Kuolemanajatukset

Väsynyt_

Mistä ihmeestä jatkuvat kuoleman ja elämänloppumisen ajatukset johtuvat? Aina kun tuntuu, että jaksan vähän paremmin enkä ole niin maassa, tajuntaani iskee se totuus, että elämäni päättyy ennen pitkää eikä missään ole sen vuoksi mitään järkeä. Onko niin, että kun tämä ajattelu on kerran mielen vallannut, sitä ei enää pois pyyhitä? Tällä palstalla joku joskus kirjoitti, että kokee muuten jo toipuneensa, mutta jatkuvista kuolemanajatuksistaan ei ole päässyt eroon.

Saatan esimerkiksi kesken toisen ihmisen kanssa juttelemisen viedä ajatuksissani käteni niskaani ja tuntea kaularangan, jolloin ajatus sisälläni olevasta luurangosta saa minut ajattelemaan kuolemaa ja helvetillinen ahdistus iskee. En sinänsä koe edes pelkääväni itse kuolemaa, mutta pelkään tolkuttomasti sitä, kuinka lähtö täältä joskus tapahtuu, onko se kivulias ja joudunko olemaan toisten ihmisten armoilla.

Tuntuu, että mielekkyys kaikesta on kadonnut nimenomaan sen vuoksi, että kaikki kuitenkin loppuu joskus. Kaikki tuntuu turhalta ja ahdistavalta ja jos täältä kerran joskus on kuitenkin lähdettävä, en ymmärrä, miksei se yhtä hyvin voisi tapahtua heti.

Olen ollut masennuksen ja ahdistuksen vuoksi hoidossa jo vuosikausia, joten en kaipaa hoitoonohjausvastauksia, vaan vertaistukea. Koetteko samanlaista ja oletteko jotenkin onnistuneet vähentämään senkaltaisia ajatuksia?

3

102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elämä on vakava asia

      Voi olla että et voi tätä itsellesi omaksua, mutta jokainen voi kertoa vain omasta kokemuksestaan. On siinä jotain perää, että kun jokin asia pyörii paljon päässä niin syntyy jonkinalinen muistijälki aivoihin ja ikään kuin levy päälle.

      Jos uskoisin, että ihmisen elämä loppuu viimeiseen hengenvetoon tai heti sen jälkeen ja mitään ei ole kuoleman jälkeen, niin varmaan ajattelisin samoin? Kannattaako tätä enää jatkaa? Eikö olisi sama kuolla vaikka heti?
      Asai ei kuitenkaan ole noin: olen siitä täysin vakuuttunut. Oikeastaan fyysinen kuolema onkin vasta ovi Elämään. Ihminen on ikuinen olento ja tällä ajallisella on myös tärkeä merkitys ja osa jo tuota suunnitelmaa.

      Rakas elämää ja kuolemaa pohtiva! Kunpa sinäkin löytäisit elämän ja sen myötä sen tarkoituksen olemassaolollesi löytämällä uskon ja yhteyden Isään Jumalaan Jeesuksen Kristuksen kautta.
      Yritän muistaa sinua rukousin, että jos et nyt jaksa uskoa niin saisit voimaa mennä eteenpäin ja vapautuisit tuosta kuolemapakkomielteeltäs.

    • ne lääkkeet

      Alkuperäiselle tiedoksi, että juuri se hoito ja ennenkaikkea ne syömäsi lääkkeet pitävät sinussa yllä kuoleman ajatuksia. Kehosi on lamaantunut vuosien myötä ja voimat vähenevät kun elimistö ei jaksa taistella kemiallista myrkkyä vastaan. Se pyrkii jo kuoleman lepoon.

      Mitähän mahtaa olla sellainen "hoito" jota tarvitaan vuosikausia eikä parannusta silti tule? Taidetaan hoitaa niitä lääkkeiden sivuvaikutuksia, ei missään tapauksessa enää sitä alkuperäistä sairautta jonka vuoksi alunperin menit lääkärille.

      Kumpa sisäistäisit tämän totuuden!

      • Aloittaja_

        Olen osittain samaa mieltä enkä syö enää mitään lääkkeitä. Tosin en usko, että ne liittyvät kuolemanajatuksiin, koska ne alkoivat jo ennen ensimmäistäkään lääkettä tai terapiaa. Ikään kuin välähdyksen omaisina ajatuksina siitä, että mitään uutta ei kannata aloittaa, koska kuolen kuitenkin. Olin silloin vähän yli kaksikymppinen ja siitä on nyt 15 vuotta.

        Lääkkeiden haitoista olen sinänsä samaa mieltä, että luulen niiden muutoin sekoittaneen aivojeni toimintaa aika perusteellisesti. En kiinnostu mistään, en kykene nauttimaan mistään, muisti reistaa, sairastuin ahdistuneisuushäiriöön ja uupumukseen ja mitä kaikkea vielä. Alun perin kärsin lähinnä jännittyneisyydestä ja stressaantuneisuudesta ja tyhmyyttäni hakeuduin "ajoissa hoitoon". Tokihan noiden kaikkien oireiden voi sanoa liittyvän masennukseen, mutta oma näppituntuma sanoo, että niin ei ole. Huonoimpaan kuntoon menin Anafranilin lopetuksen jälkeen. Menetin jotenkin kiinnostukseni kaikkeen ja sain myös epämääräisiä fyysisiä oireita, kuten vatsavaivoja (liittyvät serotoniinin tuotantoon nekin).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe