Mikä estää

Nopeat syövät hitaat

Olen vuosia ihmetellyt miksei linja-autot Veljekset Salmela ole laittanut kaikki lähtövuorot lähtemään Oulun lentokentältä - Kemin kautta -Tornioon? Joka kerta joutuu suunnittelemaan tarkasti lentoja etelästä Oulun lentokentälle, linja-autolla Oulun keskustaan, josta aikaa vievää kävelyä rautatieasemalle tai linja-autoasemalla, josta lähtee Salmelan liikenteen linja-autot.

Luulisi, että Salmelan liikenne saisi lisää asiakkaita kun heidän linja-autot kulkisivat Oulun lentokentältä Oulun linja-autoaseman kautta. Tällä hetkellä ei kulje mikään linja-auto Oulun kentältä Oulun linja-autoasemalla niin, että edes teoriassa voisi helposti vaihtaa linja-autoa.

Onko kyse vain tyhmyydestä ettei ole siirrytty nykyaikaan seuraten muiden lentojen, linja-autojen, junien aikataulua ja sovittaa Salmelan liikenne aikataulut niin, että asiakkaat ja myös huonokuntoisemmat ihmiset voisivat ehtiä joustavasti linja-autoihinne.

Esimerkiksi lento Helsingistä - Ouluun aamulla on Oulussa aikataulun mukaan klo 08:30.
Linja-auto voisi lähteä Oulun kentältä vaikkapa klo 09:10 jolloin todennäköisesti Salmelan linja-auto olisi Oulun linja-auto asemalla noin klo 09:30.

Nykyinen tilanne on se, että kun kone saapuu Ouluun klo 08:30 asiakas voi ehkä ehtiä Oulun sisäisen liikenteen linja-autoon numero 19 klo 08:40 linja-autoon tai sitten ei. Jos ehtii niin linja-auto 19 pysäkin Oulu keskustassa ovat kaukana rautatieasemalta ja linja-autoasemasta.

Lennot Helsingistä-Ouluun ovat paljon halvemmat kuin Helsingistä-Kemiin. Lisäksi Kemiin menevät koneet ovat ahtaita propellikoneita. Olen pyytänyt kirjallisesti muutosta konetyyppeihin ja laskemaan lentojen hintoja Kemiin meneviin lentokoneisiin, ilmeisesti muutosta ei ole tulossa, joten nyt olisi Salmelan liikenteelle mahdollisuus kerätä matkustajia (jos Salmelan liikenteelle olisi vuoroja) Oulun kentältä. niissä linja-autoissa oletettavasti olisi niitäkin matkustajia, jotka menisivät vain Oulun linja-autoasemalla, varsinkin jos Salmelan liikenteen linja-autot kulkevat suorinta reittiä.

9

179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Airomelat

      Tällainen järjestely heille taloudellista.jos tarpeeksi kulkijoita niin yrittäjät hakevat vaikka kotoa.rahasta seon kiini,ei kannata tehdä tappiota muutaman kulkijan takia.

    • Objektiivisesti

      Kuinkahan moni on oikeasti menossa oulun lentokentältä kemiin tai tornioon? Aivan, tosi pieni vähemmistö. Jos oulu-kemi matkalla istuu kolme matkustajaa ei ole kannattavaa tehdä tuollaisia vuoroja. Toinen on varmaan tuo resurssi systeemi. Salmelalla ei välttämäätä ole tarpeeksi busseja ja kuskeja. Myös täällä tuhansien turhien kieltojen maassa voi olla helvetin kovan työn takana saada uusia reittejä ja pysäkkejä ylipäätänsä minnekkään.

      • muualla on

        Eikö lentokentän kuulu itse järjestää maksuton/halpa kuljetus kaupunkiin?


      • adasdfas
        muualla on kirjoitti:

        Eikö lentokentän kuulu itse järjestää maksuton/halpa kuljetus kaupunkiin?

        "Eikö lentokentän kuulu itse järjestää maksuton/halpa kuljetus kaupunkiin?"
        Lentokentän ylläpidon kuuluu pitää kenttä kunnossa ja talvisin aurata. Matkustajan kuuluu järjestää itselleen kuljetus lentokentältä esimerkiksi Hepolaan.


      • Hiljenevä Lappi

        Niin onhan se kamalaa, jos Oulun lentokentältä jonkun kuljettajan kohdalle tulisi isompikin porukka, joka olisi menossa vaikkapa Oulun keskustaa. Voi voi sitä hitistä menoa lastata lentolaukkuja bussiin. Olisikohan se vain niin, ettei kuljettajat halua lisää asiakkaita, sehän vaan lisäisi lisää tehtäviä. Eihän sitä kannat tehdä mitään muutoksia kun liksa tuleen nykyisellä asiakasmäärällä. Nostakaa vain tavarankuljetusmaksuja, niin jonkun ajan kuluttua niitäkin kuljetetaan vähemmän.


      • T. Hönölä
        Hiljenevä Lappi kirjoitti:

        Niin onhan se kamalaa, jos Oulun lentokentältä jonkun kuljettajan kohdalle tulisi isompikin porukka, joka olisi menossa vaikkapa Oulun keskustaa. Voi voi sitä hitistä menoa lastata lentolaukkuja bussiin. Olisikohan se vain niin, ettei kuljettajat halua lisää asiakkaita, sehän vaan lisäisi lisää tehtäviä. Eihän sitä kannat tehdä mitään muutoksia kun liksa tuleen nykyisellä asiakasmäärällä. Nostakaa vain tavarankuljetusmaksuja, niin jonkun ajan kuluttua niitäkin kuljetetaan vähemmän.

        " Olisikohan se vain niin, ettei kuljettajat halua lisää asiakkaita, sehän vaan lisäisi lisää tehtäviä. Eihän sitä kannat tehdä mitään muutoksia kun liksa tuleen nykyisellä asiakasmäärällä."
        Nyt sinulla on menny kyllä puurot ja vellit sekaisin. Ei niitä kuljetusreittejä ja -vuoroja kuljettaja päätä. Viranomaiset ne päättävät. Sitten kun viranomaiset ovat päättäneet, mitä reittejä tarvitaan, ne kilpailutetaan. Tässäkään vaiheessa ei kysytä kuljettajien mielipidettä vaan liikennöitsijät jättävät tarjouksen, jos katsovat sen aiheelliseksi. Voihan olla, että liikennöinti ei kerta kaikkiaan ole nykyisellä asiakasmäärällä taloudellisesti kannattavaa kyseisellä välillä eikä silloin kannata osallistua kilpailuunkaan. Oulunsalon lentokentälläkin lienee joukkoliikenneautoja tai 8 hengen tilatakseja, jotka keräävät mahdollisimman monta asiakasta kyytiin ja vievät sitten asiakkaat vakiohinnalla kunkin asiakkaan haluamaan kohdeosoitteeseen. Vastaavasti ne hakevat asiakkaat lähtöosoitteesta ja vievät lentokentälle. Se on sekä taloudellisesti kannattavampaa ja ympäristöystävällisempää kuin ajo isolla linja-autollla, jossa on vain muutama asiakas.


      • Niin siellä / täällä
        T. Hönölä kirjoitti:

        " Olisikohan se vain niin, ettei kuljettajat halua lisää asiakkaita, sehän vaan lisäisi lisää tehtäviä. Eihän sitä kannat tehdä mitään muutoksia kun liksa tuleen nykyisellä asiakasmäärällä."
        Nyt sinulla on menny kyllä puurot ja vellit sekaisin. Ei niitä kuljetusreittejä ja -vuoroja kuljettaja päätä. Viranomaiset ne päättävät. Sitten kun viranomaiset ovat päättäneet, mitä reittejä tarvitaan, ne kilpailutetaan. Tässäkään vaiheessa ei kysytä kuljettajien mielipidettä vaan liikennöitsijät jättävät tarjouksen, jos katsovat sen aiheelliseksi. Voihan olla, että liikennöinti ei kerta kaikkiaan ole nykyisellä asiakasmäärällä taloudellisesti kannattavaa kyseisellä välillä eikä silloin kannata osallistua kilpailuunkaan. Oulunsalon lentokentälläkin lienee joukkoliikenneautoja tai 8 hengen tilatakseja, jotka keräävät mahdollisimman monta asiakasta kyytiin ja vievät sitten asiakkaat vakiohinnalla kunkin asiakkaan haluamaan kohdeosoitteeseen. Vastaavasti ne hakevat asiakkaat lähtöosoitteesta ja vievät lentokentälle. Se on sekä taloudellisesti kannattavampaa ja ympäristöystävällisempää kuin ajo isolla linja-autollla, jossa on vain muutama asiakas.

        Hyvä ku otetaan asiat esille, vain siten voi tapahtua muutoksia. Kun sujuvaa joukkoliikennettä ei jossain päin Suomea ole niin syytä olisi muutokseen. Se että ihmiset eivät tiedä mahdollisista vaihtoehdoista on tiedottamisen puute esimerkiksi lentokentillä, tällä tarkoittaen sitä, että tieto on selkeästi näkyvillä.
        Se, että pitää mennä taksilla Oulun keskustaan ehtiäkseen johonkin junaan tai linja-autoon, toinen vaihtoehto on, odottaa useita tunteja Oulun keskustassa.

        Ilmeisesti kuitenkin on jossain määrin kyse siitä, ettei linja-autoyhtiöt ole tuonneet päättäjien tietoisuuteen niitä ongelmakohtia jatkoyhteyksien suhteen juna, linja-auto, lentoliikenne, mahdollisesti joillain paikkakunnilla matkustajalaivat.

        Ymmärrettävää on, että harventua liikennevuorojen vähentyminen tuo vaikeuksia jatkoyhteyksien suhteen, siksimpitäisikin tehokkaammin tehostaa joukkoliikenne niin, että se toimisi joustavasti.


    • Slippery Slope
    • Kemi-sti

      Kun pääomistaja ja johtaja ei ole se penaalin terävin kynä, tilanne pysyy ennallaan tai vääjäämättä taantuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      368
      4543
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      85
      1865
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1600
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      213
      1397
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe