En pidä Suomenruotsalaisia suomalaisina

outoa porukkaa

vaan ruotsalaisina,muistan kuinka eräs Suomenruotsalainen jopa kirjoitti siitä erääseen ruotsalaiseen lehteen,että Suomenruotsalaiset ovat ruotsalaisia.

Suomen ruotsinkieliset sanovat olevansa "suomalaisia",mutta heistä ei kuitenkaan saa käyttää sanaa suomalainen vaan pitää sanoa Suomenruotsalainen tai ruotsinkielinen suomalainen - kummallista.

Ja sekin kertoo jotain kuinka ruotsinkieliset tosiaan kirjoittelevat ruotsin lehtiin,ikään kuin jotain turvaa hakeakseen sieltä,vaikuttaa vähän maanpetturuustoiminnalta tuollainen ruotsin nuoleskelu.

37

298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karl Popper

      Ja natsit eivät pitäneet juutalaisia saksalaisina.
      Sinulla on oikeus mielipiteeseesi, vaikka se onkin väärä.

      • ............

        Hur.rien ruotsin ihailu kyllä kertoo totuuden,henkinen emämaa.


      • ............ kirjoitti:

        Hur.rien ruotsin ihailu kyllä kertoo totuuden,henkinen emämaa.

        Ainoat jotka tällä palstalla vaahtoavat ruotsista ja ruotsalaisista ovat fennot!
        Ruotsi mainitaan palstalla vain silloin kun nefet väittävät meidän ihailevan Ruotsia ja ruotsalaisia. Todellisuudessa yhtään sellaista meikäläisten kirjoittamaa ihailua ja yhteenkuuluvuutta ilmaisevaa viestiä löydy ainakaan tältä palstalta.

        Miksi löytyisikään? Me suruthan olemme suomalaisia!


      • hyh hyh
        Ankdam kirjoitti:

        Ainoat jotka tällä palstalla vaahtoavat ruotsista ja ruotsalaisista ovat fennot!
        Ruotsi mainitaan palstalla vain silloin kun nefet väittävät meidän ihailevan Ruotsia ja ruotsalaisia. Todellisuudessa yhtään sellaista meikäläisten kirjoittamaa ihailua ja yhteenkuuluvuutta ilmaisevaa viestiä löydy ainakaan tältä palstalta.

        Miksi löytyisikään? Me suruthan olemme suomalaisia!

        Olen ihan tälläkin palstalla nähnyt paljon viestejä,joissa on niin kehuttu mitä kaikkea ruotsissa on ja kuinka siellä menee hyvin,samalla mollataan Suomea.

        Se on selvä että svekot tuollaisia kirjoittelee.


      • ha ha ha
        Ankdam kirjoitti:

        Ainoat jotka tällä palstalla vaahtoavat ruotsista ja ruotsalaisista ovat fennot!
        Ruotsi mainitaan palstalla vain silloin kun nefet väittävät meidän ihailevan Ruotsia ja ruotsalaisia. Todellisuudessa yhtään sellaista meikäläisten kirjoittamaa ihailua ja yhteenkuuluvuutta ilmaisevaa viestiä löydy ainakaan tältä palstalta.

        Miksi löytyisikään? Me suruthan olemme suomalaisia!

        Niitähän löytyy vaikka kuinka paljon. Hämeen mielisairas työeläkeläinen toki on antanut oman panoksensa tähän niin sanottuun ajatushautomoon.


      • ha ha ha kirjoitti:

        Niitähän löytyy vaikka kuinka paljon. Hämeen mielisairas työeläkeläinen toki on antanut oman panoksensa tähän niin sanottuun ajatushautomoon.

        Linkittäisitkö tänne yhdenkin sellaisen viestin jossa suru kehuu Ruotsia ja sitä kuinka hyvin siellä menee ja samalla mollaa Suomea tai suomalaisia.

        Väitän ettei sellaisia kommentteja löydy ensimmäistäkään. Sen sijaan löytyy palstametreittäin fennojen kirjoittamia hourupäisiä viestejä joissa fennot VÄITTÄVÄT meidän surujen ihailevan Ruotsia ja ruotsalaisia ja vihavaan / halveksivan suomalaisia ja suomenkielisiä. Siis väittävät, todisteet vain puuttuvat!

        Fennoille ei vain millään mene jakeluun että me surut olemme suomalaisia, ellemme peräti suomalaisempia kuin fennot itse!


      • sankdam
        Ankdam kirjoitti:

        Ainoat jotka tällä palstalla vaahtoavat ruotsista ja ruotsalaisista ovat fennot!
        Ruotsi mainitaan palstalla vain silloin kun nefet väittävät meidän ihailevan Ruotsia ja ruotsalaisia. Todellisuudessa yhtään sellaista meikäläisten kirjoittamaa ihailua ja yhteenkuuluvuutta ilmaisevaa viestiä löydy ainakaan tältä palstalta.

        Miksi löytyisikään? Me suruthan olemme suomalaisia!

        Me suruthan olemme suomalaisia!

        Eihän se nyt ihan siltä näytä!

        http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/finlandssvenskar-ar-svenskar_223187.svd


      • hehehehehe

      • jokkex
        Ankdam kirjoitti:

        Linkittäisitkö tänne yhdenkin sellaisen viestin jossa suru kehuu Ruotsia ja sitä kuinka hyvin siellä menee ja samalla mollaa Suomea tai suomalaisia.

        Väitän ettei sellaisia kommentteja löydy ensimmäistäkään. Sen sijaan löytyy palstametreittäin fennojen kirjoittamia hourupäisiä viestejä joissa fennot VÄITTÄVÄT meidän surujen ihailevan Ruotsia ja ruotsalaisia ja vihavaan / halveksivan suomalaisia ja suomenkielisiä. Siis väittävät, todisteet vain puuttuvat!

        Fennoille ei vain millään mene jakeluun että me surut olemme suomalaisia, ellemme peräti suomalaisempia kuin fennot itse!

        "Fennoille ei vain millään mene jakeluun että me surut olemme suomalaisia, ellemme peräti suomalaisempia kuin fennot itse!"

        En menisi sanomaan kun eduskunnassakin mainostavat olevansa ruotsalaisia.


      • AAr two
        Ankdam kirjoitti:

        Linkittäisitkö tänne yhdenkin sellaisen viestin jossa suru kehuu Ruotsia ja sitä kuinka hyvin siellä menee ja samalla mollaa Suomea tai suomalaisia.

        Väitän ettei sellaisia kommentteja löydy ensimmäistäkään. Sen sijaan löytyy palstametreittäin fennojen kirjoittamia hourupäisiä viestejä joissa fennot VÄITTÄVÄT meidän surujen ihailevan Ruotsia ja ruotsalaisia ja vihavaan / halveksivan suomalaisia ja suomenkielisiä. Siis väittävät, todisteet vain puuttuvat!

        Fennoille ei vain millään mene jakeluun että me surut olemme suomalaisia, ellemme peräti suomalaisempia kuin fennot itse!

        Siis mitä tarkoitat tuolla suomalaisempina?


    • Aivan sama minä sinä meitä pidät! Minä pidän sinua idioottina! :)

      • Svekohörhö hoitoon!

    • No hätä

      Ei minua haittaa, vaikka suomenruotsalaiset kokevat kielellistä yhteenkuuluvuutta riikinruotsalaisten kanssa.

      • kuraa....

        Tuntevat henkistä yhteyttä nimenomaan.

        Ja miksi hur.rit kirjoittelevat kaikenlaista pas.kaa Suomesta ruotsin lehtiin - kyllä epäisänmaallisuus näkyy.


    • tavissveko

      Mitä sekin haittaa, jos suomenruotsalainen pitää itseään suomalaisena?

      • vissi ero

        Minä olen usean kerran puhutellut suruja sanomalla heitä suomalaisiksi,ei ole kelvannut.Vaan aina korjaavat että ovat SUOMENRUOTSALAISIA.


    • Heja vi

      Ei minusta, minä olen kokenut sen, että suomenruotsalainen on mieleltään ruotsia äidinkielenään puhuva SUOMALAINEN. Monet puhuvat jopa parempaa suomen kieltä kuin moni "aito suomalainen". Minä en alkaisi jakaa meitä 5 miljoonan kansaa ollenkaan kielellisesti, ehkäpä se jako pitäisi tehdä mielellisesti, mutta suomalaisiahan me olemme. Toinen puhuu suomea toinen ruotsia, ja uusisuomalaiset monia kieliä, mutta tuntevat identiteetiltään olevansa suomalainen.
      Se on rikkautta, vaikka monet sitä eivät halua nähdä.

      • syntyperäinen

        Suomalaiset puhuvat monia murteita sekä slangia,he siis puhuvat sitä oikeaa Suomea,kukaan hur.ri ei voi puhua parempaa Suomea kuin suomenkielinen.


      • SUOMALAINEN!!!

        "Heja vi"

        "Monet puhuvat jopa parempaa suomen kieltä kuin moni "aito suomalainen"."

        Taas tuo outo piirre tulee esiin. Pidätte automaattisesti ja itsestäänselvästi ruotsinkielisiä kaikissa asioissa parempana kuin suomenkielisiä.
        Mistä tuo luulo on peräisin? Kasvatuksesta?
        Tästä harhaluulosta johtuen on esim. Pisa-testin tuloksia teidän vaikea sulattaa.

        Miten muuten puhutaan "parempaa suomea"? Mitä se on? Kirjakieltäkö? Sitä ei juuri kukaan aito suomenkielinen puhu puhekielenä, johan tuon sanoo nimityskin - kirjakieli.
        Murteet ja slangi ovat monipuolisen ja elävän kielen merkki, hyvä niin.
        Ruotsinkieliset eivät halua että suomenkieliset arvioivat heidän identiteettiään, jotkut jopa pitävät kaikkia suomalaisia "itäruotsalaisina". Tässä katsannossa suomenkieliset ovat b-luokan ihmisiä, ainakin ruotsia osaamattomat.

        Minusta koko keskustelu aiheesta on hedelmätöntä ja typerää. Tuskin "meänkieliset" pohtivat ruotsalaisuuttaan tai suomalaisuuttaan.


      • Hörhö hoitoon!

        Ai kuten Hellevig ja Sandra Eriksson. Hahghha


    • normaali fenne

      Moni kaksikielinen, eli yleensä se tarkoittaa sitä, että toinen vanhemmista on suomen- ja toinen ruotsinkielinen, puhuvat kyllä ihan ehtaa suomea. Ei minun korvani erota siitä sen suurempaa eroa aito-murresuomalaiseen. Ehkä sanojen taivutuspainoitus (uusi sana suomen kieleen) on erilainen, mutta kyllä muuten täyttä suomea.

      Ajatellaanpa suomen kieltä. Meillä on niin monenlaista murrealuetta, että jossakin puhutaan rakasta suomeamme toisin, kuin itse, mutta samaa suomea se silti on.

    • Huom!

      Ei suomalaisten tarvitse leimata suruja ruotsalaisiksi, koska he ITSE haluavat olla sellaisia!

      Tämä fakta on tullut MONESTI esiin eri yhteyksissä.

      • Ei hyväksytä leikkiin

        Ketähän fennot luulevat tällä maapallolla olevansa? Yksi heikkouden piirre kuten lapsilla yleensä, on fennon tarve erotella, ketkä on hyväksyttyjä leikkiin mukaan ketkä ei. Huomaatteko fennot, kuinka alkeellista ajattelua teissä piilee.


      • yks lysti
        Ei hyväksytä leikkiin kirjoitti:

        Ketähän fennot luulevat tällä maapallolla olevansa? Yksi heikkouden piirre kuten lapsilla yleensä, on fennon tarve erotella, ketkä on hyväksyttyjä leikkiin mukaan ketkä ei. Huomaatteko fennot, kuinka alkeellista ajattelua teissä piilee.

        "Ei hyväksytä leikkiin"

        Tuo on sinun omia ennakkoluuloja.
        Suomenkielisiä ei kiinnosta keskimäärin YHTÄÄN mitä joku ruotsinkielinen miettii itsestään.
        On vain useasti käynyt ilmi että he ITSE määrittelevät itsensä ruotsalaiseksi ( tässä on tietysti paljon eroa surujen parissa).
        Jopa surujen puolue on: Suomen ruotsalainen kansanpuolue, ei Suomenruotsalainen kansanpuolue. Huomaatteko eron?


      • ha ha ha
        Ei hyväksytä leikkiin kirjoitti:

        Ketähän fennot luulevat tällä maapallolla olevansa? Yksi heikkouden piirre kuten lapsilla yleensä, on fennon tarve erotella, ketkä on hyväksyttyjä leikkiin mukaan ketkä ei. Huomaatteko fennot, kuinka alkeellista ajattelua teissä piilee.

        Taas tuota projisointia. Erotella kuten Asplund ja "laavan fuhreri" läski Ola.


      • Erikielinen Suomessa
        ha ha ha kirjoitti:

        Taas tuota projisointia. Erotella kuten Asplund ja "laavan fuhreri" läski Ola.

        Mun isä ja perheensä oli venäjänkielinen (äiti venäläinen) vielä 1930-40 luvuilla. Kaverit mollasivat pikkuhiljaa niin hirveästi ryssäksi ja ei suomalaiseksi, ettei perheessä enää voitu puhua venäjää. Seuraava sukupolvi ei osannut enää yhtään venäjää. Sellaista on olla erikielinen Suomessa.


    • ??????

      Se on juuri RKP:set jotka haluaa erotella tyyliin "me" ,"te".

      Mitä näytti Kjell Herbertsin tutkimus surujen asenteista.

      • tirsk.....

        Hur.rit pistää miinuspeukkua kun eivät muuten pärjää.


    • Svekohörhö hoitoon!

      Taas alkaa mennä hermot kun lääkkeen vaikutus vähenee!

      • Nolosti käy fennoille

        Ovatko suomenruotsalaiset suomalaisia. No, Ukraina ei pitänyt venäjänkielisiä ukrainalaisia ukrainalaisina. Kuinkas kävikään Ukrainalle! Aika nolosti.


      • kakskielinen
        Nolosti käy fennoille kirjoitti:

        Ovatko suomenruotsalaiset suomalaisia. No, Ukraina ei pitänyt venäjänkielisiä ukrainalaisia ukrainalaisina. Kuinkas kävikään Ukrainalle! Aika nolosti.

        Suomalainen oon, kaksikielinen sellainen virallisesti ruotsinkielinen.

        ps. Pakkoruotsi toivonmukaan korvataan valinnaisella kieliopinnoilla ennemmin kuin myöhemmin.


      • Nolostikäyruotsille
        Nolosti käy fennoille kirjoitti:

        Ovatko suomenruotsalaiset suomalaisia. No, Ukraina ei pitänyt venäjänkielisiä ukrainalaisia ukrainalaisina. Kuinkas kävikään Ukrainalle! Aika nolosti.

        ''Nolosti käy fennoille'' HAHAHAHAHAHA Ai miten muka? Jollain dildoillako tulette persujen kimppuun jos emme ole kanssanne samaa mieltä!?

        Saaneen huomauttaa että Venäjä on ihan vitun iso valtio jossa asuu yli 140,000,000 ihmistä. Missä vitussa on Ruotsi? pelkkä kärpäsenpaska!

        Suomen armeija voittaisi Ruotsin ihan muutamassa päivässä, mitäs ryssille kävi vuonna 1939-1944? 1,500,000 ryssää nurin Suomea vastaan ja Ruotsille kävisi ihan samanlailla! Ei menisi kuin yksi viikko niin koko Ruotsin armeija olisi tuhottu.


    • näin se oli

      Ajat ovat muuttuneet.
      Muistan vuosia sitten kun ulkomailla lomaillessa suomenruotsalaiset häpesivät olevansa suomalaisia ja kertoivat kaikille olevansa ruotsalaisia

      Sitten kun Nokia tuli tunnetuksi, niin suomenruotsalaisetkin uskaltautuivat tunnustaa olevansa suomalaisia.

      • Tietenkin sanomme että olemme "swedish" kun kyse on kummalla kielellä haluaa esitteitä, opastusta tms. Jos silloin sanoisimme että olemme "Finnish" niin kaikki tulisi suomeksi. Miksi ottaisimme sen suomeksi jos kerran on mahdollista saada omalla kielellä. Ihan samalla tavalla ruotsinsuomalainen tietenkin sanoo olevansa "Finnish" vastaavissa tilnateissa.

        Yleensä ulkomaanmatkoilla en jaksa selittää että haluan tiedot ruotsiksi mutta tulen Suomesta. Niin vaivaton tapa on sanoa "Swedish" niissä tilatneissa. Ja oikeinhan se on koska kieli onkin "Swedish"

        Miksis sanoisimme silloin "Finnish" ja kun saamme paperit suomeksi sanosimme etten halua paerit suomeksi vaan ruotsiksi.
        Kuten jo monta kertaa olemme kirjoittaneet aina kun tulee kieleen niin olemme "svenska" tai "swedish" mutta kun tulee kansalaisuuteen olemme Suomesta.
        Teillähän tässä taitaa olla niitä todellisia vaikeuksia ymmärtää että noissa on suuri ero.


    • Reijo Se Yksi

      En yleistäisi tuolla tavalla. Toinen asia on historian raskas taakka. Kun joskus menneellä sataluvulla Venäjän laivasto voitti Ruotsin laivaston Hankoniemellä, Hangö Udd, Gangut, kuka silloin tunsi olevansa suomalainen? venäjän laivasto on rakentanut siitä myytin, esim Pietarin merimuseoon, ja suomaslaiset svenskit omaksuivat itselleen ruotsalaisten sodan, ja kaikissa Suomen kouluissa opetettiin eräänlaiisena pakkoruotsina "Sven Dufvan isä köyhä al´ viraton kersantti". Suomea nykyisenä maana ei ollut, se itsenäistyi kahdesti, noin sadan vuoden välein. uomalaiset tosin saivat Ruotsin ja Venäjän välisen kilpailun kiirot niskoilleen. Nyt Ruotsin tilalle on tulluut joku muu. Mahtaako pyrkiä aina Pultavalle asti?

    • Svekohörhö hoitoon!

      Minun kaikki sukuni on Neuvostoliitosta. Sen takia olen katkera asiassa, koska puhun vain suomea. Olin lahjakas matematiikassa.

      Alkaa taas mennä hermot!

    • Heko :D

      Hallelleluja! Se että yksi suomenruotsalainen näkee itsensä ruotsalaiseksi ei tarkoita sitä että muut tekisivät näin. Varmaan löydät jonkun suomenruotsalaisen mielisairaalasta joka luulee olevansa Napoleon ja uskot että kaikki suomenruotsalaiset näkevät itsensä ranskalaisiksi :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2536
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1411
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      67
      1402
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1121
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe