Vaihtarit, aiheuttaako masennusta ja uupumusta???

Elämäniloton

Kohtu on poistettu viitisen vuotta sitten. Ikää nyt 40v. Nyt muutaman kuukauden olo ollut aivan kamala!!!
Sydämmen tykyttelyitä ja lamaava väsymys. En jaksa mitään enkä KETÄÄN!!! Mikään ei kiinnosta eikä mitään voi tehdä kun olo niin voimaton. Olen ärtyisä ja vetäytynyt sosiaalisesta elämästä. Uni ei piristä yhtään , aamuisin olo raskas vaikka kohtalaisesti nukuttu yö takana. Välillä herään aamuyöstä siihen kun on oudon kuuma...Ei kuitenkaan mitään hikoilua. Ahdistuskohtauksia tulee joka päivä, jopa sekoamisen pelkoa. Paniikkia. Tuntuu etten jaksa elää enää kohta.
Mielialalääkkeistä ei mitään apua.

13

414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuttuajuttua

      Voi voi,kyllä kuuluu nimenomaan mielialan muutokset vaihtareihin.Ja kaikki muukin,mitä luettelit.Ei auta kuin mennä päivä kerrallaan ja toivoa,että joku kaunis päivä ovat olot ohitse.

    • tuttua on

      Kuulostaa erittäin tutulta! Jossain vaiheessa tuntui, että onko elämästä tullut näin tylsää, mitään ei jaksaa, mikään ei kiinnosta lainkaan ja ihmiset ärsyttää, mutta onnekseni tunnen hieman jo valoa tunnelin päässä, että ehkä se ohi menee...

    • untuva1

      sama täällää,tunnistin nuo sinun oireesi ihan samanlaiset on itselläki,se kamala ahdistuneisuus on koko ajan päällä ja myös jatkuva uupumus vaika kuinka olisi yöllä nukkunut,itse en ole mitään mielialalääkkeitä vielä kokeillut mutta ajattelin tuota funktionaallista hoitomuotoa koittaa tai vaikkapa homeopaattista,mene ja tiedä onko niistä mitään hyötyä mutta olen kyllä ihan tarpeeksi jo luontaistuotteihin muutenkin rahaa pistänyt menemää,että ei kai se pikku lisä pahaa tee,jos vaikka tällä kertaa tärppäis,niin ja tsemppiä sinulle ja muille jotka joka päivä kamppailevat näiden hirveiden oireiden kanssa

    • ..........

      Vaihdevuodet alkoivat 45 v. puristavana kivun tunteena rintalastan alla, syytä ei löydetty. Hormoneista oli apua, myös lievästä mielialalääkityksestä.
      Aamulla yhtä, illalla toista.
      Muutin ruokavaliota, jätin maidon ja voin vähemmälle, aloin käyttää alkuperäisiä raaka-aineita enemmän, kasviksia, hedelmiä, juureksia. Puristava kipu lievittyi kauan kärsittyäni.
      Sinuna kokeilisin jotain mielialalääkettä, jollet ensimmäisestä saanut apua, muuta.
      Myöskin luontaistuotteista on ollut apua, antioksidanteista sun muista ubikinoneista väsymykseen.

    • Tushka ja ahdishtus

      Minulla kuukautiset loppuivat pari vuotta sitten. Luulin jo talvella, että alkaa helpottaa (vv-oireita noin 6 vuotta), mutta ei :(.

      Tänä keväänä kuumat aallot lisääntyneet, ja päälle vielä toisinaan todella kamala ahdistus. Perhe-, työ- ym. asiat ovat ihan kunnossa, että syytä ei olisi.

      Ruumiillisia oireita ei tule, mutta tuskainen olo, jota on aina enemmän silloin, kun aaltojakin on enemmän. Onneton nukkuminen osittain unilääkkeellä ei auta yhtään asiaa.

      Hormonihoito ei sovi...

    • Voihankilpparisentään

      Hei, juuri samanlainenr tilanne kuin siskollani, ja hänellä todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Käy ihmeessä tutkituttamassa, sitä paitsi arvot voi olla juuri viitearvojen sisällä mutta kyse silti vajaatoiminnasta kuten siskollani. Tyrosiinilääkitys toi helpotuksen.

    • Takapuolesta

      Paitsi että kilpirauhasasioita hoidetaan tällä hetkellä Suomessa tod huolimattomasti ja vähätellen. Jos arvot viitteistä, et välttämättä saa tyroksiinia. Ja tyroksiini ei sovi kaikille! Kokeiltu on ja kroppa meni sekaisin. Itsellä seronil ja päiväapuna toistaiseksi pieni määrä rauhoittavaa, nukahtamisen imovane. Toivon pääseväni coctailista irti pian, mutta hidasta tämä on. Estrogeeneja kokeiltu 3 erilaista, ei sopinut. Jos jossain apu tulee, kiitän polvillani.

    • tiedän tunteen

      Sama olo kuin aloittajalla voi tulla kun lopettaa pitkään jatkuneen hormonikorvaushoidon.

    • minä vaan

      Aloittajalle tämä,

      Ei kohdun poisto aiheuta niitä vaihtarioireita ennen aikaisesti, mutta jos on munasarjat poistettu, niin se aiheuttaa vaihtarioireet.

      Mutta jos olet vasta 40-v, niin kyse voisi olla jostain muusta aiheuttajasta.

      Toivottavasti ongelman aiheuttaja löytyy, ei ole kiva olla ihan uuvuksissa.

      • Ketjun aloittaja

        Itseasiassa lääkäri sanoi että kohdunpoisto laiskistuttaa n 50% munasarjojen toimintaa. Ja näin ollen vaihtarit tulevat aikaisemmin. Muutama kk sitten katsottu ultralla ja toinen munasarja lakannut jo toimimasta.
        Olen muuttunut todella näiden hormonaalisten muutosten myötä. Eniten suren sitä että minä ulospänsuuntautunut ihminen en ole enää nykyään yhtään kiinnostunut sosiaalisesta kanssakäymisestä. Ihan sama soittaako ystävä vai sukulainen..niin ei kiinnostaisi edes vastata. En vaan jaksaisi höpötellä.Tuntuu ettei mulla ole asiaa kelleen eikä mua kiinnosta kuunnella kenenkään juttuja. Ihan kauheeta :-(


      • 48v kohduton
        Ketjun aloittaja kirjoitti:

        Itseasiassa lääkäri sanoi että kohdunpoisto laiskistuttaa n 50% munasarjojen toimintaa. Ja näin ollen vaihtarit tulevat aikaisemmin. Muutama kk sitten katsottu ultralla ja toinen munasarja lakannut jo toimimasta.
        Olen muuttunut todella näiden hormonaalisten muutosten myötä. Eniten suren sitä että minä ulospänsuuntautunut ihminen en ole enää nykyään yhtään kiinnostunut sosiaalisesta kanssakäymisestä. Ihan sama soittaako ystävä vai sukulainen..niin ei kiinnostaisi edes vastata. En vaan jaksaisi höpötellä.Tuntuu ettei mulla ole asiaa kelleen eikä mua kiinnosta kuunnella kenenkään juttuja. Ihan kauheeta :-(

        Saatko ap hormonikorvaushoitoa? Onko kilpirauahsen toiminta tarkastettu verikokein. Toki masennuskin on mahdollista.Toivottavasti saat apua.


    • Liimis

      Kilpparia ei osata nykyään hoitaa joten toivottavasti ei ainakaan sitä.

    • Kokeilemalla selviää

      Käy ottamassa FSH-arvo, se kertoo vaihdevuosien alkamisesta. Jos ultrassa näkyy, että munasarjat laiskistuneet, niin silläkin perusteella voisit ehkä jo saada kokeeksi hormonikorvaushoidon, ehkä aluksi pienemmällä annoksella. Tosin jotkut lääkärit eivät kirjoita ennen kuukautisten loppumista, mutta silloin voit kysyä seuraavalta lääkäriltä - ikävää vain, että 20 minuutin gynekologikäynti maksaa normaali-ihmisen puolen viikon palkan, mutta toivottavasti löydät nopeasti sellaisen, joka suostuu kirjoittamaan reseptin. Siitä sen sitten näet, että johtuivatko oireet estrogeenin puutteesta. Kokeile sekä ihon kautta annosteltavia että pillereitä, sillä eri ihmisillä imeytyminen on erilaista, ja eri vaivoihin eri muoto voi olla parempi

      Estrogeenin puute vähentää melatoniinin määrää, joten univaikeuksiin voit kokeilla melatoniinia. Sitä saa apteekista ilman reseptiä. Väsymys voi johtua pelkästään huonosta unestakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      3744
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2274
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe