Biologia pääsykokeet 2014

ahdistaa

Kukaan hakemassa opiskelemaan biologiaa tänä keväänä? Miten ootte valmistautuneet (kirjasarjat, valmennuskurssit, eri teokset...)? Alkaa olemaan epätoivoinen olo, kun hakijamäärät ovat niin valtavat ja itse en osallistunut minnekään valmennuskursseille tms... Plus vastausmallit edellisiin pääsykokeisiin tuntuu mahdottomilta, ja vanhoista pääsykokeista jäi lähinnä sellainen fiilis, ettei sisään pääse vaikka osaisi lukion bilsankirjat ulkoa. Oonko ainut epätoivoinen?

39

1236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kakakakkaka

      Ainahan ne sanoo pääsykokeen perustuvan lukion biologiaan, mutta sitten kun katsoo pääsykoetta niin siellähän on ihan jotain muuta pas***! Ei riitä vaikka opettelisi kaikki bilsan kirjat ulkoota.

    • kakakakkaka

      Ainahan ne sanoo pääsykokeen perustuvan lukion biologiaan, mutta sitten kun katsoo pääsykoetta niin siellähän on ihan jotain muuta pas***! Ei riitä vaikka opettelisi kaikki bilsan kirjat ulkoota.

    • kakakakkaka

      Ainahan ne sanoo pääsykokeen perustuvan lukion biologiaan, mutta sitten kun katsoo pääsykoetta niin siellähän on ihan jotain muuta pas***! Ei riitä vaikka opettelisi kaikki bilsan kirjat ulkoota.

    • Burton

      itse olin aivan varma että pääsen sisään ilmottautuessani valintakokeesen ja nyt lukiessani bilsan kirjoja, alkaa olemaan epätoivoinen olo kun katsoo porukoiden kokemuksia aikaisemmista kokeista.. olen lukenut 3 ensimmäistä kirja ja aloittanut bioteknologiaa. YO:sta tuli M ja olin lukenut kirjat huolellisesti, joten nyt saa vaan kerrata. Näin ainakin luulin, mutta nyt huomasin kuinka pikkutarkasti asiat pitää osata selittää. Pitäisi muistaa Esim. typenkierto: kaikki typen muodot ja kemiallisetreaktiot. Ei jää päähän millään ne keamiaan liittyvät asiat.. kokonaisuudet ovat hallussa, mutta pikku asioissa menee sormi pyllyyn. ihmisen biologiaa ei vielä ole kerennyt aloittaakaan, mutta onneksi on vielä ~3vk lukuaikaa. enkä todellakaan ole ottanut kursseja..

    • kärpänen

      Joo biologiaan haen myös! Valmennuskurssilla olin ja kaikki kirjat oon muutamaan kertaan kahlannut.. Silti vaan tuntuu, ettei osa asioista jää päähän ei sitten millään! Huoh. Olo on kaikkea muuta kuin itsevarma:(

      Oon tehnyt vähän noita vanhoja pääsykokeita ja tuntuu, etten usein vaan osaa valita oikeita asioita paperille vaikka mallivastauksenkin tiedot osaan ja ihan hyvin ne olisin voinut kirjoittaa..Mutta jotenkin vaan sitten luonnostelu vaiheessa oon ne asiat joista ois oikeesti saanut pisteitä niin karsinut pois:(

    • abina

      HUUH koe ohi! Mitäs mieltä olitte? Mun mielestä koe oli ihan ok, vaikka ei luultavasti pisteet tule mulla riittämään sisällepääsyyn. Oliko siinä risteytystehtävässä ne geenit samassa vai eri kromosomeissa?

      • burton

        Joo samaa mieltä että koe oli ihan ok, ei tullut paniikki kohtausta salissa kun sai paperin eteensä. Pisteet varmaan jää rajasta mut tulipa kumminkin kerrottua asioita aika paljon mitä tietä. Ikävä kyllä vastausalue oliniin pieni, että yksinkertaisesti kaikkea ei saanut mahtumaan paperille (esim. Sydänkysymyksessä). Mun käsittääkseni ne on samas kromosomis kun ne periytyy yhdessä.. En oo varma


      • burton
        burton kirjoitti:

        Joo samaa mieltä että koe oli ihan ok, ei tullut paniikki kohtausta salissa kun sai paperin eteensä. Pisteet varmaan jää rajasta mut tulipa kumminkin kerrottua asioita aika paljon mitä tietä. Ikävä kyllä vastausalue oliniin pieni, että yksinkertaisesti kaikkea ei saanut mahtumaan paperille (esim. Sydänkysymyksessä). Mun käsittääkseni ne on samas kromosomis kun ne periytyy yhdessä.. En oo varma

        Mikä muuten se viimeisen kysymyksen vedenn liittyminen putkilokasvin entsyymitoimintaan?? En tajunnu kokeessa vastata siihen kuin osmoosista, valoreaktiosta vähän ja kapilaari-ilmiöstä plus vielä jotain vakulin vesi jännitteestä


    • biologiakasa

      Ihan hauska koe, en usko että pääsen sisään, mutta olen toiveikas :)

    • ääks!

      Olin varma ettei risteytystehtävää tule, mutta sellainenhan sieltä tuli.. Jätin sen viimeiseksi tehtäväksi, koska se on minun heikoin osa-alue. Aikahan siinä loppui kesken. :( Miten te edes lähditte ratkomaan sitä risteytystehtävää? Miten siinä pystyi ratkomaan minkäkin genotyypin?
      Harmittaa hirveästi, sillä todellakin haluaisin päästä sisään ja olen puoli vuotta lukenut tähän pääsykokeeseen. :( Kaikki muut tehtävät meni hyvin, mutta ei varmaan ole mitään mahdollisuuksia koska risteytystehtävä jäi pahasti kesken/oli väärin tehty?

      • burton

        Mullaki on aina ollut risteytystehtävät heikoimpia, mut nyt meni se tehtävä varmaan paremmin kun muut tehtävät! Eli ne P-sukupolvi oli homotsygootteja niin siitä on helppo alkaa risteyttää keskenään kun ymmärtää risteytysten perus idean. F1-sukupolvella oli taas erilainen genotyyppi ja taisin saada F2-sukupolvelle siksi mendelin jälkeläisten lukusuhteeksi 9:3:3:2 jos muistan oikein


      • Bilsari

        Mielestäni koe suht helppo: 1. Kerroin järvityypeistä ja avasin käsitteen "kasviplankton" ja selitin mitkä sen määrään vaikuttaa hiukan happamoitumisesta ja rehevöitymisestä. 2.tehtävästä poimin ne genotyypit. P-polvi oli homotsygoottinen.. toinen oli dominoiva ja toine resessiivinen... ja ne oli kytkeytyneenä samaan kromosomiin. 3. Perus sydän ja veren kierto yms :D 4. Taulukosta päätelty melko yksinkertainen eli turha tässä selittää siitä :D 5. Veden ominaisuuksista,johtosolukosta,kapillaari-ilmiiostä hiukan mainitsin ja koheesio.. yms
        .. nyt vaa toivotaan että pääsee opiskelee :)


      • en osaa :/
        Bilsari kirjoitti:

        Mielestäni koe suht helppo: 1. Kerroin järvityypeistä ja avasin käsitteen "kasviplankton" ja selitin mitkä sen määrään vaikuttaa hiukan happamoitumisesta ja rehevöitymisestä. 2.tehtävästä poimin ne genotyypit. P-polvi oli homotsygoottinen.. toinen oli dominoiva ja toine resessiivinen... ja ne oli kytkeytyneenä samaan kromosomiin. 3. Perus sydän ja veren kierto yms :D 4. Taulukosta päätelty melko yksinkertainen eli turha tässä selittää siitä :D 5. Veden ominaisuuksista,johtosolukosta,kapillaari-ilmiiostä hiukan mainitsin ja koheesio.. yms
        .. nyt vaa toivotaan että pääsee opiskelee :)

        Apuuva.. en mä osannu kertoo järvistä mitään tai koheesiost tai mitään x( onks carma et noista mitä "Bilsari" laitto nii ois pitäny kirjottaa?? ://


      • en osaa :/
        Bilsari kirjoitti:

        Mielestäni koe suht helppo: 1. Kerroin järvityypeistä ja avasin käsitteen "kasviplankton" ja selitin mitkä sen määrään vaikuttaa hiukan happamoitumisesta ja rehevöitymisestä. 2.tehtävästä poimin ne genotyypit. P-polvi oli homotsygoottinen.. toinen oli dominoiva ja toine resessiivinen... ja ne oli kytkeytyneenä samaan kromosomiin. 3. Perus sydän ja veren kierto yms :D 4. Taulukosta päätelty melko yksinkertainen eli turha tässä selittää siitä :D 5. Veden ominaisuuksista,johtosolukosta,kapillaari-ilmiiostä hiukan mainitsin ja koheesio.. yms
        .. nyt vaa toivotaan että pääsee opiskelee :)

        Apuuva.. en mä osannu kertoo järvistä mitään tai koheesiost tai mitään x( onks carma et noista mitä "Bilsari" laitto nii ois pitäny kirjottaa?? ://


      • Bilsari
        burton kirjoitti:

        Mullaki on aina ollut risteytystehtävät heikoimpia, mut nyt meni se tehtävä varmaan paremmin kun muut tehtävät! Eli ne P-sukupolvi oli homotsygootteja niin siitä on helppo alkaa risteyttää keskenään kun ymmärtää risteytysten perus idean. F1-sukupolvella oli taas erilainen genotyyppi ja taisin saada F2-sukupolvelle siksi mendelin jälkeläisten lukusuhteeksi 9:3:3:2 jos muistan oikein

        Sen entsyymikohdan selitin sillä et ku nehän tarvitsee kofaktorin toimiakseen...


      • burton
        en osaa :/ kirjoitti:

        Apuuva.. en mä osannu kertoo järvistä mitään tai koheesiost tai mitään x( onks carma et noista mitä "Bilsari" laitto nii ois pitäny kirjottaa?? ://

        Siinä tuli oikeeta asiaa häneltä. Jaa-a jos ei pääse biologian yliopistoon niin pitäisiköhän mennä opiskelemaan amkk:n ympäristöteknologiaa. Olisi paikka mutta pitäisi ilmoittaa kesäkuun puolivälissä ja yhteisvalinnan tulokset tulee heinäkuun alussa....


      • Bilsari
        burton kirjoitti:

        Siinä tuli oikeeta asiaa häneltä. Jaa-a jos ei pääse biologian yliopistoon niin pitäisiköhän mennä opiskelemaan amkk:n ympäristöteknologiaa. Olisi paikka mutta pitäisi ilmoittaa kesäkuun puolivälissä ja yhteisvalinnan tulokset tulee heinäkuun alussa....

        Tuo on ainakin hirveetä jos on paikka ^^amkiin^^ ja kun ne tulokset tulee vasta heinäkuussa :/ pystyykö niille soittaa ja sanoo että odottaa yliopistolta tietoa... ja jos ei pääse bilsaa opiskelee nii sit amkkiin :) mutta toivotan kaikkee hyvää sinulle burton :)


      • burton
        Bilsari kirjoitti:

        Tuo on ainakin hirveetä jos on paikka ^^amkiin^^ ja kun ne tulokset tulee vasta heinäkuussa :/ pystyykö niille soittaa ja sanoo että odottaa yliopistolta tietoa... ja jos ei pääse bilsaa opiskelee nii sit amkkiin :) mutta toivotan kaikkee hyvää sinulle burton :)

        Joo pitää kyllä soittaa sinne huomenna! Kiitos paljon ja onnea sullekkin tuohon yliopistopaikan saamiseen :)


      • kemosynteesi
        burton kirjoitti:

        Joo pitää kyllä soittaa sinne huomenna! Kiitos paljon ja onnea sullekkin tuohon yliopistopaikan saamiseen :)

        Heippa! Kerrohan tännekin mitä amk:ssa sanottiin. Itsellä sama ongelma. Kesäkuun loppuun mennessä pitäisi ilmoittautua terveydenhoitajan koulutukseen, mutta yliopiston tulokset tulee vasta myöhemmin :/


      • Burton
        kemosynteesi kirjoitti:

        Heippa! Kerrohan tännekin mitä amk:ssa sanottiin. Itsellä sama ongelma. Kesäkuun loppuun mennessä pitäisi ilmoittautua terveydenhoitajan koulutukseen, mutta yliopiston tulokset tulee vasta myöhemmin :/

        Moi! Soitin just viimesil hetkil sinne amkk ja yllätyin, että siellä annettiin vielä yliopiston tulosten tulemiseen asti aikaa :p


    • jups1
      • pffff

        Ken onkin saamassa täydet pisteet tästä kokeesta, niin aika hemmetin pikkusella käsiallalla on saanut vastauksensa kirjoittaa. Risteytystehtävässäkin mallivastaus vie koneella kirjoitettuna reilut 1,5 sivua. Haluaisinpa nähdä kokeen suunnittelijan käsinkirjoitetun mallivastauksen yhdelle sivulle ängettynä.


      • Bilsari
        pffff kirjoitti:

        Ken onkin saamassa täydet pisteet tästä kokeesta, niin aika hemmetin pikkusella käsiallalla on saanut vastauksensa kirjoittaa. Risteytystehtävässäkin mallivastaus vie koneella kirjoitettuna reilut 1,5 sivua. Haluaisinpa nähdä kokeen suunnittelijan käsinkirjoitetun mallivastauksen yhdelle sivulle ängettynä.

        Risteytys tehtävä oli erittäin yksinkertainen... sain ainakinnitse kaikki kirjotettua kaikki juuri sopivasti


      • pffff
        Bilsari kirjoitti:

        Risteytys tehtävä oli erittäin yksinkertainen... sain ainakinnitse kaikki kirjotettua kaikki juuri sopivasti

        MInustakin se oli ihan perusristeytystehtävä, ei siinä mitään. Koko vastausta en vaan saanut mahtumaan annettuun tilaan. Mallivastauksessa on n. 400 sanaa. Jos sait ne mahtumaan annetuille n. 25 riville, käsialasi täytyy olla hämmästyttävän pientä, jotta sait keskimäärin n. 16 sanaa mahtumaan joka riville. Sen vain olisin halunnut nähdä, eipä tässä muuta :) Ja tässä laskelmassa en edes ottanut huomioon risteytyskaaviota, joka tietysti oli mahdutettava mukaan täysien pisteiden saamiseksi.


    • Hyväksytty'd

      Näkyykö kellään muulla yliopistohaku.fi:ssä tuloksia? Itellä lukee Helsingin kohdalla hyväksytty. Eikös tulosten pitänyt tulla vasta 1.7.?

      Joka tapauksessa olen kuitenkin niiiiiiiin yllättynyt. Ja iloinen. Huhhuh.

      • Burton

        Mullaki näkyy ja vähän yllättynyt itsekkin kun pääsin jyväskylään lukeen bilsaa :D


    • ääks!

      Minä pääsin ympäristötieteitä lukemaan! En voi uskoa tätä todeksi!!!! Ehdoton ykkösvaihtoehto ja nyt tämän hetken suurin unelmani käy toteen! Ihan mahtava olo

    • Unelmista totta

      Joensuun kohalla lukee hyväksytty. Juhannuksena, kun katoin mallivastauksia olin jo varma etten pääse, mutta nyt kävi näin.

      • hinku stadiin

        Mitenkäs..jpääsin turkuun opiskelemaan mikä oli kakkosvaihtoehto... ja helsingin kohdalla lukee hylätty...pystynkö edes jonottaa helsinkiin?


    • namei

      Et, koska vaan varasijoja voi jonottaa.

    • biologiaa

      Onko teille tullut jo kirjeet? Minulle ei vielä... mutta Joensuuhun pääsin, enkä osaa uskoa sitä todeksi. Haluaisin nähdä sen tuloksen kirjeellä, niinkuin mustaa valkoisella:D Näkisi ne pisteetkin sitten :)

    • kanetsu

      OOUUU JEEE! Joensuu mullakin :-) Vielä pitäis päättää että bilsa vai metsätieteet... Oi että on helmee :-) :-) :-) nyt kaikki hyväksytyt vaan kuoharia hakemaan! Mullekaan ei oo tosin vielä sitä kirjettä tullu mut mut.. :D

      • Unelmista totta

        Mulle tuli aamulla kirje. En voi itekään uskoa tätä. Sain 122/240p ja 115 riitti näköjään sisäänpääsyyn Joensuussa.


      • TulevaOululainen
        Unelmista totta kirjoitti:

        Mulle tuli aamulla kirje. En voi itekään uskoa tätä. Sain 122/240p ja 115 riitti näköjään sisäänpääsyyn Joensuussa.

        Mulla oli ihan sama pistemäärä! Mutta minä lähen Oulun yliopistoon :)


    • kanezu

      mullakin oli nyt kirje postilaatikossa! :-) 116 pistettä mulla mutta riittihän se! Onnea kaikille sisään päässeille, erikoisen hyvä tunne!

    • Jojensuu

      Tervetuloa Joensuuhun!:) Toista vuotta siellä alottelen ja mahtava paikka. Monta mukavaa tuutoria teitä ohjastamassa alkuun:)

      • jaskaruohi

        tuleeko yliopistolta vahvistusviesti, että ilmottautumispapepit ovat menneet perille?


      • TulevaOululainen
        jaskaruohi kirjoitti:

        tuleeko yliopistolta vahvistusviesti, että ilmottautumispapepit ovat menneet perille?

        Sen sä pystyt tarkistamaan Ylipistohaun "Oma haku" -palvelun avulla :).

        Kirjaudu ensin sisään (www.yliopistohaku.fi). Sieltä löydät kohdan: "Valintakokeiden tulokset", josta näet kaikki hakemasi kohteet. Jos sen opiskelupaikan, johon olet ilmoittautumispaperit lähettänyt, kohdalla lukee: "Sitovasti vahvistanut" (tai jotain sinnepäin, en muista tarkkaan mitä siinä lukee :D), niin sitten yliopisto on vastaanottanut paperisi :).


      • jaskaruohi
        TulevaOululainen kirjoitti:

        Sen sä pystyt tarkistamaan Ylipistohaun "Oma haku" -palvelun avulla :).

        Kirjaudu ensin sisään (www.yliopistohaku.fi). Sieltä löydät kohdan: "Valintakokeiden tulokset", josta näet kaikki hakemasi kohteet. Jos sen opiskelupaikan, johon olet ilmoittautumispaperit lähettänyt, kohdalla lukee: "Sitovasti vahvistanut" (tai jotain sinnepäin, en muista tarkkaan mitä siinä lukee :D), niin sitten yliopisto on vastaanottanut paperisi :).

        kiitos vastauksesta oululainen ;)!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3789
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2284
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe