Neutraali keskustelu

Nittaminax

Jos sellaista on olemassakaan, mutta kokeillaan. Näin keväisin taloyhtiöissä järjestetään kevät-talkoita ja mulla on yks ongelma. Puheenjohtajana mun pitäis ne järjestää jos ei muita halukkaita löydy, mutta mitä ihmettä sitä istuttais noihin ruukkuihin ja amppeleihin ainaisten orvokkien ja ties minkä härpäkkeiden sijaan joita ollu vuodesta toiseen.
Onko joku tietoinen mikä olisi tän vuoden trendi.

44

79

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kappas vaan.
      Tänään oli tullut taululle ilmoitus meillekin.
      Makkaraa, kahvia ja pullaa.

      Onneksi miehiä ei velvoiteta suunnittelemaan istutuksia.
      Multaa pitää vaan kärrätä ja kantaa.
      Naiset sitten haravoivatkin.
      Kukista minulle sopii mikä vain, kunhan on.
      Pitää olla.
      Soonmun trendi.

      H.

      • Kas kun ei viinaa muiden tarjoilujen lisäksi, niinku kerran tääl yks pisti ilmoitukseen.


      • Nittaminax kirjoitti:

        Kas kun ei viinaa muiden tarjoilujen lisäksi, niinku kerran tääl yks pisti ilmoitukseen.

        "Nittaminax"

        Kommenttisi toi mieleeni vanhat hyvät ajat.
        Silloin oli kummallista, jos saunasta löytyi kaljaa.
        Koskee myös silloista työ-elämääni.
        Minä olen myös osallistunut talkoisiin Hagiksessa, jossa sisä-pihan siivous
        kesti 5 minuuttia.
        Ja sit oli viinaa.
        Mutta niin ne ajat vaan muuttuvat.
        Vaihtuivat viineihin ja keskariin.
        Ja nyt kai ollaan sitten kahvissa ja pullassa.
        Enää makkara muistuttaa vanhoista hyvistä ajoista.
        Meillä on myös talkoo-sauna, harmillisesti rasistinen, suku-puolia erotteleva.
        Ei ole edes mahdollisuutta näytellä neutria.
        Ehkäpä tässä iässä se on paras vaihto-ehto.
        Ainoastaan kaikki kukat saavat kukkia vaan, miten haluaa...
        Muistahan sitten kertoa, minkälaisen seka-sotkun pihallesi sait aikaiseksi.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Nittaminax"

        Kommenttisi toi mieleeni vanhat hyvät ajat.
        Silloin oli kummallista, jos saunasta löytyi kaljaa.
        Koskee myös silloista työ-elämääni.
        Minä olen myös osallistunut talkoisiin Hagiksessa, jossa sisä-pihan siivous
        kesti 5 minuuttia.
        Ja sit oli viinaa.
        Mutta niin ne ajat vaan muuttuvat.
        Vaihtuivat viineihin ja keskariin.
        Ja nyt kai ollaan sitten kahvissa ja pullassa.
        Enää makkara muistuttaa vanhoista hyvistä ajoista.
        Meillä on myös talkoo-sauna, harmillisesti rasistinen, suku-puolia erotteleva.
        Ei ole edes mahdollisuutta näytellä neutria.
        Ehkäpä tässä iässä se on paras vaihto-ehto.
        Ainoastaan kaikki kukat saavat kukkia vaan, miten haluaa...
        Muistahan sitten kertoa, minkälaisen seka-sotkun pihallesi sait aikaiseksi.

        H.

        Onhan vieläkin olutta tarjolla, mutta sitä saa ostaa vain määrätyllä summalla.
        Yritän ottaa kuvan pihasta kun se on valmis tai ainakin kukista.


      • Nittaminax kirjoitti:

        Onhan vieläkin olutta tarjolla, mutta sitä saa ostaa vain määrätyllä summalla.
        Yritän ottaa kuvan pihasta kun se on valmis tai ainakin kukista.

        "Nittaminax"

        Ei meillä ole.
        Varmaan siksi että on Stadin asuntoja, ja täällä asuu kaikenlaista uskontoa.
        Olisi kyllä aika omituista maksaa kaljasta, kun on tuota vuokraakin.

        Kuva saa olla ihan kyykky-kuvakin penkin pientareella.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Nittaminax"

        Ei meillä ole.
        Varmaan siksi että on Stadin asuntoja, ja täällä asuu kaikenlaista uskontoa.
        Olisi kyllä aika omituista maksaa kaljasta, kun on tuota vuokraakin.

        Kuva saa olla ihan kyykky-kuvakin penkin pientareella.

        H.

        Ai siel teillä on silleen, millonkohan toi sit tulee espooseenkin ettei alkoholitarjoilua.

        Jaa et kyykkykuvakin, no voin mä naapurin liisan kuvan laittaa jos se suostuu.


    • Kuka niitä kukkia kesän aikana hoitaa, hän varmaan haluaisi helppohoitoisia kasveja.
      Orvokeista pitää nyppiä kuivuneet kukat, samoin samettikukista ja petunioista.
      Miljoonakellot ovat amppeleissa helppoja, ei nyppimisiä ja kun laittaa muutamia lannoitekäpyjä mullan sekaan ja ehkä kastelurakeitakin, työ helpottuu huomattavasti.

      Minulla on samat trendit lähes joka vuosi, kokeilut päättyvät usein katastrofiin.

      • Ei niitä taida paljon kukaan hoitaa ja usein kastelukin jää minimiin ja kuivaahan ne ennen pitkään. :(
        Millasia on noi miljoonakellot tai voinhan mä kooklettaakkin.
        No katotaan millanen katastrofi tääl käy kun jotain hankitaan.


      • Nittaminax kirjoitti:

        Ei niitä taida paljon kukaan hoitaa ja usein kastelukin jää minimiin ja kuivaahan ne ennen pitkään. :(
        Millasia on noi miljoonakellot tai voinhan mä kooklettaakkin.
        No katotaan millanen katastrofi tääl käy kun jotain hankitaan.

        Miljoonakello on kaunis kukka, pärjää pitkälle syksyyn.
        Kuvia löytyy goolettamalla.

        Laitoin viikkoja sitten ahkeraliisan siemeniä itämään, viisi vaivaista näkyvissä, samettikukatkaan eivät idä.
        Miksi kaikki menee pieleen tänä keväänä, onko multa huonoa vai siementäjä vanha... :(


      • Anceli kirjoitti:

        Miljoonakello on kaunis kukka, pärjää pitkälle syksyyn.
        Kuvia löytyy goolettamalla.

        Laitoin viikkoja sitten ahkeraliisan siemeniä itämään, viisi vaivaista näkyvissä, samettikukatkaan eivät idä.
        Miksi kaikki menee pieleen tänä keväänä, onko multa huonoa vai siementäjä vanha... :(

        No voi harmi. Mulla ei ole kukkien idättämisistä paljoa kokemusta ja joskus nekin kokeilut joko onnistuu tai sit ei. Joko kastellut liikaa tai vähän tai laittanut ne liian syvälle tai pintaan jne. Toisinaan siemenet ovat alunperin huonoja.


      • Nittaminax kirjoitti:

        No voi harmi. Mulla ei ole kukkien idättämisistä paljoa kokemusta ja joskus nekin kokeilut joko onnistuu tai sit ei. Joko kastellut liikaa tai vähän tai laittanut ne liian syvälle tai pintaan jne. Toisinaan siemenet ovat alunperin huonoja.

        Noh, kaupasta saa uusia, siemeniä sekä kukkia.
        Tosin nyt kun lähden kotoa pois, niin suattaapi olla niiinnii, ettei ole enää niitä viittäkään ahkeraliisaa hengissä, kun palajan.
        :)


    • Joo, kokeileva nainen on usein katastrofi keittiössäkin.
      Kasvaiskohan Vuorikilpi ruukussa?
      Se on kiva kasvi, lörpsähtää kylmällä ja nousee taas kuumalla.
      Eli ei jökötä jähmettyneenä paikallaan.
      Fermentoituneet lehdet antavat kuivattuina terveellistä teetäkin.
      Tosiaan, kuiva-kukkiakin vois kokeilla.
      Niitä ei pidä mennä nyppimään.

      Eipä taida minusta olla Nitalle apua, ainakaan tässä asiassa.

      H.

      • Mitähän kk ajattelisi?
        Pihaa hänkin on hoitanut jo kauan.

        H.


      • H.

        Se on Vuorenkilpi eikä pärjää sisäkukkana, älä edes kokeile.
        Lörpsis vaan sullekin.


      • Anceli kirjoitti:

        H.

        Se on Vuorenkilpi eikä pärjää sisäkukkana, älä edes kokeile.
        Lörpsis vaan sullekin.

        "Anceli"

        Anteeks.
        Onks kaikki ruukut ja amppelit aina sisä-tiloissa?
        Eiks se vaadi aikasti ison talon?
        Monta sellaasta saliakin?

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Anceli"

        Anteeks.
        Onks kaikki ruukut ja amppelit aina sisä-tiloissa?
        Eiks se vaadi aikasti ison talon?
        Monta sellaasta saliakin?

        H.

        H.

        Oletpa sinä nyt kiinnostunut kukkasista ja niihin liittyvistä ruukkusista.
        Säilytän ruukkuni ja amppelini talven ajan ulkovarastossa, keväällä ne otetaan esiin ja niihin ostetaan tai laitetaan itse kasvatetut kukkaset. Riippuu siitä kuinka emäntä on onnistunut kasvatuspuuhissaan.
        Joskus onnistuu, sitten taas ei..
        Syksyllä ruukut ja amppelit taas tyhjennetään ja viedään varastoon.
        Eikö ole yksinkertaista.

        Sisällä kasvatetaan sisäkukkia ja muita en vie ulos kuin kaktukset, jotka pitävät kesäisestä ulkoilmasta ja kukkivat aiva vallattomasti useaan otteeseen talven mittaan.

        Jäikl vielä joku kukkajuttu mieltä painamaan?


      • Anceli kirjoitti:

        H.

        Oletpa sinä nyt kiinnostunut kukkasista ja niihin liittyvistä ruukkusista.
        Säilytän ruukkuni ja amppelini talven ajan ulkovarastossa, keväällä ne otetaan esiin ja niihin ostetaan tai laitetaan itse kasvatetut kukkaset. Riippuu siitä kuinka emäntä on onnistunut kasvatuspuuhissaan.
        Joskus onnistuu, sitten taas ei..
        Syksyllä ruukut ja amppelit taas tyhjennetään ja viedään varastoon.
        Eikö ole yksinkertaista.

        Sisällä kasvatetaan sisäkukkia ja muita en vie ulos kuin kaktukset, jotka pitävät kesäisestä ulkoilmasta ja kukkivat aiva vallattomasti useaan otteeseen talven mittaan.

        Jäikl vielä joku kukkajuttu mieltä painamaan?

        "Anceli"

        Käy Ruusutkin kukkimaan...
        Joku tollainen laulu jäi miljoonasti soimaan.
        Joku vanha nainen lauloi.
        Ja siks toiseks, sun olis pitänyt tavata mun mutsi.
        Olisitte kuolleet nälkään keittiön pöydän ääressä.
        Pelkkään kukka-lörpöttelyyn.

        YH.


      • hunksz kirjoitti:

        "Anceli"

        Käy Ruusutkin kukkimaan...
        Joku tollainen laulu jäi miljoonasti soimaan.
        Joku vanha nainen lauloi.
        Ja siks toiseks, sun olis pitänyt tavata mun mutsi.
        Olisitte kuolleet nälkään keittiön pöydän ääressä.
        Pelkkään kukka-lörpöttelyyn.

        YH.

        H.

        Niitä on olemassa syötäviäkin kukkia, jutellessa voisi napsia sellaisia..kukaan nyt keittiössä nälkään kuole.

        YP.


    • ...

      Meillä lopetettiin talkoot pian kymmenen vuotta sitten. Tulee jätelavoja, joihin voi roudata pensasaitojaan ja muuta jätettä. Huoltoyhtiö hoitaa nurmikot, puitten kaatamiset, hiekkalaatikot jne.

      Syy oli selkeä, innostuksen hiipuminen. Nykyihmiset kiireisiä, ei niillä aikaa kaikkeen. Talkoisiin osallistui lopussa kourallinen ihmisiä, joilla meni motivaatio, koska pieni porukka teki kaikki hommat.

      Talkoissa iteasiassa tärkeintä ei olisi se tekeminen. Pikemminkin pihajuhlat, joissa seurustellaan, paistellaan makkaraa, juodaan limunaatia, yjteisöllisyyden luominen ja ylläpitäminen. Kun vielä oli talkoita, siinä kerkes näkeen naapureita, joitten kanssa muuten ei paljoa kerinnyt edes juttelemaan.

      Minkä puheenjohtaja muuten olet, aina keronut, että asut vuokralla. Hallituksen puheenjohtaja voi olla ulkopuolinenkin, mutta kyllä se käytännössä aina osakkeenomistaja on, ei vuokralainen. Vuokralaisilla jotain asukasjengejään, mutta se aivan erio asia.

      Suosittelen horsmaa tai voikukkaa, kauniita ja helppohoitoisia.


      =DW=

      • "..."

        Varovasti nyt.
        Aloitus on neutraali, ja se on kerrankin hyvä.
        Mutta siinä puhut asiaa, että yhteisöllisyys on parempi omistus-asunto-alueilla.
        Hekin maksavat vuokraa, mutta eivät haluaa tunnistaa sitä ihan yleiseksi
        jutuksi.
        Aikanaan omakoti-talossa mutsilla oli aina yksi pöheikkö.
        Se sai rehottaa miten halusi.
        En uskaltanut sanoa hänelle että se on tontin kaunein paikka.
        Äiti-ressu kun näki niin kauheesti vaivaa.

        H.


      • Asiaa puhut, ja nykyjään talkoisiin/kokouksiin ei juuri tulla sen vuoksi jos siellä jopa joutuisi tekemäänkin jotain. Tääl on tehty myös kysely että miksi et osallistu talkoihin niin vastaus on, ettei he ole edes sotkenut pihaa (??). Ei siis ymmärretä että eihän siitä ole kysymys vaan tutustutaan naapureihin ja pidettäis hauskaa. Ei talkoitten tarkoitus ole että siellä puuretaan hiki hatussa.

        Aivan, meillä asukkailla on ihan omia "jengejä" ja yhden "jengin" puheenjohtaja olen.

        Niin ja kyllä meilläkin huoltoyhtiö tekis haravoinnit ja sensellaset ja viherpalvelu hoitaa yleiset hoidot, mutta se nostaa vuokraa joten parempi kun itse asukkaat tekee edes jotain.

        Kauniita kukkia mutta meidän piha ei ole mikään navetan takapiha.


    • miranda 43

      Nitta

      Minulla on vain parin metrin multapenkki, jossa on muutama monivuotinen "härpäke" ja sisällä kasvattamani taimet kuihtuu ja kuolee.;((

      Viime kesänä onnistuin saamaan kurpitsan ja paprikan kasvamaan ja olikohan joku salatintapainen, joka tapauksessa söin ne lehdet.

      Mitäs jos valitsette jotain monivuotista kasvamaan? Olisi keväällä ihanaa sitten vain istuskella ja syödä makkaraa ulkona? Entäs joku tomaatin- ja kurpitsan taimi sinne joukkoon?

      Ihailen aina lapseni pihaa, jossa on isot kukkaistutukset. Anoppinsa ansiosta on kasvit valittu monivuotisia ja eri aikaan kukkivia.

      Oletan, että tämä kevät on petollinen, koska voi tulla koviakin yö pakkasia.

      • ---

        Ei yleiselle pihalle syötäviä kasveja.

        Mieti vähän, kaikki kuceskelee niihin, kaatelevat ties mitä puskiin jne. Voi olla kiellettyäkin järjestyssäännössä. Meillä esin kielletty kasvattamasta mitään omalla pihalla muuten, kuin ruukussa, kasvilavalla. Syy ei tiedossa, epäilen, johtuu maaperästä, minkä lie kaatopaikan päälle rakennettu talot.

        Ihan vietessä ois puutarhapalstoja. Eivät ole nykyisin suosittuja. Pitäsi kai olla aseistettu vartija vuorokauden ympäri. Kakarat kutsuu sitä "plantaasiksi", sinne kun voi mennä ottamaan ilmaista välipalaa. Ja sama vika myös, kukaan tiedä, mitä myrkkyjä sielläkin lie, tai mitä sinne on kertynyt.

        Hah. Hallitus teetätti suuressa viisaudessaan pihasuunnitelman. Just jotain minipaprikoita ja kirsikkapuita. Ihan hyvä suunnitelma, maksoi rahaakin. Sitten joku hokas, että ei käy. Puita pitäisi laittaa. Vanhoja jouduttu kaatelemaan, puut kun tahtovat kasvaa. Siitä tietenkin vääntöä. En tiedä, ihan hyviä pienikasvuisia havupuita olemassa, saapi näkee.

        Noihin piha asioihin muuten julkisivulautakunnalla sanomista, se viimekädessä määrää, mitä saa tehdä ja mitä ei. Esim omalla tontilla olevan puun kaataminen saattaa olla kiellettyä, tai sitten määrätään kaadettavaksi. Sama muillakin istutuksilla. Mutta ei nyt herranen aika mitään hedelmäpuita yleiselle pihalle. Kakaratkin oppii tunkemaan suuhunsa ties mitä ja sitten syövät myrkkysienetkin.

        =DW=


      • Kerrostalopihalle nyt oikein voi hyötykasveja istuttaa, mutta kävi mulla mielessä jos raparperiä istuttais tonne yhteen paikkaan, mutta tiiä saako ne olla rauhassa ennenku joku riipii ne parempiin suihin raakileina.


      • miranda 43
        --- kirjoitti:

        Ei yleiselle pihalle syötäviä kasveja.

        Mieti vähän, kaikki kuceskelee niihin, kaatelevat ties mitä puskiin jne. Voi olla kiellettyäkin järjestyssäännössä. Meillä esin kielletty kasvattamasta mitään omalla pihalla muuten, kuin ruukussa, kasvilavalla. Syy ei tiedossa, epäilen, johtuu maaperästä, minkä lie kaatopaikan päälle rakennettu talot.

        Ihan vietessä ois puutarhapalstoja. Eivät ole nykyisin suosittuja. Pitäsi kai olla aseistettu vartija vuorokauden ympäri. Kakarat kutsuu sitä "plantaasiksi", sinne kun voi mennä ottamaan ilmaista välipalaa. Ja sama vika myös, kukaan tiedä, mitä myrkkyjä sielläkin lie, tai mitä sinne on kertynyt.

        Hah. Hallitus teetätti suuressa viisaudessaan pihasuunnitelman. Just jotain minipaprikoita ja kirsikkapuita. Ihan hyvä suunnitelma, maksoi rahaakin. Sitten joku hokas, että ei käy. Puita pitäisi laittaa. Vanhoja jouduttu kaatelemaan, puut kun tahtovat kasvaa. Siitä tietenkin vääntöä. En tiedä, ihan hyviä pienikasvuisia havupuita olemassa, saapi näkee.

        Noihin piha asioihin muuten julkisivulautakunnalla sanomista, se viimekädessä määrää, mitä saa tehdä ja mitä ei. Esim omalla tontilla olevan puun kaataminen saattaa olla kiellettyä, tai sitten määrätään kaadettavaksi. Sama muillakin istutuksilla. Mutta ei nyt herranen aika mitään hedelmäpuita yleiselle pihalle. Kakaratkin oppii tunkemaan suuhunsa ties mitä ja sitten syövät myrkkysienetkin.

        =DW=

        =DW=

        Voi "kauhistuksen kanahäkki", kun minä kasvatin jopa perunan tuossa rivitalon edustalla?!!

        Tietenkin puhut asiaa, kuten aina, sillä meidän taloyhtiön piha rempattiin aivan uuteen uskoon. Kaikki puut pois ja marja-aronia pensaat. Oli nyt keväällä varpuset kauhuissaan, kun ei ollut oksia, mihin istahtaa!

        Olihan se "armo", että minulle jätettiin tuo multapenkka, sillä rempan yhteydessä meni monelta vuosia hoivaamansa kukkaistutukset kaatopaikalle. Näin luodaan vanhuksille sitä vapaa-aikaa, kun virikkeet viedään pois.

        Noista syötävistä kasveista täälläkin päästiin eroon, kun luumupuut ja aronia pensaat hävitettiin.


      • ...
        Nittaminax kirjoitti:

        Kerrostalopihalle nyt oikein voi hyötykasveja istuttaa, mutta kävi mulla mielessä jos raparperiä istuttais tonne yhteen paikkaan, mutta tiiä saako ne olla rauhassa ennenku joku riipii ne parempiin suihin raakileina.

        Raparperi.

        Mulla edellisen asukkaan jäljiltä raparperia kukkapenkissä. Erinomainen kasvi, kasvaa kuin kaheli, vaikka kuinka koittanut hävittää. Ei sen puoleen, ei saisi olla, mutta kun ei siitä pääse eroonkan, olen tehnyt kotiviiniksi :D

        Toinen erinomainen muuten maa-artisokka. Sain muutaman mukulan kai kymmenen vuotta sitten. Samanlainen rikkakasvi kuin raparperikin. Koitin aja päälle kiviä jne, mutta ei siitä eroon pääse. Korostan, noita kasveja ei lannoiteta, ei oikein kastellakaan.

        Niin siis maa-artisokka. Mukulat hyvänmakuisia, aika kalliita kaupassa. Ite en tosta ole kaivellut, joskus ostanut. Mutta se kasvina kerrassaan kiintoisa. Kasvaa siis suunnilleen kivikasassa. Kasvattaa jotain kolmimetrisen korsivarren. Syksyllä viimeisenä tekee pienehköjä keltaisia päivänkakkarankukan mallisia kukkia.

        Se ois todella monikäyttöinen kasvi. Mukulat syntiin, varret energiaksi ja kukat nyt on ainakin kukkia, ehkä niitäkin voisi syödä. En ole enää aktiivisesti koittanut hävittää, kukat kivoja, korsissa hommansa roudata biojätteeseen.

        =DW=


      • miranda 43
        ... kirjoitti:

        Raparperi.

        Mulla edellisen asukkaan jäljiltä raparperia kukkapenkissä. Erinomainen kasvi, kasvaa kuin kaheli, vaikka kuinka koittanut hävittää. Ei sen puoleen, ei saisi olla, mutta kun ei siitä pääse eroonkan, olen tehnyt kotiviiniksi :D

        Toinen erinomainen muuten maa-artisokka. Sain muutaman mukulan kai kymmenen vuotta sitten. Samanlainen rikkakasvi kuin raparperikin. Koitin aja päälle kiviä jne, mutta ei siitä eroon pääse. Korostan, noita kasveja ei lannoiteta, ei oikein kastellakaan.

        Niin siis maa-artisokka. Mukulat hyvänmakuisia, aika kalliita kaupassa. Ite en tosta ole kaivellut, joskus ostanut. Mutta se kasvina kerrassaan kiintoisa. Kasvaa siis suunnilleen kivikasassa. Kasvattaa jotain kolmimetrisen korsivarren. Syksyllä viimeisenä tekee pienehköjä keltaisia päivänkakkarankukan mallisia kukkia.

        Se ois todella monikäyttöinen kasvi. Mukulat syntiin, varret energiaksi ja kukat nyt on ainakin kukkia, ehkä niitäkin voisi syödä. En ole enää aktiivisesti koittanut hävittää, kukat kivoja, korsissa hommansa roudata biojätteeseen.

        =DW=

        =DW=

        Kiitos sinulle!

        Päivän ensimmäiset hersyvät naurut! "Mukulat syntiin"!!! Toki minä ymmärrän kirjoitusvirheen, mutta toisen erehdyksellä tulee parhaimmat naurut, ainakin minulle.

        Toisaalta totisinta totta, sillä olisi minunkin pitänyt jo tuollainen tietää. Lastani ohjeistin, ...ei miehiä, sillä se on syntiä? Oppivainen kakara olikin. Naimattomana (-50 v) elelee. Olisi edes yhden "synnin" tehnyt!

        Niin, oli minulla mielipidekkin tuosta maa-artisokasta, jota istutin pihaamme. Hyvin hävisi, kun mieheni kippasi sinne ison lautakuorman. Nyt voisinkin kokeilla tuohon raparperiä ja maa-artisokkaa. Jos unohtais ne perunat, koska kasvualue on rajoitetumpi, kuin se entinen Espoolainen.


      • miranda 43
        Nittaminax kirjoitti:

        Kerrostalopihalle nyt oikein voi hyötykasveja istuttaa, mutta kävi mulla mielessä jos raparperiä istuttais tonne yhteen paikkaan, mutta tiiä saako ne olla rauhassa ennenku joku riipii ne parempiin suihin raakileina.

        Nitta

        Milloin raparperi on raakile? Itse olen poiminut lapseni pihalta niitä aika pieninä, sillä vanhoina niistä tulee liian puumaisia.

        Lapsellani on myös puutarha plantaasi, jossa on perunat valmiiksi koneella istutetut ja jokainen saa haluamansa kasvimaan.

        Yllätys olikin, kun naapuriini muutti pariskunta, jonka rouva innoissaan kertoi, mistä syksyisin saa tuoreita vihanneksia aivan ilmaiseksi? En viitsinyt kertoa, että tiedän paikan hyvin.

        Samoin oli Espoossa, jossa pidin pientä kasvimaata vain yhden kesän. Varkaita kyllä riitti. Olisivat edes tulleet kitkemään kesällä kasvimaata, mutta parempi oli valmis sato. Sitähän nykyinen yhteiskunta tuntuu kaipaavan, että kaikki mulle ilmaiseksi!

        ps. Tulikin kuningas idea! Kaikille työttömille kesäksi kasvimaa ja syksyisen sadon he voisivat myydä ns. omaan käyttöönsä saamansa rahat. Sitähän noissa kehitysmaissakin tehdään, että opetetaan porukka kasvattamaan itselleen syötävänsä. Kyllä Suomessa peltoja riittää.


      • miranda 43 kirjoitti:

        Nitta

        Milloin raparperi on raakile? Itse olen poiminut lapseni pihalta niitä aika pieninä, sillä vanhoina niistä tulee liian puumaisia.

        Lapsellani on myös puutarha plantaasi, jossa on perunat valmiiksi koneella istutetut ja jokainen saa haluamansa kasvimaan.

        Yllätys olikin, kun naapuriini muutti pariskunta, jonka rouva innoissaan kertoi, mistä syksyisin saa tuoreita vihanneksia aivan ilmaiseksi? En viitsinyt kertoa, että tiedän paikan hyvin.

        Samoin oli Espoossa, jossa pidin pientä kasvimaata vain yhden kesän. Varkaita kyllä riitti. Olisivat edes tulleet kitkemään kesällä kasvimaata, mutta parempi oli valmis sato. Sitähän nykyinen yhteiskunta tuntuu kaipaavan, että kaikki mulle ilmaiseksi!

        ps. Tulikin kuningas idea! Kaikille työttömille kesäksi kasvimaa ja syksyisen sadon he voisivat myydä ns. omaan käyttöönsä saamansa rahat. Sitähän noissa kehitysmaissakin tehdään, että opetetaan porukka kasvattamaan itselleen syötävänsä. Kyllä Suomessa peltoja riittää.

        "miranda 43"

        Aloitus on neutraali.
        Joten ei vääriä kehitys-ideoita kiitos.

        H.


      • miranda 43 kirjoitti:

        Nitta

        Milloin raparperi on raakile? Itse olen poiminut lapseni pihalta niitä aika pieninä, sillä vanhoina niistä tulee liian puumaisia.

        Lapsellani on myös puutarha plantaasi, jossa on perunat valmiiksi koneella istutetut ja jokainen saa haluamansa kasvimaan.

        Yllätys olikin, kun naapuriini muutti pariskunta, jonka rouva innoissaan kertoi, mistä syksyisin saa tuoreita vihanneksia aivan ilmaiseksi? En viitsinyt kertoa, että tiedän paikan hyvin.

        Samoin oli Espoossa, jossa pidin pientä kasvimaata vain yhden kesän. Varkaita kyllä riitti. Olisivat edes tulleet kitkemään kesällä kasvimaata, mutta parempi oli valmis sato. Sitähän nykyinen yhteiskunta tuntuu kaipaavan, että kaikki mulle ilmaiseksi!

        ps. Tulikin kuningas idea! Kaikille työttömille kesäksi kasvimaa ja syksyisen sadon he voisivat myydä ns. omaan käyttöönsä saamansa rahat. Sitähän noissa kehitysmaissakin tehdään, että opetetaan porukka kasvattamaan itselleen syötävänsä. Kyllä Suomessa peltoja riittää.

        Mä kun luin jostain että kestää noin kolmisen vuotta ennenku niitä kannattaa ruveta riipimään syötäväksi jos taimesta kasvattaa. Sitä tarkoitin raakileella. Mun ulosanti on joskus itsekeskeistä ja luulen että kaikki tajuu heti mitä tarkoitan. :) Eihän sen syöminen silloin ja varsien ottaminen mitään haittaa jos raparperi on jo monia vuosia vanha ja juurtunut kunnolla paikoilleen. :)


      • miranda 43
        hunksz kirjoitti:

        "miranda 43"

        Aloitus on neutraali.
        Joten ei vääriä kehitys-ideoita kiitos.

        H.

        hunksz

        Kiitos ohjeistuksestasi. Saitpahan minunkin suun tukittua. Nitalla oli hyvä aloitus, jonka minä ilmeisesti nyt typersin, mutta se on niin tuttua livenäkin osaltani, joten jatka sinä nyt juttuasi.

        Minä en enää osallistu keskusteluun ja sanon, että yhtään hernettä ei ole nenässäni, koska pistän niitä itämään multaan, joista ilmeisesti kasvaa "jotain" tuohon" multakasaani" kesällä.

        Hyvää Pääsiäistä sinulekin.


      • miranda 43 kirjoitti:

        hunksz

        Kiitos ohjeistuksestasi. Saitpahan minunkin suun tukittua. Nitalla oli hyvä aloitus, jonka minä ilmeisesti nyt typersin, mutta se on niin tuttua livenäkin osaltani, joten jatka sinä nyt juttuasi.

        Minä en enää osallistu keskusteluun ja sanon, että yhtään hernettä ei ole nenässäni, koska pistän niitä itämään multaan, joista ilmeisesti kasvaa "jotain" tuohon" multakasaani" kesällä.

        Hyvää Pääsiäistä sinulekin.

        "miranda 43"

        Ole hyvä.

        Hyvää pääsiäistä sinullekin.
        Toivottavasti luonasi kaikki kasvaa.
        Kasvitkin.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "miranda 43"

        Aloitus on neutraali.
        Joten ei vääriä kehitys-ideoita kiitos.

        H.

        Voi veeee......


    • Hei kun keikuskelen

      Huomentapäivää rouva Puheenjohtaja.

      Voisin johdattaa sinut johtamaan kokouksen kulun siihen malliin,
      että pihanne kukkaloisto olisi muuta, kuin orvokkeja ja härpäkkeitä.

      Ehdotan tömmösiä:

      Samettikukkia (huom. EI Samettiruusuja)

      Miks?
      Siks, että Samettikukat on hyvin hyvin kestäviä.
      Keltaiset runsaat kukat kukkivat myöhälle syksyyn asti.
      Koko ajan pukkaa uutta kukkaa.
      Korkeus on jotain hmmm... mitähän nyt sanoisin, ehkä 15 senttiä.
      Tämä planttu on siitä mukava, että vaikka tuulee kuinka pirusti, niin kukka vaan möllöttää tyytyväisenä eikä rispaannu kamalan näköiseksi. Tanakkaa plaatua siis.
      Tykkää olla auringossa.

      Sitten ehdotan Ahkeraliisaa.

      Miks?

      Pikkusen korkeampi kasvi. Kukkii runsaasti. Täyttää istutusruukun mukavasti haaroontumalla. Sopii aurinkoon ja myös varjoon.
      Siisti kukka, joka ei myöskään törkeile tuulessa.
      Vaaleanpunaiset kukat tai tummanpunaiset ja taitaa olla valkokukkaisiakin.
      Sopii kukkapenkkeihin, istutusruukkuihin ja amppeleihin.

      Kolmas ehdotus on Tupakka.

      Miks?
      Noh tästä syystä.
      Se on vähän korkeampaa plaatua. Noin 80 senttistä.
      Hyvin Tukevat varret, jotka myöskään eivät reagoi tuuleen.
      Valkoiset tai punaiset kellomaiset kukat.
      Kivan näköinen sekin.


      Kirjoitin tuosta tuulesta siksi, kun juuri tuuli on mun mielestä tärkeä juttu.
      Saaressa tuulee välillä niin helkkarin kovaa, että jos sinne pistäisin hentoisia "vääriä" kasveja, niin ensimmäisen tuulen jälkeen olisivat ku kalanruotorypäskä.

      Mainitsemani kasvit eivät myöskään sotke ympäristöään. Kukat eivät räpäjä pitkin maailmaa.
      Se on kans tärkeää mun mielestä, että kukkivat ja kukkivat ja aina vaan kukkivat.
      Koko kesän suo silmille iloa.

      Sade ei nitistä näitä kasveja.

      Niin, että tämmösiä ehdotuksia. Kelpaako, vai tahdotko jotakin muuta?

      • Kelpaa ja kirjoitan kaikki ehdotukset ylös ja sit siel kaupassa tutkailen mikä sopis mihinkin jos noita kaikkia löytyy. Tai sit saa se talkoon vetäjä tutkia ja valita.


      • Mä en nyt löytänyt tuosta tupakasta kuvia tai siis löysin, mutta aivan kammottavia mitä se voi tehdä suuhun jos sitä polttelee. Hyiiiiiii............

        Olisiko sulla jotain linkkiä millanen se kasvina ja kukkana on?


      • ,..,

      • Hei kun keikuskelen
        Nittaminax kirjoitti:

        Mä en nyt löytänyt tuosta tupakasta kuvia tai siis löysin, mutta aivan kammottavia mitä se voi tehdä suuhun jos sitä polttelee. Hyiiiiiii............

        Olisiko sulla jotain linkkiä millanen se kasvina ja kukkana on?

        Ei ole kammottavia eihän toki :)

        Enkä suosittele polttamaan.

        Valkotupakka ja Rengintupakka.
        Olen pannut merkille, että tuohon Rengintupakkaan tulee enemmän kukkia. Punaiset kukat. Kivan näköinen kukkalaatikko, jos laittaa esim. kolme tainta punaisia tupakkia ja yks valkoinen.

        Tässä linkki: http://www.exoticgarden.fi/search.php?searchword=tupakka&showshopcat=9


      • Hei kun keikuskelen kirjoitti:

        Ei ole kammottavia eihän toki :)

        Enkä suosittele polttamaan.

        Valkotupakka ja Rengintupakka.
        Olen pannut merkille, että tuohon Rengintupakkaan tulee enemmän kukkia. Punaiset kukat. Kivan näköinen kukkalaatikko, jos laittaa esim. kolme tainta punaisia tupakkia ja yks valkoinen.

        Tässä linkki: http://www.exoticgarden.fi/search.php?searchword=tupakka&showshopcat=9

        Kiitos teille molemmille. Ihan hyvän näkösiähän ne oli ja pitää pistää harkintaa.


    • tekoruusuja vain

      Muovikukkia ruukkuihin, eivät kaipaa hoitoa.

      • Ehkä amppeleihin vois noin tehäkkin, mutta ei se aja samaa asiaa et saa istuttaa jotain itse ja katella sen vointia kesän ajan. Ainakin noihin ruukkuihin ja sellasiin pitää olla aidot kukat.


      • tekoruusuja vain
        Nittaminax kirjoitti:

        Ehkä amppeleihin vois noin tehäkkin, mutta ei se aja samaa asiaa et saa istuttaa jotain itse ja katella sen vointia kesän ajan. Ainakin noihin ruukkuihin ja sellasiin pitää olla aidot kukat.

        Vähän kun keskityin, ehdottaisin annansilmää.
        Muistan yhden kesän, kun kauppa myi loput kukkansa melkein ilmaiseksi.
        Ostettiin paljon annansilmää, ja istutettiin piha-astioihin, jopa aika tiheään.
        Ne ikään kuin kilpailivat koko kesän, kmikä niistä kukkii komeimmin.
        Ne on aika matalakasvuisia, mutta kannattaa kokeilla ainakin johonkin niille sopivaan kohtaan.


    • .........

      Hieno idea noin yleensä, totta on etteivät työssäkäyvät ehdi osallistua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1027
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      920
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      10
      784
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      700
    Aihe