Apua tietäviltä

Uteliasmasis

Hei. Sain juuri kuulla, että minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja lääkäri sanoi että arvot ovat tosi alhaalla. Itse kun en tiedä noista arvoista oikeestaan mitään niin haluaisin kysyä kuinka paha on arvo 0.110 jos normaali arvo on 0.5-4.5 (tais olla tota luokkaa)

Lisäksi voiko jo kaksi vuotta piinannut sosiaalisten tilanteiden pelko johtua tästä, se iski vähän sen jälkeen kun sain akneni. Olen päässyt aknesta eroon, ja luulin pääseväni tästäkin sitä myötä mitta en päässyt... Ja kun sain kuulla tästä masennuin todella pahasti, en nähnyt tulevaisuudeltani mitään ja se suorastaan pelotti, tuli yksinäinen fiilis jne jne..
Jos joku on kokenut samaa tai edes samantapaista ja on päässyt siitä eroon kilpirauhasen parannuttua niin olisin tooosi kiitollinen ja helpottunut jos vähän kirjottelisitte tänne

20

185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ............

      Kysypä vielä mikä se tulos oli. Yleensä reilusti alle 1:n TSH tarkoittaa liikatoimintaa. Pelkkä TSH ei kerro tilanteestasi muutenkaan paljon mitään vaan pitää katsoa myös oireita ja vars. kilpirauhashormonitasoja.

      Kunhan saat asianmukaisen lääkityksen saattaa masennukset ja ahdistukset hyvinkin kadota ja ihokin parantua. Ei tässä ole mihinkään hätään syytä - nämä kilpirauhashommat saadaan kyllä yleensä hallintaan (vars. kun itsekin tutustut aiheeseen ja katsot, että hoitava lääkärisikin on ajan tasalla kilpirauhasvaivan hoidosta)

      • Ap..,,;

        Kiitos vastauksestasi, tuollaiset kommentit antavat toivoa. Varmistan asian heti kun pääsen lääkärin puheille tulos oli tosiaan luokkaa 0.100 en tiedä mikä tulos koska tämä on aika vieras juttu minulle. Ja tutustun tähän tähän joka päivä tunteja surffailen netissä. Ongelma on tällä hetkellä että lääkäri varasi minulle ajan kilpirauhasen röntgenkuvaukseen vasta 7.5, samalla hän kirjoitti reseptin propral nimiseen lääkkeeseen joka hillitsee punastumista ja jännittämisen oireita sos. tilanteissa, MUTTA hän pyysi minua olla syömättä näitä siihen asti kun olen käynyt röntgenissä. En oikein tiedä miten selviin 3 viikon päähän kun kouluunkaan en ole pystynyt lähtemään, viimenen jakso jäljellä, tähän asti olen jotenkin selvinnyt välttelemällä katseita ja piilottelemalla punastumista. Mutta en enää kestä, pelkästää luokassa istuminen on kärsimystä kun tietää että kohta kysytään jotain multa.. En tiedä miksi hän pyysi minua olla vetämättä noita propraleita, pakko jotenki selvitä.


      • ........
        Ap..,,; kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi, tuollaiset kommentit antavat toivoa. Varmistan asian heti kun pääsen lääkärin puheille tulos oli tosiaan luokkaa 0.100 en tiedä mikä tulos koska tämä on aika vieras juttu minulle. Ja tutustun tähän tähän joka päivä tunteja surffailen netissä. Ongelma on tällä hetkellä että lääkäri varasi minulle ajan kilpirauhasen röntgenkuvaukseen vasta 7.5, samalla hän kirjoitti reseptin propral nimiseen lääkkeeseen joka hillitsee punastumista ja jännittämisen oireita sos. tilanteissa, MUTTA hän pyysi minua olla syömättä näitä siihen asti kun olen käynyt röntgenissä. En oikein tiedä miten selviin 3 viikon päähän kun kouluunkaan en ole pystynyt lähtemään, viimenen jakso jäljellä, tähän asti olen jotenkin selvinnyt välttelemällä katseita ja piilottelemalla punastumista. Mutta en enää kestä, pelkästää luokassa istuminen on kärsimystä kun tietää että kohta kysytään jotain multa.. En tiedä miksi hän pyysi minua olla vetämättä noita propraleita, pakko jotenki selvitä.

        Ovatko oireesi siis enempikin liikatoimintaan viittaavia? Rauhasesi varmaan gammakuvataan (tämä on enempikin liikatoiminnan tutkimista varten). Propralilla voidaan hillitä lievempiä liikatoimintaoireita, sillä se vähentää varastohormoni T4:n muuntumista aktiiviseksi T3:ksi, jota liikatoimintaisella siis on liikaa. Jos on tulossa se gammakuvaus ehkä se Propral muuttaa luvauksen tulosta (juurikin mainitsemastani syystä johtuen)?? (nää on siis silkkaa arvailua, kannattaa varmistaa jostain mikä lähete sulla on ja lukeeko jossain niitä perusteita)


      • Ap..,;:
        ........ kirjoitti:

        Ovatko oireesi siis enempikin liikatoimintaan viittaavia? Rauhasesi varmaan gammakuvataan (tämä on enempikin liikatoiminnan tutkimista varten). Propralilla voidaan hillitä lievempiä liikatoimintaoireita, sillä se vähentää varastohormoni T4:n muuntumista aktiiviseksi T3:ksi, jota liikatoimintaisella siis on liikaa. Jos on tulossa se gammakuvaus ehkä se Propral muuttaa luvauksen tulosta (juurikin mainitsemastani syystä johtuen)?? (nää on siis silkkaa arvailua, kannattaa varmistaa jostain mikä lähete sulla on ja lukeeko jossain niitä perusteita)

        Nyt en kyllä muista oliko kyse liika- vai vajaatoiminnasta, en ole varma mainitsikokaan hän sitä, ainakin sanoi että on todella alhainen lukema. Onko sulla muuten kilpirauhassairautta kans ku tiiät näist,


      • Lisäys.
        Ap..,;: kirjoitti:

        Nyt en kyllä muista oliko kyse liika- vai vajaatoiminnasta, en ole varma mainitsikokaan hän sitä, ainakin sanoi että on todella alhainen lukema. Onko sulla muuten kilpirauhassairautta kans ku tiiät näist,

        Niin ja hän mainitsi jostain näytteen ottamisesta.


      • nupputuppu
        Lisäys. kirjoitti:

        Niin ja hän mainitsi jostain näytteen ottamisesta.

        Sulta otetaan varmaan ohutneulanäyte. :)


      • .................
        Lisäys. kirjoitti:

        Niin ja hän mainitsi jostain näytteen ottamisesta.

        Kyllä mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta (ja liikatoiminnastakin taitaa olla, sitä tosin ei silloin hoksattu tutkia ja oli hyvin ohimenevä vaihe ennen kunnolla vajaalle romahtamista). Kyllä mä luulen, että tarkoitti liikatoimintaa - siihen tuo röntgen-kuvauskin viittais (tavallisesti kilpirauhanen suojataan röntgen-säteiltä, mutta mm. liikatoiminnan diagnosoinnissa tästä varjoainekuvauksesta voi olla apua), vajaatoiminen kilppari lähetetään yleensä ultrattavaksi. Tässä sulle linkki gammakuvauksesta http://huslab.fi/ohjekirja/7605.html .

        Sitten saatetaan ottaa ohutneulanäyte (mihin lääkäri ehkä viittas), tämä otetaan yleensä ultrauksen yhteydessä (en tiedä voidaanko ottaa gammakuvauksen yhteydessä) - siitä näkee onko kilpirauhasen solurakenteeseen tullut muutoksia (nämä on siis yleensäottaen hyvälaatuisia - joskus löytyy syöpäkin, mutta elä siitä hättäile tässä vaiheessa yhtään).


      • Ap..,::;:.
        ................. kirjoitti:

        Kyllä mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta (ja liikatoiminnastakin taitaa olla, sitä tosin ei silloin hoksattu tutkia ja oli hyvin ohimenevä vaihe ennen kunnolla vajaalle romahtamista). Kyllä mä luulen, että tarkoitti liikatoimintaa - siihen tuo röntgen-kuvauskin viittais (tavallisesti kilpirauhanen suojataan röntgen-säteiltä, mutta mm. liikatoiminnan diagnosoinnissa tästä varjoainekuvauksesta voi olla apua), vajaatoiminen kilppari lähetetään yleensä ultrattavaksi. Tässä sulle linkki gammakuvauksesta http://huslab.fi/ohjekirja/7605.html .

        Sitten saatetaan ottaa ohutneulanäyte (mihin lääkäri ehkä viittas), tämä otetaan yleensä ultrauksen yhteydessä (en tiedä voidaanko ottaa gammakuvauksen yhteydessä) - siitä näkee onko kilpirauhasen solurakenteeseen tullut muutoksia (nämä on siis yleensäottaen hyvälaatuisia - joskus löytyy syöpäkin, mutta elä siitä hättäile tässä vaiheessa yhtään).

        Jos oli liikatoiminta niin toivottavasti saadaan nopeasti kuriin, koska en ainakaan kaipaa sitä ihme tautia jossa silmät pullottaa.

        Osaako joku sanoa, pääsenkö eroon sosiaalisten tilanteiden pelosta, punastumisesta ja hikoilusta tämän jälkeen. Ja pitääkö minun syödä lääkkeitä loppuelämäni vai paraneeko kilpirauhanen lopulliseati.


      • ....................
        Ap..,::;:. kirjoitti:

        Jos oli liikatoiminta niin toivottavasti saadaan nopeasti kuriin, koska en ainakaan kaipaa sitä ihme tautia jossa silmät pullottaa.

        Osaako joku sanoa, pääsenkö eroon sosiaalisten tilanteiden pelosta, punastumisesta ja hikoilusta tämän jälkeen. Ja pitääkö minun syödä lääkkeitä loppuelämäni vai paraneeko kilpirauhanen lopulliseati.

        Pyydä tutkimaan kilpirauhasen vasta-aineet (TPOAb ja TSHRAb), ne voi antaa osviittaa tulevasta. Joskus tilanne korjaantuu ajan kanssa itsestään, mutta jos on kilpirauhasen vasta-aineita se ennustaa mahdollisesti pysyväisluonteista kilpirauhasen toiminnan häiriötä (toiminnan laatu voi ajan mittaan vaihdella). Oikealla lääkityksellä kilpirauhasperäisistä oireista pitäisi päästä.


      • Ap.,,./:
        .................... kirjoitti:

        Pyydä tutkimaan kilpirauhasen vasta-aineet (TPOAb ja TSHRAb), ne voi antaa osviittaa tulevasta. Joskus tilanne korjaantuu ajan kanssa itsestään, mutta jos on kilpirauhasen vasta-aineita se ennustaa mahdollisesti pysyväisluonteista kilpirauhasen toiminnan häiriötä (toiminnan laatu voi ajan mittaan vaihdella). Oikealla lääkityksellä kilpirauhasperäisistä oireista pitäisi päästä.

        Kiitos paljon vastauksistasi, pyydän lääkäriä tosiaan tutkimaan tätä. Ilmeisesti näitä vasta-aineita ei pitäisi olla, itse en tiennyt koko jutusta. Pitää perehtyä lisää asiaan, kiitos kuitenkin sinulle avusta.


    • jh erik

      Lääkkeillä eroon huonosta itsetunnosta ja tommosesta luuseruudesta?? Hahaha sanon minä. Viinahan tähän auttaa hetkellisesti mutta että lääkkeillä. Vähän kun kysyisi että jos syön tätä nappia niin tuleehan minust kaunis , karismaattinen ja rohkea. tuleehan tuleehan? No ei tule! Muutos lähtee ihan sun omasta päästä.

      • kyllä se vaikuttaa

        Itsetuntoon vajaatoiminta!


      • Epätoivoinen
        kyllä se vaikuttaa kirjoitti:

        Itsetuntoon vajaatoiminta!

        Mullakin on kilpirauhasen vajaatoiminta, ja välillä se heittää jo hetkeksi liikatoiminnallekkin!
        Se diagnosoitiin pari vuotta sitten, ja koko tuon ajan se on heitellyt puolelta toiselle, ensin 3-6kk:n sykleissä, nyt koen kaikki mahdolliset (hyvä ok olo, liikatoiminta, sen helpottaminen, ja lopuksi vajaatoiminnan puolta) vain 2kk:n sisällä, vaikka koko tuon ajan olen ottanut ihan samaa lääkärin määräämää annosta Thyroxinia?!? Aivan kuin elimistö taistelisi jollakin lailla..Tuntuu että Thyroxin ei auta minulla ja haluaisin epätoivoisesti Armour Thyroidia, mutta mistä sitä täältä tuppukylältä saa..Lisäksi täällä on todella piittaamattomat tk-lääkärit, minua ei ole koskaan tutkittu sen kummemmin, otettu vain ne perusverikokeet, todettu sairaus ja lyöty Thyroxin kouraan vaikka en ole ollut siihen täysin tyytyväinen!
        Alan olla jo epätoivoinen, mistä saisin hoitoa??
        Ja uskon todella että vajaatoiminta aiheuttaa myös pelkotiloja, minullakin on ollut niitä yhtä kauan kuin on todennäköisesti ollut tämä sairauskin.
        Mistä tämä voi johtua, että arvoni heittelehtivät näin, kokoajan lyhyemmässä ajassa? Varsinkin tsh, t4 on ollut aina jokseenkin viitearvoissa, mutta tsh on välillä melkein 5, välillä melkein nollissa..
        Ei tämä tämmönen ole elämää, olen vasta nuori/c:...


      • teeäshoo
        Epätoivoinen kirjoitti:

        Mullakin on kilpirauhasen vajaatoiminta, ja välillä se heittää jo hetkeksi liikatoiminnallekkin!
        Se diagnosoitiin pari vuotta sitten, ja koko tuon ajan se on heitellyt puolelta toiselle, ensin 3-6kk:n sykleissä, nyt koen kaikki mahdolliset (hyvä ok olo, liikatoiminta, sen helpottaminen, ja lopuksi vajaatoiminnan puolta) vain 2kk:n sisällä, vaikka koko tuon ajan olen ottanut ihan samaa lääkärin määräämää annosta Thyroxinia?!? Aivan kuin elimistö taistelisi jollakin lailla..Tuntuu että Thyroxin ei auta minulla ja haluaisin epätoivoisesti Armour Thyroidia, mutta mistä sitä täältä tuppukylältä saa..Lisäksi täällä on todella piittaamattomat tk-lääkärit, minua ei ole koskaan tutkittu sen kummemmin, otettu vain ne perusverikokeet, todettu sairaus ja lyöty Thyroxin kouraan vaikka en ole ollut siihen täysin tyytyväinen!
        Alan olla jo epätoivoinen, mistä saisin hoitoa??
        Ja uskon todella että vajaatoiminta aiheuttaa myös pelkotiloja, minullakin on ollut niitä yhtä kauan kuin on todennäköisesti ollut tämä sairauskin.
        Mistä tämä voi johtua, että arvoni heittelehtivät näin, kokoajan lyhyemmässä ajassa? Varsinkin tsh, t4 on ollut aina jokseenkin viitearvoissa, mutta tsh on välillä melkein 5, välillä melkein nollissa..
        Ei tämä tämmönen ole elämää, olen vasta nuori/c:...

        Tsh ei aiheuta minkäänlaisia fysiologisia tuntemuksia oli sitten 0 tai 5. Syy muualla. Olisiko autoimmuunitulehdus, pyydä tsekkaan kaikki kilpparin tulehdusarvot.


      • Piti tämäkin nähdä..

        No siinäpä vastaus joka on niin syvältä kuin sen kirjoittajakin. Kyllä huomaa, ettet tajua hevon helkuttia kilpirauhassairauksista ja toivoa sopii, ettet itse koskaan sairastu sillä silloin tulet tietämään sen, että niiden oireiden kanssa voit olla kirjaimellisesti kusessa ilman lääkitystä!! Kaikenlaisia "viisaita" sitä päästetään suutaan aukomaan...


      • teeäshoo
        Piti tämäkin nähdä.. kirjoitti:

        No siinäpä vastaus joka on niin syvältä kuin sen kirjoittajakin. Kyllä huomaa, ettet tajua hevon helkuttia kilpirauhassairauksista ja toivoa sopii, ettet itse koskaan sairastu sillä silloin tulet tietämään sen, että niiden oireiden kanssa voit olla kirjaimellisesti kusessa ilman lääkitystä!! Kaikenlaisia "viisaita" sitä päästetään suutaan aukomaan...

        Satuimpa sopivasti. Minulla valitettavasti on vajaatoiminta siksi kai olenkin näin syvältä. TSH, oli sitten matala tai korkea ei silti edelleenkään aiheuta fysiologisia tuntemuksia. Se on aivan yleisesti tiedetty asia.


    • Yks vaan

      Miksi vain TSH mitattu? Pitää mitata samaan aikaan myös kilpirauhashormoni T4V, jotta voidaan päätellä jotain. TSH on vain aivolisäkkeen tuottama ns. säätöhormooni kilpirauhaselle. Kilpirauhanen tuottaa T4 hormoonia josta osa muttuu T3 hormooniksi. T4V on Vapaa T4 hormooni.

      • epätoivoinen

        On minusta otettu joka kerta, 3 kk välein sekä tsh että t4, mutta niinkuin tuossa kirjoitin, t4 on aina ollut viitearvojen sisällä (mikä on kyllä aika leveä haarukka), kun taas tsh seilaa laidasta laitaan ja olotilat myös sen mukaan!!
        ..On hiukan vaikea uskoa että tsh-arvo ei aiheuta fysiologisia tuntemuksia, kun tiedän joka kerta jo ennen verikoetta missä mennään, sen verran rajulta tuo heilahtelu ainakin minulla tuntuu?!! Ero n.0 ja 5:n välillä on kuin yö ja päivä, eikä valitettavasti kumpikaan niistä silti hyvä olotilalle!


      • epätoivoinen
        epätoivoinen kirjoitti:

        On minusta otettu joka kerta, 3 kk välein sekä tsh että t4, mutta niinkuin tuossa kirjoitin, t4 on aina ollut viitearvojen sisällä (mikä on kyllä aika leveä haarukka), kun taas tsh seilaa laidasta laitaan ja olotilat myös sen mukaan!!
        ..On hiukan vaikea uskoa että tsh-arvo ei aiheuta fysiologisia tuntemuksia, kun tiedän joka kerta jo ennen verikoetta missä mennään, sen verran rajulta tuo heilahtelu ainakin minulla tuntuu?!! Ero n.0 ja 5:n välillä on kuin yö ja päivä, eikä valitettavasti kumpikaan niistä silti hyvä olotilalle!

        Kuinka monta vuotta siinä menee yleensä että arvot ovat thyroxinilla vihdoin asettuneet suhkot tasaiseksi? Vai tasoittuvatko ne joillakin koskaan?
        Mulla tätä rumbaa on jatkunut nyt jo 2 vuotta, enkä jaksaisi enää odottaa, josko tuo hemmetin lääke alkaisi vihdoinkin tepsimään!!
        eiköhän se jo tuossa ajassa olisi tepsinyt jos kerta on tepsiäkseen/c:..?


      • ..................
        epätoivoinen kirjoitti:

        Kuinka monta vuotta siinä menee yleensä että arvot ovat thyroxinilla vihdoin asettuneet suhkot tasaiseksi? Vai tasoittuvatko ne joillakin koskaan?
        Mulla tätä rumbaa on jatkunut nyt jo 2 vuotta, enkä jaksaisi enää odottaa, josko tuo hemmetin lääke alkaisi vihdoinkin tepsimään!!
        eiköhän se jo tuossa ajassa olisi tepsinyt jos kerta on tepsiäkseen/c:..?

        Pointti on siinä, että T4V:kin pitää saada sopivalle tasolle. Ne varsinaiset kilpparihormonit (T4 ja T3) on ne jotka oireet aiheuttaa/oireet poistaa. Kuten sanoit viite on laaja, mutta siellä viitteen sisällä on sulle sopiva "ikkuna" (joka on aika pieni - ehkä pari yksikköä), jossa voit tod. näk. hyvin. TSH nousee, kun T4V laskee. Oletko verrannut TSH:tasi ja T4V:täsi keskenään? Sieltä voi hyvinkin löytyä tietty kuvio. Kun saat T4V:n pysymään lääkityksellä sopivalla tasolla ei TSH:llakaan ole syytä heilua. Jos kilpirauhasen oma tuotanto vielä kovasti vaihtelee tai lääkkeenottotavoissa, muissa lääkityksissä jne. tapahtuu muutoksia ei ole muuta mahdollisuutta kuin jatkaa oikean annoksen metsästystä.

        Itse olen ollut 9 vuotta läkityksellä ja edelleen joudun aika usein säätämään annoksia. En siti ole luovuttamassa, sillä (itsetuntemuksen avulla ja maltillisilla säädöillä) aina löydän sen paikan, joka on sillä hetkellä hyvä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe