Paljonko mp moottori kestää kilometrejä?

Kawasaki Ninja..

Olen ajanut vm 2010 600cc japsimerkillä 18000km ja kysyessäni vaihtoa 1000cc samanlaiseen myyjä sanoi, ettei mielellään ota loppuunajettua japsia vaihdossa muuten kuin lähes ilmaiseksi. Olin vähän yllättynyt koska saman liikkeen huolto juuri huolsi pyöräni ja kehui, että nyt vaan kovaa ajoa.

Oliko myyjän juttu joku heitto saadakseen pyöräni tosi halvalla?

53

12991

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • loppuunajettuko?

      Riippuu moottoripyörästä, tehdyistä huolloista ja siitä miten moottoripyörää on kohdeltu. mutta 100tkm ei ole yleensä vielä lähellekään loppuun ajettu.

      Jos tuossa mainitsemassasi moottoripyörässä on kilometrejä todellakin vain 18tkm, Niin tuo moottoripyörä on vielä uudenveroinen ja myyjä on yrittänyt kusettaa sinua.

    • Kilsoja

      No ei varmasti ole ajettu loppuun!!!
      Kusetuksen makua myyjän puheissa.

    • Honda

      Ei ole prätkällä kilsoja kertynyt. Itsellä VFR750 -> 101tkm ja CBR 1100-> 48tkm, molemmat käy nätisti. Ei kannata kilsoja murehtia, muistaa vaan huoltaa.

    • ihan hyvä pyörä

      Minulla on 2008 mallinen 1100cc cruiseri ja nyt lasissa rapiat 100´000km. Hyvin huollettu ja pörisee vielä ainakin 150´000km ilman ongelmia.

    • Etkötiedäettä

      Vanha kauppiaan nyrkkisääntö on, että tulos tehdään ostettaessa, ei myytäessä. Tavara pitää saada halvalla sisään. Ostettaessa pyörä on siis paljon ajettu, se on väärän värinen, välimalli, siinä on tietty tyyppivika tai malli on muuten vain sellainen, joka ei käy kaupaksi.
      Itse pyörähän on vähän ajettu, jos siihen ei ole kertynyt kuin alle 5tkm kaudessa. Itse olen keskivertomotoristi, ja kilometrejä tulee n. kymppitonni kaudessa.

    • sisään ajettu

      Olisit vetäny nahka vitosella lärviin!

    • Kawasaki Ninja...

      Kiitos vastanneille. Käyn ensi viikolla lomapäivinä kysymässä perustelut ja jos ei löydy niin lupaan ainakin kehua myyjän ammattitaidon nimellä varustettuna useilla foorumeilla.

    • g-miäs

      Japsipyörät, ja varsinkin Honda ovat lähes ikiliikkujia.

    • ex. japsi omistaja

      Oikeastaan sulla alkaa olla vasta sisäänajo suoritettu nuilla kilometreillä ja parhaat ajokilometrit edessä. Että kyllä prätkäliikkeen myyjä on yrittäny nyt kusettaa sulta pyörän halvalla vaan pois.

      • sdsdsd

        Verottajan täytyy mätkäistä lahjavero liikkeelle, jos siihen hintaan ottaa tavaraa sisään.


      • Jutustelija1
        sdsdsd kirjoitti:

        Verottajan täytyy mätkäistä lahjavero liikkeelle, jos siihen hintaan ottaa tavaraa sisään.

        Myydessä menee myyntivoitosta vero, joten verottaja saa kyllä omansa.


    • Blizzard79

      Minulla 60 000 km ajettu Kawasaki Z750 -06, ja kun huollot on tehty kauttaaltaan kunnolla ja kuunneltu konetta niin mikäs sillä on ajellessa. Se riippuu niin paljon miten laitetta on huollettu ja miten niitä on ylipäätään pidetty. 18 000 km on pelkkä sisäänajo jos sillä nyt ei ihan ilman öljyjä ole ajettu tai muuten revitetty kannet punaisena.

    • kshjhsgjh

      Yleensä kannattaa kiertää tuommoset kaupat , pk-seudullakin on monta ennen niin hyvää liikettä pilanneet toimintaansa tuommosilla myyjillä , jos myyjä heti yrittää kusettaa tai testata kuin tietämätön olet ja yleensä kehuu omaansa vaikkei yleensä myytävästä pyörästä tiedä mitään niin voi olettaa että suoltaa potaskaa muutenkin.
      Paljo menny siihen jotta pojanklopit provikalla yrittää kusettaa kovaa hintaa vaihtopyöristä jotka laitettu riviin edes viitsimättä pesettää pyörää saati muuten tutkia myytävän pyörän kuntoa sen kummemmin.

    • KawasakiNinja

      Liike on Bike World Vantaalla. Myin suoraan ja ostin isomman suoraan Kajaanista rahalla.

      • qusvarna

        Pikkasen tuota jo uumoilinkin. Kyselkääpä Kuopioonista etien päin ylös suomeen,sieltä haetaan käytetyt käyttöpyörät ,niitä ei ele hesalaisten tiesuolat ja korrosiot raiskanneet.
        Kannattaa vaikka muutama päivä reissata ja katella,saat takuulla pyörän hinnassa reissurahat pivoon,netistäkin on apuja.


      • pohjoinenjaetelä
        qusvarna kirjoitti:

        Pikkasen tuota jo uumoilinkin. Kyselkääpä Kuopioonista etien päin ylös suomeen,sieltä haetaan käytetyt käyttöpyörät ,niitä ei ele hesalaisten tiesuolat ja korrosiot raiskanneet.
        Kannattaa vaikka muutama päivä reissata ja katella,saat takuulla pyörän hinnassa reissurahat pivoon,netistäkin on apuja.

        Jaa, ennen ne autot ja moottoripyörät haettiin etelästä. Ja syy tähän oli hinta ja pohjoisen heikko tarjonta. Suolateillä ajetut autot kyllä ruostuu mutta ei ne moottoripyörät niinkään. Pohjoisessa sorateillä ajetut pyörät pahempia kuin etelän pyörät. Ja maalaiset tykkää huollella pyöriään itse, niitä ei aina huollossa käytellä.


      • Qusvarna

        Etelän suolateitä ennen kesät talvet ajellen, tiedän että pyörät oli varsinkin talvella pestävä päivittäin ajon jälkeen ,ettei pääse ruoste tekemään tuhoa ja muutenkin ,menee joka paikka nahnikkaan, siinä suolavellissä,tärvelee jopa ajoasut hetkessä.
        Pyörän hintahan ,muodostuu pyörän todellisesta kunnosta.


      • kesälläeisuolaa
        Qusvarna kirjoitti:

        Etelän suolateitä ennen kesät talvet ajellen, tiedän että pyörät oli varsinkin talvella pestävä päivittäin ajon jälkeen ,ettei pääse ruoste tekemään tuhoa ja muutenkin ,menee joka paikka nahnikkaan, siinä suolavellissä,tärvelee jopa ajoasut hetkessä.
        Pyörän hintahan ,muodostuu pyörän todellisesta kunnosta.

        Kyllä, mutta se on pieni prosentti joka ajaa moottoripyörällä talvisilla suolateillä. Katupyöräiilä ei oikeastaan kukaan, niitä ei tartte teiden suolauksen takia pelätä.


      • aslakis

        Kyllä se suola jäytää vielä kesälläkin,vai pessäänkö ne kaikki tiet siellä eteläsä,ilimanko on siellä kohta pohjaveetkin pilalla.


      • pientä_rajaa

        No huh huh! :-D Melkosia myyjiä Bikeworldissa! Itse oisin piruuttani käyny katsomassa heidän käytettyjen pyöriensä kilometrejä ja kommentoinut kovaan ääneen jokaista erikseen loppuunajetuksi paskaksi! ;-) Pikaisella vilkaisulla heidän tarjontansa näyttää romutuskelpoiselta, koska vain yksi oli alle 18 tuhatta ajettu.


      • Anonyymi
        pohjoinenjaetelä kirjoitti:

        Jaa, ennen ne autot ja moottoripyörät haettiin etelästä. Ja syy tähän oli hinta ja pohjoisen heikko tarjonta. Suolateillä ajetut autot kyllä ruostuu mutta ei ne moottoripyörät niinkään. Pohjoisessa sorateillä ajetut pyörät pahempia kuin etelän pyörät. Ja maalaiset tykkää huollella pyöriään itse, niitä ei aina huollossa käytellä.

        niin, itse tehty huoltoko ei ole huolto, vaikka itse huoltavahan saattas olla
        vaikka moottoripyörämekaanikko


    • bikebike

      Jotenkin juuri tuo liike tuli jutusta itsellekin mieleen , osui ja upposi näemmä , tosiaan alkaa pk-seudun liikkeet olemaan melko surkeissa kantimissa.

    • Mokcba_60

      Tuollainen liike kandee kiertää kaukaa. Siellä muutakin pielessä.
      Jos mennään Harikan moottoreihin, avasin mun 48t. mailia vaeltanee vuotavan (tihkuvan) tiivisteen takia.
      1340 kuutioinen EVO ei ollut kulunut juuri ollenkaan, mittakello tuskin reagoi pytyssä.
      Hoonaus, uudet männänrenkaat, venttiilien läppäys ja uudet venttiilinvarren tiivisteet.
      20v. vanha pyörä säksättää hienosti.

      • HDKYRPÄ

        Ei 48tm Evo vielä ole remppakunnossa, edes tiivisteistä, jos on ajettu järkevästi. Pitkäiskuinen V2 ei ole kierroskone, väännöllä kulkee. Huudattaminen kierroksilla tuhoaa raudan. Itsellä 98 Softail uudesta asti, ajettu jotain 100tkm, huollettu, tallissa asunut, virheetön. Ei ole myytävänä.


      • riittaväisänne

        Yhdelläkään HD:lla ei ole ajettu sataa tonnia, hyvä jos kymppitonni.


    • JohnyEHorny

      Hondiin, joihin vaihdettu öljyt ja suodattimet ajoissa, sadassa tuhannessa venttiileiden tarkastus, joita tuskin tarvii säätää :) Normaalikäytöllä ikiliikkujia.

    • yamahalla

      Minulla on FJ 1200;n ja 210 000km mittarissa. Ei mitään ongelmia, huollot ajallaan tehtynä.

    • MonkeyKurko

      Kuka ottas kakkoseen?

    • Jutustelija1

      Jos se kutarisi on 4-syl koneella joka hyvä japanilainen, niin voit ajaa sillä huoletta vielä 100tkm lisää ilman että se hajoaa. Eli ei ainakaan kilometrit tee siitä loppuun ajettua. Huonolla käytöllähän pilaa minkä vain vaikkei ajaisi metriäkään, mutta se on oma asiansa.


      Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/

      Tuosta kolumniani, siellä on kanssa kuvia parista vanhasta jos jaksaa kaivella: http://mattiviikate.newsvine.com/

      Tuossa vielä suoralinkki siihen juttuun jossa on kuvia prätkistä kolumnissa: http://mattiviikate.newsvine.com/_news/2016/05/27/35598447-pictures-of-my-old-motorbikes-suzuki-gsx-r-1000-and-kawasaki-zx-9r

    • kyläkestää

      Eipä ole tullut korviin että jostain mp jota normihuollettu olisi kone koskaan hajonnut , kait noissa vaan tulee se remontintarve ja hinta suhteessa pyörän arvoon jossain vaiheessa mietittäväksi ja pienellä lisäsijoituksella saa sitten uudemman saman kuntoisen tai paremman kuin rempattava. varmaan puhutaan sadoista tkm
      mutta kuinka monesta niin riippuu juurikin ylläpidosta .

    • SuzukiBanditilla

      uudempikoppaisella vesijäähdytteisellä 1250:lla joka on ollut markkinoilla nyt 10 vuotta,tullaan ajamaan 500 000km konetta avaamatta. Tuossa on kaikki valmiudet siihen.

    • ajettu160tkm

      Suzukin GSX 1400 on nyt ajettu 161tkm. Venttiilinvälyksiäkään ei ole tarvinnut vielä säätää. Käyntiääni on ihan yhtä puhdas humina kuin uutena. Ehkä huolloilla ja tiuhalla öljynvaihdolla on merkitystä. Ainoat viat on ollut akun simahtaminen 10v kohdalla ja takapyörän laakerin jurinat ts. laakerien vaihto ja sekin oli helppo tehdä itse talvella kun laakerin sai jäähdytettyä pakkasessa. 18tkm ei ole vielä kunnolla sisään ajettu.

    • KakkostaKurkolle

      Onko olemassa keskustelusarjaa missä lentokapteeni Kurko ei eri nimimerkeillään kysyisi, ottaako joku kakkoseen ?

      • Jutustelija1

        Kurko on aktiivinen kaikissa ketjuissa, ainakin melkein. Eli vastaus lienee ettei sellaista ketjua ole.

        Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/

        Tuosta kolumniani, siellä on kanssa kuvia parista vanhasta jos jaksaa kaivella: http://mattiviikate.newsvine.com/

        Tuossa vielä suoralinkki siihen juttuun jossa on kuvia prätkistä kolumnissa: http://mattiviikate.newsvine.com/_news/2016/05/27/35598447-pictures-of-my-old-motorbikes-suzuki-gsx-r-1000-and-kawasaki-zx-9r


      • OmienRomujenTyrkytystä
        Jutustelija1 kirjoitti:

        Kurko on aktiivinen kaikissa ketjuissa, ainakin melkein. Eli vastaus lienee ettei sellaista ketjua ole.

        Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/

        Tuosta kolumniani, siellä on kanssa kuvia parista vanhasta jos jaksaa kaivella: http://mattiviikate.newsvine.com/

        Tuossa vielä suoralinkki siihen juttuun jossa on kuvia prätkistä kolumnissa: http://mattiviikate.newsvine.com/_news/2016/05/27/35598447-pictures-of-my-old-motorbikes-suzuki-gsx-r-1000-and-kawasaki-zx-9r

        Pystytkö kirjoittamaan edes kerran niin ettet tyrkyttäisi omia pyöriäsi tai blogejasi? Vaikka narsismista kärsisitkin yritä edes kerran ilman.


      • Jutustelija1

        Teepä hieman taustatutkimusta niin huomaat minun kirjoittaneen myös ilman linkkejä.

        Mutta tyrkytäpä sinä infoa omista vehkeistäsi niin päästään ihastelemaan niitäkin välillä. Mikäs sen mukavempaa ja inspiroivempaa kuin tutustua välillä muidenkin kalustoon.


      • Hittomitenärsyttävä

        äijä tuo viikate! Narsistille tyypillistä käytöstä,ettei itse älyä hölmöyttään. Katsokaa mun vanhoja vehkeitä aina vaan toistuu.


      • NarsistiVaiEi

        Ärsyttääkö Kurko ?????


    • KierroksetKuluttaa

      Ootteko muuten ajatellut että korkeakierroksisen moottorin omaavan moottoripyörän moottoriin tulee kilometrejä suhteessa enemmän kuin keskiverto auton moottorille? Moottoripyörien moottorit kiertävät ihan normiajossakin enemmän minuutissa kuin henkilöauton moottori. Erityisesti pienikuutioiset moottorit ja korkeaviritteiset moottorit kiertävät esim. 100km/h-nopeudella 3200 - 4500 rpm/min. kun taas nykyaikaiset henkilöautot jotain 1600 - 2500 rpm/min. Siinä pienen moottorin pienet männät tekevät selvästi enemmän edestakaista liikettä ja koska jokainen männäisku kuluttaa moottoria niin senkin takia moottorit ovat lyhytikäisempiä kuin autot. Ajotyyli tietysti muuttaa tilannetta mutta harvemmin pyörän moottorin eduksi. Joo tiedän että öljyjenvaihdot ja muut huollot vaikuttaa ratkaisevasti moottori kestoon mutta periaatteessa asia menee kuten edellä kerroin. Ei tätä monikaan ajattele kun se ei ole niin konkreettisesti vaikuttava asia mutta niin se vain on. Joo, tää on teoretisointia kyllä. : )

      • Jutustelija1

        Samoissa mietteissä olin jo nuorena, mukava tavata samanhenkisiä ihmisiä :-)


      • jozik

        Eipä nyt oikeen voi verrata 6000kiertävää autoa ja 16000 prätkää onhan ne nyt ihan eri vehkeitä. Ja oma kierää 100 vauhdissa 5,5 johtuen pienemmistä välityksistä. Mutta niin sanottu veto rupee olemaan päällä vasta 8tonnissa. Ja 12tonnin kohdalla ruvetaan menemään. Kyllä ne kestää ne on tehty sitä varten ja semmoseen käyttöön. Putputtajat voi ajella niillä autoilla ja mennä sinne pätemään tietämättömyyttään. Eikä niillä ajetakkaan mitään 200tkm mutta onko se edes tarkoitus tuskinpa. Kulutus tavaraa molemmat niinkin lähes kaikki. Radalle kun pääsee niin on ilo irti!


    • jozik

      Vm02 suzuki 600gsxr ajettu radalla ja maantiellä. Ajettu 90000km tehoputkisto jne. Hyvin toimii venttilinvälyksiäkään ole tarvinnut säädättää. Renkaita, öljyjä, jarrupaloilla, ja ketjurataspaketti. Itse ajanut 30tonnia kyseisellä vehkeellä

      • Jutustelija1

        Aika hyvin jos ei ole KOSKAAN säädetty venttiileitä.


      • Jutustelija1
        Jutustelija1 kirjoitti:

        Aika hyvin jos ei ole KOSKAAN säädetty venttiileitä.

        Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/

        Tuossa vielä suorat linkit niihin juttuihin joissa on kuvia prätkistä Blogissa:

        http://mattiviikate.blogspot.fi/2011/02/pictures-from-suzuki-gsx-r-1000-03.html

        http://mattiviikate.blogspot.fi/2011/02/pictures-of-kawasaki-zx-9r-01.html


    • ajoa-ajoa

      Mutta missä näkyy ne paljon ajetut kun nettimotossa jo yli 100tkm suht vähän , uusien myynti tyssänny joten luulisi kohta tuon ajomäärän omaavia olevan runsaasti kun monikin kumminkin ajaa yli 10tkm per kesä. ei se ajomäärä pelkästään huonoa tee , ajaa näillä pitää että kunnossa pysyvät .....

      • Jutustelija1

        Joo harvoin näkee ainakaan paljoa yli satkun ajettuja pyöriä myynnissä.

        Tulee mieleen että on kusettajat asialla kun kertoilevat noista kilometreistään.


      • Tämäonnähty

        Ne jotka ajaa paljon, osaavat huoltaa itse ja kaverit ostaa tietämänsä pyörän ilman Nettimotoa.
        Ne jotka ei osaa huoltaa, luopuvat alle satkun, kun alkaisi olla aika tehdä kalliimpaa remppaa ja seuraavat omistajat ei sitten enää olekaan ajomiehiä, vaan pyöriä esitellään kavereille autotallissa ja lähihuoltiksella ja kilometrejä tulee 500 kesässä...:)


      • Jutustelija1
        Tämäonnähty kirjoitti:

        Ne jotka ajaa paljon, osaavat huoltaa itse ja kaverit ostaa tietämänsä pyörän ilman Nettimotoa.
        Ne jotka ei osaa huoltaa, luopuvat alle satkun, kun alkaisi olla aika tehdä kalliimpaa remppaa ja seuraavat omistajat ei sitten enää olekaan ajomiehiä, vaan pyöriä esitellään kavereille autotallissa ja lähihuoltiksella ja kilometrejä tulee 500 kesässä...:)

        Joo no tuo on kyllä totta että kun itse teetän liikkeessä kaikki voitelua kummemmat ja ajan paljon niin ei kyllä viitsi enää pitää jos pitää tehdä isoa remppaa tai pientä usein.

        Minulla se on kulutusosat kuten renkaat ja muut sekä venttiilien säädöt ynnä muut joita teetätän. Ei viitsi pitää niin kauaa että alkaisi säätövälit tihenemään tai isommat koneremontit olemaan seuraavien muutaman kymmenen tuhannen kilometrin juttuja.

        Ja olen havainnut että todella monet pyörät lähinnä vain seisovat eikä niillä käytännössä ajella.


    • 4646455

      Eniten ajettu minkä itse tiedän on tuttuni Honda gold wing yli 400 000km ja normi huollolla.

    • Eikiitosvskokeilunhalu

      Tutussa moottoripyöräliikkeessä josta on peräisin 2 käytettyä ja yksi uusi pyörä todetiin seuraavaa. Jokaisen moottoripyörän saa rikki aikanaan. Kaikkia malleja joutuu vanhemmiten korjaamaan. Suomen oloissa, nopeusrajoituksia noudattaen ajaessa huollettu pyörä on moottoriltaan käytännössä hajoamaton. Sisäänajon laiminlyönti rikkoi moottoreita takuuaikana ainakin tietyistä Kawasakin malleista kuten ekan sukupolven ZX 12 R.
      Liikkeen omistaja mainitsi että esimerkiksi Hondan VFR 750 moottoreista noin 150 000 km ajettuja yksilöitä joissa ei ole avattu moottoria.
      Jos kannen suunnittelu on onnistunut ja voitelu jäähdytys toimivat oikein ei edes venttiileiden säätö ole välttämätöntä, mutta välysten tarkastaminen on. Varsinkin 600 cc pyörät kiertävät ripeässä ajossa/radalla käydessä sen verran kovaa että yleensä venttiilit alkavat upota kanteen . Se taas johtaa venttiilien välysten pienenemiseen, kunnes venttiilit alkavat kantamaan, vuotamaan ja lopulta palavat.
      Taas toisaalta YZF R1 Ahvenistolla= käyttökelpoisia vaihteita 2 ja 3, (4) Arkikuskille voimaa ja nopeutta on niin järjettömästi että ykköstä tarvitaan vain lähdössä. 18000 km on sellainen taival että siinä saa kulumaan loppuun ketjut, rattaat, renkaat, jarrupalat edestä, osan polttimoista, ehkä yhden kierroksen sytytystulppia ja huonoissa olosuhteissa kuten suolavedessä/hiekassa joku pyöränlaakeri voi mennä tai iskari ruveta vuotamaan.
      Huonolla säkällä 18000 km taipaleella joutuu vaihtamaan jonkun sähköosan kuten puolan tai sytytysyksikön, mut itse alkaisin huolestua loppuun ajamisesta jossain 80000 km nurkilla. Hyvällä pidolla joillain malleilla voi päästä ilman isompia remontteja sen 150 000-180 000km ja se eka iso remontti on todennäköisesti jakopää ketjuineen, rattaineen ja noin 3 kertaa vaihdettuine kiristimineen ja ohjaimineen.
      Gold Wing/joku muu isolohkoinen matkapyörä on sitten oma lukunsa ja niiltä on lupa odottaa enemmän kilometrejä pienillä huolloilla ja korjauksilla.

    • Anonyymi

      Riippuu viritysasteesta perus 600cc-1000 jne noin 40-80tkm kestää perusvarmasti ok- tuolla välillä sais jo kerran säätää venttiilin välykset, yli 80tkm ajettua pyörää kannattaa kattoa huollot -> sama kun ostaisit 300tkm ajettua autoa, jotkut matkapyörät poislukien ne kestää paremmin kuin nykyautojen 1000-1200cc "eco" moottorit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5670
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3597
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      210
      1732
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1712
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1176
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1135
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe