mikä olisi hyvä kamera?

kameraa hankkimassa

olen pari vuotta kuvannut digikameralla, ja haluaisin uuden muuta mietein mikä olisi hyvä jolla saisi tosi tarkkoja kuvia jokin järjestelmäkamera, sitten mietein eikö nokia lumia 1020 ota myös tarkkoja kuvia olisiko se hyvä vaihtoehto???olen siis alkanut harrastaa luonto ja muutakin valokuvausta.

14

2573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos olet maisemakuvaaja päivänvalolla ja käytät kuvaa vain näytöllä ja somessa niin varmaan tuo lumia riittää. Jos kuitenkin aiot alkaa harrastamaan niin suosittelen järkkäriä johon saa erilaisia lisävarusteita, pääosin erilaisia objektiiveja. Siinä nälkä kasvaa syödessä.

      Kännykameralla et saa makroja samassa mielessä kuin järkkärillä sopivalla linssivalinnalla, et pysty kuvaamaan luontoa (arkaa) kauempaa ja hämärässä saattaa tulla valopula.

      Valinta on sinun! Heti ei tarvitse lähteä kymppitonnia levittämään vaan alle tonnilla saat kohtuulliset varusteen joita voit ajan myötä uudistaa ja parannella.

    • mikä olisi …

      hyvä jolla …

      Kaikki samanhintaiset kamerat on käytössä suunnilleen yhtä hyviä. Paremmuus tulee siitä mitä haluat näyttää.

      • Pitää paikkansa jotta ei oikein huonoon merkkiin edes pysty nykyään lankeamaan. Suurin ero on siinä paljonko mihinkin merkkiin on lisävarusteita saatavana ja mihin hintaan. Nikon ja Canon johtanevat tuota sarjaa ja niihin lienee myös eniten käytettyjä objektiiveja saatavana. Monta kertaa käytetty ajaa asiansa ainakin niin kauan kunnes näkee onko moiselle edes tarvetta.


      • onko moiselle
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Pitää paikkansa jotta ei oikein huonoon merkkiin edes pysty nykyään lankeamaan. Suurin ero on siinä paljonko mihinkin merkkiin on lisävarusteita saatavana ja mihin hintaan. Nikon ja Canon johtanevat tuota sarjaa ja niihin lienee myös eniten käytettyjä objektiiveja saatavana. Monta kertaa käytetty ajaa asiansa ainakin niin kauan kunnes näkee onko moiselle edes tarvetta.

        Nikon ja Canon johtanevat …

        Mihin Nikonin ja Canonin malliin on saatavana enemmän käytettyjä toimivia objektiiveja kuin K-bajonetti kameroihin (esim Pentax) ja 4:3 kennoisiin (adapterilla).


      • Canonisti minäkin
        onko moiselle kirjoitti:

        Nikon ja Canon johtanevat …

        Mihin Nikonin ja Canonin malliin on saatavana enemmän käytettyjä toimivia objektiiveja kuin K-bajonetti kameroihin (esim Pentax) ja 4:3 kennoisiin (adapterilla).

        Canonin valta-asema Suomessa näkyy käytettyjen kaupassa. Elänkuvaajien perustyökalua, 300 mm teleä, on eniten liikkeellä Canonina. Eli vastaus kysymykseen on kaikkiin Canonin malleihin!


    • Työeläkelläinen

      Tässä pitää otta huomioon optiikan putken optinen pituus ja ympärysmitta joka ei ole aivan sama kuin halkaisija.

      Minä olen oikeassa aina.

    • Canonisti minäkin

      Työeläkeläinen tuossa kyselikin oleellista, eli mitä kuvaat? Tämä on luontokuvaus palsta, mutta luontokuvausta on kovin monenlaista. Saat parempia vastauksia, kun kerrot enemmän kiinostuksenkohteistasi.

      Jos kuvaat maisemia, paras kohtuuhintainen vaihtoehto on täyskennoinen järkkäri kahdella tai kolmella objektiivilla: noin 20 50 135 mm tai sitten noin 35 70 mm. Rungoista kannattaa katsoa mm. käytetyt Canon 5D Mark II:set. Huomattavasti halvempi on sitten croppipokkari. Fujin X100S on tällä hetkellä kiinnostavin maisemakuvaajalle.

      Jos haluat kuvata eläimiä, on valinta järjestelmäkamera. Rungossa pitää olla riittävästi laskentatehoa ja sääsuojaus. Nikonilta D7000 ja Canonilta 7D. Objektiivisetti croppirungossa aloittelijalle eläinkuvaukseen on 35mm 100 mm macro 300 mm. Kaikkea ei tarvitse ostaa kerralla ja rahoja ei kannata tuhlata huonoihin zoomeihin, niistä tulee vain paha mieli.

    • kameraa hankkimassa

      olen kuvaamassa esm.ihan maisemia kukkia lintuja aika laajasti kuvailen.

      • birder

        Hanki järkkäri ja siihen joku 18 - 200 mm objektiivi ja ehkä makroilua varten loittorenkaita, jos et viitsi rahaa törsätä hirveästi. Tällaisella yhdistelmällä minä kuvailin pari vuotta kaikenlaista, mutta lintuihin ei objektiivin pituus tahtonut riittää, joten hankin 300 mm: telen. Paljon on budjetistasi kiinni, millaisia vehkeitä kannattaa hankkia. Jos jonkun euromäärän osaisit sanoa niin olisi paljon helpompaa antaa vinkkejä.


      • kameraa hankkimassa
        birder kirjoitti:

        Hanki järkkäri ja siihen joku 18 - 200 mm objektiivi ja ehkä makroilua varten loittorenkaita, jos et viitsi rahaa törsätä hirveästi. Tällaisella yhdistelmällä minä kuvailin pari vuotta kaikenlaista, mutta lintuihin ei objektiivin pituus tahtonut riittää, joten hankin 300 mm: telen. Paljon on budjetistasi kiinni, millaisia vehkeitä kannattaa hankkia. Jos jonkun euromäärän osaisit sanoa niin olisi paljon helpompaa antaa vinkkejä.

        600€ on maksimi


      • Canonisti minäkin
        kameraa hankkimassa kirjoitti:

        600€ on maksimi

        Jos luontokuvaukseen haluaa kaluston alle 600 €:lla, on ostettava käytetty. Yhtään sääsuojattua runkoa ei saa uutena tuohon hintaan.


    • Canon EOS 1100D itse kuvaan sillä ja se on ihan hyvä kamera jos hintabudjetti on sitä 300€ luokkaa. Sitten voit hankkia jonkun 300m objektiivin jos haluat lintuja kuvata, Itse olen kuvannut melkein jokaisen lintulajin jonka olen nähnyt, paitsi jos ei ole tosi kaukana. Hintaahan setille tulee 700€, mutta se riittää alussa.

    • Vinkki-Ville

      Jos mietit ostatko lumian superkameralla vaiko järjestelmäkameran, niin suosittelisin jotain superzoomin omaavaa digikameraa, en järkkäriä. En noista superzoomeista kuitenkaan tiedä juuri mitään, joten ehkä löydät joltain muulta kokemuksia niihin liittyen.

      Järjestelmäkamera on kuitenkin järkevä sijoitus tulevaisuutta ajatellen, mikäli siis innostut valokuvauksesta enemmän. Kannattaa miettiä vähän itseäsi, järkkäriin palaa rahaa helposti todella paljon enemmän kuin sitten siihen digikameraan pitkällä zoomilla, jolla voisit pärjätä vuoden-pari ja harjoitella valokuvausta, asetuksien säätämistä ym. Kun olet ne oppinut, niin on helppo siirtyi järjestelmäkameraan.

      Jos kuitenkin ostat järjestelmäkameran nyt jollain laaja-alaisella objektiivilla, kuten tuolla 18-200mm putkella, niin se syö taas kuvanlaatua aika paljon. Ja mitä järkeä edes ostaa järjestelmäkamera, jonka etu juurikin on siinä, että voit kuvata useammalla objektiivilla? Suosittelisin siis jonkin toisen objektiivin hankintaa. Makromaisia kuvia saa pitkällä tele-objektiivillakin, mutta lintukuvaukseen tarvitset sen teleobjektiivin ehdottomasti. Jos siis ostat ensin sen teleobjektiivin, kuvailet lintuja ja lähikuvia, ja jos koet tarvitsevasi makroiluun jotain parempaa lasia, niin ostat sen sitten myöhemmin.

      Minä en osaa Nikoneista sanoa mitään, Canonisti kun olen.

      http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/EF-S/EF-S_55-250mm_f4-5.6_IS_STM/

      Tuo voisi olla sinulle aika passeli, hintaakaan ei ole paljoa. Lintukuvaukseen se on ihan ok, zoomailtua saa kiitettävästi ja tuolla saa varsin mainioita kuvia aikaan.
      Hinta-laatusuhde on tosi hyvä!

      http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/Telephoto_Zoom/EF_70-200mm_f4L_USM/

      Tuo esimerkiksi on varsin hyvä myöskin, mitä nyt valovoimaa voisi olla rutkasti enemmän ja kuvanvakaajakin puuttuu. Halvimmillaan se lähtee n. 600 eurolla, mutta käytettynä sen voi varmasti löytää halvempanakin. Kuvanvakaimella varustettu malli on luonnollisesti vielä kalliimpi ja valovoimaisempi malli maksaa jo maltaita, eli siis parempia, kalliimpia ja painavempiakin on..

      Sitten rungoista. Rungolla ei ole paljoa väliä, panosta objektiiveihin. Canonin 1100d lienee vanha malli jo, joten uudempi 1200d voisi olla järkevämpi ostos. Monet ovat sanoneet tuon vanhempaa mallia, 1100d:tä aika lelumaiseksi. Tuskin siis 1200d on paljoa parempi siltä(kään) ominaisuudeltaan. Parempi vaihtoehto olisi 700d, joka on mm. nopeampi ja valitettavasti hieman kalliimpi. Halvemmalla saat vanhemman version Canon eos 650d:n, joka on kelpo peli. Eroa ei 650:n ja 700:n välillä juurikaan ole. 100d on varmasti myös hyvä vaihtoehto. Toki on olemassa 7d, jonka voit löytää käytettynä. Mielummin ostaisin kuitenkin uuden 700d:n, ehkä..

    • ngbdhqc

      Tuossa vähän kännykkäkamera vertailua: http://www.dxomark.com/Mobiles

      Kyllähän kännykälläkin saa hyviä kuvia sopivissa olosuhteissa. Niissä vain ei ole yleensä minkäänlaista optista zoomia. Kun kännykkää "zoomaa", niin kuva pehmenee.
      Luontokuvaukseen ei kännykkä sovi ollenkaan. Eläimiä pääsee harvoin niin lähelle, eikä kännykät tarkennu tarpeeksi lähelle lähikuviinkaan. Maisemat kyllä käy.

      Se millaisen kameran tarvitset riippuu kohteista. Joku kiinteäobjektiivinen long zoom on halvin ja kevein ratkaisu.
      Järjestelmässä pitää olla muutama objektiivi (2-3), mikä lisää systeemin hintaa ja kannettavaa painoa, vaikka runkoja saakin halvalla ja pienimmät on keveitäkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6629
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4283
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2700
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1588
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1084
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe