EGW:n ylistys

ylistys EGW:lle

SDA kirkko on ottanut omaksi totuuden valoksi sisar Whiten ja jopa säätiöinyt sen.
Papit ja papittaret ovat mustasukkaisia Whitestä jota puolustettava.

27

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei-

      Ei missään tapauksessa totuuden valoksi ole kutsuttu- vaan ainoastaan profetian mahdollista lahjaa on tutkittu kirjoituksia vasten.
      >>>>>>> Ellen G White on itse sanonut itsestään että hän ainoastaan haluaa viitata korkempaan totuuden valoon joka on Jeesus Kristus !

      Ellen GW ei koskaan ole suostunut mihinkään itseään korottavaan-
      Hän uhrasi elämänsä Jeesuksen Kristuksen- Raamatun- ja Jumalan lain arvovallan korottamiselle.
      Hän sanoi ettei saa puhuakaan hänestä mitään ennen kuin toinen tuntee hyvin Raamatun ensin hyvin. > Lue Raamattu vaan hyvin ja sitten 1 Tess 5:19-23 mukaan arvostelet kaiken mitä väitetään profetian lahjaksi ja mitä ihmiset puhuvat tai kirjoittavat.

      Vrt.; Apt 21:9 asiayhteydessä ja mitä Raamattu opettaa hengen lajoista armolahjoina profetian lahjan kohdalla onko sellainen mahdollista ?

      Ei tämä asia tämän kummempi ole. Adventtikirkossa ollaan onnellisia Ellen GW Raamattua opettavista kirjoituksista ja tutkitaan kirjoituksia Raamattua vasten arvostellen 1 Tess 5:19-21 metodilla yksilöinä ja tutkisteluryhmissä tutkitaan ihmisten kirjoittamaa ja puhumaa Raamattua vasten.

      Ellen GW oli tuottelias hengellinen kirjailija joka hyödytti oman aikansa seurakuntaa käytännössä- ja joitakin asioita on huomion arvoista pelastushistorian ajan loppuun saakka.

      Jumalan siunausta
      Jari Laurila
      keskustelija
      ingen pappi

      • Valo ja totuus EGW

        Adventtikirkon virallisen opin mukaan Ellen G White on "jatkuva valon ja totuuden lähde" - näin uskomme ja sitä sinä et miksikään muuta!


      • Valo ja totuus EGW kirjoitti:

        Adventtikirkon virallisen opin mukaan Ellen G White on "jatkuva valon ja totuuden lähde" - näin uskomme ja sitä sinä et miksikään muuta!

        Hei-

        Sinun pitää etsiä jostakin mistä luet ja lainaa teksti minulle niin että ilmoitat tekstin lähteen.

        Tottakai jokainen uskoo jollakin tavalla ja muotoilee omin sanoin omaa ymmärrystään, en sitä epäile.
        Jos viittaat kirkkoon ja kirkon viralliseen oppiin niin pitää esittää tekstiä jossa niin lukee ja ilmoittaa lähde mistä teksti on lainattu tietysti.

        Valon ja totuuden lähde on Jeesus Kristus, Ylipappi joka elää ja pysyy hengissä.
        Hebr kirjeen kun luet kaiken mitä Ylipapista kerrotaan. Siellä on jatkuva valon ja totuuden lähde.
        > Siellä elellään ja toimitaan ihmisen uskon ja pelastuksen- uskon ylläpitämisen eteen. Ellen G White on kuollut 1915 ja toimi hetken seurakunnan hyväksi ja jätti joitakin sanoja joista on tutkittaessa hyötytä.
        Mutta akka on kuollut kuin kivi 1915. Jeesus elää totuuden lähteenä edelleen.
        Hebr 8:1-2, 4:14-16.

        Aika ei ole vielä att komma mutta Ilm 1:7-8. Tullaan kun keritään elävänä


        Jumalan siunausta
        Jari Laurila
        keskustelija


      • Valo ja totuus EGW
        jarinhotelli kirjoitti:

        Hei-

        Sinun pitää etsiä jostakin mistä luet ja lainaa teksti minulle niin että ilmoitat tekstin lähteen.

        Tottakai jokainen uskoo jollakin tavalla ja muotoilee omin sanoin omaa ymmärrystään, en sitä epäile.
        Jos viittaat kirkkoon ja kirkon viralliseen oppiin niin pitää esittää tekstiä jossa niin lukee ja ilmoittaa lähde mistä teksti on lainattu tietysti.

        Valon ja totuuden lähde on Jeesus Kristus, Ylipappi joka elää ja pysyy hengissä.
        Hebr kirjeen kun luet kaiken mitä Ylipapista kerrotaan. Siellä on jatkuva valon ja totuuden lähde.
        > Siellä elellään ja toimitaan ihmisen uskon ja pelastuksen- uskon ylläpitämisen eteen. Ellen G White on kuollut 1915 ja toimi hetken seurakunnan hyväksi ja jätti joitakin sanoja joista on tutkittaessa hyötytä.
        Mutta akka on kuollut kuin kivi 1915. Jeesus elää totuuden lähteenä edelleen.
        Hebr 8:1-2, 4:14-16.

        Aika ei ole vielä att komma mutta Ilm 1:7-8. Tullaan kun keritään elävänä


        Jumalan siunausta
        Jari Laurila
        keskustelija

        Jarille! Kirkon opin kohta numero 18. Ja Ellen G Whiten omat sanat: "Siinä, mitä olen kirjoittanut on yksi luotettava totuuden ketju, ilman yhtäkään harhaoppista lausetta." Ellen G White, Letter 329 A, 1905


      • Valo ja totuus EGW kirjoitti:

        Jarille! Kirkon opin kohta numero 18. Ja Ellen G Whiten omat sanat: "Siinä, mitä olen kirjoittanut on yksi luotettava totuuden ketju, ilman yhtäkään harhaoppista lausetta." Ellen G White, Letter 329 A, 1905

        Hei- kiitos.

        Kysymys oli "totuuden valosta" > Siitä halusin tiedustella että missä niin lukee ?

        Tuossa mitä kirjoitat ei lue "totuuden valosta" yhtään mitään.
        "Totuuden valosta on kysymys." Sitä ihmettelin.

        Et kai Sinä pidä minua niin pössöönä että jokaisen rouvan suomennetun kirjan lukeneena ja omistavana kirjahyllyssäni- etten osaa 1 Tess 5:19-23 mukaan tajuta arvostella nk. 1 Tess 5:19-23 neuvoo ohjeeksi.

        Kyselin missä kirkon ohjeistuksessa asetetaan Ellen G White "totuuden valoksi?" Eli jatka etsintöjä kirjoituksista mitä kirkko ohjeistaa ja palaa sitten asiaan uudelleen.


        Jumalan siunausta
        Jari Laurila
        keksustelijana


      • Valo ja totuus EGW
        jarinhotelli kirjoitti:

        Hei- kiitos.

        Kysymys oli "totuuden valosta" > Siitä halusin tiedustella että missä niin lukee ?

        Tuossa mitä kirjoitat ei lue "totuuden valosta" yhtään mitään.
        "Totuuden valosta on kysymys." Sitä ihmettelin.

        Et kai Sinä pidä minua niin pössöönä että jokaisen rouvan suomennetun kirjan lukeneena ja omistavana kirjahyllyssäni- etten osaa 1 Tess 5:19-23 mukaan tajuta arvostella nk. 1 Tess 5:19-23 neuvoo ohjeeksi.

        Kyselin missä kirkon ohjeistuksessa asetetaan Ellen G White "totuuden valoksi?" Eli jatka etsintöjä kirjoituksista mitä kirkko ohjeistaa ja palaa sitten asiaan uudelleen.


        Jumalan siunausta
        Jari Laurila
        keksustelijana

        Kuten yllä kirjoitin: Kirkon opinkohta numero 18.


      • Valo ja totuus EGW kirjoitti:

        Kuten yllä kirjoitin: Kirkon opinkohta numero 18.

        Kysymys oli "totuuden valosta?"

        > Minulla ei ole mitään epäselvää opinkohdan (18) kanssa.

        "Totuuden valosta" on kysymys.


        yst. t. Jari Laurila
        keskustelija


      • Valo ja totuus EGW
        jarinhotelli kirjoitti:

        Kysymys oli "totuuden valosta?"

        > Minulla ei ole mitään epäselvää opinkohdan (18) kanssa.

        "Totuuden valosta" on kysymys.


        yst. t. Jari Laurila
        keskustelija

        Sanamuoto kuului "valon ja totuuden lähde", ei "totuuden valon" .
        Pastori Timo Link kirjoittaa tällä palstalla 14.2.2014 kello 8:26 seuraavasti: "Kyllä minä uskon, että Whiten kirjoitukset ovat 'jatkuva valon ja totuuden lähde'."


      • Valo ja totuus EGW kirjoitti:

        Sanamuoto kuului "valon ja totuuden lähde", ei "totuuden valon" .
        Pastori Timo Link kirjoittaa tällä palstalla 14.2.2014 kello 8:26 seuraavasti: "Kyllä minä uskon, että Whiten kirjoitukset ovat 'jatkuva valon ja totuuden lähde'."

        Hei- kiitos.

        Älä tee yhden miehen sanoista koskaan noin tarkkaa kirkon teologiaa.

        T. Flink on kirkon teologi kyllä mutta niin korkeaa teologia ei ole joka tekisi kirkon teologiaa yksin opinkappaleissa.

        Teologiksi riittää maisterin tutkinto tai sanotaan että maisteri on aina teologi.

        Jokainen yliopistossa koulutettu teologian kandidaatti ja maisteri on hyvät Raamatun professionaaliset perustiedot omaava ja on jo kvalifikoitunut johonkin sektorille Raamatun tieteissä.

        T.Flink on tohtori ja väitellyt alkukielen asioista.
        Tohtori on maisteri joka on tehnyt väitöskirjan ja väitöskirja tarkoittaa näyttöä että kykenee tekemään itsenäisesti tieteellistä tutkimustyötä.

        T.Flink kirjoittaa omasta uskostaan. Ei että kirkko olisi tehnyt opinkappaleeksi ko. tekstin.
        > Huomioi asiayhteydessä että jokaisella ihmisellä Raamatun suurilla uskon miehillä ja profeetoilla on ollut oma persoonallinen ilmaisutapansa ja olleet jokainen sen ajan tiedon valossa. > Jos Jumala on antanut jotakin ilmoitusta suoraan, senkin ovat pukeneet omin sanoin kansankielelle.
        Jokainen opetuslapsi kertoi samat asiat omalla persoonallisella ilmaisutavallaan.

        Ellen G Whiten kirjoitukset ovat hyödyksi 1 Tess 19-23 metodin mukaan jokainen itse arvostellen sen tiedon määrän ja kypsyyden mukaan minkä itse omistaa juuri sillä hetkellä.

        Minulla on jokainen suomennettu EGW kirja hyllyssäni ja ei moittimista ole rouvan kirjoituksiin- mutta ovat oman aikansa sanakieltä- ja oman aikansa tapakulttuurin- tapahtumakulttuurin mukaisia ilmaisutavoiltaan ja käytännön esimerkeiltään- Niitä pitää osata lukea soveltaen. Sellaisina ne eivät kelpaisi enää kirjapainoon nykyihmiselle.

        >>>>>>> Mutta; Ellen G Whitella oli äärettömän päteviä opetuksia jotka pätevät ajan loppuun saakka, mm. lain voimassa olo synnin opettajana ajan loppuun saakka, Room 3:20, Ilm 14:12, 1217, Jaak 2:10, mm. Pyhityksen täerkeys Hebr 12:14, ja ennen kaikkea Jeesuksen Kristuksen arvovalta jota ei voi korvata ja Raamatun arvovalta auktoriteettina aina kaikessa mitä on kirjoitettu.
        Hänen terveysneuvonsa pätevät paljon ajan loppuun saakka eläintautien ja saastumisen aikana. Terveysneuvoissa on kyse terveydestä kuitenkin- ei uskon- eikä opinkappaleista.

        Ellen G Whiten kirjoitukset ovat hyviä ja valoisia anniltaan kyllä.
        T.Flink on pätevä ja tiedollinen teologian tri, kirkon teologi, mutta kirkko ei tee kirkkona teologiaa Ellen G Whitesta "totuuden valona" noilla sanoilla kuitenkaan.
        Ellen G White korosti Jeesusta Kristusta ja Raamattua totuuden valona joka on suurempi valo mitä hän kirjoittaa ja hän ainoastaan viittaa korkeimpaan valoon joka on Raamattu. Jeesus Kristus Ylipappi. Hebr 8:1-2, 4:14-16. mm. Lue koko Hebr kirje kaikki mitä Ylipapista sanotaan, Hebr 1:14, siellä eletään ja Pyhä Henki on se valo joka kirkastaa jokaisen ymmärryksen. Pyhä Henki, Jeesus Kristus Raamattu on totuuden valo ja lähde aina Ellen G Whitellekin oli.
        Niiden em. korottamiseen Ellen GW uhrasi elämänsä.

        Kyllä kirjoituksista saa totuutta ja valoa kaikessa ajassa jos niitä osaa arvostella ja tulkíta. Onkin tarkoitus että jokainen tulkitsee ne itse sen tiedon määrän mukaan mikä on 1 Tess 5:19-23 mukaan. Joku käsittää enemmän ja toinen vähemmän sillä hetkellä. Lisää taas jonkin ajan kuluttua-

        Yksittäisiä lyhyitä lauseita ei voi irroittaa ja tulkita, kuten nämä T.Flinkin sanat.
        Pitää lukea koko asiayhteys mitä hän sanoilla on tarkoittanut.

        Täällä ei kukaan anna koskaan kirkon lausuntoja. Kirkon web- sivut edustavat kirkon lausuntoja ja kirkon lausunnoille on oma metodi olemassa kirkon maisemakonttorissa miten kirkon lausunnot annetaan.

        Yst. t., Jumalan siunausta
        Jari Laurila
        keksustelijana
        ingen pappi


      • Työ tehty on
        jarinhotelli kirjoitti:

        Hei- kiitos.

        Älä tee yhden miehen sanoista koskaan noin tarkkaa kirkon teologiaa.

        T. Flink on kirkon teologi kyllä mutta niin korkeaa teologia ei ole joka tekisi kirkon teologiaa yksin opinkappaleissa.

        Teologiksi riittää maisterin tutkinto tai sanotaan että maisteri on aina teologi.

        Jokainen yliopistossa koulutettu teologian kandidaatti ja maisteri on hyvät Raamatun professionaaliset perustiedot omaava ja on jo kvalifikoitunut johonkin sektorille Raamatun tieteissä.

        T.Flink on tohtori ja väitellyt alkukielen asioista.
        Tohtori on maisteri joka on tehnyt väitöskirjan ja väitöskirja tarkoittaa näyttöä että kykenee tekemään itsenäisesti tieteellistä tutkimustyötä.

        T.Flink kirjoittaa omasta uskostaan. Ei että kirkko olisi tehnyt opinkappaleeksi ko. tekstin.
        > Huomioi asiayhteydessä että jokaisella ihmisellä Raamatun suurilla uskon miehillä ja profeetoilla on ollut oma persoonallinen ilmaisutapansa ja olleet jokainen sen ajan tiedon valossa. > Jos Jumala on antanut jotakin ilmoitusta suoraan, senkin ovat pukeneet omin sanoin kansankielelle.
        Jokainen opetuslapsi kertoi samat asiat omalla persoonallisella ilmaisutavallaan.

        Ellen G Whiten kirjoitukset ovat hyödyksi 1 Tess 19-23 metodin mukaan jokainen itse arvostellen sen tiedon määrän ja kypsyyden mukaan minkä itse omistaa juuri sillä hetkellä.

        Minulla on jokainen suomennettu EGW kirja hyllyssäni ja ei moittimista ole rouvan kirjoituksiin- mutta ovat oman aikansa sanakieltä- ja oman aikansa tapakulttuurin- tapahtumakulttuurin mukaisia ilmaisutavoiltaan ja käytännön esimerkeiltään- Niitä pitää osata lukea soveltaen. Sellaisina ne eivät kelpaisi enää kirjapainoon nykyihmiselle.

        >>>>>>> Mutta; Ellen G Whitella oli äärettömän päteviä opetuksia jotka pätevät ajan loppuun saakka, mm. lain voimassa olo synnin opettajana ajan loppuun saakka, Room 3:20, Ilm 14:12, 1217, Jaak 2:10, mm. Pyhityksen täerkeys Hebr 12:14, ja ennen kaikkea Jeesuksen Kristuksen arvovalta jota ei voi korvata ja Raamatun arvovalta auktoriteettina aina kaikessa mitä on kirjoitettu.
        Hänen terveysneuvonsa pätevät paljon ajan loppuun saakka eläintautien ja saastumisen aikana. Terveysneuvoissa on kyse terveydestä kuitenkin- ei uskon- eikä opinkappaleista.

        Ellen G Whiten kirjoitukset ovat hyviä ja valoisia anniltaan kyllä.
        T.Flink on pätevä ja tiedollinen teologian tri, kirkon teologi, mutta kirkko ei tee kirkkona teologiaa Ellen G Whitesta "totuuden valona" noilla sanoilla kuitenkaan.
        Ellen G White korosti Jeesusta Kristusta ja Raamattua totuuden valona joka on suurempi valo mitä hän kirjoittaa ja hän ainoastaan viittaa korkeimpaan valoon joka on Raamattu. Jeesus Kristus Ylipappi. Hebr 8:1-2, 4:14-16. mm. Lue koko Hebr kirje kaikki mitä Ylipapista sanotaan, Hebr 1:14, siellä eletään ja Pyhä Henki on se valo joka kirkastaa jokaisen ymmärryksen. Pyhä Henki, Jeesus Kristus Raamattu on totuuden valo ja lähde aina Ellen G Whitellekin oli.
        Niiden em. korottamiseen Ellen GW uhrasi elämänsä.

        Kyllä kirjoituksista saa totuutta ja valoa kaikessa ajassa jos niitä osaa arvostella ja tulkíta. Onkin tarkoitus että jokainen tulkitsee ne itse sen tiedon määrän mukaan mikä on 1 Tess 5:19-23 mukaan. Joku käsittää enemmän ja toinen vähemmän sillä hetkellä. Lisää taas jonkin ajan kuluttua-

        Yksittäisiä lyhyitä lauseita ei voi irroittaa ja tulkita, kuten nämä T.Flinkin sanat.
        Pitää lukea koko asiayhteys mitä hän sanoilla on tarkoittanut.

        Täällä ei kukaan anna koskaan kirkon lausuntoja. Kirkon web- sivut edustavat kirkon lausuntoja ja kirkon lausunnoille on oma metodi olemassa kirkon maisemakonttorissa miten kirkon lausunnot annetaan.

        Yst. t., Jumalan siunausta
        Jari Laurila
        keksustelijana
        ingen pappi

        Tuota, Jari.... "Tohtori on maisteri, joka on tehnyt väitöskirjan." Ei ihan näin. Siinä välissä ennen väitöskirjaa tehdään lisenssiaattityö.


      • Useimmat näin
        Työ tehty on kirjoitti:

        Tuota, Jari.... "Tohtori on maisteri, joka on tehnyt väitöskirjan." Ei ihan näin. Siinä välissä ennen väitöskirjaa tehdään lisenssiaattityö.

        "Siinä välissä ennen väitöskirjaa tehdään lisenssiaattityö."

        Lisuri ei ole pakollinen. Useimmat siirtyvät suoraan maisterintutkinnosta tekemään väikkäriään.


    • HöpöHöpö!

      Ellen G. White on meidän USA:lainen kultainen vasikkamme, jonka ympärillä tanssahdellen kuljemme ympyrää silmät sokaistuina.

      -näin uskomme ja se ei siksi muuksi muutu, vaikka mitä sitten antiadventistit väittävätkin.

      • lässyn lässyn

        Teitä pilkkaajia mahtuu 13 tusinaan. Olet pelkkä nettitrolli ja provo, et adventisti.


      • HöpöHöpö!
        lässyn lässyn kirjoitti:

        Teitä pilkkaajia mahtuu 13 tusinaan. Olet pelkkä nettitrolli ja provo, et adventisti.

        Olen adventisti ja olen ollut jo yli 40 vuotta, mutta haluan olla myös rehellinen adventisti.
        Kerron niinkuin asiat ovat. Suurin osa adventisteista on kuitenkin mielistynyt USA:sta tuotettuun valheeseen ja minä heidän joukossaan olen kulkenut lauman mukana laput silmillä pastoreiden sokaisemana.
        Nyt olen kuitenkin päättänyt olla rehellinen adventisti ja kertoa kuten asiat todellisuudessa ovat kirkkomme sisällä. Ne ovat vielä huolestuttavammat kuin mitä kukkaan voisi edes kuvitella niiden olevan.
        Jatkoa on siis luvassa ja paljon!


      • veli.
        HöpöHöpö! kirjoitti:

        Olen adventisti ja olen ollut jo yli 40 vuotta, mutta haluan olla myös rehellinen adventisti.
        Kerron niinkuin asiat ovat. Suurin osa adventisteista on kuitenkin mielistynyt USA:sta tuotettuun valheeseen ja minä heidän joukossaan olen kulkenut lauman mukana laput silmillä pastoreiden sokaisemana.
        Nyt olen kuitenkin päättänyt olla rehellinen adventisti ja kertoa kuten asiat todellisuudessa ovat kirkkomme sisällä. Ne ovat vielä huolestuttavammat kuin mitä kukkaan voisi edes kuvitella niiden olevan.
        Jatkoa on siis luvassa ja paljon!

        Rauhaa! Eikös E.G.W mainitse että adventisteista vain pieni osa pelastuu

        vaikka näin se taitaa mennä kaikissa uskon suunnissa. Eikös sana sano että löytäneekö ihmisen Poika uskoa kun Hän saapuu!


      • egw = 666
        veli. kirjoitti:

        Rauhaa! Eikös E.G.W mainitse että adventisteista vain pieni osa pelastuu

        vaikka näin se taitaa mennä kaikissa uskon suunnissa. Eikös sana sano että löytäneekö ihmisen Poika uskoa kun Hän saapuu!

        Raamatussa sanotaan että palkkapaimen jättää laumansa, niin tohtori Arasola tehnyt ja niin tulee tohtori Flink tekemään jos uskomme Jumalan Sanaa EGW kirjoitusten sijaan.


      • Erilaiset papit
        egw = 666 kirjoitti:

        Raamatussa sanotaan että palkkapaimen jättää laumansa, niin tohtori Arasola tehnyt ja niin tulee tohtori Flink tekemään jos uskomme Jumalan Sanaa EGW kirjoitusten sijaan.

        Ei Kai Arasola ole laumaansa "jättänyt", on vain siirtynyt eläkkeelle, haaaaloooo! Kai on muuten poikkeus kirkon teologien joukossa: täysijärkinen, liberaali, ekumeeninen eikä asettele rajoja muihin kristittyihin. Mutta tuo Flink, voi sentään mikä konservatiivinen fanatisti, Ted Wilsonin, Ellen G Whiten ja pääkonferenssin talutusnuorassa! Ei olisi kirkolle haitaksi, jos "jättäisi laumansa"...


      • egw = 666 kirjoitti:

        Raamatussa sanotaan että palkkapaimen jättää laumansa, niin tohtori Arasola tehnyt ja niin tulee tohtori Flink tekemään jos uskomme Jumalan Sanaa EGW kirjoitusten sijaan.

        EGW nimi ei voi olla pedon merkki, koska hän on vain yksi ihminen aikanaan. Hän ei edes johtanut omaa kirkkokuntaansa, joten turha on häntä petovallan formuun sorvata.

        Peto Raamatussa on järjestelmä, joka liittoutuu toisen pedon ja Lohikäärmeen kanssa. Tämä liittoutuma pyrkii hallitsemaan koko maailmaa ja ihmisten omiatuntoja.

        Toiseksi E = 0
        L=50
        L=50
        E=0
        N=0
        G=0
        O=0
        U=5 (myös V)
        L=50
        D=500
        W=5
        H=0
        I=1
        T=0
        E=0
        Saan näistä numeroista 661
        Keskiajalla tosin laskettiin W 5 5:ksi, joten jos sillä perustlet asiaa, se onkin eri asia.


    • Arvio EGWn asemasta ei mennyt ihan nappiin.

      Ensinnäkin EGWtä ei vieläkään ole säätiöity. Kyse on virheellisestä käännöksestä.

      Toiseksi, opinkohta ei ole kauhean hyvin muotoiltu, mutta jostakin kummasta syystä tällä palstalla ei koskaan lainata opinkohdan loppua, joka sanoo EGWnkin osoittavan, että Raamattu on se normi, jolla opetukset ja kokemukset on koeteltavat. Siis EGW ei ole normi - Raamattu on.

      Kolmanneksi, joka lukee koko sen kirjeen, josta tämä suosittu lause, ettei EGWn kirjoitus on luotettava totuuden ketju, jossa ei ole harhaoppia ei tekstiyhteydessä olekaan aivan niin mahtava kuin miksi se täällä kerran toisensa jälkeen esitetään.

      Hän kirjoittaa miniälleen kertoakseen kuinka hänen jostakin määrätystä aiheesta kirjoittamansa teksti oli tarkoitettu aukottomaksi ja luotettavaksi esitykseksi aiheesta. Hän ei missään väitä kaikkia kirjoituksiaan virheettömiksi - päinvastoin, hän toteaa useita kertoja, ettei ole erehtymätön. Mutta eihän sellaisia tekstejä kukaan täällä viitsi lainata. On mukavampi vähän provoilla lainata osittaista tekstiä, joka antaa toisen kuvan kuin se, mitä kirjoittaja tarkoitti.

      Mutta turha tästä kai sen enempää. Eihän EGW on kauhean tärkeä, kuin adventtikirkon vastustajille.

      Kai A

      • M.O.T.

        Minkä kirkkokunnan profeetta Ellen White on? Adventtikirkon! Mille kirkkokunnalle EGW on merkityksellinen? Adventtikirkolle! Eli tärkeä.

        Mille kirkkokunnille Ellen G Whiten näyillä ja kirjoituksilla ei ole mitään merkitystä?
        Kaikille muille, paitsi adventismille! Mille kirkkokunnille EGW ei ole merkityksellinen? Kaikille muille, paitsi adventismille! Eli ei ole muille tärkeä, mutta Adventtikirkolle on, koska on sen "ikioma".


      • Faktat Kai

        Montako EGW kirjaa painettiin ja levitettiin viime vuonna?
        Monelleko kielelle EGW kirjoja on painettu?
        Pastorikoulutus / EGW?

        Profetian henki = 2100 EGW profetaallista unta ja näkyä?

        EGW:n palvonta ja pyhyys vrt. Paavi?


      • Oma sivustonsa

        "Mutta turha tästä kai sen enempää. Eihän EGW on kauhean tärkeä, kuin adventtikirkon vastustajille."

        On totta, että adventtikirkon kansainvälisellä kotisivulla ei näy merkkiäkään Ellen Whitesta. Eikä keskeisten opinkappaleidenkaan esityksessä ole Elleniä. Vasta sanahaku tuottaa toista sataa osumaa. Suomenkaan adventtikirkon sivulla ei ole Ellen näkyvissä.

        Ehkä se johtuu siitä, että Ellen Whitelle ja hänen oppiensa hengissä pitämiselle on kokonaan oma sivustonsa: http://www.whiteestate.org/

        Tuolla sivullahan adventismi näkyy heti etusivulla.


      • oma lehmä

        >>Lähinnä seuraava tasoa edustaa Raymond F. Cottrellin toukokuussa 1980 tekemä gallup-tutkimus, joka kohdistui adventistikouluissa (colleges and universities) palveleviin raamatunopettajiin (with emphasis on specialists in biblical studies). Se osoittaa kokonaan jotain aivan muuta. Tässä gallupissa keskityttiin erityisesti parin tekstin (Dan 8:14 ja Hebr 9) tulkintoja koskeviin ongelmiin, jotka olivat tuolloin erityisen ajankohtaisia. Koska Ellen Whiten vaikutus on perinteisesti ollut varsin huomattava opillisiin kysymyksiin ja raamatunselittämiseen, erääseen mielenkiintoisimpaan kysymykseen saatujen vastausten jakauma muodostui seuraavanlaiseksi:

        The writings of Ellen G. White are
        - equally authoritative with the Bible 51%
        - less authoritative than the Bible 49%
        3
        Kysely koostui 72 kysymyksestä ja 189 mahdollisesta vastausvaihtoehdosta. Noin 40 palautti kaavakkeet asianmukaisesti täytettyinä. Raportista ei kuitenkaan käy selville miten suureksi kato muodostui.

        Tämä tiedustelu koski lähinnä Yhdysvaltalaisten teologien käsityksiä asiasta. Mutta käsitykset näyttävät jakaantuvan samansuuntaisesti myös Suomessa seurakunnan jäsenten keskuudessa. Se ilmenee mm. Antti Oksasen tekemästä tutkimuksesta, joka kohdistui 100 adventistiseurakunnan jäseneen ja 100 sen entiseen jäseneen. Kenttätyö tehtiin pääasiallisesti 1973-1974. Kysymys no 18 kuului ja siihen saadut vastaukset jakautuivat seuraavasti:

        Mikä asema mielestänne annetaan E. G. Whiten kirjoituksille adventtiseurakunnassa?
        Luopiot Jäsenet
        Raamatun yläpuolelle 12 7
        Raamatun veroinen 39 44
        Raamatun alapuolelle 38 49
        Epäselviä tapauksia 11 0
        Yhteensä 100 100
        http://koti.mbnet.fi/kaukop/rttu-egw3.htm

        Lieneekö kuitenkin ainakin osalle melko tärfkeä! :-)


    • Toinen MOT

      Mutta hyvä MOT. Kuka adventtikirkossa puhuu jatkuvasti EGWstä? Ei juuri kukaan. Jos joku niin tekee, häntä yritetään rauhoittaa ja ohjata johonkin muuhun.

      Kuka tällä palstalla puhuu jatkuvasti EGWstä? Adventtikirkon vastustajat. Kenelle EGW siis on tärkeä?

      MOT

      • nähty on

        Kenelle wäärä profeetta on tärkeä?
        Te puolustatte jatkuvasti mustasukkaisesti EGW:ä!!


      • M.O.T.

        Sinulle "Toinen MOT" - tja, eipä näkynyt ketään "rauhoittelijoita" menevän lavalle eikä välihuutojakaan kuulunut, kun pastori Timo Flink puhui viime keväänä Helsingin kulttuuritalolla kesäjuhlilla aiheesta "Pyhän jäännöskansan tuntomerkit" lainaten Ellen G Whitea. Kansa vain nyökytteli... Se on ihan tallennettukin Media7 arkistoon, joten voit kuunnella tämän "helmen" sieltä.


      • flink ellenisti
        M.O.T. kirjoitti:

        Sinulle "Toinen MOT" - tja, eipä näkynyt ketään "rauhoittelijoita" menevän lavalle eikä välihuutojakaan kuulunut, kun pastori Timo Flink puhui viime keväänä Helsingin kulttuuritalolla kesäjuhlilla aiheesta "Pyhän jäännöskansan tuntomerkit" lainaten Ellen G Whitea. Kansa vain nyökytteli... Se on ihan tallennettukin Media7 arkistoon, joten voit kuunnella tämän "helmen" sieltä.

        Timo Flinkille Ellen White on totuuden valo ja jatkuva auktoriteetti. Flink puolustaa Elleniönsä aina mustasukkaisesti.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6163
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3936
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2319
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1920
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1373
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1296
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1040
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      986
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      951
    Aihe