Millon pentu rauhoittuu?

Ikuinen hulivili

Elikkä niin?:)
Milloin koirat rauhoittuvat? Vai rauhoittuvatko koskaan?:)
Milloin koirasta ei puhuta enää "pentuna" ?
Itselläni on 8 kk ikäinen koirA jolla riittää virtaa niin hirveästi että välillä menee hermot...

Tänäänkin oli silpunnut vessapaperirullan pitkin kämppää...
Tuntuu että koira vaatii ihan jatkuvaa huomiota.
Käytän sitä jo puolentoistatunnin lenkeillä metsässä, missä saa juosta vapaana, mutta silti on virtaa täynnä kun kotiin päästää.
Jos en leiki sen kanssa jatkuvasti niin koira käy samantien osoittamaan mieltään.
Tekee jotain kiellettyä ja katsoo samalla "ivallisesti " minua.
Viimeisenä keinona koira pissii matolle, mikä on ehdottaman kiellettyä!:)

Rakastan koiraani, mutta välillä pelottaa jos se ei rauhoitu koskaan...huokaus

11

7325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutua

      8kk on kakara vielä kaikin puolin. Toiset 8kk vielä riittää virtaa.

    • inku-vinku

      Tuon ikäinen tarvitsee haastavaa tekemistä, leikkiminen vain villitsee sitä lisää. Tottelevaisuuskoulutusta nyt kehiin.
      Kehittele koiralle harrastus tai "töitä" jota se voi opetella, johon se voi suunnata toimintatarmoaan.
      Pari - kolmevuotiaana koira on henkisesti aikuinen, ja levoton käytös loppuu.

    • murrmur

      Pelkkä lenkkeily ei kuluta sitä energiaa. Aivo jumppaa kehiin keskit sille luvallista tekemistä missä on haastetta ja joutuu käyttämään aivojaan sillai se energia purkautuu paremmin :)

    • PeVi kunniaan

      Tuntuu että koirasi käy ylikierroksilla. Paljonko annat sille huomiota?
      Jatkuva koiralle höpöttäminen a leikittäminen on tarpeetonta. Koiran voi ja pitääkin jättää välillä huomiotta, jotta se osaa arvostaa sinun huomiotasi ja oppii rauhoittumaan.
      Toki näissä on koirakohtaisia eroja, muistaakseni liittyi hermorakenteeseen.

      Itselläni on 3kk ikäinen koira joka osaa rauhoittua, mutta saa toki mahdottomia hepuleitakin ja sehän kuuluu ikään ja asiaan. Silloin kun repii, puree, hyppii ja remuaa liiaksi, niin laitan koiran hetkeksi arestiin.
      Koira saa juoksennella vapaana pihalla ja käymme kerran/parikertaa päivässä pienellä lenkillä. Leikin koiran kanssa mutta ainoastaan omasta aloitteestani ja minä myös aina lopetan leikin.
      Pentu seuraa innolla minun tekemisiään ja odottaa josko teettäisin hänellä jonkin jutun josta saisi palkinnon. Silittelen ja hellin ja pidän koiraa paljon sylissäni, mutta aina omasta aloitteestani.

      Tuntuu siltä että koirasi kaipaisi pientä palautetta siitä mikä on soveliasta ja mikä ei ja kuka määrää.
      Oletteko harjoitelleet tottelevaisuutta?
      Se tuo sinulle auktoriteettiä ja antaa koiralle onnistumisen iloa.

      Vaikka koira on vielä pentuinen/murkkuikäinen niin kyllä perusasiat pitäisi kuitenkin olla hallussa. Selvästi se sua juoksuttaa kun huomaa että kusemalla matolle saa tuon ihmisen liikkeelle ja jotain huomiota.

      Eli sinuna minä aloittaisin sillä, että koittaisin olla yhden päivän kokonaan huomioimatta koiraa, ei hyvää eikä pahaa huomiota. Vaikka repii paperia tai kusee matolle, niin kylmän rauhallisesti nouset ja siivoat sotkut, mutta et puhu koiralle etkä etenkään ota katsekontaktia.
      Toki ruokit koiran ja käytät remmilenkillä, mutta ei muuta.

      • PeVi kunniaan

        Vielä enemmän suosittelisin käymään kouluttajan luona, joka näkee sinun ja koirasi suhteen ja osaa antaa tarkat ohjeet.
        Itseolen nyt pevi-menetelmällä kasvattanu pentuani reilun kuukauden ja toivon mukaan meidän ei tarvitse ammattilaisen jutuille mennäkkään missään vaiheessa, kun alusta asti pidetään säännöistä kiinni.
        Toki murkkuikä tekee varmastikkin koirasta korvattoman, mutta sitä varten mulla on liina, jonka avulla sitten reenataan vapaana oloa.


      • Anonyymi

        ???
        Erikoinen vastaus. Päivän ajan dissaa koiraansa ja sen jälkeen kaikki on okei?
        Ei onnistu.
        A) koira ei ymmärrä miksi sitä EI huomioida
        B) koiralla on oikeus kontaktiin ihmisensä kanssa, itse asiassa kontakti ihmiseen on edellytys, että koirasta kasvaa hyvä koira ja kaveri

        Nuoret koirat ovat energisiä, ihan luonnollinen asia. Samalla tavalla kuin lapsissa on virtaa, ellei heitä tukahduteta, myös koiran- ja kissanpennuilla on virtaa, mikä pitää kanavoida toimintaan. Pelkkä kävely ei riitä monellekaan koiralle. Koira, rodusta riippuen, tarvitsee sopivaa toimintaa. Hajuhommat väsyttää koiraa tehokkaasti, samoin koirapuistossa painiminen ja juokseminen.
        Ihminen ei voi koskaan tyydyttää koiran tarpeita, jos näin kuvittelee, saa itselleen suhteellisen vaativan, jopa rasittavan aikuisen koiran. Koira tarvitsee toimintaa, älyllisiä haasteita ja mieluiten myös muiden koirien seuraa.

        Mulla on 7kk ikäinen isohko sekarotuinen, me ollaan ulkona n. 4h päivässä, noin 1,5-2h kuluu koirapuistossa muiden koirien kanssa peuhatessa, loput 2,5h menee ulkona ja metsässä kaikkea haistellen. Tämä koira ei touhua omiaan eikä tee pahojaan.
        Sillä on jatkuva koulutus päällä, joka päivä teetän oppimisharjoituksia. Joka päivä opetellaan mm. odottamista, aina vähän kauemmin.
        Jos vaivautuu koiran ensimmäisen elinvuoden aikana joka päivä kouluttamaan koiralle perusteita ja tapoja, pääsee myöhemmin helpommalla.


    • Ikuinen hulivili

      Olen opettanut koiralle "temppuja" kyllä ja osaakin todella hienosti kunhan saa sen makupalan palkkioksi.

      Istu,maahan,ryömi,paikka,hae lelu,tassu nämä ainakin osaa hyvin:)

    • 8+1

      Minulla on 11kk ikäinen terrieri. Näyttää jo, ihme kyllä, vähän rauhoittuneen ihan niistä pikkupentuajoista. Kyllä se päivittäin innostuu riehumaan ja touhuamaan mutta erona on se että se kuuntelee kun komentaa tai toruu. Tai ihan vaan kun ihmiset rauhoittuvat sohvalle niin aika nopeasti koirakin tulee viereen makaamaan. Pikkuisena meni melkein koko ajan jossain, nyt jo relaakin vähän.

    • jaksa vielä

      2-4vuotiaana pitäisi rauhoittua

    • Siis käyt vaan sen kerran päivässä 1,5h lenkin? Meil on 8kk welsh corgi cardigan minkä kans kävellään 3-4kertaa päivässä ja 30min-2h. Sit sil on viel oma aitaus missä se on monta tuntii päivässä ja leikitään sen kans paljon päivän aikana, silti se on aika niin paljon adhd, mut toki jo alkanu rauhoittumaan. Ja se ei ei käy asioillaan siinä aitauksessa, ellei oo pakko, eikä sisällekkään..
      Eli kehittele sille lisää tekemistä tai tee asioita mis menee enemmän energiaa. Vaikka pyöräily koira hihnas.

      • Anonyymi

        Jopa 8h kävelyä päivässä ja monta tuntia tarhassa...onko muuta elämää kun yöt kuitenkin nukutaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      3291
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2151
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1925
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe