Uusi verenpainelääke

Onko kokemuksia

Onko kenellään kokemuksia tällaisesta verenpainelääkkeestä: Enalapril/Lercanidipine Krka 20mg/10mg.
Minulla on verenpaine vaihdellut lähes koko talven ja nyt vaihdettiin uusi lääke tuo ylläoleva ja olisi mukava kuulla siitä kokemuksia käyttäjiltä.

7

10773

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terveyttä.
    • Onko kokemuksia

      Höpö höpö, kukaan joka on käyttänyt 25v. verenpainetta ei voi parantaa sitä ruokavaliolla. Se on sitten eri asia lievästi kohollaan olevat arvot. Minulla on sukurasitteet vahvat ja sen vuoksi lääkitys otettiin käyttään kun olin vähän yli 40v.
      Hyvin pysyneet kohdillaan, paitsi nyt viimeisen vuoden aikana ollaan menty "vuoristorataa".

    • allerg

      Enalapril sai minulla hyvin pysymään verenpaineen kurissa mutta kun ikävä kyllä olen allerginen niille. Huulet alkoi turvota ja myöhemmin kieli. En lukenut lääkeselostetta joten en pitkään aikaan tajunnut mistä nuo turvotukset johtuivat. Kävin tuon kielen turvotuksen takia ensiavussa, koska tuntui että tukehdun ja puhumaankaan ei tietysti pystynyt. Eivät sielläkään osanneet sanoa mistä tuo turvotus tulee. Antoivat allrgialääkettä ja kotiin. Pelkäsin todella että nielu alkaa turvota ja tukehdun, sekin olisi voinut olla mahdollista.
      Sitten kerran jouduin huimauksen takia sairaalaan ja samalla myös kieli alkoi turvota, niin siellä sanoivat että olen allerginen noille lääkkeille.
      Eli kannattaa aina luke lääkeselosteet.

    • paineet

      Ollut vuodesta -13 verenpainelääkitys, ensin Linatil 10mg, sen valmistus loppui viime syksynä, vaihdettiin Enalapril Orion 10mg. Olen jo pidempään kärsinyt lähinnä ylävartalon kovasta kutinasta,tulee tavallaan pieni näppy joka sitten kutaa isolta alalta, vaihtaen paikkaa.. vaikea selittää..mutta voisiko tämä olla tuon lääkkeen sivuvaikutusta; paperissa lukee tuollainen oire.. mutta voiko se tulla näinkin voimakkaana vasta näin pitkän ajan kuluttua? Uskaltaako enää käyttää?
      Onko muilla vastaavaa.. muutoin lääke on ollut ok.

      • Anonyymi

        Aloitin n 3 kkta sitten Enalapril 5 mg/1 päivässä. On nytten tullut sen jälkeen ihoon punaisia läiskiä, iho kuivuu sekä myös ns märkärupi/näppylä joka on todella kipee ja on tulehtuneen näköinen ja keskellä valkoinen ns märkäpiste.
        Näitä on käsissä sekä niskassa. Myös hiusten laatu on huonontunut. Heräilen 2 h välein ja hikoilen välillä sekä huono oloa on ja uutena myös röyhtäilyt mitä minulla ei ole ollut. Ja selkäpuolen kipua on ollut 3 viikkoa. Jos sanois että sellaista pakottaa lihaskipua. Ajattelin itsekin että eihän verenpainelääke voi tehdä mutta luulen että tekee koska on oireet alkanut lääkkeen aloittamisen jälkeen. Pitää nähtävästi vaihtaa lääkitys. Ei tätäkään jaksa pitkälle.


    • admies

      minulta lopetettiin kielen turvotus sain sairaalassa 40mg kortisonia ja suoneen 60mg kesti 8-9tuntia enalapril käytin reilu vuoden, vaihtoivat Amlodipin 5mg missä samoja kielen ja suun limakalvoja turvottavia aineita ja paljon muita oireita lääkäri ei tainnut lukea sivuoireista kunhan vaan vaihtoi paskan -paskaan hämeenlinnassa ,menen ensiviikolla arvauskeskukseen pyydän jonkun toisen merkkistä missä ei olisi niin paljon sivuoireita ? ei kai sellasia ookkaan

    • Anonyymi

      minulla ollut Enalapril lääkitys. On sopinut. Tällä hetkellä sitä ei ole saatavilla.
      Sain tilalle Enalapril-ratiopharm. Ei sopinut. Verenpaine laski rytmihäiriöt,huimaus, väsymys. Huomenna menen apteekkiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1839
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1148
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe