Laitteiden elinkaari

kinkkistä

Ulkolinjassa tulee tänään ohjelma laitteista joita valmistetaan tarkoituksella kestämään määrätyn ajan.
Kaksi piippuinen juttu, tuote voitaisiin tehdä kestämään vaikka kuin pitkään mutta kun ei kannata koska ei haluta, täytyy katsoa ohjelma.

37

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valo-pää

      Jees, juuri laitoin digiboxiin ajastuksen. Saadaanpa paljon maailmaan *askaa, ja kaatopaikkoja.
      Hehkulamput olivat ensimmäisiä huiputuksia.

    • No ei tuo mikään uusi juttu ole. Johan tuosta puhuttiin yleisesti 80-90 luvuilla.

      • ,.-

        Jospa ohjelmassa puhuttaisiin tästä päivästä, ei hehkulampuista.


      • ,.- kirjoitti:

        Jospa ohjelmassa puhuttaisiin tästä päivästä, ei hehkulampuista.

        Ai, en mä puhunu hehkulampuista vaan yleisesti noista laitteista.


    • reppuriika

      Toisaalla paasataan ekologisuudesta, mutta totuus on noin surullinen. Ennen pyykinpesukoneet kestivät helposti pienessä taloudessa reilut 20 vuotta. Nyt aika on seitsemän vuotta, luin jostain.

      • O - O

        Riippuu merkistä. Tietyt merkit kestävät edelleen vuosikymmeniä, mutta ne eivät kuulu halvimpaan hinta luokkaan.


    • mimmimummi*

      Tulin samaan aikaan alarapussa vastaan erästä mies asukasta ....joka rahtasi pesukonettaan ulos... sanoi vievänsä kierrätykseen....jos joku vielä sen haluaa....oli kolmekymmentävuotta vanha ja hyvin toimiva....mutta ruoste oli alkanut näkyä ulkoisissa osissa alhaalla.....sanoi ettei jaksanut enää sitä katsella...vaikka toimikin hyvin... Näin tehtiin koneet ennen.

      • .-.-.-.-

        Ostaa uuden, kestää pari vuotta. Korjaus kallista.
        Niin kävi meidän kahdelle pakastimelle.

        Onneksi saatiin tutulta vanha kone, joka on pelannut jo 10 vuotta.


      • ,.,bn´§
        .-.-.-.- kirjoitti:

        Ostaa uuden, kestää pari vuotta. Korjaus kallista.
        Niin kävi meidän kahdelle pakastimelle.

        Onneksi saatiin tutulta vanha kone, joka on pelannut jo 10 vuotta.

        Ostin aikanaan pikkupakastimen v81 metri kertaa metri ,Hakkaraiselta
        Rautatienkadulta.Toimi aina .Kävi ilmi tehty itäsaksassa,silloin jo käytetty
        Kävi pieneksi,myin kaverille v95.kaveri käytti aikansa aina toimi vei kaato
        paikalle 2005 toimivana.


    • kestää ei kestä

      Näinhän se on, meni äskettäin parranajokone rikki no kesti vähän kauemmin kuin takuu joten hyvin oli säädetty kestämään.
      Joskus oli ohjelma hehkulampuista, ne olisi saatu kestämään varmaan satavuotta, elikkä olisi valmistettu tarpeellinen määrä ja sitten sitten...

    • Niin-in, elämme yllättävän pitkää markkinatalouden aikakautta. Ehkä ajattelu on kuitenkin vähitellen muuttumassa ekologisemmaksi, ja ongelmajätevuoret alkavat kasvaa nykyistä hitaammin.

      Mekin teemme jatkuvasti valintoja: ostammeko koreita, halpoja "kertakäyttöhyödykkeitä" vai valitsemmeko omat kestokulutushyödykkeemme huolellisemmin ja olemme tarvittaessa valmiita maksamaan niistä hieman enemmän.

    • mitamita

      Jätevuoret kasvavat, tarkoitit varmaan.

      • O -O

        Minusta kaikki mikä ei maadu tai mitä ei voi hyödyntää jatkokäsittelyn ja kierrätyksen kautta, on ongelmajätettä. Kun niitä kerätään paljon yhteen paikkaan, niistä kasvaa ajan mittaan vuori.


    • sitroen.

      Yksi mikä syö pyykkikonetta, on zeoliitti. Pesuaineen zeoliitti on yhden sortin savea. Se menee pyykkikoneen rummun laakeroinnin tiivisteeseen ja kuluttaa sen rikki. Sitten vesi pääsee laakeriin ja laakerista tulee entinen. Uusia sitä ei voi, koska se on prässätty kiinni siten, että uusiminen ei onnistu. Ei kun osta uusi rumpu. Se vain on kymppiä halvempi tai kalliimpi kuin uusi kone.
      Näin toimii riistokapitalistinen sysyteemi.

      • O - O

        Millä aineella sen zeoliitin saa putsattua pois koneesta? Olen unohtanut, kun ei ole tarvetta.


      • eppu2
        O - O kirjoitti:

        Millä aineella sen zeoliitin saa putsattua pois koneesta? Olen unohtanut, kun ei ole tarvetta.

        Minä ostin tavaratalosta pienen paketin pesukoneen puhdistukseen.
        Jossain ohjelmassa kerottiin, että liian alhaisilla lämpötiloilla pestäessä zeoliittia kertyy. Pitäisi silloin tällöin käyttää konetta 90 asteessa.
        Nestemäisissä pesuaineissa ei kuulemma ole zeoliittia.


      • muorikka...
        eppu2 kirjoitti:

        Minä ostin tavaratalosta pienen paketin pesukoneen puhdistukseen.
        Jossain ohjelmassa kerottiin, että liian alhaisilla lämpötiloilla pestäessä zeoliittia kertyy. Pitäisi silloin tällöin käyttää konetta 90 asteessa.
        Nestemäisissä pesuaineissa ei kuulemma ole zeoliittia.

        En tiedä, voiko mainostaa, mutta on ainakin yksi kotimainen pesujauhe, joka on zeoliititon.
        Käytän sitä vallan.


      • sitroen.
        O - O kirjoitti:

        Millä aineella sen zeoliitin saa putsattua pois koneesta? Olen unohtanut, kun ei ole tarvetta.

        Eipä taida saada liuotettua mihinkään... Savi mikä savi, ei liukene mihinkään.
        Muihin kerrostumiin saattaa auttaa pelkkä 90 asteen pesu.

        Uskaltaisikohan tuon pestä sitruunahappoliuoksella? Siinä vaiheessa kun mikään muu ei auta ja toinen vaihtoehto olisi hävittää kone..?
        Sitruunahappo on mieto happo, hienosokerin näköistä elintarvikelisäainetta. Saa ainakin maatalouskaupoista sikojen ripulilääkkeenä. 5 kilon pönttö maksaa noin 35 euroa.

        Liiat voi sitten käyttää vaikka ruosteenpoistoon tai kahvinkeittimen ym kalkinpoistoon. Ja voi siitä, ruokasoodasta ja vedestä tehdä aitoa limsaakin nimeltä sitruunasooda. Mehua vielä sekaan niin tulee muutakin.


    • ...

      Kierrätys.

      Nykyaikainen välistävetopisnes. Tuotteet halpenee, elinkaari lyhenee, kauppa käy, kuluttajilla aina uusimmat ja nykyaikaisimmat tuotteet käytössä. Selkeimmin ymmärrettävissä kun ajattelee telkkareita, tai tietokoneita.

      Toisaalta kehitys näennäistä. Ihan samoja asioita teen tällä viikon vanhalla tietokoneella, kuin aikanaan -80 luvulla ekalla kotikoneellakin. Ainoa ero oikeastaan internet, joka ei silloin llut jokamiehen käytettävissä.

      Olemassa "ikuisia laitteita". Yleensä vanhaa teknologiaa, mitä turha uudistaa, koska se ei lisäisi kauppaa mitenkään, koska vanhat koneet kestävät. Paitsi.

      Hyvä esimerkki on ruohonleikkuri. B&S kone kestää useammankin sukupolven. Vaihtaa pari osaa sukupolven välein, taas on kuin uusi. ONgelma on net pläkkipellistä ja kuttaperkasta läjätyt halpisleikkurit, joihin niitä moottoreita laitetaan kiinni, ne hajoaa muutamassa vuodessa. Runko ja muut osat ois mahdollista tehdä myös melkein ikuisiksi, mutta kuka maksaa sitten sen hinnan, joka moninkertainen muihin just saman näköisiin verrattuna? Js toisekseen, kuka on niin kaheli tehtailija, että tekee satsin koneita jotka ikuisia, ja sen jälkeen pitääkin lopettaa tehdas, koska kauppa ei enää äykään, koska kaikilla iuist ruohonleikkurit ?

      Elinkaaret lyhenee, ihan nykyaikaa, Käsikädessä teknisen kehityksen kanssa. Mun mielestä ainoa, joka tässä hommassa tavallaan rikastuu on kierrätysporras, jok muuntaa vanhat rojut uudelleen käytettäväksi materiaaliksi. Josta siis tehdään uusia koneita, jotka pian tulee taas keirrätykseen.

      Jonkinlainen ikiliikkuja. Mutta niinhän sen pitää ollakin, Maapallo suljettu planeetta, eti tänne juuri mitään ulkoa tuoda, eikä tänne ulos paljoa viedä. Pitää kierrätellä niitä luonnonvaroja, mitä käytetttävissä. kai ikuisesti, mikä taas suhteellinen käsite.

      Nimittäin, maapallolla ainoastaan yksi asia, mistä se on riippuvainen elkoiseta tuonniosta. Energia. Elikkäs auringonvalo. Kun aurinko sammuu, silloin sammuu maapallokin. Nooh, onhan tuohon aikaa, mutta kierrätys kamaa koko maapallokin, tosin kierto joitakin miljardeja vuosia pitempi, kuin jollain pesukoneella.

      =DW=

      • sitroen.

        "...kuka on niin kaheli tehtailija, että tekee satsin koneita jotka ikuisia, ja sen jälkeen pitääkin lopettaa tehdas, koska kauppa ei enää äykään, koska kaikilla iuist ruohonleikkurit..."
        Sen ikuisen ruohonleikkurin tekijä alkaa seuraavaksi tekemään vaikka ikuista pyykkikonetta. Ja niin edelleen.
        Eikä mikään ole oikeasti ikuista. Ruostuu se ratakiskokin joskus poikki. Huonolla hoidolla ainakin...
        Kestävän tuotteen valmistaminen säästäisi valtavasti energiaa. Ja säästäisi se luonnonvarojakin. Joka kerta kun romu sulatetaan ja siitä tehdään uutta, niin joka kerta pakkaa tulemaan hävikkiä.


    • Järjetöntä

      Laitteiden elinkaari on ihan yksipiippuinen juttu, markkinavoimat vain ovat päättäneet toisin. Ts. kun laite kestää vain vähän aikaa, on pakko ostaa uusi, koska nykylaitteitteisiin ei saa varaosia ainakaan kovin montaa vuotta tai korjaaminen ei muuten kannata, tulee liian kalliiksi uuteen nähden.

      Tämä asia ja ajatus on syvältä suolesta ja niin kaukana kestävästä kehityksestä kuin maailmankaikkeuden viimeinen laita tästä maasta.

      • ...

        Kierrätys = kestävää kehitystä.

        Hankala asia, mutta tosiasia, luonnonvarat rajallisia, eikä mikään ole ikuista, vaikka kestäisikin fyysisesti ikuisesti. Kiinnostaako vähän käytetty kivikirves?

        =DW=


      • Kestävä ja varma
        ... kirjoitti:

        Kierrätys = kestävää kehitystä.

        Hankala asia, mutta tosiasia, luonnonvarat rajallisia, eikä mikään ole ikuista, vaikka kestäisikin fyysisesti ikuisesti. Kiinnostaako vähän käytetty kivikirves?

        =DW=

        Kivikirveeseen liittynee piikki. Mutta ei se mitään, sinä et päässyt ajatuksenjuoksuuni mukaan laisinkaan.


    • L - L

      Vanha periaate.

      Tuote on poistumassa markkinoilta.
      Uusi, sen korvaava tuote on markkinoinnin alkutaipaleella.
      Seuraava, samaan tarpeeseen tuleva tuote on suunnittelun loppuvaiheissa tai testauksessa.
      Sitä seuraavaa ideoidaan.
      Uusien tarpeita keksitään.

      Ainoastaan aikajänne on lyhentynyt.

      Koulutuksessamme 60-luvulla oli esimerkiksi laitteen laakeroinnin mitoitusohjeena, että se kestää normaalikäyttöä 90%:n todennäköisyydellä vähintään 10-vuotta.
      Ka. käyttöikä oli siis 30-40:n vuoden luokkaa jos ei ollut rakennekomponentteja joihin kalenteriaika pysty. Niissäkin oli kyse materiaalivalinnoista.

      Pudotin kerran vaimon 60-luvun ompelukoneen lattialle. Helinä kävi kun irto-osat etsivät uusia paikkoja. Mitään ei särkynyt vaan vaimo viritti sen nopeasti käyttökuntoon.
      Vekotin painoi kuin synti valurautarunkonsa johdosta.
      Jos olisin tehnyt saman tyttäreni kevyelle, modernille muovikoneelle niin olisiko se selvinnyt yhtä hyvin.
      Se on käynyt ilmi, että vaha kone on reippaasti ylikuormitettavissa.

      Vanha putki TV putosi kerran lattialle kuvaputki alaspäin. Kapine jatkoi saumattomasti yhteityötä.

      Kodinkonehankinnoissa yritämme minimoida elektroniikan osuuden.
      Konekauppiaat eivät pidä siitä, että tutustumisvaiheessa kaivan työvälineet taskusta ja ryhdyn perehtymään vekottimen sisikuntaan.

      • Jääkaappi

        Jääkaapin puoli muuttui eilen lämpökaapiksi, pakastin osa toimii toistaiseksi. Toivottavasti huomenna on kodinkonekauppa auki.Käyttöikää olisi tullut toukokuussa 10 vuotta.


      • henrjii
        Jääkaappi kirjoitti:

        Jääkaapin puoli muuttui eilen lämpökaapiksi, pakastin osa toimii toistaiseksi. Toivottavasti huomenna on kodinkonekauppa auki.Käyttöikää olisi tullut toukokuussa 10 vuotta.

        no multa meni kans, ostin uuden, ja olin viemässä vanhaa kaatopaikalle.
        Otin kummikin kiinni kapitaaliri johdosta ja sehän siitä oli poikki.
        Hain uuden termostaatin 30€. Elikkä jos pakastin toimii niin jääkaapin termostaatti on rikki. Helppo vaihtaa, kokeile sitä ensin.


      • sitroen.
        henrjii kirjoitti:

        no multa meni kans, ostin uuden, ja olin viemässä vanhaa kaatopaikalle.
        Otin kummikin kiinni kapitaaliri johdosta ja sehän siitä oli poikki.
        Hain uuden termostaatin 30€. Elikkä jos pakastin toimii niin jääkaapin termostaatti on rikki. Helppo vaihtaa, kokeile sitä ensin.

        Näin on. Termostaatit tehdään tahallaan lyhytikäisiksi. Minä olen joutunut vaihtamaan uusiin 3 vuoden välein. Valmistajia on tasan yksi: kehnoudestaan kuuluisa Danfoss. Kun ei ole kilpailevaakaan tuotetta, voi tehdä niin huonoja kuin ilkeää. Ja riistokapitalistihan ilkeää! Ja sama hinnoittelusta.
        Sen verran olen aikanaan koulussa lujuusoppiakin lukenut, että tiedän tasan tarkkaan, että koneen osa, esimerkiksi termostaatti, voidaan mitoittaaa kestämään vain joku aikamäärä. Samoin elektroniikka voidaan mitoittaa niin, että joku komponentti alimitoitetaan jolloin se käy liian kuumana ja pimahtaa halutun ajan kuluttua. Lisäksi on vielä nämä ainakin mustesuihkutulostimien elektroniikkaan piilotetut mikroprosessorit jotka ennalta määrätyn tulostusmäärän jälkeen muka rikkoutuvat. Eli kaupallisuus toimii taas.

        Ehdotin kerran yhdelle pikku elektroniikkapajalle elektronista termostaattia. Ei innostunut asiaan. Itsellä ei ole tarvittavaa osaamista enkä enää viitsi alkaa opiskelemaan. On niin paljon muutakin, mikä pitää tehdä itse jos meinaa kunnollista saada.


      • ölö409
        sitroen. kirjoitti:

        Näin on. Termostaatit tehdään tahallaan lyhytikäisiksi. Minä olen joutunut vaihtamaan uusiin 3 vuoden välein. Valmistajia on tasan yksi: kehnoudestaan kuuluisa Danfoss. Kun ei ole kilpailevaakaan tuotetta, voi tehdä niin huonoja kuin ilkeää. Ja riistokapitalistihan ilkeää! Ja sama hinnoittelusta.
        Sen verran olen aikanaan koulussa lujuusoppiakin lukenut, että tiedän tasan tarkkaan, että koneen osa, esimerkiksi termostaatti, voidaan mitoittaaa kestämään vain joku aikamäärä. Samoin elektroniikka voidaan mitoittaa niin, että joku komponentti alimitoitetaan jolloin se käy liian kuumana ja pimahtaa halutun ajan kuluttua. Lisäksi on vielä nämä ainakin mustesuihkutulostimien elektroniikkaan piilotetut mikroprosessorit jotka ennalta määrätyn tulostusmäärän jälkeen muka rikkoutuvat. Eli kaupallisuus toimii taas.

        Ehdotin kerran yhdelle pikku elektroniikkapajalle elektronista termostaattia. Ei innostunut asiaan. Itsellä ei ole tarvittavaa osaamista enkä enää viitsi alkaa opiskelemaan. On niin paljon muutakin, mikä pitää tehdä itse jos meinaa kunnollista saada.

        Jääkaapin termostatin ikää voi kasvattaa kääntelemällä sitä edes takai
        sin pari kertaa vuodessa,mekaaninen laite.


      • sitroen.
        ölö409 kirjoitti:

        Jääkaapin termostatin ikää voi kasvattaa kääntelemällä sitä edes takai
        sin pari kertaa vuodessa,mekaaninen laite.

        Kapillaariputki tai palje siinä alkaa vuotamaan ja se mikälie nestekaasu karkaa pois. Sillä lailla se hajoaa. Ei siinä säätönupin kääntely mitään auta.


    • Olen jo nuorenakin katsellut kuinka ralli-autoja tehdään.
      Paksua putkea sinne ja vahviketta tänne.
      Mutta niin ne vaan menevät tarvittaessa luttuun.
      Kallista käsi-työtä molemmat ovat.

      Aikasti outoa, kaikki ovat kuitenkin ihan viisasta porukkaa.
      Eivät osta sikaa säkissä, kuten sanotaan.
      Ajelevat kylläkin sinne sun tänne.
      Eivät sentään ostoksillaan.

      Joten ymmärrän hyvin, kuinka joku laite voi olla ihmiselle rakas.
      Siitä haluaa pitää kiinni hammastakin purren.

      Minusta on kiva, että ikuisia ralli-autoja ei tehdä.
      Olisi se sit karseen tylsää kattoo.

      Veikkaanpa että lentävät Suomalaiset ovat kanssani samaa mieltä.
      Minä kun olen paljon nuorekkaampi kuin vanhoja aikoja kaipaavat vanhukset.
      Ja onhan minulla varaa vaihtaakin.

      H.

      • -.ytp40

        Pilveä se olen minäkin aikanaan poltellut,ralliautojen kestävyys,,?? Oletko oikealla palstalla.Nuorekkaampi kuin vanhukset .Minkähän
        ikäinen mahdat oikeasti olla.Mene hyvä mies vaihtamaan,mitä sitä
        en tiedä.


      • -.ytp40 kirjoitti:

        Pilveä se olen minäkin aikanaan poltellut,ralliautojen kestävyys,,?? Oletko oikealla palstalla.Nuorekkaampi kuin vanhukset .Minkähän
        ikäinen mahdat oikeasti olla.Mene hyvä mies vaihtamaan,mitä sitä
        en tiedä.

        "-.ytp40"

        Ralli-auto on laite siinä missä muutkin laitteet.
        Niitä jopa myydäänkin.
        (Tommi Mäkinen Racing)

        Kyllä minä olen ihan aito 64-vuotias.
        Toistaiseksi ei ole muovia missään, saati muuta vahviketta.
        Autoja minä vaihtelen.

        H.


    • muumu

      Olen korjannut monta t koneiden litteitä näyttöjä vaihtamalla niihin muuta
      man kondensaattorin.Halpa remontti osat muutaman euron työ,siitähän
      pitäisi ottaa ainakin 100€ veroineen alv 24%. No ainahan on olemassa
      harmaa talous,Valtion peikko.siIllä rakas Suomeni pysyy pystyssä.Kansa
      lainen säästää, korjaaja tienaa,maailma pelastuu.Raha kierää jossakin
      muualla kuin osakekaupoissa.

    • .,.6+0o3

      Ohjelma tuli jo,mielenkiintoista.Kannattako ostaa Samsungin lätty tv.

      • ---

        Kannattaa/ei kannata

        Telkkareissa nykyään sama kuin tietokoneissa. Tekninen kehitys menee eteenpäin niin nopeasti, että oli merkki tms mikä tahansa, muutaman vuoden kuluttua se on yksinkertaisesti jäänyt vanhan aikaiseksi.

        Jos haluaa pysytelläkehityksessa mukana, koneita pakko vaihdella tiheällä syklillä. Jotain tietsikkaa turha ajatellakkaa ikuiseksi, sama telkkareillakin. Koska tietotekniikkaa nykyisin kaikkialla, voi ihan hvin ajatella telkkarin vaihtoväliksi jotain 5 vuotta. Vanhemmat toimii, niin kauan kuin toimivat, mutta eivät enää ole ajan mukaosia ja voivat jäädä käyttökelvottomiksi ihan vaan antiikkisuutensakin takia. Ei niitä edes kannata yrittääkkään tehdä kestäviksi. Kuluttajaa ei kiinnosta maksaa moninkertaista hintaa laitteesta, joka kyllä kestäisi, mutta millä ei tee yhtään mitään muista syistä muutaman vuoden kuluttua.

        En viitsi laskeskella, monesko tietsikka tämä nyt on, millä kirjoitan tällä hetkellä. Meinaan, melko helevatan monta konetta pitänyt ostaa. Sinällään, näillä tehdään ihan samoja asioita, kuin mun ekalla koneella tehtiin. Vaan, se mun eka kone ois juu ehyt edelleen, mutta kun sillä tavallaan ei voi tehdä enää yhtään mitään, ollut lapsilla leikkikaluna jotain viistoistaa vuotta sitten. Kai oli hiekkalaatikon kallein lelu noin rahassa ajateltuna mutta tietokoneena sillä ei ollut yhtään mitään arvoa.

        Telkkareista. Nyt pikkuhiljaa kaikilla fhd näytölliset koneet. Osalla 3d koneet. Myytävänä jo 2K koneita, 4K kehitteillä. Siis näytöissä, samalla tietenkin tietotekniikka kehittyy, telkkareissakin puhutaan jo prosessorien ytimien määristä ja suoritustehoista :DDD

        Että osta vaan telkkari jos tarvit telkkaria, huomenna se on jo vanhanaikainen. Ei merkillä väliä.

        =DW=


      • oldis
        --- kirjoitti:

        Kannattaa/ei kannata

        Telkkareissa nykyään sama kuin tietokoneissa. Tekninen kehitys menee eteenpäin niin nopeasti, että oli merkki tms mikä tahansa, muutaman vuoden kuluttua se on yksinkertaisesti jäänyt vanhan aikaiseksi.

        Jos haluaa pysytelläkehityksessa mukana, koneita pakko vaihdella tiheällä syklillä. Jotain tietsikkaa turha ajatellakkaa ikuiseksi, sama telkkareillakin. Koska tietotekniikkaa nykyisin kaikkialla, voi ihan hvin ajatella telkkarin vaihtoväliksi jotain 5 vuotta. Vanhemmat toimii, niin kauan kuin toimivat, mutta eivät enää ole ajan mukaosia ja voivat jäädä käyttökelvottomiksi ihan vaan antiikkisuutensakin takia. Ei niitä edes kannata yrittääkkään tehdä kestäviksi. Kuluttajaa ei kiinnosta maksaa moninkertaista hintaa laitteesta, joka kyllä kestäisi, mutta millä ei tee yhtään mitään muista syistä muutaman vuoden kuluttua.

        En viitsi laskeskella, monesko tietsikka tämä nyt on, millä kirjoitan tällä hetkellä. Meinaan, melko helevatan monta konetta pitänyt ostaa. Sinällään, näillä tehdään ihan samoja asioita, kuin mun ekalla koneella tehtiin. Vaan, se mun eka kone ois juu ehyt edelleen, mutta kun sillä tavallaan ei voi tehdä enää yhtään mitään, ollut lapsilla leikkikaluna jotain viistoistaa vuotta sitten. Kai oli hiekkalaatikon kallein lelu noin rahassa ajateltuna mutta tietokoneena sillä ei ollut yhtään mitään arvoa.

        Telkkareista. Nyt pikkuhiljaa kaikilla fhd näytölliset koneet. Osalla 3d koneet. Myytävänä jo 2K koneita, 4K kehitteillä. Siis näytöissä, samalla tietenkin tietotekniikka kehittyy, telkkareissakin puhutaan jo prosessorien ytimien määristä ja suoritustehoista :DDD

        Että osta vaan telkkari jos tarvit telkkaria, huomenna se on jo vanhanaikainen. Ei merkillä väliä.

        =DW=

        Vanhuus ei ole vika paitsi tietsikoissa.

        Vanhojen töllöjen toiminta on boxien varassa. Boxit halvaantuvat paljon ennen "paksuja" töllöjä.

        Kun 42" lätyskä Samsungimme halvaantui 2kk takuun päättymisen jälkeen otimme käyttöön ikivanhan 28" mulkosilmämme.
        Lätyskän kuvapaneeli oli tuhoutunut. Se olisi kelvannut takuuseen vaikka olikin kallis mutta esteeksi muodostui värkin emolevy. Sitä tyyppiä ei enää saanut.
        Antoivat tilalle uuden Samsungin joka on nyt toiminut useita vuosia. Saa nähdä miten pitkään.

        Tyttäremme katselee eedelleenkin paksua 100hz / 28" mulkosilmää.
        Vekotin edusti oman aikansa viimeistä tekniikkaa ja toimii edelleenkin virheettömästi.
        Nyt on menossa 3:s boxi!

        Oma, todellinen tarve ratkaisee vekottimen. Eivät trendit tai kuvitelmat ympäristön mielipiteistä.


      • auttajmies
        oldis kirjoitti:

        Vanhuus ei ole vika paitsi tietsikoissa.

        Vanhojen töllöjen toiminta on boxien varassa. Boxit halvaantuvat paljon ennen "paksuja" töllöjä.

        Kun 42" lätyskä Samsungimme halvaantui 2kk takuun päättymisen jälkeen otimme käyttöön ikivanhan 28" mulkosilmämme.
        Lätyskän kuvapaneeli oli tuhoutunut. Se olisi kelvannut takuuseen vaikka olikin kallis mutta esteeksi muodostui värkin emolevy. Sitä tyyppiä ei enää saanut.
        Antoivat tilalle uuden Samsungin joka on nyt toiminut useita vuosia. Saa nähdä miten pitkään.

        Tyttäremme katselee eedelleenkin paksua 100hz / 28" mulkosilmää.
        Vekotin edusti oman aikansa viimeistä tekniikkaa ja toimii edelleenkin virheettömästi.
        Nyt on menossa 3:s boxi!

        Oma, todellinen tarve ratkaisee vekottimen. Eivät trendit tai kuvitelmat ympäristön mielipiteistä.

        Tästä apua hyviä neuvoja

        Tässä on todella kattava apulainen , vaikka on otsikoitu senioreille, toimii jokaisella
        aloittelijalla ja muutoinkin hyviä vinkkejä joita ei koskaan liikaa, voi monipuolistaa
        tietokoneen käyttöä kun täältä lueskelee!

        http://tietoseniorit.blogspot.fi/ siihen vain kursori, nuoli kuvanpäälle ja klikkaa
        ja siihenhän tulee aihe ensin kun sen nuolen, kursorin laittaa jonkin kuvan päälle.
        Olkaa hyvät!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      106
      1874
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      7
      1461
    3. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1447
    4. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1429
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      148
      1372
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      95
      1290
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1287
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      648
      1219
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1097
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1088
    Aihe