Mikä taloyhtiön puheenjohtajan kohtuullinen palkkio?

Mira-

Mikä on kohtuullinen korvaus taloyhtiön puheenjohtajan tehtävistä?
Meillä maksetaan 150,-e/kk ja kokouksista erikseen 50,- euroa

16

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mauri Tapio

      Nuo summat ovat aivan liian pieniä. Minkä kautta teillä määritellään kokouspalkkiot? Itse järjestin kokouksen, johon ei osallistunut ihmisiä, joten nuijin läpi oman ehdotukseni, että normaalisumma on 385e/kk ja kokouksesta pulitan 120e. Tulihan siitä rutinaa päätökseni jälkeen, mutta kun kokoukseen ei osallistunut ihmisiä, niin käytin omapäätösvaltaani. Että kyllä kokouksiin kannattaa kaikkien osallistua.

      Olen siis itse taloyhtiöni puheenjohtaja.

      • hallituksen jäsen

        Miten toi voi olla edes mahdollista?? Missä hallitus?? Miten olet edes päätynyt puheenjohtajaksi??


      • noin se menee
        hallituksen jäsen kirjoitti:

        Miten toi voi olla edes mahdollista?? Missä hallitus?? Miten olet edes päätynyt puheenjohtajaksi??

        Yhtiökokous valitsee hallituksen. Hallitus valitsee puheenjohtajan.


    • Kohtuullinen korvaus luottamustehtävästä jolla pääsee vaikuttaamaan oman omaisuuden arvon säilymiseen on tasan 0 €!

      • taso pysyy

        Kusettaja pitää yllä välittäjien mainetta ihmiskunnan pohjasakkana.


    • tommit1

      Palkkion suuruuteen vaikuttaa tietysti asunto-osakeyhtiön koko. Tuo 150 euroa kuukaudessa on pienehkössä yhtiössä mielestäni kohtuullinen kuukausipalkkio. 50 euron kokouspalkkio on minusta aika pieni etenkin, jos kokouksen aikaa ei ole rajattu.
      Nimimerkin Välittäjä_LKV mielipide on minusta kyseenalainen, sillä taloyhtiön hallituksella ja sen puheenjohtajalla on merkittävä vastuu taloyhtiön asioista ja vastuun kantaminen pitää kyllä korvata.

    • Korvaus paikallaan

      http://www.taloyhtio.net/yhtiokokousopas/ on ohjeita yhtiökokousta varten ja sama sisältö löytyy videoina http://www.youtube.com/Kiinteistoliitto

      Itse saan pj:nä satasen kuussa ja 150 €/kokous. Hallituksen jäsen saa satasen kokoukselta. Jos pj aikoo palkkioiden lisäksi laskuttaa esim. ajokilometrejä ja puhelinkuluja, niin niiden laskutusoikeudesta on syytä sopia yhtiökokouksessa. Itse en laskuta mitään ylimääräistä, koska katson tuon satasen kuukausipalkkion kattavan nämä pienet kuluerät.

      Miksi hallituksen pj:lle on pieni kiinteä korvaus paikallaan? Ainakin itse kirjoittelen hallituksen jäsenille tiedotteita ja asukastiedotteita tarpeen mukaan. Kun tulee ongelmia, niin asukkaat soittavat myös illalla ja hommat hoidetaan kuntoon heti, jos vaan voidaan. Pieni haittakorvaus menetetystä vapaa-ajasta on siten paikallaan;)

      • miten noin kävi

        Oho. Olen hallituksen PJ. Kyseessä 50 asunnon kerrostalo. Vastiketuotot liki 100 000 euroa vuodessa. Pikkurahasta ei siis pulaa.

        Saan palkkiota 130 euroa VUODESSA ja kokouskohtaista palkkiota ei ole.

        Miten joku oikeasti voi muka saada 150 e/kokous? ja siihen vielä päälle rahaa?

        Saat siis "perusplakkaa" 1200 euroa vuodessa puheenjohtajuudesta PLUS kokouspalkkiot päälle.

        Minä saan 130 eur/vuosi, eikä kokouspalkkioita ollenkaan.


      • Korvaus paikallaan
        miten noin kävi kirjoitti:

        Oho. Olen hallituksen PJ. Kyseessä 50 asunnon kerrostalo. Vastiketuotot liki 100 000 euroa vuodessa. Pikkurahasta ei siis pulaa.

        Saan palkkiota 130 euroa VUODESSA ja kokouskohtaista palkkiota ei ole.

        Miten joku oikeasti voi muka saada 150 e/kokous? ja siihen vielä päälle rahaa?

        Saat siis "perusplakkaa" 1200 euroa vuodessa puheenjohtajuudesta PLUS kokouspalkkiot päälle.

        Minä saan 130 eur/vuosi, eikä kokouspalkkioita ollenkaan.

        Oli meilläkin alussa ihan nimellinen kokouspalkkio ja edellisessä taloyhtiössä hallitus kuittasi palkkionsa käymällä ravintolassa syömässä 1 krt/vuosi. Hallituksessa olo ei tuntunut nyt ketään kiinnostavan ja kun vastuita kasataan hallitukselle ja sen pj:lle koko ajan, niin sen pitää näkyä palkkiossakin. Näin päätti yhtiökokous. Huoneistoja on 60 ja vastikkeet ovat yli 200000 euroa vuodessa, mutta sillä ei ole merkitystä. Tärkeintä on, että taloyhtiön hommat hoituu..

        Kun otetaan huomioon verottajan osuus, niin ei palkkiosta paljoa jää käteen. Hallitus nimeää keskuudestaan pj:n, joten yhtiökokous ei vielä palkkiosta päättäessään tiedä, kenestä on tulossa hallituksen pj.

        http://www.taloyhtio.net/attachements/2011-11-03T22-54-5131.pdf on yhteenvetoa muutaman vuoden takaa. Monet taloyhtiöt eivät edelleenkään maksa hallitukselle palkkioita, valitettavasti. Asunto on monen arvokkain omaisuus ja sen arvon säilyminen ei oikein ketään kiinnosta? Jos taloyhtiön hallitus kuitenkin haluaisi pienen palkkion kiinteistöomaisuuden hoidosta, niin huutoa on tuloksena? Meillä kokouspalkkiot eivät aiheuta keskustelua, sillä pitämällä kiinteistö kunnossa asuminen on viihtyisämpää ja sitä edistää toimiva hallitus => Laittakaa kohtuullinen kokouspalkkioiden esitys talousarvioon, niin saatte ainakin keskustelua aikaan.

        Mauri Tapio ja Välittäjä_LKV ovat oman tiensä valinneet... Katsotaan, alkaako heiltä tippua ohjeistusta;)


      • miten noin kävi
        Korvaus paikallaan kirjoitti:

        Oli meilläkin alussa ihan nimellinen kokouspalkkio ja edellisessä taloyhtiössä hallitus kuittasi palkkionsa käymällä ravintolassa syömässä 1 krt/vuosi. Hallituksessa olo ei tuntunut nyt ketään kiinnostavan ja kun vastuita kasataan hallitukselle ja sen pj:lle koko ajan, niin sen pitää näkyä palkkiossakin. Näin päätti yhtiökokous. Huoneistoja on 60 ja vastikkeet ovat yli 200000 euroa vuodessa, mutta sillä ei ole merkitystä. Tärkeintä on, että taloyhtiön hommat hoituu..

        Kun otetaan huomioon verottajan osuus, niin ei palkkiosta paljoa jää käteen. Hallitus nimeää keskuudestaan pj:n, joten yhtiökokous ei vielä palkkiosta päättäessään tiedä, kenestä on tulossa hallituksen pj.

        http://www.taloyhtio.net/attachements/2011-11-03T22-54-5131.pdf on yhteenvetoa muutaman vuoden takaa. Monet taloyhtiöt eivät edelleenkään maksa hallitukselle palkkioita, valitettavasti. Asunto on monen arvokkain omaisuus ja sen arvon säilyminen ei oikein ketään kiinnosta? Jos taloyhtiön hallitus kuitenkin haluaisi pienen palkkion kiinteistöomaisuuden hoidosta, niin huutoa on tuloksena? Meillä kokouspalkkiot eivät aiheuta keskustelua, sillä pitämällä kiinteistö kunnossa asuminen on viihtyisämpää ja sitä edistää toimiva hallitus => Laittakaa kohtuullinen kokouspalkkioiden esitys talousarvioon, niin saatte ainakin keskustelua aikaan.

        Mauri Tapio ja Välittäjä_LKV ovat oman tiensä valinneet... Katsotaan, alkaako heiltä tippua ohjeistusta;)

        Olen samaa mieltä siitä, että vastuun ottamisesta kuuluu maksaa. Omassa tilanteessani on vain ollut vaikea alkaa itse ehdotella yhtiökokouksessa palkkioita, kun istuu hallituksessa. On luontevampaa, että hallituksen jäsenille ehdottaa plakkioita joku muu kuin hallituksessa oleva, ettei tule sellaista kuvaa, että ollaan kinumassa rahaa.

        Katsotaan mihin suuntaan meidän taloyhtiössämme palkkiot tulevaisuudessa kehittyvät...


      • Korvaus paikallaan
        miten noin kävi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä siitä, että vastuun ottamisesta kuuluu maksaa. Omassa tilanteessani on vain ollut vaikea alkaa itse ehdotella yhtiökokouksessa palkkioita, kun istuu hallituksessa. On luontevampaa, että hallituksen jäsenille ehdottaa plakkioita joku muu kuin hallituksessa oleva, ettei tule sellaista kuvaa, että ollaan kinumassa rahaa.

        Katsotaan mihin suuntaan meidän taloyhtiössämme palkkiot tulevaisuudessa kehittyvät...

        Meillä palkkiot on talousarvioesityksessä ja kyseisessä kohdassa kerrotaan kokouksen osanottajille, mitä on ennen maksettu ja mitä lukuja on nyt käytetty talousarviossa. Keskustelua tämä on aiheuttanut, mutta moni osakas on ollut yritysmaailmassa ja he ovat todenneet, että työstä ja vastuusta pitää saada korvaus.

        Meillä yhtiöjärjestyksen mukaan määrätään hallituksen palkkiot ensin ja vasta sitten aletaan kyselemään ehdokkaita hallitukseen. Palkkio ei tunnu lisäävän mielenkiintoa hallituksen jäseneksi. Hallitus valitsee sitten yhtiökokouksen jälkeen pidettävässä järjestäytymiskokouksessaan keskuudestaan pj:n. Periaatteena on, että hallituksen varsinaiset jäsenet koetetaan löytää talossa asuvista osakkaista ja varajäsen voi olla muualla asuva sijoittaja-osakas. Nykyään hallituksen kokouksia pidetään vähän, sillä rutiiniasiat hoituu sähköpostilla ja kun tarvitaan isompia päätöksiä, niin kokous kutsutaan koolle.


    • hallitus harrasteena

      Meillä on 20 asunnon rivariyhtiö, emmekä ota palkkiota lainkaan. Olemme ottaneet homman harrastuksena. Olemme kuuluisia lähitienoilla hyvästä yhtiöstämme. Usein talkoita, korjaamme ja maalaamme yhdessä sen mitä pystymme. mutta toki yritys otetaan vaarallisimpiin ja vaativimpiin töihin. Ihan tuntuu perheeltä ja sopii meille oikein hyvin.

      Joku tuolla ihmetteli isoja palkkioita, minustakin ne tuntuivat käsittämättömältä, en vain asuisi sellaisessa taloyhtiössä. Onneksi voi valita.

      Mauri Tapio on provo. Yksin ei voi pitää kokousta, sen kieltävät säännötkin, jollei sitten ole esim. neljän asunnon yhtiön parin suuremman osakkeen omistaja, minulla on sellaisesta kokemusta, kyllä olivat päätökset p..stä.

      • Korvaus paikallaan

        Itse jaksoin parikymmentä vuotta harrastaa hallitusta v. 1980 valmistuneessa rivariyhtiössä. Alussa oltiin köyhiä, joten säästö sopi kaikille ja pieniä korjauksia tehtiin itse. Tontissa oli pinta-alaa, joten kevät- ja syyssiivoukset meni talkoilla. Kun ikää tuli lisää, niin osa talkoolaisista katosi mökille ja vaikka oli ruokaa juomaa talkooväelle, niin tekijät loppui kesken. Juomapuoli houkutteli mukaan henkilöitä, joita talkoot eivät edes kiinnostaneet ja niin lopetettiin koko talkoot.

        Hallituksessa ei otettu muuta palkkiota, kuin että käytiin syömässä taloyhtiön piikkiin jouluateria ennen joulua. Pienellä budjetilla mentiin muutenkin, vaikka korjauskustannukset alkoivat nousta jyrkästi. Rivareiden rakentaja ja LVI-urakoija olivat jättäneet konkurssia valmistellessaan "miinoja" jotka laukesivat sitten myöhemmin kalliina korjauksina. Ja lisää näytti olevan tulossa, joten piti alkaa katsella seuraavaa asuntoa.

        Lopulta meni kuppi nurin siinä vaiheessa, kun uusittiin yhtiökokouksessa sovituilla "talkoilla" tontin ympäri olevat aidat. Aitalohkojen naulaus jäi yllättäen suurelta osin hallituksen tehtäväksi, ja siinä menikin koko kesä. Joillakin mökille meno oli huomattavasti tärkeämpää, mutta projekti valmistui syksyn sateisilla ja pimeillä säillä. Totesin, että minulle se oli viimeinen talkootyö ja piste.

        Kun lapset oli lähdössä maailmalle, niin me wanhukset ostimme eläkepäiviä odotellessamme isomman asunnon valmistumassa olevasta kerrostalosta. Nyt ei enää tehdä talkoita, vaan ne ostetaan palveluina. Taloyhtiössämme on suurin osa osakkaista eläkeläisiä, joten sovittiin, että jokainen asukoon rauhassa ja jos jotain talkoita järjestetään, niin ketään ei velvoiteta niihin osallistumaan. Meidän talkoissa 2-3 osanottajaa riittää;)

        Miksi näin: Monet osakkaista ovat asuneet tässä lähellä omakotitalossa tai rivitalossa, ja ovat todenneet ikääntymisen myötä, etteivät enää jaksa kamppailla tonttinsa kunnossapidon kanssa. Rivareissa on ollut pakko hoitaa lumityöt ja nurmikot omalta osaltaan, jne. Kun liikkuu rollaattorin kanssa, niin kaikki nämä työt on ollut pakko unohtaa, mutta nyt kerrostalossa voi alkaa nauttia elämästään ilman työvelvoitteita. Siitä rauhasta voi vaikka muutaman euron maksaa..


    • joka paikan höylä

      Luottamushommista voisi maksaa riittävästi. Joka ei halua olla maksajana, voi sitten hakeutua siihen hommaan.

    • Usein min 2 tai 3

      Mauri Tapion tekemä päätös on tietysti laiton ellei Maurin taloyhtiön yhtiöjärjestyksessä todeta, että hallitus on päätösvaltainen myös yhden miehen läsnä ollessa.

    • hallitus harrasteena

      Hei Korvaus paikallaan. Hyvä kun nyt olette päässeet rauhalliseen asumiseen. Juuri noin se kai menee, uskon että jossain vaiheessa meidänkin mitta täyttyy, aikansa kutakin. Toimimme nyt näin koska riittävän suuri joukko tekee talkoita (koskaanhan ei 100%suuteen päästä). Meillä on mukavaa sekä talkoiden aikana että talkoiden jälkeen grillatessa ja kaljotelellessa. Tähän mennessä itse olen ottanut työt liikunnan kannalta, on erittäin monipuolista liikuntaa maalata, nykkiä pensaiden alustoja, haravoida ja kanniskella oksia. Mihinkään raskaaseen työhön en rupea.

      Mutta varsinkin kertomasi perusteella osaan varautua siihen että ei oteta liian isoa taakkaa, joka sitten on pakko tehdä loppuun pienen porukan voimin. Yritetään ennalta kartoittaa että tarpeeksi iso joukko sitoutuu korjattavaan kohteeseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2794
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      517
      2634
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1835
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1767
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1723
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1659
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1272
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      84
      1101
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1072
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      54
      1067
    Aihe