"Et sä kyllä masentuneelta vaikuta" sanoi psykiatri

..........

Kävin yksityisellä ja maksoi aivan älyttömästi.

Lopputulos käynnistä oli kuitenkin se että en kuulemma vaikuta masentuneelta.

V*****U, mä en oo vuosikausiin tehnyt muuta kuin maannut kotona. En edes kykenisi enää menemään töihin. Mulla on toisinaan itsetuhoisia ajatuksia, syömishäiriö ja paniikkihäiriö. Taustalla moni asia jotka on ajaneet mut tähän tilanteeseen.

Käynti oli yhtä tyhjän kanssa. Oikein vitutti maksaa, siihen upposi taas mieletön summa rahaa.

Pyrin pitämään yleisen olemukseni siistinä, vaatteet ovat puhtaat ja hiukset harjatut. Ja samoin myös yritän pitää asuntoni kunnossa. Mutta tarkoittaako se siis sitä etten voi olla masentunut? Vasta sitten kun en käy enää suihkussa ja tiskit homehtuu altaaseen niin voin väittää olevani masentunut vai???

28

1209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10+++

      Joo yksityisellä ei saa kummoistakaan palvelua kun ne ei jaksa selvittää. Itselläni kaksisuuntainen mielialahäiriö, paniikkihäiriö, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, bulimia, psykoottinen masennus ja pari persoonallisuushäiriötä. Hain saikkea oltuani psykoottinen pari kuukautta ja kerroin että on eläke katkolla kun keksin mennä töihin. Joo tiedän että eivät maksa mitään rahaa mutta tarvitsinkin vain diagnoosin palatakseni eläkkeelle. Enivei.. Sain diagnoosiksi lievä masennus! LIEVÄ?? nukuin 12 tuntia vuorokaudessa, en muistanut tästä tai eilisestä päivästä mitään. Näin harhoja. Tai paremminkin en nähnyt mitään. Ihmiset olivat muuttuneet näkymättömiksi. Kuulin heidät mutta en nähnyt ja sitten ne vaan yhtäkkiä tupsahti eteeni jne... Ja sitten saa diagnoosiksi lievä huh huh..

      • joo-o

        No huhuh sentään joo. Eihän nuo ole masennuksen oireita. Lievää voi tosiaan olla muiden vaivojen lisäksi.


      • veronmaksaja1

        pari persoonallisuushäiriötä?
        Hyvin olet aamulla aikaisin kuitenkin jalkeilla -> eli klo 18 nukkumaan(12 h yöunet)

        pitkästä listastasi saattoi puuttua vielä yksi toteamaton sairaus, meinaa luulosairaus bhuhahaaa


      • 10+++
        veronmaksaja1 kirjoitti:

        pari persoonallisuushäiriötä?
        Hyvin olet aamulla aikaisin kuitenkin jalkeilla -> eli klo 18 nukkumaan(12 h yöunet)

        pitkästä listastasi saattoi puuttua vielä yksi toteamaton sairaus, meinaa luulosairaus bhuhahaaa

        Herään joka aamu viideltä. Menen nukkumaan seitsemältä tai kahdeksalta illalla. Nukun 2-4 tuntia päiväunia. Kuten sanoin, että NUKUIN 12 tuntia. Joinakin päivinä herään vain syömään ja nukahdan syötyäni. Olin silloin töissä kun kävin valittamassa ja kyllä menin klo 17 illalla nukkumaan ja nukuin aamuun asti. Mulla on muuten diagnoosi kaikkiin noihin ja persoonallisuushäiriöt on testattu mielenterveyspuolella. Että ne ei ole mitään luuloja ja minulla on niihin ihan lääkitys.


    • perkeleenlekurit

      juupa juu, erittäin tutulta kuulostaa. eilen kävin yksityisellä psykiatrilla, 230 euroa käynnistä otti ja sanoi kanssa että et ole masentunut. sairaslomaa sain hirveällä kinuamisella hurjan viikon, vaikka hoin koko käynnin ajan miten aion tappaa itseni lähiaikoina. Ehkä se sitten aatteli että eihän kuollut sairaslomaa tarvitse.

    • Latvainvalidi

      Yleensä kyllä yksityisella saa helpommin diagnooseja kuin julkisella....

      Kyllähän se niin on, että jos on vakavasti masentunut, niin ei jaksa kyllä puunata kotia, eikä edes nousta sängystä. Vakavasti masentunut on lysähtänyt jne. olemuksesta kyllä oikeasti näkee.

      Mitä se lekuri sitten sanoi? Eikö sanonut sinun olevan edes masentunut tai ahdistunut. Jos menit sinne sillä .mielellä, että nytpä hankin eläkepaperit, niin ei onnistu. Jos on pitäaikainen hoitosuhde jonkun psykon kanssa, niin helpommin osaa arvioida tilaasi.

      Mikä tilanteesi on? Työtön, saikulla???

      Kannattaisi hakeutua ammattiliseen kuntoutukseen tai työkyky- tai kuntoutustusselvitykseen. Julkisen terveydenhuollon tai työkkärin kautta. Onko sinulle tarjottu psykoterapiaa?

      • vai niin

        "Kyllähän se niin on, että jos on vakavasti masentunut, niin ei jaksa kyllä puunata kotia, eikä edes nousta sängystä. Vakavasti masentunut on lysähtänyt jne. olemuksesta kyllä oikeasti näkee."

        Aha, no kiitti vaan tästäkin asiantuntija-analyysista. Mä olen käynyt vakavasti masentuneena jopa töissä. Ai mistäkö sitten tiedän, että olin vakavasti masentunut? No muun muassa siitä, että töistä pyörällä kotiin polkiessani mietin jokaisen vähän isomman auton kohdalla, että pitäisköhän sitä ajaa suoraan ton alle, kuolisko sitä varmasti ja nopeasti. Ja siitä, että työpäivän aikana piti välillä käydä vessassa itkemässä, kun tuntui, että romahtaa täysin. Ja siitä, että tarvitsin usein pameja pystyäkseni edes menemään työpaikalle. Melko normaalilta kuitenkin luultavasti näytin, vaatteet oli puhtaat ja hampaat harjattu.

        Että jos nyt kuitenkin sovitaan, että masennus voi näkyä (tai olla näkymättä) varsin monilla tavoilla.


      • 15minMedCheck
        vai niin kirjoitti:

        "Kyllähän se niin on, että jos on vakavasti masentunut, niin ei jaksa kyllä puunata kotia, eikä edes nousta sängystä. Vakavasti masentunut on lysähtänyt jne. olemuksesta kyllä oikeasti näkee."

        Aha, no kiitti vaan tästäkin asiantuntija-analyysista. Mä olen käynyt vakavasti masentuneena jopa töissä. Ai mistäkö sitten tiedän, että olin vakavasti masentunut? No muun muassa siitä, että töistä pyörällä kotiin polkiessani mietin jokaisen vähän isomman auton kohdalla, että pitäisköhän sitä ajaa suoraan ton alle, kuolisko sitä varmasti ja nopeasti. Ja siitä, että työpäivän aikana piti välillä käydä vessassa itkemässä, kun tuntui, että romahtaa täysin. Ja siitä, että tarvitsin usein pameja pystyäkseni edes menemään työpaikalle. Melko normaalilta kuitenkin luultavasti näytin, vaatteet oli puhtaat ja hampaat harjattu.

        Että jos nyt kuitenkin sovitaan, että masennus voi näkyä (tai olla näkymättä) varsin monilla tavoilla.

        Muistakaa, että tällaiset lievä, keskivaikea, vaikea masennus kategorisoinnit ovat hyvin teennäisiä ja eivät kerro henkilön tilasta kuin hieman isoja linjoja. Esimerkiksi asiantunteva lääkäri ei suunnittele hoitoa sen mukaan kuinka monta pistettä, jostain "masennuslomaketestistä" saa vaan yksilön tilanteen ja tuntemusten perusteella. Ihmiset kiinnittävät aivan liikaa huomiota siihen onko oma masennus jotenkin "lievä" vai "vakava", kun pitäisi oppia kuuntelemaan itseään eikä mitään lääkärin analyyseja.

        Aivan kuten osoitit "vakavasti" masentuneena voi käydä töissä ja "lievästi" masentuneena ei välttämättä pysty, tai toisin päin. Unohtakaa hyvät kanssaihmiset nämä teennäiset kategoriat. Oletteko katsoneet koskaan minkä perusteella lääkäri tekee johtopäätökset masennuksen "vakavuudesta"? Oletteko nähneet sen kysymyspaperin, ehkä olette täyttäneetkin sellaisen BDI:n paperin. Ei niistä saa kuin todella karkeaa yleiskuvaa siitä miten pahaolo vaikuttaa toimintakykyysi ja ajatuksiisi sillä hetkellä, mutta se ei kerro mitään miten pahaamieltä kannattaisi hoitaa ja totta kai niiiiin paljon jää paperin ulkopuolelle. On surullista miten sokeasti lääkärit katselevat noita papereita. Heidän pitäisi kysyä vain; miten voit ja miten voin auttaa.


    • 15minMedCheck

      Sinä totta kai tunnet oletko masentunut eli alakuloinen vai et. Ei sitä mitenkään psykiatri tai kukaan muukaan voi tietää 15 minuutin käynnin perusteella.

      Jos tahdot apua niin keskusteluterapia on oikea paikka mitä osaisin ehdottaa. Masentaviin lääkkeisiin älä koske. Pelasta itsesi siltä helvetiltä ja usko, kun neuvon, tai maksat seuraamukset.

    • kaikkea sitä kuulee

      En tarkoita sinua, mutta jolloin masentuneilla äärimmäinen siisteys, huoliteltu ulkoinen olemus voi olla masenuksen vaikutuksesta.
      Jos tuollaisia puoskareita on alalla, niin taitais moni empaattinen, elämää kokenut maalilkko olla parempi psykiatri.

    • Kyllästynyt

      Kun asiakas sitten on mennyt junan alle, voi todeta, että hitsiläinen, oli se sittenkin masentunut. Vai uskooko ne sittenkään, jos on mennyt liian siisteissä vaatteissa sinne raiteille?

    • push the button

      " Kyllähän se niin on, että jos on vakavasti masentunut, niin ei jaksa kyllä puunata kotia, eikä edes nousta sängystä. Vakavasti masentunut on lysähtänyt jne. olemuksesta kyllä oikeasti näkee."

      Kyl mää sängystä olen vielä toistaiseksi ylös päässyt, asuintilojen puunaus no
      jaa, taitaa jäädä muutamaan kertaan vuodessa.
      Ne vähät kerrat kun olen enää toisten ihmisten ilmoilla, pyrin olemaan
      näyttämättä ulospäin mitään olemuksellani.

      Kyl mä tosin sen verran jo hullu olen, jos nyt olis tässä pöydällä missä tätä
      kirjoittelen sellainen nuppi,kytkin mitä klikkaamalla kaikki tämä olevainen
      tuhoutus pois täältä, itseni mukaan lukien, iskisin sen nupikan hetkeäkään
      miettimättä pohjaan välittömästi. Vähempään en tosin tyydy enää, se on
      kaikki tai ei mitään.

    • Testaappa laajemmin!

      Nimittäin tuota salakavalaa-haisematonta kvht-altiustusta ei saada selville kuin noilla helpommilla testeillä(linkissä), tai keuhkojen BAL-huuhtelulla sairaalassa!
      Lääkkeesi ovat 1L-a, 2.L-b ja 3.Bif hyötybakteeria!
      Ja jos tästä on kyse, niin paranet jo huomattavasti kun tiedät, että vika ei ole sinussa, vaan seinien välissä:

      http://pappasmurffi.nettisivu.org/laaketiede-vs-terveystiede/

    • masentunut1

      kyllä nykyisin vaaditaan itsemurhaa tai sen yritystä.

      • 5+9

        Joo nykyisin on vaikea saada hoitoa. Minä kun menin päivystykseen ja sanoin että mulla on pakottava tarve tappaa itseni niin olisi määrännyt mulle minimiannoksen masennuslääkettä kunnes katsoi että syön samaa jo maksimilla. Sitten pääsin osastolle.


      • 15minMedCheck
        5+9 kirjoitti:

        Joo nykyisin on vaikea saada hoitoa. Minä kun menin päivystykseen ja sanoin että mulla on pakottava tarve tappaa itseni niin olisi määrännyt mulle minimiannoksen masennuslääkettä kunnes katsoi että syön samaa jo maksimilla. Sitten pääsin osastolle.

        Medcheck! Eikö ne muuta osaa....


    • Raivohullu

      Kun mulle kävi noin niin tempaisin tuolin perseeni alta ja hakkasin sillä noin 20 kertaa seinään. Rupesi muuten apua löytymään ja lääkärikin "heräsi"...

      • 15minMedCheck

        Tuolaisissa tilanteissa ne eivät yleensä auta vaan kontrolloivat sinut hiljaiseksi pakkolääkiten tai injektioin. Saatat joutua rangaistukseksi vangituksi eli pakko"hoitoon".


    • ole sitten vaan

      Aika energinen olet masentuneeksi, mutta kun kerran olet päättänyt että siitä on kysymys, niin minkäs sille muut voi.

    • Sähly

      Tyhmä menee lääkäriin eikä usko sitä siten. Jos psykiatrian erikoislääkäri sanoo ettet vaikuta masentuneelta niin sittet vaikuta. Mikä siinä on noin vaikeaa? Kyllä laiskatkin makaa ja ei siivoa. Sulla voi ollamitä vaan motivaation puutetta vaan.

    • Youaresoretarded

      Sähly on hyvä vaan ja sairastuu masennukseen. Sittenpähän näet.

    • Raivohullu

      Ei masennus tarkoita sitä ettei persettäkään jaksa pyyhkiä saatanan paviaanit. Ja kyllä masentuneena voi olla aivan saatanan vihainen. Ampuisin kaikki jos omistaisin aseen.

      • 15minMedCheck

        Masentunut ihminen on harvemmin kovin vihainen, mutta SSRI:tä otettuaan voi olla todella impulsiivinen ja agressiivinen. Tästä laaja näyttö. Mukaan lukien koulu- ja kotiväkivalta, kouluampumiset jäävuorenhuippuina.


      • se55

        Sinä et ainakaan masentuneelta vaikuta vaan raivohullulta. Älä kiusaa muita olemuksellasi, pysy poissa ihmisten ilmoilta.


    • Latvainvalidi

      Juu masennus voi olla raivoakin, mutta vaikea masennus on täydellistä apatiaa.

    • Yksi mielipide vain

      No eipä ihme, että se olotila ei ole kovin häävi, jos päivät pitkät makaat kotona tekemättä mitään. Saattoi se lääkäri olla ihan oikeassa, että et ole masentunut, vaan enemmän luultavasti turhautunut. Mitäpä jos otat itseäsi niskasta kiinni ja unohdat masentumiset vähäksi aikaa ja alat käymään vaikka lenkillä. Se varmaan onnistuu, kun olet myös lääkäriin jaksanut mennä. Sen jälkeen alat pikkuhiljaa tehdä asioita mitkä tuntuu mielekkäiltä. Nuo sinun ongelmat voivat johtua siitä, että et pääse täysin toteuttamaan itseäsi, vaan teet asioita, jotka ei ole sisimmäistä sinua.

    • masmas8

      Mitä sitten jos oletkin masentunut?

      Mitä masennusdiagnoosi auttaa? Ei mua 10v aikana ole mitenkään auttanut.
      Jos haluat mielipidepillereitä etkä niitä saa niin sitten olen ihmeissäni, ketipinooria huuleen niin kaikki vaivat paranee.

    • tyttö23

      Oon kuullut tuon lauseen myös pari kertaa.

      Mulla on sotkuinen koti, pyykkejä pesen vain kun on pakko, tiskit haisee, roskapusseja jonossa menossa pihalle.. Jaksan hakea postin ehkä kerran viikossa, käyn ulkona vain kun on pakko ja silloinkin mieluiten mahdollisimman lääkittynä (joko bentsoissa tai alkoholin vaikutuksen alaisena). Kärsin järettömistä pelkotiloista, paniikista, ahdistuneisuudesta, unettomuudesta, painajaisista, epätodellisesta olosta... Mutta mulla on aina ollut sellainen miellyttämisen halu lapsesta asti etten voi näyttää surulliselta tai masentuneelta muiden nähden. Kotona saatan itkeä vaikka monta päivää putkeen surkeaa elämää ja miettiä helppoja tapoja kuolla mutta kun menen lääkäriin niin en osaa näyttää ettei elämä suju ja lääkärit luulee että olen ihan normaali. Meni monta vuotta ennenkuin pääsin lääkärille jolle uskalsin vihdoin sanoa etten halua elää ja itkin hänen vastaanotollaan puoli tuntia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1585
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1414
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1315
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1258
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1198
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe