LIIKENTEESEEN TULEVAT MUUTOKSET

Turvallisemmanliik.W

Tieliikenteemme saa jo lähiaikoina suuria, hyviä muutoksia mitkä parantavat teillä liikkujien turvallisuutta.
Olemme saaneet uuden entistä paljon paremman liikenneministerin, joka varmasti on avoin vieläkin tuleville uusille ehdotuksille ja jolla varmasti on itselläänkin paljon asioita jotka parantavat liikenneturvallisuutta.
Ensimmäinen pieni mutta turvallisuuden kannalta äärimmäisen suuri muutos on uusien autojen renkaisiin jo tänä vuonna pakolliseksi tuleva mittari mikä kertoo kuljettajalle renkaiden ilmanpaineen. Liian tyhjät tai väärällä lailla kuluneet renkaat aiheuttavat merkittävän turvallisuusriskin liikenteeseen.
Oman työryhmäni kanssa tulemme tekemään ankarasti töitä että kyseinen mittauslaite tulee pakolliseksi jatkossa kaiken ikäisiin autoihin.
Autoihin tuleva gps paikannin, mikä kertoo ajetut kilometrit on myös turvallisuuden kannalta tärkeä, varsinkin onnettomuustilanteissa onnettomuus auto on helppo paikantaa.
Uskon että uusi liikenne verotus ajettujen kilometrien mukaan saadaan jo noin vuoden päästä.
Meillä suomessa on euroopan vanhin autokanta. Siihen on puututtava. Yli 15 vuotta vanhat autot pois liikenteestä. Vanhat autot muodostavat vakavan turvallisuusriskin liikenteeseen.
Suomen autokanta aletaan nyt laittamaan muun euroopan tasalle.
Autoliiton ehdotus pyöräverosta on hyvä. Veroja kuuluu maksaa jokaisen tiellä liikkujan, kulkuneuvosta huolimatta, tasapuolisesti.

Turvallisemman liikenteen puolesta.

27

161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paljon kärsinyt

      "Autoliiton ehdotus pyöräverosta on hyvä. Veroja kuuluu maksaa jokaisen tiellä liikkujan, kulkuneuvosta huolimatta, tasapuolisesti."

      Minulla on 4-pyörävetoinen auto. Onhan se tietysti turvallisempikin, mutta vaikuttaako se pyöräveroon ja kuinka paljon?

      • vanha mutta toimiva

        Mistä näitä pellejä oikein tulee?

        Jos yli 15-vuotiaat autot pitää saada pois liikenteestä, osallistun heti. Mitä valtio antaa tilalle? Nykyisellä kottosella tulee todela edullisia kilometrejä kun sen pitää kunnossa. Vähän epäilen vaihdon edullisuutta, jos se perustuu vain vuosimalliin...


      • vanha mutta toimiva kirjoitti:

        Mistä näitä pellejä oikein tulee?

        Jos yli 15-vuotiaat autot pitää saada pois liikenteestä, osallistun heti. Mitä valtio antaa tilalle? Nykyisellä kottosella tulee todela edullisia kilometrejä kun sen pitää kunnossa. Vähän epäilen vaihdon edullisuutta, jos se perustuu vain vuosimalliin...

        Mulla on autoina opel kadett c 1.2 ja fiat127 jotka maksoi 350 euroa yhteensä ja pystyn korjaamaan ko.ajoneuvot ITSE ! Pääsen sen ajamisen mitä tarvitsen näilläkin niin miksi minun pitäisi maksaa autosta enemmän jota ei edes pysty korjamaan kotona vaan aina pitäisi viedä tietokoneen äärelle korjamoon .


      • LiiippariCityVolvo
        jukni69 kirjoitti:

        Mulla on autoina opel kadett c 1.2 ja fiat127 jotka maksoi 350 euroa yhteensä ja pystyn korjaamaan ko.ajoneuvot ITSE ! Pääsen sen ajamisen mitä tarvitsen näilläkin niin miksi minun pitäisi maksaa autosta enemmän jota ei edes pysty korjamaan kotona vaan aina pitäisi viedä tietokoneen äärelle korjamoon .

        Tuon ikäiset autot aiheuttavat vakavan turvallisuus riskin liikenteeseemme. Autoille on suoritettava huollot säännöllisin välajoin asiantuntevalla autohuoltamolla.
        Vanhat autot joita itse rassaillaan tulee kyllä liikenteestämme poistumaan.


      • :-o
        LiiippariCityVolvo kirjoitti:

        Tuon ikäiset autot aiheuttavat vakavan turvallisuus riskin liikenteeseemme. Autoille on suoritettava huollot säännöllisin välajoin asiantuntevalla autohuoltamolla.
        Vanhat autot joita itse rassaillaan tulee kyllä liikenteestämme poistumaan.

        Kerro lisää.

        Mikä on turvallisuusriski kunnossa olevassa ja huolella hoidetussa autossa verrattuna siihen että mennään Windowsin varassa?

        Ihmiset niitä autoja huoltamollakin laittelevat.


      • LiippariCityVolvo
        :-o kirjoitti:

        Kerro lisää.

        Mikä on turvallisuusriski kunnossa olevassa ja huolella hoidetussa autossa verrattuna siihen että mennään Windowsin varassa?

        Ihmiset niitä autoja huoltamollakin laittelevat.

        Jokainen tietää vanhan auton turvallisuusriskit, ilman että minun niitä tarvitsee tänne alkaa erikseen kirjoittamaan.
        Vanha auto ei ole myöskään koskaan kunnossa, se pitää muistaa.
        Ihmiset mutta asiatuntijat ja tietokone laittavat, totta.
        Vanhan auton omistajille myös polkupyöräily on varteenotettava ja viisaskin ratkaisu kulkuneuvoksi tulevaisuudessa.


    • Keskari

      "Olemme saaneet uuden entistä paljon paremman liikenneministerin, joka varmasti on avoin vieläkin tuleville uusille ehdotuksille ja jolla varmasti on itselläänkin paljon asioita jotka parantavat liikenneturvallisuutta."

      Kuka tuohon uskoo? Mistä voit tietää? Ei pelkkä kokkari tee ihmisestä toista parempaa. Ja tämä ministeri joutuu rahanjaossa aivan samojen tilanteiden eteen kuin edellinenkin. Lisäksi aikaa on vain vuosi toisen ministeriön tehtävät ovat lisänä. En usko että mitään mullistavaa tulee tältä saralta.

      "Uskon että uusi liikenne verotus ajettujen kilometrien mukaan saadaan jo noin vuoden päästä."
      Se on hyvä uskonto, koska silloin se liikkuminen alkaa maksaa oikeasti. Ja lopputulos on että tieliikenteestä kerätyt varat nousevat entisestään. Ja tämä taas tarkoittaa sitä että sinne palautuu suhteessa vähemmän. En vielä tiedä miten tämä vaikuttaa esim. "turvallisuuteen" tai tiestön ja kaluston parantumiseen. Tuskin mitenkään edistävästi.

      Tuo rengaspaineista kertova ominaisuus autossa on todella hyvä esimerkki siitä kuinka asioita viedään oikeasti eteenpäin, kunhan suomalainen poliitikko ei ole niitä sotkemassa. Kyseessä on täysin meistä irrallinen teknologia joka ei ole mitenkään sidoksissa suomalaiseen päätöksentekoon.

      "Meillä suomessa on euroopan vanhin autokanta. Siihen on puututtava. Yli 15 vuotta vanhat autot pois liikenteestä. Vanhat autot muodostavat vakavan turvallisuusriskin liikenteeseen."
      Tuo on ihan kiva vaatimus, mutta kerrotko vielä sen että kuinka päätöksen teko on edistänyt tämän utopian toteutumista? Itse en tiedä yhtäkään sellaista toimenpidettä jolla Suomen autokanta edes voisikaan lähteä nuorenemaan. Uusien hinnat ovat tapissa verotuksen vuoksi eivätkä uudet teknologiat tule käyttöön niin ikään verotuksen vuoksi. Ja voin sanoa ettei liikenneministerillä ole mitään merkitystä tässä asiassa. Korkeintaan hän voisi suositella, mikäli tajuaisi, mutta tuskin tajuaa edes sitä.

      Lisäksi Suomen autokauppa elää käytettyjen myynnillä. Uusien autojen verokohtelusta seuraa se, ettei niitä mene kaupaksi ja katteet ovat liikkeille suhteessa pienet. Siksi käytetyissä on suhteettoman kovat hinnat niissäkin, mutta koska tämä kansa on oikeasti köyhä, ostaa se mieluummin käytetyn, josta joku tollo on jo älyttömät verot maksanut. Tämä on fakta ja sen muuksi muuttaminen ei ole kovin helpolla mahdollista tässä punaniskaidioottien maassa.

      Ja siihen taas on syynä hyvin yksinkertainen asia: Ei riitä että muutoksia tehdään, niillä täytyy olla myös selvä suunta ja pyrkimys johonkin parempaan. Nyt asioita ja tapoja muutellaan vain sillä perusteella, mistä sadaan eniten kerättyä verovaroja valtion loputtomaan kitaan. Ja tässä päätöksenteossa kokkarit ovat päällikköpuolue. Ihmettelen ettei tätä laajemmin ymmärretä. Mutta sehän kertookin vain ja ainoastaan siitä kuinka tyhmiä kansalaiset ovat. Kansa elää siellä "henkisessä kestävyysvajeessa" joka oli näppärästi sanottu professori Himaselta.

      • Ei taida kiinnostaa

        Tuskin tarvitsee pelätä liikenneministeriltä mitään suuria. Kolmessa vuodessa kuntaministeri Virkkunen sai aikaan vain epäonnistuneita pakkoliitosehdotuksia, jotka lopulta kaatuivat kokonaan. Vaaleihin on enää vuosi aikaa.


      • JalmariR
        Ei taida kiinnostaa kirjoitti:

        Tuskin tarvitsee pelätä liikenneministeriltä mitään suuria. Kolmessa vuodessa kuntaministeri Virkkunen sai aikaan vain epäonnistuneita pakkoliitosehdotuksia, jotka lopulta kaatuivat kokonaan. Vaaleihin on enää vuosi aikaa.

        Turvallisemmaksi saadaan liikenne nyt. Autokannan uudistuksen näen itse nyt tärkeimpänä tavoitteena.
        Tällähetkellä teillämme oleva autokanta on paljolti liian vanhaa.
        Myös katsastuksen läpimeno kriteereitä vanhempien autojen osalta on tiukennettava.
        Bensan hintaa tullaan nostamaan jo kesällä, arvioin sen nousevan 2-2.5e litra. Se on hyvä asia. Siinä jää vieläkin noston varaa ja sitä kautta saadaan tuottoa yhteiskunnallemme.
        Ajoneuvoverossa on myös noston varaa.
        Tärkein on että tieliikenne saadaan turvalliseksi.


      • veroton ;-)
        JalmariR kirjoitti:

        Turvallisemmaksi saadaan liikenne nyt. Autokannan uudistuksen näen itse nyt tärkeimpänä tavoitteena.
        Tällähetkellä teillämme oleva autokanta on paljolti liian vanhaa.
        Myös katsastuksen läpimeno kriteereitä vanhempien autojen osalta on tiukennettava.
        Bensan hintaa tullaan nostamaan jo kesällä, arvioin sen nousevan 2-2.5e litra. Se on hyvä asia. Siinä jää vieläkin noston varaa ja sitä kautta saadaan tuottoa yhteiskunnallemme.
        Ajoneuvoverossa on myös noston varaa.
        Tärkein on että tieliikenne saadaan turvalliseksi.

        Millä perusteella pyöriä pitäisi verottaa?

        Mitä turvallisuutta lisäävää veron maksaminen fillarista tuottaa?


      • 9+6
        JalmariR kirjoitti:

        Turvallisemmaksi saadaan liikenne nyt. Autokannan uudistuksen näen itse nyt tärkeimpänä tavoitteena.
        Tällähetkellä teillämme oleva autokanta on paljolti liian vanhaa.
        Myös katsastuksen läpimeno kriteereitä vanhempien autojen osalta on tiukennettava.
        Bensan hintaa tullaan nostamaan jo kesällä, arvioin sen nousevan 2-2.5e litra. Se on hyvä asia. Siinä jää vieläkin noston varaa ja sitä kautta saadaan tuottoa yhteiskunnallemme.
        Ajoneuvoverossa on myös noston varaa.
        Tärkein on että tieliikenne saadaan turvalliseksi.

        Pieleen meni aivan varmasti tuo arvio, että bensa maksaisi kesällä
        3,60-4,10 euroa litra. Kannattaa vähän olla tolkkua ennusteissa.


      • TurvallisemmanL.W

        Toimenpiteet autokantamme uudistamisesta ovat käynnissä koko ajan. Toki uusien autojen omistajilta vaaditaan myös jonkunlaiset tulot, mutta uusien autojen määrä on koko ajan pikku hiljaa kasvussa.
        Varsinkin liikenteen kannalta turvallisten city maastureiden määrän kasvu on ollut kovassakin kasvussa viimeiset vuodet.
        Autoilun kustannusten nousu poistaa myös vanhempaa autokantaa liikenteestämme.


      • remuYrtti
        veroton ;-) kirjoitti:

        Millä perusteella pyöriä pitäisi verottaa?

        Mitä turvallisuutta lisäävää veron maksaminen fillarista tuottaa?

        Sillä perusteella että teiden rakentaminen ja kunnossapito ei ole ilmaista. Minun mielestä olemme kaikki teillä liikkujat yhtälailla maksumiehiä.
        Toki jos kaiken ilmaiseksi tahtoo pyöräilee sitten vaikka metsässä tai peltoja pitkin. Ei teillä pakoteta liikkumaan.


      • HGGGGGGGGGGG
        9+6 kirjoitti:

        Pieleen meni aivan varmasti tuo arvio, että bensa maksaisi kesällä
        3,60-4,10 euroa litra. Kannattaa vähän olla tolkkua ennusteissa.

        Bensa maksaa kesällä 2-2.5 euroa. Usko mitä haluat.


      • jalankulkuvero myös
        remuYrtti kirjoitti:

        Sillä perusteella että teiden rakentaminen ja kunnossapito ei ole ilmaista. Minun mielestä olemme kaikki teillä liikkujat yhtälailla maksumiehiä.
        Toki jos kaiken ilmaiseksi tahtoo pyöräilee sitten vaikka metsässä tai peltoja pitkin. Ei teillä pakoteta liikkumaan.

        Tuolla perustelulla myös jalan pitää kulkea metsässä, koska hekään eivät maksa tien käyttämisestä. Silti tien tekeminen ja ylläpito maksavat.

        Kyllä mää tuloistani maksan veroa ihan taulukon mukaan. Eikö se riitä?

        Jos en halua omistaa autoa, mun ei tarvitse maksaa autoveroa. Jos fillaristani aletaan periä veroa, minua oikeasti kiinnostaa sen perustelu. Omin voimin liikkuminen on paitsi saasteetonta, terveyttä yllä pitävää, se myös tuottaa hyvää mieltä sekä minulle että muille. Jos maksan veroa fillarista, haluan myös yhtä toimivan pyörätieverkon kuin autoille on omansa.


      • Läppäkö?
        TurvallisemmanL.W kirjoitti:

        Toimenpiteet autokantamme uudistamisesta ovat käynnissä koko ajan. Toki uusien autojen omistajilta vaaditaan myös jonkunlaiset tulot, mutta uusien autojen määrä on koko ajan pikku hiljaa kasvussa.
        Varsinkin liikenteen kannalta turvallisten city maastureiden määrän kasvu on ollut kovassakin kasvussa viimeiset vuodet.
        Autoilun kustannusten nousu poistaa myös vanhempaa autokantaa liikenteestämme.

        "Varsinkin liikenteen kannalta turvallisten city maastureiden..."
        Ehkä turvallisempi itse kuljettajalle mutta huomattavasti vaarallisempi kaikille muille normaalikorkuisilla autoilla ajaville mikä tekee liikenteestä vaarallisemman muille ei turvallisempaa!


      • remuYrtti
        jalankulkuvero myös kirjoitti:

        Tuolla perustelulla myös jalan pitää kulkea metsässä, koska hekään eivät maksa tien käyttämisestä. Silti tien tekeminen ja ylläpito maksavat.

        Kyllä mää tuloistani maksan veroa ihan taulukon mukaan. Eikö se riitä?

        Jos en halua omistaa autoa, mun ei tarvitse maksaa autoveroa. Jos fillaristani aletaan periä veroa, minua oikeasti kiinnostaa sen perustelu. Omin voimin liikkuminen on paitsi saasteetonta, terveyttä yllä pitävää, se myös tuottaa hyvää mieltä sekä minulle että muille. Jos maksan veroa fillarista, haluan myös yhtä toimivan pyörätieverkon kuin autoille on omansa.

        Kyllä, jalankulkuvero, hyvä asia, saataisiin tuloja yhteiskunnallemme. Ehkä jonain päivänä. Varmasti löydämme vielä paljon uusia kohteita, joilla voimme kerätä veroja yhteiskunnalle.
        Älä hätäile.


      • TurvallisemmanL.W
        Läppäkö? kirjoitti:

        "Varsinkin liikenteen kannalta turvallisten city maastureiden..."
        Ehkä turvallisempi itse kuljettajalle mutta huomattavasti vaarallisempi kaikille muille normaalikorkuisilla autoilla ajaville mikä tekee liikenteestä vaarallisemman muille ei turvallisempaa!

        City masturi on turvallisin vaihtoehto kaikkien teillä liikkujien kannalta.
        Nokkakolarin sattuessa se on suht. turvallinen matkustajilleen.
        Tulevaisuudessa pyrimme siihen että city maastureiden määrät liikenteessämme kasvaisivat.


      • uskon asia
        HGGGGGGGGGGG kirjoitti:

        Bensa maksaa kesällä 2-2.5 euroa. Usko mitä haluat.

        HG.
        tuskin maksaa 2-2.5egee/l
        Uskoa voit vaikka ufoihin.


      • hsshshhs
        uskon asia kirjoitti:

        HG.
        tuskin maksaa 2-2.5egee/l
        Uskoa voit vaikka ufoihin.

        Se on tietoa. Maksaa heinäkuussa tarkkaan ottaen 2.1-2.3 e


    • Keskari

      "Toki jos kaiken ilmaiseksi tahtoo pyöräilee sitten vaikka metsässä tai peltoja pitkin. Ei teillä pakoteta liikkumaan."
      Oikea punaniskakommentti. Mene sä itse ajamaan sinne metsään autolla. Kuka sanoo, että julkisia teitä on pakko käyttää?

      "Toimenpiteet autokantamme uudistamisesta ovat käynnissä koko ajan."
      Kerrotko vielä perustellusi mitkä ovat ne "toimenpiteet" jotka tätä asiaa edistää oikeasti? Kuten aiemmin sanoin, mitään sellaista konkreettista muutosta ei ole tullut, eikä tule, joka tähän asiaan vaikuttaisi edistävän merkittävästi. Tarkoitan tällä todellista porkkanaa, enkä pelkkää silmänkääntöä. Sitähän tässä autoilun verotuksessa kyllä osataan käyttää. Oletko langennut siihen kenties?

    • Siiv Ari

      Penis.

      • Korvatuppelo

        Muuten ihan asiallinen kommentti, mutta ei liity asiaan millään tavalla.


    • WooBer

      Kyhllä se niin on, että maksuja- ja veroja nostamalla ei liikenneturvallisuutta paranneta. Myöskään ajoneuvokanta ei nuorennu veroja ja maksuja nostamalla!!! Älä siis lässytä sellaista, joka ei todellisuudessa toteudu kuten kuvittelet. ENSIKSIKIN tiestö sellaiseen kuntoon, että niillä voi ylipäätään ajaa turvallisesti ja ajoneuvoa hajoittamatta. Ja jotta se ajoneuvokanta OIKEASTI uudistuis, niin uudempien ajonevoujen hankintakulut matalaksi. Ja citymaasturit voit tunkea han uriisi. Tosin samaa mieltä oläen GPS -paikantimen suhteen. ja verotus ajokilometrien mukaan ei ole huono EDELLYTTÄEN AJONEVOVERON JA AUTO- VERON POISTAMISTA!!!

    • TurvallisemmanLW

      Valitettavasti en saa mahtumaan sitä sinne, se on liian iso. Ajoneuvovero ei tule poistumaan vaan kilometrien mukaan tuleva lisäveron on tultava siihen rinnalle.
      Ehdottomasti tiet on laitettava kuntoon mutta siihen on saatava lisää rahaa.
      Se raha on tultava autoilijoilta, jotka teitä käyttävät.

      • WooBer

        Järkeä nyt mukaan!!! se on joko Ajoneuvovero tai kilometrivero! Tulee kohtuuttoman kalliiksi pienituloisimmille, joille oma auto on välttämätö työssäkäymiselle.. Jos kilometrivero tulee ajoneuvoveron rinnalle niin sitten polttoainevero pois!.


    • kukkahattutäti

      Ooksää sää ihan dorka, pitääkö sut viedä ladon taakse?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2612
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1988
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe