Menneen salaaminen

Ei kukaan

Olin jokin aika sitten sairaalahoidossa ja olen sen jälkeen muuttanut paikkakuntaa. Millaiset jäljet minusta jäi, voinko salata tämän elämänvaiheen vai voiko se vielä nousta jotenkin esiin, esim. työtä hakiessa tai jossain lekurin tarkastuksessa tms?

34

486

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Y+T.

      Kiinnostaisi minuakin tietää,voiko menneisyyden sairaalassa ja Psyk.polilla häivytettyä.

      • legopalikka

        Potilastiedot hävitetään 10 vuotta potilaan kuoleman jälkeen.Näin ainakin sanoi minulle mt-hoitsu.Yritin saada korjauksia omiin potilastietoihin että saisi edes pahimmat valheet pois,ei onnistunut.


      • täsmennyt
        legopalikka kirjoitti:

        Potilastiedot hävitetään 10 vuotta potilaan kuoleman jälkeen.Näin ainakin sanoi minulle mt-hoitsu.Yritin saada korjauksia omiin potilastietoihin että saisi edes pahimmat valheet pois,ei onnistunut.

        Muistaakseni 18 ja 20 päivä syntyneiden potilaspaperit säilytetään ikuusuuden ts näitä ei hävitetä.


      • Y+T.
        täsmennyt kirjoitti:

        Muistaakseni 18 ja 20 päivä syntyneiden potilaspaperit säilytetään ikuusuuden ts näitä ei hävitetä.

        Onkohan tuo totta,että 18. Ja 20. syntyneiden tietoja ei koskaan hävitetään? Mikä siihen on syynä? Ei kuulosta oikein uskottavalta.


      • täsmennyksen täsmeny
        Y+T. kirjoitti:

        Onkohan tuo totta,että 18. Ja 20. syntyneiden tietoja ei koskaan hävitetään? Mikä siihen on syynä? Ei kuulosta oikein uskottavalta.

        Syytä en tuolle tiedä, mutta kai sillä merkitys on..

        Asiahan selviää, kun kyselet potilasasiamieheltä tms


      • legopalikka
        Y+T. kirjoitti:

        Onkohan tuo totta,että 18. Ja 20. syntyneiden tietoja ei koskaan hävitetään? Mikä siihen on syynä? Ei kuulosta oikein uskottavalta.

        Nim. täsmennyt höpisee ihan omiaan.


      • hesarissa
        legopalikka kirjoitti:

        Nim. täsmennyt höpisee ihan omiaan.

        ei muuten höpise. niin se on ja taisi olla vielä joku kolmaskin päivä. niinä päivinä syntyneistä kerätään tietoja ns. "historiaan". luki asiasta lehdessä joskus!


      • Psykiatrinen esh
        Y+T. kirjoitti:

        Onkohan tuo totta,että 18. Ja 20. syntyneiden tietoja ei koskaan hävitetään? Mikä siihen on syynä? Ei kuulosta oikein uskottavalta.

        Laajoissa kohortti-tutkimuksissa on nähty, että juuri noina päivinä syntyneet tekevät enemmän esimerkiksi henkirikoksia ja muita rikoksia kuin muut. Sen vuoksi heidän tietojaan säilytetään pidempään kuin muiden tietoja. Samasta syystä myös esimerkiksi keväällä syntyneiden tietoja pidetään pidempään tallessa. Tämä on ihan fakta, siitä oli ihan juttua esimerkiksi London Timesissa. Se ei siis kuitenkaan tarkoita, että jokainen 18. tai 20. päivä keväällä syntynyt lopulta syyllistyy rikokseen, heillä on vain suurempi todennäköisyys rikokselle. Meillä psyk. esh:lla tuollainen taipumus näkyy lähinnä sillä tavalla, että tietokoneen näytöllä on potilastiedoissa punainen rasti. Emme kuitenkaan tietenkään tee lopullista diagnoosia sen perusteella, vaan ensin täytyy kuunnella myös potilasta.


      • 20+11
        Psykiatrinen esh kirjoitti:

        Laajoissa kohortti-tutkimuksissa on nähty, että juuri noina päivinä syntyneet tekevät enemmän esimerkiksi henkirikoksia ja muita rikoksia kuin muut. Sen vuoksi heidän tietojaan säilytetään pidempään kuin muiden tietoja. Samasta syystä myös esimerkiksi keväällä syntyneiden tietoja pidetään pidempään tallessa. Tämä on ihan fakta, siitä oli ihan juttua esimerkiksi London Timesissa. Se ei siis kuitenkaan tarkoita, että jokainen 18. tai 20. päivä keväällä syntynyt lopulta syyllistyy rikokseen, heillä on vain suurempi todennäköisyys rikokselle. Meillä psyk. esh:lla tuollainen taipumus näkyy lähinnä sillä tavalla, että tietokoneen näytöllä on potilastiedoissa punainen rasti. Emme kuitenkaan tietenkään tee lopullista diagnoosia sen perusteella, vaan ensin täytyy kuunnella myös potilasta.

        Heh. Ihanko oikein ette tee päivämäärään perustuen diagnoosia? Vau! Kuuntelette jopa potilasta. Päivän naurut.


      • 2+13
        Psykiatrinen esh kirjoitti:

        Laajoissa kohortti-tutkimuksissa on nähty, että juuri noina päivinä syntyneet tekevät enemmän esimerkiksi henkirikoksia ja muita rikoksia kuin muut. Sen vuoksi heidän tietojaan säilytetään pidempään kuin muiden tietoja. Samasta syystä myös esimerkiksi keväällä syntyneiden tietoja pidetään pidempään tallessa. Tämä on ihan fakta, siitä oli ihan juttua esimerkiksi London Timesissa. Se ei siis kuitenkaan tarkoita, että jokainen 18. tai 20. päivä keväällä syntynyt lopulta syyllistyy rikokseen, heillä on vain suurempi todennäköisyys rikokselle. Meillä psyk. esh:lla tuollainen taipumus näkyy lähinnä sillä tavalla, että tietokoneen näytöllä on potilastiedoissa punainen rasti. Emme kuitenkaan tietenkään tee lopullista diagnoosia sen perusteella, vaan ensin täytyy kuunnella myös potilasta.

        Ei voi olla todellista. Psykiatrian alalla toimivat on poikkeuksetta todella sekasta porukkaa. Vierailijoiden on mahdotonta tietää kuka on asiakas ja kuka työntekijä.


    • minkäs teet

      Minulla ihan samansuuntainen menneisyys ja "ongelmat". Entisen kotikuntani sairauskertomus on varmasti jäätävää luettavaa ja vapaaehtoinen psy.sairaala jakso.

      Muutin paikkakuntaaa ja aloitin ns puhtaalta pöydältä. Ei mene päivääkään, kun mietin ja pelkään miten menneisyyteni vielä eräänä päivä paljastuu ja uusi elämäni sortuu kuin hiekkalinna.

      No, nythän ollaan siirtymässä kansalliseen potilastietojärjestelmään. Tätä markkinoidaan hyvänä järjestelemänä miten omat sairaustiedot liikkuu vaivattomasti sairaanhoitopiiristä ja hoitopaikasta toiseen. Jopa priivattipuolen tiedot tulevat näkymään kaikille terveydenhuoltoalan hoitopaikoilla.

      Jatkossa jopa vanhat potilastietosi vuosien takaa siirretään tuohon systeemiin.

      Mielestäni ei niin hyvä systeemi, itseasiassa tuo tuntuu aivan kauhealle. Olenkin itse estänyt Kanta.fi sivujen kautta omien tietojen näkyvyyden.

      Ollaan tilanteessa, jossa en voi koskaan enää hakea sairaasta, terveyskeskuksista tai yksityisasemilta hakea sairauksiini apua, tulevan menehtymään varmasti jokun tulehdustautiin tai muuten vaan ihan simppelliin juttuun. Olen joutunut valitsemaan normaalin elämän vs mielisairaanelämän sillä hinnalla, etten voi sairastua somaattisesti.

      Mielisairaan leiman kun saa nykypäivänä aivan mitättömin oirein, ja kauhean tästä tekee se, että lainlaatijakin vaatii mielensairauksiin syömään lääkkeitä. Lääkkeitä jotka ajavat käyttäjänsä ajatusmaailman niin omituisiin ja sairaisiin oloihin ettei tosikaan. Haluan vain olla ja elää töitä tehden.

      Diagnoosit kun tuntuvat olevan lähinnä hatusta heitettyjä, vailla mitään todellisuuspohjaa. Radiosta juuri kuulin miten mm masennus seikoitetaan suruun. Masennusdg:n vuoksi voi jäädä ja jääkin usein vakuutukset saamatta.

      Yhteiskunta on tilanteessa jossa psykiatria on saanut aivan kummallisen vallan kaikesta. Tätä järjestelmää pyöritetään jokin höpöhöpö olettamuksien pohjalta. En varmasti ole ainoa jonka elämän psykiatria on tuhonnut ja sen vaikutukset ovat enenmmän kuin hirveät.

      Eihän tässä auta muu kuin ottaa päivä kerrallaan ja toivoa ettei sairastu seuraavaan 20 vuoteen. Jos minulla olisi kaikki tämä tieto psykiatrian kiemuroista ja pakkolääkityksistä, en olisi ikinä hakenut apua työpaikkakiusaamisen aiheuttamaan järkytykseen.

      • Y+T.

        Tuntuu todella kauhealta. Neuroleptit pilasivat elämäni. En halua enää syödä niitä,koska niistä oli enemmän haittaa kuin hyötyä. Voin koko ajan vain huonosti,ja olin täysin toimintakyvytön. Pelottaa,kun vanhenee,ja jos joutuu johonkin laitokseen,että siellä aletaan uudelleen syöttää neuroleptejä, koska potilastiedoissa lukee,että minulle on määrätty niitä. Onko maastamuutto EU:n ulkopuolelle ainoa vaihtoehto,että pääsee tällaista tilannetta pakoon?


      • Y+T.
        Y+T. kirjoitti:

        Tuntuu todella kauhealta. Neuroleptit pilasivat elämäni. En halua enää syödä niitä,koska niistä oli enemmän haittaa kuin hyötyä. Voin koko ajan vain huonosti,ja olin täysin toimintakyvytön. Pelottaa,kun vanhenee,ja jos joutuu johonkin laitokseen,että siellä aletaan uudelleen syöttää neuroleptejä, koska potilastiedoissa lukee,että minulle on määrätty niitä. Onko maastamuutto EU:n ulkopuolelle ainoa vaihtoehto,että pääsee tällaista tilannetta pakoon?

        Koen myöskin voittaneeni mielenterveysongelmani,ja voin hyvin,enkä "estolääkityksenä" suostu enää syömään neuroleptejä.


      • 3+19
        Y+T. kirjoitti:

        Tuntuu todella kauhealta. Neuroleptit pilasivat elämäni. En halua enää syödä niitä,koska niistä oli enemmän haittaa kuin hyötyä. Voin koko ajan vain huonosti,ja olin täysin toimintakyvytön. Pelottaa,kun vanhenee,ja jos joutuu johonkin laitokseen,että siellä aletaan uudelleen syöttää neuroleptejä, koska potilastiedoissa lukee,että minulle on määrätty niitä. Onko maastamuutto EU:n ulkopuolelle ainoa vaihtoehto,että pääsee tällaista tilannetta pakoon?

        Y t voin sanoa näin geriatrisella puolella työskennelleenä, että tuskin tulet pärjäämään ilman neuroleptiä. Sitä kun tungetaan melkein kaikille niin kuin myös muitakin psyykelääkkeitä. Ei ole yksinkertaisesti resursseja valvoa jokaista mammaa ja pappaa jotka elää omassa maailmassaan. Vaikka itse on tullut jokaista vanhusta kohdeltua kuin kukkaa kämmenellä niin itse toivon vaikka kuolevani ennen kuin joudun vanhainkotiin.


      • Y+T.
        3+19 kirjoitti:

        Y t voin sanoa näin geriatrisella puolella työskennelleenä, että tuskin tulet pärjäämään ilman neuroleptiä. Sitä kun tungetaan melkein kaikille niin kuin myös muitakin psyykelääkkeitä. Ei ole yksinkertaisesti resursseja valvoa jokaista mammaa ja pappaa jotka elää omassa maailmassaan. Vaikka itse on tullut jokaista vanhusta kohdeltua kuin kukkaa kämmenellä niin itse toivon vaikka kuolevani ennen kuin joudun vanhainkotiin.

        No ihan varmasti tulen pärjäämään ilman neuroleptit. Minulla on kokemusta ilman niitä ja niiden kanssa. Vointi on ihan huomattavasti parempi ilman neuroleptit. Ja toimintakyky ja itsestä huolehtiminen palasi,kun lopetin ne vähitellen. Halutaanko sinne laitoksiin toimintakyvyttömäksi ihmisiä,joita täytyy auttaa joka käänteessä? En minäkään laitokseen halua,ja toivottavasti minua ei sinne koskaan väkisin viedä. Ja jos kotihoitoa joskus yritetään järjestää,niin kieltäydyn siitäkin. En anna kenenkään hoitajan annosteli minulle neuroleptejä. Kuolen ennemmin yksin asuntoon. Haluan loppumetreillä elämässäni inhimilliseksi ilman painajaismaisia neuroleptejä.


      • Y+T.
        Y+T. kirjoitti:

        No ihan varmasti tulen pärjäämään ilman neuroleptit. Minulla on kokemusta ilman niitä ja niiden kanssa. Vointi on ihan huomattavasti parempi ilman neuroleptit. Ja toimintakyky ja itsestä huolehtiminen palasi,kun lopetin ne vähitellen. Halutaanko sinne laitoksiin toimintakyvyttömäksi ihmisiä,joita täytyy auttaa joka käänteessä? En minäkään laitokseen halua,ja toivottavasti minua ei sinne koskaan väkisin viedä. Ja jos kotihoitoa joskus yritetään järjestää,niin kieltäydyn siitäkin. En anna kenenkään hoitajan annosteli minulle neuroleptejä. Kuolen ennemmin yksin asuntoon. Haluan loppumetreillä elämässäni inhimilliseksi ilman painajaismaisia neuroleptejä.

        (Kirjoittaminen on vähän vaikeaa. Laitteessa on ennakoiva tekstinsyöttö,joka ei onnistu aina.)


      • 34+65
        3+19 kirjoitti:

        Y t voin sanoa näin geriatrisella puolella työskennelleenä, että tuskin tulet pärjäämään ilman neuroleptiä. Sitä kun tungetaan melkein kaikille niin kuin myös muitakin psyykelääkkeitä. Ei ole yksinkertaisesti resursseja valvoa jokaista mammaa ja pappaa jotka elää omassa maailmassaan. Vaikka itse on tullut jokaista vanhusta kohdeltua kuin kukkaa kämmenellä niin itse toivon vaikka kuolevani ennen kuin joudun vanhainkotiin.

        On suorastaan hävytöntä,että avuttomille vanhuksille syötetään neuroleptejä.


      • hoitokodista
        34+65 kirjoitti:

        On suorastaan hävytöntä,että avuttomille vanhuksille syötetään neuroleptejä.

        On ihan välttämätöntä syöttää neuroleptejä, muuten mummot vaativat vessakäyntejä ja ulisevat virallisten sovittujen vessapäivien välillä.


      • 34+65
        hoitokodista kirjoitti:

        On ihan välttämätöntä syöttää neuroleptejä, muuten mummot vaativat vessakäyntejä ja ulisevat virallisten sovittujen vessapäivien välillä.

        Se on törkeää. Neuroleptien syöttäminen vanhuksille tai kenellekään muullekaan on pahoinpitelyä. Se lamaa suurimman osan aivoista.


      • 537-60-732-71
        hoitokodista kirjoitti:

        On ihan välttämätöntä syöttää neuroleptejä, muuten mummot vaativat vessakäyntejä ja ulisevat virallisten sovittujen vessapäivien välillä.

        Hyvää laatusarkasmia. Kauheata asiasta tekee se, että kertomasi on ihan tilanteen todellinen laita. Neurolepteja käytetään käytöksen kontrolloitiin, mikä puetaan puheessa todellisuuden piilottamiseksi "lääkitsemiseksi" tai "hoidoksi".


      • 19(1
        537-60-732-71 kirjoitti:

        Hyvää laatusarkasmia. Kauheata asiasta tekee se, että kertomasi on ihan tilanteen todellinen laita. Neurolepteja käytetään käytöksen kontrolloitiin, mikä puetaan puheessa todellisuuden piilottamiseksi "lääkitsemiseksi" tai "hoidoksi".

        Neurolepteilla yritetään rauhoittaa asukkaat. Ei ole kovin kivaa jos joku maalailee jatkuvasti seiniä paskalla ja toinen käy pissaamassa muiden huoneisiin. Sitten on vielä nämä seksuaaliset ahdistelijat. Olisiko jostain mukavaa että joku käy kähmimässä vaikkapa halvaantunutta mummoanne?aikamoinen sekopäälauma nämä vanhukset on jos työikäisiin vertaa.


      • vanhus pian itsekin
        19(1 kirjoitti:

        Neurolepteilla yritetään rauhoittaa asukkaat. Ei ole kovin kivaa jos joku maalailee jatkuvasti seiniä paskalla ja toinen käy pissaamassa muiden huoneisiin. Sitten on vielä nämä seksuaaliset ahdistelijat. Olisiko jostain mukavaa että joku käy kähmimässä vaikkapa halvaantunutta mummoanne?aikamoinen sekopäälauma nämä vanhukset on jos työikäisiin vertaa.

        Onko tarkoitus siis oikeasti halvaannuttaa nämä muistamattomat, etteivät he kykenisi sotkemaan vaippojensa ulosteita seinille. Neuroleptit eivät kenenkään mieltä kirkasta. Vääriin komeroihin kuseminen ja seinien sotkeminen on seurausta neuroleptien käytöstä ja siitä, että ei ole päässyt hoitamaan tarpeitaan sinne missä ne pitää hoitaa.


      • Fgjvkkkm
        vanhus pian itsekin kirjoitti:

        Onko tarkoitus siis oikeasti halvaannuttaa nämä muistamattomat, etteivät he kykenisi sotkemaan vaippojensa ulosteita seinille. Neuroleptit eivät kenenkään mieltä kirkasta. Vääriin komeroihin kuseminen ja seinien sotkeminen on seurausta neuroleptien käytöstä ja siitä, että ei ole päässyt hoitamaan tarpeitaan sinne missä ne pitää hoitaa.

        Sillä tarkoitetaan ihan hyvää. Ei nämä ihmiset tiedä missä he ovat, ketä he ovat, minkä ikäisiä he ovat. Kun aikansa heitä seuraa niin huomaa kanallakin olevan enemmän sielunelämää kuin näillä. Koska ne on täysin järjettömiä otuksia ne pitää lääkitä rauhalliseksi. Sukulaistenkin on kivampi vierailla kun mummo tai pappa ei kiroile ja huorittele. Huomattu on. Törkeimpiä vanhuksia viedään piiloon kun päiväkotilaiset vierailee ja sama kun jollekin tulee vierailijoita. Fasaadia pidetään yllä että omaiset säilyttäisi illuusion herttaisesta mummostaan ja vaaristaan. Näin on oikeassa elämässä. Valitan vanheneminen on rumaa ja nöyryyttävää. Se on totuus.


      • 901.
        Fgjvkkkm kirjoitti:

        Sillä tarkoitetaan ihan hyvää. Ei nämä ihmiset tiedä missä he ovat, ketä he ovat, minkä ikäisiä he ovat. Kun aikansa heitä seuraa niin huomaa kanallakin olevan enemmän sielunelämää kuin näillä. Koska ne on täysin järjettömiä otuksia ne pitää lääkitä rauhalliseksi. Sukulaistenkin on kivampi vierailla kun mummo tai pappa ei kiroile ja huorittele. Huomattu on. Törkeimpiä vanhuksia viedään piiloon kun päiväkotilaiset vierailee ja sama kun jollekin tulee vierailijoita. Fasaadia pidetään yllä että omaiset säilyttäisi illuusion herttaisesta mummostaan ja vaaristaan. Näin on oikeassa elämässä. Valitan vanheneminen on rumaa ja nöyryyttävää. Se on totuus.

        Olen jo melko iäkäs,ja olen joutunut syömään neuroleptejä monta vuotta. Ja voin sanoa,että se on ollut yhtä helvettiä. Kärsin joka minuutista. Oletko itse kokeillut syödä neuroleptejä edes ihan lyhyen aikaa? Tämä on verrattavissa pahimpiin kidutuksiin.


      • Fg...
        901. kirjoitti:

        Olen jo melko iäkäs,ja olen joutunut syömään neuroleptejä monta vuotta. Ja voin sanoa,että se on ollut yhtä helvettiä. Kärsin joka minuutista. Oletko itse kokeillut syödä neuroleptejä edes ihan lyhyen aikaa? Tämä on verrattavissa pahimpiin kidutuksiin.

        Minä olen taas aika nuori. Alle 40v. Neuroleptejä olen syönyt 3 vuotta. Hieman heikentyneet kognitiiviset kyvyt ja muisti. Muuten en huomaa mitään muutosta elämässäni. Parempaa elämä nyt on kuin ennen leptejä.


      • 537-60-732-71
        Fgjvkkkm kirjoitti:

        Sillä tarkoitetaan ihan hyvää. Ei nämä ihmiset tiedä missä he ovat, ketä he ovat, minkä ikäisiä he ovat. Kun aikansa heitä seuraa niin huomaa kanallakin olevan enemmän sielunelämää kuin näillä. Koska ne on täysin järjettömiä otuksia ne pitää lääkitä rauhalliseksi. Sukulaistenkin on kivampi vierailla kun mummo tai pappa ei kiroile ja huorittele. Huomattu on. Törkeimpiä vanhuksia viedään piiloon kun päiväkotilaiset vierailee ja sama kun jollekin tulee vierailijoita. Fasaadia pidetään yllä että omaiset säilyttäisi illuusion herttaisesta mummostaan ja vaaristaan. Näin on oikeassa elämässä. Valitan vanheneminen on rumaa ja nöyryyttävää. Se on totuus.

        Kuulostaa siltä, että käsittelette vanhuksia kuin eläimiä eläintarhassa. Ihmisten on sitten mukavampi vierailla heitä katsomassa, kun ovat rauhoitettuja. 1800-luvulla psykiatrit ottivat maksun asiakkailta, jos halusi nähdä mielisairaalan potilaita. Peritteko pääsymaksua?


    • 0+0

      Jos ihmistä kohdellaan huonosti,hän alkaa käyttäytyä huonosti!

    • Ellenoora eläin

      Ei ole muodikasta hoitaa omia vanhuksiaan, nykyään on muodikkaampaa
      hankkia pikku söpö puudeli/t ja hoitaa ja tapa kasvattaa sitä, sekä käydä
      sitten sen kanssa agilitytapahtumissa, ihastelemassa toisten samanhenkisten
      kotieläimiä. Kuka hitto sitä nyt vanhuksia alkaa hoitaan, nehän piereksii ja
      haiseekin pahalle. Ovat tosiaan sitten vielä känkkäränkkäsiäkin.
      Pois pois äkkiä silmisyä semmoiset. Sitten kun ne on poissa silmistä, ne on
      poissa mielestä, voi taas rauhassa keskittyä siihen söpöön omaan pikku
      puudeliin, rauf.

    • Aaappp

      Olisiko mahdollista keskustella alkuperäisestä aiheesta, eikä neurolepteistä. mummoista ja puudeleista.

    • Laapis

      itsellänikin on aikamoinen menneisyys ja ennen häpesin sitä ja pelkäsin paljastumista mutta nykyisin se on minulle ihan sama. Jos ympäristö elää kivikaudella ja minä nykyaikaa niin asialle ei voi mitään. Tälläkin hetkellä menneisyyttäni riepotellaan työpaikallani mutta en välitä, onpahan työkavereilla puheenaiheita ja saavat tuntea itsensä paremmiksi ihmisiksi. Odottelen vaan mielenkiinnolla että sanotaanko minut irti menneisyyteni vuoksi.

    • dfsfdf

      Potilaalla on oikeus tehdä potilastietojen luovutuskielto. Kiellon voi laittaa kaikkiin niihin paikkoihin joissa tietää tai arvelee psy-tietoja olevan. Ilmoituksen luovutuskiellosta voi tehdä vapaamuotoisena tai tulostaa esim sairaanhoitopiirien sivuilta. Ilmoitus pitää muistaa allekirjoittaa.

      Yksityisillä terveysasemilla esim Terveystalolla on mahdollisuus rajata luovutuskielto koskemaan yhtä vastaanottokertaa tai vaikkapa tietyn lääkärin luona tehtyjä käyntejä. Tällöin muut saman yksityisen lääkäriaseman lääkärit eivät näe esim yksityisen psykiatrin kirjaamia tietoja, sivu 3:

      http://www.terveystalo.com/Documents/Yhtiö/Rekisteriseloste_2013.pdf

      HUS:n sivuilta löytyy lisätietoja, lakipykälät sekä esim valmis lomake :

      http://www.hus.fi/potilaalle/potilaan_oikeudet/potilasasiakirjat_tietojen_salassapito/Sivut/default.aspx

      HUS.n tietosuojaohjeessa 2011 kerrotaan miten tietoja sairaanhoitopiirissä käsitellään ja ketkä niitä pääsee katsomaan. Siellä kerrotaan myös poikkeustilanteista:

      http://www.hus.fi/tutkijalle/lomakkeet/Tutkimustoimintaa koskevat lomakkeet/Potilasrekisterin tietosuojaohje 2011.pdf

      Potilastiedon arkistoon ei pääsääntöisesti (ainakaan toistaiseksi) tallenneta vanhoja tietoja, kohta 18:

      http://www.kanta.fi/ukk

      Sähköiset reseptit näkyvät reseptikeskuksessa 2,5 vuotta siitä päivästä kun ne on kirjoitettu. Sen jälkeen ne siirtyvät reseptiarkistoon eivätkä ole tuosta vain katsottavissa. Voimassa olevasta reseptistä joka näkyy reseptikeskuksessa voi tollompikin lääkäri päättelellä aika paljon.

      http://www.kanta.fi/eresepti-esittely

      Potilaalla on oikeus kieltää reseptitietojen katsominen Reseptikeskuksesta mutta toisaalta sitten lääkärikin saattaa todeta ettei voi lääkkeitä kirjoitella kun ei tiedä mitä muita lääkkeitä menee. Lääkkeillä on yhteisvaikutuksia joten lääkärin on tärkeää tietää mitä muita lääkkeitä potilas käyttää...mutta jos menee lääkäriin flunssan vuoksi ja lääkäri kyselee miksi menee psy- lääkkeitä niin potilas voi todeta että se on yksityisasia joka ei vaikuta flunssanhoitoon millään tavalla.

      Lääkärit ja hoitajat unohtavat aivan liian usein että psykiatrisillakin potilailla on oikeuksia. Jos lääkäri tai hoitaja unohtaa mitä laissa ja asetuksissa lukee ja mitä se käytännössä tarkoittaa niin heitä on hyvä muistuttaa siitä. Tarvittaessa voi ehdottaa kohteliaasti,että haluaisiko hoitaja tai lääkäri että tarkistetaan asia Valvirasta.

      ...väyneenä kirjoitin, jos virheitä niin korjatkaa. Hyvää pääsiäistä kaikille!

      • Potilasasiakirjat

        Hei, kiitos paljon asiallisesta teksistä. Tässä tuli asiaa ja moni asia sai tarkennuksen.


      • Jotain...

        Mielestäni kirjoitit hienosti asian! Vain lisäyksenä, että Mehiläisessäkin on mahdollisuus salata vastaanottonsa ja tutkimuksensa. Kannattaa kysyä muiltakin yksityisiltä lääkäriasemilta.

        http://www.kanta.fi/fi/omakanta
        Tuolla on mahdollisuus rajoittaa kohderyhmiä sisäänkirjautumisen jälkeen, esim. paikkakunnittain tai sairaanhoitopiirikohtaisesti.

        Jos pitää e-reseptien paperiversioita mukanaan vastaanotoilla lääkärien erikoistumisvaihtoehdosta riippumatta, kaikki näkevät päivittäislääkkeet ja osaavat päätellä mahdolliset yhteisvaikutukset.

        Etenkin julkinen sektori unohtaa potilasoikeudet. Yksityiset asemat osaavat kiitettävästi. Valvirasta ei ole hyötyä, minkä sanon kokemuksesta. Eduskunnan oikeusasiamies auttoi tapauksessani.


    • Laapis

      On muuten tosiasia että sivistyneen ihmisen ja maalaismoukan erottaa se kuinka hän suhtautuu meihin mielenterveysongelmaisiin. Sivistynyt tietää ettei sairautemme ole ruumiillista sairautta kummallisempi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1575
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1414
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1305
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1258
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1186
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe