40.7 laadun ylistys

DearMe

Sailing Anarchy:

Here's my take on the 40.7 after two seasons of sailing one on SFBay and the local ocean: It's fine to beat around the cans and for short coastal races. It is by NO STRETCH OF THE IMAGINATION a true blue water cruiser. Yeah, some crazy Aussies always take them on the Hobart and do fairly well, but I've torn the hell out of one on a delivery from Santa Barbara to SF, and one of my friends spent two weeks struggling to hold one together on a delivery from HI.

The deck panel forward of the companionway ISN'T screwed down. It's glued, with some kind of epoxy. In a big seaway, the 40.7 does a bit of wracking, and that panel tends to twist open. The companionway hatch is a bit sensitive to being slammed open or closed. If you're not really careful the dogs break away and your hatch will end up on the cockpit sole.
The stock traveler is one size (at least) too small for the intended/advertised purposes of the boat. You need to be very careful about controlling the traveler car during your gybes lest you want to see your end stops go flying into the briney.

The deck was designed for max headroom below, not for moving around above. You have about 10" of level space on which to stand to do anything if you're at the mast or on the foredeck.

The aft cabins are great when the boat is stationary. They're death traps underway. You can get thrown about 6' in each one of them if the boat takes a lurch.

Our boat was 1100 lbs lighter than every other 40.7 on SFBay. Worse than affecting our IRC rating, it meant that there was a severe lack of resin in the layup that we detected after the owner got t-boned on a weekend cruise. there were also voids underneath the mainsheet and primary winches, resulting in crazing from the loads attempting to pull the winches out of the deck.

Trust me, take one of these suckers uphill in 40 kts and 12-16' seas and you'll see the light. Unfortunately it might be through the hull.

42

849

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huono provo

      "Trust me, take one of these suckers uphill in 40 kts and 12-16' seas "

      Tuo onkin järkevä keli purjehtia.

      • palasiksi

        Vähän samanlainen tarina on eräällä norjalaisella first 50 omistajalla.
        Ekalla avomerikilpailulla meni sisusta palasiksi. Beneteau veneet
        on Bavan tasolla mitä tulee laatuun. Osta mikäli uskallat, minä en !


      • Kaikille sattuu
        palasiksi kirjoitti:

        Vähän samanlainen tarina on eräällä norjalaisella first 50 omistajalla.
        Ekalla avomerikilpailulla meni sisusta palasiksi. Beneteau veneet
        on Bavan tasolla mitä tulee laatuun. Osta mikäli uskallat, minä en !

        Joo ja pitihän sitä blogia pari vuotta sitten yks X-purjehtijakin. Oli ihan uusi X, joka oli hajota kun väliseinät irtoili. Ja jo enne tuota joutui viemään veneen takaisin tehtaalle vesivuotojen korjaamiseksi.

        Ja samoihin aikoihin uusi iso Swan joutui kanssa Itämereltä palaamaan tehtaalle, taisi olla kölin kiinnitysvikojen syy.


      • öö00ok
        palasiksi kirjoitti:

        Vähän samanlainen tarina on eräällä norjalaisella first 50 omistajalla.
        Ekalla avomerikilpailulla meni sisusta palasiksi. Beneteau veneet
        on Bavan tasolla mitä tulee laatuun. Osta mikäli uskallat, minä en !

        " norjalaisella"

        Norskit ja jenkit purjehtivat kovemmissa olosuhteissa kuin mitä me täällä itämerellä.


      • kelistä viis

        Avomerivene sen pitäisi määritelmän mukaan olla. Ja avomeriveneellä ei tarvitse mukavaa purejhtia tuollaisessa kelissä, mutta vene ei ikinä saa olla se, josta hajoaminen alkaa. Vanhan säännön pitää aina olla voimassa: "Vene kestää aina enemmän kuin kippari ja paljon enemmän kuin kipparin vaimo". Siitä säännöstä ei kerta kaikkiaan voi tinkiä.


      • 3+19
        kelistä viis kirjoitti:

        Avomerivene sen pitäisi määritelmän mukaan olla. Ja avomeriveneellä ei tarvitse mukavaa purejhtia tuollaisessa kelissä, mutta vene ei ikinä saa olla se, josta hajoaminen alkaa. Vanhan säännön pitää aina olla voimassa: "Vene kestää aina enemmän kuin kippari ja paljon enemmän kuin kipparin vaimo". Siitä säännöstä ei kerta kaikkiaan voi tinkiä.

        "Avomerivene sen pitäisi määritelmän mukaan olla. Ja avomeriveneellä ei tarvitse mukavaa purejhtia tuollaisessa kelissä, mutta vene ei ikinä saa olla se, josta hajoaminen alkaa"

        http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=3158
        " First Built: 1997"

        Aloituksen tekstistä voi päätellä laminaattihöpinöistä, että on alkupään sarjan vene. Ikää veneellä voi olla lähes 20 vuotta. Ei mikään paatti kestä kovassa kelissä purjehtimista 20 vuotta.

        ja hyvin tuo sadun vene on pysynyt kasassa, sisutasts vain ongelmia ja nekin pieniä.


      • kelistä viis
        3+19 kirjoitti:

        "Avomerivene sen pitäisi määritelmän mukaan olla. Ja avomeriveneellä ei tarvitse mukavaa purejhtia tuollaisessa kelissä, mutta vene ei ikinä saa olla se, josta hajoaminen alkaa"

        http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=3158
        " First Built: 1997"

        Aloituksen tekstistä voi päätellä laminaattihöpinöistä, että on alkupään sarjan vene. Ikää veneellä voi olla lähes 20 vuotta. Ei mikään paatti kestä kovassa kelissä purjehtimista 20 vuotta.

        ja hyvin tuo sadun vene on pysynyt kasassa, sisutasts vain ongelmia ja nekin pieniä.

        Ei 20 v ole mikään ikä veneelle. Kuluvat osat kuluvat, mutta rungossa ei saa olla rakenteellisia ongelmia. Korkeamman tason kilpakäyttöön voi tietysti ahkeralla käytöllä saada parhaimman terän pehmentymään. Ja jutussa viitattiin useampaankin rakenteelliseen ongelmaan pelkästään siirtopurjehduksilla, kansien irtoamista sun muuta.

        Eipä ole tullut omassa 30 v ikäisessä mieleen ajatella paikkojen kestävyyttä edes siinä 20 m/s tuulen kryssillä. Ei ole jäänyt heloistakaan osasia käteen. Todella p:mäistä puuhaa purjehdus kovalla kryssillä on, mutta vain miehistölle.


      • f32f
        kelistä viis kirjoitti:

        Ei 20 v ole mikään ikä veneelle. Kuluvat osat kuluvat, mutta rungossa ei saa olla rakenteellisia ongelmia. Korkeamman tason kilpakäyttöön voi tietysti ahkeralla käytöllä saada parhaimman terän pehmentymään. Ja jutussa viitattiin useampaankin rakenteelliseen ongelmaan pelkästään siirtopurjehduksilla, kansien irtoamista sun muuta.

        Eipä ole tullut omassa 30 v ikäisessä mieleen ajatella paikkojen kestävyyttä edes siinä 20 m/s tuulen kryssillä. Ei ole jäänyt heloistakaan osasia käteen. Todella p:mäistä puuhaa purjehdus kovalla kryssillä on, mutta vain miehistölle.

        "Ja jutussa viitattiin useampaankin rakenteelliseen ongelmaan pelkästään siirtopurjehduksilla, kansien irtoamista sun muuta."

        Ei ollut kannen irtoaminen vaan luukutalli jonka kiinitys petti.
        "The deck panel forward of the companionway ISN'T screwed down. It's glued, with some kind of epoxy. In a big seaway, the 40.7 does a bit of wracking, and that panel tends to twist open."


      • kielitaidottomille
        kelistä viis kirjoitti:

        Ei 20 v ole mikään ikä veneelle. Kuluvat osat kuluvat, mutta rungossa ei saa olla rakenteellisia ongelmia. Korkeamman tason kilpakäyttöön voi tietysti ahkeralla käytöllä saada parhaimman terän pehmentymään. Ja jutussa viitattiin useampaankin rakenteelliseen ongelmaan pelkästään siirtopurjehduksilla, kansien irtoamista sun muuta.

        Eipä ole tullut omassa 30 v ikäisessä mieleen ajatella paikkojen kestävyyttä edes siinä 20 m/s tuulen kryssillä. Ei ole jäänyt heloistakaan osasia käteen. Todella p:mäistä puuhaa purjehdus kovalla kryssillä on, mutta vain miehistölle.

        "1. Phantom Mist is about 1100 lbs lighter than the other 3 regularly raced 40.7s on SF Bay. As a result, her IRC rating suffers a bit. Where did that weight loss come from? Resin in the layup. A collision last year highlighted the fact that there were areas in the hull that were dry."

        Tuossa itketään ,että vene on kevyempi kuin joku toinen. Hirveää.

        "2. Stock Lewmar mainsheet traveler is grossly undersized. We blew the end stops off of it on a delivery."

        Levankivaunu on heikko. Ihan kuin kaupasta ei saisi kestävämpiä jos vakion kanssa on ongelmia. 20 vuoden ikäisestä vaunusta on ainakin laakerit paskana muutenkin.

        "
        3. So are the mainsheet winches, and ours began to pull through the deck. You'll want to check this area and that around the primaries for crazing. Then go below and pull the headliner so you can see what kind of backing those winches have. It's frightening on the stock boats.
        "

        Liian pienet prikat vinssien alla, ei millään voi laittaa itse isompia jos ongelmia.

        "4. The companionway hatch is held in place by two plastic dogs that break off easily if you close the hatch with a bit too much vigor. Once their gone, the hatch ends up in the cockpit.
        "
        Sisään käynnin luukun uramuoveissa ongelmia. On se niin vaikeaa ostaa vaikka hst teräslevyä siihen.

        "5. The deck panel forward of the companionway hatch is NOT screwed down. It's bonded with 5200, and as the boat twists (and it does twist like a mother upwind in a big sea), that panel can spring loose. Pt. Sur isn't the S-H, but I took one hell of a lot of H20 through that panel coming up the coast two years ago.
        "

        Luukkutalliongelma, on muissakin veneissä, esim jos onvinssinvapauttimia yms siinä kiinni, niin pulttauksetkin löystyvät ajanmitttaan.

        "6. Some boats (White Dove for example) had a deeper, higher aspect rudder installed. It greatly improves the behavior of the boat. The stock rudder sucks.
        "

        Itkee että on liian lyhty peräsin. Kauapsta saa peräsimiäkin.

        "7. The stock lee clothes won't hold a starved gypsy in place when it's sporty outside.
        "

        Joku ei nyt pysy myrskyssä paikallaan. Kädetön ei osaa kiinnitää paremmin.

        "8. The aft cabins are so fucking big you can fall to your death while you're asleep if the boat tacks, gybes, or crashes.
        "

        Peräkajuutat liian isoja, ei osaa tehdä kangasreunoja putoamisen ehkäisemiseksi.

        "9. The bulbous coach roof really hinders movement about the deck. Do you really need standing headroom for a giant?
        "

        Valittaa, että hytin katto vaikeuttaa liikkumistakannella ja että on liikaa seisomakorkeutta. Täysin kädetön kääpiö tuon tarinan kirjoittaja siis.


      • jonathan007
        kielitaidottomille kirjoitti:

        "1. Phantom Mist is about 1100 lbs lighter than the other 3 regularly raced 40.7s on SF Bay. As a result, her IRC rating suffers a bit. Where did that weight loss come from? Resin in the layup. A collision last year highlighted the fact that there were areas in the hull that were dry."

        Tuossa itketään ,että vene on kevyempi kuin joku toinen. Hirveää.

        "2. Stock Lewmar mainsheet traveler is grossly undersized. We blew the end stops off of it on a delivery."

        Levankivaunu on heikko. Ihan kuin kaupasta ei saisi kestävämpiä jos vakion kanssa on ongelmia. 20 vuoden ikäisestä vaunusta on ainakin laakerit paskana muutenkin.

        "
        3. So are the mainsheet winches, and ours began to pull through the deck. You'll want to check this area and that around the primaries for crazing. Then go below and pull the headliner so you can see what kind of backing those winches have. It's frightening on the stock boats.
        "

        Liian pienet prikat vinssien alla, ei millään voi laittaa itse isompia jos ongelmia.

        "4. The companionway hatch is held in place by two plastic dogs that break off easily if you close the hatch with a bit too much vigor. Once their gone, the hatch ends up in the cockpit.
        "
        Sisään käynnin luukun uramuoveissa ongelmia. On se niin vaikeaa ostaa vaikka hst teräslevyä siihen.

        "5. The deck panel forward of the companionway hatch is NOT screwed down. It's bonded with 5200, and as the boat twists (and it does twist like a mother upwind in a big sea), that panel can spring loose. Pt. Sur isn't the S-H, but I took one hell of a lot of H20 through that panel coming up the coast two years ago.
        "

        Luukkutalliongelma, on muissakin veneissä, esim jos onvinssinvapauttimia yms siinä kiinni, niin pulttauksetkin löystyvät ajanmitttaan.

        "6. Some boats (White Dove for example) had a deeper, higher aspect rudder installed. It greatly improves the behavior of the boat. The stock rudder sucks.
        "

        Itkee että on liian lyhty peräsin. Kauapsta saa peräsimiäkin.

        "7. The stock lee clothes won't hold a starved gypsy in place when it's sporty outside.
        "

        Joku ei nyt pysy myrskyssä paikallaan. Kädetön ei osaa kiinnitää paremmin.

        "8. The aft cabins are so fucking big you can fall to your death while you're asleep if the boat tacks, gybes, or crashes.
        "

        Peräkajuutat liian isoja, ei osaa tehdä kangasreunoja putoamisen ehkäisemiseksi.

        "9. The bulbous coach roof really hinders movement about the deck. Do you really need standing headroom for a giant?
        "

        Valittaa, että hytin katto vaikeuttaa liikkumistakannella ja että on liikaa seisomakorkeutta. Täysin kädetön kääpiö tuon tarinan kirjoittaja siis.

        Todellako? Jos nuo kaikki pitää korjata uuteen veneeseen, niin kannattaako miettiä hetki ennen ostoa?


      • 0i0i0i0i
        jonathan007 kirjoitti:

        Todellako? Jos nuo kaikki pitää korjata uuteen veneeseen, niin kannattaako miettiä hetki ennen ostoa?

        First 40.7 on vanha vene ja kunto tänään voi olla mitä sattuu, niin kuin missä muussa tahansa 20 vuotta vanhassa venemallissa.


      • bava jodlarille
        kielitaidottomille kirjoitti:

        "1. Phantom Mist is about 1100 lbs lighter than the other 3 regularly raced 40.7s on SF Bay. As a result, her IRC rating suffers a bit. Where did that weight loss come from? Resin in the layup. A collision last year highlighted the fact that there were areas in the hull that were dry."

        Tuossa itketään ,että vene on kevyempi kuin joku toinen. Hirveää.

        "2. Stock Lewmar mainsheet traveler is grossly undersized. We blew the end stops off of it on a delivery."

        Levankivaunu on heikko. Ihan kuin kaupasta ei saisi kestävämpiä jos vakion kanssa on ongelmia. 20 vuoden ikäisestä vaunusta on ainakin laakerit paskana muutenkin.

        "
        3. So are the mainsheet winches, and ours began to pull through the deck. You'll want to check this area and that around the primaries for crazing. Then go below and pull the headliner so you can see what kind of backing those winches have. It's frightening on the stock boats.
        "

        Liian pienet prikat vinssien alla, ei millään voi laittaa itse isompia jos ongelmia.

        "4. The companionway hatch is held in place by two plastic dogs that break off easily if you close the hatch with a bit too much vigor. Once their gone, the hatch ends up in the cockpit.
        "
        Sisään käynnin luukun uramuoveissa ongelmia. On se niin vaikeaa ostaa vaikka hst teräslevyä siihen.

        "5. The deck panel forward of the companionway hatch is NOT screwed down. It's bonded with 5200, and as the boat twists (and it does twist like a mother upwind in a big sea), that panel can spring loose. Pt. Sur isn't the S-H, but I took one hell of a lot of H20 through that panel coming up the coast two years ago.
        "

        Luukkutalliongelma, on muissakin veneissä, esim jos onvinssinvapauttimia yms siinä kiinni, niin pulttauksetkin löystyvät ajanmitttaan.

        "6. Some boats (White Dove for example) had a deeper, higher aspect rudder installed. It greatly improves the behavior of the boat. The stock rudder sucks.
        "

        Itkee että on liian lyhty peräsin. Kauapsta saa peräsimiäkin.

        "7. The stock lee clothes won't hold a starved gypsy in place when it's sporty outside.
        "

        Joku ei nyt pysy myrskyssä paikallaan. Kädetön ei osaa kiinnitää paremmin.

        "8. The aft cabins are so fucking big you can fall to your death while you're asleep if the boat tacks, gybes, or crashes.
        "

        Peräkajuutat liian isoja, ei osaa tehdä kangasreunoja putoamisen ehkäisemiseksi.

        "9. The bulbous coach roof really hinders movement about the deck. Do you really need standing headroom for a giant?
        "

        Valittaa, että hytin katto vaikeuttaa liikkumistakannella ja että on liikaa seisomakorkeutta. Täysin kädetön kääpiö tuon tarinan kirjoittaja siis.

        Kiinassa on erikseen korjaamot, joissa kaupasta ostetut uudet fillarit kasataan ajokelpoiseen kuntoon. Pitäisi ilmeisesti olla Firsteille vastaavat putiikit.

        Muutamat luetellut viat ovat suorastaan fataaleja. Esimerksi vinssit eivät kertakaikkiaan saa edes väärinkäytöllä irrota. Alimittaista laminaattia vinssin alla ei korjata prikoilla.

        Kapeita sivukansia sisätilojen tarpeettoman maksimoinnin seurauksena olen ihmetellyt Bavarioissa. Ilmeisesti bava olisi sitten jodlarille sopiva vene.


      • analyysi
        bava jodlarille kirjoitti:

        Kiinassa on erikseen korjaamot, joissa kaupasta ostetut uudet fillarit kasataan ajokelpoiseen kuntoon. Pitäisi ilmeisesti olla Firsteille vastaavat putiikit.

        Muutamat luetellut viat ovat suorastaan fataaleja. Esimerksi vinssit eivät kertakaikkiaan saa edes väärinkäytöllä irrota. Alimittaista laminaattia vinssin alla ei korjata prikoilla.

        Kapeita sivukansia sisätilojen tarpeettoman maksimoinnin seurauksena olen ihmetellyt Bavarioissa. Ilmeisesti bava olisi sitten jodlarille sopiva vene.

        Koko ajan utv:eitä ketuttaa huonosti purjehtivat veneet koska pitkiä aivopieruja pääsee nettiin.


      • Jodlari, nuku joskus!
        analyysi kirjoitti:

        Koko ajan utv:eitä ketuttaa huonosti purjehtivat veneet koska pitkiä aivopieruja pääsee nettiin.

        ..jodlaus on 24/7 puuhaa nykyisellään. Äksänraato homehtuu käytön puutteessa kun ukko vaan surffailee yötä päivää.


      • analyysi
        Jodlari, nuku joskus! kirjoitti:

        ..jodlaus on 24/7 puuhaa nykyisellään. Äksänraato homehtuu käytön puutteessa kun ukko vaan surffailee yötä päivää.

        Koko ajan utv:eitä ketuttaa huonosti purjehtivat veneet koska aivopieruja pääsee nettiin.


      • hyväbava
        analyysi kirjoitti:

        Koko ajan utv:eitä ketuttaa huonosti purjehtivat veneet koska pitkiä aivopieruja pääsee nettiin.

        Seitsemän riviäkö pitkä verrattuna parin sivun mittaiseen jodlarin aivoista varren kanssa tulleeseen?

        Bavan kannen jodlari jo todisti hyväksi. Kaupasta saa pidempiä mastoja, siis aivan kelpo vene hänellekin. Muutenkin kuka hyvänsä kädellinen korjaa mahdolliset puutteet.


      • aivottomat
        hyväbava kirjoitti:

        Seitsemän riviäkö pitkä verrattuna parin sivun mittaiseen jodlarin aivoista varren kanssa tulleeseen?

        Bavan kannen jodlari jo todisti hyväksi. Kaupasta saa pidempiä mastoja, siis aivan kelpo vene hänellekin. Muutenkin kuka hyvänsä kädellinen korjaa mahdolliset puutteet.

        "Muutenkin kuka hyvänsä kädellinen korjaa mahdolliset puutteet. "

        Aivottomat eivät ymmrrä että muovilistan hapertuminen tai liimauksen hajoaminen 20 vuodessa on kulumista. Vinssien läpipulttauksestakaan ei voi syyttää valmistajaa jos pultit menneet löysäksi ja sitten vettä laminaattiin ja näin on käynyt ,jos vinssi on 20 vuotta pysynyt paikallaan.Pultilöysällä levangissa, niin stoppertikin loähtee.


      • samoilla käsillä
        aivottomat kirjoitti:

        "Muutenkin kuka hyvänsä kädellinen korjaa mahdolliset puutteet. "

        Aivottomat eivät ymmrrä että muovilistan hapertuminen tai liimauksen hajoaminen 20 vuodessa on kulumista. Vinssien läpipulttauksestakaan ei voi syyttää valmistajaa jos pultit menneet löysäksi ja sitten vettä laminaattiin ja näin on käynyt ,jos vinssi on 20 vuotta pysynyt paikallaan.Pultilöysällä levangissa, niin stoppertikin loähtee.

        Likipitäen kaikki palstan kirjoittajat ymmärtävät jodlaria enemmän. Jos kädellinen voi korjata Firstin viat, hän osaa myös korjata bavan puutteet. Se on täsmälleen yhtä helppoa. Samoilla käsillä korjaantuvat Hanset, Dufourit, Jeanneaut ja muut.


      • aivottomat
        samoilla käsillä kirjoitti:

        Likipitäen kaikki palstan kirjoittajat ymmärtävät jodlaria enemmän. Jos kädellinen voi korjata Firstin viat, hän osaa myös korjata bavan puutteet. Se on täsmälleen yhtä helppoa. Samoilla käsillä korjaantuvat Hanset, Dufourit, Jeanneaut ja muut.

        "Jos kädellinen voi korjata Firstin viat, hän osaa myös korjata bavan puutteetSamoilla käsillä korjaantuvat Hanset, Dufouri,"

        Paljon suurempi on työ tehdä mainitsemistasi veneistä yhtä nopeita ja hauskoja purjehtia kuin first Monet tarvitsevat lisäksi venesuunnitelijaa rungon ja purjealan muokkaukseen, joten olet niin väärässä kuin aivottomat yleensäkin ovat.


      • aivollinen utv
        aivottomat kirjoitti:

        "Jos kädellinen voi korjata Firstin viat, hän osaa myös korjata bavan puutteetSamoilla käsillä korjaantuvat Hanset, Dufouri,"

        Paljon suurempi on työ tehdä mainitsemistasi veneistä yhtä nopeita ja hauskoja purjehtia kuin first Monet tarvitsevat lisäksi venesuunnitelijaa rungon ja purjealan muokkaukseen, joten olet niin väärässä kuin aivottomat yleensäkin ovat.

        Aivosi eivät riitä bavan runkomuotojen arviointiin. Ei vedenalaisessa osassa ole kuin vivahde-ero C/R-veneisiin. Kädellinen osaa vaihtaa isomman rikin, ehkä kölinkin ja muuttaa heloituksen, lopputuloksena hyvinkin purjehdittava vene. Kölille riittää käytännössä purkki pakkelia ja hiontaa. Siis hyvin vastaavat toimet, mitä Firstille ehdotit. Ei siihen mitään suunnittelijaa tarvita, maston toimittaja osaa laskea tarvittavan profiilin ja vanttien mitoituksen. Kaupan tiskiltä saa siis kädellinen kaiken tarvittavan.

        Kädellinen ja aivollinen tosin osaa ostaa sellaisen veneen, joka jo ostettaessa täyttää enimmät omat vaatimukset. Lopputulos voi silti olla bava, firsti, Next 37 tai jotain ihan muuta. Tällainen utv olisi noista eniten mieltynyt Nextiin.


      • 23r23r
        aivollinen utv kirjoitti:

        Aivosi eivät riitä bavan runkomuotojen arviointiin. Ei vedenalaisessa osassa ole kuin vivahde-ero C/R-veneisiin. Kädellinen osaa vaihtaa isomman rikin, ehkä kölinkin ja muuttaa heloituksen, lopputuloksena hyvinkin purjehdittava vene. Kölille riittää käytännössä purkki pakkelia ja hiontaa. Siis hyvin vastaavat toimet, mitä Firstille ehdotit. Ei siihen mitään suunnittelijaa tarvita, maston toimittaja osaa laskea tarvittavan profiilin ja vanttien mitoituksen. Kaupan tiskiltä saa siis kädellinen kaiken tarvittavan.

        Kädellinen ja aivollinen tosin osaa ostaa sellaisen veneen, joka jo ostettaessa täyttää enimmät omat vaatimukset. Lopputulos voi silti olla bava, firsti, Next 37 tai jotain ihan muuta. Tällainen utv olisi noista eniten mieltynyt Nextiin.

        "Aivosi eivät riitä bavan runkomuotojen arviointiin. Ei vedenalaisessa osassa ole kuin vivahde-ero C/R-veneisiin. "

        Aivosi ei riitä ymmärtämään ,ettei tavallinen kaduntallaaja osaa purkaa 1000-2000 kg ylipainoisen veneen rakenteita vaikuttamatta veneen kestävyyteen. Tarvitaan lujuuslaskemia esim.


      • Jodlariraukka
        analyysi kirjoitti:

        Koko ajan utv:eitä ketuttaa huonosti purjehtivat veneet koska aivopieruja pääsee nettiin.

        Koko ajan x:n raadon omistajaa ketuttaa ja aika kuluu haaveillen ihan oikeasta ja nopeasta jahdista. Youtube seilaus kunniaan, sanoo jodlari virtuaaliseilauksen tuomalla kokemuksella.


      • analyysi
        Jodlariraukka kirjoitti:

        Koko ajan x:n raadon omistajaa ketuttaa ja aika kuluu haaveillen ihan oikeasta ja nopeasta jahdista. Youtube seilaus kunniaan, sanoo jodlari virtuaaliseilauksen tuomalla kokemuksella.

        haista vee utv.


      • fwfe
        Jodlariraukka kirjoitti:

        Koko ajan x:n raadon omistajaa ketuttaa ja aika kuluu haaveillen ihan oikeasta ja nopeasta jahdista. Youtube seilaus kunniaan, sanoo jodlari virtuaaliseilauksen tuomalla kokemuksella.

        Se on hyvä,että päästän sairaat voivat purkaa pahaa oloan tänne.


      • Eroa on
        aivollinen utv kirjoitti:

        Aivosi eivät riitä bavan runkomuotojen arviointiin. Ei vedenalaisessa osassa ole kuin vivahde-ero C/R-veneisiin. Kädellinen osaa vaihtaa isomman rikin, ehkä kölinkin ja muuttaa heloituksen, lopputuloksena hyvinkin purjehdittava vene. Kölille riittää käytännössä purkki pakkelia ja hiontaa. Siis hyvin vastaavat toimet, mitä Firstille ehdotit. Ei siihen mitään suunnittelijaa tarvita, maston toimittaja osaa laskea tarvittavan profiilin ja vanttien mitoituksen. Kaupan tiskiltä saa siis kädellinen kaiken tarvittavan.

        Kädellinen ja aivollinen tosin osaa ostaa sellaisen veneen, joka jo ostettaessa täyttää enimmät omat vaatimukset. Lopputulos voi silti olla bava, firsti, Next 37 tai jotain ihan muuta. Tällainen utv olisi noista eniten mieltynyt Nextiin.

        En ota kantaa 40.7:n laatuun, mutta kyllä C- ja C/R-veneiden runkomuodot voivat poiketa hyvinkin paljon toisistaan (vaikka keulat ja perät ovat samannäköisiä). Tällä forumilla oli esillä joskus kuvapari Bavaria 36:n ja Xp-38:n päälaipioista, joiden leveysero on valtava, vaikka veneiden pituudet ja max. leveydet ovat hyvin lähellä toisiaan. Kuvat löytyvät esim. allaolevilta sivuilta:

        http://www.yacht-base.com/sailboat-charter-croatia/Bavaria_36_Cruiser.php

        http://features.boats.com/boat-content/2012/06/xp-38-a-passion-for-performance/

        Voisin kuvitella, että kapeakeulainen Xp kulkee aallokossa paljon Bavariaa paremmin. Tosin tilaakin on paljon vähemmän.


      • eroakin on
        Eroa on kirjoitti:

        En ota kantaa 40.7:n laatuun, mutta kyllä C- ja C/R-veneiden runkomuodot voivat poiketa hyvinkin paljon toisistaan (vaikka keulat ja perät ovat samannäköisiä). Tällä forumilla oli esillä joskus kuvapari Bavaria 36:n ja Xp-38:n päälaipioista, joiden leveysero on valtava, vaikka veneiden pituudet ja max. leveydet ovat hyvin lähellä toisiaan. Kuvat löytyvät esim. allaolevilta sivuilta:

        http://www.yacht-base.com/sailboat-charter-croatia/Bavaria_36_Cruiser.php

        http://features.boats.com/boat-content/2012/06/xp-38-a-passion-for-performance/

        Voisin kuvitella, että kapeakeulainen Xp kulkee aallokossa paljon Bavariaa paremmin. Tosin tilaakin on paljon vähemmän.

        Keulan täyteläisyys onkin juuri se tavallinen ero C:n ja C/R:n välillä. Ja se ero varmasti tuntuu aallokossa kryssiessä. Siitä huolimatta muissa olosuhteissa ero jää pieneksi. Kaikkiin olosuhteisiin vaikuttavaa eroa tulee rikistä ja heloituksesta, puhumattakaan lähestymistavasta purjeiden valinnassa. En usko edelleenkään, että runkomuotojen erot olisivat ne ratkaisevat all-round performancessa.


      • 3r12r3
        eroakin on kirjoitti:

        Keulan täyteläisyys onkin juuri se tavallinen ero C:n ja C/R:n välillä. Ja se ero varmasti tuntuu aallokossa kryssiessä. Siitä huolimatta muissa olosuhteissa ero jää pieneksi. Kaikkiin olosuhteisiin vaikuttavaa eroa tulee rikistä ja heloituksesta, puhumattakaan lähestymistavasta purjeiden valinnassa. En usko edelleenkään, että runkomuotojen erot olisivat ne ratkaisevat all-round performancessa.

        Pogo 30 ja bava cruiser 30., uskotko sitten että eroa c ja cr veneiden välillä on paljon rungon muodoissa?

        http://www.yacht.de/typo3temp/pics/b_51894ae7ff.jpeg

        http://media.yachtbooker.com/images/medium/bavaria_30_cruiser-pic2.jpg

        Melkosta rälläköintiä on tehdä bavasta pogo. Luuletko pystyväsi siihen ? (trivago mainos)


      • so????
        3r12r3 kirjoitti:

        Pogo 30 ja bava cruiser 30., uskotko sitten että eroa c ja cr veneiden välillä on paljon rungon muodoissa?

        http://www.yacht.de/typo3temp/pics/b_51894ae7ff.jpeg

        http://media.yachtbooker.com/images/medium/bavaria_30_cruiser-pic2.jpg

        Melkosta rälläköintiä on tehdä bavasta pogo. Luuletko pystyväsi siihen ? (trivago mainos)

        Pogossa on leveämpi pe*se ja muodikkaat taitteet. Pogo taas on kaikkea muuta kuin C/R tavallisesta päästä, joten toi pienehkö ero on suurin mahdollinen. Jos laitetaan bava ja Xp rinnakkain, eroa tuskin tuosta kuvakulmasta huomaa. Se taas ei tarkoita sitä, etteikö niillä olisi paljonkin eroa ominaisuuksissa sellaisina kuin ne kaupasta tulevat. Ei runko nykycruisereita hidasta, monet tulevat vielä samasta muotista rinnakkaisen C/R-version kanssa.


      • r232r3
        so???? kirjoitti:

        Pogossa on leveämpi pe*se ja muodikkaat taitteet. Pogo taas on kaikkea muuta kuin C/R tavallisesta päästä, joten toi pienehkö ero on suurin mahdollinen. Jos laitetaan bava ja Xp rinnakkain, eroa tuskin tuosta kuvakulmasta huomaa. Se taas ei tarkoita sitä, etteikö niillä olisi paljonkin eroa ominaisuuksissa sellaisina kuin ne kaupasta tulevat. Ei runko nykycruisereita hidasta, monet tulevat vielä samasta muotista rinnakkaisen C/R-version kanssa.

        "Jos laitetaan bava ja Xp rinnakkain, eroa tuskin tuosta kuvakulmasta "

        Niin koska molemmat ovat matkapursia. Eikä x-yachtsin nykyinen race linja (x-35, x-41) juuri eroa matkapursista runkomuotojen suhteen. Että on huono vertailupari.


      • no firsti sitten
        r232r3 kirjoitti:

        "Jos laitetaan bava ja Xp rinnakkain, eroa tuskin tuosta kuvakulmasta "

        Niin koska molemmat ovat matkapursia. Eikä x-yachtsin nykyinen race linja (x-35, x-41) juuri eroa matkapursista runkomuotojen suhteen. Että on huono vertailupari.

        Että pitäisi laittaa joku viimeisen päälle raaseri vertailukohdaksi peruscruiserille? Voi ottaa vertailupariksi bavalle yhtä hyvin X:n sijaan firstin desimaalipisteveneen, etkä eroa huomaa, jos vauhtiraidat piilotetaan. Ja nehän tässä keskustelun lähtönä olivat.


      • tt3
        no firsti sitten kirjoitti:

        Että pitäisi laittaa joku viimeisen päälle raaseri vertailukohdaksi peruscruiserille? Voi ottaa vertailupariksi bavalle yhtä hyvin X:n sijaan firstin desimaalipisteveneen, etkä eroa huomaa, jos vauhtiraidat piilotetaan. Ja nehän tässä keskustelun lähtönä olivat.

        "Voi ottaa vertailupariksi bavalle yhtä hyvin X:n sijaan firstin desimaalipisteveneen, etkä eroa huomaa"

        First 40,7 (leveys 375) runko on soljuvampi kuin Bavaria 40 (leveys 398). Vedenalaista runkoa on bavariassa firstiä enemmän. Paljon työtä vaatii cruiserin muuttaminen rungoltaan cruiser/raceriksi.

        http://www.yachtworld.com/boats/2002/Beneteau-First-40.7-2089035/Split/Croatia
        http://www.sunsail.eu/fleet/bavaria-40-3-cabin-monohull-yacht?oloc=fi


      • tarkoitatko?
        tt3 kirjoitti:

        "Voi ottaa vertailupariksi bavalle yhtä hyvin X:n sijaan firstin desimaalipisteveneen, etkä eroa huomaa"

        First 40,7 (leveys 375) runko on soljuvampi kuin Bavaria 40 (leveys 398). Vedenalaista runkoa on bavariassa firstiä enemmän. Paljon työtä vaatii cruiserin muuttaminen rungoltaan cruiser/raceriksi.

        http://www.yachtworld.com/boats/2002/Beneteau-First-40.7-2089035/Split/Croatia
        http://www.sunsail.eu/fleet/bavaria-40-3-cabin-monohull-yacht?oloc=fi

        Tarkoitatko sanavalinnalla, että firstin runko on letkeämpi kuin bavan? Se muuten luultavasti pitää paikkansa. Beneteaun tuotteista ainakin saa sisukalut irtoamaan kovemmalla kelillä, myös niiden cruisereista. Ja sisukalut eivät irtoile, ellei runko anna periksi.


      • 233
        tarkoitatko? kirjoitti:

        Tarkoitatko sanavalinnalla, että firstin runko on letkeämpi kuin bavan? Se muuten luultavasti pitää paikkansa. Beneteaun tuotteista ainakin saa sisukalut irtoamaan kovemmalla kelillä, myös niiden cruisereista. Ja sisukalut eivät irtoile, ellei runko anna periksi.

        Sehän on vain hyvä asia jos ylimääräinen sisutus varisee veneestä pois. Sinulla ei ole kuitenkaan omakohtaista kokemusta aiheesta, pelkän huhun toistamista. Vanhoja swaneja yhtälailla remontoidaan.


      • kevennä sinä
        233 kirjoitti:

        Sehän on vain hyvä asia jos ylimääräinen sisutus varisee veneestä pois. Sinulla ei ole kuitenkaan omakohtaista kokemusta aiheesta, pelkän huhun toistamista. Vanhoja swaneja yhtälailla remontoidaan.

        Sattumoisin en ole halunnut aiheesta omakohtaista kokemusta. Mutta yhden veneen vuosittaista korjausta telakalla ja siitä seuraavaa kiistelyä valmistajan kanssa olen seurannut. Lisäksi päreinä olevasta sisutuksesta on valitettu aloituksena olevassa SA-artikkelissa sekä yhdessä norjalaisessa blogissa. Ja aiheesta ovat nimenomaan kertoneet kaikissa tapauksissa omistajat. Huhujako omista veneistään toistelevat? Siitä on jo vähän pidempään, mutta olen nähnyt myös keskeltä kahtia menneen Firstin. Onneksi sentään pääsi yhtenä kappaleena rantaan ja repesi lopullisesti vasta nostettaessa. Ja lähti katkeamaan vain purjehtiessa, eikä missään ekstreemeissä oloissa.

        Vanhoja Swaneja kyllä kunnostellaan. Mutta se tarkoittaa huonoksi menneitä lakkauksia.


      • jh5y3
        kevennä sinä kirjoitti:

        Sattumoisin en ole halunnut aiheesta omakohtaista kokemusta. Mutta yhden veneen vuosittaista korjausta telakalla ja siitä seuraavaa kiistelyä valmistajan kanssa olen seurannut. Lisäksi päreinä olevasta sisutuksesta on valitettu aloituksena olevassa SA-artikkelissa sekä yhdessä norjalaisessa blogissa. Ja aiheesta ovat nimenomaan kertoneet kaikissa tapauksissa omistajat. Huhujako omista veneistään toistelevat? Siitä on jo vähän pidempään, mutta olen nähnyt myös keskeltä kahtia menneen Firstin. Onneksi sentään pääsi yhtenä kappaleena rantaan ja repesi lopullisesti vasta nostettaessa. Ja lähti katkeamaan vain purjehtiessa, eikä missään ekstreemeissä oloissa.

        Vanhoja Swaneja kyllä kunnostellaan. Mutta se tarkoittaa huonoksi menneitä lakkauksia.

        "Sattumoisin en ole halunnut aiheesta omakohtaista kokemusta. "

        Olisi kannattanut ostaa First 40.7 vuonna 1997, niin ei olisi tarvetta selitellä netissä.


      • Hönöäksä
        jh5y3 kirjoitti:

        "Sattumoisin en ole halunnut aiheesta omakohtaista kokemusta. "

        Olisi kannattanut ostaa First 40.7 vuonna 1997, niin ei olisi tarvetta selitellä netissä.

        ...x79 aiheuttaa selittelyjen tulvan, oot niin yksinkertainen.


      • utvskeida
        Hönöäksä kirjoitti:

        ...x79 aiheuttaa selittelyjen tulvan, oot niin yksinkertainen.

        Uppotukti aihettavat roska jauhamisen netissä. MOT.


    • First 40.7 on hieno

      Aloitus on kateelisen panettelua. Livenä suomessa First 40.7 on usein sataman hienoin vene ja hyvä valinta itämeren kevyisiin tuuliin.

      • 407

        ... no ehkei sataman hienoin sentään! Mutta kohta pitäs lähtee länteen päin, toivottavasti pysyy kasassa...


      • ...
        407 kirjoitti:

        ... no ehkei sataman hienoin sentään! Mutta kohta pitäs lähtee länteen päin, toivottavasti pysyy kasassa...

        ...sun uppotukkis ei edes kulje länteepäin...


      • 407
        ... kirjoitti:

        ...sun uppotukkis ei edes kulje länteepäin...

        Noo, kyllä se "uppotukki"vaan lännessä kävi! Eikö ole baatti vielä vesillä kun noin harmittaa?


      • ....
        407 kirjoitti:

        Noo, kyllä se "uppotukki"vaan lännessä kävi! Eikö ole baatti vielä vesillä kun noin harmittaa?

        uppotukkis...kulje länteepäin... hyvin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4496
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1854
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1590
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      212
      1385
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe