kokemuksia vaihto-oppilas vuodesta

fantti

mua kiinnostais lähtee vaihto-oppilaaks johonki englanninkieliseen maahan, kuten usaan, kanadaan tai englantiin.. ja mä toivoisin et kaikki jotka on ollut jossakin kyseisistä maista lukio aikana vois meilata mulle kokemuksia, esim. missä päin maata ollut, kuinka hyvä englannin kielessä lähtiessä, miten pärjäs, minkä järjestön kautta, isäntäperheet, miten omat vanhemmat suhtautu lähtöön (saiko suostutella kauan), haittasko opiskeluja suomessa ja muuta kaikkee et miten viihty siellä!! ja ne jotka on nyt samassa tilanteessa voi meilata myös! Kiitti jo etukäteen!!!! maili ossa: [email protected]

189

47768

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niina

      Moi!
      Mä olin vaihdossa Aussilassa viime vuoden!! Se oli ehdottomasti mun paras vuosi mun elämästäni...! Mä olin siellä rotarien kautta ja sen takia mulla oli myös 3 eri perhettä, joten vaihtelu virkisti. vanhempia piti suostutella jonkun aikaa, mut kun ne tajus kuinka paljon kielitaito siellä parantuu, ne päästi mut lähteen. jos sulla oli vielä jotain muuta kysyttävää ni kysy ihmeessä.

    • Lattarit

      Ei kantse lähteä ainakaan kielen vuoksi mihinkään englanninkieliseen maahan, koska englantia opit, menit mihin maahan tahansa.
      Suosittelen Kiinaa, koska kiinankieli on kovaa valuuttaa tulevaisuuden työpaikoilla. Samoin Lattarit on hyvä, koska espanjaa puhuu niin suuri osa maailman väestöstä, taikka ranskankielinen alue.
      Itse olin Lattareissa, ja opin tosi paljon myös englantia, mm. muiden vaihtareiden kanssa puhumalla.

      • Cieli

        Suosittelen espanjankielisiä maita. Esim. USA:ssa noin 25% väestöstä puhuu espanjaa, joten kielen merkitys kasvaa koko ajan. Espanja voi myös innostaa portugalin opiskeluun, jota itsekin teen juuri nyt - yliopistossa Portugalissa!

        Olin "Lattareissa" vaihtarina ja kokemus oli aivan loistava, se muutti koko elämäni! Vuosi oli varmasti vaikeampi, kuin jos olisin mennyt USA:han, mutta opetti varmasti enemmän.
        Haluan kuitenkin kannustaa vaihtoon lähtöä, oli kohdemaa mikä hyvänsä. Ei sillä kielellä NIIN suurta merkitystä loppujen lopuksi ole, tärkeämpää on se kuuluisa maailmankatsomuksen avartaminen, vai mitä ex-vaihtarit?


      • australiassa.
        Cieli kirjoitti:

        Suosittelen espanjankielisiä maita. Esim. USA:ssa noin 25% väestöstä puhuu espanjaa, joten kielen merkitys kasvaa koko ajan. Espanja voi myös innostaa portugalin opiskeluun, jota itsekin teen juuri nyt - yliopistossa Portugalissa!

        Olin "Lattareissa" vaihtarina ja kokemus oli aivan loistava, se muutti koko elämäni! Vuosi oli varmasti vaikeampi, kuin jos olisin mennyt USA:han, mutta opetti varmasti enemmän.
        Haluan kuitenkin kannustaa vaihtoon lähtöä, oli kohdemaa mikä hyvänsä. Ei sillä kielellä NIIN suurta merkitystä loppujen lopuksi ole, tärkeämpää on se kuuluisa maailmankatsomuksen avartaminen, vai mitä ex-vaihtarit?

        Täytyy kyllä sanoo että se kielenoppiminen näin jälkein päin ajateltanu on ehkä noin 10% koko vaihtohommasta, jos edes sitäkään! Kasvaan aikuiseks sinne mennään ja oppiin muista ihmisistä! tottakai hyvä kielitaito on avuks mut se on se viimenen asia mistä stressiä kannattaa ottaa. ennemmin kantsii miettiä just MITÄ MUUTA vuodelta haluaa...


      • Cieli
        australiassa. kirjoitti:

        Täytyy kyllä sanoo että se kielenoppiminen näin jälkein päin ajateltanu on ehkä noin 10% koko vaihtohommasta, jos edes sitäkään! Kasvaan aikuiseks sinne mennään ja oppiin muista ihmisistä! tottakai hyvä kielitaito on avuks mut se on se viimenen asia mistä stressiä kannattaa ottaa. ennemmin kantsii miettiä just MITÄ MUUTA vuodelta haluaa...

        Puhut vähän, mutta asiaa. Itse menin sellaiseen maahan, jonka kieltä osasin etukäteen noin viisi sanaa ja vuoden jälkeen luin kirjallisuutta ja näin unia kyseisellä kielellä. Pointti on siinä, että enemmän saa irti, kun menee maahan, jonka kieli ei ole niin hallussa, kuin että menisi USA:han tai muuhun englanninkieliseen maahan. Eikö se oppiminen sitten kannata maksimoida? Englannin oppimiseen kun on niin monia mahdollisuuksia verrattuna muihin kieliin ja sitä "toitotetaan" joka puolella.
        Vaihtarivuosi on tietysti yksilöllinen juttu, joku haluaa keskittyä kieleen ja toinen vaikka jalkapalloon. Minulle juuri sen kielenoppiminen oli tärkeää ja aukaisi uusia ovia, esim. en opiskele enää Suomessa.
        Kaverit siellä kaukana tietty lämmittää mieltä, mut en olisi siellä, missä olen nyt ilman espanjan kieltä. Kieltenopiskelijana olen sitä mieltä, että kieli ja kulttuuri ovat erottamattomia, mutta ei tosiaankaan kannata stressata siitä kielestä (eikä muustakaan!)
        Kannattaa uskaltaa valita rohkeasti erilaisia maavaihtoehtoja, avata uusia polkuja, näyttää itselleen (ja muille), että muuallakin, kuin perinteisissä kohdemaissa voi olla vaihtarina! Uskaltaa sitten jälkeenpäin mennä vaikka mihin! Tätä tarkoitin, kun puhuin muista kielivaihtoehdoista englannin sijaan. Edelleen monille vaihtarina olo tarkoittaa vaihtarina olemista nimenomaan USA:ssa.


      • Milli
        Cieli kirjoitti:

        Puhut vähän, mutta asiaa. Itse menin sellaiseen maahan, jonka kieltä osasin etukäteen noin viisi sanaa ja vuoden jälkeen luin kirjallisuutta ja näin unia kyseisellä kielellä. Pointti on siinä, että enemmän saa irti, kun menee maahan, jonka kieli ei ole niin hallussa, kuin että menisi USA:han tai muuhun englanninkieliseen maahan. Eikö se oppiminen sitten kannata maksimoida? Englannin oppimiseen kun on niin monia mahdollisuuksia verrattuna muihin kieliin ja sitä "toitotetaan" joka puolella.
        Vaihtarivuosi on tietysti yksilöllinen juttu, joku haluaa keskittyä kieleen ja toinen vaikka jalkapalloon. Minulle juuri sen kielenoppiminen oli tärkeää ja aukaisi uusia ovia, esim. en opiskele enää Suomessa.
        Kaverit siellä kaukana tietty lämmittää mieltä, mut en olisi siellä, missä olen nyt ilman espanjan kieltä. Kieltenopiskelijana olen sitä mieltä, että kieli ja kulttuuri ovat erottamattomia, mutta ei tosiaankaan kannata stressata siitä kielestä (eikä muustakaan!)
        Kannattaa uskaltaa valita rohkeasti erilaisia maavaihtoehtoja, avata uusia polkuja, näyttää itselleen (ja muille), että muuallakin, kuin perinteisissä kohdemaissa voi olla vaihtarina! Uskaltaa sitten jälkeenpäin mennä vaikka mihin! Tätä tarkoitin, kun puhuin muista kielivaihtoehdoista englannin sijaan. Edelleen monille vaihtarina olo tarkoittaa vaihtarina olemista nimenomaan USA:ssa.

        Mä olen pienestä asti haaveillut vaihtariksi lähtemisestä, mut en oikeestaan tiedä siitä mitään!
        Oon kyllä vielä yläasteella mutta... Onko siinä jotakin ikärajaa? Tai onko se vaan joku lukio- juttu, ku mä oon ajatellut kyllä lähteä peruskoulun jälkeen muualle kun lukioon..?
        Ja tietenki että kuinka kalliiksi tollanen tulee?
        Mä olisin tosi kiitollinen jos joku kertois!


      • Cieli
        Milli kirjoitti:

        Mä olen pienestä asti haaveillut vaihtariksi lähtemisestä, mut en oikeestaan tiedä siitä mitään!
        Oon kyllä vielä yläasteella mutta... Onko siinä jotakin ikärajaa? Tai onko se vaan joku lukio- juttu, ku mä oon ajatellut kyllä lähteä peruskoulun jälkeen muualle kun lukioon..?
        Ja tietenki että kuinka kalliiksi tollanen tulee?
        Mä olisin tosi kiitollinen jos joku kertois!

        Heips!

        Itse kiinnostuin vaihto-oppilastouhuista yläasteella. Vaihtoon voi lähteä esim. ysiluokan jälkeen tai lukion/ammattikoulun ekan (miksei myös toisen vuoden) jälkeen. Ikäraja on 15-17 vuotta.
        En viitsi mainostaa järjestöjä, laita vaikka hakusanaksi "vaihto-oppilasjärjestö" esim. Googlessa ja löydät lisätietoa. Vaihtarivuosi maksaa noin 5000-6000 euroa nykyään, eli on aika hintavaa, eikä hintaan sisälly viisumia tai vakuutusta, mutta lennot ja koulupaikka ja perheessä asuminen täysihoidolla sisältyy aina hintaan. Lisäksi tarvitset taskurahaa riippuen kulutustottumuksistasi. Harkitse tarkkaan järjestö, niin voit säästää sievoisen summan rahaa.
        Kannustan myös harkitsemaan "eksoottisempia" maita USA:n tai Saksan sijaan.
        Vuoden tarkoitus on asua perheessä perheenjäsenenä eikä vieraana tai hotelliasukkina, eli kotitöitä kuuluu tehdä samoin kuin muiden sisarustenkin. Koulunkäynti on toinen tärkeä juttu, siellä saa kavereita ja löytää harrastusmahdollisuuksia. Koulunkäyntiä ei kannata pelätä etukäteen, opettajat ovat varmasti kannustavia, vaikka koulu ei ihan "kympin oppilaiden" malliin sujuisikaan. Tärkeämpää on sosiaalinen kanssakäynti muiden kanssa.
        Vaikka näin jälkeenpäin onkin helppo sanoa, lähteminen kannattaa. Minulla se muutti koko elämäni. Valmistaudu huolella ja puntaroi kaikki järjestöt ja kohdemaat tarkkaan. Sitten ei muuta kuin reippaasti kohti "elämäsi parasta vuotta"!


      • Hebetus
        Cieli kirjoitti:

        Heips!

        Itse kiinnostuin vaihto-oppilastouhuista yläasteella. Vaihtoon voi lähteä esim. ysiluokan jälkeen tai lukion/ammattikoulun ekan (miksei myös toisen vuoden) jälkeen. Ikäraja on 15-17 vuotta.
        En viitsi mainostaa järjestöjä, laita vaikka hakusanaksi "vaihto-oppilasjärjestö" esim. Googlessa ja löydät lisätietoa. Vaihtarivuosi maksaa noin 5000-6000 euroa nykyään, eli on aika hintavaa, eikä hintaan sisälly viisumia tai vakuutusta, mutta lennot ja koulupaikka ja perheessä asuminen täysihoidolla sisältyy aina hintaan. Lisäksi tarvitset taskurahaa riippuen kulutustottumuksistasi. Harkitse tarkkaan järjestö, niin voit säästää sievoisen summan rahaa.
        Kannustan myös harkitsemaan "eksoottisempia" maita USA:n tai Saksan sijaan.
        Vuoden tarkoitus on asua perheessä perheenjäsenenä eikä vieraana tai hotelliasukkina, eli kotitöitä kuuluu tehdä samoin kuin muiden sisarustenkin. Koulunkäynti on toinen tärkeä juttu, siellä saa kavereita ja löytää harrastusmahdollisuuksia. Koulunkäyntiä ei kannata pelätä etukäteen, opettajat ovat varmasti kannustavia, vaikka koulu ei ihan "kympin oppilaiden" malliin sujuisikaan. Tärkeämpää on sosiaalinen kanssakäynti muiden kanssa.
        Vaikka näin jälkeenpäin onkin helppo sanoa, lähteminen kannattaa. Minulla se muutti koko elämäni. Valmistaudu huolella ja puntaroi kaikki järjestöt ja kohdemaat tarkkaan. Sitten ei muuta kuin reippaasti kohti "elämäsi parasta vuotta"!

        Noh. Ikärajat mihin. Jollakin EF:llä se varmaan oli jotakin 17, mutta on niitä muitakin kanavia.

        Itse parikymppisenä lähdössä Japaniin AMK:n kautta.

        Rahoitus on tietenkin hieman erilainen minun tapauksessani kuin kuus tonnia EF:lle ja matkaan. Kelan tuet, opintolaina, koulun tuet ja ehkä jonkun järjestö stipendi tai joku. Pitää koettaa kesätöistä vielä säästää. Pääsee peeaanakin lähtemään.=P


      • Saturnian
        Hebetus kirjoitti:

        Noh. Ikärajat mihin. Jollakin EF:llä se varmaan oli jotakin 17, mutta on niitä muitakin kanavia.

        Itse parikymppisenä lähdössä Japaniin AMK:n kautta.

        Rahoitus on tietenkin hieman erilainen minun tapauksessani kuin kuus tonnia EF:lle ja matkaan. Kelan tuet, opintolaina, koulun tuet ja ehkä jonkun järjestö stipendi tai joku. Pitää koettaa kesätöistä vielä säästää. Pääsee peeaanakin lähtemään.=P

        Varsinaisen vaihto-oppilasvuoden ikäraja on tällä hetkellä 15-18 hieman kohdemaasta riippuen, mutta nuo yliopisto-, ammattikorkeakoulu- ja ammattikouluvaihdot on ihan eri asia. :>


      • Mizya
        Saturnian kirjoitti:

        Varsinaisen vaihto-oppilasvuoden ikäraja on tällä hetkellä 15-18 hieman kohdemaasta riippuen, mutta nuo yliopisto-, ammattikorkeakoulu- ja ammattikouluvaihdot on ihan eri asia. :>

        Pystyykö peruskoululaiset lähtemään vaihtoon? Tai siis onko kellään kokemusta? Kun eräissä paikoissa on lukenut ikärajoina jotain 14. Eihän sen ikäiset nyt lukioonkaan pääse! Ja sitten onko mahdollista saada jotain kelan tukea ym. juttuja?


      • Juppelizki
        Hebetus kirjoitti:

        Noh. Ikärajat mihin. Jollakin EF:llä se varmaan oli jotakin 17, mutta on niitä muitakin kanavia.

        Itse parikymppisenä lähdössä Japaniin AMK:n kautta.

        Rahoitus on tietenkin hieman erilainen minun tapauksessani kuin kuus tonnia EF:lle ja matkaan. Kelan tuet, opintolaina, koulun tuet ja ehkä jonkun järjestö stipendi tai joku. Pitää koettaa kesätöistä vielä säästää. Pääsee peeaanakin lähtemään.=P

        Eikös EF´n kautta pääse jo 14 vuotta täyttäneetkin? Jos en nyt ihan väärin niitä sivuja ymmärtänyt..?


      • !.....
        australiassa. kirjoitti:

        Täytyy kyllä sanoo että se kielenoppiminen näin jälkein päin ajateltanu on ehkä noin 10% koko vaihtohommasta, jos edes sitäkään! Kasvaan aikuiseks sinne mennään ja oppiin muista ihmisistä! tottakai hyvä kielitaito on avuks mut se on se viimenen asia mistä stressiä kannattaa ottaa. ennemmin kantsii miettiä just MITÄ MUUTA vuodelta haluaa...

        Hei!

        Onko mitään järkeä ajatella vaihto oppilaaksi lähdöä jos on tosi huono englannin kieli? Ysillä olen..


      • uhkeutta
        !..... kirjoitti:

        Hei!

        Onko mitään järkeä ajatella vaihto oppilaaksi lähdöä jos on tosi huono englannin kieli? Ysillä olen..

        Itse olen myös pitkän aikaa ajatellut, että haluan ihan hirveästi lähteä vaihto-oppilaaksi Amerikkaan. Jotenkin tuntuu niin tyhmältä, kun jotkut sanovat, ettei kannata lähteä Amerikkaan/I-B:hen vaihtoon, koska "englantia oppii muuallakin". Niin oppiikin, entä sitten? Entä jos joku kuitenkin tahtoo lähteä mieluummin Amerikkaan kuin Namibiaan? Itseäni ei ainakaan mitkään Ranskat tai Saksat hirveästi kiinnosta.

        Kuitenkin, !....., tiedän, että tämä on vanha viesti, mutta yritänpä nyt vastailla kuitenkin. Mietihän; olet vuoden / 9 kuukautta yksin vieraassa maassa, jossa vain toiset suomalaiset vaihto-oppilaat, joita ei välttämättä edes ole paljoa samassa paikassa, puhuvat samaa kieltä. En väitä, että englantia pitäisi osata ihan hirveän hyvin; en suinkaan. Mieti kuitenkin, etä saatat olla vieraassa maassa vieraalla kielellä puhuvien ihmisten seurassa monta kuukautta. Pärjäisitköhän mahdollisesti, jollet osaisi heidän kieltään?


      • apuatarvitseva
        Cieli kirjoitti:

        Suosittelen espanjankielisiä maita. Esim. USA:ssa noin 25% väestöstä puhuu espanjaa, joten kielen merkitys kasvaa koko ajan. Espanja voi myös innostaa portugalin opiskeluun, jota itsekin teen juuri nyt - yliopistossa Portugalissa!

        Olin "Lattareissa" vaihtarina ja kokemus oli aivan loistava, se muutti koko elämäni! Vuosi oli varmasti vaikeampi, kuin jos olisin mennyt USA:han, mutta opetti varmasti enemmän.
        Haluan kuitenkin kannustaa vaihtoon lähtöä, oli kohdemaa mikä hyvänsä. Ei sillä kielellä NIIN suurta merkitystä loppujen lopuksi ole, tärkeämpää on se kuuluisa maailmankatsomuksen avartaminen, vai mitä ex-vaihtarit?

        haluaisin lähteä vaihtoo, mutta monien järjestöjen kautta kun olen katsonut niin niissä on sanottu, että tarvitsee itse maksaa viisumimaksu. Onko kenelläkään minkäänlaista tietoa paljon tämä kyseinen maksu on USA:han lähdettäessä??


      • Vaihtari_HD
        Milli kirjoitti:

        Mä olen pienestä asti haaveillut vaihtariksi lähtemisestä, mut en oikeestaan tiedä siitä mitään!
        Oon kyllä vielä yläasteella mutta... Onko siinä jotakin ikärajaa? Tai onko se vaan joku lukio- juttu, ku mä oon ajatellut kyllä lähteä peruskoulun jälkeen muualle kun lukioon..?
        Ja tietenki että kuinka kalliiksi tollanen tulee?
        Mä olisin tosi kiitollinen jos joku kertois!

        Yleensä vaihto-oppilaaksi mennään noin 16-18 vuotiaana. Se maksaa noin 5000 € - 9000 €, riippuen mihin maahan olet matkalla :)


      • tättärää
        uhkeutta kirjoitti:

        Itse olen myös pitkän aikaa ajatellut, että haluan ihan hirveästi lähteä vaihto-oppilaaksi Amerikkaan. Jotenkin tuntuu niin tyhmältä, kun jotkut sanovat, ettei kannata lähteä Amerikkaan/I-B:hen vaihtoon, koska "englantia oppii muuallakin". Niin oppiikin, entä sitten? Entä jos joku kuitenkin tahtoo lähteä mieluummin Amerikkaan kuin Namibiaan? Itseäni ei ainakaan mitkään Ranskat tai Saksat hirveästi kiinnosta.

        Kuitenkin, !....., tiedän, että tämä on vanha viesti, mutta yritänpä nyt vastailla kuitenkin. Mietihän; olet vuoden / 9 kuukautta yksin vieraassa maassa, jossa vain toiset suomalaiset vaihto-oppilaat, joita ei välttämättä edes ole paljoa samassa paikassa, puhuvat samaa kieltä. En väitä, että englantia pitäisi osata ihan hirveän hyvin; en suinkaan. Mieti kuitenkin, etä saatat olla vieraassa maassa vieraalla kielellä puhuvien ihmisten seurassa monta kuukautta. Pärjäisitköhän mahdollisesti, jollet osaisi heidän kieltään?

        Nohh meidän koulussa on nyt yks vaihtari joka on etelä amerikasta ja jonka enkuntaidot oli.. Noh kohtalaiset. Semmosta 7 n luokkaa? Ja nyt loppukeväästä puhuu enkkua jo melkein täydellisesti ymmärrettävää suomee että ei kantsi kieltä stressata :) ja tuonne ylemmille vastailen että yls tuttu oli yläasteella vaihossa eli voi lähtee jo sillon :) hän siis oli 8-9 luokkien välissä ilmeisesi? :D


    • Bei-Bei

      Mäki aattelin rupee nyt hakemaan vaihtariksi...
      Tosin oon nyt kyllä vasta kasille menossa mutta eihän sinne kuulukkaan hakea sitten kun on jo jotain 17v kun ottaa huomioon että joistain ei edes pääse yli 18v vaihtariksi. Onhan niitä sitten muita matka ja kieliopinto juttuja järjestetty vanhemmille tietenkin.... Ja siis mun käsittääkseni se on ainakin STS:ällä 14-18 se ikäraja.
      Itse aattelin lähteä Isoon-Britanniaan, en siis sen kielen takia, vaan koska se nyt sattuu kiehtomaan.
      Oon myös harkinnu tuota 1in2 vaihtari juttuu, et menisin eka isoon-britanniaan ja sit loppu ajasta Ranskaan ...

      • näille

        Menkää www.ef.com ja sieltä tilaat ilmaisia näytteitä (lehtisiä) niin siitä sain kaiken tarvitsemani tiedon. Olen itse lähdössä 2 vuoden päästä Los Angelesiin :) Mahtavaa jos sinne pääsen sit :)


      • olen

        Menossa kasille ja päättänyt että 2 vuoden päästä lähden Los Angelesiin vaihto oppilaaksi. Olen jo saanut vanhemmiltani luvan ja etsinyt vastauksen kaikkiin kysymyksiini ja ajatuksiini :) Mahtavaa jos minut hyväksyttäisiin sinne!


      • riverizy
        olen kirjoitti:

        Menossa kasille ja päättänyt että 2 vuoden päästä lähden Los Angelesiin vaihto oppilaaksi. Olen jo saanut vanhemmiltani luvan ja etsinyt vastauksen kaikkiin kysymyksiini ja ajatuksiini :) Mahtavaa jos minut hyväksyttäisiin sinne!

        Oon nyt kasilla, ja parhaillaan etsiskelen kaikenlaista infoa vaihtooppilas-vuotta varten... Haaveena olisi päästä esim. Irlantiin n. 2 vuoden kuluttua. Vanhemmilta on onneksi lupa saatu, kustannus ongelmien vuoksi yritän hankkia stipendin! x3


      • zkm zst
        riverizy kirjoitti:

        Oon nyt kasilla, ja parhaillaan etsiskelen kaikenlaista infoa vaihtooppilas-vuotta varten... Haaveena olisi päästä esim. Irlantiin n. 2 vuoden kuluttua. Vanhemmilta on onneksi lupa saatu, kustannus ongelmien vuoksi yritän hankkia stipendin! x3

        Mäkin oon nyt kasilla ja oon kanssa ajatellu lähteä vaihto-oppilaaksi n. 2 vuoden päästä. Mä oon ajatellut lähteä Iso-Britanniaan. Vanhemmilta on lupa jo hankittu. Tässä erilaisia järjestöjä kattelen, kun niitä on niin monta niin on vaikee sanoo minkä kautta haluaisi lähteä maailmalle vuodeksi. Mutta olen varma, että vaihtarivuodesta tulee ihana kokemus. xD


      • Vaihtari_HD
        zkm zst kirjoitti:

        Mäkin oon nyt kasilla ja oon kanssa ajatellu lähteä vaihto-oppilaaksi n. 2 vuoden päästä. Mä oon ajatellut lähteä Iso-Britanniaan. Vanhemmilta on lupa jo hankittu. Tässä erilaisia järjestöjä kattelen, kun niitä on niin monta niin on vaikee sanoo minkä kautta haluaisi lähteä maailmalle vuodeksi. Mutta olen varma, että vaihtarivuodesta tulee ihana kokemus. xD

        Mie ainakin suosittelen afs.fi sivustoa.


    • emmiemmi

      mä oon menos kasille ens syksyn ja haaveenani on myös vaihto-oppilasvuosi sitte lukios. mietityttää vaa et minne kantsis lähtee ja tällee. mut mun pahin pulma on kyl et miten sais vanhemmat suostuu. oisko teil jotai vinkkei suostutteluu ? kiitos jos vastaatte

      • Edme

        Kovasti houkuttaisi lähteä jonnekin päin maailmaa vuodeksi. Kasille olen nyt menossa, että ajattelin vielä jonkun aikaa odotella. Serkuillani on ollut 2 vaihto-oppilasta, toinen Thaimaasta ja toinen Saksasta, ja olen hyvää palautetta saanut kuulla heiltä (: Toki ne vaihtarivuodet maksaa aika paljon, mutta onhan niitä erilaisia stipendejä ja apurahoja. Täytyy nyt kattoa...


      • tytti
        Edme kirjoitti:

        Kovasti houkuttaisi lähteä jonnekin päin maailmaa vuodeksi. Kasille olen nyt menossa, että ajattelin vielä jonkun aikaa odotella. Serkuillani on ollut 2 vaihto-oppilasta, toinen Thaimaasta ja toinen Saksasta, ja olen hyvää palautetta saanut kuulla heiltä (: Toki ne vaihtarivuodet maksaa aika paljon, mutta onhan niitä erilaisia stipendejä ja apurahoja. Täytyy nyt kattoa...

        Olen pitkään miettinyt pitääkö lukio aloittaa "alusta" ,vai onko mahdollista jatkaa lukiota suomessa vaihto-oppilasvuoden jälkeen? Olen menossa kasille, pitäisikö jo nyt ruveta etsimään sopivaa vaihtarijärjesöä? Australia kiinnostaisi kovasti, mutta sinne matkustaminen on aika kallista, ainakin EF:n hinnoitteluita katsoessa. osaisiko joku neuvoa sopivan järjestön Australiaan haluavalle? Mistä niitä apurahoja voi yrittää hakea?


      • vaihtari
        tytti kirjoitti:

        Olen pitkään miettinyt pitääkö lukio aloittaa "alusta" ,vai onko mahdollista jatkaa lukiota suomessa vaihto-oppilasvuoden jälkeen? Olen menossa kasille, pitäisikö jo nyt ruveta etsimään sopivaa vaihtarijärjesöä? Australia kiinnostaisi kovasti, mutta sinne matkustaminen on aika kallista, ainakin EF:n hinnoitteluita katsoessa. osaisiko joku neuvoa sopivan järjestön Australiaan haluavalle? Mistä niitä apurahoja voi yrittää hakea?

        Tottakai on mahdollista lähteä vaikka ensimmäisen lukiovuoiden jälkeen ja palata sitten vaihtari vuoden jälkeen suoraan lukion toiselle. Se kouluhan ei siitä mitenkään pahasti keskeydy koska lukio on kuitenki kurssimuotoinen.


      • -riiiiio-
        vaihtari kirjoitti:

        Tottakai on mahdollista lähteä vaikka ensimmäisen lukiovuoiden jälkeen ja palata sitten vaihtari vuoden jälkeen suoraan lukion toiselle. Se kouluhan ei siitä mitenkään pahasti keskeydy koska lukio on kuitenki kurssimuotoinen.

        Anteeks oon vähän pihalla.. pitääkö sinne mennä ihan yksin(siis vaihtariperheeseen)? onko siellä aina joitain opastamassa jos ei esim. tajua kielestä yhtään mitään tai jos eksyy tai koulussa tuleekin opiskeluongelmia kielen takia? onko ne perheet yleensä ihan kivoja?


      • vaihtoon
        tytti kirjoitti:

        Olen pitkään miettinyt pitääkö lukio aloittaa "alusta" ,vai onko mahdollista jatkaa lukiota suomessa vaihto-oppilasvuoden jälkeen? Olen menossa kasille, pitäisikö jo nyt ruveta etsimään sopivaa vaihtarijärjesöä? Australia kiinnostaisi kovasti, mutta sinne matkustaminen on aika kallista, ainakin EF:n hinnoitteluita katsoessa. osaisiko joku neuvoa sopivan järjestön Australiaan haluavalle? Mistä niitä apurahoja voi yrittää hakea?

        Niin siis, eli ef on varmasti kaikkein kallein järjestö jos on euroopan ulkopuolelle menossa. Kun on vaihdosta palannut niin lukio jatkuu siitä mihin se jäi. Eli jos lähdet vaikka ykkösen jälkeen niin sit kun tuut takas suomeen niin alotat kakkosen. Riippuen maasta ja järjestöstä lähtöajankohdat vaihtelevat talvesta kesään. AFS voisi olla sopiva, jos australiaan olet menossa


      • ensin opetella

        Sun kannattaa ensin opetella suomen kieli. Sitten vasta vieraan maan äänteet. Oliskohan amis kuitenkin sulle paras paikka.. Ja tällee...mut...kyl..et..sais..yrp.. hyi vittu mistä näitä aina sikiää...

        Plese respectia, täällä pidetään vakaavaa keskustelua yllä.


      • sinne
        -riiiiio- kirjoitti:

        Anteeks oon vähän pihalla.. pitääkö sinne mennä ihan yksin(siis vaihtariperheeseen)? onko siellä aina joitain opastamassa jos ei esim. tajua kielestä yhtään mitään tai jos eksyy tai koulussa tuleekin opiskeluongelmia kielen takia? onko ne perheet yleensä ihan kivoja?

        mennään yksin - äidin kanssako ajattelit lähteä! Koulussa ei saa mitään erityiskohtelua, vaatimukset samat kuin muillakin - näin ainakin USA:ssa. Kukaan ei ole sinua opastamassa arjessa, ainoastaan ns. aluevalvojalta voit kysyä neuvoa hankalissa tilanteissa. Pääasiassa joudut selviytymään yksin!


      • jjeni1
        ensin opetella kirjoitti:

        Sun kannattaa ensin opetella suomen kieli. Sitten vasta vieraan maan äänteet. Oliskohan amis kuitenkin sulle paras paikka.. Ja tällee...mut...kyl..et..sais..yrp.. hyi vittu mistä näitä aina sikiää...

        Plese respectia, täällä pidetään vakaavaa keskustelua yllä.

        Hei! Oon ysil ja lähös USA:an 5kk. Onko suorasijotus jotenki halvempaa jos on hankkinu jo perheen ym? Ja tietääkö kukaan minkä kautta saa isoimman apurahan ja hinnat halvimmat. Minä ja kaksos sisko molemmat lähös eikä mitään rikasta perhettä olla niin tulis käyttöön toi apuraha todellakin? Kiitos jo etukäteen :)


      • nooral
        jjeni1 kirjoitti:

        Hei! Oon ysil ja lähös USA:an 5kk. Onko suorasijotus jotenki halvempaa jos on hankkinu jo perheen ym? Ja tietääkö kukaan minkä kautta saa isoimman apurahan ja hinnat halvimmat. Minä ja kaksos sisko molemmat lähös eikä mitään rikasta perhettä olla niin tulis käyttöön toi apuraha todellakin? Kiitos jo etukäteen :)

        kun taalla nyt on naita entisia vaihtareita niin aattelin kysya et josko loytyis joku joka on palanu kotiin aikaisemmin? itse olen menossa takaisin n.kuukauden maassaolon jalkeen.syita en nyt tahan ala enemman selittamaan. pelottaa vaan niin hirveasti muiden suhtauminen suomessa, mita kaikille pitaisi sanoa?


      • Vaihdossa_USAssa
        nooral kirjoitti:

        kun taalla nyt on naita entisia vaihtareita niin aattelin kysya et josko loytyis joku joka on palanu kotiin aikaisemmin? itse olen menossa takaisin n.kuukauden maassaolon jalkeen.syita en nyt tahan ala enemman selittamaan. pelottaa vaan niin hirveasti muiden suhtauminen suomessa, mita kaikille pitaisi sanoa?

        Kaikille vaihtoa suunnittelevilla voin sanoa että ehdottomasti kannattaa lähteä.

        Suosittelen myös USA:ta, vaikka kaikki dissaavatkin sitä sen takia että englantia osaavat kaikki. Itse olen kuitenkin huomannut, että osaan sitä kyllä huomattavasti paremmin kuin kouluenglannin suorittaneet, mm. sanonnat ja slagi taittuu helposti...kuten myös erikoissanasto. Sellaista ei Suomessa opeteta ja se on kuitenkin tarpeellista esim. USA:ssa vieraillessa ja Yliopiston tekstikirjoja lukiessa. Lisäksi ääntäminen on helpompaa ja siitä on huomattavaa etua ainakin sen suhteen että ei aristele kielen käyttämistä, mm. työelämässä. Muutoinkin vaihtovuosi USA:ssa antoi ainakin itselleni paremman itsetunnon ja kyvyn esiintyä.

        Itse vietin vuoden tosiaan Washington DC:ssä ja täytyy kyllä sanoa että oli elämäni paras ja kasvattavin kokemus, josta ammennan edelleen vaikka aikaa kotiinpaluusta on jo jotain 8 vuotta. Lähdin AFS:n kautta, joka on kavereilta kuulemani mukaan osoittautunut huomattavasti paremmaksi ja laadukkaammaksi kuin muut järjestöt (paitsi ehkä rotaryt). Olen edelleen yhteydessä hostperheeseeni, jonka luona olen vieraillut useaan otteeseen ja myös he ovat käyneet Suomessa. Muista vaihtareista on moni jäänyt elinikäisiksi ystäviksi.

        Lisäksi olen huomannut yliopistolla että (ainakin yhteiskuntatieteellisen puolella) lähes kaikki ovat olleet lukiossa vaihdossa, mikä lie sitten vaikuttaneekin, mutta jotain korrelaatiota on huomattavissa. Itse ymmärsin vuoden aikana enemmän omasta itsestäni ja kasvukokemuksena vuosi oli sellainen, jota ei Suomessa saa mistään hankittua. Siellä ymmärtää tosiaan kuka itse on, mitkä ovat ovat näkemykset ja mikä oman ympäristön tuomaa. Se antaa perspektiiviä myöhemminkin elämässä, jollain tavalla sitä oppii tuntemaan itsensä paremmin aikaisemmassa vaiheessa kuin ne, ketkä elävät koko nuoruutensa perheen "vaikutuspiirissä".

        Itse olin vaihdossa vasta lukion 2. jälkeen, eli täytin melkein heti lähdön jälkeen 18v. Tämä helpotti elämääni USA:ssa paljon, sillä täysikäisyys antoi vapauksia joita muilla ei ollut. Esim. USA:ssa yleiset lainmukaiset kotiintuloajat eivät koskeneet minua. Lisäksi oli huomattavasti helpompaa palata lukioon kun oli jäljellä ns. vajaa vuosi ja kaverit olivat valmistuneet. Olisi harmittanut enemmän jos heitä olisi pyörinyt nurkissa naureskelemassa että tuolla on vielä 2 v. jäljellä...

        Rahaa meni melkoisesti, vaikka hostperhe maksoi kaiken muun paitsi omat ostokseni. Rahaa varaisin kuukautta varten noin 200-500 euroa, riippuen omasta shoppailuhimosta ja siitä asuuko kaupunkialueella vai ei. Myös perheiden väliset erot ovat aika suuria sen suhteen mitä maksavat...

        Itse en ole kuullut kokemuksia keltään kuka olisi palannut kotiin. Sen tarkempaa kyselemättä kehottaisin olemaan yhteydessä tuen saamiseksi järjestösi Suomen
        toimipisteeseen. Jos et vielä ole varma palaatko Suomeen, kannattaa keskustella avoimesti, jos kyse vaikka olisi vaan koti-ikävästä tai huonosta perheestä. Perheen vaihto auttoi monia ystäviäni ja muutti kokemusta todella paljon, vaihtamista tai paluuta ei kannata hävetä. Jos tulet takaisin Suomeen kuukauden jälkeen, kannattaa rehellisesti puhua siitä mikä meni pieleen. Tai vaihtoehtoisesti jättää kertomatta, eihän se suoranaisesti muille kuulu. Muista että jos jotain laitonta on tapahtunut tms. niin teethän asianmukaiset ilmoitukset paikallisille viranomaisille ennen lähtöäsi. Suomesta saat varmasti apua tätä varten, jos sellaista tarvetta on. Myös paikallinen lähetystö / edustusto auttaa tuen saamisessa.

        Itse koin vuoden aikana melkoisesti myös kaihoa ja koti-ikävää, mutta juttelin netissä usein kavereiden kanssa. Suomenkielisen musiikin kuuntelu auttoi kummasti, eli sitä kannattaa ottaa mukaan, vaikkei olisikaan mikään suomipopfani. Usein kehotetaan siihen ettei hirveästi ole yhteydessä kotisuomeen ettei ikävä vaan kasva, mutta itse olen sitä mieltä että kavereista saa ottaa tukea myös sieltä käsin. Ei se omalla kohdallani lisännyt koti-ikävää vaan enemmänkin auttoi silloin kun oli hankalaa. Itse omalla kohdallani joulu oli vaikeinta aikaa kun perinteet siellä ovat kovin erilaisia, mutta naurulla ja puhumalla kaikesta alkaa nähdä positiivisia puolia. Olin vuoden aikana yhteydessä myös suomalaisiin, kävin lähetystössä perheeni kanssa ja tapasin alueella asuvia suomalaisia muutenkin. Se oli oiva tapa saada perspektiiviä omaan suomalaisuuteen ja jakaa kokemuksia heidän kanssaan. Suosittelen että esittelette perheelle suomalaisuutta edes jossain määrin.

        Kaikille vaihtoon lähteville voin sanoa että odottakaa innolla kaikkea kokemaanne ja varautukaa siihen ettei kaikki mene suunnitelmien mukaan. Ennakkoluulot kaivoon ja olkaa avoimia kaikelle, mutta järki kuitenkin mukaan!!! :)

        Antoisaa vaihtoa kaikille ja muistakaa ottaa valokuvia ja kirjoittaa ylös ajatuksianne! Niitä on kiva lukea myöhemmin!!


      • nooral
        Vaihdossa_USAssa kirjoitti:

        Kaikille vaihtoa suunnittelevilla voin sanoa että ehdottomasti kannattaa lähteä.

        Suosittelen myös USA:ta, vaikka kaikki dissaavatkin sitä sen takia että englantia osaavat kaikki. Itse olen kuitenkin huomannut, että osaan sitä kyllä huomattavasti paremmin kuin kouluenglannin suorittaneet, mm. sanonnat ja slagi taittuu helposti...kuten myös erikoissanasto. Sellaista ei Suomessa opeteta ja se on kuitenkin tarpeellista esim. USA:ssa vieraillessa ja Yliopiston tekstikirjoja lukiessa. Lisäksi ääntäminen on helpompaa ja siitä on huomattavaa etua ainakin sen suhteen että ei aristele kielen käyttämistä, mm. työelämässä. Muutoinkin vaihtovuosi USA:ssa antoi ainakin itselleni paremman itsetunnon ja kyvyn esiintyä.

        Itse vietin vuoden tosiaan Washington DC:ssä ja täytyy kyllä sanoa että oli elämäni paras ja kasvattavin kokemus, josta ammennan edelleen vaikka aikaa kotiinpaluusta on jo jotain 8 vuotta. Lähdin AFS:n kautta, joka on kavereilta kuulemani mukaan osoittautunut huomattavasti paremmaksi ja laadukkaammaksi kuin muut järjestöt (paitsi ehkä rotaryt). Olen edelleen yhteydessä hostperheeseeni, jonka luona olen vieraillut useaan otteeseen ja myös he ovat käyneet Suomessa. Muista vaihtareista on moni jäänyt elinikäisiksi ystäviksi.

        Lisäksi olen huomannut yliopistolla että (ainakin yhteiskuntatieteellisen puolella) lähes kaikki ovat olleet lukiossa vaihdossa, mikä lie sitten vaikuttaneekin, mutta jotain korrelaatiota on huomattavissa. Itse ymmärsin vuoden aikana enemmän omasta itsestäni ja kasvukokemuksena vuosi oli sellainen, jota ei Suomessa saa mistään hankittua. Siellä ymmärtää tosiaan kuka itse on, mitkä ovat ovat näkemykset ja mikä oman ympäristön tuomaa. Se antaa perspektiiviä myöhemminkin elämässä, jollain tavalla sitä oppii tuntemaan itsensä paremmin aikaisemmassa vaiheessa kuin ne, ketkä elävät koko nuoruutensa perheen "vaikutuspiirissä".

        Itse olin vaihdossa vasta lukion 2. jälkeen, eli täytin melkein heti lähdön jälkeen 18v. Tämä helpotti elämääni USA:ssa paljon, sillä täysikäisyys antoi vapauksia joita muilla ei ollut. Esim. USA:ssa yleiset lainmukaiset kotiintuloajat eivät koskeneet minua. Lisäksi oli huomattavasti helpompaa palata lukioon kun oli jäljellä ns. vajaa vuosi ja kaverit olivat valmistuneet. Olisi harmittanut enemmän jos heitä olisi pyörinyt nurkissa naureskelemassa että tuolla on vielä 2 v. jäljellä...

        Rahaa meni melkoisesti, vaikka hostperhe maksoi kaiken muun paitsi omat ostokseni. Rahaa varaisin kuukautta varten noin 200-500 euroa, riippuen omasta shoppailuhimosta ja siitä asuuko kaupunkialueella vai ei. Myös perheiden väliset erot ovat aika suuria sen suhteen mitä maksavat...

        Itse en ole kuullut kokemuksia keltään kuka olisi palannut kotiin. Sen tarkempaa kyselemättä kehottaisin olemaan yhteydessä tuen saamiseksi järjestösi Suomen
        toimipisteeseen. Jos et vielä ole varma palaatko Suomeen, kannattaa keskustella avoimesti, jos kyse vaikka olisi vaan koti-ikävästä tai huonosta perheestä. Perheen vaihto auttoi monia ystäviäni ja muutti kokemusta todella paljon, vaihtamista tai paluuta ei kannata hävetä. Jos tulet takaisin Suomeen kuukauden jälkeen, kannattaa rehellisesti puhua siitä mikä meni pieleen. Tai vaihtoehtoisesti jättää kertomatta, eihän se suoranaisesti muille kuulu. Muista että jos jotain laitonta on tapahtunut tms. niin teethän asianmukaiset ilmoitukset paikallisille viranomaisille ennen lähtöäsi. Suomesta saat varmasti apua tätä varten, jos sellaista tarvetta on. Myös paikallinen lähetystö / edustusto auttaa tuen saamisessa.

        Itse koin vuoden aikana melkoisesti myös kaihoa ja koti-ikävää, mutta juttelin netissä usein kavereiden kanssa. Suomenkielisen musiikin kuuntelu auttoi kummasti, eli sitä kannattaa ottaa mukaan, vaikkei olisikaan mikään suomipopfani. Usein kehotetaan siihen ettei hirveästi ole yhteydessä kotisuomeen ettei ikävä vaan kasva, mutta itse olen sitä mieltä että kavereista saa ottaa tukea myös sieltä käsin. Ei se omalla kohdallani lisännyt koti-ikävää vaan enemmänkin auttoi silloin kun oli hankalaa. Itse omalla kohdallani joulu oli vaikeinta aikaa kun perinteet siellä ovat kovin erilaisia, mutta naurulla ja puhumalla kaikesta alkaa nähdä positiivisia puolia. Olin vuoden aikana yhteydessä myös suomalaisiin, kävin lähetystössä perheeni kanssa ja tapasin alueella asuvia suomalaisia muutenkin. Se oli oiva tapa saada perspektiiviä omaan suomalaisuuteen ja jakaa kokemuksia heidän kanssaan. Suosittelen että esittelette perheelle suomalaisuutta edes jossain määrin.

        Kaikille vaihtoon lähteville voin sanoa että odottakaa innolla kaikkea kokemaanne ja varautukaa siihen ettei kaikki mene suunnitelmien mukaan. Ennakkoluulot kaivoon ja olkaa avoimia kaikelle, mutta järki kuitenkin mukaan!!! :)

        Antoisaa vaihtoa kaikille ja muistakaa ottaa valokuvia ja kirjoittaa ylös ajatuksianne! Niitä on kiva lukea myöhemmin!!

        mitaan pahaa ole ei mulle kayny ja perhe on ihan loistava. kaikki sinaansa siis hyvin mutta en vaa halua ees yrittaa sopeutua enka kuulua vaihtari ohjelmaan. ikava on toki suomeen mutta enemman kotiin tahtoisi taman ihme ahdistuksen takia. valilla tekee niin pahaa ajatella suomea ja kotia etta alkaa ihan oksettaa mika ei mielestani kuulosta kovin terveelta.
        se juuri pelottaa etta kaikki pitaa mua pullomosso mammantyttona kun tuun heti jo kotiin ja luovutan. toisaalta, koitan vaa ajatella etta ei ne muut,varsinkaan jos ei ole ollut vaihdossa, voi tietaa milta musta tuntuu ja mite koen eri asiat.
        eniten hapeen vaa itteeni ja yksinkertasesti sita etten ollu nii sisukas ja kovaluontone ku luulin. kuitenki tan lahes 3vk aikana oon jo oppinu aika paljo, se oma perhe tuntuu nyt niin tosi rakkaalta ja oma koti on se paras. yleensa en oo ollu kovi laheine oma perhee kanssa mut nyt tekis vaa mieli halata kaikkia ja kertoo kuinka rakkaita ne on mulle vaikka liian usein huudan ja sanon pahasti.


      • Vaihdossa_USAssa
        nooral kirjoitti:

        mitaan pahaa ole ei mulle kayny ja perhe on ihan loistava. kaikki sinaansa siis hyvin mutta en vaa halua ees yrittaa sopeutua enka kuulua vaihtari ohjelmaan. ikava on toki suomeen mutta enemman kotiin tahtoisi taman ihme ahdistuksen takia. valilla tekee niin pahaa ajatella suomea ja kotia etta alkaa ihan oksettaa mika ei mielestani kuulosta kovin terveelta.
        se juuri pelottaa etta kaikki pitaa mua pullomosso mammantyttona kun tuun heti jo kotiin ja luovutan. toisaalta, koitan vaa ajatella etta ei ne muut,varsinkaan jos ei ole ollut vaihdossa, voi tietaa milta musta tuntuu ja mite koen eri asiat.
        eniten hapeen vaa itteeni ja yksinkertasesti sita etten ollu nii sisukas ja kovaluontone ku luulin. kuitenki tan lahes 3vk aikana oon jo oppinu aika paljo, se oma perhe tuntuu nyt niin tosi rakkaalta ja oma koti on se paras. yleensa en oo ollu kovi laheine oma perhee kanssa mut nyt tekis vaa mieli halata kaikkia ja kertoo kuinka rakkaita ne on mulle vaikka liian usein huudan ja sanon pahasti.

        Tilanne on tosiaan aika ikävä, jos tuntuu tuollaiselta. Uskon kuitenkin että voit päästä tuosta eteenpäin...

        Itse vietin suuren osan ajastani USA:ssa miettimässä Suomen asioita, juttuja ja ihmisiä. Vaikka lähtee toiseen maahan niin ei sitä koskaan voi "lähteä kokonaan". Se ei kuitenkaan pilannut vuottani vaan oli osa prosessia. Ei kukaan voi olettaa että kun Suomesta lähtee että ei tuu ikävä tai että yhtäkkiä sopeutuu sinne tosta noin vaan. Sopeutuminen jatkuu koko vuoden ajan, eikä välttämättä ikävästä pääse eroon missään vaiheessa. Itse opin kuitenkin jättämään sen taka-alalle ja pidin omaa ikävääni positiivisena asiana. Se kertoo siitä miten hyvin on omat asiat kotona ja opetti toki myös arvostamaan Suomea ja omaa perhettä eri tavalla kun aiemmin.

        Tärkeintä mun mielestä on toi että tunnistat noi tunteet, mulla oli ihan samanlaisia fiiliksiä useaan otteeseen. Itse riitelin oman perheeni kanssa Suomessa usein, mutta kyllä ne tiesi kun lähdin ja tulin kotiin että ne ovat mulle tosi rakkaita, vaikka en sitä sanonutkaan aina ääneen. Hostperhe on kuitenkin eri kuin oma perhe ja ei olekaan tarkoitus että se korvais heidät vuoden ajaksi tärkeydellään.

        Missään nimessä ei kannata ajatella että ei ole tarpeeksi sisukas tai kovaluonteinen jos on koti-ikävä. Se tulee kaikille voimakkaana, toiset vaan osaa peittää sen paremmin ja aktiivisesti unohtaa asian (varsinkin pojat...) . Itse en todellakaan omasta mielestäni ole mitenkään poikkeuksellisen vahva tai sisukas, montaa asiaa tuli vuoden aikana murehdittua ja se on ihan normaalia. Meidän vaihtariporukasta kaikilla oli jossain vaiheessa hankalaa, osalla todella vaikeeta, mutta pitää pitää mielessä että ei se aina helppoa ole kotonakaan.

        Itse ehkä neuvoisin tässä vaiheessa puhumaan mieluiten hostperheesi jäsenen kanssa koti-ikävästä (heitä auttaa jos tietävät minkä kanssa painiskelet) tai sitten vaihtarijärjestön porukan kanssa. He ovat varmasti kohdanneet samanlaisia tapauksia satoja...

        Voi olla että ongelmana on se, ettet ole vaan päässyt tarpeeksi kiinni arkeen siellä päin. Siihen auttaa moni asia, kuten tutustuminen paikallisiin (pakolla :) ) tai sitten että miettii sitä mitä asioita odotti vuodelta ja miksei haluakaan sopeutua. Onko alue tai paikka epäsopiva, taikka etkö ole saanut tehtyä sellaisia asioita mitä odotit... Tietääkseni myös alueen vaihtaminen on mahdollista ja sitä voi kokeilla jos se ei aiheita lisää stressiä.

        Itselläni vuosi oli todella erilainen mitä odotin. En olisi uskonut että perheestä tuli niin läheinen kuin tuli, mutta toisaalta en päässyt koulussa täysin kiinni sosiaalisiin porukoihin. Tämä johtui siitä että luokkakaverit olivat melko lapsekkaita ja hostsiskoni kaverit eivät olleet lainkaan omanlaisiani porukoita. Itse tutustuin vanhempiin tyyppeihin muutenkin ja vietin enemmän aikaan hostvanhempieni kanssa kuin siskoni kanssa. Heidän kanssaan oli todella mukavaa keskustella heidän omasta nuoruudestaan ja siitä millaista oli elää USA:ssa 60 luvulla teininä...todella mielenkiintoisia juttuja. Juttelin heidän kanssaa asioista aivan eri tavalla kuin omien vanhempieni kanssa.

        Olen varma että perheesi Suomessa tietää miten paljon heistä välität. He varmasti myös haluavat että otat vuodesta kaiken irti, ja se valitettavasti edellyttää jossain määrin pakottamista tietyissä asioissa. Itse olin muutaman kuukauden jälkeen niin kyllästynyt tapaamaan uusia ihmisiä koko ajan, ettei huvittanut lähteä ulos ollenkaan. Sekin oli tunne, jota en olisi koskaan odottanut tuntevani, sillä olen todella sosiaalinen ihminen ja rakastan uusiin ihmisiin tutustumista.

        Kannattaa kuunnella itseäsi, mutta toisaalta myös antautua paikan ja asioiden vietäväksi. Olet lähtenyt sinne syystä ja siitä kannattaa pitää kiinni. Vaihtarivuoteen valmentaminen on mielestäni hieman puutteellista, sillä monelle (melkein kaikille) sopeutumisen vaikeus tulee shokkina. Toisaalta ei myöskään haluta pelotella lähtijöitä ja siinä varmaan yksi syy tälle... Jos sinun perheesi kohdemaassa on kuitenkin ihana, kannattaa käyttää tämä aika heihin tutustumiseen ja oppimiseen. Se on aikaa jota ei saa takaisin ja itse olisin ainakin harmitellut jos olisin lähtenyt kesken kaiken. Vaikka välillä sekin kävi mielessä... (ainakin jouluna jolloin syötiin illallista paikallisessa kiinalaisessa...)
        Nyt heidän kanssaan viettämäni joulu on arvokas muisto ja olen onnellinen että jaoimme yhdessä edes sen yhden joulun...

        Toisaalta jos on niin hankalaa ettei arki suju, kannattaa paluutakin miettiä. Voithan tehdä Suomeen lyhyen matkan (muutama viikko) tai kutsua perheesi kylään (vaikka sitä ei suositella, mikä on mielestäni ihan hölmöä...).
        Voi olla että ikävä katoaa kun taas muistat arjen hankaluudet Suomessa ja mieleen palaa syyt miksi alunperin halusit lähteä matkalle.

        Muista että vaihtoehtoja on useita, kotiinpaluu on useasta vain yksi ja peruuttamaton...

        Tsemppiä päätöksesi kanssa!


      • nooral
        Vaihdossa_USAssa kirjoitti:

        Tilanne on tosiaan aika ikävä, jos tuntuu tuollaiselta. Uskon kuitenkin että voit päästä tuosta eteenpäin...

        Itse vietin suuren osan ajastani USA:ssa miettimässä Suomen asioita, juttuja ja ihmisiä. Vaikka lähtee toiseen maahan niin ei sitä koskaan voi "lähteä kokonaan". Se ei kuitenkaan pilannut vuottani vaan oli osa prosessia. Ei kukaan voi olettaa että kun Suomesta lähtee että ei tuu ikävä tai että yhtäkkiä sopeutuu sinne tosta noin vaan. Sopeutuminen jatkuu koko vuoden ajan, eikä välttämättä ikävästä pääse eroon missään vaiheessa. Itse opin kuitenkin jättämään sen taka-alalle ja pidin omaa ikävääni positiivisena asiana. Se kertoo siitä miten hyvin on omat asiat kotona ja opetti toki myös arvostamaan Suomea ja omaa perhettä eri tavalla kun aiemmin.

        Tärkeintä mun mielestä on toi että tunnistat noi tunteet, mulla oli ihan samanlaisia fiiliksiä useaan otteeseen. Itse riitelin oman perheeni kanssa Suomessa usein, mutta kyllä ne tiesi kun lähdin ja tulin kotiin että ne ovat mulle tosi rakkaita, vaikka en sitä sanonutkaan aina ääneen. Hostperhe on kuitenkin eri kuin oma perhe ja ei olekaan tarkoitus että se korvais heidät vuoden ajaksi tärkeydellään.

        Missään nimessä ei kannata ajatella että ei ole tarpeeksi sisukas tai kovaluonteinen jos on koti-ikävä. Se tulee kaikille voimakkaana, toiset vaan osaa peittää sen paremmin ja aktiivisesti unohtaa asian (varsinkin pojat...) . Itse en todellakaan omasta mielestäni ole mitenkään poikkeuksellisen vahva tai sisukas, montaa asiaa tuli vuoden aikana murehdittua ja se on ihan normaalia. Meidän vaihtariporukasta kaikilla oli jossain vaiheessa hankalaa, osalla todella vaikeeta, mutta pitää pitää mielessä että ei se aina helppoa ole kotonakaan.

        Itse ehkä neuvoisin tässä vaiheessa puhumaan mieluiten hostperheesi jäsenen kanssa koti-ikävästä (heitä auttaa jos tietävät minkä kanssa painiskelet) tai sitten vaihtarijärjestön porukan kanssa. He ovat varmasti kohdanneet samanlaisia tapauksia satoja...

        Voi olla että ongelmana on se, ettet ole vaan päässyt tarpeeksi kiinni arkeen siellä päin. Siihen auttaa moni asia, kuten tutustuminen paikallisiin (pakolla :) ) tai sitten että miettii sitä mitä asioita odotti vuodelta ja miksei haluakaan sopeutua. Onko alue tai paikka epäsopiva, taikka etkö ole saanut tehtyä sellaisia asioita mitä odotit... Tietääkseni myös alueen vaihtaminen on mahdollista ja sitä voi kokeilla jos se ei aiheita lisää stressiä.

        Itselläni vuosi oli todella erilainen mitä odotin. En olisi uskonut että perheestä tuli niin läheinen kuin tuli, mutta toisaalta en päässyt koulussa täysin kiinni sosiaalisiin porukoihin. Tämä johtui siitä että luokkakaverit olivat melko lapsekkaita ja hostsiskoni kaverit eivät olleet lainkaan omanlaisiani porukoita. Itse tutustuin vanhempiin tyyppeihin muutenkin ja vietin enemmän aikaan hostvanhempieni kanssa kuin siskoni kanssa. Heidän kanssaan oli todella mukavaa keskustella heidän omasta nuoruudestaan ja siitä millaista oli elää USA:ssa 60 luvulla teininä...todella mielenkiintoisia juttuja. Juttelin heidän kanssaa asioista aivan eri tavalla kuin omien vanhempieni kanssa.

        Olen varma että perheesi Suomessa tietää miten paljon heistä välität. He varmasti myös haluavat että otat vuodesta kaiken irti, ja se valitettavasti edellyttää jossain määrin pakottamista tietyissä asioissa. Itse olin muutaman kuukauden jälkeen niin kyllästynyt tapaamaan uusia ihmisiä koko ajan, ettei huvittanut lähteä ulos ollenkaan. Sekin oli tunne, jota en olisi koskaan odottanut tuntevani, sillä olen todella sosiaalinen ihminen ja rakastan uusiin ihmisiin tutustumista.

        Kannattaa kuunnella itseäsi, mutta toisaalta myös antautua paikan ja asioiden vietäväksi. Olet lähtenyt sinne syystä ja siitä kannattaa pitää kiinni. Vaihtarivuoteen valmentaminen on mielestäni hieman puutteellista, sillä monelle (melkein kaikille) sopeutumisen vaikeus tulee shokkina. Toisaalta ei myöskään haluta pelotella lähtijöitä ja siinä varmaan yksi syy tälle... Jos sinun perheesi kohdemaassa on kuitenkin ihana, kannattaa käyttää tämä aika heihin tutustumiseen ja oppimiseen. Se on aikaa jota ei saa takaisin ja itse olisin ainakin harmitellut jos olisin lähtenyt kesken kaiken. Vaikka välillä sekin kävi mielessä... (ainakin jouluna jolloin syötiin illallista paikallisessa kiinalaisessa...)
        Nyt heidän kanssaan viettämäni joulu on arvokas muisto ja olen onnellinen että jaoimme yhdessä edes sen yhden joulun...

        Toisaalta jos on niin hankalaa ettei arki suju, kannattaa paluutakin miettiä. Voithan tehdä Suomeen lyhyen matkan (muutama viikko) tai kutsua perheesi kylään (vaikka sitä ei suositella, mikä on mielestäni ihan hölmöä...).
        Voi olla että ikävä katoaa kun taas muistat arjen hankaluudet Suomessa ja mieleen palaa syyt miksi alunperin halusit lähteä matkalle.

        Muista että vaihtoehtoja on useita, kotiinpaluu on useasta vain yksi ja peruuttamaton...

        Tsemppiä päätöksesi kanssa!

        kiitos oli hyvaa tekstia ja autto kovasti. silti vaa luulen et oon jo tehny sen kotii lahto paatoksen ja se on hyva mulle.
        ihan varmasti tuun katumaan lahtoa, mut toisaalta kadun kylla muitakin asioita. taa oli yks kokemus ja ehka voin sit ite auttaa niita jotka jattaa vuoden kesken. saa nahda.
        perheen luokse haluan ehdottomasti tulla joskus kylailemaan ja muutenkin tanne takaisin, maasta kun tykkaan niin kovasti. taa ei vaan ole mua varten


      • Vaihdossa_USAssa
        nooral kirjoitti:

        kiitos oli hyvaa tekstia ja autto kovasti. silti vaa luulen et oon jo tehny sen kotii lahto paatoksen ja se on hyva mulle.
        ihan varmasti tuun katumaan lahtoa, mut toisaalta kadun kylla muitakin asioita. taa oli yks kokemus ja ehka voin sit ite auttaa niita jotka jattaa vuoden kesken. saa nahda.
        perheen luokse haluan ehdottomasti tulla joskus kylailemaan ja muutenkin tanne takaisin, maasta kun tykkaan niin kovasti. taa ei vaan ole mua varten

        Hyvä jos oli apua!

        Jos joku ei ole itseä varten niin ihan turha kiusata itteensä ja kärvistellä jossain missä ei huvita olla. Päätös on varmasti oikea, jos olet sen kyennyt tekemään!

        Turvallista kotimatkaa!


      • nooral
        Vaihdossa_USAssa kirjoitti:

        Hyvä jos oli apua!

        Jos joku ei ole itseä varten niin ihan turha kiusata itteensä ja kärvistellä jossain missä ei huvita olla. Päätös on varmasti oikea, jos olet sen kyennyt tekemään!

        Turvallista kotimatkaa!

        sita mietin kanssa etta kun kerran suomessa olin kerrankin onnellinen (edeltava vuosi oli suhteellisen vaikea, henkista vakivaltaa eksalta sun muuta) ja nyt tosiaan menee tosi hyvin ja taalla olo on surkea niin eikos se sitten ole hyva elaa suomessa kun kerrankin siella menee hyvin. okei, vaihtoon lahtemisen mahdollisuuden saa vaan kerran mutta myos elama eletaan vain kerran joten..


      • olleet!!!
        nooral kirjoitti:

        sita mietin kanssa etta kun kerran suomessa olin kerrankin onnellinen (edeltava vuosi oli suhteellisen vaikea, henkista vakivaltaa eksalta sun muuta) ja nyt tosiaan menee tosi hyvin ja taalla olo on surkea niin eikos se sitten ole hyva elaa suomessa kun kerrankin siella menee hyvin. okei, vaihtoon lahtemisen mahdollisuuden saa vaan kerran mutta myos elama eletaan vain kerran joten..

        Oliko USA:ssa vaihdossa olleille hyötyä enkun yo-kirjoituksissa pärjäämiseen? Mikä oli teidän "lähtöarvosana" omassa lukiossa ja paraniko se vaihtovuoden jälkeen? Mietityttää ko. asia kovasti...


      • Vieläkin kiukkuuntunut
        olleet!!! kirjoitti:

        Oliko USA:ssa vaihdossa olleille hyötyä enkun yo-kirjoituksissa pärjäämiseen? Mikä oli teidän "lähtöarvosana" omassa lukiossa ja paraniko se vaihtovuoden jälkeen? Mietityttää ko. asia kovasti...

        Oma englanninkielen taitoni oli kymppiä koko lukion ajan, olin vaihdossa USA:ssa.
        Harmikseni kirjoituksista tuli piste vajaa laudatur, joka kyllä johtui siitä että kuullunymmärtäminen oli raivostuttavaa australian englantia. Paineet olivat kovat kohdallani, kun halusin L:ää todella kovasti. Siitä johtuen olin todella hermostunut...

        Englannintaitoni parantui USA:ssa paljon, vaikka osasin Suomen mittapuun mukaan sitä jo etukäteen hyvin. Myöhemmin yliopistossa olen huomannut, että asiasanasto ja erikoissanasto on huomattavasti paremmin hallussa kuin muilla.
        Pelkkien kirjoitusten arvosanan takia sinne ei kannata lähteä, vaan siksi että taidosta on hyötyä pidemmälläkin elämässä.

        Vaikka vuosi siis ei taannutkaan laudaturia omalla kohdallani, on melko yleistä että vaihdossa ollut saa erinomaisen arvosanan, jos (ja vain jos) tekee vähän töitä sen eteen. Automaattisesti tarttuu puhetyyli, oikean kielenhallinnan kehittämiseen tarvitaan motivaatiota. Koulussa USA:ssa opiskelin oppiaineena englantia paikallisten kanssa, tuli luettua Shakespearea ja aiempaakin kirjallisuutta, kuten 1400-luvun englantia. Sellaista ei Suomessa opeteta. Ja hyvin siellä pärjäsin, pelkkää A:ta koko vuoden sain vaikka välillä piti oikeasti tehdä läksytkin. Opin englanninkielen historiaa ja kehitystä, joka on ollut yleissivistävää ja hyödyllistä, vaikka ei ehkä uskoisi.

        Myöhemmin olen kiittänyt itseäni siitä että tuli lähdettyä englanninkieliseen paikkaan, arvo on ollut korvaamaton.


      • UAIBI
        Vieläkin kiukkuuntunut kirjoitti:

        Oma englanninkielen taitoni oli kymppiä koko lukion ajan, olin vaihdossa USA:ssa.
        Harmikseni kirjoituksista tuli piste vajaa laudatur, joka kyllä johtui siitä että kuullunymmärtäminen oli raivostuttavaa australian englantia. Paineet olivat kovat kohdallani, kun halusin L:ää todella kovasti. Siitä johtuen olin todella hermostunut...

        Englannintaitoni parantui USA:ssa paljon, vaikka osasin Suomen mittapuun mukaan sitä jo etukäteen hyvin. Myöhemmin yliopistossa olen huomannut, että asiasanasto ja erikoissanasto on huomattavasti paremmin hallussa kuin muilla.
        Pelkkien kirjoitusten arvosanan takia sinne ei kannata lähteä, vaan siksi että taidosta on hyötyä pidemmälläkin elämässä.

        Vaikka vuosi siis ei taannutkaan laudaturia omalla kohdallani, on melko yleistä että vaihdossa ollut saa erinomaisen arvosanan, jos (ja vain jos) tekee vähän töitä sen eteen. Automaattisesti tarttuu puhetyyli, oikean kielenhallinnan kehittämiseen tarvitaan motivaatiota. Koulussa USA:ssa opiskelin oppiaineena englantia paikallisten kanssa, tuli luettua Shakespearea ja aiempaakin kirjallisuutta, kuten 1400-luvun englantia. Sellaista ei Suomessa opeteta. Ja hyvin siellä pärjäsin, pelkkää A:ta koko vuoden sain vaikka välillä piti oikeasti tehdä läksytkin. Opin englanninkielen historiaa ja kehitystä, joka on ollut yleissivistävää ja hyödyllistä, vaikka ei ehkä uskoisi.

        Myöhemmin olen kiittänyt itseäni siitä että tuli lähdettyä englanninkieliseen paikkaan, arvo on ollut korvaamaton.

        Miten arvosanat menevät USA:ssa, Australiassa ja I-B:ssä? Tai siis, Suomessahan on numeroarvosanat ja yo:ssa laudaturit yms. Mitä numeroita merkitsevät A, B ja vastaavat?
        Itse olen suunnittelemassa vaihtoa vuoden, parin päähän ja ainoa ongelma on se, etten osaa päättää kohdetta. Olen lukenu monia vaihtareiden kirjoittamia juttuja, saadakseni jotain suuntaa, mutta asia on yhä auki. Kaikki ovat kehuneet omaa maataan parhaaksi mahdolliseksi. Vaihtoehtoina on siis, USA, Kanada, I-B, Irlanti ja Australia ainakin itselläni.
        Rahasta ei ole ongelmaa, mutta tietysti pysyisin mieluiten Euroopassa jotteivat tavat poikkea kovin paljoa omista. Mutta eikö toisaalta olisi rikastuttavaa olla aivan eri kulttuurissa? Kertokaa mielipiteenne!
        Kiitos jo etukäteen kaikille! :)


      • to london?
        UAIBI kirjoitti:

        Miten arvosanat menevät USA:ssa, Australiassa ja I-B:ssä? Tai siis, Suomessahan on numeroarvosanat ja yo:ssa laudaturit yms. Mitä numeroita merkitsevät A, B ja vastaavat?
        Itse olen suunnittelemassa vaihtoa vuoden, parin päähän ja ainoa ongelma on se, etten osaa päättää kohdetta. Olen lukenu monia vaihtareiden kirjoittamia juttuja, saadakseni jotain suuntaa, mutta asia on yhä auki. Kaikki ovat kehuneet omaa maataan parhaaksi mahdolliseksi. Vaihtoehtoina on siis, USA, Kanada, I-B, Irlanti ja Australia ainakin itselläni.
        Rahasta ei ole ongelmaa, mutta tietysti pysyisin mieluiten Euroopassa jotteivat tavat poikkea kovin paljoa omista. Mutta eikö toisaalta olisi rikastuttavaa olla aivan eri kulttuurissa? Kertokaa mielipiteenne!
        Kiitos jo etukäteen kaikille! :)

        aivan sama ongelma minullakin! vaihtoehdot ovat minun kohdallani uk ja usa. usa on aina ollut minulle pakkomielle, sen takia halusinkin oppia englantia ja tulla "kansainväliseksi" ihmiseksi maailmalla, toisaalta uk on euroopassa joten täällä olisi sentään jotain samaa MUTTA paljon uutta ja mielenkiintoista. lontoossa olin pari kesää sitten ja tykästyin paljon, mukavat puistot, tavat, kieli tietysti, boheemisuus ja kaikki muukin. lontoo vain tuntui minulle sopivalta paikalta. usassa taas on perhe suuressa osassa elämää ja kulttuuri ero on suurempi varmasti euroopan maihin verrattuna, mutta koti-ikävän ja eurooppalaisten tuttujeni takia luulen että menen ef:n kautta lontooseen. jokaiselle löytyy paikka. valinnan vaikeus oli minulla pahimillaan noin viikon sen jälkeen kun laitoin asioita järjestykseen ja miettinyt pitkään, päädyin lontooseen. nyt on vasta yksi ongelma ratkaistu ja vielä on mooooooonia jäljellä. haluaisin kuulla kokemusta eniten mm. koulunkäynnistä briteistä, miten se sujuu ja eroaako paljon suomalaisesta? ja myös pakkaaminen ( tyhmä kysymys sinäänsä :D ) , olen kuullut että sellaiset asiat jotka voin ostaa paikanpäältä mm.shampoot ja hoitoaineet kannattaa jättää kottin, mutta kertokaa ihmeessä lisää vinkkejä :) kiitos etukäteen :)


      • uoleppi
        to london? kirjoitti:

        aivan sama ongelma minullakin! vaihtoehdot ovat minun kohdallani uk ja usa. usa on aina ollut minulle pakkomielle, sen takia halusinkin oppia englantia ja tulla "kansainväliseksi" ihmiseksi maailmalla, toisaalta uk on euroopassa joten täällä olisi sentään jotain samaa MUTTA paljon uutta ja mielenkiintoista. lontoossa olin pari kesää sitten ja tykästyin paljon, mukavat puistot, tavat, kieli tietysti, boheemisuus ja kaikki muukin. lontoo vain tuntui minulle sopivalta paikalta. usassa taas on perhe suuressa osassa elämää ja kulttuuri ero on suurempi varmasti euroopan maihin verrattuna, mutta koti-ikävän ja eurooppalaisten tuttujeni takia luulen että menen ef:n kautta lontooseen. jokaiselle löytyy paikka. valinnan vaikeus oli minulla pahimillaan noin viikon sen jälkeen kun laitoin asioita järjestykseen ja miettinyt pitkään, päädyin lontooseen. nyt on vasta yksi ongelma ratkaistu ja vielä on mooooooonia jäljellä. haluaisin kuulla kokemusta eniten mm. koulunkäynnistä briteistä, miten se sujuu ja eroaako paljon suomalaisesta? ja myös pakkaaminen ( tyhmä kysymys sinäänsä :D ) , olen kuullut että sellaiset asiat jotka voin ostaa paikanpäältä mm.shampoot ja hoitoaineet kannattaa jättää kottin, mutta kertokaa ihmeessä lisää vinkkejä :) kiitos etukäteen :)

        Monet muutkin kommentit ovat antaneet ymmärtää että voi valita maan lisäksi kaupungin johon haluaa (aiemmin: menen kahden vuoden päästä Los Angelesiin yms.) mutta en ole itse kuullut aiemmin tällaisesta joten onko tämä Lontooseen meno vain toive vai voiko sen itse valita/vaikuttaa millaiseen kaupunkii päätyy? Itsekkin haluaisin Britteihin ja ehkäpä Lontooseen kun onhan se todella hieno kaupunki kun olen siellä itse käynyt.


      • giggara
        Vaihdossa_USAssa kirjoitti:

        Tilanne on tosiaan aika ikävä, jos tuntuu tuollaiselta. Uskon kuitenkin että voit päästä tuosta eteenpäin...

        Itse vietin suuren osan ajastani USA:ssa miettimässä Suomen asioita, juttuja ja ihmisiä. Vaikka lähtee toiseen maahan niin ei sitä koskaan voi "lähteä kokonaan". Se ei kuitenkaan pilannut vuottani vaan oli osa prosessia. Ei kukaan voi olettaa että kun Suomesta lähtee että ei tuu ikävä tai että yhtäkkiä sopeutuu sinne tosta noin vaan. Sopeutuminen jatkuu koko vuoden ajan, eikä välttämättä ikävästä pääse eroon missään vaiheessa. Itse opin kuitenkin jättämään sen taka-alalle ja pidin omaa ikävääni positiivisena asiana. Se kertoo siitä miten hyvin on omat asiat kotona ja opetti toki myös arvostamaan Suomea ja omaa perhettä eri tavalla kun aiemmin.

        Tärkeintä mun mielestä on toi että tunnistat noi tunteet, mulla oli ihan samanlaisia fiiliksiä useaan otteeseen. Itse riitelin oman perheeni kanssa Suomessa usein, mutta kyllä ne tiesi kun lähdin ja tulin kotiin että ne ovat mulle tosi rakkaita, vaikka en sitä sanonutkaan aina ääneen. Hostperhe on kuitenkin eri kuin oma perhe ja ei olekaan tarkoitus että se korvais heidät vuoden ajaksi tärkeydellään.

        Missään nimessä ei kannata ajatella että ei ole tarpeeksi sisukas tai kovaluonteinen jos on koti-ikävä. Se tulee kaikille voimakkaana, toiset vaan osaa peittää sen paremmin ja aktiivisesti unohtaa asian (varsinkin pojat...) . Itse en todellakaan omasta mielestäni ole mitenkään poikkeuksellisen vahva tai sisukas, montaa asiaa tuli vuoden aikana murehdittua ja se on ihan normaalia. Meidän vaihtariporukasta kaikilla oli jossain vaiheessa hankalaa, osalla todella vaikeeta, mutta pitää pitää mielessä että ei se aina helppoa ole kotonakaan.

        Itse ehkä neuvoisin tässä vaiheessa puhumaan mieluiten hostperheesi jäsenen kanssa koti-ikävästä (heitä auttaa jos tietävät minkä kanssa painiskelet) tai sitten vaihtarijärjestön porukan kanssa. He ovat varmasti kohdanneet samanlaisia tapauksia satoja...

        Voi olla että ongelmana on se, ettet ole vaan päässyt tarpeeksi kiinni arkeen siellä päin. Siihen auttaa moni asia, kuten tutustuminen paikallisiin (pakolla :) ) tai sitten että miettii sitä mitä asioita odotti vuodelta ja miksei haluakaan sopeutua. Onko alue tai paikka epäsopiva, taikka etkö ole saanut tehtyä sellaisia asioita mitä odotit... Tietääkseni myös alueen vaihtaminen on mahdollista ja sitä voi kokeilla jos se ei aiheita lisää stressiä.

        Itselläni vuosi oli todella erilainen mitä odotin. En olisi uskonut että perheestä tuli niin läheinen kuin tuli, mutta toisaalta en päässyt koulussa täysin kiinni sosiaalisiin porukoihin. Tämä johtui siitä että luokkakaverit olivat melko lapsekkaita ja hostsiskoni kaverit eivät olleet lainkaan omanlaisiani porukoita. Itse tutustuin vanhempiin tyyppeihin muutenkin ja vietin enemmän aikaan hostvanhempieni kanssa kuin siskoni kanssa. Heidän kanssaan oli todella mukavaa keskustella heidän omasta nuoruudestaan ja siitä millaista oli elää USA:ssa 60 luvulla teininä...todella mielenkiintoisia juttuja. Juttelin heidän kanssaa asioista aivan eri tavalla kuin omien vanhempieni kanssa.

        Olen varma että perheesi Suomessa tietää miten paljon heistä välität. He varmasti myös haluavat että otat vuodesta kaiken irti, ja se valitettavasti edellyttää jossain määrin pakottamista tietyissä asioissa. Itse olin muutaman kuukauden jälkeen niin kyllästynyt tapaamaan uusia ihmisiä koko ajan, ettei huvittanut lähteä ulos ollenkaan. Sekin oli tunne, jota en olisi koskaan odottanut tuntevani, sillä olen todella sosiaalinen ihminen ja rakastan uusiin ihmisiin tutustumista.

        Kannattaa kuunnella itseäsi, mutta toisaalta myös antautua paikan ja asioiden vietäväksi. Olet lähtenyt sinne syystä ja siitä kannattaa pitää kiinni. Vaihtarivuoteen valmentaminen on mielestäni hieman puutteellista, sillä monelle (melkein kaikille) sopeutumisen vaikeus tulee shokkina. Toisaalta ei myöskään haluta pelotella lähtijöitä ja siinä varmaan yksi syy tälle... Jos sinun perheesi kohdemaassa on kuitenkin ihana, kannattaa käyttää tämä aika heihin tutustumiseen ja oppimiseen. Se on aikaa jota ei saa takaisin ja itse olisin ainakin harmitellut jos olisin lähtenyt kesken kaiken. Vaikka välillä sekin kävi mielessä... (ainakin jouluna jolloin syötiin illallista paikallisessa kiinalaisessa...)
        Nyt heidän kanssaan viettämäni joulu on arvokas muisto ja olen onnellinen että jaoimme yhdessä edes sen yhden joulun...

        Toisaalta jos on niin hankalaa ettei arki suju, kannattaa paluutakin miettiä. Voithan tehdä Suomeen lyhyen matkan (muutama viikko) tai kutsua perheesi kylään (vaikka sitä ei suositella, mikä on mielestäni ihan hölmöä...).
        Voi olla että ikävä katoaa kun taas muistat arjen hankaluudet Suomessa ja mieleen palaa syyt miksi alunperin halusit lähteä matkalle.

        Muista että vaihtoehtoja on useita, kotiinpaluu on useasta vain yksi ja peruuttamaton...

        Tsemppiä päätöksesi kanssa!

        ite kans miettiny usaan lähtemistä vaihtariks ja miettisin vaan tota rahan menoa.paljon ne kustannukset on yhteensä? ja olitko usassa töissä vai miten ansaitsit ''käyttö'' rahat?


      • gjdrgjdsg
        giggara kirjoitti:

        ite kans miettiny usaan lähtemistä vaihtariks ja miettisin vaan tota rahan menoa.paljon ne kustannukset on yhteensä? ja olitko usassa töissä vai miten ansaitsit ''käyttö'' rahat?

        High school-vaihto USA:an maksaa nykyään noin 8000 euroa plus siihen liittyvät kulut, eli viisumikulut, vakuutus sekä käyttörahat, eli noin 150-200 dollaria per kuukausi. Hyvin helposti vuoteen saa upotettua jopa 15000 euroa kokonaisuudessaan, ellei sitten ole tosi nuuka, saa stipendiä tai yritä hakea rotareiden kautta, jolloin säästää kustannuksissa.

        Vaihto-oppilaat USA:ssa eivät saa tehdä töitä vuoden aikana, ainakaan virallisesti. Olen kyllä kuullut vaihtareista jotka ovat esim. naapureidensa lapsia tai lemmikkejä tai ajaneet nurmikkoa ja ovat saaneet siitä hieman taskurahaa, mutta laillistahan se ei ole ja jos jotain käy, niin se on sitten omalla vastuulla. Tosin tuskin siitä jää kiinnikään.


      • ep-tietoinen
        uoleppi kirjoitti:

        Monet muutkin kommentit ovat antaneet ymmärtää että voi valita maan lisäksi kaupungin johon haluaa (aiemmin: menen kahden vuoden päästä Los Angelesiin yms.) mutta en ole itse kuullut aiemmin tällaisesta joten onko tämä Lontooseen meno vain toive vai voiko sen itse valita/vaikuttaa millaiseen kaupunkii päätyy? Itsekkin haluaisin Britteihin ja ehkäpä Lontooseen kun onhan se todella hieno kaupunki kun olen siellä itse käynyt.

        Eikö ainakin USAssa voi valita osavaltiotoiveen?


      • Vaihtari_HD

        Suosittele esimerkiksi näin: Opit todella paljon kieltä, saat uuden elämänkokemuksen, opintoja voisi käydä myös ulkomailla, mikä tuo siihen lisää mielenkiintoa :)


    • ciaza

      Kasilla olen minäkin ja ajattelin myös lahteä lukiossa vaihtoon. Maa on jo päätetty : Meksiko. Koska rakastan espanjaa! :) Oiskohan ketään, joka olisi ollut Meksikossa vaihdossa? Olen jo paljon maasta lukenut ja minulla on kavereita sieltä, mutta tottakai olisi kiva kuulla jotain suomalaisten suusta :D Kiitos jo etukäteen!

    • maailmalle17

      Tuossa osoite josta löydät kaiken tarvittavat tiedot sinne on myös linkkeinä laitettu erilaisia järjestöjä joiden sivuilta löytyy hintoja. joidenkin järjestöjen kautta voi lähteä jo ysin jälkeen, jotkut järjestöt vaativat lukiota/ammattikoulua.

      • vaihtoon

        On siis mahdollista mennä vaihtoon, vaikka meneekin amikseen eikä lukioon?
        Olis kiva kuulla kokemuksia kesken amiksen vaihtoon lähteneistä. Miten kaikki sujui? Miten se poikkeaa normaalista lukio vaihdosta?


      • 123445
        vaihtoon kirjoitti:

        On siis mahdollista mennä vaihtoon, vaikka meneekin amikseen eikä lukioon?
        Olis kiva kuulla kokemuksia kesken amiksen vaihtoon lähteneistä. Miten kaikki sujui? Miten se poikkeaa normaalista lukio vaihdosta?

        Itse olen miettinyt vaihto-oppilaaksi lähtemistä. Maata en vielä tiedä, mutta jokin hieman erikoisempi olisi hyvä; kuten Kiina, Venäjä tai Etelä-Afrikka. Erityisesti olen Kiinaa miettinyt, koska se on tulevaisuudessa(on jo) teollisuuden mahtimaa, myös Kiinalainen kulttuuri ja ihmiset kiinnostavat minua. USA:aan tai mihinkään missä ''länsieurooppainen rotu'' on enemmistönä en halua. Haluaisin tietää voiko Kiinan kielen oppia tosiaan yhdessä vuodessa ja miten toisiin ihmisiin voi tutustua jos ei osaa kieltä lähes ollenkaan tai voiko minulle käydä hullusti jos lipsautan jotain negatiivista vaihto-oppilas maani hallituksestaan/politiikasta tai jos esitän uskonnollisen vakaumukseni (Olen ateisti)?


      • gdfdlfmsds
        123445 kirjoitti:

        Itse olen miettinyt vaihto-oppilaaksi lähtemistä. Maata en vielä tiedä, mutta jokin hieman erikoisempi olisi hyvä; kuten Kiina, Venäjä tai Etelä-Afrikka. Erityisesti olen Kiinaa miettinyt, koska se on tulevaisuudessa(on jo) teollisuuden mahtimaa, myös Kiinalainen kulttuuri ja ihmiset kiinnostavat minua. USA:aan tai mihinkään missä ''länsieurooppainen rotu'' on enemmistönä en halua. Haluaisin tietää voiko Kiinan kielen oppia tosiaan yhdessä vuodessa ja miten toisiin ihmisiin voi tutustua jos ei osaa kieltä lähes ollenkaan tai voiko minulle käydä hullusti jos lipsautan jotain negatiivista vaihto-oppilas maani hallituksestaan/politiikasta tai jos esitän uskonnollisen vakaumukseni (Olen ateisti)?

        Vuodessa hankkinet jonkinlaisen kiinan kielen taitotason, jolla tulet toimeen, mutta tuskin kuitenkaan ihan mitään täydellisen briljanttia kielitaitoa. On ihan sinusta itsestäsikin kiinni, minkä verran panostat kielen oppimiseen vuoden aikana.

        Ihmisiin tutustuminen ilman yhteistä kieltä on aika ainutlaatuinen kokemus, jonka harva saa kokea elämänsä aikana. Siinä tulevat käsimerkit ja sanakirja tarpeeseen, mutta ihmisiin tutustuminen ei ole mahdotonta, vaan jopa mielenkiintoista, kun yritätte keksiä tapoja kommunikoida keskenänne. Tässä onkin juuri vaihto-oppilasvuoden idea. Tosin varmasti ainakin jotkut osaavat hieman englantia, joten sillä mennään aluksi, mutta jos haluat oppia kieltä mahdollisimman paljon, ei kannata jumittua puhumaan englantia koko vuodeksi.

        Lipsautteluita ei pidä murehtia etukäteen, tuskin kielitaito aluksi edes riittää moisiin, mutta toisaalta vaihtarin kannattaa olla kuitenkin hieman varovainen sanomisissaan ja erityisen diplomaattinen ihan missä tahansa maassa. Ei kannata julistaa suureen ääneen omia vakaumuksiaan, vaikka kuinka mieli tekisikin, ne voi nimittäin pitää ihan omana tietonaan.


    • chiaru

      Oon ajatellu vaihtoon, lähtöä (joo, niin kun varmaan kaikki täällä.) Ois vaan sellanenen kysymys, että tietääkö kukaan minkä hintaisia koulukirjat on USAssa? Oon nimittäinn todennäkösesti lähössä sellasen järjesön (INTO:n) kautta, ja tää kyseisen järjesön hintaan ei kuulu koulukirja maksuja. Et oisko jotakuta, joka vois suositella järjestöö tai tietäis noin suunnilleen mitä ne kirjat maksaa? (En nyt oota mitään dollarin tarkkaa vastausta, jotain vaan et onks ne reippaasti yli 100 tai alle 500 vai sellanen 1000. Kun itsellä ei oo minkään laista käsitystä.)

      • vaihtari

        Itse lähdin vaihtoo Yhdysvaltoihin STS:n kautta ja pakollisten (mun kohdalla kyllä kaikkien) kirjojen kustannukset sisältyi hintaan. Ne sai sieltä koulusta. En ollut itse täysin tyytyväinen STS:n toimintaan, mutta luulen, että järjestön toimivuus on aina vaihto-oppilaan tilanteesta kiinni. Joillakin menee koko vuosi ongelmitta, jolloin järjestön työskentely ei tule vuoden aikana kummemmin esille. Mulla oli pari ongelmatilannetta, jotka olis järjestön puolesta voitu hoitaa paljon paremmin. Mitä olen noista järjestöistä muilta vaihtareilta kuullut oman vuoteni jälkeen kuullut, niin suosittelisin ihan ekana Rotarya ja sen jälkeen AFS:ää.


      • kiihre
        vaihtari kirjoitti:

        Itse lähdin vaihtoo Yhdysvaltoihin STS:n kautta ja pakollisten (mun kohdalla kyllä kaikkien) kirjojen kustannukset sisältyi hintaan. Ne sai sieltä koulusta. En ollut itse täysin tyytyväinen STS:n toimintaan, mutta luulen, että järjestön toimivuus on aina vaihto-oppilaan tilanteesta kiinni. Joillakin menee koko vuosi ongelmitta, jolloin järjestön työskentely ei tule vuoden aikana kummemmin esille. Mulla oli pari ongelmatilannetta, jotka olis järjestön puolesta voitu hoitaa paljon paremmin. Mitä olen noista järjestöistä muilta vaihtareilta kuullut oman vuoteni jälkeen kuullut, niin suosittelisin ihan ekana Rotarya ja sen jälkeen AFS:ää.

        vaihtari// millainen haastattelu oli STS:llä? ite oon hakemassa sen kautta usaan : ))


      • México!
        kiihre kirjoitti:

        vaihtari// millainen haastattelu oli STS:llä? ite oon hakemassa sen kautta usaan : ))

        Haastattelua ei paljoa tarvi stressata. Itse viimesyksysä kun YFUn haastattelussa kävin niin enimmäkseen se oli semmoista leppoisaa rupattelua. Tarkoitus on kai vain tehdä hieman tuttavuutta että nähtäisiin että se maailmalle lähtevä nuori on ihan normaalia tallaajaa.

        Itse olen tällä hetkellä vaihdossa Pueblassa, Meksikossa ja täytyy sanoa että olen todella iloinen että valitsin eksoottisemman maan. Esim täällä Meksikossa oppii todellakin hyväksymään erinlaista kulttuuria ja viimeisimmätkin epäluulot/rasistiset aatteet ovat kyllä minusta kadonneet. Suomeen päätyy vain uutisia kuinka Juarézissa ammuskellaan ja että joku huumekartelli riehuu menemään ja sitten yleistetään koko lattariväki narcoiksi ha huumediilereiksi. Onhan niitä täällä toki enemmän kuin siellä kotisuomessa mutta silti ehdoton valtaosa tästä kansasta on hirvittävän ystävällistä ja vieraanvaraista väkeä.

        Suosittelen...


      • helmo
        México! kirjoitti:

        Haastattelua ei paljoa tarvi stressata. Itse viimesyksysä kun YFUn haastattelussa kävin niin enimmäkseen se oli semmoista leppoisaa rupattelua. Tarkoitus on kai vain tehdä hieman tuttavuutta että nähtäisiin että se maailmalle lähtevä nuori on ihan normaalia tallaajaa.

        Itse olen tällä hetkellä vaihdossa Pueblassa, Meksikossa ja täytyy sanoa että olen todella iloinen että valitsin eksoottisemman maan. Esim täällä Meksikossa oppii todellakin hyväksymään erinlaista kulttuuria ja viimeisimmätkin epäluulot/rasistiset aatteet ovat kyllä minusta kadonneet. Suomeen päätyy vain uutisia kuinka Juarézissa ammuskellaan ja että joku huumekartelli riehuu menemään ja sitten yleistetään koko lattariväki narcoiksi ha huumediilereiksi. Onhan niitä täällä toki enemmän kuin siellä kotisuomessa mutta silti ehdoton valtaosa tästä kansasta on hirvittävän ystävällistä ja vieraanvaraista väkeä.

        Suosittelen...

        Älkää vaan kukaan menkö vaihtoon Exploriuksen kautta, meillä tosi huonot kokemukset ja kun on vähän kyselty ni kaikki on haukkunu kyseisen järjestön..


      • vaihtaripoju
        helmo kirjoitti:

        Älkää vaan kukaan menkö vaihtoon Exploriuksen kautta, meillä tosi huonot kokemukset ja kun on vähän kyselty ni kaikki on haukkunu kyseisen järjestön..

        Itse olin vaihdossa Exploriuksen kautta ja mulla oli aivan täydellinen vuosi Japanissa, se tosin oli kaikki mun omaa ansiota. Explorius on todellakin aivan surkea järjestö ja ne ei mitään mun hyväkseni siellä tehneet. Eivät edes yhteydenottoihini vastanneet. Eli Explorius jätti minut siis aivan omilleni uudessa maassa jonka kieltä en edes osannut ja jonka kulttuurikin oli aivan erilainen. Onneksi heillä oli yhteistyöjärjestö Japanissa joka piti minusta edes hiukan(eivät oikeastaan ollenkaan, hekin jättivät minut oman onneni nojaan esim. isäntäperheen vaihtamisessa) huolta. He kuitenkin olivat myös kaikki japanilaisia joten hekin olivat tottuneet erilaiseen kulttuuriin ja heille oli hyvin vaikea puhua ongelmistani.

        En voisi suositella kenellekkään, koskaan vaihtoon lähtöä Exploriuksen kautta, surkea järjestö, mutta itse päätin vaihtoonlähdöstäni liian myöhään, niin se jäi viimeiseksi vaihtoehdokseni ja kyllä se vuosi oli täysin sen arvoinen, järjestö nyt vain oli ala-arvoinen.

        En suosittele kenellekkään, mutta jos on viimeinen vaihtoehto, ei tuo järjestö niin kamala ole, että jos se jää siitä kiinni, älkää jättäkö menemättä.

        Ps. En itsekään ole ikinä kuullut kenenkään sanovan mitään hyvää Exploriuksesta.


    • Kata..Ausseihin<3

      Morjens.. :D

      Eli mulla (ja varmaan tuhansilla muilla) on mielessä lähtö vaihtariks Australiaan :)
      Olis tosi kiva kuulla, millasta siellä on ollu ja kuinka kaikki suju.

      Ihan mahtavaa olis, jos kuulisin joltain sellaselta, ketä oli vaihto-oppilaana jossain maaseudulla...

      Oliks siellä hevosia? Millanen isäntäperhe oli? Oliks koulumatkat pitkiä? Saiks sieltä paljon kavereita?

      Oon nyt siis seiskalla (7. luokalla) ja ajattelin tosiaan lukion ensimmäisellä lähteä sinne. Kunhan nyt vähän vielä tätä Englannin kieltä saa hiottua, nimittäin ajattelin olla siellä koko vuoden, JOS suinkin pyyntöni hyväksytään :)

      • ssann

        Eli minunkin tarkoituksena olisi lähteä USA:han tai Australiaan vaihtoon lukuvuodelle (tai -kaudelle) 2012-2013. Vanhemmilta on muuten lupa jo saatu, mutta rahoitus on isoin pulma. Stipendiä tuskin saisin, sillä taloudellinen tilanteemme on normaali.
        Vaihtoon lähtemisestä kiinnoistuin jo ala-asteella (nyt olen 9:llä) ja siitä asti olen ottanut selvää eri järjestöistä. Alunperin suunnitelin lähteväni STS:n tai EF:n kautta, mutta ne ovat aivan liian kalliita. AFS:stä, YFU:sta ja rotary:stä olen kuullut paljon hyvää ja ne olisivat hieman halvempia. Rotary:n nettisivut ovat kuitenkin hieman sekavat, enkä täysin ymmärtänyt järjestön toimintaa (haluaisiko joku selventää?).
        Toinen iso pulmani on vaihdon pituus. Lähtisinkö lukukaudeksi vai -vuodeksi? Lukukausi olisi siitä parempi, että läheiseni täällä suomessa (etenkin parhaat kaverini) eivät unohtaisi minua täysin ja en jäisi niin paljoa jälkeen koulussa. Myös kouluni opo sanoi, että lukukausi olisi parempi kuin -vuosi. Toisaalta lukuvuodesta saisin paljon enemmän irti ja saisin viettää erilaisia juhlapyhiä (etenkin USA:n kiitospäivää olisi kiva viettää).
        Näiden lisäksi kysymyksiä on paljon. Pystyykö vaihdon aikana suorittamaan mitään Suomen koulun kursseja (kuten englannin) esim. etänä? Toimiiko USA:ssa tai Australiassa Nordean visa elctron? Jos ei toimi, niin mistä saa käyttörahaa? Mitä pitäisi pakata, kun lentokoneeseen saa viedä vain yhden matkalaukun? Voiko jotain lähettää vaikka postitse etukäteen? Olisiko mahdollista, että perhe tulisi käymään? Saako Australiasta tai USA:sta allergialääkkeitä? Miten kyseisten maiden koulut suhtautuvat vaihtareihin? Millainen se haastattelu on? Entä SLEP-testi? Olisi kiva saada edes joihinkin kysymyksiin vastauksia joko täällä tai sähköpostitse osoitteeseen [email protected] (EI ROSKAPOSTIA!).
        Kiitos mahdollisista vastauksista ja hyvää alkanutta vuotta :)!


      • ssann
        ssann kirjoitti:

        Eli minunkin tarkoituksena olisi lähteä USA:han tai Australiaan vaihtoon lukuvuodelle (tai -kaudelle) 2012-2013. Vanhemmilta on muuten lupa jo saatu, mutta rahoitus on isoin pulma. Stipendiä tuskin saisin, sillä taloudellinen tilanteemme on normaali.
        Vaihtoon lähtemisestä kiinnoistuin jo ala-asteella (nyt olen 9:llä) ja siitä asti olen ottanut selvää eri järjestöistä. Alunperin suunnitelin lähteväni STS:n tai EF:n kautta, mutta ne ovat aivan liian kalliita. AFS:stä, YFU:sta ja rotary:stä olen kuullut paljon hyvää ja ne olisivat hieman halvempia. Rotary:n nettisivut ovat kuitenkin hieman sekavat, enkä täysin ymmärtänyt järjestön toimintaa (haluaisiko joku selventää?).
        Toinen iso pulmani on vaihdon pituus. Lähtisinkö lukukaudeksi vai -vuodeksi? Lukukausi olisi siitä parempi, että läheiseni täällä suomessa (etenkin parhaat kaverini) eivät unohtaisi minua täysin ja en jäisi niin paljoa jälkeen koulussa. Myös kouluni opo sanoi, että lukukausi olisi parempi kuin -vuosi. Toisaalta lukuvuodesta saisin paljon enemmän irti ja saisin viettää erilaisia juhlapyhiä (etenkin USA:n kiitospäivää olisi kiva viettää).
        Näiden lisäksi kysymyksiä on paljon. Pystyykö vaihdon aikana suorittamaan mitään Suomen koulun kursseja (kuten englannin) esim. etänä? Toimiiko USA:ssa tai Australiassa Nordean visa elctron? Jos ei toimi, niin mistä saa käyttörahaa? Mitä pitäisi pakata, kun lentokoneeseen saa viedä vain yhden matkalaukun? Voiko jotain lähettää vaikka postitse etukäteen? Olisiko mahdollista, että perhe tulisi käymään? Saako Australiasta tai USA:sta allergialääkkeitä? Miten kyseisten maiden koulut suhtautuvat vaihtareihin? Millainen se haastattelu on? Entä SLEP-testi? Olisi kiva saada edes joihinkin kysymyksiin vastauksia joko täällä tai sähköpostitse osoitteeseen [email protected] (EI ROSKAPOSTIA!).
        Kiitos mahdollisista vastauksista ja hyvää alkanutta vuotta :)!

        Kirjoitin sähköpostiosoitteeni väärin :). Eli se on [email protected]


      • habababaaaa

        Itse olin viime vuonna australissa vaihdossa ja yritän parhaani mukaan vastata kysymyksiisi omien kokemuksieni perusteella :)

        Millainen matka edes oli?
        Australia itsessään on aivan upea maa. Ehdin jonkin verran myös matkustaa eri osavaltioissa, ja järjestöt järjestävätkin erilaisia matkoja ympäri Australiaa. Tosin matkat ovat melko tyyriitä. Alamäkiakin matkaan mahtui: opin selviämään vieraassa maassa itsekseni, sillä apua, järjestöstä huolimatta, ei läheskään aina ollut saatavilla. Matka oli siis hyvin kasvattava.

        Millainen lento oli sinne?
        Helsinki-Vantaa - Heathrow - Bankok - Sydney. Matkustin yksin, vaikka alunperin olikin tarkoitus matkustaa vaihtariporukassa. Tämä ei toteutunut järjestön töppäilyjen takia. Ongelmia lentokentällä ei juurikaan tullut, sillä osasin käyttää omaa päätäni järjestön antamien ohjeiden, jotka itseasiassa opastivat aivan väärin, sijasta. Lentokentillä oli myös avuliasta henkilökuntaa. Silmät kannattaa pitää auki.

        Millainen hostperhe oli?
        Olin kahdessa host-perheessä. Ensimmäinen perheeni oli varsin mukava, mutta toisessa perheessä oli perheen sisäisiä ongelmia melko paljon. Mun lisäks perheessä oli siis isä ja äiti, sekä neljä heidän biologista tytärtään sekä kaksi ottolasta, joista toinen oli vakavasti vammainen ja toinen jälkeenjäännyt.

        Kuinka paljon sinulla kului keskimäärin rahaa kuukaudessa
        Kuukaudessa keskimäärin noin 400-500 AUD. Valitettavan suuri määrä (180 AUD) kului koulumatkoihin. Kysy tarkkaan järjestöltä, paljonko koulumatkan suurin piirtein kuukaudessa maksavat. Mua kusetettiin päin näköä, sanomalla että parisenkymppiä kuukaudessa.

        Oliko koulumatkat pitkiä?
        Koulumatkoihin kului yhteen suuntaan n. 1,5 - 2h, riippuen, kuinka hyvin bussit kulkivat. Asuin suurkaupungissa, mutta bussit tulivat miten sattuu. Jälleen, kysy järjestöltä, kuinka pitkällä koulu on. Mulle sanottiin, että koulumatka yhteensuuntaan kestää n. 10 min. Valitettavasti järjestön tunaroinnin takia, jouduinkin todella pitkän matkan päähän kouluun, ja suurin osa päivästä menikin sitten koulumatkoihin, vaikka lähiseudulla olikin monta koulua.

        Jotain muuta, mitä nyt tällaiselle kovin harkitsevalle sanoisit?
        Valitse järjestö tarkkaan. Älä usko kaikkea, mitä he lupailevat. Vaihto-oppilasbisnes on melko häikäilemätöntä. Kannattaa välittömästi alkaa kysellä myös vaihto-oppilasmaan järjestöstä, joka Australian tapauksessa on SCCE.

        Kuinka hyvin he ymmärsivät sinun englantiasi, vaikka sinulle olisi tullut pieniä virheitä?
        Ymmärsivät erittäin hyvin. Miksi äidinkielenään englantia puhuva ei ymmärtäisi henkilöä, joka puhuu englantia vieraana kielenä ja tekee pieniä virheitä?

        "vaikkakin Afrikka on ihan mahtava maa". Tiedoksi vielä, ettei Afrikka ole maa, vaan maanosa. :)


      • kataaaaalove62
        habababaaaa kirjoitti:

        Itse olin viime vuonna australissa vaihdossa ja yritän parhaani mukaan vastata kysymyksiisi omien kokemuksieni perusteella :)

        Millainen matka edes oli?
        Australia itsessään on aivan upea maa. Ehdin jonkin verran myös matkustaa eri osavaltioissa, ja järjestöt järjestävätkin erilaisia matkoja ympäri Australiaa. Tosin matkat ovat melko tyyriitä. Alamäkiakin matkaan mahtui: opin selviämään vieraassa maassa itsekseni, sillä apua, järjestöstä huolimatta, ei läheskään aina ollut saatavilla. Matka oli siis hyvin kasvattava.

        Millainen lento oli sinne?
        Helsinki-Vantaa - Heathrow - Bankok - Sydney. Matkustin yksin, vaikka alunperin olikin tarkoitus matkustaa vaihtariporukassa. Tämä ei toteutunut järjestön töppäilyjen takia. Ongelmia lentokentällä ei juurikaan tullut, sillä osasin käyttää omaa päätäni järjestön antamien ohjeiden, jotka itseasiassa opastivat aivan väärin, sijasta. Lentokentillä oli myös avuliasta henkilökuntaa. Silmät kannattaa pitää auki.

        Millainen hostperhe oli?
        Olin kahdessa host-perheessä. Ensimmäinen perheeni oli varsin mukava, mutta toisessa perheessä oli perheen sisäisiä ongelmia melko paljon. Mun lisäks perheessä oli siis isä ja äiti, sekä neljä heidän biologista tytärtään sekä kaksi ottolasta, joista toinen oli vakavasti vammainen ja toinen jälkeenjäännyt.

        Kuinka paljon sinulla kului keskimäärin rahaa kuukaudessa
        Kuukaudessa keskimäärin noin 400-500 AUD. Valitettavan suuri määrä (180 AUD) kului koulumatkoihin. Kysy tarkkaan järjestöltä, paljonko koulumatkan suurin piirtein kuukaudessa maksavat. Mua kusetettiin päin näköä, sanomalla että parisenkymppiä kuukaudessa.

        Oliko koulumatkat pitkiä?
        Koulumatkoihin kului yhteen suuntaan n. 1,5 - 2h, riippuen, kuinka hyvin bussit kulkivat. Asuin suurkaupungissa, mutta bussit tulivat miten sattuu. Jälleen, kysy järjestöltä, kuinka pitkällä koulu on. Mulle sanottiin, että koulumatka yhteensuuntaan kestää n. 10 min. Valitettavasti järjestön tunaroinnin takia, jouduinkin todella pitkän matkan päähän kouluun, ja suurin osa päivästä menikin sitten koulumatkoihin, vaikka lähiseudulla olikin monta koulua.

        Jotain muuta, mitä nyt tällaiselle kovin harkitsevalle sanoisit?
        Valitse järjestö tarkkaan. Älä usko kaikkea, mitä he lupailevat. Vaihto-oppilasbisnes on melko häikäilemätöntä. Kannattaa välittömästi alkaa kysellä myös vaihto-oppilasmaan järjestöstä, joka Australian tapauksessa on SCCE.

        Kuinka hyvin he ymmärsivät sinun englantiasi, vaikka sinulle olisi tullut pieniä virheitä?
        Ymmärsivät erittäin hyvin. Miksi äidinkielenään englantia puhuva ei ymmärtäisi henkilöä, joka puhuu englantia vieraana kielenä ja tekee pieniä virheitä?

        "vaikkakin Afrikka on ihan mahtava maa". Tiedoksi vielä, ettei Afrikka ole maa, vaan maanosa. :)

        miltä järjestöltä olit? :) toivottavasti vastaat TOSI nopeesti!! :)


      • tshiiiiih
        habababaaaa kirjoitti:

        Itse olin viime vuonna australissa vaihdossa ja yritän parhaani mukaan vastata kysymyksiisi omien kokemuksieni perusteella :)

        Millainen matka edes oli?
        Australia itsessään on aivan upea maa. Ehdin jonkin verran myös matkustaa eri osavaltioissa, ja järjestöt järjestävätkin erilaisia matkoja ympäri Australiaa. Tosin matkat ovat melko tyyriitä. Alamäkiakin matkaan mahtui: opin selviämään vieraassa maassa itsekseni, sillä apua, järjestöstä huolimatta, ei läheskään aina ollut saatavilla. Matka oli siis hyvin kasvattava.

        Millainen lento oli sinne?
        Helsinki-Vantaa - Heathrow - Bankok - Sydney. Matkustin yksin, vaikka alunperin olikin tarkoitus matkustaa vaihtariporukassa. Tämä ei toteutunut järjestön töppäilyjen takia. Ongelmia lentokentällä ei juurikaan tullut, sillä osasin käyttää omaa päätäni järjestön antamien ohjeiden, jotka itseasiassa opastivat aivan väärin, sijasta. Lentokentillä oli myös avuliasta henkilökuntaa. Silmät kannattaa pitää auki.

        Millainen hostperhe oli?
        Olin kahdessa host-perheessä. Ensimmäinen perheeni oli varsin mukava, mutta toisessa perheessä oli perheen sisäisiä ongelmia melko paljon. Mun lisäks perheessä oli siis isä ja äiti, sekä neljä heidän biologista tytärtään sekä kaksi ottolasta, joista toinen oli vakavasti vammainen ja toinen jälkeenjäännyt.

        Kuinka paljon sinulla kului keskimäärin rahaa kuukaudessa
        Kuukaudessa keskimäärin noin 400-500 AUD. Valitettavan suuri määrä (180 AUD) kului koulumatkoihin. Kysy tarkkaan järjestöltä, paljonko koulumatkan suurin piirtein kuukaudessa maksavat. Mua kusetettiin päin näköä, sanomalla että parisenkymppiä kuukaudessa.

        Oliko koulumatkat pitkiä?
        Koulumatkoihin kului yhteen suuntaan n. 1,5 - 2h, riippuen, kuinka hyvin bussit kulkivat. Asuin suurkaupungissa, mutta bussit tulivat miten sattuu. Jälleen, kysy järjestöltä, kuinka pitkällä koulu on. Mulle sanottiin, että koulumatka yhteensuuntaan kestää n. 10 min. Valitettavasti järjestön tunaroinnin takia, jouduinkin todella pitkän matkan päähän kouluun, ja suurin osa päivästä menikin sitten koulumatkoihin, vaikka lähiseudulla olikin monta koulua.

        Jotain muuta, mitä nyt tällaiselle kovin harkitsevalle sanoisit?
        Valitse järjestö tarkkaan. Älä usko kaikkea, mitä he lupailevat. Vaihto-oppilasbisnes on melko häikäilemätöntä. Kannattaa välittömästi alkaa kysellä myös vaihto-oppilasmaan järjestöstä, joka Australian tapauksessa on SCCE.

        Kuinka hyvin he ymmärsivät sinun englantiasi, vaikka sinulle olisi tullut pieniä virheitä?
        Ymmärsivät erittäin hyvin. Miksi äidinkielenään englantia puhuva ei ymmärtäisi henkilöä, joka puhuu englantia vieraana kielenä ja tekee pieniä virheitä?

        "vaikkakin Afrikka on ihan mahtava maa". Tiedoksi vielä, ettei Afrikka ole maa, vaan maanosa. :)

        joo mäkin sitä tiedustelisin että mikä järjestö oli noin huono että toimi noin huonosti?
        ihan vaan etten itse valitse huonoa :)


    • Apua.kaipaava

      Minulla on ollut kiinnostusta vaihto oppilaaksi lähtöön jo ala asteelta asti. USA:han tahtoisin englanninkielen takia, sillä minut tuntien englannin kieleni on todella huono. Vanhemmiltani olen jo luvan saanut, mutta mietin vain sitä että miten minä pärjään siellä jos koulu englanti on todistuksessa 5. Uskallanko silti lähteä vaihto oppilaaksi vai jäänkö ihan suosiolla kotiin? Tottakai minä englannin perus sanoston jotenkin osaan mutta siihempä se englannin kielen taito loppui.

    • eetetette

      Minkälainen keskiarvo sinulla on muuten? Vaihto-oppilaalta vaaditaan noin seiskan keskiarvoa (jotkut järjestöt joustavat hieman, eli esim. 6,8-6,9 saattaa riittää) ja sen tiedän, että kuutosen enkulla on lähdetty USA:han vaihtoon ja pärjätty siellä ihan hyvin. Siellähän sen kielen sitten oppii, mutta jos sinulla on kovin huono todistus (keskiarvo 6,5), niin kannattaisi yrittää parantaa hieman, jos olet vielä esim. peruskoulussa. Yksittäinen huono arvosana ei kuitenkaan estä vaihtariksi lähtöä.

    • MULLA ON UNELMA.... vaihtarivuosi Amerikassa !!! (Yhdysvallat)

      Oon siis nyt yläasteella ja joskus 2014 olisi tarkoitus lähteä, eli kai joskus 2013 alussa hakisin sinne, niin olis ainaki paremmat mahdollisuudet päästä sinne :))

      Onko kellään kokemusta esim. Oregonista tai Wyomingista?
      Sillä olen hevoshullu ja olisi ihan kiva, jos voisin ratsastaa ja hoitaa hevosia vaihtarivuoden aikana.
      Vaikka sen saisin selville kyselemällä järjestöstä...

      Onko ketään ollut STS:n kautta vaihdossa?
      Jos on, niin olis tosi kiva, jos kertoisitte, et miten lennot suju, miten hyvin kaikki asiat oli, oliko aluevalvoja oikeesti apunasi? Millaista muutenkin oli? :))
      Oliko asiat hyvin järjestyksessä ja milloin perhetiedot, yms. tulivat? (aikaisin, sopivaan aikaan vai ihan viime tipassa)

      TOIVOTTAVASTI VASTAILETTE!!
      Ja jos jollain olis sillo suunnitelmia lähtee usaan vaihtoon(2014), niin lähetä mulle sähköpostia: [email protected]

      :)

    • bluelilly

      Itse olen lähdössä Yhdysvaltoihin 2012-2013 STS:n kautta ja ainakin tähän mennessä kaikki järjestelyt ja muut on sujuneet hienosti. STS infoaa tosi hyvin kaikista asioista, joten on turvallinen ja luottavainen olo vaikka vaihto-oppilasvuosi on vielä kaukana. Olen jo nyt tosi innoissani, koska haluan tutustua uusiin ihmisiin ja oppia kulttuurista ja puhua rohkeasti sitä kieltä. Ajattelin osavaltioksi jotain eteläisempää. Haluan täältä suomen kylmästä pois:) Olisi kyllä tosi kiva kuulla varsinkin jenkkilän vaihtareilta kokemuksia ja miten STS toimi. Olin myös ajatellut mennä New Yorkin valmennusleirille.

    • London -08

      Voin omasta kokemuksesta sanoa että EF:llä ei kannata lähteä vaihto-oppilaaksi. Suosittu ehkä, muttei toimiva. Katsastakaa muutkin vaihtoehdot!! Voi päästä halvemmalla ja kaikenlisäksi turvallisemmin ja paremmin järjesteltynä.

      • EI EF:LLÄ !

        samaa mieltä ! vaihto-vuosi voi olla elämäsi huonoin tai paras kokemus!


    • Vaihtariksi siis!!!

      Itse olen jo päättänyt että lähden vaihtariksi lukion ensimmäisen vuoden jälkeen. Nyt olen vielä ylä-asteella ja koulu menee suhteellisen hyvin, ainakin kielet ovat kaikki 10 ja keskiarvo muutenkin yli 9. Maankin olen jo päättänyt, haluaisin USA:han! Itse haluaisin johonkin lämpimään paikkaan ja edes vähän isompaan cityyn, esim. Phoenixiin? Voitteko suositella jotain paikkaa? Ongelmana on myös se että vanhempani pelkäävät päästää minua isoihin kaupunkeihin..mitä voisin sanoa että suostuisivat?? Olisin myös kiitollinen jos vastaisitte näihin kysymyksiin:
      - milloin vaihtariksi pitää hakea miten saako kohteen itse päättää/esittää toiveen?
      -paljonko maksaa?
      -pääsevätkö kaikki halukkaat vaihtoon/ onko vaihtariksi vaikea päästä?
      -onko joitain asioita joihin kannattaa kiinnittää huomiota hakiessa?
      Kiitos jos vastaatte!

    • Koroshiya Ichi

      - milloin vaihtariksi pitää hakea miten saako kohteen itse päättää/esittää toiveen?
      >yleensä hakuaika alkaa lähtövuotta edeltävänä keväänä (viimestään vuotta ennen lähtöä kannattaa alkee hakeen). Yleensä järjestöihin otetaan yhteyttä puhelimella/sähköpostilla/hakulomakkeella. Maan saa useimmilla järjestöillä päättää ite, mutta kaupunkia/osavaltiota ei yleensä voi itse päättää (riippuu mistä löytyy isäntäperheitä). Toiveita saa toki esittää, mutta kannattaa varautua siihen ettei välttämättä pääse juuri Kaliforniaan.

      -paljonko maksaa?
      >järjestöstä riippuen 5000e-10 000e.

      -pääsevätkö kaikki halukkaat vaihtoon/ onko vaihtariksi vaikea päästä?
      >ei ole vaikeaa päästä kunhan hakee riittävän ajoissa.

      -onko joitain asioita joihin kannattaa kiinnittää huomiota hakiessa?
      >kannattaa ottaa kunnolla selvää eri järjestöistä, sillä erot on paikoin suuriakin. Itse voin suositella Rotaryja, joka on myös halvin järjestö. Rotarylla tosin ei välttämättä pääse juuri siihen maahan johon kaikista eniten haluaa, mutta yleensä kaikki pääsevät joihinkin toivomistaan 3 maasta. Kannattaa myös miettiä, että haluatko oppia lisää englantia vai jonkun täysin uuden kielen. Vaihtovuosi on ainutlaatuinen tilaisuus oppia vuodessa itselle täysin vieraskin kieli.

      Vanhempien huoli on täysin normaalia, mutta voin kokemuksesta sanoa että vaihtareista pidetään kyllä huolta. Useimmat järjestöt ei tosin edes mihinkään isoimpiin kaupunkeihin lähetä, ainakaan niihin "vaarallisiin" (Rio de Janeiro, Mexico City, Los Angeles ....)

    • Vaihtariksi siis!!!

      Kiitos tiedoista:) ja yksi kysymys vielä heräsi - kuinka kauan siellä ollaan/ milloin on lähtö ja milloin takaisin?

    • Yleensä lähtö on joskus Elokuussa, mutta myös keväällä voi lähteä. Useimmat tosin lähtevät syksyllä.
      Sieltä palataan yleensä Kesäkuussa, mutta keväällä lähtijöiden paluuaikaa en tiedä.

    • tituli1234

      Oolen nyt menossa vasta 7. luokalle, mutta olen päättänyt lähteä lukion 1. vuoden jälkeen vaihtoon Espanjaan. En osaa kieltä, kuin muutaman sanan, mutta aion opiskella sitä vuoden lukiossa ennen vaihtoa. Englannin kielen taito ei ole parhaimmasta päästä, mutta yritän tosissani tsempata sitä. Onko mahdotontä lähteä vaihtoon ilman englannin kielentaitoa ja kuinka hyvä sen pitää olla? Riittääkö perustaidot?

      Kannattaako lähteä vaihtoon Espanjaan vai Etelä-Amerikkaan, kun haluan oppia espanjaa.

      • Vaihtari_HD

        Espanjaan ihmeessä! Siellä oppii enemmän kulttuuria ja aika kuluu paremmin. Lisäksi myös terveydenhuolto ja muutkin asiat ovat siellä paremmin. Espanjaan siis :)


    • Vaihtariksi siis!!!

      Kiitoksia vastauksesta kataaalove62 :)

    • yhdysvallat!!!!!!!!!

      yhdysvallat on paras!!!!!!

    • fiufiu

      Monet järjestöt vaativat vähintään tyydyttävää arvosanaa englannissa ja muissa aineissa hyväksyttyä arvosanaa.

      Samankielisistä kohdemaista kannattaa valita se itsestä kiinnostavin, varma juttu on se että kieltä oppii kaikissa kohteissa.:)

    • Vaihtovuosi Texasiss

      siis jos luulette et "joo meen losii vaihtoo" ni joo mitä te kuvittelette pennut? saatte toivoa aluetta esim. amerikassa keskilänsi, eteläamerikka,itäinenalue,läntinenalue. eikä mitää kaupunkia sillee joo haluun new yorkin keskustaa.
      selvittäkää vähä asioita ennenkö tuutte tänne avautuu...
      olin usassa texasissa viime vuoden tulin toukokuussa takasi. vielä seiskalta mitää vaihtojuttuja ala järkkää...
      ni lukekaa vaikka
      googlesta ennenkö tuutte tänne kyselee..
      Get A Life Kids.

    • y6rtyfryr

      No sulle ei vaihdosta ollut näköjään mitään hyötyä, kun tulit sieltä Teksasista takaisin idioottina...Kyllä se Siperia opettaa näitä Losista ja NYC:istä haaveilevia lapsia viimeistään sitten, kun kotiin saapuu tiedot isäntäperheen olinpaikasta.

    • annnije

      Mulla on ollut suunnitelmissa jo noin 2 vuotta lähteä vaihtoon Amerikkaan. Mulla on vaan yks ongelma, en uskalla puhua mun vanhemille asiasta koska pelkään että ne tyrmää koko jutun heti täysin.. Oisko teillä kokeneilla ideoita miten voisin keskustella asiasta heidän kanssaan?

      • Vaihtari_HD

        Selitä vanhemmille, että se opettaa kieliä, opettaa kulttuuria, innoittaa opiskelussa :)


    • öffi

      Kannattaa reilusti ottaa asia puheeksi kotona, kysyä mitä mieltä he ovat vaihto-oppilaaksi lähtemisestä. Voi olla että ottavat asian jo heti kättelyssä hyvin vastaan. Jos he vastustavat ajatusta, kerro heille ettei tämä ole mikään hetken mielijohde ja ota itsenäisesti asiasta selvää. Hinnoista, käytänteistä, kaikesta mitä vaihtariksi lähtemiseen kuuluu.

      Jos et heti alkuunsa halua istua alas ja sanoa haluavasi lähteä vaihtoon, voit ohimennen kysyä mitä mieltä he ovat vaihtoon lähtevistä nuorista ja vaihtariudesta.

    • tyttö vaan 1984

      Heippa,

      Mä olin vaihto-oppilaana STS:n kautta Etelä-Afrikassa ja voin kaikinpuolin suositella sydämeni pohjasta. Siellä opin sujuvan englannin ja bonuksena hollannin sukulaiskieltä Afrikaansia. Upea vuosi, ihanat ihmiset ja satumainen monipuolinen maa, ja ihanaa auringoinpaistetta sekä vaihtelevuutta Suomeen :). Itsekin ekana mietin Usaa,Ausseja,Uutta-Seelantia, mutta halusin jotain vielä erilaisempaa jossa kuitenkin voisin harjaannuttaa juuri englannin taitoani. Valinta oli täys kymppi.

    • ME BY ME

      Nim . Vaihtovuosi Texasiss - ei jumalauta oot kyllä säälittävä, me "pennutki" ollaan paljo sivistymeenpii ku sie ite o.o mikä ongelma sullaki on .. uh ......

    • V1L5U

      Onks teil mimmosii kokemuksii Rotareiden vaihdoista Jenkkeihin? Kun sieltähän voi toivoo kolme toivemaata niin pääsittekö joihinkin niihin? Toimiko kaikki niinkun piti tai siis tuliko järjestön kanssa mitään ongelmia? Sitten muista asioista niin miten koulunne oppilaat suhtautui vaihtareihin? Millainen perheesi oli? Pääsitkö tavallaan "porukkoihin" mukaan eli saitko hyviä ystäviä ja oletko vieraillut hostperheesi luona vaihtarivuoden jälkeen? Mitä vinkkejä annatte Jenkkeihin lähtevälle? Paljonko koko touhu Rotareiden kautta maksoi? Kun eikö se oo vähän halvempi ku muut niin onko sillä jotain eroja muihin järjestöihin? Toivon että mulle vastattaisiin siitä olis tosi paljon apua :-)

    • jooojojoj

      Olenko oikeasti sokea vai eikö rotareiden sivuilla lue vaihto-oppilas ohjelmien hintoja? Todella ärsyttävää kun ei voi yhtään verrata jos siellä nyt ei oikeasti niitä hintoja lue ...

    • Vinkkejä tänne :)

      Olisi pieni kysymys.... olen vasta 8lla mut oon jo päättäny meneväni USAan vaihtoon, kokemuksesta onko AFS toteuttanu kaikki hintaa sisältyvät jutut ja onko hinta noussut siitä luvatusta??? (ei lasketa omaa käyttö rahaa paikanpäällä xD)

    • Tossumyyrä

      Oon nyt lukion ekalla, ja lähden toivottavasti ens vuoden elokuussa 2012 USA:han, eli sillon kun menisin lukion toiselle. Kysymykseni onkin, että korvaako vaihtovuosi ulkomailla lukion tokan vuoden täällä Suomessa, vai pitääkö Suomeen palattua käydä se lukion toinen (tavallaan uudellee?)? Vai pääsenkö suoraan jatkamaan lukion kolmannelle? Ei tunnu löytyvän mistään vastausta tähän! Help!

    • tutuyuyutyu

      Pitää käydä lukion kakkonen uudestaan täällä.

      • Tossumyyrä

        Ahaaa, kiitos tiedosta! :)


    • Mirzzii

      Itse olen menossa vaihtoon USAhan ensi vuonna EFn kautta (:
      Valitsin EFn siksi koska olen ollu EF kielimatkalla Maltalla ja siellä ainakin kaikki pelitti niinkuin pitikin. Vanhana kielimatkalaisena sain myös alennusta vaihtarivuodesta. Järjestön valintaan vaikutti myös se, että olin yhteydessä vanhoihin EF vaihtareihin ja heidän mukaansa oli hyvä järjestö.

      Olen nyt lukion kakkosella, joten tämän vuoden jälkeen olisi tarkoitus lähteä.
      Tiedän ettei vaihtarivuosi korvaa lukiovuotta Suomessa, mutta kysyisin vielä vanhoilta vaihtareilta että hyväksiluettiinko teiltä joitakin opintoja? Tämä lienee koulukohtaista mutta olisi kiva tietää (:

      Kiitos jo etukäteen vastaajille!

    • Pullagigolo

      ette te sinne los angelesiin pääse vaihto-oppilaaksi, ei ne sinne oppilaita laita turvallisuussyistä, te saatte vaa valita alueista, ette voi valita kaupunkia. LUKEKAA KUNNOLLA STUDENT HANDBOOK JA MUUT!

    • liian köyhä

      lähtisin vaihtoon vaikka heti, jos voisin. olen nyt 16 vuotias lukiolainen.
      olen ulospäinsuuntautunut ja sosiaalinen, joten tiedän, että pärjäisin ulkomailla. kielitaitoni on erinomainen, eikä muiden kouluarvosanojenkaan kanssa ole ongelmia. ainoa mikä minut pitää täällä suomessa, on noiden järjestöjen järkyttävän kaliit hinnat! raha ei meillä todellakaan puussa kasva ja vaikka itsekin käyn töissä, aina kun on mahdollisuus, ei minun säästöillä siltikään saada muuta kuin ehkä lennot.
      olen selaillut eri toimistojen sivuilla stipendinkin saamista yms, muttei se silti tunnu auttavan kovinkaan paljoa.
      pitäisikö minun vaan luopua haaveestani, vai onko jotain muuta keinoa?

    • Synopsis

      Ite oon lähössä ens syksynä vaihtoon joko Ausseihin, USA:han tai Saksaan Rotaryn kautta. Oon myös lukion ekalla ja vaihtoa on tullu haaveiltua ja suunniteltua 7. luokasta lähtien.

      Mä haluisin tietää, että päteekö Suomen lainsäädäntö myös vaihtomaassa? Kaikissa vaihtoehtosissa maissa on täysikäsyyden raja tietääkseni 16 vuotta.

      Onko kellään viisaalla vastausta?:)

    • Entinen vaihtari...

      Vaihto-oppilasmaassa noudatetaan kohdemaan lakeja ja samalla myös vaihto-oppilasjärjestön sääntöjä. Suomen lait eivät ulkomailla päde.

      Suurimmassa osassa maita täysi-ikäisyyden raja on kuitenkin 18-vuotta eikä 16-v. Vaikka täyttäisit 18 vaihtovuoden aikana, se ei välttämättä tarkoita sitä, että saisit tulla ja mennä vapaasti tai esim. ostaa alkoholia ja mennä baariin, sillä sinun tulee noudattaa myös järjestön sääntöjä, jotka allekirjoitetaan ennen vaihtovuotta (kaikissa maissa ei saa alkoholia vielä 18-vuotiaanakaan). Myös isäntäperheen sääntöjä tulee noudattaa. Sääntöjen rikkomisesta voi seurauksena tulla varoitus ja useammasta rikkeestä saattaa joutua kotiin omalla kustannuksella.

    • ei EF:llä

      ÄLÄ IKINÄ LÄHDE EF:LLÄ !

      olen vaihtovuodella Australiassa. Olen ollut täällä nyt 5 kuukautta. On ollut mahtavia kokemuksia kuten poikaystävä, joka muuttaa Suomeen 6 kuukauden päästä ja aivan mahtavat kaverit, mutta perheen kanssa on ollut ongelmia. Ensin oli narsisti norjalainen host-sisko joka kertoi EF:lle ja perheelle asioita mitä en todellakaan ollut tehnyt, varasti rahaa ja tavaroita yms. Eikä kukaan koskaan uskonut minua koska hän oli niin hyvä valehtelemaan. Se oli pääongelma ensimmäisen 4 kuukauden ajan. Mutta toinen ongelma on ollut koko ajan etten saa tehdä mitään. Asumme joen rannalla mutten saa uida joessa koska se on liian vaarallista, en saa mennä ulos yksin koska liian vaarallista, en saa mennä veneeseen liian vaarallista. Hei haloo asumme pikkukylässä ja aivan keskustassa en usko että tämä on paljoakaan vaarallisempi kuin helsinki. En saa mennä mihinkään ilman aikuista ja kotiintuloaikani ovat 5 koulupäivinä ja 1 yöllä viikonloppuisin. Tuo ei ole ongelma muuten mutta ongelma on se mihin saan mennä. En mihinkään. Kaikki kaverini tekevät kaikkea kivaa, bileitä, vesihiihtoa, leffailtoja yms mutta minä en saa tehdä mitään noista. Soitin EF:lle ongelmista niin vastauksena tuli mitä tänne soittelet hoida itse omat ongelmasi! Olet kiittämätön eikä sulla ole mitään kunnioitusta joten varaan sinulle nyt liput takaisin suomeen! Ja antoivat minulle varoituksen. En ole tehnyt mitään väärää mutta silti minua rangaistaan. Yksi elämäni huonoimmista vuosista tähän asti.

      • kukkakeppimoi

        Mulla oli hei kotiintuloajat Japanissa klo 22 et mun mielestä sulla on ollu aika rento perhe. Se että sulla on käyny huono tsägä perheen kanssa ei tee EFstä paskaa yritystä :)


      • kukkakeppimoi kirjoitti:

        Mulla oli hei kotiintuloajat Japanissa klo 22 et mun mielestä sulla on ollu aika rento perhe. Se että sulla on käyny huono tsägä perheen kanssa ei tee EFstä paskaa yritystä :)

        Haluisiks kertoo sun vaihdosta Japanissa? Kiinnostaisi kun haluaisin itsekin sinne!


    • Mitäs joss...

      Oon haavillu vaihto-oppilas vuodesta jo tosi pitkään, ja nyt oon jo aikalailla päättäny et meen espanjaan, sen kielen vuoksi. En oo vielä hakenut, mutta suunnitelmissa olisi hake mahdollisimman pian. Jokatapauksessa, mun asiani koskee sitä, että luuletteko et on normaalii et nyt on jo hirveen ahdistunu olo siitä vaihtoon menemisestä? Viime yönä, ku en saanu unta, rupesin miettimään mun mahdollista tulevaa vaihtari vuotta ja rupes ahdistaa niin paljon ja tulee sellane "ennenaikanen koti-ikävä" ja itkin ihan hillittömästi. Muutenki on jo ruvennu ahdistaa koko matka :/

      Mutta taa joskus tuntuu ihan mahtavalta, ja oon aikasemmin sanonu, et jos en mee vaihtoon en vois antaa ittelleni ikinä anteeks.
      Pitäiskö silti mennä? Vai onko tää ahdistus menossa vaan pahempaan suuntaan`?

      • Vaihtari_HD

        Ensin on tietenkin pieni koti-ikävä mutta sitten helpottaa. Kannattaa pitää yhteyttä perheeseen päivittäin/viikottain :) Tietenkin se koti-ikävä on ikävä asia, mutta siellä käy myös paljon hyviä :) Tsemppaan sua


    • Suurin odotuksin

      Voi mennä myös sut surkeesti tuo host perheen valinta paikallisen Ranskan STS:n toimesta.
      Oli lennot alle viikon varoajalla.
      Tiistaina lähtöviikolla eivät vielä osanneet kertoa host-perhettä.
      Perillä ilmeni, että perhe oli ottanut vaihdokin Suomesta opettamaan perheelle Englantia, ei niinkään vaihdokkia oppimaan Ranskaa. Muutoinkin on perheessä kuin ulkopuolinen. Lukuisista yhteydenotoista huolimatta STS-Ranska on vain asenteella koeta jutella.... No itse toimittuna ja perheelle selvitettyään poika ei puhu siellä Englantia, mutta ei juuri kukaan muukaan Ranskaa.
      Onneksi on koulu ja kaverit, mutta illat menee koneella kärvistellessä, kun ei ole perheestä sosiaalisuutta. Ja"äitee" lukee ohjeita kuin piru raamattua.
      Poika on päättänyt kestää ja harjoitella itsenäistä elämää, on mm. ostanut omat pyyhkeet, ettei "äidin" tarvi valittaa... Ruokaa saa kasvava tarpeeksi, kun tankkaa ulkona, eikä paljoa urheile.
      Ei kyllä tippaakaan sellainen vuosi menossa kuin oli kuvitellut :-(

      • Surkeita

        Tyypillinen kuvaus STS:n toiminnasta. Kun vaihto-oppilasvuosi on maksettu, ei järjestöä enää kiinnosta vaihtarin ongelmat eikä murheet. Hyvä, että STS on ylipäätensä kyennyt jonkinlaisen perheen järjestämään! On lukemattomia STS-tapauksia, joissa nuoret ovat joutuneet maailmalla yksin etsimään itselleen yösijan, turvautuen jopa hotelleihin, ja uuden perheen ongelmatilanteissa, kun järjestöstä ei ole ollut mitään apua!


    • Mennä vai ei?

      Minuakin on alkanut tämä vaihtoonlähteminen kiinnostaa. Kohdemaasta ei ole vielä hajua, vaikka joku englanninkielinen alue tulee ehdottomasti olemaan. Vähän vain pelottaa, pärjäänkö ollenkaan siellä omillani. Olen todella helposti stressaantuva enkä erityisen omatoiminen, joten onko mitään järkeä edes ajatella reissuun lähtemistä? Vai oppiiko sitä itsenäisyyttä sitten siellä paikanpäällä? Englanninnumeroni on aina ollut kiitettävä, mutta lähinnä lepsun opettajan ansiosta ja lausumiseni ja kuullunymmärtäminen ovat aika heikoilla.

      Mietin myös tuota vaihdon kestoa. Lukuvuosi varmaan antaisi enemmän, mutta olisiko tällaiselle aralle ja varovaiselle ihmiselle lukukausi kuitenkin parempi vaihtoehto? Pelkään, etten pärjää itsekseni, jos vaihtarijärjestö jättää pulaan tai asiat eivät suju niin kuin oli ajateltu. Toisaalta haluaisin itsenäistyä ja oppia selviytymään tilanteista ilman, että stressaannun ja joudun turvautumaan toisten apuun. Myös uudet kokemukset ja kielitaidon parantaminen kiinnostaisivat. Tuntuu vain, että olen vielä ihan liian varovainen ja heikko pärjätäkseni, vaikka lähtöön olisi joka tapauksessa vielä vähintään pari vuotta. Mitä mieltä olette, kannattaako lähtö? Onko joku muu arkajalka ollut vaihdossa?

    • Hei kaikki ! Ite olin Japanissa EFn kautta vaihtarina Japanissa ja mun vuos oli aivan MAHTAVA!! EF toimi mun mielestä tosi hyvin kaikissa asioissa, joten en ehkä ihan ymmärrä että minkä takia ei EFn kautta voisi mennä? Olen EFn kautta tavannut muitakin vaihtareita suurimmaksi osaksi USA vaihtareita ja kaikki ovat sanoneet että aivan mahtava vuosi on ollut. Voin kyllä itse sanoa rehellisesti että mun vaihto-oppilasvuosi oli mun elämän paras vuosi

      • Haluisiks kertoo sun vuodesta tarkemmin jossain? Olisin tosi kiinnostunut !


    • EI EF:LLE!!!

      Halusin vain varoittaa kaikkia vaihto-oppilasvuodesta haaveilevia: ÄLKÄÄ VALITKO JÄRJESTÖKSENNE EF:ÄÄ, ÄLKÄÄKÄ VARSINKAAN KOHDEMAAKSENNE ISO-BRITANNIAA. Syyt:
      1. Perheet eivät ole mistään kotoisin; perheille maksetaan, että he ottaisivat oppilaita
      2. Suurin osa perheistä majoittaa oppilaita vuodesta toiseen
      3. Perheissä yleensa AINA 2 VAIHTO-OPPILASTA
      4. Et tule olemaan perheenjäsen vaan vain ja ainoastaan 'student'
      5. Perheiden kanssa ei pääse matkustelemaan, eivätkä he edes halua viettää aikaa vaihto-oppilaiden kanssa
      6. Osa perheistä ei anna pestä kotonaan pyykkiä, vaan joudut menemään pesulaan
      7. Aluevalvojat ajattelevat vain ja ainoastaan rahaa, jos siis sinulle ilmenee ongelmia..he EIVÄT auta!
      8. Älä kuvittele, että saisit hakea jääkaapilta mitä haluat. Päin vastoin! Monissa tapauksissa saat vain aamupalan (valkoista paahtoleipää) ja iltaruoan (makaronimössöä)
      9. EF:llä saattaa olla parhaat nettisivut ja parhaat esitteet: ÄLÄ MENE LANKAAN!! Kun olet maksanut ensimmäisen erän tuosta 8000 € suuruisesta ohjelmamaksusta, he eivät enää vastaa sähköposteihin jne.
      10. Itse olin EF:n kautta vaihdossa Englannissa, kaupungissani oli 20 EF:n vaihto-oppilasta joista, rehellisesti sanottuna, yksikään ei ollut tyytyväinen oloihinsa/ isäntäperheeseensä. Puolet heistä joutui vaihtamaan perhettä (homeiset talot, likaista, alkoholin liikakäyttöä, huonoa kohtelua...), ja 6 heistä lähti kesken vuoden pysyvästi kotiin!

      Ajatelkaa siis omaa parastanne ja unohtakaa EF:n hehkutukset elämäsi parhaasta vuodesta tai joulusta ulkomailla! Itse luin ennen lähtöä paljon huonoa palautetta EF:stä, mutta ajattelin vain, että nämä ovat vain yksittäistapauksia. Lopulta jouduin vaihtamaan 2 kertaa perhettä, aloitin jo 1. viikon jälkeen laskemaan päiviä joululomaan (vietin joulun siis Suomessa) ja en koskaan saanut sitä mahtavaa vaihtovuosi kokemusta mihin olisi sisältynyt upea isäntäperhe, jonka luona olisin voinut vierailla, ja joka olisi käynyt minun luonani Suomessa, jopa vuosien päästäkin. Itse vietin vaihto-oppilasvuoteni isäntäperheeni talon yläkerrassa, pienessä huoneessa italialaisen vaihtarisiskon kanssa (myös hän lähti kesken vuoden pois isäntäperhemajoituksemme tasottomuuden vuoksi), tekemättä yhtään mitään. Eglanti ei parantunut odotetulla tavalla, koska ENGLANNISSA OLEVAT VAIHTO-OPPILAAT VIETTÄVÄT SUURIMMAKSI OSAKSI AIKAA VAIN TOISTEN VAIHTO-OPPILAIDEN KANSSA, PAIKALLISET EIVÄT OLE KIINNOSTUNEITA.
      Esitteissä luvattiin se elämäni paras vuosi, valitettavasti kävi toisin :(

      • kukkakeppimoi

        Tää on taas sitä et jos sulla on huono perhe ni se ei tarkota että muillaki olisi! Mä olin EFn kautta vaihtarina ja oli ihan mahtavaa. Se että sun perhe oli huono oli vaan huonoa tuuria. EF on hyvä yritys ja tiiän monia muitakin vaihtareita joilla on ollut hyvä vuosi. Älä yleistä jooko jos vaan sulla on ollu huono perhe.


    • Suuri Pettymys

      VAROITUS STS:n TOIMINNASTA !!!

      Ko vaihto-oppilasjärjestön toiminta on kerrassaan arveluttavaa ammattitaidottomien ja piittaamattomien pimujen puuhastelua.

      Organisaatiosta kertoo jotain sekin, että esim. vastuuhekilöitä ja heidän suoria yhteystietojaan ei ole ilmoitettu. Ongelmatilanteissa vastuuta ja vastaamista vältellään sekä kierretään.

      Järjestön toiminnan perustana on yksinomaan rahastaa nuorten kustannuksella vailla minkäänlaisia arvoja ja vastuita.
      Esim. terveystietolomakkeita ja lääkärintodistuksia ei missään vaiheessa käy alan ammatti-ihmiset läpi. Tämän vahvisti tänään maajohtaja Mira Silvonen tehtyään varsin kyseenalaisen ja mielivaltaisen päätöksen vaihto-oppilaan erottamisesta täysin yllättäen kesken vaihto-oppilasohjelman. Järjestölle oli helpompi ratkaisu lähettää vaihto-oppilas kylmästi kotiin, kun löytää uusi perhe nykyisen host-äidin lopettaessa ja jostainhan oli syy tekaistava.

      Järjestö ei sitoutunut missään määrin sopimuksessa mainittuihin vastuisiin. Olkia kohauttamalla maajohtaja pyysi vain reklamoimaan laiminlyönneistä sekä rikkomuksista.

      Selvä viesti järjestön taholta oli EVVK, rahathan (8.000-9.000€) oli jo saatu tilille.

      Oikeusprosessi on nyt edessä.

      ÄLKÄÄ HYVÄT IHMISET EREHTYKÖ TÄHÄN KOPLAAN..!!!!

    • Etelä-korea

      Moikka, oon miettiny että lähtisin 2 vuoden päästä etelä-koreaan vaihtoon , onko kellään mitään kokemuksia sieltä jos on nii kuulisin ilomielin niistä :)

    • da9fi93ir3028ri0923u

      Muakin kiinnostais lähteä vaihtoon jonnekkin, mutta miten on sairauksien suhteen? Mulla on lääkitys, jota mun pitää ottaa jatkuvasti ja jos lähtisin vaikka jenkkeihin niin mistä saan lääkkeet? Jenkeistä vai otanko mukaan ja kuka ne maksaa?

    • anon

      Itse olen tässä päälle puolen vuoden kuluttua lähtemässä Etelä-Koreaan lukiovaihtoon. :D
      Mutta siis noista lääkityksistä, niin kaikki vaihtari järjestöt ei ota ollenkaan vaihtareita, jos heillä on jokin vakavampi sairaus. Jos kyseessä on allergia, niin allergia kiintiöitäkin on huomattavan suppea määrä, ja kaikkiin maihin ei ole mahdollista lähteä, jos omaa vakavan allergian (järjestö kuitenkin vastuussa oppilaasta, ja jos ei pysty takaamaan oppilaan turvallisuutta, niin ei oteta).
      Noista lääkemaksuista, ni kaipa sä ne ite maksat, jos et siis saa jo Suomessa jtn Kela-tukia tms. Tai ei nyt järjestö ainakaan ala maksamaan, isäntäperhekin epätodennäköisesti.

      • 90809908908098

        Ihan mahtavaa ! Oon iha kateellinen täällä:D toivottavasti kaikki menee sulla hyvin ja saat kaiken kokemuksesta irti ! Jos sulla on aikeissa joku vaihtari blogin tekeminen linkkaa ihmeessä tännekki ! :)


      • -anon
        90809908908098 kirjoitti:

        Ihan mahtavaa ! Oon iha kateellinen täällä:D toivottavasti kaikki menee sulla hyvin ja saat kaiken kokemuksesta irti ! Jos sulla on aikeissa joku vaihtari blogin tekeminen linkkaa ihmeessä tännekki ! :)

        http://venlagoestokorea.blogspot.com/

        tuossa on, kirjoittelene sinne vielä aika sekalaisia juttuja, mutta lähtiessäni Koreaan muuttu blogi täysin vaihtariblogiksi. :D


    • lähtekää vaan

      Vaihtoon lähtemistä kannattaa miettiä tarkkaan. Oletko oikeasti valmis asumaan toisessa perheessä, toisen perheen säännöillä, uudessa kulttuurissa, jossa et luultavasti saa samanlaista itsenäisyyttä elämääsi, kuin mihin Suomessa olet tottunut? Liian moni lähtee vaihtoon ruusunpunaiset lasit silmillä ja paikan päällä tuleekin iso shokki. Liian moni lähtee kotiin tai joutuu kiertämään perheestä toiseen koko vuoden ajan jo omien asenneongelmienkin vuoksi.

      On se silti sen arvoista. Oikean järjestön valitseminen on kaiken A ja O, ei kannata valita sitä ensimmäistä, jolla on hienoimmat esitteet ja parhaimmat nettisivut. Ota selvää, maksaako järjestö perheille vaihtareiden ottamisesta - jos vaihtarin pitäminen on perheelle täysin vapaaehtoista eikä rahaa tule lainkaan, odotettavissa on kenties parempi vuosi. Silloin perhe todella haluaa sinut osaksi elämäänsä, eivätkä vain kuukausittain tippuvan rahamäärän vuoksi.

      Suosittelen lähtemään lukiossa joko ensimmäisen tai toisen vuoden jälkeen. Vaikka Suomessa täytyykin vuosi käydä uudelleen, se antaa samalla mahdollisuuden oikeasti nauttia kohdemaan kouluelämästä, kun ei tarvitse jännittää hyviä arvosanoja.

      Ulkomailtakin saa lääkkeitä, kun on reseptit olemassa. Omalta lääkäriltä reseptit englanniksi (tai kohdemaan kielellä) mukaan, tai kohdemaassa lääkärikäynnin kautta uudet reseptit käteen. Järjestöjen pitäisi antaa vakuutukset, joten esim. Amerikassakin lääkärissä käynti on vaihtarille helppoa, eikä maksa mitään.

      Hirveän usein vaihtoon haluavista uhkuu sinisilmäisyys ja lapsellisuus. Lähtemisen eteen pitää tehdä paljon töitä, ja arki uudessa paikassa ei ole aina kovin ihanaa. Jos ne asiat ottaa huomioon, ja tietää että koti-ikävä ei kasva liian suureksi pahassakaan paikassa, niin matkaan vain. Siis sillä varauksella että vanhempasi ovat valmiita maksamaan kymppitonnin verran vain sen vuoksi, että haluat lähteä ulkomaille vuodeksi...

    • sepposka89

      Ei kannata lähtei mihinkää ulkomaillle koti suomi paras!! en pidä ulkomaista itse suomalaisuuus on parasta eikä kielten opiskelu kiinosta suosi suomalaista!!!

      • Matkailu avartaa

        Ei kait sua kielten opiskelu kiinnosta, kun näyttää suomenkielikin tuottavan suuria hankaluuksia, vitun nuija!


    • lalalalalalalal

      Suomalainen mies ei kaipaaa mitään vitun ulkomaita.! ei ulkomailla ole mitään parempaaa suomi on mailman paras maaa.! suosi suomalaista olen supi suomalainen ja ylpeä siitä turhaa tuo vaihtari paska.! oppikaa ihmiset elämään kotonanne itse rakastan vain kotona oloa ja suomea

      • Helsinkiman88

        Kyllä suomalaiset nuoret ovat idiootteja kun eivät ymmärrä isänmaallisuutta 5 vuotta armeijassa poisaisi nuo vaihto-oppilas ajatukset. suomalainen tosi mies ei ulkomaihin alennu. VIHAAN ULKOMAALAISIA.!!!!!!!!!!!!!


    • jokerifinlandeva

      Suomi kuuluuu suomalaisille joten pysykäämme täällä! jos ulkomaat kiinostavat olette psyykkisesti sairaita vain suomessa on hyvä! kaikki muut ulkomaalaiset ovat tyhmiä olen mailman paras ihminen koska olen puhdas suomalainen enkä mikään muuu paskianen!

    • enkkua oppimaan!!

      Englantia ei voi KOSKAAN osata liikaa!! Ellet ole natiivi ja omaa täydellistä englannin kieltä! Olen nyt ollut 8 kuukautta englannissa vaihdossa, ja olen oikeastaan pääsemässä vasta hyvään alkuun. Haaveena on tämän jälkeen suorittaa seuraava kaksi vuotta lukiota loppuun ja sen jälkeen lähteä ausseihin yliopistoon---> oppimaan kieltä tietenkin :) Mulla on ehkä ollu se että muutettiin meijän perheen kanssa tänne enkä siis oo asunu englannin kielisesssä perheessä ja siks mun oppiminen on ollu paljon hitaampaa, mut jokapäivä oppii uutta! Ja innostus sitä kieltä kohtaan vaan kasvaa, mulla on aina koulussa yläasteella ollu enkku 6 ja oon ollu niitä luokan huonoimpia. Ja nyt musta tuntuu että oon päässy jo niitten keskivertojen / hyvien joukkoon. EHDOTTOMASTI kannattaa lähteä. Mulla oli sellanen vielä että koko syksyn hukkasin siihen, että ikävöin suomeen kavereita yms. eikä kiinnostanu ees tutustua enkkulaisiin, olin vaan koulussa, hymyilin kaikille ja sit menin kotiin heti koulun jälkeen koneelle ottamaan yhteyttä suomalaisiin kavereihin. Se oli tosi raastavaa ja päivät tuntu tosi pitkiltä ja vuosi tuntu tositosi pitkältä! Mutta sitte uuden vuoden kävin suomessa 2 viikkoo (kiitos sen etä ollaan englannissa, helpompaa lähtee) ja sen jälkeen täällä olo on ollu ihan leikin tekoa! Tai ku kävin vähän niinku varmistamassa että kaverit on samat ja sama 'kuiva' elämä suomessa jatkuu :D mut tiiän sen, että ainaki suurin osa vaihtari järjestöistä ei anna vaihtareitten käydä kesken kaiken kotimaassa (onko näin?) Mut oikeesti, asennetta kehiin, lähtee hyvällä asenteella ja reippaalla mielellä nii kaikki on huippua! mää lähin tosi huonolla asenteella ku mut vähän niinku 'pakotettiin' ku porukat lähti, mut nyt oon oppinu nauttimaan. Oon täällä enää 2 kk ja valmiiks jo ikävä englantiin! suosittelen oikeetsi KAIKILLE! alku voi olla tuskaa mut siitä se iloksi muuttuu, uskokaa tai älkää! :) ja aika kultaaa muistot, vaikka paikanpäällä tuntuiski ihan hirveeltä nii sen vuoden jälkeen on ihan varmasti ikävä takasin!

      • finland98

        Suomalaisen kuuluu pysyä suomessa eikö niin? ei ulkomailla ole mitään ihmeellistä. pysyisit sinäkin suomessa olet hieno suomalainen mies! et kaipaa mitään idiootteja ulkomaalaisia suomi on paras.! anteeksi kommenttini mutta ei ulkomaille pidä lähteä ei kuulu suomalaisen miehen tai naisen tapoihin!!


      • Kahden vaiheilla

        Jos siis oikein ymmärsit asut perheesi kanssa englannissa? Tuo onkin ihanne tilanne, kun ei sitten tule perhettä ikävä. Itse lähtisin vaihtoon, mutta pelkään ahdistusta ja ikävää niin kovasti :/ .


      • vaihtari_hd
        Kahden vaiheilla kirjoitti:

        Jos siis oikein ymmärsit asut perheesi kanssa englannissa? Tuo onkin ihanne tilanne, kun ei sitten tule perhettä ikävä. Itse lähtisin vaihtoon, mutta pelkään ahdistusta ja ikävää niin kovasti :/ .

        No tietenkin se kuukauden kaksi koti-ikävä painaa ja ahdistaa, mutta muista että siinä tulee myös paljon hyviä asioita! Tsemppaan sua kulttuuri -ja kielielämykseen!


    • olkaajohiljaa

      Miksi ihmiset jäisivät Suomeen? Se siinä viehättääkin! Suomi on maailman paras maa ymym. KOSKA täällä ei tapahdu ikinä MITÄÄN!! itse haaveilen vaihtoo lähtemisestä Jenkkeihin EF:n kautta. (Jenkeissä siellä kaikki vapaaehtoisia) Ja te jotka dissaatte kaikki pystyyn niin jääkää kylpemään 'täydelliseen Suomeen' Täällä ei ikinä tapahdu mitään ihmeempää kaikilla on tylsä elämä ja ns. 'täydellinen'. Anteeksi nyt vaan jos jotkut eivät tahdo asua Suomessa elämänsä loppuun asti. Te jotka dissaatte haluatte tylsän elämän (tai teillä on sellainen) ja olette kateellisia vaihto-oppilaille, jotka ovat parempia jossain kuin te. Teillä on luultavasti huono todistus ja istutte tylsistyneenä kaupankassalla pitkään. Joten voisitte vähän rajoittaa....

    • finland man

      SUOMI KUUULUUUU SUOMALAISILLE! MUILLA EI OLE OIKEUTTA OLLA TÄÄLLÄ! VAIN SUOMI ON HYVÄ MAAA KAIKKI VAIHTO OPPILAS PASKAT POIS NYT ARMEIJJAAAN 10 VUODEKSI NIIN JÄRKI KASVAAA!!! TERVEISIN TODELLINEN SUOMLAINEN MIES!

    • kiinnostunut11

      Opiskellaanko jenkeissä vaihto-oppilasvuodella suomen kursseja? Saako siis kurssimerkintöjä?

      • Lukion ope

        Tarkoituksena ei ole opiskella suomen lukiokursseja. Hyvällä säkällä voit saada joitain soveltavia kursseja esim. englannista korvattua, mutta periaatteena on, että suoritat koko "menetetyn" vuoden uudestaan Suomessa, kirjoitat siis ylioppilaaksi vuoden sen jälkeen kuin muut samaan aikaan aloittaneet. Mutta mitäs se haittaa? Saathan yllin kyllin elämänkokemusta sekä varmasti hyötyä tulevia opintojasikin varten, vaikka kurssimerkintöjä ei tulisikaan siltä vuodelta.

        Tiedän yhden tapauksen, että vaihtoon lähtenyt lukiolainen suoritti netissä verkkokurssilla ranskan opintoja suomalaiseen lukioon, koska muuten hän ei olisi pystynyt lainkaan jatkamaan ranskan opiskelua takaisin tultuaan. Mutta tämä on kyllä aika harvinaista.


    • kannattaako?

      FINLAND MAN: oikeesti?? ootko tosissas? Olen itsekin sitä mieltä, että suomi on oikeen hyvä maa ja asun täällä mielelläni, mutta välillä sitä haluaa vähän vaihtelua. Ulkomaalaisissa on moonia hyviä ominaisuuksia mitä suomalaisissa ei ole. Itse haaveilen vaihtariin lähteä oppiakseni tietenkin kieltä ja noita hyviä tapoja ja ominaisuuksia jotka joskus puuttuvat (anteeksi nyt yleistys) suomalaisilta. NOOO, mielipide se kai on tuokin........

      Tähän on varmaankin vastattu jo monta kertaa, mutta en viitsinyt koko viesti pätkää lukea :D Niin, olen tässä tosiaan punnitsenut lähteäkö vai ei lähteä vaihtoon. Nimittäin oma elämä täällä suomessa tuntuu tällä hetkellä puuduttavalta ja kurjalta, olisi ihana tehdä jotain uutta, ottaa riskejä, tavata uusia ihmisiä ja tehdä uusia asioita.
      Toisaalta lähtö pelottaa aika kovasti. Minulla on taipumusta koti-ikävään ja pelkään, että jos lähden ahdistun ja koko vuosi olisi yhtä tuskaa. Entä jos isäntäperheeni onkin tiukka perhe, kirkkoon mennään joka sunnuntai, pitää olla kympin oppilas yms. Entä jos en vaan selviä?
      UHH pliis, kertokaa kannattaako lähteä? Turha kysymys tuokin, jotkus sanovat, että oli paras vuosi elämästä ja joillakuilla oli kauheaa. Eihän sitä tiedä kuin kokeilemalla, mutta uskaltaisiko sitä kokeilla?

      • vaihtari_hd

        Kannattaa se lähteä :) Kyllä uskon että sinullekkin hyvä host-perhe jostain löytyy! Tsemppaan sua oikeaan kulttuuri -ja kielielämykseen!


    • anonyymiyyttömyyteen

      Mielummin lähde vaihtariksi, ja jälkeenpäin kadu, kun se, että et lähde ja kadut melko varmasti. Vaihtarius on yks näistä "once in a life time chance":ista; sen jälkeen, kun olet lukiosta (tai yliopistosta) häippässy, niin et voi kokea enää jonkun maan nuoren elämää itsekin nuorena.
      Ja ainahan sieltä voi sitä paitsi poiskin tulla. Ja tosiasiahan on, että "pelot eivät parane muuten kuin kohtaamalla ne". Eli vois toisinsanoen tehdä sulle ihan hyvääkin sun koti-ikävies ym. kannalta, jos olisit "pakosti" vuoden poissa. :D
      Perheistä vielä, niin ainahan jos sukset menee perheen kanssa ristiin tai kemiat ei muuten vaan kohtaa, niin voi vaihtaa perhettä. Ja kirkkoa on turha pelätä, se on ulkomailla niin kovin erilainen organisaatio kuin Suomessa on totuttu, verrattavissa monissa maissa lähinnä Suomen nuokkuihin tms. Ja moni vaihtariorganisaatio kysyy oppilaan halukkuudesta osallistua kohdemaansa kirkkotoimintaan.
      Joten jos vähääkään kiinnostusta vaihtariutta kohtaan löytyy, niin suosittelisin koittamaan siipiäsi; voihan olla että lennät aina kuuhun saakka ;D

      • vaihtariks jenkkeihi

        Kannattaako lähtee vaihto oppilaaks peruskoulun jälkee vai myöhemmin? millon se kannattais alkaa hakee sitä isäntä perhettä? Mihin paikkaan jenkeissä kannattais lähtee? Ja paljon se maksaa noin? Oon menos syksyl kasille. ;-)


      • Rahastusta!!

        "Ja ainahan sieltä voi poiskin tulla"..... Todellakin!! Vaihtari, joka heittää pyyhkeen kehään ja lähtee omasta tahdostaan kotiin, taitaa olla joka järjestön toive. Näin järjestö pitää rahat ja hostperhe vapautuu seuraavalle rahastettavalle, tai sitten järjestö välttyy uuden perheen etsimiseltä, jos on ongelmia.
        Perhettä ei tosiaankaan niin vaan vaihdeta, niistä on huutava pula!
        Tapauksessa, jossa "kemiat ei kohtaa tai sukset menee ristiin", vaihtari saa melko varmasti kuulla olevansa sopeutumaton ja on pian kotimatkalla!


    • C:

      Kiitoksia,olen tässä miettinyt, ja voisihan sitä lähteä. Enhän minä missään vaiheessa kuitenkaan täysin huoletta ole lähdössä, ja mitä aikaisemmin haen sitä varmemmin saan paikan. Ja lähtöön on muutenkin noin 2 vuotta, siinä ehtii helposti vielä kasvaa ja rohkaistua.
      Onko kenelläkään kokemuksia Exploriuksesta? Ajattelin sillä hakea Isoon-Britanniaan.

      Niin ja joku ex-vaihtari, kuinka vaikeaa opiskelu siellä on? kun esim. matikka ja kemia on suomen kielelläkin jo kohtuullisen haastavaa, niin entäs sitten englanniksi :/

    • ??

      Hei tuosta, exploriuksesta kysyisin, että kun maksan kokonais hinnan joka on jotain 8450 e , niin sisältyykö siihen toi lukukausimaksu ja mitä muuta siihen sisältyy?

    • :(:(:(:(:(:

      Haluaisin kyl vaihto-oppilaaks Usa:han ja haluun sitä palavasti.
      Mun kielitaito on parempi kuin useimmilla eli ei siis pulmia kieli taidon kanssa
      rahaa löytyy eli sekään ei oo ongelma.
      on vaa yks problem: vanhemmat...!!!!!!!!!
      ku ne ei ymmärrä sanon niille et haluaisin vaihto-oppilaaks ja sit ne alkaa inistä et eihän me meijän omaa kullannuppuu lähetetä täysin tuntemattomien seuraan!
      ÄRSYTTÄÄ HELVETIN PALJON!
      Oisko mitään keinoo miten voisin suostutella ja tarvisin todella tehokkaan keinon koska nää huligaanit ei vaa taho mun menevän, mut loppujen lopuks kyse ei oo niistä vaa musta: siis minä vietän aikaani siellä ja mää opiskelen siellä.
      joten tehokkaita keinoja vanhempien suostuttelemiseen!!!!!!!!!!!!???????????

      • vaihtari_hd

        Sano vanhemmillesi, että se kehittää paljon kielten puhumista, saat kulttuurielämyksen, ikuisia ystäviä ja paljon kerrottavaa kotipuoleen :) Tämä mahdollisuus on vain kerran elämässä :) Tsemppaan sua!


    • jenkit here I come

      Kannattaako mun lähtee heti peruskoulun jälkee vaihtoo jenkkeihin vai vast joskus lukion tokal tai kolmannel? paljonks se maksaa? minkä laisia ne isäntäperheet on ollu? oon miettiny näit jo pari vuotta ja ajattelin nyt vähän ysellä meen nyt kasille ja mietiskelin myös et kuinka ajoissa sitä isäntäperhettä kannattaa rueta hakee ja muutenki ilmottautuu sinne ja onko ef hyvä

      • Suomiaina

        PYSYSUOMESSA VAIN ME OLEMME PARHAITA YHDYSVALLAT MITÄTÖN PASKA,,,,!!!


    • -

      ef paska

    • hintojaa

      minkä verran tuon EF:än kautta maksaisi jos lähtisi lukuvuodeksi USA:han? kun en ainakaan itse löytänyt/nähnyt missään mitään hintoja:D tai missä ne hinnat näkyvät?

    • brasilia vai usa

      Olen harkinnut lähteväni exploriuksen kautta usahan. Olen kuullut järjestöstä aika paljon huonoa, mutta haluan usahan. Toisen vaihto ehtona on brasilia ja se luultavasti yfun kautta mutta en osaa päättää kumman kauttaa menen. Hieman on tuo explorius alkanut pelottaa...kertokaa mielipiteitänne?

    • yfulainen

      YFU parempi. Suosittelen.

    • USA

      paljon toi viisumi ja vakuutus maksaa kun oisin lähössä jenkkeihin yheks lukuvuodeks vaihtoon peruskoulun jälkeen meen nyt kasille please kertokaa joku!!!!

    • .

      muistaakseni olen lueskellut, että toi vakuutus on jtn 700-800 e kieppeillä ja viisumi noin 200 e :)

    • TN

      Olen menossa 9-luokalle ja päätin jo aikaa sitten haluavani lähteä vaihtoon Yhdysvaltoihin. Keskiarvoni on jotain kasin pintaan tällä hetkellä... Hinku vaihtoon on valtava, luulen että olen melko valmistautunut vuoteen sillä lähipiirissäni moni on ollut/on lähdössä vaihtoon ja olen saanut kuulla monenlaisia kokemuksia, luulen että osaan varautua pahimpaan ja tiedän selviäväni hankalistakin tilanteista silkalla sisulla ja positiivisuudella. Tulen varmasti kokemaan koti-ikävää ja sopeutuminen tulee olemaan hankalaa, mutta vuosi ei ole loppujen lopuksi pitkä aika ja uskon että onnistuisin työntämään koti-ikävän taka-alalle melko mallikkaasti.

      Pari kysymystä minulla kuitenkin olisi.

      1. Ajattelin hakea ensisijaisesti Rotaryn kautta, mutta sinne tuntuu olevan hankalampi päästä. Olen käynyt nuorisopsykologilla aikaisemmin, joka oli mielestäni tarpeetonta, se tilanne on jo täysin ohi ja se kesti vain vähän aikaa. Pitäisikö minun mainita siitä vai poistaako se mahdollisuuksiani liikaa?

      2. Minulla on oikeastaan vain yksi asia jota todella tarvitsisin myös kohdemaassani; piano. Pitäisikö minun mainita siitä jossain kohtaa ja kuinka todennäköisesti pääsen edes sillointällöin soittamaan Yhdysvalloissa, onko siellä monessa kodissa pianoja tai onko kouluilla minkäänlaista mahdollisuutta soittaa muuten kuin bänditoiminnassa? Isäntäperheessäni ei ole pakko olla pianoa, mutta olisi hyvin tärkeää että edes jossain lähipiirissä olisi. Periaatteessa minun pitäisi soittaa pianoa päivittäin, mutta pystyisin joustamaan siinä hyvin paljon, mutta mielummin en olisi koko vuotta soittamatta.

      3. Jos en pääse Rotaryn kautta, niin mikä olisi minulle seuraava parhaiten sopiva järjestö?

      4. Onko sillä mitään merkitystä että lähteekö ensimmäisen vai toisen lukion vuoden jälkeen vaihtoon? Lähtisin mielummin toisen, mutta kaikki lähipiirissäni on lähtenyt ensimmäisen vuoden jälkeen. Onko se suositumpaa, jos niin miksi?

      5. Milloin minun pitäisi tarkkaan ottaen hakea, jos lähtisin 2014 tai 2015 syksynä?

      Vastatkaa pian, kiitos. (:

      • Lukion ope

        Tunnut pohtineen varsin pitkälle näitä vaihtarijuttuja, mikä on hyvä asia.

        Minun kommenttini olisivat:

        1) En mainitsisi nuorisopsykologilla käyntejä, jos tilanne on jo kokonaan ohi.
        Mennyt on mennyttä.

        2) En tiedä kuinka monissa kodeissa USAssa on pianoja, mutta sinun pitää ehdottomasti mainita musiikkiharrastuksesi ja toivomuksesi pianon soitosta. Kokemukseni mukaan monet järjestöt ottavat hyvin huomioon harrastustoiveet. Jos et kerro niistä, miten he voisivat tietää? Yhteinen harrastus / kiinnostuksen kohde isäntäperheen kanssa on myös hyvin yhdistävä tekijä ja tekee vaihtovuodesta entistä mukavamman

        3) USAn kyseessä ollen suosittelisin YFU:ta. Vankka kokemus sieltä.
        Rotarit on hyvä järjestö mutta heillä paikkoja on vähemmän etkä voi hakea vain ehdottomasti yhteen tiettyyn maahan.

        4) Vaihtoon kannattaa lähteä ykkösen jälkeen, koska ylioppilaskirjoitukset melkein pakosti alkavat jo kolmannen syksyllä. Jos olet mennyt vaihtoon vasta kakkosen jälkeen, joudut melkein kylmiltään kirjoituksiin. Vaihtovuoden aikana unohtuu paljon asioita, myös suomen kielesi voi olla kankeaa, joten suoraan kirjoituksiin meno voi olla uhkarohkeaa. Kun lähdet vaihtoon ykkösen jälkeen, sinulla on sitten koko kakkosvuosi aikaa ensinnäkin palautella mieleen asioita, kuten esim. ruotsi, sekä oppia uutta kirjoituksia varten. Nykyinen systeemi melkein pakottaa aloittamaan reaalien kirjoittamisen kolmannen syksyllä, joten jos edes aiot sellaiselle alalle jatko-opintoihin, joissa tarvitaan reaaleja, niin mene vaihtoon ykkösen jälkeen.

        5) Viimeistään keväällä 2013. Vähintään 1½ kannattaa varata hakuprosessiin.


      • TN
        Lukion ope kirjoitti:

        Tunnut pohtineen varsin pitkälle näitä vaihtarijuttuja, mikä on hyvä asia.

        Minun kommenttini olisivat:

        1) En mainitsisi nuorisopsykologilla käyntejä, jos tilanne on jo kokonaan ohi.
        Mennyt on mennyttä.

        2) En tiedä kuinka monissa kodeissa USAssa on pianoja, mutta sinun pitää ehdottomasti mainita musiikkiharrastuksesi ja toivomuksesi pianon soitosta. Kokemukseni mukaan monet järjestöt ottavat hyvin huomioon harrastustoiveet. Jos et kerro niistä, miten he voisivat tietää? Yhteinen harrastus / kiinnostuksen kohde isäntäperheen kanssa on myös hyvin yhdistävä tekijä ja tekee vaihtovuodesta entistä mukavamman

        3) USAn kyseessä ollen suosittelisin YFU:ta. Vankka kokemus sieltä.
        Rotarit on hyvä järjestö mutta heillä paikkoja on vähemmän etkä voi hakea vain ehdottomasti yhteen tiettyyn maahan.

        4) Vaihtoon kannattaa lähteä ykkösen jälkeen, koska ylioppilaskirjoitukset melkein pakosti alkavat jo kolmannen syksyllä. Jos olet mennyt vaihtoon vasta kakkosen jälkeen, joudut melkein kylmiltään kirjoituksiin. Vaihtovuoden aikana unohtuu paljon asioita, myös suomen kielesi voi olla kankeaa, joten suoraan kirjoituksiin meno voi olla uhkarohkeaa. Kun lähdet vaihtoon ykkösen jälkeen, sinulla on sitten koko kakkosvuosi aikaa ensinnäkin palautella mieleen asioita, kuten esim. ruotsi, sekä oppia uutta kirjoituksia varten. Nykyinen systeemi melkein pakottaa aloittamaan reaalien kirjoittamisen kolmannen syksyllä, joten jos edes aiot sellaiselle alalle jatko-opintoihin, joissa tarvitaan reaaleja, niin mene vaihtoon ykkösen jälkeen.

        5) Viimeistään keväällä 2013. Vähintään 1½ kannattaa varata hakuprosessiin.

        Kiitos !! Sain paljon uutta tärkeää mietittävää. En ajatellut ollenkaan kirjoituksia, onneksi otit ne esille. Minulle vaihto-oppilasvuottakin tärkeämpää on lukiosta valmistuminen hyvillä arvosanoilla.


    • Jenkeis asusteleva

      Pieneksi vinkiksi, jos ei toi perhe-elämä kiinnosta ja silti olisi hinku vaihto-oppilaaksi, on myös muita vaihtoehtoja. Esim jenkeissä monien lukioiden yhteydessä on asuntoloja joissa voi lukiota käyvät asua, mutta luulisin että näihin ei pääse minkään järjestöjen kautta (esim. ef ja mitä näit nyt onkaan). Minulla on ystäviä jotka ovat lukioajan viettäneet näissä asuntoloissa. Joten kannattaa selailla nettiä ja mennä suoraan koulujen sivuille, ja ottaa selvää! Toki lähdöstä ulkomaille tulee huomattavasti hankalampi, kun itse joutuu kaikki viisumi- ja paperityöt tekemään, ilman järjestöa. Normaalistihan järjestön poppoo hoitaa kaikki lähtöön liittyvät hommat. Itse olen lähtenyt jenkkeihin ihan omasta takaa, en siis minkään järjestön kautta, ja tuttavilla asustelen.

    • kiki

      Miten paljon lukio sotkeutuu jos lähtee ykkösen maaliskuussa Japaniin (lähdöt sinnehän vissiin ovat maaliskuussa?) Kun Japani olisi ehdottomana ykkösenä :/

    • va(i)htari

      Tuosta maaliskuusta päättelisin, että olisit lähdössä YFU:n kautta. YFU, monen muun järjestön tavoin, on jokseenkin tiukka ikärajoista ja valitettavasti et voi hakea vaihtoon Japaniin lukion ensimmäisellä ollessasi 16-v. Kuulostaa ehkä oudolta, mutta olet jo liian vanha... :/ Toisin sanoen jos ehdit vielä hakea, niin periaatteessa ainut vaihtoehtosi on lähteä ysin keväällä.
      Toki on muita vaihtarijärjestöjä, jotka myös järjestävät vaihtovuosia Japaniin, mutta YFU:ta suosittelisin henk. kohtaisen kokemuksen perusteella.

    • Rotary!!

      Tutustukaa rotaryyn, koska ainakin itse olen sen kautta lähdössä parin vuoden päästä. Olen nyt siis ysillä ja lukion ekan vuoden jälkeen aion lähteä. :) Ykkös vaihtoehtona Kanada :) Rotary on selvästi halvempi kuin muut ja toimii pelkällä vapaaehtois voimalla. En ole myöskään kuullut mitään huonoa Rotarystä. :)

      Tässä osoite:

      http://www.ryefinland.com

    • dreaming

      Voisko joku kertoa Into järjestöstä? hoitaako asiat hyvin? pitääkö hyvin huolta vuoden aikana? ym. Kiitos.

    • maailmalle?

      Haluisin kovasti lähteä vaihtoon ensi vuodeksi, mutta rahatilanne tökkii. Tietäisikö joku jotain hyvää ja luotettavaa järjestöä joka myöntäisi avustuksia tai stipendejä vaihtoon haluaville? Olen yrittäny penkoo netistä mut suurimmat stipendit mitä oon löytäny ovat muutaman sadan euron luokkaa ja sillä ei pärjättäis. Ja jos jollakin on Etelä-Amerikasta tai Espanjasta vaihtokokemuksia ni vois jakaa, kiitän :)

      • jamppester

        Sellainen firma kun universalplayers järjestää ainakin Usaan meneville stipendejä harrastusten avulla. Vaikka on keskittynyt urheileviin vaihtareihin, niin myös muut harrastukset on aika kattavasti saatavilla. Tässä niitten sivut: http://www.universalplayers.com


    • x-vaihtis

      YFU jakaa myös stipendejä, suuruusluokaltaan parista tonneista koko vaihtovuoden kattaviin.

    • Great Britain

      Vaikka olenkin kuuluut täällä s24:ssa aika paljon paskaa exploriuksesta, ajattelin nyt ottaa sellaisen asenteen että jos vain saan mahdollisuuden päästä Britteihin vaihtoon (vaikka heille maksetaankin) lähden tottakai! Ainakin tähän mennessä Explorius on vastannut viesteihini nopeasti ja ollut ystävällinen. Jos haluatte lähteä esim. USA:han tutustukaa UP-educationiin. MEinasin lähteä heidän kauttaan USA:han mutten lähtenytkään, mutta siis sikakiinnostunuttaja hyvää porukkaa siellä!!! Suomalainen!

    • utelias5

      Kannattaako lähteä vaihtoon USAan jos englanti on 6-7 ja ei osaa puhua englantia hyvin?

      • anon :/

        No siellähän se enkku ainakin paranis, enemmänkin ongelmana on, että pääsetkö tuolla enkun numerolla minkään kohtuu hyvän järjestön kautta lähtemään...


    • utelias5

      No, 9 luokalla se oli vahva 7, mutta sitten alkoi lukio ja se tippui yhden numeron, taisin alottaa vähän rennosti lukion. :D

    • Tytär2012

      YFU taitaa jakaa eniten stipendejä ja myös tosi isoja. Niiden saamisesta saa tietää ENNEN kuin tarvii vahvistaa lähteekö vai ei. Kannattaa kysyä sieltä toimistolta tai katsoa nettisivuilta.

    • Törkeää rahatusta

      VAROKAA STS TODELLINEN HUIJARI JÄRJESTÖ!

    • vaihtoonlähtevä

      Hei ite oon myös suunnittelemassa vaihtoon lähtöä parin vuoden kanssa, lukion ekan jälkeen. Nyt oon siis vielä ysillä. Haluaisin mennä Eurooppaan tai sitten Etelä-Amerikkaan, mutta en oikein oo vielä varma mistään. Oon aattellu järjestöksi Rotarya, tai sitten jos ei pääse mukaan niin AFS:ää. Mitä järjestöä ite suosittelisitte? Mun rahatilanne on aika rajallinen, nii ois kiva saaja tietää onko nuo kaks hyviä, minkälaisia omia kokemuksia teillä on jne. Ainaki oon kuullu paljo hyvää, ja AFS:n kautta meillä on ollu kotona vaihtari.

      Ja sitte ihan sellasia perus juttuja vaihtovuojesta, niin minkälainen isäntäperhe teillä vaihossa olleilla oli ja saitteko paljo kavereita? Vaihoitteko perhettä? Missä maassa olitte ja minkä järjestön kautta? Jos olitte Rotaryn kautta, nii veikö perheen vaihto paljo voimia tai tuottiko se muuta ongelmaa?

      Ja sitte kaikki biletys jne, nii ite en juo oikeestaan ku en liiku sellasissa porukoissa, nii onko täällä ketään, joka ei käyny hirveesti juomassa tai muuten bilettämässä vaihtoaikana? Tai tekikö kukaan tyyliin silleen että meni mukaan juhlimaan muttei juonu paljoa? Ku ite voin rehellisesti sanoa ettei juominen kiinnosta, mutta kaikki juhlat ja sellaset ois kyllä sellasia että lähtisin mukaan, että emmää ihan outsideri haluis olla siellä:)

      Ja vaihtovuosi itessääki kuulostaa tosi huipulta, nii kysyn että jäikö jälkeenpäin kaduttaa vaihtovuosi?

    • keijunen1

      YFU jakaa aika isoja stipendejä ainakin Saksaan ja kauemmaksikin. Jos rahatilanne on huono, niin kannattaa hakea stipendiä. Niistä saa tiedon ennen kuin pitää maksaa mitään maksuja.

    • vaihtoonlähtevä

      No sanotaanko että rahatilanne ei oo ihan mahoton, mutta ei mikään helppokaan. Mutta kiitti tiedosta!:)

    • aasiaann

      Mulla ois kans samanlainen kysymys kun kikillä eli siis jos nyt päädyn lähtemään yfu:n kautta koreaan enkä kiinan niin se lähtö ois jos ens vuoden helmikuussa. Eli miten lukiossa toimii toi hommelli koska mullaha jäis sit ykkösen keväästä puolet käymättä niin onko toi lähtemine edes mahollista? Vai käykö se niin et otan vaa tarpeeks kursseja ykkösen syksylle ja kakkoselle? Arvostasin jos joku viisaampi vastais (:

    • vaihtari2010

      Jos Espanja kiinnostaa vaihtarimaana niin kannattaa tsekata tää: http://expain.fi/
      Ite olin Espanjas vaihdossa ja oli upee vuosi, sain paljon kavereita ja oon muuttamas sinne takasin opiskelee, mut olin yhden toisen järjestön kautta eikä niiden osalta homma aina ihan toiminu niinku piti. Toi expain on siis uus suomessa, mut mun saksalaiset kaverit oli jotkut ton kautta ja niillä suju kaikki jutut aluevalvojien jne kanssa tosi hyvin ja niillä oli tosi kivat perheet kanssa.

      • OnMyWay1

        Hei, oon ite lähdössä ens vuonna kolmeksi kuukaudeksi Espanjaan vaihtoon. Menen tämmösen ystävyyskouluhankkeen kautta niin järjestö ei oo ongelma mut en tiedä espanjalaisesta elämänmenosta paljoakaan. Jos voisit jakaa omia kokemuksias niin olisi suureksi avuksi, kiitos :)


    • Gooner

      Brittilään ja erityisesti Englantiin olisi kova halu!! Näitä EF:n juttuja lueskelin, mutta en oikein vakuuttunut. Siellä siis opiskelevat kaikki vaihto-oppilaat samassa paikassa? Itse kun juuri haluaisin sellaiseen kouluun, jossa olisi tekemisissä ihan englantilaisten kanssa!

      Englannissa olen aina ollut hyvä. Kaikki alkoi siitä kun ihan pikkusena olin englannin kielisessä leikkikoulussa, jossa opeteltiin jo ihan pienestä pitäen enkun perusjuttuja. Tämän jälkeen englanti on ollut koulussa helppoa, ja numero taisi olla ala-asteella aina 10. Sitten yläasteelle hain englantipainotteiselle luokalle, ja pääsinkin! Tässä sitä nyt ollaan 8:ella luokalla ja haaveillaan vaihtariksi pääsystä. :) Vaikka englanti nyt koulussa sujuukin, niin en oikeastaan koskaan ole keskustellut kenenkään kanssa kasvotusten englanniksi, ja toiveena olisi että tulisin sieltä kotiin niin että puhun englantia sujuvasti!

      Että mihin kannattaisi hakea, mikä on paras järjestö? Explorius (jossa nettisivujen mukaan käydään toiveideni mukaan normaalia englantilaista koulua!) vaikuttaisi ainakin paremmalta kuin jotkut STS:ät, mutta Rotarystäkin on kuullut vain hyvää.

      Olen kerran ollut elämässäni Lontoossa, ja rakastuin silloin täysin GB:n kulttuuriin ja sinne on ikävä! Mutta toisaalta haluaisin nähdä millaista elämä on vähän pienemmillä kaupungeilla kuten vaikkapa Norwich tai Birmingham!

      Lukion ekan vuoden ajattelin vielä olla koulussa, mutta sitten haluaisin lähteä! Tähän aikaan kun kirjoittelen (vähäsen venähti juu kun innostuin asiasta (: ) niin saattaa tulla vähän sekavaa tekstiä, mutta kertokaahan ihmeessä kokemuksistanne!!

    • noora8

      Hei, itsekin olen joskus kasiluokalla alkanu miettimään vaihtoon lähtö. Isäni, ja hänen siskonsa ovat myös olleet amerikassa ja serkkuni lähtee nyt ensi lukuvuodeksi. Niimpä olin tuolloin varma että haluan myös amerikkaan. Nyt kuitenkin kun olen lukenut muiden vaihtareiden blogeja, olen harkinnut myös ausseja. Eli minulla tulee kiirus valinnan kanssa. Piidän molemmista maista mutta haluaisin lämpimään. Eli siis jos USA:an menen pitäisi alkaa jo pikkuhiljaa hakemaan, mutta jos Ausseihin lähden niin luultavasti lähtisin joulun jälkeen. Minulle on suositueltu YFU:ta mutta sen kautta ei kai voi lähteä joulunjälkeen koko lukuvuodeksi, joaka on minusta tyhmää. Ainakin exploriuksella oli mahdollisuus lähteä helmikuussa, joka on järkevää ausseissa koulun kannalta. Kouluhan siellä alkaa siis joskus helmikuussa. Tietääkö kukaan muita jörjestöitä joilla lähtö olisi helmikuussa? Ja jos lähtisin 2015 helmikuussa eli olisin siis lukion tokalla, niin milloin voi alkaa hakemaan sille ajalle? entä milloin viimeistään pitää hakea jos haen 2014-2015 lukuvuodeksi? Ja voiko ausseissa valita minkä kaupungin lähistölle haluaisi?

      • Kirvasti

        AFS lähettää vaihtareita Australiaan helmikuussa, sieltä voisit myös kysellä. Käsittääkseni heidän kauttaan ei ainakaan saa valita minkä kaupungin lähelle haluaisi, paikkaa tärkeämpää kun on löytää juuri sulle sopiva perhe.


      • Aussit

        AFS lähettää vaihtareita Australiaan helmikuussa, sieltä voisit myös kysellä. Käsittääkseni heidän kauttaan ei ainakaan saa valita minkä kaupungin lähelle haluaisi, paikkaa tärkeämpää kun on löytää juuri sulle sopiva perhe.


    • Vaihtariks halukas

      Oon miettiny jo pitkää lukion toisella vaihtoon lähtemistä, alotan nyt lukion ekalla IB-linjalla ja vaik kovasti haluisin lähtee, oon miettiny et pitääks Suomessa sitte käydä jotai kursseja läpi et saa sen lukiovuoden suoritettuu? Ja jos oon IB-vuoden tokalla lähössä nii sillon just alkaa se 'kunnolla' opiskelu nii pääsenkö siihe tahtii mukaa ku tuun takas ja ääh.. Onko kellää ollu samantapasia ongelmia? Opon kaa mun pitää joka tapauksessa jutella noista mut jos kellään ois mitään kokemusta tollasista ongelmista nii oisin kiitolline vastauksista! :-)

      • Kannatan vaihtoa

        Voihan sitä tietenkin lähteä vaikka lukion kolmannella ku joka tapauksessa se lukio sitten venähtää siihen neljään vuoteen mutta sanoisin, että kyseessä on elämän ainutlaatuisia mahdollisuuksia joten lmatka kannattaa tehdä jos vain on mahdollisuus. Itse matkan järjestäminen yms. on raskasta ja turhauttavaa mutta palkitsevaa.


    • vaihto-oppilaaksi

      kuinka vanhana kannattaa lähteä vaihto-oppilaaksi?

      • 2015->USA

        No mä suosittelisin lukion ekan jälkeen, koska lukiossa oppii sitä käytännön elämää vähän enemmän eli oppii itsenäisemmäksi, oppii että työt tehdään itse yms.


    • ehwuah

      Kannattaa lahtea lukion ekan tai tokan jalkeen :)

      • Aikuisena

        Vasta yliopistosta!


    • ilovecanada

      Oon menossa kanadaan kolmen vuoden päästä. Oon siellä 9kk. Oon silloin 16 ja puol :). Matka maksaa päälle 10000e eli aika paljon mutta äiti lupasi maksaa :)

      • Miran juttui

        No hei taas Mira! Toivottavasti tää bisnes on saatu lopetettuu siihen mennessä.


      • Sts täkyjä tarjolla3
        Miran juttui kirjoitti:

        No hei taas Mira! Toivottavasti tää bisnes on saatu lopetettuu siihen mennessä.

        Ei taida oikein Miran bisnekset sujua nytkään, kun on kaikenlaista täkyä tarjolla houkuttimina, kun yritetään saada rahastettua uusia uhreja Sts-vaihtareiksi!


    • Äläylläty

      Exploriusta en myöskään suosittele. Yrityksen toiminta törkeän epäammattimaista, palvelusta ei tietoa sen jälkeen kun rahansa ovat saaneet tilille. Arvosana miinuksen puolella karvaiden kokemusten ja epämiellyttävien yllätyksien (ylimäärisiä maksuja ym jälkeen).

    • Anonyymi

      Muistathan, että sun velvollisuus on hankkia kohteesta oppilas myös omaan oppilaitokseesi. Koska se OPISKELIJAVAHTO. Eli siinä VAIHDETAAN osia. Kuka tahansa voi lähtee mihin vaan. Mutta se on jo varsinainen epeli, kuka tänne sen vaihdon onnistuu houkutteleen. Et voi vaan marssia yliopistoon sisääsn kuunteleen ilmaseks luentoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      76
      3466
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      565
      3257
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      2964
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2092
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1885
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      315
      1876
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1865
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      143
      1496
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1291
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      65
      1270
    Aihe