Myynkö heti, kun tietty arvonnousu on toteutunut?

Eimikäänroopeankka

Sanokaapas konkarit aloittelijalle, kannattaako myydä, kun tietty arvonnousu, esim. 20 % on toteutunut? Tietysti rahalle pitäisi olla tiedossa hyvä seuraava sijoituskohde, mutta mistäpä tietää, että arvonnousu on jatkossa yhtä hyvä? Jos arvo nousee houkuttelevasti, iskeekö ahneus ja jää odottamaan vieläkin suurempaa nousua, kun voisi napata tuoton, kunetukäteen päättämäni tavoite, esim. tuo 20 % on toteutunut? Toki siitä lähtee pois verot ja kulut, mutta silti se on vuositasolla tosi hyvä tuotto.

Siis seuraanko aktiivisesti kursseja ja teen kauppaa vai unohdanko sijoitukset ja palaan asiaan, kun tarvitsen muuttaa niitä käteiseksi? Osakkeissa on kiinni vain muutama tonni ja siellä olen saanut kohtalaisen hyvän tuoton prosentteina tekemällä aktiivisesti kauppaa.

7

213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vakuusvaje

      Ei kannata, jos myyntiin ei ole mitään muuta syytä kuin 20 % arvonnousu. Suuret nousut alkavat pienellä nousulla ja jos aina myyt pienellä voitolla, et koskaan saa suuria voittoja. Minulla on tällä hetkellä salkussa osakkeita, jotka ovat nousseet muutamassa vuodessa 300 - 500 %. Nekin nousivat ensin vain 20 %.

      Eri asia on, jos sijoitus on alun alkuaan tarkoitettu pelkäksi keinotteluksi. Siinä suhteessa olen ehtinyt kokeilla tarpeeksi ja todennut rahan ansaitsemisen pikakaupalla turhan työlääksi. Vaivaa ja jännitystä riittää, mutta tappioita tulee voittojen ohella ja päälle kulut. Jos välttämättä haluat, niin pelaa pikkusummilla, mutta pidä pääosa rahoistasi jauhamassa sitä tylsää tuottoa, jonka saa hyvien yhtiöiden pitkäaikaisella omistamisella. Kitke salkustasi huonot pois, älä hyviä.

    • Stockkimies

      Muistakaa sijoituksessa ottaa rahat mieluiten liian aikaisin pois kuin liian myöhään. Mikäli 20% tuotto jo miellyttää miksi odottaa ja riskeerata odottamalla? Et voi nähdä tulevaisuuteen nouseeko arvot vai laskee, mikäli kurssit on mennyt jo haluttuun suuntaan voi ottaa tuotot pois ja keskittyä seuraavaan kauppaan. Muistakaa ahneilla on paskainen loppu!

      • Eimikäänroopeankka

        Jostain olen lukenut, että kun sijoittaa johonkin, olisi hyvä päättää jo siinä vaiheessa, missä kohti viheltää pelin poikki, ettei käy niin, että ahneus iskee ja sitten kurssit tippuu. Olen aloitellut osakesijoittamista muutamalla tonnilla ja nekin vielä hyvin hajautettuna. Kahden arvo on noussut 20 - 30 % kolmessa kuukaudessa. Möin ne ja sijoitin uudelleen toisiin yhtiöihin, joiden kurssi on menneisyydessä poukkoillut aika paljon. Jos vuoden loppuun mennessä käy 20 - 30 % kalliimpana ja onnistun ne silloin myymään, korkotuotto välityspalkkkion ja verojen jälkeenkin on hyvä. Kolmen yhtiön osakeanti yllätti mieluisasti. Nokian renkaat sen sijaan kyntää alaspäin. Tämä on nyt tällaista näpertelyä ja viihdettä. Rahastojen kanssa pitkäjänteisempää ja erilaisilla summilla.


    • wallstreet

      Sanovat, ettet ainakaan köyhdy tekemällä voittoa.

      • Pidä

        Mielestäni ei kannata myydä pikavoittojen toivossa, itse olen pitänyt joitain osakkeita jo vuosikymmeniä esim Sampo joka takoo vuodessa hyvät osingot arvonousu satoja prosentteja. No rahantarvetta ei ole isommin ollut mikä pakottais myymään, mukavahan noita on seurailla ja nostella osinkoja.


    • 46665

      Enemmistö piensijoittajista toimii seuraavalla tavalla:

      Osakkeita ostetaan huipulla. Kun osake nousee 20%, myydään pois "varmuuden vuoksi".

      Kun osake laskee 20%, odotetaan että se laskee vielä toiset 20%, koska "joskus täytyy nousta". Osake myydään pohjilla tai heti kun se nousee takaisin nollille.

      Tällä tavoin sijoittaja maksimoi menettämänsä rahan määrän.

      • djgfhqq

        Se että joku (esim. nimimerkki veriappelsiini KL-palstalla) näin toimii, ei tarkoita että kaikki muut toimisivat niin.

        Suurin osa piensijoittajista muuten holdaa Elisan (ent HPO) ja vastaavien ent. osuuskuntien muutamaa osaketta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe