Kaljuuntuuko nainen siis samalla tavalla kuin mies?

nainen vs. mies

Jos nainen kärsii miestyyppisestä hiustenlähdöstä joka johtuu liiallisesta testosteronin tuotosta, mutta mistä taas johtuu tämä liika testosteronin tuotto sitten? niin kaljuuntuuko nainen samalla tavalla kun mies eli näin:

http://img.mtv3.fi/mn_kuvat/mtv3/helmi/2tiistai/hiukset/kalju/650613.jpg

Eli huomaatteko tuon kohdan mistä tuolla miehellä kasvaisi omaa tummaa tukkaa. Muodostaen hevosenkengän muotoisen alueen päänympärille josta sitä tukkaa kasvaa.

Mulla on sellainen pieni kaljun näköinen kohta tuolla päälaella ja oon siis naispuolinen henkilö joka kärsii hiustenlähdöstä ja pelkään että kasvaako se tuollaiseksi?

20

374

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lääkäriin?

      Yleensä naisen miestyyppinen hiustenlähtö ei etene tuollaiseen täydelliseen kaljuuteen koska pahimmassakin tapauksessa naisella testosteronia on sittenkin selvästi vähemmän kuin miehellä. Jos naisella on miestyyppistä hiustenlähtöä (ohimot nousee ja päälaelle alkaa ilmestyä kalju läiskä) kannattaa käydä lääkärissä jotta tutkitaan hormonitoiminta koska se voi vaikuttaa myös lastensaantiin.

      Naistyyppinen hiustenlähtö voi olla jopa kiusallisempaa kun hiukset ohenee kauttaaltaan tasaisesti ja päänahka alkaa loistaa selvästi hiusten joukosta. Kun tuossa tilanteessa yritetään peittää harventumista värjäämällä hiukset tummiksi, vaalea päänahka näkyy entistä selvemmin.

      • nainen vs. mies

        Loistaa selvästi????


    • fdfdfdfdf

      Vedä sängelle ja move on, nuija

    • nainen vs. mies

      En varmasti vedä, koska olen nainen. Ja mulla myös ohimot nousseet korkealle ja kaljuuntuneet. Ja hiusjakaus joka on keskellä päätä leventynyt. Pitkät hiukset on.

    • sddsds

      Olet perinyt ohuet hiukset ja kaljuuntuvan geenit...vituttas minuakin

    • nainen vs. mies

      Asiallisempia vastauksia vielä? :)

    • puolet katosi

      Vaihdevuosien myötä kaljuuntuu aika moni, mutta ei kokokaljuksi, vaan että päälaelta ja edestä hiukset vähenee kauttaaltaan ja hiusraja nousee ohimoilta, lisäksi hiuslaatu ohentuu huomattavasti. Hormonikorvaus voi auttaa jonkin verran. Ongelma kuitenkin geeneissä kun ei kaikille tule, vaikka vaihtarit poikkeuksetta jokaiselle naispuoliselle.

      Ruokavalio voi olla myös osatekijä, sillä välttämättä tämä meidän nykyinen vilja-maitopainoitteinen ei ole vanhenevalle enää terveellinen, koska saattaa ylläpitää jatkuvaa pientä tulehdustilaa elimistössä ja sillä omat haittavaikutuksensa, mutta sekin riippuu niin monesta seikasta mitä kukin kestää.

      Näitä juttuja joutuu itse etsimään ja kokeilemaan. Itsekin juoksin ihotautilääkärillä kysymässä neuvoja hiusten harvenemiseen, mutta ei ne mistään hormoneista ala puhumaan, vaan se on itse ymmärrettävä puuttua ajoissa, tarkoittaa siis vuosia ennen vaihtarien alkua.

    • 35-v. nainen

      Nainen ei kaljuunnu samalla tavalla kuin mies miestyyppisessäkään kaljuuntumisessa (AGA), koska naisen hiustupet eivät yhtä laajalti ole herkistyneitä sellaiselle testosteronin muodolle kuin dht, joka aiheuttaa miestyyppisen kaljuuntumisen. Näin olen ymmärtänyt.

      Jotkut naiset, joilla on perinnöllinen taipumus miestyyppiseen kaljuuntumiseen, ovat herkistyneempiä dht:lle ja heillä hiusraja vetäytyy ohimoilta ja otsallakin hiusraja saattaa vetäytyä hiukan, ja keskelle otsan hiusrajaa saattaa muodostua ns. widow's peak (vaikea selittää, tässä kuva sellaisesta hiusrajasta http://lh3.ggpht.com/_GIff-qDvCjo/TESOS77LOJI/AAAAAAAAABg/7br4z-V5vGU/Eye Color Widows Peak.jpg), vaikka aiemmin on ollut suora hiusraja otsalla. Eli hiusraja saattaa vetäytyä, mutta naisilla vain lievästi.

      Olen n. 35-v. nainen ja olen tällä palstalla kirjoittanut ketjua otsikolla "35-v. naisen hiusten ohentuminen". Siinä ketjussa kerron tarkemmin tarinani, joka näillä näkymin on saamassa onnellisen lopun :-)

      Mutta kerron tässä mystisestä hiustenlähdötäni jotain, mitä en ole vielä siinä ketjussani kirjoittaa.

      Itse huomasin hiusteni ohentuneen paitsi pään sivuilla, myös ohimoilla. Lisäksi minulle kehittyi widow's peak noin viikon sisällä arviolta! Eli otsallakin hiusrajani vetäytyi hieman, mutta keskelle jäi sellainen "kärki" hiuskasvua. Missään muualla päässä minulla ei ole ollut havaittavissa ohenemista.

      On selvää, että minulla on kyse miestyyppisestä hiustenlähdöstä, siis malli (pattern), jolla hiusrajani on muuttunut ja missä ohentumista on tapahtunut, noudattaa juuri sitä mallia, jolla dht-herkät alueet sijaitsevat. Lisäksi äitini isällä on juuri sellainen hevosenkenkäkalju...

      Mutta jotain mystistä tässä on, koska noin viimeisen viikon aikana pään sivuille, otsan hiusrajaan ja jopa ohimoille minulla on alkanut kasvaa uutta hiusta! Kasvu on nopeaa ja alkuun hentoina kasvaneet hiukset näillä alueilla tummuvat ja vahvistuvat silmissä!

      Eli ilmeisesti ns. telogeeninen tai esim. raudanpuuteanemiasta johtuva (mikä vain tilapäinen) hiustenlähtö voi ainakin naisella sijoittua erityisesti dht-herkille alueille(?). Muuta tästä on vaikea päätellä. Olen päätellyt, että dht-herkillä alueilla hiusnystyt ovat haavoittuvampia sellaisilla naisilla, joilla on perinnöllinen alttius mietyyppiseen kaljuuntumiseen, jolloin jostain muusta syystä alkanut hiustenlähtö sijoittuu niille alueille. Löysin netistä lääkärin kirjoittaman artikkelin, jossa kerrotaan, että joskus tilapäinen hiusten lähtö naisella voi imitoida miestyyppistä kaljuuntumista, ja että näiden kahden suhde on epäselvä.

      Kuten viestiketjussani olen kuvannut, otin samalla kertaa käyttöön useita itsehoitokeinoja. Joten en tiedä, mikä niistä on ollut ratkaisevassa roolissa tilanteeni parantumisessa vai oliko kyse yhteisvaikutuksesta (vai olisiko parantuminen tapahtunut ilman yhtäkään niistä...).

      Rautaa olen ottanut kurinalaisesti sekä pessyt säännöllisesti hiuspohjan Nizoralilla. Biotiinin määrän korotin kaksinkertaiseksi, eli olen n. viikon ajan ottanut sitä 10 mg / vrk.

      Eli tällä hetkellä tilanteeni näyttää hyvältä.

    • nainen vs. mies
      • nainen vs. mies

        Ja mulla vähän samanlainen kanssa kun tuossa nainen 35v linkkaamassa kuvassa!


      • kippizz

        Otata verikoe jotta voit sulkea pois perussairaudet. Tutkituta onko päänahassasi jotain epämääräistä meneillään. Lopeta stressaaminen. Jos nämä eivät auta, niin vain jumala tietää mist hiustenlähtösi johtuu.


    • swaggr

      Aina ei mene nallekarkit tasan

    • sdsdsds

      Rautalisää ei tod. pidä lähteä syömää fiilispohjalta.

    • nainen vs. mies

      Mulle puhkes nää päänahkaongelmat ja hiustenlähtö, kovan ahdistuksen jälkeen. Päänahassani on siis myös outoja tuntemuksia ja juu, ei oo kuviteltua. Mutta ei siellä mitään näy...

      Mutta tuunko tosiaan kaljuuntumaan noin kuin mummoni????

      Oon vasta parikymppinen.

      Ja äidilläkin ruvennu tukkaa lähtee 40v jälkeen.

      Mulla ei todellakaan mee mitkään nallekarkit tasan.

      Äidillä alkoholiongelma, isällä kaksisuuntainen mielialahäiriö ja epävakaa persoonallisuus.

      Koulukiusaamista ollut.

      Ei ole ystäviä.

      Suolistovaivoja ja tukka lähtee päästä.

      Unen kanssa ollut vaikeuksia. Oma mieli paskana.

      Tarvitseeko tähän enää muuta paskaa, vai vedänkö ranteet auki?

      Ja en koe itseäni edes kovin kauniiksi, vielä vähemmän jos musta tulee kalju!

      Mikähän mun tarkoitus tässä elämässä on.

      Vittu että mä vihaan elämää ja vielä enemmän ihmisiä.

      • nyt se on päässä nyt se

        Vedä peruukki päähän ja elä elämää tai jotkut klipsi jatkot.


      • spirosta

        Androgeeninen hiustenlähtö on kyllä syvältä :( eritoten jos on vielä nuori.. suosittelen lukemaan muita ketjuja täältä, kyllä hoitokeinojakin on! Tsemppiä! Niin ja kyllä rautalisä on ihan suositeltua naisella jos hemoglobiini on alhaalla..


      • 35-v. nainen

        "Mutta tuunko tosiaan kaljuuntumaan noin kuin mummoni????"

        Et varmaankaan, ainakaan vielä nuorena. Mummoiässä se on kohdallasi kenties todennäköisempää kuin useimmilla muilla, muttei niin välttämättä tapahdu sinulla silloinkaan. Sitäpaitsi mummoikään sinulla on vielä pitkä aika, jos kerran olet nuori likka.

        Jos et vielä ole käynyt lääkärillä tämän asian takia, niin varaa aika mahdollisimman pian, koska on olemassa lääkkeitä miestyyppiseen hiusten ohenemiseen, ja kaikki lääkkeet tuottavat sitä paremman tuloksen, mitä varhaisemmassa vaiheessa lääkitys on aloitettu.

        Sitäpaitsi jos asiaa ei vielä ole edes tutkittu, et voi satavarmasti tietää, onko nyt parikymppisenä alkanut ohentumisesi sittenkään miestyyppistä (perinnöllistä) hiustenlähtöä, vaan voi johtua esim. raudanpuuteanemiasta, kilpirauhasongelmista tms.

        "Tarvitseeko tähän enää muuta paskaa, vai vedänkö ranteet auki?"

        Ahdistuksesi hiusten ohenemisesta puolittuu sillä, jos tartut toimeen. Varaa aika omalääkärillesi ja kerro ongelmasi ja perinnöllinen alttiutesi. Lääkäri määrää tietyt verikokeet ja niiden tulosten perusteella hoidon.

        Mummollasi tuskin oli mahdollisuutta mihinkään lääkkeisiin nuorena. Ehkei äidilläsikään. Nyt tilanne on toinen. Sopivalla lääkityksellä hiusten ohenemisprosessia voi ainakin hidastaa merkittävästi.


      • staystrong!

        Hei! Luetkohan tätä enää, mutta sanon nyt kuitenkin, että jos sulla on suolistovaivoja niin hiustenlähdöllä ja sillä voi olla jokin yhteys. Ns. ravinteet ei imeydy. Gluteeiinille herkistyminen voi aiheuttaa myös hiustenlähtöä.

        Kannattais tutkia tuo, että onko suolistosta johtuvaa. Tärkeää olisi myös se että kaikesta rankasta huolimatta koittaisit suhtautua itseesi ja elämääsi toivekkaasti, Vaikka nyt on asiat huonosti ne voivat parantua. Usko pois. En sano että tämä olisi helppoa, mutta se on varmasti askel parempaan. Aina on toivoa!


    • daijj

      Niin jos se on alhaalla tun urpo

    • staystrong

      Samaa mieltä kuin 35-v nainen. Poissulje ensin nämä yleisimmät syyt jotka voi hiustenlähtösi aiheuttaa kuten iho-ongelmat. raudanpuute sekä kilpirauhasensairaudet yms. Käytä tilapäisesti vaikka perukkia tai toinen hyvä ja suht halpa vaihtoehto on nämä hiustuuhenteet. http://www.youtube.com/watch?v=m570_tNcXbM
      Kun löydät oman sävysi voit tilata bulkkina ison pussukan purkin täyttöä varten edullisesti esim ebaysta. Sen verran vielä että olin aikoinani todella ihastunut naiseen jolla oli ohuet hiukset/hiustenlähön kanssa ongelmia. Tää nainen liikkui porukassa jossa muilla naisilla oli kaikilla paksut ja tuuheat hiukset mutta kukaan heistä ei herättänyt samoja fiiliksiä kuin hän...tällä naisella oli asenne kohdillaan ja mahtava huumorintaju joka sai minut ihastumaan häneen eli sisäinen kauneus on oikeesti tärkein. Älä jää kotisohvalle murehtimaan koska se vaan pahentaa henkistä oloasi ja ehkä myös vaikuttaa negatiivisesti hiustesi kuntoon. Nuoruus menee nopeasti ohi joten pysy aktiivisena ja nauti siitä!!

      Stay strong sister

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      2746
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe