Uusia termejä ja uusiosanoja?

Tietämätön kysyjä

Ehdotan, että tehdään ketju uusista sanoista ja niiden selityksistä, kysytään, kerrotaan, ihmetellään ja opitaan kai jotain uuttakin.


Minä haluaisin tietää, mitä tarkoittaa sana: fifa.
Tietääkö joku?

47

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FaarinFauna.

      H.

      • Ei sit enempää,
        me kun ollaan jo 60

        H.


    • uusiokäyttö

      Hunksismi:

      "Määrätietoinen palstahäiriköinti ja tahallinen provosoiminen sekä kirjoittajiin kohdistuva ivallinen halveksunta"

      • "uusiokäyttö"

        "Joka johtuu aloituksen tematiikasta ja harhailevasta ajatus-maailmasta."

        Unohdit tuon.

        H.


      • hyvästi taas

        Este älykkäiden aikuisten asiallisille keskusteluille.
        Ja sairaan pätemistarpeen tyydyttäminen.

        Emme ilmeisesti mahdu samalle palstalle tuon huonosti suomen kieltä hallitsevan turhia merkkejä ja turhia sanoja kirjoittavan höperehtijän kanssa.

        Taidan jättää tilaa herralle ja toivotella palstalaisille kaikkea hyvää.


      • hyvästi taas kirjoitti:

        Este älykkäiden aikuisten asiallisille keskusteluille.
        Ja sairaan pätemistarpeen tyydyttäminen.

        Emme ilmeisesti mahdu samalle palstalle tuon huonosti suomen kieltä hallitsevan turhia merkkejä ja turhia sanoja kirjoittavan höperehtijän kanssa.

        Taidan jättää tilaa herralle ja toivotella palstalaisille kaikkea hyvää.

        "hyvästi taas"

        Olen pahoillani että sinulla ei ole aikaa keskittyä.
        Teepä siis taitojesi mukaan.
        Mutta älä kuitenkaan unohda.
        Kutina alkaa yllättäen.
        Kehittele vaikka uusi nimmari?

        H.


      • äkkiä pois
        hyvästi taas kirjoitti:

        Este älykkäiden aikuisten asiallisille keskusteluille.
        Ja sairaan pätemistarpeen tyydyttäminen.

        Emme ilmeisesti mahdu samalle palstalle tuon huonosti suomen kieltä hallitsevan turhia merkkejä ja turhia sanoja kirjoittavan höperehtijän kanssa.

        Taidan jättää tilaa herralle ja toivotella palstalaisille kaikkea hyvää.

        Pääsiäistä sinnekin.
        Et ole ainoa, joka on tympääntynyt tuohon asiaan.


      • häiriköt kuriin
        hyvästi taas kirjoitti:

        Este älykkäiden aikuisten asiallisille keskusteluille.
        Ja sairaan pätemistarpeen tyydyttäminen.

        Emme ilmeisesti mahdu samalle palstalle tuon huonosti suomen kieltä hallitsevan turhia merkkejä ja turhia sanoja kirjoittavan höperehtijän kanssa.

        Taidan jättää tilaa herralle ja toivotella palstalaisille kaikkea hyvää.

        No, ehkä jos ylläpito saa useamman pyynnön palstalaisilta niin keskustelun stoppaaja bannataan taas, toivottavasti pidemmäksi aikaa kun viimeksi.


      • mikä on fifa?
        häiriköt kuriin kirjoitti:

        No, ehkä jos ylläpito saa useamman pyynnön palstalaisilta niin keskustelun stoppaaja bannataan taas, toivottavasti pidemmäksi aikaa kun viimeksi.

        Lopeta jo tuo älytön riehuminen ja keskity aloituksen aiheeseen.


      • hunksz kirjoitti:

        "uusiokäyttö"

        "Joka johtuu aloituksen tematiikasta ja harhailevasta ajatus-maailmasta."

        Unohdit tuon.

        H.

        Opisit pysymään poissa sieltä missä sinua ei kaivata. Ei sinua vastaan olisi kenelläkään mitää, jos et olisi ottanut elämäntehtäväksesi palstalle kirjoittavien kiusaamista.


      • pertta-j kirjoitti:

        Opisit pysymään poissa sieltä missä sinua ei kaivata. Ei sinua vastaan olisi kenelläkään mitää, jos et olisi ottanut elämäntehtäväksesi palstalle kirjoittavien kiusaamista.

        "pertta-j"

        Niimpä se on...
        Minullakin on käsitykseni häiriköinnistä ja kiusaamisesta.
        Mutta en anna sen vaivata mieltäni.
        Ainakaan koko-aikaa.

        H.


      • pertta-j kirjoitti:

        Opisit pysymään poissa sieltä missä sinua ei kaivata. Ei sinua vastaan olisi kenelläkään mitää, jos et olisi ottanut elämäntehtäväksesi palstalle kirjoittavien kiusaamista.

        pertta-j, sinä et kaipaa, niinhän?
        Ehkä olisi parasta, kun jokainen kirjoittaisi vain omasta puolestaan ja oman mielipiteensä.
        Kyllä täällä on paljon pahempia kiusaajia ja toisten härnääjiä.
        Heidän nimimerkkejään on vaikea kertoa, saattavat vaihtua kovinkin tiheään. Ja täysin turhaahan kenekään nimimerkkien luetteleminen olisikin.

        Tämä hunksz on sellainen mummoille lirkuttelija, jolla joskus palaa hihat, kun hän kyllästyy meihin tyhmiin palstatallaajiin.
        Ja tämä on vain minun oma mielipiteeni.
        En pitäisi hänen touhujaan varsinaisena kiusaamisena, fiksun on vaan niin kovin vaikea kestää, kun me kaikki ei osata olla hänen mielensä mukaisia.
        Ja lötyyhän täältä sentään jokunen, joka on hänelle mieleen, näiden vanhojen rouvien joukosta. Ilmeisesti tarpeeksi viisas.

        Olen oppinut tulemaan toimeen hänen kanssaan, lähes kuuden vuoden palstakokemus on antanut osviittaa.
        Joskus tulee täyttä soopaa myös minua kohtaan, mutta leikki leikkinä ja pylly pois tyynyltä. Sillä lailla kyseisen kirjoittajan kanssa pärjää parhaiten.

        Eihän täällä saisi ketään puolustaa, mutta kun joskus tekee niiiin kovin mieli. :)


      • Anceli kirjoitti:

        pertta-j, sinä et kaipaa, niinhän?
        Ehkä olisi parasta, kun jokainen kirjoittaisi vain omasta puolestaan ja oman mielipiteensä.
        Kyllä täällä on paljon pahempia kiusaajia ja toisten härnääjiä.
        Heidän nimimerkkejään on vaikea kertoa, saattavat vaihtua kovinkin tiheään. Ja täysin turhaahan kenekään nimimerkkien luetteleminen olisikin.

        Tämä hunksz on sellainen mummoille lirkuttelija, jolla joskus palaa hihat, kun hän kyllästyy meihin tyhmiin palstatallaajiin.
        Ja tämä on vain minun oma mielipiteeni.
        En pitäisi hänen touhujaan varsinaisena kiusaamisena, fiksun on vaan niin kovin vaikea kestää, kun me kaikki ei osata olla hänen mielensä mukaisia.
        Ja lötyyhän täältä sentään jokunen, joka on hänelle mieleen, näiden vanhojen rouvien joukosta. Ilmeisesti tarpeeksi viisas.

        Olen oppinut tulemaan toimeen hänen kanssaan, lähes kuuden vuoden palstakokemus on antanut osviittaa.
        Joskus tulee täyttä soopaa myös minua kohtaan, mutta leikki leikkinä ja pylly pois tyynyltä. Sillä lailla kyseisen kirjoittajan kanssa pärjää parhaiten.

        Eihän täällä saisi ketään puolustaa, mutta kun joskus tekee niiiin kovin mieli. :)

        "Anceli"

        Tarkemmin katsoen jokainen kirjoittaja on minun lempparini.
        Oli ja tuli sitten plussaa tai miinusta.
        Olenhan antanut kaikille vapaat kädet, näpelöidä minua miten haluaa.
        Mutta tuo on totta, että fiksuus kiihottaa minua eniten.
        Omituista ettei jokainen kirjoittaja pyri siihen:)
        Minusta jokaisen puolustaminen pitäisi olla ihan kunnia-asia.
        Olen minäkin siihen joskus sortunut.
        En tässä kuitenkaan väitä että se on korkein meriitti, jos minä satun jotakin
        puolustamaan.
        Saati sitten arvostamaan.
        Enkä sitä että on alhaisin kunnian-osoitus, jos satun pikkuisen arvostelemaan.
        Katson saavani suurimman kunnian-osoituksen itselleni, aina kun minua/minulle
        kommentoidaan.
        Pyllyn-käsittelyssä tunnut asian-tuntijalta.
        Pyllyltähän sitä aina noustaan hyppimään kiukusta tasa-jalkaa.

        YH.


      • hunksz kirjoitti:

        "Anceli"

        Tarkemmin katsoen jokainen kirjoittaja on minun lempparini.
        Oli ja tuli sitten plussaa tai miinusta.
        Olenhan antanut kaikille vapaat kädet, näpelöidä minua miten haluaa.
        Mutta tuo on totta, että fiksuus kiihottaa minua eniten.
        Omituista ettei jokainen kirjoittaja pyri siihen:)
        Minusta jokaisen puolustaminen pitäisi olla ihan kunnia-asia.
        Olen minäkin siihen joskus sortunut.
        En tässä kuitenkaan väitä että se on korkein meriitti, jos minä satun jotakin
        puolustamaan.
        Saati sitten arvostamaan.
        Enkä sitä että on alhaisin kunnian-osoitus, jos satun pikkuisen arvostelemaan.
        Katson saavani suurimman kunnian-osoituksen itselleni, aina kun minua/minulle
        kommentoidaan.
        Pyllyn-käsittelyssä tunnut asian-tuntijalta.
        Pyllyltähän sitä aina noustaan hyppimään kiukusta tasa-jalkaa.

        YH.

        H.

        Tästähän saisi pitkänkin viestin aikaan, mutta tuskin on tarpeen.
        Me sinun kanssasi lähdemme niin eri tasoilta tähän palstailuun, tuskin koskaan kohtaamme näissä mietteissä.
        Sinä isket kiinni jokaiseen viestiin, jokaiseen kirjoittajaan ja hänen mielipiteeseensä. Noh, minä en.
        Pistäydyn täällä silloin tällöin, kuten nytkin sämpylöiden leipomisen ohessa, siitä varmaan johtuivat nuo puuttuvat kirjaimetkin.
        En mieti ja ja setvi jokaista viestiä ja sen kirjoittajaa, pohdi hänen fiksuuttaan ja aikeitaan.
        Mutta kun yleistetään ja vähän turhaankin syytellään, silloin puutun asiaan.
        Joskus vaikuttaa siltä, että sinulle tämä palsta on työtä, tiedän että itselleni vain hupia.

        Juu, harjoittelen pyllynkäsittelyä hoitosessiota varten. :)
        Pitää harjoitella myös hiljaa kävelemistä ja usko pois, se ei ole helppoa.

        YP.


    • fudisjuttuja

      FIFA on kansainvälinen jalkapallon kattojärjestö. Se hallinnoi myös futsalia ja beachfutista. FIFA toimii kattojärjestönä 208 jäsenjärjestölle ja sen tehtäviin kuuluu muun muassa lajin kehittäminen ja maailmanmestaruuskilpailujen järjestäminen. Wikipedia

      • Juu,, FIFA määrää, saako maalin jälkeen riisua paidan vai ei :D


      • minttupuu kirjoitti:

        Juu,, FIFA määrää, saako maalin jälkeen riisua paidan vai ei :D

        "minttupuu"

        Onkohan sinulla kiltti fifi?
        Hyvin Puudeloitu?
        Minulla on noita paitoja.
        Arvostan myös SETI:ä
        Mut toi ei oo sillee.
        Teilläpäin on yks auto.
        Lahdenrannalla.
        Tulisitko tarvittaessa koe-istumaan?

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "minttupuu"

        Onkohan sinulla kiltti fifi?
        Hyvin Puudeloitu?
        Minulla on noita paitoja.
        Arvostan myös SETI:ä
        Mut toi ei oo sillee.
        Teilläpäin on yks auto.
        Lahdenrannalla.
        Tulisitko tarvittaessa koe-istumaan?

        H.

        Fifi puuttuu, kaks kattia löytyy. Voisin tosin hankkia dobermannin, joka näyttäis hampaita rumille miehenköriläille.

        Löytyis sit viel Teppo Nummisen aito NHL-paita.

        Auto?? Toi suhahti taas yli hilseen. Lahdentiellä niitä taitaa olla ojassa tällä hetkellä pari kappalette.


      • minttupuu kirjoitti:

        Fifi puuttuu, kaks kattia löytyy. Voisin tosin hankkia dobermannin, joka näyttäis hampaita rumille miehenköriläille.

        Löytyis sit viel Teppo Nummisen aito NHL-paita.

        Auto?? Toi suhahti taas yli hilseen. Lahdentiellä niitä taitaa olla ojassa tällä hetkellä pari kappalette.

        "minttupuu"

        Lahdenranta on auto-firma.
        Voi olla että siellä potkii koiriakin.
        Mistä minä Dambereen nurkkia kaikkia tiedän.
        Laita paita päälle ja mee kattomaan.

        Vähänkö oon kade.
        Aina vaa naiset saa...
        Kuinka kalliiseen vaihdat?
        Älä kuitenkaan enää toivo ihan mahottomia.

        Ei sit, ei susta auto-tyttöä tuu kummkiskaa.
        Mailaa pitää olla.
        Ja limppua sinne sun tänne mummoo.

        yst.
        H.


      • .........

        Eri asia, onko FIFA vai fifa.


      • hunksz kirjoitti:

        "minttupuu"

        Lahdenranta on auto-firma.
        Voi olla että siellä potkii koiriakin.
        Mistä minä Dambereen nurkkia kaikkia tiedän.
        Laita paita päälle ja mee kattomaan.

        Vähänkö oon kade.
        Aina vaa naiset saa...
        Kuinka kalliiseen vaihdat?
        Älä kuitenkaan enää toivo ihan mahottomia.

        Ei sit, ei susta auto-tyttöä tuu kummkiskaa.
        Mailaa pitää olla.
        Ja limppua sinne sun tänne mummoo.

        yst.
        H.

        Papan silmäterä!?

        Vai se Kia? Mä oikeesti luulin, että toi firma on tehny konkan ajat sitten.


      • minttupuu kirjoitti:

        Papan silmäterä!?

        Vai se Kia? Mä oikeesti luulin, että toi firma on tehny konkan ajat sitten.

        "minttupuu"

        Kiitti, annoit minulle ajattelun-aihetta.
        Ei sinusta tietenkään, vaan tuosta firmasta.
        Ei kai sentään sen vetäjä ole ollut poika-ystäväsi?

        H.


    • fifa? ? ?

      Joku oli lähettänyt yhdelle ryhmälle kysymyksen, olisiko jollain meistä fifa, jonka hän saisi lainata. Luulen, että kyseessä on joku laite tai tavara.
      Ehkä pitää kysellä lähettäjältä, joka ei ole ennestään tuttu.

      • nuorilta kuultua

        Eiköhän se ole joku potkupalloon liittyvä nettipeli myöskin


    • etsi itse

      On olemassa jo "Urbaani sanakirja" netissä.

      • .........

        Etsin, ei löytynyt.


    • eppu2

      Eräässä ketjussa oli sana ´´prokatiivinen´´ oliko kyseessä kenties kirjoitusvirhe, sillä ei löytynyt nykysuomen sanakirjasta eikä googlesta.

      • Se on sellanen palstalla syntynyt kirotusvirhe ,kuten pihvalo ja ei kinosta sanatkin.


      • sanaleikkijä
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Se on sellanen palstalla syntynyt kirotusvirhe ,kuten pihvalo ja ei kinosta sanatkin.

        Ei kinosta on ainakin minulle aina ollut tietoinen valinta.


    • LOL.....

      http://urbaanisanakirja.com/word/lol/

      • ....----

        Muttei sielläkään kysyttyä sanaa mainita.


      • kiinostaisi

        Kiitos linkistä. Löysittekö muuta hauskaa?


    • henrjii

      finland fagepoo

    • Potkupallo mulle tuli mieleen ja joku kattojärjestö siis aivan pihalla koko asiasta.
      Minuu kummastuttaa toi subjektiivinen oikeus viettää laatuaikaa ja twiittailla omii ajatuksii.
      Hienost sanottu vaik mä voisin ilmasta ton selvemminkin.

    • jotain semmosta

      Kyllä se on joku peli. Olen kuullut nuorten puhuvan eri fifa-versioista; onks sulla fifa-13 vai fifa-14? ja sitten siinä on jotain fifa-coins. Luulen, että siinä jotenkin ostetaan tai palkataan pelaajia toisiltaan... Ota näistä selvää, kun en itse pelaa mitään muuta kuin enintään pasianssia tai pallojen poksuttelua.

      • taidan olla vanha

        Kiitos. Asia selvisi ja sinä olet oikeassa.


      • LOL, niin olet
        taidan olla vanha kirjoitti:

        Kiitos. Asia selvisi ja sinä olet oikeassa.

        taidan olla vanha

        Näin se tahtoo mennä, että me "fossiilit" emme ymmärrä nuorison kieltä nykyisin?

        Itsekkin ostin jotain ??? "fifiä" tai mitä nyt olikaan, että lapsenlapseni pääsivät pelaamaan jotain?

        Kovasti he rakentavat jotain? Täytyisi enempi perehtyä noihin asioihin, että ymmärtäisi,. mistä maksaa?


    • Risto Ripuli

      Mistä tulee sanonta "sillä sipuli".?? Kellä sillä ? Mikä sipuli ? Valko- vai ruohosipuli ? Vai peräti hillosipuli.

    • olen unohtanut

      FAQ mistä sanoista tuo lyhennys on syntynyt?

    • olen unohtanut

      FAQ mistä sanoista tuo lyhennys on syntynyt?

    • olen unohtanut

      FAQ mistä sanoista tuo lyhennys on syntynyt?

      • Sana Kirja

        Frequently Asked Questions


    • kummi setä

      Millaisen tekstin kirjoittaisit Hyvän Ihmisen Diplomiin?
      (termi tuli ohjelmassa Hyvät ja huonot uutiset)

      • -.,,.-

        Typerä ohjelma.

        Diplomiin: Ihminen, joka rakastaa itseään, mutta myös muita.


    • hip, hop, hep, hups

      Mitä tekevät hipsterit ja hifistelijät?

      • zilna zillaajatar

        Entä zillaaja vai onko se chillaaja?


      • ___====o
        zilna zillaajatar kirjoitti:

        Entä zillaaja vai onko se chillaaja?

        Kysy Googlela.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      5005
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1265
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      741
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe