Shimanon sarjat

MinäQ

Shimanolla on laaja sarja eri osakokonaisuuksia.
Mutta mistä niissä maksetaan? Mitä eroa niissä oikein on?

21

469

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Clement

      Niissä maksetaan tunteesta. Siitä, että TIETÄÄ että fillarissa on parhaat mahdolliset osat (sama tarina koskee myös muita laatumerkkejä) Jos ajaa silmät ummessa, eikä välitä siitä "tunteesta" ei huomaa käytössä mitään eroa. Sähköllä toimivissa tietenkin huomaa, mutta muuten ei. Politiikkahan on ollut, että "tämän vuoden uutuus" on ensi vuonna se toiseksi paras sarja jne.
      Sama tilanne on kaikissa kulutustavaroissa, esim. elektroniikassa; tämän vuoden uutuushärvelistä saa maksaa tuplasti enemmän, kuin samasta laitteesta parin vuoden kuluttua.

    • Lenkkipolkija

      Kaikki shimanon vaihde- ja jarrusarjat, keskiöt sun muut ovat täysin samaa huippulaatua. Riittää, kun tietää pyörässä olevan shimanon osat, niin voi huoletta ajaa. Shimono on maailman johtavin pyörän vaihteisto ja jarru valmistaja sekä ylivoimaisesti paras.
      Nuo pienet hintaerot tulevat lähinnä osien väristä, mallista ja pakkauksesta.
      Aja huoleti, jos pyörässä on shimanon sarjat, siis ihan aikuisten oikeesti.

      • paras?

    • Clement

      En kuitenkaan menisi sanomaan Shimanosta "ylivoimaisesti paras". Itse olen ajanut ikäni Campagnololla, ja jotkut ajavat vieläkin, jopa huipputallit, ja myös Schram-sarjaa käyttävät monet. Ei se, että Shimano sponsoroi joitakin huippuja, tee siitä sarjasta yhtään parempaa. Hyvä se toki on, en kiellä.

    • en tajua mitään

      shimano taitaa olla se kaikista suurin valmistaja nykyään ja shimanoo löytyy melkein joka markettipyörästäkin. joten yleinen kommentti, että kannattaa kattoo pyörää ostaessa, että on tehty hyvistä osista ei oikein päde, jos kaikissa on shimanoo. tavallinen pulliainen ei kyllä osaa sanoa mikä shimano on hyvää ja mikä huonona. joku osasi laittaa paremmuusjärjestykseen eri shimanon mallit johonkin ketjuun, mutta enpäs nyt muista mihin ketjuun. karkeesti voi kai sanoa, että kilpapyöris on sitä parempaa shimanoo ja laatu laskee aina pykälittäin ja sarjan nimi muuttuu, kun mennään kohti markettipyörää. eli jos eroa haetaan, niin aina kun vaihdemäärä muuttuu (määrä takapakas kasvaa), niin rattaat ja ketjut kapenee jotta mahtuu ja sillon rattaiden ja ketjujen pitää olla paremmasta materiaalista tehtyjä jotta kestävät. toisin sanoen saman nimistä sarjaa ei ole tarkoitettu kaikkiin pyöriin vaan kilpapyörillä, maastopyörillä jne on omat sarjanimensä.

      kuten tossa alempana joku kirjoittaa, niin noi campagnolot ynnä muut ovat varmasti niitä huippumerkkejä, jotka eivät valmista osia markettipyöriin, vaan pelkästään sitä huippulaatua, jotka on tarkotettu kilpapyöriin tai ihmisille jotka oat valmiita maksamaan niistä.

    • Clement

      Pelkkä nimi sinänsä ei takaa mitään; olen nähnyt "Chresent" merkkisen halpispyörän, jonka laatu on alapuolella kaiken arvostelun. Ei ansaitsisi edes nimitystä "polkupyörä". Itse olen ajanut joskus saman merkkisellä huippupyörällä, joka on varustettu Campagnolo Super Record osasarjalla.

      • chresent polkupyörä

      • lement

    • ihme2

      Kannattaa olla vähän varovainen. Minulla kun ketjuvaihteellisesta pyörästä kului loppuun rattaat ja ketjut, niin vein sitten huoltoon laitettiin uudet etu ja takarataspakat ja uudet kettingit, niin nyt kahden kesän jälkeen ne olis taas vaihtokunnossa. Ihmettelen tätä sillä pyörän alkuperäisillä osilla ajoin sentään monta vuotta.

      • Niskahiki mies

        Ainoastaan kilometrimäärä ratkaiseen ketjujen ja rattaiden kulumisen, ei aika. Itse ajan n. kuudessa kuukaudessa takapakan ja ketjut vaihto kuntoon ja eturattaat vaidan kahden vuoden välein. Kilometrejä tuleekin sitten sulanmaan aikana n 6500.
        Nyt olen vaihtanut kaksia ketjuja n 1000km:n välein edes takaisin, jolloin takapakka kestää saman, kuin eturattaatkin. Ketjut ovat nopeasti vaihdettu.


      • toinen nishiki
        Niskahiki mies kirjoitti:

        Ainoastaan kilometrimäärä ratkaiseen ketjujen ja rattaiden kulumisen, ei aika. Itse ajan n. kuudessa kuukaudessa takapakan ja ketjut vaihto kuntoon ja eturattaat vaidan kahden vuoden välein. Kilometrejä tuleekin sitten sulanmaan aikana n 6500.
        Nyt olen vaihtanut kaksia ketjuja n 1000km:n välein edes takaisin, jolloin takapakka kestää saman, kuin eturattaatkin. Ketjut ovat nopeasti vaihdettu.

        juuri tuota kahdet ketjut, yhdet rattaat keinoa olen käyttänyt vuosia. Rattaat vaihdan noin 12 tuhannen hujakoilla eteen ja taakse ja kaksia ketjuja vaihtelen siinä tuhannen/puolentoistatuhannen välein.


      • jo viides nishiki
        toinen nishiki kirjoitti:

        juuri tuota kahdet ketjut, yhdet rattaat keinoa olen käyttänyt vuosia. Rattaat vaihdan noin 12 tuhannen hujakoilla eteen ja taakse ja kaksia ketjuja vaihtelen siinä tuhannen/puolentoistatuhannen välein.

        itse olen huomannut että nishiki kannattaa vaihtaa kokonaan uuteen kerran vuodessa. kilometrejä tulee vuodessa alle 2000. en ymmärrä miten nishiki kestää teillä noin paljon ajoa. ostan uuden kesän loppupuolella ja myyn vanhan seuraavana keväänä. kaksi kertaa olen saanut vanhasta enemmän kuin olen maksanut uudesta.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Niskahiki mies kirjoitti:

        Ainoastaan kilometrimäärä ratkaiseen ketjujen ja rattaiden kulumisen, ei aika. Itse ajan n. kuudessa kuukaudessa takapakan ja ketjut vaihto kuntoon ja eturattaat vaidan kahden vuoden välein. Kilometrejä tuleekin sitten sulanmaan aikana n 6500.
        Nyt olen vaihtanut kaksia ketjuja n 1000km:n välein edes takaisin, jolloin takapakka kestää saman, kuin eturattaatkin. Ketjut ovat nopeasti vaihdettu.

        Sarjoissa on muitakin eroja, kuin pelkästään hinta. Metallin karkaisun erot vaikuttavat kestävyyteen. Kysyjä on saanut jonkun halpapakan ja -ketjut?

        Samoin pyörän puhtaana pito vaikuttaa kestävyyteen. Puhdas ja oikein öljytty ketju kuluu vähemmän kuin likainen.


      • Just joo
        jo viides nishiki kirjoitti:

        itse olen huomannut että nishiki kannattaa vaihtaa kokonaan uuteen kerran vuodessa. kilometrejä tulee vuodessa alle 2000. en ymmärrä miten nishiki kestää teillä noin paljon ajoa. ostan uuden kesän loppupuolella ja myyn vanhan seuraavana keväänä. kaksi kertaa olen saanut vanhasta enemmän kuin olen maksanut uudesta.

        Kauppa se on joka kannattaa.

        Jotkut on opetelleet huoltamaan pyöräänsä. Se tulee lopulta kuitenkin halvemmaksi. ;-)


    • nyt sram/raceface

      Itselläni oli maastoypyörä jossa oli XTR:n täydellinen osasarja. Pyörä oli kovassa ajossa n.3 v kesät talvet kunnes joku piripää pölli sen. Vaihtajat, jarrut, voimansiirto toimi kuin unelma, ei mitään ongelmia missään, ainoa jonka jouduin vaihtamaan oli keskiön keskimmäinen ratas kun hampaat kului pyöreiksi. Ja vaikka tuli kaatuiltua oikeallekin puolelle silloin tälllöin niin takavaihtaja ei kärsinyt iskuissa.

      Se on varmasti sitten maku kysymys ajaako Shimanoilla, Sramilla vai millä, mutta täydet kympit XTR:lle

      • jatkoo

        ai niin ja ketjut vaihdoin Sramiin kerran


      • tapiom
        jatkoo kirjoitti:

        ai niin ja ketjut vaihdoin Sramiin kerran

        Ajoin viimeksi takapalla n. 16.000 km kolmilla halpisketjuilla. Joskin ihan viimeksi aluksi ei käytössä ollut enää isompia vaihteita. Ajoin ehkä liian loppuun, mutta kyllä takapakalla voi ajaa reilusti yli 10.000 km, jos hieman tinkii toimivuudesta.


      • Paljon polkeva
        tapiom kirjoitti:

        Ajoin viimeksi takapalla n. 16.000 km kolmilla halpisketjuilla. Joskin ihan viimeksi aluksi ei käytössä ollut enää isompia vaihteita. Ajoin ehkä liian loppuun, mutta kyllä takapakalla voi ajaa reilusti yli 10.000 km, jos hieman tinkii toimivuudesta.

        Vaihtelitko noita ketjuja vuoron perään? Meinaan, et jo 5000km ajetussa takapakassa ei uudet ketjut toimi.
        Tuo kaksilla tai jopa kolmilla ketjuilla/yksi pakka pääsee kyllä mainitsemiisi kilometreihin ja ketjujen vaihto käy minuutissa.


      • reginaextra
        Paljon polkeva kirjoitti:

        Vaihtelitko noita ketjuja vuoron perään? Meinaan, et jo 5000km ajetussa takapakassa ei uudet ketjut toimi.
        Tuo kaksilla tai jopa kolmilla ketjuilla/yksi pakka pääsee kyllä mainitsemiisi kilometreihin ja ketjujen vaihto käy minuutissa.

        Jos on esim. kahdet kiekot, kuten useilla, niin selviää pitkään kolmilla ketjuilla, kun vaihtaa niitä usein.


      • tapiom
        reginaextra kirjoitti:

        Jos on esim. kahdet kiekot, kuten useilla, niin selviää pitkään kolmilla ketjuilla, kun vaihtaa niitä usein.

        No virhe oli, etten vaihdellut ketjuja usein. Jatkossa aion tehdä niin, kun seuraavan kerran laitan uuden takapakan (nyt vanha pakka, jonka käyttömäärää en tiedä). Ostin Shimanon 8-vaihteiselle tarkoitettuja ketjuja (ei ollut myynnissä 6-8-vaihteiselle tarkoitettuja ketjuja), vaikka itsellä 7-vaihteinen takapakka. On olemassa 6-8-vaihteisten ketjuja. Sain käsityksen, että 8-vaihteisessa vain yksi lehti enemmän, mutta lehdet olisivat 7-vaihteisen kaltaisia ja samoilla väleillä eli ajattelin, että 8-vaihteisen ketjut menettelisivät.


    • tapiom

      Yksi Shimanon sarja on osittain ihan ...:stä, nittäin Nexave. On siinä hyviäkin puolia. Parasta on ergonometria ja toiminnan loogisuus. Takavaihtaja toimii eri päin kuin tavallisesti ts. kun kiristää vaieria, vaihde menee isommalle, mikä on loogisempaa kuin tavallisella vaihteistolla.

      Negatiivista se, että vaihteenvalitsimia pitää rasvata usein ohuella öljyllä, jotta ne toimivat (erityisen usein pitää rasvata kostealla ilmalla). Talvella keskirattaiden vaihteenvalitsin pitä vaihtaa toisenlaiseen, sillä valitsin ei suostunut toimimaan kunnolla pakkasella (ongelmaa ei ollut takarattaiden vaihtamisen kanssa, koska käytin vaihteita usein), joten keskirattaiden valitsin on ihan p...:stä!

      Takavaihtajan säätö ongelmallista. Kaikki vaihteet ei meinaa mennä aina päälle. Ongelmia erityisesti alapäin vaihdettaessa.

      Haluan kuitenkin pitää takavaihtajan siksi, että jos vaieri katkeaa, ketjut eivät lähde pois päältä (aimemmalla vaihteesiirtäjällä se ongelma, että ketjut lähtivät pois päältä. jos vaieri katkesi, sillä rajoitin ei riittävästi rajoittanut siirtimen liikkuma-alaa).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5015
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1422
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1275
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      967
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      219
      750
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe