Portugalinvesikoira, espanjanvesikoira? Kokemuksia?

koiraa miettivä

Olen hankkimassa koiranpentua ja vesikoira on tällä hetkellä ykkösenä listalla. Koon puolesta portugalinvesikoira tai espanjanvesikoira olisivat soveltuvat.

Kyseessä on kaksi samantyyppistä tavallaan, mutta esim. turkin suhteen ihan erilaista rotua.
Omaan silmään portugalinvesikoira on kauniimpi, mutta turkinhoito jännittää. Kuinka paljon siihen menee oikeasti aikaa viikossa? Ja kuinka helposti sen sitten saattaa mokata sen karvanhoidon? Tietysti, jos näyttelyissä ei käy voi sen karvan pitää lyhyempänä kokoajan..

Kokemusta on vain sellaisista roduista, jotka vaihtavat karvansa tupoittain keväällä ja syksyllä (ja siinä välissä sitten vähän maltillisemmin varistaen) enkä osaa realistisesti ajatella kuinka paljon enemmän se vaatii sitten tuo turkkirotu. Säästääkö siivoamisessa sen verran kuin siihen turkinhoitoon menee?

Olisi kiva kuulla kokemuksia, jos jollain on portugeesista. Espanjanvesikoiran suhteen turkinhoito taitaa olla niin paljon helpompaa, että siitä ei tarvitse alkaa edes murehtimaan.

8

5650

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aguakoira
    • koiraa miettivä

      Päätös on tehty ja varausmaksu maksettu!
      Portugeesipentu muuttaa meille kuukauden sisään, jos vaan kaikki on lääkärintarkastuksessa kunnossa!

      Päädyin rotuun sen vuoksi, että sain suosituksia siitä, että portugeesin hermorakenne olisi parempi kuin perron ja että se on ehkä mukavampi perhekoira, kuin perro.

      Saa nähdä minkälainen silmäterä meille muuttaa! Innoissaan odotamme uutta perheenjäsentä :)

      • perrotyttö

        Erittäin järkevä päätös, onnea :) Molempien hermorakenteessa on todettu ongelmia, mutta saat ainakin vähemmän haukku ja riistaviettiä omaavan koiran.


    • Koiratyttö

      Keskustelu on vanha, mutta ajattelimps silti kertoa. Eli meillä on portugalinvesikoiranarttu n. 9 kuukautta vanha. Tosi ihana koira. :) Sillä on energiaa tosi paljon eikä se väsy helposti. olen 12-vuotias ja meillä on myös 6-vuotias saksanseisojanarttu.Tulevat hyvin toimeen. Saksanseisoja kulkee metsällä paljon mutta ainakin portugeesi vaatii päivässä 1, 30 h lenkin suunnilleen.Käytän koiria lenkillä niin että päästän kummatkin irti, hyvin tottelevat. Ilman lenkkiä koirat ovat tosi energisia. Portugeesi on nopea oppimaan. Meillä se oli 8 kuukautiseksi asti pitkäturkkinen, mutta se alkoi puremaan etutassuista karvat. Turkki takkuuntui tosi nopeasti (takkuuntumisvaihe) ja se piti harjata väh. Joka toinen päivä ja harjaamisessa meni n. 30 min. Pestiin ehkä kerran kuussa. Leikkasimme turkin lyhyeksi ja kasvatetaan takaisin kun näyttelyihin on tarkoitus mennä. Kasvaa takaisin puolessa vuodessa. Lisäksi yksi miinus on vinkuminen, melkein koko ajan jostain vinkuu mutta osaa myös ilmoittaa jos haluaa pihalle. Ihana koira! :)
      Meillä on ollut myös pari espanjavesikoiraa, huonot kokemukset, kumpikin niin arkoja että ne on purrukkin ihmisiä sen jälkee ku meiltä on myyty. Portugeesia suosittelen!

    • Terveisiä Espanjasta

      Ei sitä turkkia tarvitse sen kummemmin hoitaa kuin pesemällä, keväällä keritsen koiran ja kesällä on kasvanut lyhyt suojakarva auringon suojaksi. Karvaahan rodusta ei lähde. Espanjanvesikoira on hyvä rotu monikäyttöinen ja kiva. Portugalit ovat saaneet päähänsä trimmata puudelityliin.
      Ota kumpivaan ihan on mukavia koiria. T , Espanjasta

    • Mmrrr

      Ystäväni joutui lopettamaan espanjanvesikoiransa, kun puri vieraita ja naapureita. Hänellä on ollut 20 vuotta kaikenrotuisia koiria, ongelmitta..
      Vähän aikaa sitten toisen kaverin espanjan vesikoira puri minua (seisoin eteisessä paikallani). Olen harrastanu koirieni kanssa, ollut näyttelyissä, leireillä, agilityssä, jäljellä, tokossa ja raunioilla eikä minua ole tätä ennen koskaan purtu...

    • MummoEspoosta

      Minulla on nykyään vain 9 sormea. Tyttären vesikoira oli meillä hoidossa loman ajan.

    • Anonyymi

      Lähialueella espanjan vesikoira. Haukkuu täysin sekoipäisesti joka kerran kun omistaja päästää sen ulos pihalle. Kuuluu monen sadan metrin päähän taloihin sisään. Lenkillä jos tulee vastaan niin haukku ulvoo ja yrittää hypätä päin ihmisiä. Mielestäni vesipääkoira olisi osuvampi nimitys.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1779
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1694
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      1525
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1521
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1508
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1395
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1371
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1202
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1135
    Aihe