Miten ja missä haluaisit asua?

Mummoksi kasvava

Miten ja millaisessa ympäristössä haluaisit mieluiten viettää loppuelämäsi?

Suomessa vai ulkomailla, maalla vai kaupungissa?

Omakotitalossa, maatilalla, rivi- tai kerrostalossa?

Mietin, millaista olisi asua jossain isossa yhteisöllisessä talossa. En kuitenkaan luultavasti haluaisi muuttaa mihinkään mummoyhteisöön.
Mitä te suosittelisitte minulle ja missä viihdytte itse?

77

1096

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hopi, hopi...

      H.

    • hauskaa pääsiäistä.

      Kaukana muista, lähellä kaikkea. Järven rannalla.

      Sinulle en suosittele mitään, koska itse paremmin halusi, tarpeesi ja edellytyksesi tiedät.

      • Tarjeta 65

        Minusta kerrostaloissa pitäisi enemmän olla yhteisiä tiloja, joissa voisi tutustua naapureihin, lukea lehtiä, harrastaa jotain, seurustella ym.
        Olisi enemmän yhteisöllisyyttä, eivätkä kaikki lukkiutuisi omiin lokeroihinsa.
        Yksinäisyyshän on suuri ongelma meillä Suomessa.
        Itsekin voisin haluta asua tällaisessa kerrostalossa eri ikäisten ja eri elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa.


      • luku toukka
        Tarjeta 65 kirjoitti:

        Minusta kerrostaloissa pitäisi enemmän olla yhteisiä tiloja, joissa voisi tutustua naapureihin, lukea lehtiä, harrastaa jotain, seurustella ym.
        Olisi enemmän yhteisöllisyyttä, eivätkä kaikki lukkiutuisi omiin lokeroihinsa.
        Yksinäisyyshän on suuri ongelma meillä Suomessa.
        Itsekin voisin haluta asua tällaisessa kerrostalossa eri ikäisten ja eri elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa.

        Eikös uusi laki jo edellytä yhteisötilojen rakentamista kerrostaloihin? Muistelen lukeneeni sellaista jokia aika sitten.


      • .-yv¨.k,

      • ruotuun tai ulos
        .-yv¨.k, kirjoitti:

        Olisipa karseaa. Yhteinen möykkäpaikka taloon.
        Toivottavasti vaaditaaan kunnon äänieristys, ettei kuulu mökä koko taloon, kuin 70-luvun onteloelementtirakennuksissa.

        Tuskinpa lakia on olemassa?

        http://www.kerrostalo.hel.fi/teemat/asumista-palvelevat-tilat/kokoontumis-ja-harrastetilat

        Tunnen kahden as-oyn yhteisötilat. Kummassakaan yhtiössä ei kokoontumis- tai harrastustiloissa ole pidetty mitään meteliä, eikä niissä ole tehty mitään ilkivaltaa. Kaikki asukkaat pääsevät tiloihin omilla avaimillaan.

        Möykkääjiä voi tietysti muuttaa mihin tahansa taloon. Kestää aikansa päästä heistä eroon, mutta ei sellaista ole pakko sietää.


      • mä just

        Mikä sul on raskasta? Kerro.


      • mä just kirjoitti:

        Mikä sul on raskasta? Kerro.

        "mä just"

        No nää yksin-jätettyjen uusio-aloitukset.
        "Huomatkaa mutkin"

        H.


      • hohhohhoijaa
        hunksz kirjoitti:

        "mä just"

        No nää yksin-jätettyjen uusio-aloitukset.
        "Huomatkaa mutkin"

        H.

        Tarkoitat varmaankin nyt itseäsi.
        Siirry suosiolla Huu-Haa palstalle.
        Sieltä löydät kaltaistasi seuraa.


      • ,i,i,i,
        hohhohhoijaa kirjoitti:

        Tarkoitat varmaankin nyt itseäsi.
        Siirry suosiolla Huu-Haa palstalle.
        Sieltä löydät kaltaistasi seuraa.

        Olen täysin samaa mieltä. Täällä on tilaa kaikille mielipiteille ja aloituksille. Taas alkoi sensurointi, tämä aloitus on erilainen kuin linkissä jos et huomaa. Huuhaa palstalle vain, kaltaistesi seuraan.


    • ...

      Aattelin aikanaan, että just näin.

      Vaikka nyt onkin pientä ongelmaa potkupalloilijoista, jehovista, potunviljelijöistä ja lestaateista. Mutta aina tollasta voi ilmaantua, pieni riesa siihen nähden, että enemmistö ihmisistä asiallisia, ympäristöt asialliset ja asumukset asialliset.

      Jos nyt vanhemmiten joutuisi miettimään asiaa uudelleen, oletettavasti vähentäisin neliöitä, mutta ei liiassa tilassa sinällään haittaa ole, aavistus kustannuksia, onpahan tilaa romuille ja kirjastolle. Mutta periaate selkeä, pitää olla asiallinen kaupunkiasunto ja asiallinen kakkosasunto maalla.

      Jaa maalla. Iteasiassa maalla ei olisi väliä, jotenkin tottunut suomeen, typerine puolineenkin, muissa maissa omanlaisensa typeryydet, ei kiinnosta opetella niitten kanssa elämistä enää. Suomesta pääsee käymään muualla jos haluaa. Jos asuu muualla, hankala keksiä syitä käydä suomessa :DDD

      =DW=

    • ::--::

      Senioritalothan ovat jo yleinen asumismuoto. Niihin pääsee 55-vuotiaana.
      Palveluja on saatavilla, jos on halua ja tarvetta.
      Niin myös yleisiä tiloja.

      • kuulostaa kivalta

        Kävin tutustumassa Helsingissä Loppukiriin. Siellä oli paljon yhteisiä tiloja ja tekemistä. Laittoivat yhdessä ruokaakin omassa suuressa keittiössä ja siellä sai ateriat omakustannushintaan.

        Voisin muuttaa sinne, jos uuteen taloon pääsee.


    • eppu2

      Mökillä tässä asustelen nyt kissan kaa. Sitten kesemmällä, kun jälkipolvia rupee tänne isommin pukkaamaan, otan kissani ja velipojan mukaan ja mennään ´plantaasille´´ hetkeksi aikaa.
      Talvisin asustelen pikkukaupungissa kerrostalokaksiossa.

    • henrjii

      rauhallisessa paikassa likellä keskustaa järven rannalla.

    • Siellä minä

      Siellä puisessa kivitalossa, suoran mutkan jälkeen. Siellä jossa raha kasvaa puissa ja onni tulvii ovista ja ikkunoista sisään.

    • FLORIDAAN?

      Kesät Suomessa maalla ja kaupungissakin välillä. Talvet jossain aurinkoisessa ja lämpimässä.

      • madre

        Noi senioritalot ovat vain ikääntyneille, miksei voisi olla kaikenikäisiä.
        Miks just kaikki ikäihmiset samaan syssyyn palveluita venaamaan.Ei hyvä.
        No sekin tietty parempi kun mummot ja papat yksikseen yksiöissään.


      • Floridassa on kyllä ihan hyvä paikka ikääntyvälle. Olen asunut suomalaisyhteisössä siellä ja toimintaa riittää.


      • O - O
        madre kirjoitti:

        Noi senioritalot ovat vain ikääntyneille, miksei voisi olla kaikenikäisiä.
        Miks just kaikki ikäihmiset samaan syssyyn palveluita venaamaan.Ei hyvä.
        No sekin tietty parempi kun mummot ja papat yksikseen yksiöissään.

        Senioritaloja ei tietenkään voi olla kaikenikäisille. ;)
        Yhteisöllisten talojen rakentaminen on käynnistynyt Suomessakin jonkin aikaa sitten. Nyt se näyttää olevan vahvassa nousubuumissa. Ilmeisesti yhteisöllisyyttä arvostavia ihmisiä on Suomessa paljon enemmän kuin olisin osannut kuvitella.


    • kotirakas höperö

      Minusta on kaikkein mukavinta asua täällä kotona niin kauan kun vaan jaksan kiivetä raput tänne kolmanteen kerrokseen.

    • Tutustunut

      Suunnittelin että voisin muuttaa joskus senioritaloon, vaikka piankin, mutta tulin toisiin ajatuksiin. En halua nähdä ikääntyviä ihmisiä pelkästään ympärilläni arjessa. Katsella ikkunasta ambulanssien tiheitä vierailuja, kukahan taas on menossa sairaalaan. Tai kuka lähtee lopulliselle matkalle.

      • +++++

        Moni muuttaa seniori-taloon valmistellen tulevaa.
        Parempi se, kuin yht'äkkinen joutuminen laitokseen kunnon huononnuttua.

        Ehtii tutustua halunsa mukaan, talon palveluja käyttäen voi elää itsenäisesti.


      • Tutustunut
        +++++ kirjoitti:

        Moni muuttaa seniori-taloon valmistellen tulevaa.
        Parempi se, kuin yht'äkkinen joutuminen laitokseen kunnon huononnuttua.

        Ehtii tutustua halunsa mukaan, talon palveluja käyttäen voi elää itsenäisesti.

        Se on totta, mutta jos ei ole vielä mitään vaivoja eikä fyysisiä rajoitteita. Elämä on vielä erilaista vaikka ikää kertyykin.


      • +++++
        Tutustunut kirjoitti:

        Se on totta, mutta jos ei ole vielä mitään vaivoja eikä fyysisiä rajoitteita. Elämä on vielä erilaista vaikka ikää kertyykin.

        En minäkään tuollaiseen muuttaisi, mutta muutama tuttava pitää ihan hyvänä vaihtoehtona.


      • voisin harkita
        Tutustunut kirjoitti:

        Se on totta, mutta jos ei ole vielä mitään vaivoja eikä fyysisiä rajoitteita. Elämä on vielä erilaista vaikka ikää kertyykin.

        Kavereita löytyy helposti joka lähtöön, tekemistä ja palveluja on tarjolla, mutta voi elää ihan itsekseen omissa ympyröissään, jos haluaa. Ei kuulosta pahalta.


    • haave

      ja Tutustunut

      Olisi ollut mukava asua välillä mökillä ja olisi ollut mukava asua meren rannalla edelleen, mutta sairaus ja ero muuttivat elämän ns. kokonaan ja valinnan teki käytännön elämässä pärjääminen. Ei ole senioritalo mutta täällä ei käydä kyläilemässä, jokainen elelee omassa elementtikennossaan, toki rapussa tervehditään, pikaisesti jotain hetki puhellaan. (viihtyisä sentään)
      Kerroin tämän siksi, että tällä iällä moni vielä eroaa ja jää myös leskeksi, eli se kirottu yksinäisyys on yhtäkkiä edessä, mutta se millaiseksi loppuelämä muodostuu on ihan itsestä kiinni. Vaikka kaikki ei mene kuin Strömsössä on ympärillä paljon mihin voi osallistua myös yksin.

      • Tutustunut

        Niin, kaikki ei aina mene käsikirjoitusten mukaan elämässä. Palvelutalossa jossa olen vieraillut useasti on todella lämmin henki ja seuraa aina jos haluaa ja muuta ohjelmaa jos haluaa osallistua. Hoitoa saa eri tasoista, riippuu omasta tarpeesta ja kunnosta. Ainoa haittapuoli on että kallista.


    • muorikka...

      Asun itselleni oikein hyvässä kaksiossa palveluiden lähellä. On kivat maisemat, eikä ole naapurien ikkunoita vastapäätä.

      Pian tai siis joskus tulevaisuudessa tänne huristaa metrokin. Tosin pääsen kyllä bussillakin kulkemaan. Pysäkki on ihan lähellä.

      Olen tyytyväinen ja asun täällä niin kauan kuin jaksan vaan olla. Oma rauha on minulle hyvin tärkeää ja omannäköinen koti.

    • L - L

      Kertakiertelyn perusteella Kuuba tuntuisi mukavalta.
      Tarpeetonta tässä yhteydessä edes perustella.

      Kunhan dementoidumme riittävästi niin Azorit olisi ilmastoltaan ja flegmaattiselta ilmapiiriltään sopivan tuntuinen paikka.

      • Haluan asua lähellä meren rantaa, ulkoilumahdollisuuksia ja keskustan palveluita yhteisöllisessä kerrostalossa, jossa on paljon erilaisia yhteisötiloja ja kaikenikäisiä naapureita. Mielestäni se olisi paras mahdollinen ympäristö ikääntyvälle.

        Välillä voisin mielelläni matkustella erilaisissa ympäristöissä maalla ja kaupungeissa sekä Suomessa että ulkomailla. Pysyvästi en haluaisi muuttaa muualle.


    • Minä haluan asua juuri samoin kuin nytkin, niin kauan kuin suinkin on mahdollista.
      Omakotitalon maalla pidän niin kauan kuin pystyn siellä käymään, myös kaupunki-asunto on tärkeä. En vaihtaisi elämääni kenenkään kanssa.

      • O - O

        Onko sinulla apumiehiä hoitamassa kotitaloa ja pihoja?


      • O - O kirjoitti:

        Onko sinulla apumiehiä hoitamassa kotitaloa ja pihoja?

        Ei ole, paitsi harvoin joku palkattu. Kieltämättä tekemistä olisi enemmän kuin ehdin ja jaksan tehdä. Kunhan saan pihapiirin pysymään siedettävänä minulle riittää. Remppaa en aio toistaiseksi teettää.


    • Huh huh

      Asun asumisen unelmaani; rakkaassa kotikaupunginosassani pikku yksiössä yksin unelmanäkymin :-)

    • Olen jo niin vanha ettei asumisen asia ole enää tärkeä.
      Asiaan tietysti vaikuttaa että en ole viher-peukalo, enkä ole enää niin kauhea
      kalastaja.
      Suomi on kyllä niin vahvasti sydämessäni että sitä en helpolla vaihtaisi.
      Mutta ei se mitään, jos Suomesta olisi pakko lähteä pois.
      Liekö on minussa vähän rohkean ja päättäväisen evakon luonnetta?
      Nykyinen kämppäni on rakennettu kalliolle, joten en usko maan nielaisevan minut
      ihan noin vain.
      Korkeellakin on, joten napa-jäät sulakoot puolestani ihan rauhassa.
      Läheinen jokikin on niin liru että tulvat eivät pääse yllättämään.
      Sitä on tullut muutettuakin niin usein, että tunne kodista on aina ollut minulle
      tuntematon.
      Varsinkin kun äitiä ja isää ei ole ollut tarvetta raahata mukana.
      Olen vähän helpottunutkin, koska minun ei tarvitse tuntea sitä tuskaa
      asumisesta, jota niin monella on.
      Vaan voin olla onnellinen nuorekkuudestani, kyvystäni olla kaikesta utelias.

      H.

      • Kuten aloittajakin.

        H.


    • Hei kun keikuskelen

      Oikeastaan ei niin väliä missä asuisin, kunhan ei tarvitsisi asua keskellä kaupunkia. Enkä tahtoisi asua kerrostalossa.

      Rivitalo on kaiketi paras ratkaisu minulle, vaikka ajatuksissani omakotitalo olisi aivan kerrassaan ihana. En nyt yksin omakotitaloon menisi, mutta jos olis kaveri, niin aika kovaa hänelle höpöttäisin, että eiköhän ostettais omakotitalo jostakin "korvesta". Korvella tarkoitan paikkaa, joka kuitenkin ei olisi kauhean korvessa, vaan jotain sanottaisko nyt korkeintaan 20km:n päässä kaupungista.
      Kuitenkin semmonen paikka, että naapureita ei olisi ihan liki.

      Ehdottomasti tahdon asua Suomessa.
      Jos minulla ei olisi lapsia ja lapsenlapsia, niin saattaisin ajatella Kreikkaa. Esim. Samos olisi hieno paikka asua.

      En suosittele sinulle mitään, kun en tiedä mimmosesta tykkäisit.
      En tiedä vielä itsekään, mitä joskus vanhana haluan tehdä.
      Mistä sitäkään tietää, vaikka asuisin tässä nykyisessä asunnossani loppuikäni. Asun rivitalon päätyasunnossa, 80 neliön kämpässä. Ihan kiva, paitsi ehkä kuitenkin tahtoisin toisen tyyppisen asunnon. Yksitasoisen, se oli mukava.

    • kawe

      No nyt jos tilanne oikein pahasti eräässä maassa eskaloituu ja tännekin on tarve tulla puolustamaan joitakin, jonkla vuoksi tulee tarve siirtyä muualle. Se paikka olisi tietysti Ruotsi, sen pääkaupungin seutuville kulttuurin ääreen, turvaan.

      Muuten pysyttelen täällä kaupungin keskustan kämpässäni.

    • "kawe"

      "Suomi on kyllä niin vahvasti sydämessäni että sitä en helpolla vaihtaisi.
      Mutta ei se mitään, jos Suomesta olisi pakko lähteä pois.
      Liekö on minussa vähän rohkean ja päättäväisen evakon luonnetta?"

      Hienoa, luet minunkin juttujani.

      H.

      • siivoojaparka

        Sellainen se varmaan on käynyt jo monen muunkin kuin teidän kahden mielessä. Tervetuloa vaan! Olen jo valmistautunut vastaanottamaan Suomen pakolaisia. Hätätilassa mahtuu reilut parikymmentä patjaa lattioille. Tämä nyt ei ole sitä kaikkein kansainvälisintä ja siinä mielessä hienointa seutua, mutta muutaman yön tässäkin viettää, kunnes parempaa löytyy.


    • metsästäjä metsään

      Kodassa, jossain Lapin tuntureilla.

    • 3-20

      Olen miettinyt asiaa. Vuoden ajat haluan pitää, tosin haaveita on ollut.

      Omassa talossa jos terveys kestää.

      Tänään olen tehnyt dolomaattikivistä hyviä asetelmia vesirappujen lähelle.

      • O - O

        Vuodenajat ja niiden vaihtelu on minullekin tärkeä asia. Pimeä, rapainen syksy saisi minun puolestani muuttua mahdollisimman pian lumivalkeaksi maisemaksi.


      • kerro, ole hyvä

        Vesiraput? Dolomaatti-kivet? Kertoisitko millaisia ne ovat. Ei ihan auennut minulle ja kiinnostaa.


      • 8-4
        kerro, ole hyvä kirjoitti:

        Vesiraput? Dolomaatti-kivet? Kertoisitko millaisia ne ovat. Ei ihan auennut minulle ja kiinnostaa.

        Ovat kuin merikiviä tosin hyvin valkoisia, en tiedä ovatko tehtyjä, kalleus koossa.

        300kg olen levittänyt matolle kuin vesialtaissa.

        Kivet ovat hyvin pyöreitä oli koko mikä tahansa. Auringossa liian kirkas silmille.


        Pidän niistä koska patsas on marmoria Italiasta keskellä katsoen veteen-- Primavera piuri.


    • lämpöön ja aurinkoon

      ulkomailla
      t u r va l i l i s e s s a ympäristössä,
      ihanassa ilmastossa, jossa aina auriko paistaa,
      ja on uima-altaat ja kaikki ylellisyys saatavilla,

      • O - O

        Minä kyllästyisin alta aikayksikön. En ole koskaan jaksanut oleskella moisessa ympäristössä muutamaa päivää kauempaa. Onneksi ei ole pakko. Mieluummin voisin muuttaa osaksi vuotta jonnekin aurinkoiseen, sopivan lämpimään pikkukaupunkiin tai -kylään. Sellaiseen, jossa asuisi paljon ihan tavallisia paikallisia ihmisiä.


      • 15-13
        O - O kirjoitti:

        Minä kyllästyisin alta aikayksikön. En ole koskaan jaksanut oleskella moisessa ympäristössä muutamaa päivää kauempaa. Onneksi ei ole pakko. Mieluummin voisin muuttaa osaksi vuotta jonnekin aurinkoiseen, sopivan lämpimään pikkukaupunkiin tai -kylään. Sellaiseen, jossa asuisi paljon ihan tavallisia paikallisia ihmisiä.

        Apinat viihtyvät.!!!!


      • 15-13 kirjoitti:

        Apinat viihtyvät.!!!!

        Ja varsin monet ihmiset nauttivat ylellisestä olostaan. - Iloitsen siitä, että olen saanut tutustua aikoinaan myös loistokkaisiin tähtihotelleihin ja niiden palveluihin. Mielenkiintoista. Huomasin tosin viihtyväni työmatkoillakin mieluummin pienissä perhehotelleissa, ja erityisen mukavaa oli palata samoihin tuttuihin paikkoihin säännöllisesti toistuvilla messumatkoilla.

        Teemani voisi olla vähemmän kalseaa prameutta ja enemmän inhimillistä lämpöä.
        Tilaisuuden tullen tutustun mielelläni erilaisiin ympäristöihin. - Myös luksushotellit upeine allasosastoineen ja monenlaisine palveluineen ovat tutustumisen arvoisia ja tarjoavat meikäläiseen arkeen todellista vaihtelua. Ylellistä ja mukavaa. Vain apina halveksii sellaista.


    • huru mykket

      Miten mummoksi kasvetaan?

      • tiinainen

        mun mielestä sillei väkisin
        jos tulee noita lastenlapsia
        niin jos ei tunne itteensä mummoksi
        kumminkin semmoseks tulee
        jokainen tietysti omanlaisekseen
        mutta mummoks kumminkin.


      • huru mykket
        tiinainen kirjoitti:

        mun mielestä sillei väkisin
        jos tulee noita lastenlapsia
        niin jos ei tunne itteensä mummoksi
        kumminkin semmoseks tulee
        jokainen tietysti omanlaisekseen
        mutta mummoks kumminkin.

        Kysyinpä vain uteliaisuuttani, kun minusta ei koskaan tule mummoa.
        Samalla haluan kiittää sinua tuosta allaolevasta kirjoituksesta.
        Sieluni silmin sen ihan näin, ja tulisi nyt neiti roopekin kipin kapin kotiin!

        Tänään naapurin Silvia-kuningatar sanoi jotain sinne päin, että lastenlapsista tulee jopa omia lapsia läheisempiä?
        Ehkä siksi, ettei heistä ole omiensa lailla täysvastuussa?
        Oman papan kuulin ekaa kertaa nähdyn lapsi sylissään, kun piti pojanpoikaansa polvellaan.


      • tiinainen
        huru mykket kirjoitti:

        Kysyinpä vain uteliaisuuttani, kun minusta ei koskaan tule mummoa.
        Samalla haluan kiittää sinua tuosta allaolevasta kirjoituksesta.
        Sieluni silmin sen ihan näin, ja tulisi nyt neiti roopekin kipin kapin kotiin!

        Tänään naapurin Silvia-kuningatar sanoi jotain sinne päin, että lastenlapsista tulee jopa omia lapsia läheisempiä?
        Ehkä siksi, ettei heistä ole omiensa lailla täysvastuussa?
        Oman papan kuulin ekaa kertaa nähdyn lapsi sylissään, kun piti pojanpoikaansa polvellaan.

        mää olin valmistunu kans siihen
        ettei mista tuu koskaan mummua
        mutta tulipa kumminkin
        ja mun miehestä tuli vaari
        vaikkei olla kumpikaan biologisia isovanhempia
        mutta sillä ei oo merkitystä
        sitä vaan kasvaa kumminkin siihen mummuuteen

        mutta toivon että noilla sun sanoilla on voimaa
        jos vaikka jo huomenna aamulla roope neiti
        olis taas tossa terassilla ihan niikun
        ei olis missään muka käynykkään
        se olis vasta kolmastoista kerta

        mun täytyy vaan sanoo että oma tyttö on edelleen
        ihan yhtä tärkee kun tää tyttären poika
        mutta ehkä kumminkin helpompi olla läsnä
        aina sillon kun poitsu on paikalla
        sillon kun oma lapsi on siinä vieressä joka päivä
        niin siihen vaan tottuu se on niinkun itsestään selvyys.


      • mummoksi kasvava

        Opiskelemalla elämää ja rakastamista. Sen hyväksymistä, että jokaisella on oikeus päättää itse omasta elämästään sekä omien lastensa elämään liittyvistä asioista, arvoista yms. Joskus äitien on vaikea hyväksyä ja päästää irti. Hyvä mummo osaa.


      • tiinainen kirjoitti:

        mun mielestä sillei väkisin
        jos tulee noita lastenlapsia
        niin jos ei tunne itteensä mummoksi
        kumminkin semmoseks tulee
        jokainen tietysti omanlaisekseen
        mutta mummoks kumminkin.

        Olen tavannut naisen, joka tuli 32-vuotiaana mummoksi. Hän ei yhtään hävennyt mummouttaan, vaan oli siitä ylpeä. - Tämän ikäluokan naiset eivät arvosta vaan häpeilevät mummouttaan. Miksi?

        Miksi vanhoja ihmisiä ei arvosteta nyky-Suomessa? Koska vanhat ihmiset eivät arvosta itsekään vanhoja. Nuorekkaiksi ja ikäistään paljon nuoremman näköiseksi itseään kuvailevat (ja luulevat) ihmiset voisivat avata silmänsä ja katsella ympärilleen. Nykyisin monet 80- ja 90-vuotiaat ovat varsin vireitä ja viehättäviä. Heitä saattaa tavata vaikkapa kulkemassa vuoristoretkillä tms. Tuttu 77-vuotias pariskunta kiertää jatkuvasti matkoillaan eri puolilla maailmaa ja päihittää vauhdikkaalla menollaan suurimman osan tämän ikäluokan kulkijoista. Itse en osaa arvioida ihmisten ikää ulkonäön perusteella. Ikä on numeroita ja jokainen ihminen on arvokas. Iloitaan elämästä ja unohdetaan hetkeksi numerot.


    • tiinainen

      täällä maalla haluan asua loppuelämäni
      ainakin nyt tuntuu siltä
      voi olla että joskus tuntuu joltain muulta
      kiva oli kotiin tultua laittaa tulet puuhellaan
      ja pönttöuuniin
      ulkona näkyy tällä hetkellä pelkkää pimeetä
      kynttilöissä palaa tulet
      odotella tässä kultaa kotiin töistä
      ruoka valmiina hellalla lämpimässä
      kissatkin on teillä tietämättömillä
      vanha neiti roope on ollu jo viikon
      mutta se on joka keväinen juttu
      kyllä se sieltä kotiin palaa
      jos ei oo joutunu suden suuhun

      sulle en osaa suositella mitään paikkaa
      koska en edes tunne sua en tiedät minkä tyyppinen oot
      riippuu tykkääkö luksuksesta
      vai viihtyykö vaatimattomissa olosuhteissa
      mää en oo koskaan tarvinnu hienoja puitteita
      mutta elämän mukavuus on mulle tärkeintä.

      • 6-6

        Näin elää tosi ihminen.

        Kiitos sinulle.


    • Ihmisten ja elämän keskellä. Tarkoittaa käytännössä kaupunkia, mieluimmin keskustaa ja luonnollisesti kerrostaloa. Ylin kerros.

      En viihtyisi erakkona enkä missään millään perustein rajatussa reservatiossa.
      Ulkomailla sellaisella alueella jonka kantaväestön kielellä pystyn keskustelemaan.
      Missään tapauksessa en haluaisi asettua mihinkään suomalaisyhteisöön.

      • 8-14

        Asun tiilitalossa, vihaan aponoita kerrostaloissa (joita omistan)

        En tidä suomalaisista siinä yhteys?


      • 8-14 kirjoitti:

        Asun tiilitalossa, vihaan aponoita kerrostaloissa (joita omistan)

        En tidä suomalaisista siinä yhteys?

        Muutimme vuosia sitten tilitalosta keskustan kerrostaloon josta omistan vain yhden, ylimmän kerroksen asunnon.

        En tiedä apona-asukkaista. Vuosien saatossa olen nähnyt aiheelliseksi opastaa joitakin rappukäytävämme asukkeja kerrostaloasumisen periaatteista.
        En ole saanut heistä ystäviä enkä ole niitä hakenutkaan mutta asumisrauha on säilynyt.


      • 14-19
        vm-43 kirjoitti:

        Muutimme vuosia sitten tilitalosta keskustan kerrostaloon josta omistan vain yhden, ylimmän kerroksen asunnon.

        En tiedä apona-asukkaista. Vuosien saatossa olen nähnyt aiheelliseksi opastaa joitakin rappukäytävämme asukkeja kerrostaloasumisen periaatteista.
        En ole saanut heistä ystäviä enkä ole niitä hakenutkaan mutta asumisrauha on säilynyt.

        Jos omistan se on kaikki. Suomi on toista eläimet omistavat osia.

        Apinoiden maa.


      • voi kurjaa
        8-14 kirjoitti:

        Asun tiilitalossa, vihaan aponoita kerrostaloissa (joita omistan)

        En tidä suomalaisista siinä yhteys?

        Luku- ja kirjoitustaidottoman, sivistymättömän ihmisen on vaikea arvostaa ketään.


    • Kotona joen rannalla upplannin ja norrlannin rajalla, missä tuulet puhaltavat neljästä suunnasta ja eteläpuolella kukkapenkissä kasvaa laventelipuskia ja parsaa. Joelta kuuluu vesilintujen ääniä keväisissä puuhissaan, soitinmenoissaan ja pesänteossaan. Jotsenpareja näkyy hieman kauempana rannasta, saarien suojassa. Valkovuokot ja sinivuokot reunustavat kävelypolkuamme molemmin puolin.
      Suomessa jos asuisin valitsisin todennäköisesti Pohjois-Pirkanmaan, Runolijoiden Ruoveden tai lähistön. Ihan erämaahan en lähtisi, koska olen seurallinen luonne. Ihan kantakaupunkiin en myöskään, koska pidän metsästä ja luonnon läheidyystä, vedestä ja raittiista ilmasta.
      Turisti/eläkeläiskyliä kavahdan. Tarvitsen aitoutta ja alkuperäisyyttä ympärilleni ja elämäntyylini ei vaadi kalliita kulutushyödykkeitä; minulle riittää perusmukavuudet. En perusta kauheesti muodista enkä juokse merkkituotteiden perässä.

      Ulkomailla voisin kyllä asua, esim. juri jossain erilaisessa kulttuurissa, osan vuotta, mutta tavallisten ihmisten keskuudessa ja heidän ehdoillaan.

      • :))

        Soidin.


      • :)) kirjoitti:

        Soidin.

        :)) Aivan oikein, soidinmenoissaan
        Kiitos korjauksesta.


      • O - O

        Kuulostaa upealta, vastaa varmaan monen ihmisen unelmia. Kaunista kerrontaa oli ilo lukea. Kiitos!!!!


    • Itse asun tällähetkellä isossa omakotitalossa,lapsuudenkodissani.Asun melko suuressa kaupungissa,mutta onneksi keskustan ulkopuolella.Olen kyllä tosissani miettinyt muuttoa jonnekkin lämpimään.Turkki on halpa maa elää,jos aikoo Suomen pölyt kokonaan karistaa...Toisaalta rakastan Kreetaa ja voishan siellä olella talvi ajan..
      Minun sairauteni viihtyisi paremmin lämpimässä,kuin täällä kosteassa,kylmässä viimaisessa Suomen maassa..Olisin kivuilta oireeton..
      Suurimman osan elämääni olen asustellut rivitalossa,enkä kerrostalossa viihtyisikään,olen kokeillut...Toisaalta,jos on hyväkuntoinen ja varoissaan,eikä mikään pakota asumaan Suomessa,niin itse muuttaisin heti Välimeren maisemiin..

      • huh huh en vaan --

        sinne muutas,,,




        Turkissa on paljon maanjäristyksiä, en uskaltaisi muuttaa sinne, olin kerran lomalla kun maa järisi, oli järkyttävä kokemus,
        siinä voi kaäydä tosi huonosti jos järistys sattuu juuri sille alueelle jossa asuu,,


    • Lämpimässä on hyvä

      Kirjoittelen täältä Välimeren maisemista. Asustelen molemmissa maissa vuoronperään, onneksi nykyisin lennot ovat edullisia. Kesät mökillä ja talvet vuoronperään ulkomailla tai omakotitalossa. Omakotitalo joutaisi pois ei enää ehdi hoitamaan,,

      • vaihdoin jo itse

        Kannattaisiko vaihtaa omakotitalo (pienempään) kerrostaloasuntoon?


      • vaihdoin jo itse

        Kannattaisiko vaihtaa omakotitalo (pienempään) kerrostaloasuntoon?


      • Lämpimässä on hyvä
        vaihdoin jo itse kirjoitti:

        Kannattaisiko vaihtaa omakotitalo (pienempään) kerrostaloasuntoon?

        Sitä mietin, kerrostalo tai yksikerroksinen rivitalo voisi olla hyvä ratkaisu. Omakotitalossa asuneena voi olla vaikea sopeutua, että pitää elää tiettyjen kellonaikojen mukaan. Ihan pieni omakotitalo ilman pihaa olisi ihanne.


    • natoon heti

      Onko enään missään turvallista asua,
      venäjä naapurina tympii,
      sen takia muutaisin jonnekki missä varmasti olisi turvallista eikä mikään sota uhkaisi,
      olisko florida turvallinen paikka
      vai onko siellä taiffuunit riesana, ilmasto ainaki olisi lempeä,
      ehkä ruotsiin muutaisin, mutta ruotsi ei taida enään huolia suomalisia asukkaikseen, varsikaan meitä vanhoja
      jonneki pakoon pitäisi päästä ton venäjän takia,
      suomen hullut ku on myyneet maat ja mannut venäläisille, hyiii hitto ku inhottaa ,,
      kuinka niin tyhmää sakkia omat suomaliset on,
      kohta ollaa k u s es s a sen takia
      kuinka on mahdollista että suomen päättäjät ovat olleet niin tyhmiä,
      ettei ole tehny lakia jolla killetään maan myynti ulkomaalaisille,
      kun semmonen laki on ollu vuosisatoja monissa muissa maissa,
      jämäkkyyttä nyt päättäjiin,
      Elisabet Rhen takasi politiikkaan,

      • "Onko enään missään turvallista asua" , kysyy "natoon heti" nimimerkki. Kiinnostava pointti jota voisi käsitellä laajemminkin, vaikka uudella aloituksella jos joku haluaisi tehdä vielä sellaisen.
        Kommunismin rämähtämisen jälkeen elo täällä pohjolan lintukodoissa on tuntunut turvalliselta ja vasta nyt kun idästä puhaltavat taas sodan tuulet, vaikka ne ei meitä suoranaisesti tällä kertaa hetkautakkaan niin itänaapurin expansionismi aina huolestuttaa: siitä on tuhat vuotta kokemusta pikkuvihasta maailmansotiin saakka. Asua naapurina Venäjän karhun kanssa tarkoittaa ikuisesti varuillaan olemista. Nyt jos karhun kanssa veljeilee vähänkään niin saa huonon maineen maailmalla ja lehdistö ja muu media kiljuu "suomettumista".

        Olen aina ollut sotilasliittoja ja sen sellaisia juttuja vastaan, mutta Natoon liittyminen tulee ehkä ainoaksi vaihtoehdoksi tulevaisuutta ajatellen. Muuten voi taas käydä niin että pahan paikan tullessa seisomme taas yksinämme koska kaikki ei-aseistetut kansainväliset liitot ja hampaattomat rauhanjärjestöt ei tuo sitä apua.

        Ruotsi on hyvä vaihtoehto ja onhan täälä tilaa ja vastaan otetaan kun ei muutakaan voida ;) vapaa liikkuvuus ja hyvähkö sosiaaliturva. Sitten onhan meillä Suomi puskurina ettei tarvi Karhun naapurina asua.

        Floridassa ei ole taifuuneja, mutta hurrikaanisesonki alkaa heinäkuulta ja päättyy joskus ennen joulua. Noin viiden vuoden väliajoin on sellainen hieman isompi myrsky pyyhkäissyt niemimaan yli. Ei paha paikka, olen asunut melkein viisi vuotta. Ainoo mikä haittaa on paljon raamatulla heittäjiä ja ikääntynyt väestö, nuoremmat enimmäkseen etelän hillbillyjä, paitsi Miamissa ja muutamissa muissakin kaupungeissa joissa on suuri latinoväestö ja muutenkin kansainvälisempi meininki.


    • posari

      Tällä hetkellä tuntuu, että voisin asua tässä rivarissa loppuun asti. Lumitöitä on vain puolisen metriä portaiden edessä. Sauna tosin on yläkerrassa, joten ehkä joutuisi laitattamaan porrashissin jos liikuntakyky heikkenee. Sopivasti palvelut lähellä ja hyvät liikenneyhteydet.
      Nyt tuntuu, että tämän vuoden loppuun mennessä tulee myös matkustuskiintiö täyteen.
      Olen vähän erakkoluonne, joten jokapäiväinen rupattelu saattaisi ahdistaa siksi ei yhteisö sovi minulle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1645
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1509
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      68
      1419
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      38
      1373
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1314
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1248
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1126
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe