Vanhempien tasa-arvoisuus avioerossa

Hämmästelevä

Olen usean vuoden seurannut erotilanteita tässä yhteiskunnassa. Ja ihmettelen lähivanhemman ja etävanhemman tasa-arvoa. Miten voi olla mahdollista että etävanhemman velvollisuuksiin ei kuulu hoitaa lastaan jos ei halua? Olen nähnyt paljon tilanteita et isä ei ota lastaan ollenkaan tai vaan ilmoittaa ettei ota vaikka ollaan sovittu et lapsi menisi isälleen. Kyllä lähivanhempikin tarvitsee omaa aikaakin. Lapsen kasvatus yksin ei ole mitään helppoa. Otetaanko tämmöinen asia huomioon elatusmaksua sovittaessa että vanhempi joutuu palkkaamaan hoitajaa lapselleen että saisi omaa aikaansa? Miksi etävanhemman ei tarvitse huolehtia lapsestaan?

9

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onpa kauheaa

      Miten on mahdollista, että äiti saa huoltajuuden 97% tapauksissa, olipa millainen tahansa. Miksi asumisaikaa ei voi jakaa edes tasan, vaan isän pitäisi huolehtia lapsesta viikonloppuisin kun äiti haluaa lähteä ryyppäämään tai edes sovitusti jos äiti ei halua ja miksi siihenkään ei viranomaiset puutu.

    • mikä ihmee oma aika

      "vanhempi joutuu palkkaamaan hoitajaa lapselleen että saisi omaa aikaansa?"

      Mielestäni outo asenne tuo, mutta taitaa olla sitä nykyaikaa. Niin siis tarkoitan, että kun ihmisellä on lapsia, lasten kanssa oleminen kelloon, viikonpäivään ja vuodenaikaan katsomatta kuuluu asiaan. Ei ole omien lasten ollessa pieniä ja kotona mitään "omaa aikaa". Vanhemmuus on kokoaikaista. Siitä on lähdettävä.

      Osa varsinkin eronneista isistä ei todellakaan osallistu lastensa elämään millään tavalla. Joskus on parempikin niin. Se on ennen muuta lasten kannalta harmi. Tapaamisoikeuden pitäisikin kuulua lapselle, ei vanhemmalle.

      Sitä siis en käsitä alkuunkaan, että lapset halutaan lykätä jonnekin, mieluusti toiselle vanhemmalle, jotta saadaan sitä "omaa aikaa". Se on loukkaus lapsia kohtaan. Itse olin yksinhuoltaja yli 10 vuotta, mutta ei juolahtanut mieleenkään "oma aika". Nyt lapset ovat omillaan ja "omaa aikaa" on yllin kyllin.

    • totta 1

      Lähtökohtaisesti avioeron päätökset ja toiveet pitäisi toteuttaa asianomaisten itse sopuisasti keskenään silloin uskon päästävän parhaaseen lopputulokseen kaikki huomioiden.
      Kun avioeroon päädytään silloin riidat loppuu ja alkaa vain neuvottelut kuunnellen ja esittäen sekä lopuksi sopien. Hyvin yksinkertaista eikö totta.
      Taloudellisen puolen tarkastelua pitäisi pystyä suorittamaan siitä hetkestä lähtien kun parisuhde aloitti toimintansa joka mahdollistaisi oikeuden mukaisen lopputuloksen.
      Lain mukaan omaisuus pääsääntöisesti menee tasan mutta on siihen erilaisia poikkeuksia. Lain tulkintaan kannattaisi mennä vasta sitten kun eväät ei riitä sopimiseen.
      Muistutan vielä siitä tasa-arvosta että vanhemmat itse voivat sopia siitä tasa-arvosta halutessaan sitä.
      Tunteet kannattaa sopimisen ajaksi työntää sivuun.

      • niinpä...

        Jos nainen ei ole tuonut mitään tullessaan ja laiskotellut vain kotona niin ei kuulu viedäkään mitään.


      • sama laki
        niinpä... kirjoitti:

        Jos nainen ei ole tuonut mitään tullessaan ja laiskotellut vain kotona niin ei kuulu viedäkään mitään.

        Ja sama laki laiskoille miehille.


      • totta 1
        niinpä... kirjoitti:

        Jos nainen ei ole tuonut mitään tullessaan ja laiskotellut vain kotona niin ei kuulu viedäkään mitään.

        niinpä.
        Jos ollaan naimisissa vuosia tai pitempäänkin niin molemmille kuuluu vähintään omaisuudesta puolet pääsääntöisesti .
        Eikö naisen kotona ole yhtä arvokasta kuin työssä käytti kodin ulkopuolella jos ei peräti arvokkaampaakin tai päinvastoin miehen kotona olo.
        Se että mitä kotona tehdään niin eikö se ole tarvittaessa keskenään sovittaessa ja tyytyväinen elämä voi jatkua.
        Muistetaanko se että nainen ja mies ei ole sinänsä vastakohtia vaan toisiaan täydentäviä.


      • Kun ei ole
        totta 1 kirjoitti:

        niinpä.
        Jos ollaan naimisissa vuosia tai pitempäänkin niin molemmille kuuluu vähintään omaisuudesta puolet pääsääntöisesti .
        Eikö naisen kotona ole yhtä arvokasta kuin työssä käytti kodin ulkopuolella jos ei peräti arvokkaampaakin tai päinvastoin miehen kotona olo.
        Se että mitä kotona tehdään niin eikö se ole tarvittaessa keskenään sovittaessa ja tyytyväinen elämä voi jatkua.
        Muistetaanko se että nainen ja mies ei ole sinänsä vastakohtia vaan toisiaan täydentäviä.

        "Eikö naisen kotona ole yhtä arvokasta kuin työssä käytti kodin ulkopuolella?"

        No ei ole. Paljonko itse olet valmis maksamaan siitä, että joku oleskelee kotona verrattuna siihen, että hän tekee sinulle töitä?


    • Älä hämmästele

      Johan se "etävanhempi" (mies) maksaa elatusmaksua ja lasten hoitamiseen häntä ei mitenkään voi pakottaa. Äidin tarvitsema oma aika taas ei mitenkään ole ex.-miehelle kuuluva asia, vaan eronnut nainen hoitaa asiansa ihan itse, kuten parhaaksi näkee.

    • harva mies on laatua

      Nainen päättää pitääkö lapsen. Tekeekö abortin vai ei. Samoin kantaa kaiken vastuun lapsesta aikuiseksi.

      Mies, suksikoon kuuseen, jos ei ole perheensä puolesta valmis taistelemaan. Miehellä ei pidäkkään olla mitään valtuuksia ylitse naisen, lapsiin koskevissa asioissa.

      Halveksin kaikkia perheensä hajoittaneita miehiä, ja heitähän riittää. Halpoja, kusipäitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2823
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      21
      1031
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      993
    Aihe