Asunto omaksi vuokraa maksaen?.

Millitön

Onko kellään kokemusta tai tietoa? Miten onnistuisi ja onko kellään kokemusta tai tietoa vuokralla maksetusta omakotitalosta/rivarista ym.. Tarkoitan siis yksityistä asuntoa en osaomistusasuntoa.

28

9872

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ndlfögkf

      Kerro vähän tarkemmin mitä tarkoitat. Siis "ostaisit" asunnon, mutta maksaisit sen vuokranomaisissa erissä omistajalle kaikki talon muut kulut, rempat jne? Vai mitä tarkoitit? Jossain muutamassa vuodessa vai?

    • Kannattako

      Kyllä toi onnistuu.
      50 m2 kaksio stadista. Hinta maksat vuokran 800€/kk velan lyhennyksen vaikka 300€/kk. Saat joskus asunnon lapsen lapsiltani omaksesi. Ihan hyvä ajatus mutta ei oikein toimi.

    • Vuokraaminen ja ostaminen ovat kaksi niin kovin eri käsitettä, että niiden yhdistäminen asuntokaupassa ei taida onnistua.

      Osamaksukauppa on sitten eri asia. Sitäkö tarkoitat?

      • Millitön

        Olen harkinnut ok talon myyntiä niin että vuokralainen maksaa vuokralla talon minulle. Osamaksukauppaahan se olisi.kyselen siksi että onko jollain tietoa tai omaa kokemusta tällä tavalla vuokraamisesta? Tiedän toki.ettei se helpolla tietysti mene ja ilman erimielisyyksiäkään välttämättä mutta haluaisin antaa mahdollisuuden jollekin perheelle. Kokemuksia haluaisin kuulla ja mielipiteitä asiasta


      • 7yy3knv
        Millitön kirjoitti:

        Olen harkinnut ok talon myyntiä niin että vuokralainen maksaa vuokralla talon minulle. Osamaksukauppaahan se olisi.kyselen siksi että onko jollain tietoa tai omaa kokemusta tällä tavalla vuokraamisesta? Tiedän toki.ettei se helpolla tietysti mene ja ilman erimielisyyksiäkään välttämättä mutta haluaisin antaa mahdollisuuden jollekin perheelle. Kokemuksia haluaisin kuulla ja mielipiteitä asiasta

        Kuka maksaa mahd. remontit? Ostaja-vuokralainen vai sinä? Esimerkkinä tilanne pintaremontista: ostajalla on laatutietoinen ja tarkka maku, ja hän tietysti kotiinsa haluaa sellaiset tapetit ja keittiönkaapit kuin haluaa. Omistaja ei ehkä normaalissa vuokratilanteessa yleensä olisi valmis kustantamaan niitä hintavimpia vaihtoehtoja vain esteettisistä syistä. Vuokralallaostaja toisaalta taas ei välttämättä "uskalla" sijoittaa hirveitä summia taloon, joka välttämättä loppupeleissä ei jääkään hänelle. Mitä tehdä?
        Entä isommat, pakolliset remontit?
        Itse ajattelisin ehkä niin, että omistaja maksaa remontit, mutta ne siirretään asunnon kokonaishintaan, jolloin maksuaika pitenee. Vuokralainen saa valita haluamansa materiaalit, hänhän ne lopulta maksaa (joko itselleen tai myyjälle).

        (En tiedä millaista suunnitelmaa osamaksun kanssa ajattelit, mutta olen lukenut mallista, jossa asunto ostetaan vuokralla omaksi niin, että mikäli maksuohjelma jää kesken, katsotaan maksettuja eriä normaalina vuokrana eli "menetettynä rahana" vuokralaisen kulmasta, eikä varsinaisena osamaksuna, jolloin vuokralainen omistaisi kokoajan enenevissä määrin asuntoa yhdessä alkuperäisen omistajan kanssa.)

        Minkälainen talo sulla on myynnissä?


      • Millitön
        7yy3knv kirjoitti:

        Kuka maksaa mahd. remontit? Ostaja-vuokralainen vai sinä? Esimerkkinä tilanne pintaremontista: ostajalla on laatutietoinen ja tarkka maku, ja hän tietysti kotiinsa haluaa sellaiset tapetit ja keittiönkaapit kuin haluaa. Omistaja ei ehkä normaalissa vuokratilanteessa yleensä olisi valmis kustantamaan niitä hintavimpia vaihtoehtoja vain esteettisistä syistä. Vuokralallaostaja toisaalta taas ei välttämättä "uskalla" sijoittaa hirveitä summia taloon, joka välttämättä loppupeleissä ei jääkään hänelle. Mitä tehdä?
        Entä isommat, pakolliset remontit?
        Itse ajattelisin ehkä niin, että omistaja maksaa remontit, mutta ne siirretään asunnon kokonaishintaan, jolloin maksuaika pitenee. Vuokralainen saa valita haluamansa materiaalit, hänhän ne lopulta maksaa (joko itselleen tai myyjälle).

        (En tiedä millaista suunnitelmaa osamaksun kanssa ajattelit, mutta olen lukenut mallista, jossa asunto ostetaan vuokralla omaksi niin, että mikäli maksuohjelma jää kesken, katsotaan maksettuja eriä normaalina vuokrana eli "menetettynä rahana" vuokralaisen kulmasta, eikä varsinaisena osamaksuna, jolloin vuokralainen omistaisi kokoajan enenevissä määrin asuntoa yhdessä alkuperäisen omistajan kanssa.)

        Minkälainen talo sulla on myynnissä?

        Ajattelin että talolle sovittaisiin hinta nyt siinä kunnossa kun se on. Talosta on tehty aiemmin kuntotarkastus joten puutteet on tiedossa.
        Vuokralainen maksaa vuokraa tietyn summan kuukaudessa ja vähentää talon hintaa näin. Remontit hän tekee kuin omaansa, näin ei olisi näkemyseroja sen suhteen.
        Riskinsä tässä on molemmin puolin olemassa toki mutta jos ei riskiä ota saako mitään?
        Tuo malli on juuri sellainen vuokralaisen riski joka on otettava mutta kyllähän se sitten kannustaa kun tietää että omaan pussiin se vuokra sitten menee.
        Tuo kohde on oktalo jota en itse tarvitse ja en jaksa remonttia tehdä.jos teettäminen remontin ei se kelpaisi kuitenkaan kun kaikilla on oma makunsa olisi se helpompi tehdä asujen itse.
        Vaihtoehtona olisi tietysti tehdä diili jonkun kanssa kuka haluaisi sijoittaa remonttiin sekä työhön ja myydä talo valmiina ,näin molemmat saisivat omansa pois talon myynnin jälkeen.
        Kiitos kun jaatte mielipiteenne ja ajatuksenne reilusti siitä on apua minulle.


      • 7kyy
        Millitön kirjoitti:

        Ajattelin että talolle sovittaisiin hinta nyt siinä kunnossa kun se on. Talosta on tehty aiemmin kuntotarkastus joten puutteet on tiedossa.
        Vuokralainen maksaa vuokraa tietyn summan kuukaudessa ja vähentää talon hintaa näin. Remontit hän tekee kuin omaansa, näin ei olisi näkemyseroja sen suhteen.
        Riskinsä tässä on molemmin puolin olemassa toki mutta jos ei riskiä ota saako mitään?
        Tuo malli on juuri sellainen vuokralaisen riski joka on otettava mutta kyllähän se sitten kannustaa kun tietää että omaan pussiin se vuokra sitten menee.
        Tuo kohde on oktalo jota en itse tarvitse ja en jaksa remonttia tehdä.jos teettäminen remontin ei se kelpaisi kuitenkaan kun kaikilla on oma makunsa olisi se helpompi tehdä asujen itse.
        Vaihtoehtona olisi tietysti tehdä diili jonkun kanssa kuka haluaisi sijoittaa remonttiin sekä työhön ja myydä talo valmiina ,näin molemmat saisivat omansa pois talon myynnin jälkeen.
        Kiitos kun jaatte mielipiteenne ja ajatuksenne reilusti siitä on apua minulle.

        Ongelmana ostajan näkökulmasta tuossa on se, että talon pitäisi olla sellaisenaan asukasta miellyttävä. Ei kukaan omalla rahalla remontoi toisen taloa. Mitään takeita ostajalle ei ole saada vuokrilleen vastinetta; mitä jos kesken kaiken päätätkin myydä talon kerralla jollekin toiselle? Tai keksit jotain muuta.

        Itse olen ollut tilanteessa, jossa harkitsin okt:n osittaista ostamista / maksamista vuokralla (olisin alkuun maksanut vuokraa muutaman vuoden, jonka jälkeen lunastanut talon niin, että maksetut vuokrat olisi vähennetty alunperin sovitusta myyntihinnasta). No, se kaatui mm. siihen remontointiin. Sisustus ei ollut lainkaan miellyttävä, ja olisi mennyt vähintään 10K ensihätään pintaremonttiin, jotta talo olisi ollut itselleni asuttavassa kunnossa. En halunnut elää edes muutamaa vuotta muovimattojen ja rumien seinäpintojen kanssa. Myyjä ei oikeastaan nähnyt syytä remontoida, tai sitten hänellä ei ollut varaa irrottaa siihen rahaa.

        Myyjän kannalta asiassa ei ole mitään riskiä (ellei vuokralaisen pitämistä ylipäänsä pidä riskinä).

        Mukava idea noin muuten kyllä, kun kaikki tarvitsevat, halukkaat ja maksukykyiset eivät tänä päivänä kuitenkaan saa pankista lainaa kotia varten.


      • Hankalaa hommaa
        Millitön kirjoitti:

        Olen harkinnut ok talon myyntiä niin että vuokralainen maksaa vuokralla talon minulle. Osamaksukauppaahan se olisi.kyselen siksi että onko jollain tietoa tai omaa kokemusta tällä tavalla vuokraamisesta? Tiedän toki.ettei se helpolla tietysti mene ja ilman erimielisyyksiäkään välttämättä mutta haluaisin antaa mahdollisuuden jollekin perheelle. Kokemuksia haluaisin kuulla ja mielipiteitä asiasta

        Tuleehan noita kysymyksiä loputtomasti. Miten taloa hallitaan, kun sen omistus muuttuu liukuvasti? Miten vuokra muuttuu omistuksen siirtyessä? Käytännössä suurimpana ongelmana ovat varmaan vakuusjärjestelyt. Ilman vakuuksia vähittäismaksaja voi menettää koko maksamansa summan.

        Kun omistuksen siirtämiseen liittyy erilaisia veroja ja laillisia ilmoituksia, tuskin voi ajatella että jokaisen erän jälkeen tehdään kauppakirja esimerkiksi prosentin muutoksesta. Kuka siis omistaa talon, kun siitä on maksettu esimerkiksi 30 %? Miten turvataan siinä tilanteessa myyjän enemmistöomistus ja mitä ostaja on saanut vakuudeksi maksamastaan kauppahinnasta? Tavanomainen kiinnitys on tällaiselle muuttuvalle ja kasvavalle velalle perin jäykkä menettely.


      • kansakoulunkäynyt

        Höpsistä. Vaihdat vain vuokranmaksun lainan lyhennykseen.
        Älkää antako käsitteiden hämätä. Helppoa ja yksinkertaista se on.


      • Anonyymi
        Hankalaa hommaa kirjoitti:

        Tuleehan noita kysymyksiä loputtomasti. Miten taloa hallitaan, kun sen omistus muuttuu liukuvasti? Miten vuokra muuttuu omistuksen siirtyessä? Käytännössä suurimpana ongelmana ovat varmaan vakuusjärjestelyt. Ilman vakuuksia vähittäismaksaja voi menettää koko maksamansa summan.

        Kun omistuksen siirtämiseen liittyy erilaisia veroja ja laillisia ilmoituksia, tuskin voi ajatella että jokaisen erän jälkeen tehdään kauppakirja esimerkiksi prosentin muutoksesta. Kuka siis omistaa talon, kun siitä on maksettu esimerkiksi 30 %? Miten turvataan siinä tilanteessa myyjän enemmistöomistus ja mitä ostaja on saanut vakuudeksi maksamastaan kauppahinnasta? Tavanomainen kiinnitys on tällaiselle muuttuvalle ja kasvavalle velalle perin jäykkä menettely.

        Lyhyesti vastattuna homma tomii melko samalla kaavalla kuin pankin rahoittaessa omakotitalon kaupoissa.
        Panttikirjat ovat velan panttina pankissa tai tässä tapauksessa myyjällä ja vapautuu sitä mukaa kuin velka pienenee.
        Mikäli velka jää maksamatta on pantinhaltijalla mahdollisuus realisoida vakuus eli käytännössä kyseinen kohde.
        Kaikille osapuolille on paras vaihtoehto se että ongelmien sattuessa neuvotellaan maksujärjestelyiden osalta sopiva ratkaisu. Näin toimii myös vastuullinen rahoittajapankki mikäli velallisella on jokin yllättävä ongelma kuten mm. työttömyys, sairaus, kuolemantapaus tms...
        Vuodenvaihteessa tuli tehtyä vuokraamalla omaksi kauppa.


    • Hhhhhhjjjjjj

      Onko kellään oikeita kokemuksia tällaisesta ?

      • Anonyymi

        Kaikista asioista voi tehdä monimutkaista ja hankalaa kun oikein yrittää. Ja lisäksi käsittää asioita tahallaan väärin kuten on yleinen tapa.
        Itsellä on hyviä kokemuksia vuokraamalla omaksi kaupoista kiinteistöjen osalta useamman kohteen tiimoilta. Olen ollut ostajana ueammassa kuin yhdessä kaupassa ja myyjänä useammassa kuin parissa kaupassa.
        Hyvin on toiminut...


    • 20vuotta_ja_sikana
    • hannemaaria

      Myö tehdään niin, että maksetaan taloa vuokralla. Meni niin kehnosti kaupaksi muuten, niin kun suurin osa taloista meilläpäin.
      Tehtiin sellainen sopimus myyjän kanssa, että joutuu maksamaan 2000€ sopimuksen purkamisesta sakkoa. Eli hän ei voi myydä toiselle, eikä me lähteä, ellei tule aivan pakko.
      Kaikki eivät saa pankista lainaa vaikka maksukykyä olisi!

      • Anonyymi

        Ollaan ostettu ja myyty omakoti-kiinteistöjä osamaksulla vuosikymmenien aikana useita.
        Selkeät sopimukset ja panttikirjat myyjällä kunnes vapauttaa niitä maksuerien karttuessa. Häntäpäästä tietysti.
        Vaatii aina kaupanvahvistajan toisin kuin osakehuoneistoissa.


    • Itse haluaisin omakotilan vuokralla omaksi maksaen.Kun luottotiedot ovat menneet,ei pankista tai muualtakaan mahdollisuutta saada lainaa rahaa talon ostoon. Itse asuin isossa omakotitalossa aikanaan ja tiedän mitä työtä talo/kiinteistö vaatii, jotta se pysyy kunnossa.Ja kun tietää että joka kuukausi maksaa taloa itselleen,mieluusti sitä kokoajan päivittää,kunnostaa ja tekee uutta.Ja jos tulisi tilanne että vuokraa ei maksaisi,omistaja saisi ainakin talonsa entistä ehompana takaisin.Vaikka itselläni on vakituinen työpaikka LVI-Projektipäällikkönä ja osaan rakennustöitä tehdä/hyvätuloinen,on harmi etten todennäköisesti koskaan saa mahdollisuutta vuokralla maksaa omakotitaloa itselleni.Tietysti vuokralainen maksaa kaikki taloon liittyvät kustannukset sovitun vuokran lisäksi,onhan talo ns.vuokralaisen hallinnassa ja vastuussa talonomistajalle, kunnes sovittu summa on kokonaisuudessaan maksettu.Henkilö joka todella aikoo näin maksaa tulevaa taloaan,hän pitää siitä huolta kuin jo omaansa,sillä jonainpäivänä tämä talo/kiinteistö on hänen.Talon tulisi olla iso,koska lapsia on useita vaimo.Ja koska hänelläkin on luotot mennyt aikanaan,ei onnistu myös hänenkään kautta saada lainaa mistään.Nyt asumme vuokralla ja maksamme 109 neliöisestä rivariasunnosta Nurmijärvellä 1400€/kk:ssa sähköt,vedet jne.Kun sillä hinnalla voisi maksaa omaa taloa ja sijoittaa remonteilla ja kunnostuksilla omaa taloa.Jos vain jollakin on vinkki antaa,kuka voisi talonsa vuokralla myydä omaksi,mieluusti vinkit olisivat paikallaan. Ehkä sellainen ihminen jolla on paljon rahaa ja taloja/kiinteistöjä, voisi lähteä antamaan mahdollisuutta lapsiperheelle.

      • Anonyymi

        Vieläkö tämä tilanne on ajankohtainen? Minä haluaisin myydä taloni tällä systeemillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vieläkö tämä tilanne on ajankohtainen? Minä haluaisin myydä taloni tällä systeemillä.

        Missä päin ja minkä kokoisesta kyse,voisin olla kiinnostunut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä päin ja minkä kokoisesta kyse,voisin olla kiinnostunut

        Laitatko lisätietoa sähköpostiin niin voin antaa puhelinnumeron [email protected]


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vieläkö tämä tilanne on ajankohtainen? Minä haluaisin myydä taloni tällä systeemillä.

        Olisin kiinnostunut kuulemaan mimmosesta talosta kyse [email protected]


    • Anonyymi

      Etelä-pohjanmaalla olisi taajaman ulkopuolella vanhempi talo isolla tontilla.
      Itse miettinyt tätä vaihtoehtoa kun yksin en jaksa sairauteni takia hoitaa ja talo liian iso yksinäiselle. joten vuokralle menisin mielelläni.
      jos kiinnostaa niin keskustellaan
      0405924805

    • Anonyymi

      Minuakin kiinnostaisi vuokran maksulla omaksi ostaminen. Omakotitalosta olisin kiinnostunut, saisi olla vähintään 4H+K kun meillä useampi lapsi.

      • Anonyymi

        Miksi kukaan talon omistaja suostuisi tuollaiseen järjestelyyn, kun talon voi vuokrata muutenkin ja säilyttää omistus?
        Ehkä silloin, jos talon sijainti ja kunto on sellainen, ettei sitä saa myytyä tavallisella kaupalla, mutta et sinäkään halua sellaista taloa maksaa vuokrina itsellesi. Joten unohda koko juttu.


      • Anonyymi

        Meillä on muutama "ylimääräinen" kiinteistö joista voisi luopua esimerkiksi viiden-kuuden vuoden vuorasopimuksen päätyttyä muutaman kymppitonnin lunastushintaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä on muutama "ylimääräinen" kiinteistö joista voisi luopua esimerkiksi viiden-kuuden vuoden vuorasopimuksen päätyttyä muutaman kymppitonnin lunastushintaan.

        Hei. Olisi kiva kuulla näistä enemmän.


    • Anonyymi

      Minulla on. Tosin se "vuokra" oli pankista otettua lainaa. Oletko kuullut sellaisesta?

      • Anonyymi

        Googleta "luottotiedot meni ilman omaa syytä"


    • Anonyymi

      Ite ostin nykyisen tilani vuokralla omaksi. Vuokraa maksoin väh.1000€/kk ja kaikki ylläpitokulut,tienhoito,vero,jäte,vakuutus,jne maksut ja tietenki kaikki remppakukut jos niitä oli/tuli. Maamittauslaitokseen olin rekattu haltija ,jos oisin purkanu sopparin ennen ku koko tila maksettu ei olis omistaja ollu velvollinen korvaamaan euroakaan takasin mitä olin remppoihin jne laittanu. Viimesen vuokran ku maksoin,käytiin tekee paperit maksettiin kaupanteko kulut puoliks ja ite maksoin sit laihuudatuksen yms kulut.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      333
      3739
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1689
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      1448
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1300
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1270
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      57
      1254
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1211
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe