Tunnetko hyvin Raamatun?

Ent. mormoni

Hesarissa on 30 kysymystä Raamatun tarinoista. En saanut täysiä pisteitä, vaan 26/30. Miten hyvin sinä muistat?

Pitkäperjantain ratoksi ja opiksi linkki tässä:

http://www.hs.fi/kulttuuri/Muistatko vielä Kaanaan häät Testaa tietämyksesi HSn Raamattuvisassa/a1305814295960?ref=hs-art-new-1

17

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Palstalla kävijä

      Kokeilin testin minäkin.
      23/30, vaikka en kuulu sanan tutkijoihin, kuten niin monet esim. tällä palstalla.

      Raamatun tietämys kuuluu mielestäni yleissivistykseen, ja siksi onkin noloa, että vastasin väärin juuri Raamatun ensimmäiseen lauseeseen, samoin viimeiseen.
      Olisi pitänyt tietää!

      • mks3

        Sain 29/30. Väärä vastaus tuli kun en tunne luterilaisen piispan lempisanoja.


      • Eri testinkö teit?
        mks3 kirjoitti:

        Sain 29/30. Väärä vastaus tuli kun en tunne luterilaisen piispan lempisanoja.

        Missäs siinä kyselyssä muka kysyttiin luterilaisen piispan lempisanoja?


    • tode*

      Yhden pistin paremmaksi eli 27 / 30.

      Menin lankaan tietäjien lukumäärässä. :)

      • to..

        28 Paarma ja tietäjien lukumäärä väärin


      • tode*
        to.. kirjoitti:

        28 Paarma ja tietäjien lukumäärä väärin

        jaahas, täällä sitä vain majaillaan. :)

        Hyvää Pääsiäistä!

        Mistä lie tuo 3 itämaan viisaan lukumäärä peräisin? Kolme lahjaa, kolme miestä? Kultaa, suitsuketta ja mirhaa..
        Minulla ei kanssa ollut harmainta aavistusta Paarman tekemisistä.

        ps. terveisiä pakikselle, jos "sattuu" paikalle myös hän.


      • to..
        tode* kirjoitti:

        jaahas, täällä sitä vain majaillaan. :)

        Hyvää Pääsiäistä!

        Mistä lie tuo 3 itämaan viisaan lukumäärä peräisin? Kolme lahjaa, kolme miestä? Kultaa, suitsuketta ja mirhaa..
        Minulla ei kanssa ollut harmainta aavistusta Paarman tekemisistä.

        ps. terveisiä pakikselle, jos "sattuu" paikalle myös hän.

        Hyvää pääsiäistä sinnekin!
        Kolmeen nimettyyn tyyppiin minäkin tietäjissä lankesin. Pakis olisi varmaan saanut täydet pisteet....


      • tode*
        to.. kirjoitti:

        Hyvää pääsiäistä sinnekin!
        Kolmeen nimettyyn tyyppiin minäkin tietäjissä lankesin. Pakis olisi varmaan saanut täydet pisteet....

        juu, täydet ihan varmasti.


    • No papiksi kelpaisin kuulemma

      • niinpä h

        Vaan et Mormonikirkossa.


    • Minä sain 29/30. Menin vipuun viimeisessä kysymyksessä, kun ryhdyin muistelemaan vanhoja. Vuoden 1938 käännöksessä Raamatun viimeinen lause kuului: "Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen." Vuoden 1992 käännös jättää aamenen pois, koska sitä ilmeisesti pidetään myöhempänä lisäyksenä, joten väärin meni. Enää ei päde sekään muistisääntö, että Raamatun alussa on Alussa ja lopussa aamen.

    • Mormonina

      en tunne Paarman ajatuksia, tietäjien määrän oletin tietäväni. 28/30

      • Egyptin vitsaus

        Et vain ymmärtänyt kysymystä. Ei kyselty mitään Paarman ajatuksista vaan kyseessä oli viittaus Paarman nimeen. Paarmat tietysti liittyvät Egyptin vitsauksiin, entinen arkkipiispa vain nimensä kautta.
        "Herra teki niin: faraon palatsiin, hänen hoviväkensä taloihin ja koko Egyptiin tuli sankat parvet paarmoja, ja paarmat vaivasivat hirmuisesti koko maata." 2. Moos. 8:24

        Juu, kyllä varmaan monelle on iskostunut kolme itämaan tietäjää, varmaan katolilaisilla on joku tarina juuri kolmesta ja siksi elää tuokin idea???


      • Mormonina
        Egyptin vitsaus kirjoitti:

        Et vain ymmärtänyt kysymystä. Ei kyselty mitään Paarman ajatuksista vaan kyseessä oli viittaus Paarman nimeen. Paarmat tietysti liittyvät Egyptin vitsauksiin, entinen arkkipiispa vain nimensä kautta.
        "Herra teki niin: faraon palatsiin, hänen hoviväkensä taloihin ja koko Egyptiin tuli sankat parvet paarmoja, ja paarmat vaivasivat hirmuisesti koko maata." 2. Moos. 8:24

        Juu, kyllä varmaan monelle on iskostunut kolme itämaan tietäjää, varmaan katolilaisilla on joku tarina juuri kolmesta ja siksi elää tuokin idea???

        olen jo tottunut siihen, että minua ja meitä pidetään tyhminä.


    • -to_y-

      27/30 oikein. Olen kuulemma jyvällä ja "Näet Raamatun kertomusten merkityksen kulttuurissa laaja-alaisesti."

    • Tårta på tårta

      "Sait pisteitä 29/30

      Menisit täydestä valepappina."

      Aika hyvin, mutta en muistanut Hoosianna-huudon merkitystä.

    • Kiva testi oli!

      Jyvällä kuulemma ollaan 27/30. Aika velikultia muuten!

      Ihan tyytyväinen olen tulokseen, kun ei ole ollut mitään tekemistä uskontojen kanssa vuosikymmeniin. Lapsena ja nuorena koulussa opetettu ja nuorena itsekseni luin Raamatun kokonaan läpi. Täytyiskin tehdä se uusiksi ihan jo kulttuurin takia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2201
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1700
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe