velkaneuvontaan meno

?????

Mitä velkaneuvojalla tehdään? Olen varaamassa aikaa sinne kun haluaisin takuusäätiön takauksen. Onko kellään kertoa kokemuksia mitä sielä tehään? Ottaako velkaneuvoja selvää mihkä olet velkaa ja kuinka paljon?

21

239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siellä selkiää

      Sun pitää mennessäs viedä kaikki tiedot tuloistasi ja menoistasi ja veloistasi. Niiden tietojen pohjalta tehdään hakemus takauksesta. Jos se myönnetään pitää sinun vielä löytää jokin pankki mikä suostuu lainaa sinulle antamaan.
      Takauksissa on selvät euromäärät mikä on sinun maksukykysi lainoihin verrattuna. Sen maksuaikana pitää olla todellinen kyky maksaa ne lainat pois. Muuten et takausta saa. Muistanko oikein että laina-aika olis 8 vuotta? Myös takauksen loppusummalle on olemassa raja.

      • dewque

        Kun itse menin v-neuvojalle niin en tiennyt edes velkijeni suuruutta tai että keille kaikille tahoille olin velkaa. Niinpä v-neuvoja keräsi kaikki saldotodistukset kaikkialta. Täsä sovittiin jo silloin kun ajan varasin. Tarkoitus oli paikan päällä tehdä hakemus mutta siitä luovuttiin kun tilanteeni ei ollutkaan niin paha kuin omin luullut.


      • app
        dewque kirjoitti:

        Kun itse menin v-neuvojalle niin en tiennyt edes velkijeni suuruutta tai että keille kaikille tahoille olin velkaa. Niinpä v-neuvoja keräsi kaikki saldotodistukset kaikkialta. Täsä sovittiin jo silloin kun ajan varasin. Tarkoitus oli paikan päällä tehdä hakemus mutta siitä luovuttiin kun tilanteeni ei ollutkaan niin paha kuin omin luullut.

        OK. En itekkää tiedä kuinka paljon olen velkaa mihkäkin. Olen lukenut joskus jostakin et voi myös saada korkoja anteeksi ettei joudu maksamaan kun sen mitä on lainannut? Mistäs Se velkaneuvoja saa lainat tietoonsa?


      • appp
        app kirjoitti:

        OK. En itekkää tiedä kuinka paljon olen velkaa mihkäkin. Olen lukenut joskus jostakin et voi myös saada korkoja anteeksi ettei joudu maksamaan kun sen mitä on lainannut? Mistäs Se velkaneuvoja saa lainat tietoonsa?

        Mites ne kattoo sen maksuvaran kun sitä takausta hakee? Jos käteen jää kuukaudessa 1700e ja asuntolainaan menee Sellaset 500 kuukaudes?


      • 5+8
        appp kirjoitti:

        Mites ne kattoo sen maksuvaran kun sitä takausta hakee? Jos käteen jää kuukaudessa 1700e ja asuntolainaan menee Sellaset 500 kuukaudes?

        Maksuvara katsotaan niin, että yksin asuvalle pitää jäädä pakollisten menojen ja Takuu-Säätiön lainanlyhennyksen jälkeen 535 euroa kuukaudeksi (pariskunnalle 900e). Eli vähennä tosta nettotulostasi asuntolainan lyhennys, ja pakolliset laskut kuten sähkö/vesi. Jos asut yksin, siitä kaikki mitä jää yli 535 euron on sun maksuvara. Jos olet avo/avioliitossa, puolison tulot lasketaan mukaan maksuvaraa arvioidessa.


      • debbie queen
        app kirjoitti:

        OK. En itekkää tiedä kuinka paljon olen velkaa mihkäkin. Olen lukenut joskus jostakin et voi myös saada korkoja anteeksi ettei joudu maksamaan kun sen mitä on lainannut? Mistäs Se velkaneuvoja saa lainat tietoonsa?

        Vn käy läpi kaikki perintätoimistot joista saa saldotod ja tilaa myös uo-rekisteristä otteen. Mulla siis velat oli kaikki jo perinnässä /uo:ssa.Eniten Takusäätiössä mua tökkii se että puolisonkin tulot vaikuttaa. Ja mitä jos puolisolla on luottokortteja - pitääkö nekin lopettaa vaikka velat ei häntä koske???


    • Kun itse ekan kerran velkaneuvontaan soitin ja varasin ajan, pyysivät velkaneuvonnassa keräämään kaikki velat eli uo:ssa olevat, perinnässä olevat, maksusopimuksessa olevat sekä kaikki muut hoidossa olevat velat yhdelle paperille tai jotenkin niin että kaikista olisi senhetkinen velkasaldo tiedossa.
      Näistä neuvoja sai ensitapaamisessa todellisen kuvan tilanteesta jotta voisi antaa neuvoja miten eteenpäin. Jos kaadat kaiken velkaneuvojan niskaan eli pyydät häntä ottamaan veloistasi selvää niin todella kauan menee ennekuin pääsette yhtään mihinkään. Ei ole kovinkaan paha rasti vaikka tehdä listä mihin on velkaa ja soittaa/e-meilata firmaan ja kysyä velkojen saldoa. Omalla kohdalla sain kaikilta velkojilta n. viikossa velkasaldot selville... Näkee myös muuten viim. laskusta jos niitä ei ole kärrätty roskiin jo.
      Tämä helpotti velkaneuvojan hommaa ja saatiinkin jo siis ekalla käyntikerralla selvyys tilanteestani.. velkasaldo oli n. 28.000€. Velkaneuvoja ehdotti heti T-S takausta joka myös laitettiin samalla kerralla eteenpäin. Seuraava yhteyden otto olikin T-S:n takausvastaava soitti ja pyysi lisäselvityksiä. Oma prosessini kesti 2012 kesäkuusta 2012 joulukuuhun jolloin tuli tieto että takaus oli minulle myönnetty. Heti 2013 tammikuussa menin omaan pankkiini takauspaperini kanssa ja hain järjestelylainaa maksimisummalle 34.000€. Tämän verran oli velkasaldo noussut hakuaikana kun osa veloista meni UO:oon ja osa perintään.
      Myös tuona aika makselin sen mikä pystyin velkoja, pienimmästä lähtien jotta olisin säästänyt käräjöintikuluissa yms. Sitten 2013 helmikuussa nostettiin laina ja maksettiin kaikki pois. Ennenkuin laina nostettiin laskettiin vielä uudelleen kokonaisvelkasaldo tietylle päivämäärälle joka pankin kanssa aikaisemmin sovittiin. Eli jouduin vielä kerran ottamaan velkojiin yhteyttä ja sopia päivämäärä jolle laskettiin velan korot. Tuo päivämäärä oli lainan nostohetki. Taattiin se että yksittäisestä velasta ei koituisi enää harmia tulevaisuudessa. Omalla kohdalla meni 450€ takauksen ylärajan yli velkapotti mutta pankki ja T-S takausvastaava sopivat että tuo yli mennyt osa maksetaan heti pois seuraavasta palkastani. Olipa onni että olin vapaaehtoisesti maksanut velkoja UO:sta huolimatta ja sain noi ylimääräiset kulut minimoitua...
      Tässä mun tarina, voi ottaa opiksi tai ei... miten kukin haluaa.

      Puolison velat ei ole sinun velkojasi ja hänen korttejaan ei lopeteta. T-S haluaa vain kokonaiskuvan tilanteestasi jotta voivat päättää saatko takausta vai et.

      • debbie queen

        Onkohan kohdallani Ts-takauksesta enää hyötyä kun kaikki velat jo uo:ssa ja maksan sinne 1000,-/kk ja kok.saldo noin 33000,-. Sama kai minne sitä maksaa... En maksa enää uo-taulukkomaksuja.


      • hwl
        debbie queen kirjoitti:

        Onkohan kohdallani Ts-takauksesta enää hyötyä kun kaikki velat jo uo:ssa ja maksan sinne 1000,-/kk ja kok.saldo noin 33000,-. Sama kai minne sitä maksaa... En maksa enää uo-taulukkomaksuja.

        Omistatko asuntoa?


      • debbie queen
        hwl kirjoitti:

        Omistatko asuntoa?

        En omista mitään. Autokin laitettu miehen nimiin.


    • debbie, ehdotomasti yhteyttä säätiöön. Sulla ilmeisesti vaki duuni, olet uo:ssa joten velkaantuminen on katkaistu eli maksuhäiriömerkintöjä on ja olet jo pitkän aikaa maksanut kohtuu suurta summaa kk velkoihin. On ihan sama onko osa vai kaikki velat jo uo:ssa. Varmaan uo:kin jo tainnut ehdottaa sulle että olisiko mahdollista maksaa uo-velka pois järjestelylainan turvin? Oma uo-virkailijani kysyi samaa kun ekan kerran tavattiin kun kerroin että lisää on tulossa. Kerroin myös heti että olen hakenut järjestelylainan takausta T-S:ltä ja asia vielä kesken. Oli toiveikas että tuon takauksen mitä luultavimmin myös saisin kun katsoi tietojani omista tietokannoistaan. Ei ole ihan sama minne maksaa, itse maksan pankkilainaani 2% korkoa.... UO:ssa paljon korkeampi. On jopa todennäköistä että saattaisit maksaa T-S lainaa pienemmällä kk-erällä kuin ulosotto ottaa palkastasi(1/3 otaksun). Itse makselen T-S:n määrittelemää kk-erää n. 700€ verran 3 vuoden ajan. Säätiöllä ilmainen puhelinneuvonta (Velkalinja), numero löytyy Takuu-säätiön sivulta. Vinkkinä: neuvonta kesälomalla ainakin Turussa kesä-heinäkuu joten heti itseä niskasta kiinni ja aikaa varaamaan... tosin taitaa jonot olla paaljon pidemmät kuin 1,5 vuotta sitten :(

      • debbie queen

        Kiitos tiedoista! Ei ole uo-mies mitään vielä asiasta puhunut - just viime kuussa velka tippui alle sen rajan 34000. Ja kyllä vakityö. Alankin heti järj asioita. Kiitos sulle


    • Soititko Velkalinjalle ja tilasit ajan vneuvojalle ?

    • debbie queen

      En soittanut velkalinjalle, vaan oman kuntani velkaneuvojalle. Takuusäätiön sivuilla painotettiin sitä, että hakemus olisi hyvä tehdä "ammattilaisen" kanssa. Harmi vaan, että sain ajan vasta elokuun alkuun!!!

    • Ikävää että noinkin pitkään menee mutta sekin on alku. Hyvä puoli on se että velkasi kuitenkin lyhenee ulosoton johdosta joka kuukausi. Elokuussa velkapotti n. 4.000€ pienempi ja sehän ei siis enää nouse jos kerran kaikki velkasi on jo ulosoton piirissä. Ja sinne velkaneuvojan pakeille sinun tapauksessa riittää tuo ulostosta saatava saldoerittely velkojen osalta ja myös todistukset asumiskustannuksista (sähkö/vuokrasopimus), virkatodistus jne jne täytyy hommata. Muistaakseni velkaneuvonta lähettää sinulle vielä postissa kyllä paremmat ohjeet ekaa käyntiä varten.
      Hyvää kevättä jaTsemppiä odotukseen.

      • debbie queen

        Kiitos :-)


      • kai tämä joskus lopp
        debbie queen kirjoitti:

        Kiitos :-)

        Hienolta näyttää ja ainakin minua motivoi myös maksamaan noita velkoja. Minulla noin reilu 50 000 € uo:ssa ja nyt yritän tuon 1000 €/kk maksaa eli vähän ylimääräistä palkasta pidätetyn päälle. Debbie queen, sinulla varmaan myös ollut noin 50 000 € velkaa, jos olet jo ainakin parisen vuotta velkoja maksellut ?


      • debbie queen
        kai tämä joskus lopp kirjoitti:

        Hienolta näyttää ja ainakin minua motivoi myös maksamaan noita velkoja. Minulla noin reilu 50 000 € uo:ssa ja nyt yritän tuon 1000 €/kk maksaa eli vähän ylimääräistä palkasta pidätetyn päälle. Debbie queen, sinulla varmaan myös ollut noin 50 000 € velkaa, jos olet jo ainakin parisen vuotta velkoja maksellut ?

        Joo noin 53000,- taisi ihan alunperin olla. Uo alkoi 02/12 ja yhden vapaakuukauden olen pitänyt. Lyhennys 1000,-/kk ja lomarahakuukautena enemmän.


      • kai tämä joskus lopp
        debbie queen kirjoitti:

        Joo noin 53000,- taisi ihan alunperin olla. Uo alkoi 02/12 ja yhden vapaakuukauden olen pitänyt. Lyhennys 1000,-/kk ja lomarahakuukautena enemmän.

        Perästä tullaan velkojen kanssa =). Tuli vain mieleeni, että kannattaisikö yrittää itse tehdä sitä hakemusta ? Koska kaikki velat on jo ulosotossa, on helppo hankkia velkasaldot ja TS:n ohjeiden mukaan sitten muut selvitykset. Varmaan pyytävät lisäselvityksiä tarvittaessa ja ajallisesti se taitaa ajoittua helpostikin elokuulle, jolloin on aika sinne velkaneuvontaan ja yhdessä neuvojan kanssa tarvittaessa sitten täydennätte hakemusta. Hyvällä tuurilla oma hakemuksesi voi mennä sellaisenaan läpi ja saat asiat järjestykseen nopeammin.


      • daf e e
        kai tämä joskus lopp kirjoitti:

        Perästä tullaan velkojen kanssa =). Tuli vain mieleeni, että kannattaisikö yrittää itse tehdä sitä hakemusta ? Koska kaikki velat on jo ulosotossa, on helppo hankkia velkasaldot ja TS:n ohjeiden mukaan sitten muut selvitykset. Varmaan pyytävät lisäselvityksiä tarvittaessa ja ajallisesti se taitaa ajoittua helpostikin elokuulle, jolloin on aika sinne velkaneuvontaan ja yhdessä neuvojan kanssa tarvittaessa sitten täydennätte hakemusta. Hyvällä tuurilla oma hakemuksesi voi mennä sellaisenaan läpi ja saat asiat järjestykseen nopeammin.

        Siis, velkajärjestelyhakemusta käräjäoikeudelle? Tuota noin, kaikki tähän mennessä näkemäni velallisen itse tekemät hakemukset ovat olleet.... kauniisti sanottuna, ovat tarvinneet runsaasti täydentämistä. Jos osaat velkajärjestelyasetuksesta katsoa, mitä kaikkea hakemuksessa tulee olla, niin siitä vaan, lomakkeitahan löytyy tuolta oikeusministeriön nettisivuilta. Mutta tosiaan, kaikki velat tulee erikseen luetella hakemuksessa lajiteltuina A, B ja C-velkoihin (vakuudesta riippuu tuo), oltava velkojien yhteystiedot, velkahistoria, tositteet yms. sekä vino pino paperia omista olosuhteistasi (verotustodistukset, kaikki selvitys asumiskuluista yms. ).


      • kai tämä joskus lop
        daf e e kirjoitti:

        Siis, velkajärjestelyhakemusta käräjäoikeudelle? Tuota noin, kaikki tähän mennessä näkemäni velallisen itse tekemät hakemukset ovat olleet.... kauniisti sanottuna, ovat tarvinneet runsaasti täydentämistä. Jos osaat velkajärjestelyasetuksesta katsoa, mitä kaikkea hakemuksessa tulee olla, niin siitä vaan, lomakkeitahan löytyy tuolta oikeusministeriön nettisivuilta. Mutta tosiaan, kaikki velat tulee erikseen luetella hakemuksessa lajiteltuina A, B ja C-velkoihin (vakuudesta riippuu tuo), oltava velkojien yhteystiedot, velkahistoria, tositteet yms. sekä vino pino paperia omista olosuhteistasi (verotustodistukset, kaikki selvitys asumiskuluista yms. ).

        Ei, vaan Takuusäätiön takausta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1739
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1654
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1482
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      1370
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1342
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe