kun se tarvii TEITA JUSTIINSA NYT JA AINA JA KOKO AJAN...mika ihme telkkari tekee ees koko talossa jos sulla on aivot ja elama ja sielu ja sydan...sit vaimonne keittaa kahvia miehelle joka ISTUU SOHVAL KATTOMAS SALKKAREITA...mika mika mika ja miten saalittavaa taa on miten voitte olla noin anteliaita telkulle etta annatte suurimmaks osaks elamanne vain valuta kasienne lapi ja avioerohan siita tulloo kohta pian..eiskje...jippijaijee...uudet haat ja uudet huulet ja silma parit..mut sama telkku ja sohva heheeheh...ja perhunan purkunat

    • luukkuhariuö

      mnä enn valittaa ollenkkaan

    • Nähty on

      Tärkeintä on sosiaalisuus joka on siis sitä, että osaa puhua muista pahaa selän takana. Duunareilla ei ole järkeviä puheenaiheita. Ehkä joku uutisaihe voi olla fiksuin aihe mistä puhutaan, muu on roskaa.

    • Raksamies.

      Oon näyttänyt monesti itse että osan ja jaksan mutta palkaa ei kuulu. Aina pitäis olla harjoittelija ja tehdä ja näyttää samoja hommia uudestaan. En aio mennä töihin ennen kun saan palkkaa

    • suomesta1

      joka työpaikoilla on näitä suojatyöpaikan omaavia. aina ollaan äänessä jos siitä irtopisteitä saa, joka maanantai ollaan totaalisen pihalla koska vkl on taas mennyt juopotellessa. hei nyt mun pitää ottaa rauhallisesti tämä maanantai päivä,on vähän käynnistys ongelmia. koskaan ei voi jäädä ylitöihin koska aina on jotain menoa.ja jos tilanne vaatisi taukojen hetkittäistä siiirtämistä on se mahdotonta. tauot ne on laissa määrätty. ja jos pakko osuisi nyt kohdallesi tulee lapselle korvatulehdus yms. muuten mikään ei välttele töitä kierommin kuin isä tai äiti.
      tottakai kunnon työläinen ansaitsee kunnon palkan. mutta voisi työpaikoilla tarkemmin seurata kuka tekee ja kuka vaan käy näyttäytymässä.

    • Nakke3

      Saan palkkaa tai palkkaan rinnastettavaa ansiotuloa (etuudet) kuukaudesta riippuen 6500-8000 €, josta käteen jää verojen jälkeen 2500-3000.

      Välillä on motivaatio-ongelmia kun 60 viikkotunnin jälkeen pitäisi vielä viikonloppuna jaksaa tuottaa seuraavan viikon alustavaa materiaalia. Joku ehdotti joskus ylityötuntien maksamista rahana, mutta mieluummin pidän ne vapaana. Lomarahatkin ottaisin vapaana heti, jos siihen tulisi mahdollisuus.

      Oma aika on arvokkaampaa kuin työstä saatava rahallinen korvaus.

      • 75% verot?!

        Kieltämättä tuossakin esimerkkitapauksessa yksi suurimpia motivaation syöjiä taitaa olla verottaja..... mitä järkeä on tappaa itseään työllä, kun tienesteistä suurin osa kilahtaa verottajan pussiin?!


    • oma asenteesi?

      Rakennusalalla ratkaisee työtaidot ja luotettavuus. Toisinsanoen osaat hommasi ja teet työsi vaikkei pomo huohota koko ajan niskaan etkä ole krapulalomilla kuin max 1-2 kertaa vuodessa. Yllättävän paljon ratkaisee myös ns. hyvän jätkän asenne. Jos olet hauska ja parannat firman henkeä, et ole ensimmäisenä poispotkittujen joukossa. Jos luimistelet ihmisiä, et puhu kenellekään mitään ja asenteesi on negatiivinen, on varmaa ettet saa työpaikkaa.

      Rakennusalalla töitä ei ole kaikille. Jos oman firman uskaltaa perustaa, niin sillä tavalla saa jotain töitä, mutta hinnoittelu pitää olla kohdillaan. Oman firman perustaessa ei parane törsätä rahoja hienoon autoon jne, vaan pitää firman etu koko ajan mielessä. Tiedän pari nuorta jätkää pääkaupunkiseudulta, jotka ensiksi tekivät puoli-ilmaiseksi töitä ja kun saivat tarpeeksi työkokemusta, niin ryhtyivät yksityisyrittäjiksi. Toinen on putkimies, toinen sähköasentaja. Työviikon pituus voi olla 10 tuntia tai 60 tuntia.

    • nallen perässä..

      No kyllä se vituttaa kun saatana täällä on niin perkeleen kova verotus,ettei sitaateissa normituloilla eli 2000 tienaava miinus verot jää käteen kuin känsät tilin jälkeen..ei ihme että nalle wallroos lähtee...oikei suomi on saatava nousuun..ja hyvä niin mutta..verotus on noussut kokoajan sitten. 1995..

    • maalari.

      Just pyydettiin hommiin ja työnantaja olis maksanut 9 euroo tunti maalaushommasta mut sanoin että se on 14 euroo vähintään tunti ammattimiehen palkka.-

      • Jäi saamatta?!

        Mulle olis riittänyt tuo 9€/tunti, KUNHAN se vaan on ns "oikea palkkatyöpaikka", josta saa oikean työtodistuksen, kertyy oikeaa työssäoloehtoa jne...


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1839
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1148
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe