Autolautan alle. Ploterissa katse?

Yodlaladiuu

Olisikohan Tukholman saaristossa pirssiveneen kippari ajellut ärtsoppasumussa karttaplotteria tuijotellen, tutkan ja/tai ympäristön sijaan. Pääsi sitten Viking Crace yllättämään...

52

372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olisipa ollutkin

      Olisipa ollutkin katse plotterissa. Silloin olisi tiennyt jo puolta tuntia etukäteen, että Grace on sieltä tulossa. Olisi ollut samalla yhteystietokin Gracen bryggalle.

      • Karttaplotteri

        Näkeekö karttaplotterissa muut aluksetkin? On se vaan hieno värkki!


      • aistinvarainen
        Karttaplotteri kirjoitti:

        Näkeekö karttaplotterissa muut aluksetkin? On se vaan hieno värkki!

        Plotterista näkee, kun se on yhdistetty muihin laitteisiin, kuten tutka. Kehnossakin plotterissa on Marpa. Jos vielä ASIssi on mukana, ei toista voi olla näkemättä.

        Vanhat plotterit ja vanha tekniikka on erikseen, kuten kartat.


      • Karttaplotteri
        aistinvarainen kirjoitti:

        Plotterista näkee, kun se on yhdistetty muihin laitteisiin, kuten tutka. Kehnossakin plotterissa on Marpa. Jos vielä ASIssi on mukana, ei toista voi olla näkemättä.

        Vanhat plotterit ja vanha tekniikka on erikseen, kuten kartat.

        Mitenkäs saan älykännyssäni näkyviin muut alukset? Älykännyhän on palstan neron kertoman mukaan karttaplotteri.


      • Tutka tai AIS
        aistinvarainen kirjoitti:

        Plotterista näkee, kun se on yhdistetty muihin laitteisiin, kuten tutka. Kehnossakin plotterissa on Marpa. Jos vielä ASIssi on mukana, ei toista voi olla näkemättä.

        Vanhat plotterit ja vanha tekniikka on erikseen, kuten kartat.

        Kerrot siis että tarvittava laite on tutka tai AIS-vastanotin eikä karttaplotteri. Sitähän minäkin.


      • sama asia
        Tutka tai AIS kirjoitti:

        Kerrot siis että tarvittava laite on tutka tai AIS-vastanotin eikä karttaplotteri. Sitähän minäkin.

        Blackbox AIS, tai normaali alle 5 v ikäinen VHF tarvitaan. Mutta jompikumpi löytyy kohtuullisen päivitettynä pidetystä veneestä. Tänä päivänä plotterin ja AISiin kytketyn plotterin välille on jo syytä vetää yhtäläisyysmerkit. Kenelle nyt gps-vastaanotinkaan on enää vain koordinaatteja numeroina.


      • kivikausi vaivaa
        sama asia kirjoitti:

        Blackbox AIS, tai normaali alle 5 v ikäinen VHF tarvitaan. Mutta jompikumpi löytyy kohtuullisen päivitettynä pidetystä veneestä. Tänä päivänä plotterin ja AISiin kytketyn plotterin välille on jo syytä vetää yhtäläisyysmerkit. Kenelle nyt gps-vastaanotinkaan on enää vain koordinaatteja numeroina.

        ...kohtuullisen päivitetty vene... 800 euron ais lähetin vastaanotin, 300 euron ais kelpoinen vhf, splitterit ja antennit 200 , 2400 euron 12 " karttaplotteri, e- kartasto 200, ... joo-oh...

        3900 euroa on siis jonkun käsitys kohtuullisen päivitettynä pidetystä veneestä

        nähtävästi suomessa eletään laajemmaltikin kivikaudella, kun viime kesänä marinetraffic sivuston mukaan siellä seilasi lähinnä ruotsinlaivat , tankkerit ja yli 30 metriset saaristolaivat joitain satunnaisia venäjän rekisterissä olevia luksusjahteja


      • nykypäivää
        kivikausi vaivaa kirjoitti:

        ...kohtuullisen päivitetty vene... 800 euron ais lähetin vastaanotin, 300 euron ais kelpoinen vhf, splitterit ja antennit 200 , 2400 euron 12 " karttaplotteri, e- kartasto 200, ... joo-oh...

        3900 euroa on siis jonkun käsitys kohtuullisen päivitettynä pidetystä veneestä

        nähtävästi suomessa eletään laajemmaltikin kivikaudella, kun viime kesänä marinetraffic sivuston mukaan siellä seilasi lähinnä ruotsinlaivat , tankkerit ja yli 30 metriset saaristolaivat joitain satunnaisia venäjän rekisterissä olevia luksusjahteja

        7" plotteri, sen kartat ja uusi vhf yhteensä noin tonni. Kysehän oli päivityksestä. Vähemmälläkin pääsee, blackbox AIS on vielä halvempi. Toisaalta vanhentunut plotteri on muutenkin syytä uusia, samoin vhf aiheellista vaihtaa dsc-kauteen.

        Lähettävä AIS olisi vielä parempi ja hinnat putoamassa. Vastaanottavallakin tulee hyvin toimeen. Marinetraffic näyttää mitä näyttää, vesillä lähettävällä AISilla varustettuja veneitä oli tiheässä jo viime kesänä plotterilta katsottuna.


      • tylsyys vaivaa
        kivikausi vaivaa kirjoitti:

        ...kohtuullisen päivitetty vene... 800 euron ais lähetin vastaanotin, 300 euron ais kelpoinen vhf, splitterit ja antennit 200 , 2400 euron 12 " karttaplotteri, e- kartasto 200, ... joo-oh...

        3900 euroa on siis jonkun käsitys kohtuullisen päivitettynä pidetystä veneestä

        nähtävästi suomessa eletään laajemmaltikin kivikaudella, kun viime kesänä marinetraffic sivuston mukaan siellä seilasi lähinnä ruotsinlaivat , tankkerit ja yli 30 metriset saaristolaivat joitain satunnaisia venäjän rekisterissä olevia luksusjahteja

        Sähköinen maailma viehättä tylsistyneitä enemmän kuin livenä ympäristön havannointi. Siksi veneissä on erilaisia digileluja. Aisia paremmin virtuaalimaailmaan pääsee alypuhelimella pelaamalla.

        https://play.google.com/store/apps/developer?id=Android Games


      • anti-AIS veneilijä
        tylsyys vaivaa kirjoitti:

        Sähköinen maailma viehättä tylsistyneitä enemmän kuin livenä ympäristön havannointi. Siksi veneissä on erilaisia digileluja. Aisia paremmin virtuaalimaailmaan pääsee alypuhelimella pelaamalla.

        https://play.google.com/store/apps/developer?id=Android Games

        Samaa mieltä. Täällä on tämä "Black box AIS" hihhuli oikein klassinen esimerkki meriversiota niistä teinitytöistä, kun kulke suojatien yli tuijottaen facebook päivityksiä uusimmasta lumiastaan.
        Nyt meillä on sitten helleluja, meriversiona näitä tyyppejä, joilla on kojelauta täynnä kuvaruutuja, johtoja ja vastaus niistä saadaan vaikka anopin kengännumero kysyttäisiin. Meri, ympäristö, navigointi ja havainnointi on siirtynyt sivuosaan. Itseasiassa, näille tyypeille olisi aivan sama, jos ohjaamo rakennettaisiin lastulevyistä tehtyyn laatikkoon ja pultattaisiin se paikallisbussin katolle pyörimään kaupungilla päiväksi. He saisivat elektronisia viboja ja elämyksiä aina kun ruudulla näkyisi toisen "AIS-hörhön mmsi numero. Jos näihin lastulevylaatikoihin porattaisi happireikä, niin senkin ne luultavasti käyttäisivät hyväksi tarkistaakseen, menikö joku bussi ohi jossa ei ollutkaan 3900 euron AIS systeemiä, ja huutaisivat vielä perään että niitä saa tonnilla jostain heidän salaisesta liikkeestään ja kohta vielä halvemmallakin...
        AIS tulisi kieltää lailla, kun on jo havaittavissa että niillä on negatiivinen vaikutus joidenkin yksilöiden motivaatioon keskittyä navigointiin merellä ilman kaiken puolestaan tekeviä videopelejä


      • siitä vaan
        anti-AIS veneilijä kirjoitti:

        Samaa mieltä. Täällä on tämä "Black box AIS" hihhuli oikein klassinen esimerkki meriversiota niistä teinitytöistä, kun kulke suojatien yli tuijottaen facebook päivityksiä uusimmasta lumiastaan.
        Nyt meillä on sitten helleluja, meriversiona näitä tyyppejä, joilla on kojelauta täynnä kuvaruutuja, johtoja ja vastaus niistä saadaan vaikka anopin kengännumero kysyttäisiin. Meri, ympäristö, navigointi ja havainnointi on siirtynyt sivuosaan. Itseasiassa, näille tyypeille olisi aivan sama, jos ohjaamo rakennettaisiin lastulevyistä tehtyyn laatikkoon ja pultattaisiin se paikallisbussin katolle pyörimään kaupungilla päiväksi. He saisivat elektronisia viboja ja elämyksiä aina kun ruudulla näkyisi toisen "AIS-hörhön mmsi numero. Jos näihin lastulevylaatikoihin porattaisi happireikä, niin senkin ne luultavasti käyttäisivät hyväksi tarkistaakseen, menikö joku bussi ohi jossa ei ollutkaan 3900 euron AIS systeemiä, ja huutaisivat vielä perään että niitä saa tonnilla jostain heidän salaisesta liikkeestään ja kohta vielä halvemmallakin...
        AIS tulisi kieltää lailla, kun on jo havaittavissa että niillä on negatiivinen vaikutus joidenkin yksilöiden motivaatioon keskittyä navigointiin merellä ilman kaiken puolestaan tekeviä videopelejä

        Eipä kaikesta päätellen tiedä, mikä AIS on. No, eipä muutenkaan paljoa menetetä, kun antiaisisti reipaana ajelee rekan alle.


      • 212121

      • BlackboxAIShihhuli
        anti-AIS veneilijä kirjoitti:

        Samaa mieltä. Täällä on tämä "Black box AIS" hihhuli oikein klassinen esimerkki meriversiota niistä teinitytöistä, kun kulke suojatien yli tuijottaen facebook päivityksiä uusimmasta lumiastaan.
        Nyt meillä on sitten helleluja, meriversiona näitä tyyppejä, joilla on kojelauta täynnä kuvaruutuja, johtoja ja vastaus niistä saadaan vaikka anopin kengännumero kysyttäisiin. Meri, ympäristö, navigointi ja havainnointi on siirtynyt sivuosaan. Itseasiassa, näille tyypeille olisi aivan sama, jos ohjaamo rakennettaisiin lastulevyistä tehtyyn laatikkoon ja pultattaisiin se paikallisbussin katolle pyörimään kaupungilla päiväksi. He saisivat elektronisia viboja ja elämyksiä aina kun ruudulla näkyisi toisen "AIS-hörhön mmsi numero. Jos näihin lastulevylaatikoihin porattaisi happireikä, niin senkin ne luultavasti käyttäisivät hyväksi tarkistaakseen, menikö joku bussi ohi jossa ei ollutkaan 3900 euron AIS systeemiä, ja huutaisivat vielä perään että niitä saa tonnilla jostain heidän salaisesta liikkeestään ja kohta vielä halvemmallakin...
        AIS tulisi kieltää lailla, kun on jo havaittavissa että niillä on negatiivinen vaikutus joidenkin yksilöiden motivaatioon keskittyä navigointiin merellä ilman kaiken puolestaan tekeviä videopelejä

        "Nyt meillä on sitten helleluja, meriversiona näitä tyyppejä, joilla on kojelauta täynnä kuvaruutuja, johtoja ja vastaus niistä saadaan vaikka anopin kengännumero kysyttäisiin."

        So what, katsoo sitten kun siellä duunissa on. Yhtä käyttökelpoisen ajantasaista se tieto marinetrafficissa on viikkoa ennen katsottuna kuin mikä hyvänsä ennen lähtöä katsottu.


      • veneilijä,ei pelaaja
        BlackboxAIShihhuli kirjoitti:

        "Nyt meillä on sitten helleluja, meriversiona näitä tyyppejä, joilla on kojelauta täynnä kuvaruutuja, johtoja ja vastaus niistä saadaan vaikka anopin kengännumero kysyttäisiin."

        So what, katsoo sitten kun siellä duunissa on. Yhtä käyttökelpoisen ajantasaista se tieto marinetrafficissa on viikkoa ennen katsottuna kuin mikä hyvänsä ennen lähtöä katsottu.

        Joo kyllä se sellainen juttu nyt vaan on, että kengänkuva ahteriin kaikille AIS - uskovaisille ja i-play lume-laiffi-videopelit laiturilla pois ennen veneeseen astumista tai nokka takaisin kohti lähiötä
        Merellä osaamattomuus on aikuisten oikeasti hengenvaarallista, game overin jälkeen ei korkata uutta kokakola-ja sipsipussia ja klikata enää uutta peliä


      • Meidän miehiä
        anti-AIS veneilijä kirjoitti:

        Samaa mieltä. Täällä on tämä "Black box AIS" hihhuli oikein klassinen esimerkki meriversiota niistä teinitytöistä, kun kulke suojatien yli tuijottaen facebook päivityksiä uusimmasta lumiastaan.
        Nyt meillä on sitten helleluja, meriversiona näitä tyyppejä, joilla on kojelauta täynnä kuvaruutuja, johtoja ja vastaus niistä saadaan vaikka anopin kengännumero kysyttäisiin. Meri, ympäristö, navigointi ja havainnointi on siirtynyt sivuosaan. Itseasiassa, näille tyypeille olisi aivan sama, jos ohjaamo rakennettaisiin lastulevyistä tehtyyn laatikkoon ja pultattaisiin se paikallisbussin katolle pyörimään kaupungilla päiväksi. He saisivat elektronisia viboja ja elämyksiä aina kun ruudulla näkyisi toisen "AIS-hörhön mmsi numero. Jos näihin lastulevylaatikoihin porattaisi happireikä, niin senkin ne luultavasti käyttäisivät hyväksi tarkistaakseen, menikö joku bussi ohi jossa ei ollutkaan 3900 euron AIS systeemiä, ja huutaisivat vielä perään että niitä saa tonnilla jostain heidän salaisesta liikkeestään ja kohta vielä halvemmallakin...
        AIS tulisi kieltää lailla, kun on jo havaittavissa että niillä on negatiivinen vaikutus joidenkin yksilöiden motivaatioon keskittyä navigointiin merellä ilman kaiken puolestaan tekeviä videopelejä

        En voisi enempää rytmisäestää!! Mitä meillä oli ennen em. härpättimiä? - kaikki.


      • ei uskottu
        21212112 kirjoitti:

        ja näin:

        http://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/tutkintaselostuksetvuosittain/vesiliikenne2010/c32010mjeanneauprestige42sa-58990finuppoamineninkoonedustalla28.5.2010.html

        Ensimmäisessä tapauksessa ei ole millään lailla luotettu elektroniikkaan. Tai on luotettu, että autopilotti pitää annetun suunnan ja juuri niin se teki. Sille vain silmämitalla elektroniikalla varmistamatta annettin väärä suunta. Siis aivan puhtaasti kipparin virhe silmämitassa. Lentokonemainen automatiikka olisi voinut estää onnettomuuden.

        Eikä toinen tapaus ole yhtään sen kummempi. Elektroniikalla ei ollut osaa eikä arpaa tapahtumassa. Siis aivan puhtaasti kipparin virhe silmämitassa. Lentokonemainen automatiikka olisi voinut estää onnettomuuden. Onnettomuuden seurauksiin sitten vaikutti virhe vetolaitteen mekaanisessa suunnittelussa.

        "onnettomuuden välittömänä syynä voidaan pitää tilannetietoisuuden menetystä suurella nopeudella tehdyn käännöksen jälkeen ja myötävaikuttaneena tekijänä äkillistä muutosta reittisuunnitelmaan."


      • ?????
        BlackboxAIShihhuli kirjoitti:

        "Nyt meillä on sitten helleluja, meriversiona näitä tyyppejä, joilla on kojelauta täynnä kuvaruutuja, johtoja ja vastaus niistä saadaan vaikka anopin kengännumero kysyttäisiin."

        So what, katsoo sitten kun siellä duunissa on. Yhtä käyttökelpoisen ajantasaista se tieto marinetrafficissa on viikkoa ennen katsottuna kuin mikä hyvänsä ennen lähtöä katsottu.

        Mikä nyt oli pointti? Jäi täysin auki, vääntäisitkö rautalangasta.


      • r23r32
        ????? kirjoitti:

        Mikä nyt oli pointti? Jäi täysin auki, vääntäisitkö rautalangasta.

        Sitä vaan, että netti kertoo paljon enemmän kuin ais, mm. sään.


      • few32
        ei uskottu kirjoitti:

        Ensimmäisessä tapauksessa ei ole millään lailla luotettu elektroniikkaan. Tai on luotettu, että autopilotti pitää annetun suunnan ja juuri niin se teki. Sille vain silmämitalla elektroniikalla varmistamatta annettin väärä suunta. Siis aivan puhtaasti kipparin virhe silmämitassa. Lentokonemainen automatiikka olisi voinut estää onnettomuuden.

        Eikä toinen tapaus ole yhtään sen kummempi. Elektroniikalla ei ollut osaa eikä arpaa tapahtumassa. Siis aivan puhtaasti kipparin virhe silmämitassa. Lentokonemainen automatiikka olisi voinut estää onnettomuuden. Onnettomuuden seurauksiin sitten vaikutti virhe vetolaitteen mekaanisessa suunnittelussa.

        "onnettomuuden välittömänä syynä voidaan pitää tilannetietoisuuden menetystä suurella nopeudella tehdyn käännöksen jälkeen ja myötävaikuttaneena tekijänä äkillistä muutosta reittisuunnitelmaan."

        "Ensimmäisessä tapauksessa ...Lentokonemainen automatiikka olisi voinut estää onnettomuuden.

        Todennäkisesti ko aluksissa on tutka ja ais tömäyshälytyksellä.

        "toinen tapaus o..Elektroniikalla ei ollut osaa eikä arpaa tapahtumassa. "

        Todennäköisesti 42 jalkainen moottorivene kahaa plotterin varassa vaikka paperikartassa näkyy laajempi merialue kerralla ja siten oilisi kivikko ollut selvillä etukäteen. Paperikartalla olisi ollut helppo katsoa, riittääkö vesialue käännökseen.

        Ongelma ko aluksissa onkin ollut, etta vaikka aluksissa on ollut miehistöä, niin kippari on itse tehnyt kaiken luottaen elektroniikkaan. Ensimäisessä tapauksessa kyydissä olleet olisi pitänyt laittaa keulaan tähystämään. Toisessa tapauksessa olisi jonkun miehistön jäsenen pitänyt seurata paperikartasta koko ajan missä mennään.


    • yhjkiuky

      Siellä oli sumua juuri nimeksi. Sen näkee lehtien kuvista,jossa Siljen paatti on jo 800 m ohi ja hyvin erottuu.

      • Vaihtelee

        Kokenut tietää että sumu on joskus hyvi paikallista. Yhteen suuntaan voi näkyä, toiseen ei.


      • Silminnäkijä?
        Vaihtelee kirjoitti:

        Kokenut tietää että sumu on joskus hyvi paikallista. Yhteen suuntaan voi näkyä, toiseen ei.

        Ja sä olit paikalla ja osaat sanoa?


      • Vaihtelee
        Silminnäkijä? kirjoitti:

        Ja sä olit paikalla ja osaat sanoa?

        Toistetaan tämä kun näyttää olevan vaikea ymmärtää:

        Kokenut tietää että sumu on JOSKUS hyvin paikallista. Yhteen suuntaan VOI näkyä, toiseen ei.


      • Vihmoo
        Vaihtelee kirjoitti:

        Toistetaan tämä kun näyttää olevan vaikea ymmärtää:

        Kokenut tietää että sumu on JOSKUS hyvin paikallista. Yhteen suuntaan VOI näkyä, toiseen ei.

        Joskus joku puhuu tuntematta asiaa, joskus ei


      • Sumua oli
        Vihmoo kirjoitti:

        Joskus joku puhuu tuntematta asiaa, joskus ei

        Silminnäkijäkertomusten mukaan sumu oli hyvin tiheää siihen suuntaan mistä vene tuli.

        Jotkut puhuvata asiaa tuntematta. Aina.


    • että silleen se sitt

      Mikäli hehtaarin kokoinen punainen seinä tulee yllärinä, vika on vain ja ainoastaan penkin ja ruorin välissä. Siinä ei auta tekniikka, kortit ei mikään, asennevamma ja huolimattomuus.

    • että näin,

      Yritetäänpä oppia tästä, tutkaa kun ei ole kovin helppo tulkita.

      Taksiveneen kippari ei nähnyt/huomannut tutkassa kohdetta.
      Lähettyvillä oli toinen lautta, joka näkyi.

      Teorioita:
      1) Tutkan AutoGain vaimensi toisen maalin
      2) Kohteen keulan muoto heijasti tutkasignaalin tois'aalle esim. toisen lautan kautta.
      3) Tutkan erottelu ei riittänyt vaan maalit näkyivät yhtenä.

      AIS ehkä olisi auttanut, muttei tuokaan idioottivarma peli ole. Itse asiassa olisi vähän yllättävää, mikäli ammattipaatissa ei olisi AIS-plotteria.

      • jokotaisittenei9

        1 ei ole todennäköistä
        2 ei varmasti
        3 jossain vaiheessa ehkä, mutta miksi vene olisi päättänyt ajaa suoraan päin?

        Vuokraveneessä pitää olla ammativehkeet. Harrastelijavehkeet ei ole hyväksyttyjä ja paremmat ovat kalliita. Ehkä iäkäs veneilijä oli pihi.


      • tg3hh3
        jokotaisittenei9 kirjoitti:

        1 ei ole todennäköistä
        2 ei varmasti
        3 jossain vaiheessa ehkä, mutta miksi vene olisi päättänyt ajaa suoraan päin?

        Vuokraveneessä pitää olla ammativehkeet. Harrastelijavehkeet ei ole hyväksyttyjä ja paremmat ovat kalliita. Ehkä iäkäs veneilijä oli pihi.

        "Vuokraveneessä pitää olla ammativehkeet. Harrastelijavehkeet ei ole hyväksyttyjä ja paremmat ovat kalliita. Ehkä iäkäs veneilijä oli pihi. "

        Ei näköjään ammatilaisvehkeet auta. Meriteiden sääntöjen mukaan laivojen pitää sumussa varoittaa äänimerkillä, jos on yhteentörmäyksen vaara. Uutisten mukaan sumutorvea eivät laivat käyttäneet taxiveneonnettomuudessa.


      • Mace66

        Ja oikea vastaus on:
        4) laiva näkyi ruudulla, mutta kippari oli niin keskittynyt esittelemään sitä toista heijastetta matkustajalle ettei sitä huomannut


      • Tkatekn.
        jokotaisittenei9 kirjoitti:

        1 ei ole todennäköistä
        2 ei varmasti
        3 jossain vaiheessa ehkä, mutta miksi vene olisi päättänyt ajaa suoraan päin?

        Vuokraveneessä pitää olla ammativehkeet. Harrastelijavehkeet ei ole hyväksyttyjä ja paremmat ovat kalliita. Ehkä iäkäs veneilijä oli pihi.

        1) Ei Autogain, mutta väärin säädetty clutter poistaa maalit tehokkaasti.
        2) Kaiun voimakkuus riippuu missä kulmassa lautta on ollut veneeseen nähden. Mutta kyllä - olisi pitänyt havaita!
        3) Erottelukykyn vaikuttaa mm. antennin pituus, käytetty skaala ( pulssinpituus ), tuning ja gain. Saattaa olla, että rainclutter on säädetty väärin.

        Kun en tiedä tarkkaa paikkaa, niin saattaa olla, että ei ole nähnyt saaren "takana" olleen toisen lautan tuloa ( matala antenninkorkeus ) ja kaikki huomio on kiinnittynyt ensimmäiseen ja sen väistöön. Ja sitten ei ole tarkkaillut tutkaa, kun kerran muita ei tule..." ...se meni jo..."
        Yleensäkin tutkan käytön osaaminen - millä tasolla?
        Uusi tutka? Osaa käyttää nykyaikaista laitetta oikein?
        Jos kyseessä on vanhahko tutka, niin TR-kenno saattaa olla viallinen. Tämä on hyvin yleinen vika; Tutkalla näkee pitkältä, mutta ei lähialueelta.

        Pääasiassa on kuitenkin tuon veneen kuljettaja:
        - Tiesi olevansa lauttaväylällä. Tarkkaavaisuutta lisää!
        - Näki toisen laivan - olisi pitänyt tiedostaa mahdollisuus toiseenkin.
        - Ei tähystystä! Siis ihan oikeasti sellaisena kuin säännöt edellyttävät.
        - Sumu - oliko olosuhteet riittävän turvalliseen navigointiin?
        - Väärä turvallisuuden tunne, kun oli plotterikin...
        - Asenne!!!! "...olen ajanut venettä 250v ja tästäkin 100000 kertaa - kyllä minä...!!!""

        No onneksi ei kukaan menehtynyt.


      • eipä juuri ole
        jokotaisittenei9 kirjoitti:

        1 ei ole todennäköistä
        2 ei varmasti
        3 jossain vaiheessa ehkä, mutta miksi vene olisi päättänyt ajaa suoraan päin?

        Vuokraveneessä pitää olla ammativehkeet. Harrastelijavehkeet ei ole hyväksyttyjä ja paremmat ovat kalliita. Ehkä iäkäs veneilijä oli pihi.

        -- - Vuokraveneessä pitää olla ammativehkeet. - - -
        Jos käyt katsomassa esim. Helsingissä operoivia vesibusseja tms., ei niissä mitään kummallisia "ammattivehkeitä" ole. Ihan perus-Furunoa...


      • xxx xxx
        eipä juuri ole kirjoitti:

        -- - Vuokraveneessä pitää olla ammativehkeet. - - -
        Jos käyt katsomassa esim. Helsingissä operoivia vesibusseja tms., ei niissä mitään kummallisia "ammattivehkeitä" ole. Ihan perus-Furunoa...

        Perusfuruno ei olekaan perus xxxxxx


      • Vehkeet esillä
        Mace66 kirjoitti:

        Ja oikea vastaus on:
        4) laiva näkyi ruudulla, mutta kippari oli niin keskittynyt esittelemään sitä toista heijastetta matkustajalle ettei sitä huomannut

        Siltä se vaikuttaa, tai muuten vaan esitteli vehkeitään eikä katsellut niitä itse sillä hetkellä...


    • kivet lentää

      Syyttelijöitä riittää aina kun jotain tapahtuu. Ja syyttelyn perustaksi riittää vallan mainiosti oma ei mihinkään perustuva arvaus tapahtumien kulusta ja tehdyistä toimista.

    • vahtiperämies

      Menkää hyvät veneilijät veneilykursseille oppimaan merenkulkutaitoja, niin ei tarvitse täällä saivarrella ja heitellä mitä sattuu olettamuksia.

    • 3+12

      Naama kiinni kortissa siellä on menty, harpilla vielä pistetty silmään. Olisi pitänyt olla kunnon elektroniikkaa käytössä niin onnettomuudelta oltaisiin vältytty.

      • äläjauharoskaa

      • Radiossa totuus?
        äläjauharoskaa kirjoitti:

        http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=185&artikel=5842113
        "sankassa sumussa"

        Sankassa sumussa tukholman saaristossa kuljetaan mielummin plotterin avulla kuin paperikartan.

        Sehän on selvä. Mitä hyötyä paperikartasta olisikaan, jos ei pysty määrittämään sijaintia. Ensin pitää tietää missä on ennen kuin voi päättää mihin suuntaan menee.

        Kokonaan toinen asia on sitten, mitä sen tiedon kanssa tekee. Pyrkiikö väylälle vai pois sieltä. Plotteri antaa mahdollisuuden toteuttaa haluaan, muttei takaa, että se on viisasta.

        Uskoisin kuitenkin, että myös Tukholman saaristossa siinä missä meilläkin kaikki vastuuntuntoiset veneilijät ajavat tutkan avulla tai hakeutuvat suojaisaan paikkaan odottamaan sumun hälvenemistä.


      • df<zbdbddb
        Radiossa totuus? kirjoitti:

        Sehän on selvä. Mitä hyötyä paperikartasta olisikaan, jos ei pysty määrittämään sijaintia. Ensin pitää tietää missä on ennen kuin voi päättää mihin suuntaan menee.

        Kokonaan toinen asia on sitten, mitä sen tiedon kanssa tekee. Pyrkiikö väylälle vai pois sieltä. Plotteri antaa mahdollisuuden toteuttaa haluaan, muttei takaa, että se on viisasta.

        Uskoisin kuitenkin, että myös Tukholman saaristossa siinä missä meilläkin kaikki vastuuntuntoiset veneilijät ajavat tutkan avulla tai hakeutuvat suojaisaan paikkaan odottamaan sumun hälvenemistä.

        "vastuuntuntoiset veneilijät ajavat tutkan avulla"

        Vastuuntuntoinen välittää luonnosta ja itsestään, siis purjehtii. Vastuuntuntoinen käyttää merellä omia aistejaan, eikä luota elektroniikkaan ainoana välineenä.


      • Eri asioita
        äläjauharoskaa kirjoitti:

        http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=185&artikel=5842113
        "sankassa sumussa"

        Sankassa sumussa tukholman saaristossa kuljetaan mielummin plotterin avulla kuin paperikartan.

        Jutussa oli maininta tutkasta. Se ei ole sama kuin plotteri. Plotteri on kartta, joka rullaa automaattisesti veneen liikkuessa. Se näyttää veneen paikan ja muita tietoja.

        Tutka on sähkömagneettiseen ilmiöön perustuva lähetin/vastaanotin, joka muodostaa kuvan ympäristöstä heijastuvien signaalien perusteella. Tutkassa ei ole karttaa eikä muita tietoja.

        On olemassa laitteita, joissa tutkakuvan saa plotterin kartan päälle, mutta sellaisen käytöstä ei ollut mainintaa eikä sellaista ollut ainakaan siinä veneessä, joka joskus oli jutun yhteydessä.

        Tutkalla ja paperikartalla voi ajaa täysin turvallisesti, mutta myös turvattomasti, kuten huomattiin. Yhdistetyllä tutkaplotterilla se on tietenkin helpompaa. Molemmat vaihtoehdot mahdollistavat liikkumisen vaikka ilman ikkunoita.


      • vängävängä
        Eri asioita kirjoitti:

        Jutussa oli maininta tutkasta. Se ei ole sama kuin plotteri. Plotteri on kartta, joka rullaa automaattisesti veneen liikkuessa. Se näyttää veneen paikan ja muita tietoja.

        Tutka on sähkömagneettiseen ilmiöön perustuva lähetin/vastaanotin, joka muodostaa kuvan ympäristöstä heijastuvien signaalien perusteella. Tutkassa ei ole karttaa eikä muita tietoja.

        On olemassa laitteita, joissa tutkakuvan saa plotterin kartan päälle, mutta sellaisen käytöstä ei ollut mainintaa eikä sellaista ollut ainakaan siinä veneessä, joka joskus oli jutun yhteydessä.

        Tutkalla ja paperikartalla voi ajaa täysin turvallisesti, mutta myös turvattomasti, kuten huomattiin. Yhdistetyllä tutkaplotterilla se on tietenkin helpompaa. Molemmat vaihtoehdot mahdollistavat liikkumisen vaikka ilman ikkunoita.

        "On olemassa laitteita, joissa tutkakuvan saa plotterin kartan päälle, mutta sellaisen käytöstä ei ollut mainintaa eikä sellaista ollut ainakaan siinä veneessä, joka joskus oli jutun yhteydessä."

        Sepä se, ei ole kerrotu, kumpaa käytti, plotteria vaiko paperikarttaa. Luonnolista on, että jos veneessä on tutka, on muutakin elektroniikka, kuten plotteri.

        Siispä todennäköisyys on suuri, että plotteristi jäi laivan alle.


      • eipäs
        vängävängä kirjoitti:

        "On olemassa laitteita, joissa tutkakuvan saa plotterin kartan päälle, mutta sellaisen käytöstä ei ollut mainintaa eikä sellaista ollut ainakaan siinä veneessä, joka joskus oli jutun yhteydessä."

        Sepä se, ei ole kerrotu, kumpaa käytti, plotteria vaiko paperikarttaa. Luonnolista on, että jos veneessä on tutka, on muutakin elektroniikka, kuten plotteri.

        Siispä todennäköisyys on suuri, että plotteristi jäi laivan alle.

        Väärin taas.
        Veneen tutka oli vanhaa sarjaa (jos se oli kuvassa näytetty vene). Sitä ei saa plotterin näytölle, joten sitä käytettiin erillisenä. Veikkaisin, että vanha kippari ajaa kartalla, jos jollain. Kaikkein todennäköisemmin kuitenkin muistin varassa tutuilla vesillä.


      • 1+6
        Eri asioita kirjoitti:

        Jutussa oli maininta tutkasta. Se ei ole sama kuin plotteri. Plotteri on kartta, joka rullaa automaattisesti veneen liikkuessa. Se näyttää veneen paikan ja muita tietoja.

        Tutka on sähkömagneettiseen ilmiöön perustuva lähetin/vastaanotin, joka muodostaa kuvan ympäristöstä heijastuvien signaalien perusteella. Tutkassa ei ole karttaa eikä muita tietoja.

        On olemassa laitteita, joissa tutkakuvan saa plotterin kartan päälle, mutta sellaisen käytöstä ei ollut mainintaa eikä sellaista ollut ainakaan siinä veneessä, joka joskus oli jutun yhteydessä.

        Tutkalla ja paperikartalla voi ajaa täysin turvallisesti, mutta myös turvattomasti, kuten huomattiin. Yhdistetyllä tutkaplotterilla se on tietenkin helpompaa. Molemmat vaihtoehdot mahdollistavat liikkumisen vaikka ilman ikkunoita.

        "Tutkalla ja paperikartalla voi ajaa täysin turvallisesti, mutta myös turvattomasti, kuten huomattiin. Yhdistetyllä tutkaplotterilla se on tietenkin helpompaa. Molemmat vaihtoehdot mahdollistavat liikkumisen vaikka ilman ikkunoita."

        Just joo... ja jos soutuveneet tai pikku perärutkut ei näy tutkakuvassa niin yli vaan :(

        Periaatteessahan tämä "ilman ikkunoita" tilanne on erittäin sankassa sumussa, tosin tässäkin murheellisessa tapauksessa olisi kannattanut vilkaista myös ikkunasta ulos, Vikingin komentosillalta havaittiin vene 200 m ennen törmäystä. Joten ainakin kymmenkunta sekuntia veneen kippari on ollut naama kiinni tutkan kuvaruudussa, eikä ole nähnyt kuinka kerrostalon kokoinen punavalkoinen seinä lähestyy veneen keulaa vaan täysillä päin. Järkyttävää, mutta toivottavasti herättää näitä elektroniikkauskovia "ilman ikkunoita" ajelevia. Yöllähän jo on ihan eri tilanne, vaikka elektroniikka auttaa paikan havainnoinnissa, niin valoja on muitakin, esim. nuo pikkuveneet jotka eivät tutkassa näy.

        Sumussa kun ajetaan "ilman ikkunoita" niin toivottavasti kuitenkin muut räppänät sen verran auki että kuulohavaintoja voi tehdä, ja nopeus sovitettuna vallitseviin olosuhteisiin.


      • 2 x kad44
        eipäs kirjoitti:

        Väärin taas.
        Veneen tutka oli vanhaa sarjaa (jos se oli kuvassa näytetty vene). Sitä ei saa plotterin näytölle, joten sitä käytettiin erillisenä. Veikkaisin, että vanha kippari ajaa kartalla, jos jollain. Kaikkein todennäköisemmin kuitenkin muistin varassa tutuilla vesillä.

        Tutkalla on todella nopeaa paikallistaa sijaintinsa vrm ja ebl:llän avulla ja siirtää ne kartalle, näin toimitaan kauppa merenkulussa, nämä ominaisuudet löytyvät myös hupivene tutkista...


      • voivoivovoi
        1+6 kirjoitti:

        "Tutkalla ja paperikartalla voi ajaa täysin turvallisesti, mutta myös turvattomasti, kuten huomattiin. Yhdistetyllä tutkaplotterilla se on tietenkin helpompaa. Molemmat vaihtoehdot mahdollistavat liikkumisen vaikka ilman ikkunoita."

        Just joo... ja jos soutuveneet tai pikku perärutkut ei näy tutkakuvassa niin yli vaan :(

        Periaatteessahan tämä "ilman ikkunoita" tilanne on erittäin sankassa sumussa, tosin tässäkin murheellisessa tapauksessa olisi kannattanut vilkaista myös ikkunasta ulos, Vikingin komentosillalta havaittiin vene 200 m ennen törmäystä. Joten ainakin kymmenkunta sekuntia veneen kippari on ollut naama kiinni tutkan kuvaruudussa, eikä ole nähnyt kuinka kerrostalon kokoinen punavalkoinen seinä lähestyy veneen keulaa vaan täysillä päin. Järkyttävää, mutta toivottavasti herättää näitä elektroniikkauskovia "ilman ikkunoita" ajelevia. Yöllähän jo on ihan eri tilanne, vaikka elektroniikka auttaa paikan havainnoinnissa, niin valoja on muitakin, esim. nuo pikkuveneet jotka eivät tutkassa näy.

        Sumussa kun ajetaan "ilman ikkunoita" niin toivottavasti kuitenkin muut räppänät sen verran auki että kuulohavaintoja voi tehdä, ja nopeus sovitettuna vallitseviin olosuhteisiin.

        Jos tarkoitat sitä, että soutuveneen ääni ylittää veneen moottorin äänen, niin en ole samaa mieltä.

        Tutkalla saadaan mainiosti suunta ja etäisyys haluttuun kohteeseen ja sitä kautta löydetään oma paikka kartalta paljon nopeammin ja tarkemmin kuin suuntimalla. Plotterilla ei tarvitse tehdä edes sitä - itse asiassa ei tarvitse tehdä mitään.

        Aina löytyy joku riittävän pieni kohde, joka ei erotu silmin tai tutkalla. Onhan merellä maastopukuisia vihreällä kajakillakin kulkevia hemmoja, jotka ainakin värityksensä puolesta ovat tehneet kaiken mahdolisen ollakseen näkymättömiä.

        Jos sellainen liikkuu hämärässä ja sumussa väylällä niin, että on suuren osaa aikaa aaltojen välissä, ei voi kuin valittaa. Yhteiskunta ei voi pelastaa kaikkia omalta riskinotoltaan.


    • trafinlogiikka

      Joka tapuksessa vastaavat vahingot myös Ruotsin vesillä vältetään kun saadaan Suomeen pakollinen veneilykortti kaikille huviveneilijöille.

      Tämähän oli Trafin johtopäätös tapahtuneesta, eikä viranomaisen kantaa saa asettaa kyseenalaiseksi ikinä, etenkään Suomessa.

      • Ei haittaa

        Ihan sama. Sen verran on kortteja, ettei lisää tarvitse hankkia muuttuu säännöt miten vaan. Myöskin promilleraja saa mennä vaikka pakkaselle ilman, että haittaa veneilyäni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4974
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3267
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1405
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1245
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      74
      943
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe