Italian ja tuoreemman Korean tapauksen yhteydessä on havaittu alusten päälliköiden pelastautuvan ensimmäisten joukossa.
Miksi sitä arvostellaan?
Onko laivakapteeneiden TES:issä pykälä, jonka mukaan uppoavan laivan mukana on hukuttava? On mielestäni inhimillistä, että ihminen yrittää selvitä hengissä.
Soutuveneessä voi vielä auttaa vedenvaraan joutuneita, mutta yksittäinen ihminen ei pysty isomman aluksen satoja matkustajia pelastamaan.
Yleensä laivoissa on pelastautumisohjeet, joihin matkustajien pitäisi tutustua ennen tapaturmaa. Ohjeet on tehty noudatettaviksi.
Jokainen vastaa viimekädessä omasta hengestään ja tiukan paikan tullen sen oman hengen säilyttäminen nousee to-do -listalla aika korkealle.
Pitääkö kapteenin hukkua?
10
1289
Vastaukset
- Vipikassa Paavo
Hyvän merimiestavan mukaisesti laivahenkilökunta auttaa matkustajat turvaan ennen oman nahkansa pelastamista.
Heti kaikki mulle tänne nyt sukupolvi ei kokaiinipölyssään kuten italiankippari, ei
tähän kykene.
Eiole Tessissä muitakaan hyviin merimiestapoihin liittyviä velvollisuuksia.
Kaikki tämä on ihmisessä itsessään. Kirjoituksesi provo vai ei selvittää silti melko pitkälle nykysukupolven tärkeysjärjestyksen mikäli oman nahan pelastamisesta tulee priorisoitu hyvien tapojen sekä käytännön rinnalla.
Rahtilaivoilla on aivan samantekevää miten niiltä kukin pelastuu ja sielläkin kipparin ensisijainen velvollisuus on huolehtia miehistön turvallisesta laivanjätöstä.
Tämä italiaanooli aivan järkyttävä potaskakasa eikä tuollaista limanuljaskaa onneksi usein edes tapaa merenkulun piirissä.- sinkitty vene
Ymmärrän kyllä, että henkilökunta tekee kriisitilanteessa saamiensa ohjeiden mukaista työtä. Pelastustilanteita on tapana myös harjoitella etukäteen.
Siitä huolimatta tuntuu hullulta, että tilanteen muuttuessa epätoivoiseksi pelastetaan oman hengen sijaan jonkun toisen henki. Saadaanhan siitä aikaiseksi sankaritarina, mutta koska itse en ole uskovainen, niin en myöskään usko "tuonpuoliseen" elämään tai jälleensyntymiseen. Todistettavasti ihmisellä on vain yksi elämä.
Tahallisen hukuttautumisen voisi nähdä myös itsemurhana, eli vastuunpakoiluna. Elävää kapteenia voidaan syyttää tekemisistään ja tarvittaessa tuomita, mikäli oikeus katsoo sen tarpeelliseksi.
Italialisen tapaus on toki poikkeuksellinen, koska koko onnettomuus johtui leväperäisyydestä. Taisi mennä vielä niin, että kapteeni ei ohjannut laivaa, mutta laivaa ohjattiin kapteenin määräysten mukaisesti?
Kiitos kuitenkin vastauksestasi. Hieman ounastelinkin kyseessä olevan jonkun periaatteen, koska toimintamalli sotii pahasti Darwinin oppeja vastaan.
- Oma pärse parasta.
Siitä huolimatta tuntuu hullulta, että tilanteen muuttuessa epätoivoiseksi pelastetaan oman hengen sijaan jonkun toisen henki. Saadaanhan siitä aikaiseksi sankaritarina,
Lapsenkin pelastaessaan merimies siis tekee väärin.
Pitää huolehtia vain omasta edustaan vaikka aluksella työskentelisikin.
Onhan siinä tosin pelko siitä sankaritarinasta, nykysukupolvi on saissea.
Miten mies joka auttaa omaa perhettään, pitäisikö hänenkin vain pelastaa oma persiinsä.
Äiti joka auttaa lapsiaan on myös tyhmä.
Onhan näitä ajatusmalleja.
Kuten sanoin niin tämä nykysukupolvi on saissea.- skettiino
Tämä on kiinnostava ja tärkeä eettinen juttu. En saa kuviteltua että ihmisen nykysivistyksen aikana olisi tullut suurta muutosta siihen, että toiset riskeeraavat oman henkensä pelastaakseen muita (lukemattomat nyky/entisajan tilanteet merillä ja maassa), ja toiset taas riskeeraavat toisten hengen pelastaakseen omansa (Melkein yhtä monet tilanteet, erityisen mieleenpainuvana tämä Schettino). Ihmisen geeneissä kulkee jonkinlaisen yhteisöllisyyden geeni, samoin ihmisen kulttuuriperimässä. Ja tosiaan, mitä läheisempi, sen enemmän. En usko että nykysukupolvi on "saissea", en tiedä onko merikapteenien työetiikka muuttunut mutta aina vaan on lehdissä sankaritarinoita.
Sodan käyneet kertoivat että ihmisestä ei tiedä onko se sankari vai laskeeko ensi pamauksesta "skettiinot" lahkeeseen. Mikään sotahulluus tai reippaus ei sitä kerro, vaan vasta ensimmäinen taistelukokemus. Käsitys omasta urheudesta muodostuu silloin, ja se kantaa usein pitkään. Kuka tahansa meistä saattaa olla mies tai sitten pelkkä "skettiino"
Minusta ajatus siitä että kapteeni hukkuu laivan mukana on "saissea" mutta olen kuullut sanottavan että kapteenin kuuluisi poistua viimeisessä porukassa tai jopa yrittää jäädä laivalle ellei se ole hetimiten hukkumassa. Ei kuitenkaan kuolla. Tämä perustuisi ajatukseen, jonka mukaan miehistö vastaa matkustajien ja omasta turvallisuudestaan, ja miehistön vastuu nousee mitä ylempäänä komentoketussa ollaan.
- raakapelikö
Tossa laskuvarjokoneen turmassahan kapteeni pakeni ensimmäisten joukossa,saakohan syytteen?
Laskuvarjokoneen tapauksessa lentäjän oli paettava ensiksi jotta muut voisivat paeta lentäjän ovesta.
Italian ja Korean laivatapauksissa oli molemmissa kyse jostain ihan muusta.
Meille vanhan koulukunnan seiloreille on opetettu myös moraalia. Meidän ei tarvitse edes miettiä autetaanko me itseämme vai kyydissämme ja vastuullamme olevia lapsia ensin.- virtuaalihengenpelas
HÖpö höpö. Tosi paikan tullen osa olisi tehnyt schettinot, tosin vain pieni osa, ja osa olisi sankarillisesti pelastanut ihmisiä oman henkensä uhalla. Aikomusta tai aatteen paloa ei lasketa, vasta tosipaikan tullen tietää onko mies vai marjanpoimija. Jos pöytälaatikosta löytyy prenikka, tiedät. Muuten et. Siihen asti sankaruus onnistuu vain anonyymipalstoilla.
virtuaalihengenpelas kirjoitti:
HÖpö höpö. Tosi paikan tullen osa olisi tehnyt schettinot, tosin vain pieni osa, ja osa olisi sankarillisesti pelastanut ihmisiä oman henkensä uhalla. Aikomusta tai aatteen paloa ei lasketa, vasta tosipaikan tullen tietää onko mies vai marjanpoimija. Jos pöytälaatikosta löytyy prenikka, tiedät. Muuten et. Siihen asti sankaruus onnistuu vain anonyymipalstoilla.
Edellisen kaltaiset virtuaalimerimiehet tietty chillaisivat coolisti. Itse olen oikea merimies ja olen ollut myös tosipaikassa. Kyllä siinä mennään palo- ja pelastautumis-suunnitelmien mukaan joiden avulla myös se oma henkikulta säilyy todennäköisemmin. Kriisitilanteessa käskytys ja kommunikointi ovat avainasemassa ja jokaisesta laivasta löytyy niiden osaaminen. Noihin kun vielä yhdistetään merimiestaito, niin Italian ja Etelä-Korean sekä Estonian tilanteissa tulos olisi ollut ihan toinen.
Kaikki siinä tilanteessa pelkää ja pelko helpottaa vasta kun roikkuu helikopterin pelastuskorissa.- zäppädääp.
MarineroX kirjoitti:
Edellisen kaltaiset virtuaalimerimiehet tietty chillaisivat coolisti. Itse olen oikea merimies ja olen ollut myös tosipaikassa. Kyllä siinä mennään palo- ja pelastautumis-suunnitelmien mukaan joiden avulla myös se oma henkikulta säilyy todennäköisemmin. Kriisitilanteessa käskytys ja kommunikointi ovat avainasemassa ja jokaisesta laivasta löytyy niiden osaaminen. Noihin kun vielä yhdistetään merimiestaito, niin Italian ja Etelä-Korean sekä Estonian tilanteissa tulos olisi ollut ihan toinen.
Kaikki siinä tilanteessa pelkää ja pelko helpottaa vasta kun roikkuu helikopterin pelastuskorissa.Estonian upotti konttori sekä p...kahousu kippari.
Bäääbäää ja mää mää määkivät lampaat.
- ghj
xxxxxxxxxxxxxx
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta2353198Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2541165Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin581130- 81953
Hihhuli-sanan tausta
Palstan aito-laiset ovat verisen loukkaantuneita sanasta "hihhuli. Kuitenkin sana "Hihhuli" liittyy tiukasti Suomen kult215936Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes92906Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä56876eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.88847- 158801
Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki14794