Miten voisi unohtaa menneet

märehtijä

Meillä on mieheni kanssa pitkä suhde. Se sai 2v sitten tosi pahan särön, kun mies kertoi rakastuneensa toiseen naiseen. Varsinaista suhdetta heillä ei ehtinyt olla. Tunsivat ennestään ja se rakastuminen oli yhden yön salamarakastuminen. Nainen asui toisella paikkakunnalla. Mies rakasti silti minuakin eikä halunnut vaihtaa, joten ei erottu - lasten takia en halunnut erota noin vain, vaikka olinkin hirveän pahastunut ja loukkaantunut. Kävi myös ilmi, että mies oli pettänyt minua kerran jo kauan sitten liittomme alkuaikoina.

No, mies kärvisteli silloin muutaman kuukauden himoissansa ja rakkaudentunnoissan ja sitten se rakkaus siihen toiseen naiseen kuihtui. Meillä on mennyt sen jälkeen näennäisesti ihan hyvin. Keskustellaan - paitsi että mies ei enää jaksa keskustella sanaakaan noista naisjutuista - mutta kaikesta muusta voidaan puhua. Ja läheisyyttä ja seksiä on ja kaikki on hyvin.

Taistelin sen kriisini kanssa puolisen vuotta tosi kovaa ja aluksi mieskin jaksoi kuunnellla itkujani. Ihan luonnollista, että väsyi tilitysteni kuulemiseen sitten. Kyllä minä jossain määrin toivuinkin, onneksi se pahin olo meni puolessa vuodessa ohi. Mutta en toipunut kokonaan. Alakulo ja epäluottamus asettuivat asumaan jonnekin sisälleni ja sieltä ne silloin tällöin pulpahtelevat - melkeinpä päivittäin. En siis ole ihan ympäri vuorokauden katkera sentään, vaan päivittäin tulee sellaisia märehtimiskohtauksia. Ihan yksikseni murehdin, en näytä lapsille enkä enää miehellekään.

Ongelma olen minä itse. En voi unohtaa. Olin ennen tuota kriisiä luottanut mieheeni täydellisesti. Nyt en enää voi luottaa, luottamus ei ole palannut takaisin. Minua harmittaa nyt jopa miehen uudet naispuoliset ystävät ja pikkuihastukset - ennen tuota kriisiä en ollut juurikaan mustasukkainen ja nyt olen aika pahastikin. En voi unohtaa, mitä mies tuli tehneeksi. Suren sitä joka ikinen päivä edelleen. Tuntuu, ettei tämmöinen katkeruus ole tervettä tai ainakaan terveellistä. Ja välillä jopa ajattelen, että ei se, mitä mies teki, ollut mitenkään objektiivisesti kamalaa - minä vain reagoin siihen liian voimakkaasti. Haluaisin päästä irti näistä murheista. Onkohan mitään keinoa?

Noin muuten olen aika tasapainoinen ja onnen tunteitakin osaan tuntea ja kun on helliä hetkiä miehen kanssa, pystyn kyllä nauttimaan niistä. Olen miettinyt, että olisiko jostain kallonkutistajasta apua, mutta toisaalta tuntuu että tällaisista elämäntapahtumista pitäisi päästä yli muutenkin ja ihan itse.

4

404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luulisin, että on

      Ihan normaalia voida pahoin, jos luottamus elämäsi tärkeimpään ihmiseen on mennyt.

      Itse en voisi enää jatkaa tuossa tilanteessa, mutta ihailen sinua, jos edelleen pystyt jatkamaan elämääsi niinkuin mitään ei olisi tapahtunut.

      Toivottavasti saisit vertaistukea jostakin, vaikka täältä netistä, jonka kanssa keskustella asiasta, ja siten saada taas voimia. Jaksamisia!

    • märehtijä

      Kiitos sinulle vastauksestasi. Onhan se varmaan normaalia... onhan luottamus tärkeää. Kun löytäisi keinoja sen luottamuksen palauttamiseksi - tai jos se vaan palaisi itsekseen ajan kanssa. Mieshän on (kai) ollut ihan kunnolla tuon ison kriisin jälkeen.

      Niin, en kai minä ihan niinkuin ei mitään olisi tapahtunut pystykään koko ajan elelemään... välillä purskahtaa yli ja välillä helpottaa.

      • Toisinpäin

        Meillä tapahtui sama, mutta toisin päin. Rakastuin itse ja petin. Emme edenneet suhteeseen ja seksiin saakka, mutta kuitenkin liian pitkälle. Tämä loukkasi miestäni paljon ja hän menetti luottamuksen. Etenkin, kun aluksi yritin peitellä tunteitani ja salasin häneltä kaikki. Luottamuksen palautumiseen meni hänen sanojensa mukaan reilu kolme vuotta.

        Aluksi akuutti vaihe oli ohi noin puolessa vuodessa, ja hän kertoi antaneensa anteeksi minulle ja haluavansa aloittaa puhtaalta pöydältä. Huomasin kuitenkin tiettyä kylmyyttä hänessä. Ajattelin, että olin sen ansainnut, kunnes 1,5 vuotta kriisin jälkeen tajusin, että vaikka tein väärin, suhteen kannalta on tärkeää, että hän oikeasti jättää menneet taakse. Nostin kissan pöydälle ja kerroin, että näen asian edelleen vaikuttavan parisuhteeseen ja haluaisin käsitellä asian loppuun. Joko parisuhdeterapiassa tai käymällä asiat kahdestaan vielä läpi. Kävimme terapiassa kerran. Mies koki vaikeaksi puhua ulkopuoliselle. Niinpä kävimme asian läpi parisuhdekurssilla oppimalla keskustelu menetelmällä. Siinä toinen ensin puhuu ilman keskeytyksiä. Sitten toinen toistaa tärkeimmät kohdat puolison monologista ja puoliso kuittaa, jos toinen ymmärsi kaiken oikein.

        Nyt tuntuu, että parisuhteessa menee taas hyvin. Luottamus on palannut, mutta edelleenkin vältän tilanteita, joista mies kokisi mustasukkaisuutta. Minulla on miespuolisia ystäviä ja työkavereita, mutta tapaan heitä vain sekaporukassa, enkä vietä aikaa kaksistaan. Olen ottanut myös puolisoni mukaan näihin seksporukoihin aina kun on vain mahdollisuus lastenvahtiin.

        En tiedä auttaako tämä paljoa, mutta toivottavasti pystyt viemään omaa käsittelyäsi eteenpäin.


    • märehtijä

      Kiitos Toisinpäin - toivoa siis on. Jos kolmessa vuodessa luottamus palautuu, niin se on minusta siedettävissä oleva aika. Meillä on kuitenkin niin pitkä ja tätä yhtä asiaa lukuunottamatta hyvä suhde, että kannattaa odottaa. Olettaen tietysti, ettei miehelle tule lisää säätöjä, sitä jotenkin pelkään, vaikka pelkääminen onkin tyhmää.

      Kyllä parisuhdeterapiaakin on harkittu. Se voisi olla hyvä. Keskustelua on kyllä harrastettu, mutta mies ei osaa oikein itse sanoa mitään vaikka kuinka kuuntelisin. Siinä mielessä ulkopuolinen apu voisi olla hyvästä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6599
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4253
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2670
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2050
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1578
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1074
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe