Yhteydenpito depressiojakson jälkeen?

Hämmentynyt mies77

Olen tapaillut tässä jo jonkin aikaa bipoa sairastavaa 30v naista. Suhteemme lähti käyntiin melko vauhdikkaasti ja molemmin puoleista kiinnostusta oli erittäin paljon.

Nainen kuitenkin pisti koko homman tauolle kun depressiovaihe iski päälle. Olen tavannut naisen kerran sen jälkeen, muuten lähinnä vain puhelimella olemme pitäneet yhteyttä. Nainen ilmoitti haluavansa tilaa ja sanoi ettei jaksa pitää nyt yhteyttä, enkä saisi "painostaa" häntä.

Ajattelin nyt sitten antaa naiselle ihan kunnolla tuota hänen kaipaamaansa tilaa, mutta mietin tässä nyt sitä että ottaako nainen itse sitten yhteyttä kun depressiojakso alkaa väistymään vai onko minun sittenkin pakko yksipuolisesti ylläpitää yhteyttä vaikka nainen tuntisikin sen painostamiseksi ja olisi siitä turhautunut jotta hän muistaisi minut edelleen tervehdyttyään?

Miten seurusteluvaiheessa pitäisi pitää yhteyttä depressiojaksoa läpikäyvän kumppanin kanssa joka vetäytyy eikä halua pitää yhteyttä sen aikana, mutta lupaa kuitenkin että suhde jatkuu "sitten myöhemmin"?

6

238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ujiko

      Mahtaakohan nainen olla tosissaan kanssasi? Itsellä ainakin se puoliso on tärkeä juuri sen masennuksen aikana eikä hän vie mun voimia toisin kuin muut ihmiset. Parisuhde meilläkin alkoi kun olin maniassa ja kyllä siinä jakso oli kun mietin että hitto mihin mä olen itseni laittanut kun mania loppui. En minä kuitenkaan eroon halunnut puolisostani.

      • shade of iBlue

        Sanoikin vielä tähän, että hyviä huomioita. Luulenpa, että nainen saattaa näin alussa tahtoa olla yksin, koska pelkää, että et osaa toimia oikein tai ymmärrä hänen tilannettaan. Voi ollakin, että kun opitte tuntemaan paremmin ja opit tuntemaan ymmärtämään lähemmin mitä hän tarvitsee ja mitä ei halua tehtävän huonon jakson aikana niin hän saattaa päästää sinut lähemmäksi jatkossa.


    • shade of iBlue

      Jos hän vetää aineita, eli psyykenlääkkeitä, niin voi olla tosissaan hyvä, että annat hänelle omaa aikaa ja tilaa. Iatrogeeninen masennus voi olla tuntuvaa ja kamalaa. Henkilö on yleensä todella ärsyyntymisherkkä ja voi olla äkkipikainen ja ehkä agressiiviinenkin. Painostaa ei kannata, koska henkilö ei pysty aidosti vaikuttumaan tilanteeseen paljoakaan toisin kuin ilman aineita masentunut henkilö (luonnollisesti masentunut).

      Enpä osaa neuvoa mitä tehdä. Sinusta ja teistä yhdessä se on kiinni miten sumplisitte asiaa, mutta ymmärrän sekä sinua että häntä. Kummallekaan ei kiva tilanne. Ehkäpä voisit kuitenkin kirjoittaa tekstiviestin, jossa osoitat välittäväsi hänestä ja odottavasi rauhassa, kunnes hänen on parempi olla. Tekstiviesti on hyvä, koska siihen ei tarvitse vastava heti tai välttämättä ollenkaan. Aika näyttää miten suhteenne lähtee kehittymään, ei kai sitä ennalta kukaan osaa sanoa.

    • klkdfmklfbkl

      Kyllä se ainakin itsellä menee niin että vetäydyn kaikesta kun on oikein kunnon depisjakso päällä, töissä sentään saan käytyä ja ehkä kuntosalilla, mutta kaikki muu aika menee lähinnä kotona kaikkea vältellen. Puhelimenkin pidän jokus useamman päivän kiinni ettei vain kukaan soittele ja pyydä jonnekin.

      Minusta sinun kannattaa pitää yhteyttä naiseen, vaikka sitten silläkin ehdolla että nainen turhautuu sinuun ja pistää välit poikki, sillä en minä ainakaan edes kehtaisi ottaa enää kuukauden tai kahden hiljaisuuden jälkeen toiseen yhteyttä vaan mania veisi minut taas jotakin uutta kohden, ei vanhaa ja mennyttä. Mutta jos mies olisi pitänyt yhteyttä koko tuon depiksen ajan, niin kyllä minä silloin häneen itsekin alkaisin taas yhteyttä pitämänä.

    • miia.

      Jos et ole missään tekemisissä naisen kanssa depressiojakson aikana (vähintään parina päivänä viikossa) ei nainen sinuun enää varmaan yheyttä itse omatoimisesti ota depressiojakson päätyttyä.

      Vain ylläpitämällä kohtuullista yksipuolista viestintää pysyt naisen mielessä. Tässä on yksi suuri ero naisen ja miehen välisessä maanis-depressiivisyydessä, naiset unohtavat paljon helpommin sen seurustelu/tapailukumppanin kuin miehet. Toki poikkeuksiakin aina löytyy, mutta tälläinen kuva minulla on ja tunnen melko monta tästä sairaudesta kärsivää ihmistä.

    • Läheiskärsijä

      Suhteenne ei ole ollut naisenpuolelta todellisuudessa kovinkaan syvä kun hän on noin pystynyt tekemään. Ilmeisesti kyseessä on ns. tyypillinen manian/hypomanian aikana alkunsa saanut suhde jossa bipoa sairastava osapuoli voi vaikka vannoa ikuista rakkauttaan parin päivän jälkeen vaikkei sitä oikeasti tarkoita.

      Aika näyttää millainen suhde tuosta kehittyy, mutta pitkä masennusjakso kyllä hyvin hävittää ne tunteet molemmista osapuolista. Ja kuten tuossa onkin jo mainittu, niin jos masennuskautta seuraa suoraan mania/hypomania ei nainen todennäköisesti enää vanhaan heilaansa retkahda, vaan lähtee etsimään sitä uutta jännittävää seuraa jostain muualta. Toki tiivis yhteydenpito masennuskauden aikana voi mahdollistaa sen että suhde jatkuu sen päätyttyä, mutta itse en omien kokemuksieni valossa ainakaan pitäisi sitä mahdollisena, kun kyseessä on kuitenkin seurustelusuhde, eikä mikään avo-/avioliitto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      754
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe