2kk ikäinen vauva yöksi hoitoon

palleroo

Voinko jättää 2kk ikäisin yöksi hoitoon isovanhemmilleen? Minkä ikäisenä te olette jättäneet?
Ja vielä voiko vauvalle tulla höröttävät korvat, jos vauva makaa niin, että korva taittuu?

14

4900

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9+5

      Noh, itse en jättäisi hoitoon noin pientä, kuin äärimmäisessä hädässä.
      Mun vauva on jo 7kk, enkä vielkään jättäisi hoitoon; edes isovanhemmille.
      Mummu käy muuten välillä kyllä kylässä ja on lapsen kanssa, se riittää mulle. :)

      Eihän hörökorvat tuolleen synny...Mutta muuten varmaan tuntuu ikävältä, jos korva on taittuneen pitkiä aikoja.

    • Yökukkuja

      Meillä 5kk meni yökylään mummolaan. Joku vie jo 1kk vanhana ja toinen 3-vuotiaana vasta hoitoon. En usko että vauva äitiään unohtaa vuorokaudessa tai saisi jotain traumoja kunhan on hyvässä hoidossa :) Ihan miltä äidistä ja isästä tuntuu milloin raaskii jättää hoitoon

      • On sillä väliä

        Ei siinä ole kyse mistään traumoista, vaan siitä, että vauva määrittää olemassaoloaan sen ihmisen/ihmisten kautta, joihin hänellä on vahvin kiintymyssuhde (yleensä vanhemmat). Jos vauva saisi valita, hän olisi ilman muuta sen läheisen ihmisen kanssa, ei mummolassa. Joskus on tietysti pakkotilanteita, mutta tietyissä tapauksissa äiti ja isi voisivat vähän miettiä, meneekö esimerkiksi oma huvittelunhalu todella lapsen edelle? Pienen vauvan olo on turvallisin, kun äiti tai isä on saatavilla, ei siitä pääse mihinkään. Ja ei kiitos nyt mitään "on ennenkin jätetty" tai "on minutkin jätetty, ei ole traumoja". Kuten sanoin, on kyse lapsen hyvinvoinnista ja nykyään näitä asioita on jo pystytty tutkimaankin. On vähän hassua, että torjutaan se tieto sen takia ettei tarvitsisi jättää omia huvituksia väliin.


      • Ei hoitoon mielellään
        On sillä väliä kirjoitti:

        Ei siinä ole kyse mistään traumoista, vaan siitä, että vauva määrittää olemassaoloaan sen ihmisen/ihmisten kautta, joihin hänellä on vahvin kiintymyssuhde (yleensä vanhemmat). Jos vauva saisi valita, hän olisi ilman muuta sen läheisen ihmisen kanssa, ei mummolassa. Joskus on tietysti pakkotilanteita, mutta tietyissä tapauksissa äiti ja isi voisivat vähän miettiä, meneekö esimerkiksi oma huvittelunhalu todella lapsen edelle? Pienen vauvan olo on turvallisin, kun äiti tai isä on saatavilla, ei siitä pääse mihinkään. Ja ei kiitos nyt mitään "on ennenkin jätetty" tai "on minutkin jätetty, ei ole traumoja". Kuten sanoin, on kyse lapsen hyvinvoinnista ja nykyään näitä asioita on jo pystytty tutkimaankin. On vähän hassua, että torjutaan se tieto sen takia ettei tarvitsisi jättää omia huvituksia väliin.

        Samaa mieltä! Olen aina miettinyt, miksi niitä lapsia tehdään jos ei voi omia menojaan järjestää niin, että pystyy itse lapsen ihan pienenä hoitamaan. Etkö imetä? Itse en olisi edes pystynyt senkään vuoksi viemään lasta hoitoon yöksi. Kehoni ei reagoinut pumppaamiseen. Omalla kohdallani olen vauvan kanssa noudattanut sääntöä; ei yökylään ennen vuoden ikää. Mikä voi olla niin tärkeää, että lapsi hoitoon pitää viedä?


      • so social
        Ei hoitoon mielellään kirjoitti:

        Samaa mieltä! Olen aina miettinyt, miksi niitä lapsia tehdään jos ei voi omia menojaan järjestää niin, että pystyy itse lapsen ihan pienenä hoitamaan. Etkö imetä? Itse en olisi edes pystynyt senkään vuoksi viemään lasta hoitoon yöksi. Kehoni ei reagoinut pumppaamiseen. Omalla kohdallani olen vauvan kanssa noudattanut sääntöä; ei yökylään ennen vuoden ikää. Mikä voi olla niin tärkeää, että lapsi hoitoon pitää viedä?

        Minä taas vien lastani hoitoon niin usein kun pystyn.
        En siis missään nimessä itseni, vaan lapsen takia.

        Aloitin lapseni sosiaalistamisen jo parin kk:n iässä. En tahdo, että lapsestani tulee vanhemmistaan riippuvainen, rääkyvä itkupilli.

        Tätini lapsi on juuri yksi niistä. Lapsi on 2-vuotias, ei osaa puhua, on ollut äitinsä kanssa kahdestaan koko elämänsä, alkaa rääkymään HETI kun äiti katoaa näköpiiristä.

        Minun lapseni taas, 1-vuotias, sanoo selkeitä sanoja, tulee toimeen aivan kenen tahansa kanssa, pystyy jäämään minne vain ilman isiä tai äitiä, mutta rakastaa silti vanhempiaan enemmän kuin mitään muuta.


    • Kuuntele itseäsi

      Pyydä mummo teille kotiin hoitamaan niin vauvalla on tutut ja turvalliset paikat. Jos tuntuu, että tarvitset välillä omaa aikaa, niin ota sitä ihmeessä, suurimmat traumat siitä tulee yleensä äidille, me naiset osaamme kyllä syyllistää itse itsemme tällaisissa asioissa. Meillä ainakin neuvolankin täti aina muistuttelee, että vauva kyllä pärjää yön yli rakastavan ja huolehtivan aikuisen kanssa, jos tuntuu, että haluaa välillä tehdä muutakin kuin hoitaa vauvaa. Joten jos pullosta osaa juoda, niin ei kun vaan!

    • Itse en jättäisi

      Itse arvioisin tilannetta sen pohjalta kuinka lapsi yleensä nukkuu yönsä, ovatko isovanhemmat tottuneet hoitamaan pieniä ja ovatko isovanhemmat muuten nähneet lasta kuinka paljon.

      Esim. meillä 3kk ikäinen poika nukkuu yönsä yhteen putkeen, mutta nousee aikaisin aamulla. Pulloa huolii hyvin. Eli tämän puolesta voisin periaatteessa lapseni jättää yöksi hoitoon niin, että nukuttaisin hänet itse illalla ja olisin aamulla paikalla.

      Isovanhempia poika näkee usein.
      Mutta, meillä isovanhemmat eivät ole omien lapsiensa jälkeen hoitaneet vauvoja. Jännittävät hirmuisesti kaikkea vauvanhoitoa. Mielellään kyllä touhuavat pojan kanssa, mutta se varsinainen hoito jää kuitenkin täysin meille vanhemmille (niinkuin tietysti kuuluukin). Voivat esim. pitää sylissä poikaa ja leikittää. Mutta kun tulee nälkä, itku tai märkä vaippa, niin luovuttavat suosiolla pojan takaisin. Pullosta juottavat, mutta ensin meidän vanhempien pitää laittaa oikea maitomäärä ja lämmittää se sopivaksi.
      En siis tämän vuoksi jättäisi vielä pitkään aikaan poikaa heille yksistään varsinkaan yöksi), koska jos sattuukin heräämän kesken uniensa, niin haluan, että paikalla on henkilö joka tietää mitä tehdä. Ja tietysti, että hän on tuttu pojalle.

      Mutta eipä sillä, että olisin muutenkaan yöksi mihinkään menossa. Kyllä ne omat iltariennot tuli juostua ennen lapsen tekoa :)

    • Tuikkulimiinu

      Itse jätin aikanaan vauvani 2 kk ikäisenä yhdeksi yöksi äidilleni ja hyvin oli mennyt kaikinpuolin, mutta huono omatunto ja pahamieli siitä jäi pitkäksi aikaa.
      Kaduin siis päätöstäni heti vaikka ei ollutkaan ongelmia...:(

    • Katamanda

      Totta kai voit jättää. Tuon ikäiselle on aivan sama, onko hoitamassa mummu vai vaari tai joku muu vastuullinen henkilö, joka osaa syöttää, vaihtaa vaipat ja pitää perusasiat kunnossa.

      Kummallisesti jotkut ajattelevat, että pienet vauvat saisivat traumoja tai muita kummallisuuksia, jos eivät ole biologisen vanhempansa hoidossa 24/7 Mitenköhän adoptio-lapset ikinä pärjäisivät, jos näin olisi. Eikä se pikkuinen vielä ajattele, että "mihinköhän se äiti oikein meni ja onpa omituista olla mummilla", pääasia, että perustarpeet tyydytetään. Kamala ajatus äidille, mutta kukaan ei ole korvaamaton.

      Ja miksi heti oletetaan, että äiti on lähdössä johonkin huvittelemaan? Ja vaikka olisikin, niin mitä sitten?

      Todennäköisesti jotkut kommentoijat ovat pystyneet olemaan täyspäiväisesti lastensa kanssa myös ne psyykkisen kehityksen otollisimmat ajat siinä 1-4/7 vuoden iässä.

      • Ei ole sama asia

        Mutta kun se ei ole sama, kuka sitä lasta hoitaa. Se, että sinä luulet niin, ei tarkoita että asia todella olisi niin. Psykologia on nuori tieteenala, mutta nykyään ollaan jo melkoisen samaa mieltä siitä, että vauvalle on tärkeää olla niiden ihmisten kanssa, joiden kanssa hän viettää pääosan ajasta (= yleensä äiti ja/tai isä), koska hän hahmottaa olemassaoloaan heidän kauttaan. Pieni vauva ei pysty säilyttämään muistoa äidistä ja isästä kovin kauaa. Mummo tai kuka muu tahansa sukulainen ei ole sama asia. Jos et itse tiedä kehityspsykologiasta mitään, niin suosittelen tutustumaan.


    • Totaali-yh

      Tein kyselyä yksinhuoltajaporukoissa ja kuulemma voi jättää. Olen ollut yksin vastuussa alusta lähtien. Kun vauva oli 7kk olin niin burnoutissa 3h välein heräämisten takia, että pyydettiin ammattiapua ja lähdettiin unikouluun.

      • eihän 3h

        välein heräilevä vauva herää kuin pari kertaa yössä ja kuulostaa ihan siltä kuin vauvat yleensä.Ehkä taustalla jotain muuta jos tuosta jo burnout on tullut..


    • glunkki

      Meillä oli ekan kerran 2kk ikäisenä veljellä hoidossa kun mentiin juhliin miehen kanssa. Nyt tuntuu että oli pikkuisen liian aikaisin.. 3kk oli toisen kerran mummulassa yön, illalla jätettiin ja jo klo 12 aikaan oltiin hakemassa. Hyvin meni :) Sittemmin oli 5kk iässä taas mummulassa yötä, nyt menee 8kk iässä 2 yöks mummulaan. Jännittää pystynkö olemaan erossa..

    • näin meillä

      Meidän vauva on nyt 6kk ikäinen ja 3 kertaa ollut vanhemmillani yötä hoidossa. Ekan kerran juuri tuossa 2kk iässä. Vauva näkee vanhempiani 1-3 kertaa viikossa ja heidän kotinsa on vauvalle tuttu paikka, joten hyvillä mielillä olemme sinne vauvan voineet jättää ja tiedän, että he siellä pärjäävät. Hoitoon ollaan vauva tuolloin viety siinä 5-7 aikaan illalla ja seuraavana päivänä haettu heti puolen päivän jälkeen. Eräs tuttava pariskuntakin on tarjoutunut ottamaan vauva joskus heille hoitoon. Vauva kuitenkin nähnyt heitä vain pari kertaa, joten sen takia en voisi kuvitellakaan vieväni vauvaa sinne hoitoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      4121
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2368
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2076
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      101
      1733
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1362
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      311
      1290
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1237
    Aihe