KKV Kilpaiilua taksiliikenteeseen , teksti TV sivu 104

tekstitv: lukija

Kilpailu ja kuluttaja virasto esittää muutoksia taksilainsäädäntöön , kilpailua ja tarveharkinnasta luopumista


vihdoinkin joku laittaa talouselämän pyörimään.

ihmiset pääsevät harrastuksiin ja baareihin kohtuu hintaa, niin se raha alkaa kiertää eikä hierrä.

23

276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

      Luuletko hintojen laskevan?

      • Kyllä ehdottomasti \o/

        Vapaalla kilpailulla on aina ollut pitkällä tähtäimellä hintoja alentava vaikutus. Se on fakta että kyllä karvaranne tulee ajamaan teitä halvemmalla väitätte mitä tahansa! Pystyyhän muukin kuljetusala ajamaan huomattavasti halvemmalla kun vain hinnat, kysyntä ja tarjonta kohtaava!


    • 1999 EU

      Nämä niin ylimieliset sairaat kuljettajat jotka eivät ole koskaan kyenneet asiakaspalveluun saavat nyt todellista kyytiä ja loppumaksun jota summaa ei lueta taxin mittarista.
      Vero ale autoista pois, eli ellei pärjää hejdå ei valtio voi tukea takseja....
      Kikat vapaaksi kilpailu paranee ja hinnat laskevat, mutta autoilijat kertoo, että nousee... ei kannata itkeä, sillä se koskee asiakkaita ei muita. Jos ei kannata ajella, niin lopeta.
      Hyvin yksinkertaista.

      • Tasraha taavi

        Jep tallinaskin paikaliset ajaa takseilla ? ja heti ne vedättää suomi poroa,taas tuli sekin todettua.


    • Tasraha

      Takseillako se talous elämä saadaan nousuun ja vienti vetämään ? sais nyt ensin panadolia kaupasta ja viiniä,turistikin tykkäis ?

    • JESSS JESSS!!!!!

      Miten taksiliikenne pitäisi järjestää?
      Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) luopuisi taksilupien sääntelystä. Taksinkuljettajien ammattipätevyyttä valvottaisiin kuitenkin myös jatkossa. KKV haluaa arvioida myös taksiliikenteen hintoja uudelleen. Miten taksiliikenne pitäisi järjestää?

      Takseja jonossa. Kuva: Yle

      Kilpailu- ja kuluttajavirasto esittää, että taksiliikennelakia muutettaisiin niin, että taksi voisi jäädä odottamaan kyytiä minkä tahansa paikkakunnan taksiasemalle.

      KKV korostaa, että asiakkaan on tiedettävä hinnan määräytymisen perusteet ennen taksimatkan alkamista. Hinnoittelun pitäisi olla kohtuullista koko maassa.


      JESS JESSS KILPAILU VAPAUTUUU!!!!

      • retro esa

        Kappas kappas mitäs tästä aikasemmin on puhuttu? Taas tuli todistettua taksimiesten mutu tuntuma ja tyhmyys. Koska te opitte?


      • Yhtälö

        Hinnoittelun pitäisi olla kohtuullista koko maassa ? ? eikös kilpailussa ole hinnat tapissa sielä missä on kysyntää ? ainakin stadin asuntomarkkinoilla ?
        ja jos ei ole kilpailua niin taas on hinnat tapissa,jos on vaikka yks taksi jumalan selän takana.


    • rety67890+8765

      Eihän tuo mikään uusi asia ole. Niin kauan kuin muistan, on jokainen eduskunta vuorollaan saanut tämän asian pöydälle. Kyllä se joskus vielä läpi menee, mutta en olisi niin varma että se hetki olisi nyt tämän eduskunnan aikana.

      Aina kun eduskunta vaihtuu, pistää hankkeen vireille joko kilpailuvirasto tai kauppakamari.

      Tuosta hintapuolesta olen kyllä eri mieltä. Kilpailu yleensä alentaa hintoja, se on totta, mutta taksiliikenteessä on keinotekoisesti valtion toimesta pidetty hinnat alempana kuin ne muuten normaalisti olisi. Normaalissa markkinataloudessa hinnat nousee kilpailun puutteesta kipurajoille ja kun markkinoille tulee kilpailua, ne laskee alas. Taksiliikenteessä näin ei ole voinut käydä koska autoilijat ei saa hinnoitella palveluaan vapaasti sille tasolle mihin se kuuluu. Tästä johtuen hinnat tulee ainakin sesonkiaikoina nousemaan kunhan hintatulppa saadaan purettua.

      Taksien kustannuksiin nähden liian alhainen taksa juontaa juurensa -90 luvun lamaan jolloin taksiliitto jätti pari kertaa taksankorotuksen hakematta vaikka aihetta olisi ollut. Tällä tavalla osallistuttiin taksien osalta lamantappotalkoisiin. Näitä paria hakematta jäänyttä taksankorotusta ei takseille koskaan kompensoitu mitenkään ja ne näkyy puutteena taksassa tänäkin päivänä.

      Itse olen ollut vapaan taksiliikenteen kannattaja aina. Kyllä tälläkin alalla pitäisi voida kasvattaa liiketoimintaa ja hinnoitella tuotteensa kysynnän ja tarjonnan mukaisesti. Sesonkina sesonkihinnat, hiljaiseen aikaan tarjoushinnat, näin se menee. Ajovuorovelvoite on myös oikea kivireki vedettäväksi.

      • Nuori Isäntä

        Voi että...

        Kohta saa eurolla juustoa kun se on halpaa.

        Jaa että suuri ja mahtava virasto on tälläistä aivopierua päästämässä.

        Antaa mennä vaan, poistetaan tarveharkintainen lupakiintiö....
        Mutta miten ja miksi kilpailuvirasto sitten määrittelisi esim. ajovuorovelvoitteen ja hinnanmääräytymispolitiikan.

        Ely-keskusko se määräisi milloin Möttösen taksin pit'ää tehdä kannattamaton maanantaiyö Törsänperän kiinni olevan tk:n pihassa ja sen jälkeen pitää datan ja auton olla tallissa 2 pakollista vapaapäivää ilman ajotuloja.

        Taksikeskusko se antaisi ajovuorot milloin Hulsungin invataksi C-ryhmän pitää olla ajossa ke-yönä klo 20.00 - 04.00.

        Mikäs virasto tai instanssi se määrää hinnoittelupolitiikan ja perusteet miten ja millä taksalla ajetaan.

        Vapautetaan vaan, muta silloin pitää vapauttaa myös päivystysvelvoitteet ja hinnoittelupolitiikka, muutoin alan ns. vapauttaminen on vain turhien virkamiesten suojatyöpalkan eteen tehtyä joutavaa näpertelyä.

        Ja ihan vain loppukaneetiksi, sen matkan maksaa kuluttaja.

        Ja se hinta ei taatusti ole laskusuuntainen vapautuksen myötä.

        Uskokaa pois vaan.....


      • Eläkefaari...
        Nuori Isäntä kirjoitti:

        Voi että...

        Kohta saa eurolla juustoa kun se on halpaa.

        Jaa että suuri ja mahtava virasto on tälläistä aivopierua päästämässä.

        Antaa mennä vaan, poistetaan tarveharkintainen lupakiintiö....
        Mutta miten ja miksi kilpailuvirasto sitten määrittelisi esim. ajovuorovelvoitteen ja hinnanmääräytymispolitiikan.

        Ely-keskusko se määräisi milloin Möttösen taksin pit'ää tehdä kannattamaton maanantaiyö Törsänperän kiinni olevan tk:n pihassa ja sen jälkeen pitää datan ja auton olla tallissa 2 pakollista vapaapäivää ilman ajotuloja.

        Taksikeskusko se antaisi ajovuorot milloin Hulsungin invataksi C-ryhmän pitää olla ajossa ke-yönä klo 20.00 - 04.00.

        Mikäs virasto tai instanssi se määrää hinnoittelupolitiikan ja perusteet miten ja millä taksalla ajetaan.

        Vapautetaan vaan, muta silloin pitää vapauttaa myös päivystysvelvoitteet ja hinnoittelupolitiikka, muutoin alan ns. vapauttaminen on vain turhien virkamiesten suojatyöpalkan eteen tehtyä joutavaa näpertelyä.

        Ja ihan vain loppukaneetiksi, sen matkan maksaa kuluttaja.

        Ja se hinta ei taatusti ole laskusuuntainen vapautuksen myötä.

        Uskokaa pois vaan.....

        Ehdin olla 30 vuotta autoilijana ennen eläkkelle jääntiäni. Tasaisesti muutaman vuoden välein taksia on oltu vapauttamassa, nytkö taas? Itselleni on nyt aivan yhdentekevää, mitä taksille tapahtuu, olen jo eläkkeellä. Noo, jotainhan oli jo tehtäväkin, ala oli painumassa suohon ja syvälle. Ehkä vapaa hinnoittelu on se taikasana, joka tulee pelastamaan alan - tai siten ei. Ainakin taksojen on noustava reilusti, pahasti jälkeenjäänyt se nyt on.

        Mielenkiinnolla seurailen, miten ala kehittyy.

        Onnea yritykselle - toivotan onnea!


    • .C.Z.

      Taksiliikenteessä näin ei ole voinut käydä koska autoilijat ei saa hinnoitella palveluaan vapaasti sille tasolle mihin se kuuluu..

      tämä väittämä ei pidä paikkansa,nykyiset taksat ovat liikenneministeriön vahvistamat ENIMMÄISTAKSAT JOTKA KOSKEVAT NORMAALI HENKILÖLIIKENNETTÄ,EI YRITYKSIÄ JOIDEN KANSSA VOIDAAN SOPIA JOPA KORKEAMPI TAKSA JA NORMAALI LIIKENNÖINNISSÄ JOKAINEN VOI AJAA NIIN HALVALLA KUIN PERSE KESTÄÄ.....

      • SDFTYUIOPI

        MITEN NIIN EI PIDÄ PAIKKAANSA?!

        KULUTTAJATAKSAA EI VOI NOSTAA KORKEAMMAKSI KUIN MITÄ MINISTERIÖ ON PÄÄTTÄNYT!

        VAPAASEEN MARKKINATALOUTEEN EI KUULU VALTION PUOLESTA MÄÄRÄTYT ENIMMÄISHINNAT!


    • tuleva isäntä

      itsellä jo W123koppainen mersu tallissa odottelemassa lupien vapautusta.

      • ...

        Saat katsastaa sen 123 koppases ainakin 2 kertaa, ennen kuin mitään tapahtuu. Ylimenokausi kestää ainakin pari vuotta, voi olla että jo 2016 alusta?


    • Asunko väärin

      On kuulema noussut hinnat 30 % kymmenessä vuodessa,paljonkohan se tekee vuotta kohti,mulla on noussut asumiskulut joka vuosi 3-4 %

    • Khckhc
    • Tyuytyu

      Autoilu on Suomessa pohjoismaiden kalleinta ja taksihinnat halvimpia, mutta silti hinnat laskee??

      • ........

        Reaalisesti taksilla ajo on suomessa halvempaa kuin koskaan. Hinnan halpenemisjutut on persaukisten provoilua. Olisi jo aika hintojen noustakkin, halpamyynnillä näitä keikkoja on tähän asti myytykkin.

        Ei täällä mitkään hinnat laske, pakko niiden on nousta. Kun noi kustannukset nousee nopeammin kuin tulot.....


    • hanes1

      Tervetuloa 123 koppanen yrittäjäksi. Varustele autosi taksiksi maksaa noin 6000.e Laillinen mittari katsastuksineen .maksupääte soppareineen, kirjoittimet alkolukot ym. Ja käyppä mutka verotoimistossa hakemassa Y- tunnus ja maksulaput. Niin ja ne eläkelaputkin pitäis tilata muuten vouti hakee 123 koppaseni pois.Ai niin saan kin vain tolppakyytejä kun ei otettu datavälitykseen.(vapaa markkinatalous) Jaa mutta pitäis varmaan suorittaa kuljettajatutkinto ja yrittäjäkurssi muutenhan ei lupaa saa. Mut ei hätää ne ei maksa kuin n.4000.e. Jaa mut pitää mennä äkkiä niihin kun ne kuiteskin nostaa hintoja

    • sisussentään

      Tervetuloa 123 koppanen yrittäjäksi. Niin ja muista että kulut nousevat samaa tahtia kun ajat, ja harmi, et pysty ajamaan kuin yhtä kyytiä kerrallaan. Eli runkaappa menemään sillä 3000 kyytiä vuodessa ni sen jälkeen voit alkaa odottelemaan jo pientä korvausta työllesi. mut muista et pitää siittä palkasta maksaa verot ja se ei ole vielä sellast palkaa et voit sillä kerskua naapurin nappulalle joka jätskiä kioskissa myy. Yksinkertaisesti, saat euron, mut siit häipyy 0,80 euroo veks ennen ku se on sun taskussa. Tee siis ahkerasti myynti työtä. Luin et UBER ottaa 19% tulosta, eli toi 0,80 on vähän kyseenalainen. -mut yksi asia varma, kun luvat vapautuu ni ei ole enää pimeitä takseja jokainenhan haluaa antaa 80cent yhteiskuntamme rattaisiin. Voi veljet edessämme ihanat ajat, hauska seurata kun väelle selkiytyy että yrittämistähän tämä, ja kun ei voi tehostaa toimintaa,- kun vain se yksi kyyti kerrallaan.Siitä olen ylpeä että nykyinen taksitoiminta on hionut rattaansa sen verra luistavaksi ja tehokaaksi tällä pienen katteen alalla et se tulee pärjäämään loistavasti ku siirytään tuonne euroopan aikaan ennen "miekka ja kilpi", - hieno homma loppuu paskan jauhaminen ja voi ammattimiehet hoitaa alaa jonka tuntevat. Ei raketti tiedettä ole tämä taksi homma, mut saada se toimimaan näin hyvin kun se nykyisellään tomii niin sitä ei ymmärrä edes päättäjä.

    • pirssimies

      Tämän homman tarkoitus onkin saada ihmiset pois kortistosta. Pian on joitainkymmeniä tuhansia uusia yrittäjiä joille ei tarvitse maksaa työttömyyskorvausta. Pannaan ne yrittämään.

    • Taksiton

      Vanhat taksiyrittäjät urputtavat vain ja ainoastaa siksi, että taksit ei enään tuotakkaan heille riittävästi rengin ajamana ja nyt he menettävät ainoat eläketulonsa, jotka olisivat saaneet roikottamalla taksiaan ns. eläkkeen tuottajana hautaan asti. Olisivat ahneuden sijasta maksaneet aikoinaan yrittäjäeläke maksunsa, niin ei tarvitsisi valittaa. Nyt auto ei tuotakkaan eläkerahoja palkkakuskin ajamana. Eli ahneella on paskanen loppu. Juuri tämän takia valtio poisti yläikärajan taksin ajajilta, että nämä lökäpöksyressukat voisivat ajaa itse, että saisivat edes jotakin vanhoilla päivillään. No eläkeaikaa voi viettää tietenkin myös tekemällä työtä. Eli se on ainakin varmaa, että taksikuskeissa alkaa näkymään entistä enemmän eläkeiän ylittäneitä kuskeja. He ovat juuri niitä ahneita taksiyrittäjiä, jotka halusivat autonsa olevan työssä rengin ajamana myös työvuoron ulkopuolella mitättömän vähäisiä eläkerahoja tuottamassa ja olivat vuosikymmeniä kaikkea mahdollista uudistusta vastaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      362
      4399
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1839
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1580
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1380
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1351
    7. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1345
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe