Trafi - Venekortti tarpeellinen

lupakirjatarkastaja

http://yle.fi/uutiset/trafi_pakollinen_veneilykortti_isojen_huviveneiden_kuljettajille/7198234

No niin. Näyttäisi siltä että venekortti todella olisi tulossa ainakin isommille ja nopeille veneille. Tuskin kuitenkaan vielä ensi vuonnakaan, jos tuota ryhtyvät toteuttamaan. Byrokratian rattaat ovat sen verran hitaat kyseisessä laitoksessa. Ainakin tuosta tulisi lisää töitä virkamiehille ja menoja veronmaksajille. Liekö sitten veneturvallisuus paranisi juurikaan?

49

1025

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jäljet pelottaa

      Hyvä niin,
      tosin luulen, että suurin osa ongelmista on asenteessa eikä tiedollisessa osaamisessa.

      Täälläkin erityisesti monet purjehtijat eivät tunne ahtaan väylän käsitettä lainkaan tai se poikkeaa merkittävästi oikeuskäytännöstä.

      • f23f2f

        "Täälläkin erityisesti monet purjehtijat eivät tunne ahtaan väylän käsitettä lainkaan"

        Lue itse säännöt, niin huomaat,että ahtaissa kulkuväylissa on tasan saman säännöt purjeveneen ja moottoriveneen välillä kuin muuallakin.


      • vanhassa vara paremp

        Tähänkin keskusteluun ja edelliseen kirjoittajan kanssa samoilla linjoilla.Asenne vammaisuus ei millään luvilla tai korteilla katoa.Liikenteessä ammatikseni ajavana totean että välillä olen alkanut pelkäämään ihan oikeasti...käyttäytyminen ajoneuvoluokasta riippumatta on välillä röyhkeän provosoivaa toisten saati omasta turvallisuudesta piittaamatonta!Valtiolta toivoisin paluuta vanhaan valvonta tehokkuuteen liikenteeseen..siviiliautoja kameroita.Pisteytys järjestelmä jossa pienet tahattomat ns.vaarattomat vahingot selvitettäisiin pienemmillä sanktioilla.Isommat agressiiviset..törkeät rikkomukset ankarammalla kädellä..toistuvista törkeistä rikkomuksista ajoneuvo valtiolle oli sitten oma tai naapurin lainaauto.Tämän kansan asenteet on mennyt joka suhteessa alaspäin..liekö tässä taas syynä se..vapaa kasvatus..kieltoja ei saa olla..


    • crace v

      no venskeilä on kortti ja silti tuli tälli ?

    • Ludvik van

      Venekortti ei poista tai paranna kusipäisyyttä vesillä, eikä maissa noiden virkamiestenkään :)

    • Hölmölän maa

      Ruotsissa hölmöillään ja suomessa veneilykansaa rangaistaan.

    • 33 feet

      AISI pakolliseksi, se riittää. Virkamiestä ahistaa kun ei pääse pätemään. Nyt sai mahdollisuuden siihen. Hemmetti että on pöljää porukkaa trafissa.

    • Ludvik van

      Oooookay ! ja miten se AISI parantaa tilanteen ? Ei sillä,ei sitä tee korttikaan ;)

    • että helpotti,

      No niin, tuohan osui taas kohdalleen. Tuskinpa Ruotsissakaan pääsee taksiveneenkuljettajaksi ilman papereita.

      Täällä taas lupakirja pitäisi olla soutuveneille, niillähän tuo henki tuntuu lähtevän, mutta aina ko. kipot jätetään säännösten ulkopuolelle ???

      Minulla KV-pahvi CENVI:llä löytyy, joten ei sinällään minuun vaikuta, mutta voisi joskus asetusten laatijat kohdistaa toimenpiteet itse syyhyn.

      Sama maantiellä. Törkeät liikenteenvaarantamiset eivät vähenä nopeusrajoituksia ja promillerajoja alentamalla - päinvastoin.

    • new boat man

      Eihän maanteilläkään pitäisi kortittomia niin kauheesti olla...silti päivittäin joku on jonkun alla tai päällä...liikenteessä!
      Olishan siinä kortissa taas rahastamisen maku..toisaalta tuntuu hassulta että jotain 20m venettä saa ajella ilman korttia!

      • Jotta ei unohtuisi

        Miten veneen pituus liittyy asiaan?
        Suurin osa onnettomuuksia tapahtuu soutuveneillä ja pienillä moottoriveneillä.
        Jos veneajokortti vaaditaan turmien estämiseksi, niin alle 5m ja alle 20 hp olisi oikea raja.


    • Kukas muu kuin Trafin virkamies keksi noin nerokkaan ratkaisun ongelmaan, joka itseasiassa ei ole edes ongelma sinäänsä, jonka voisi juntti virkamies ratkaista byrokratialla . . . pakollisella kortilla. Huolimattomuus kun ei korttia ymmärrä.

    • Suhteellisuut kitoos

      Nyt sitten koko Skandinavia, erityisesti suomalaiset veneilijät joutuvat rahastuksen ja byrokratian kohteeksi venekorttiasiassa. Kukaan ei vaikuta kiinnittävän mitään huomiota siihen, että kyseessä oli yksittäistapaus, jossa on paljon alkeellisia syitä tapahtumiin.

      Ensimmäiseksi, kuljettaja oli varsin iäkäs ollen 71 vuotias. Autoilijoilta otetaan kortti pois, jos ei näkötarkastukset suju yli 60 vuotiaana. Oliko kuljettajalla riittävä kyky havaita kohteita horisontissa terveyden puolesta ? Toinen oli se, että kuljettajan huomio kiinnittyi asiakkaan seuranpitoon juuri ennen onnettomuutta, koska hänhän mediassa mainitsi olleen näyttämässä asiakkaalle tutkaa ja laivojen sijaintia. Kolmas on se, että jos laiva ajoi häntä päin, ja hän mainitsi asiakkaalle ohittaneen juuri jonkun ruotsinlaivan, niin hän ajoi toisin sanoen laivaväylää pituussuuntaisesti joka jo lähtökohtaisesti on arvelluttavaa ilman sumuakin. Neljäntenä, on vastuutonta lähteä sumuilmalla lähellekään laivaväyliä. Viidentenä, ruotsalaisillahan on veneajokortti jo käytössä joten kortin vaatiminen suomessa ei liity tähän mitenkään edesauttavasti. Kuudentena, missä on asiakkaiden oma arviointikyky, en itse lähtisi asiakkaana sumussa 71 vuotiaan henkilön kyytiin ylittämään laivaväylää.

      Suomessa tehdään itsemurha 1200 kpl per vuosi. Vuonna 2013 suomessa kuoli veneonnettomuksissa 47 ihmistä. Missä on suhteellisuudentaju heillä, jotka vaativat Suomeen veneajokorttia ?

      • f21t1g

        "Suomessa tehdään itsemurha 1200 kpl per vuosi"

        Tuohon pitää lisätä ehdottomasti maailman kovimpiin kuuluvan verotuksen ja drpykälistön aiheuttaman masennuksen lohtuna käytetyn viinan aiheuttamat kuolemat, 2000 kpl vuosittain.


      • Väyliä pitkin

        > hän ajoi toisin sanoen laivaväylää pituussuuntaisesti joka jo lähtökohtaisesti on arvelluttavaa ilman sumuakin.

        Ööö ... miten niin? Toki väyliä saa ylittää mutta saa niitä pitkin ajaakin. Jotkut jopa suosittelevat sitä :)


      • kaikki laivaväylälle
        Väyliä pitkin kirjoitti:

        > hän ajoi toisin sanoen laivaväylää pituussuuntaisesti joka jo lähtökohtaisesti on arvelluttavaa ilman sumuakin.

        Ööö ... miten niin? Toki väyliä saa ylittää mutta saa niitä pitkin ajaakin. Jotkut jopa suosittelevat sitä :)

        Joo mutta ei tarpeettomasti ja sumusäällä.ööö...kuka suosittelee ? sinä ? heh


    • on jo

      Vuokraveneen kuljettajalla on kortti, toinen kortti ei olisi parantanut tilannetta.

    • jokerikortti 007

      Voisiko Trafi pienentää byrokratiaa, ja perustaa sellaisen yhden kortin, sanotaanko vaikka Suomalainen jokerikortti.

      Sillä voisi:


      -ajaa venettä sumussa
      -maksaa autoveroa
      -maksaa yleveroa ja katsoa ainoaa oikeaa tv-kanavaa katuautomaateista
      - lahjoittaa ympäristönsuojeluun rahaa vastineena kortin omaajan omista biokaasupäästöistä
      -äänestää ainoaa oikeaa puoluetta
      -pelata korttia kasinolla
      -käyttää hätätestamenttina oman omaisuuden kohtalosta kuten elinluovutuskorttia

      ?

    • Trafin logiikka

      Ruotsissa ammttilainen töpeksii. Suomeen siis pakollinen venekortti huviveneilijöille.

      Harrasteilmailussa rytisee Suomessa vähän väliä ja ihmisiä kuolee. Kaikki hyvin, mitään toimia ei tarvita.

    • devakukkude

      Ei tuossa uutisessa ole mitään nopeiden veneiden ajokortista. Sen sijaan tuo Ruotsin malli (> 12m) voisi olla perusteltavissa, tuon kokoiset harvemmin on enää "tavallisia" huviveneitä ja kokonsa takia vaativat kipparilta ehkä enemmän tietoa ja taitoja.

      Jos jotain koulutusta kaivattaisiin, niin (paperi)kartan, kompassin, lokin, kaikuluotaimen yms. käyttö plotterin kera veneilyn aloittaneille! Eikä ainoastaan sen takia että plotteri voi vikaantua, vaan myös siksi että pystyttäisiin tarvittaessa poistumaan "todellisuuteen" sieltä ruudulta.

      • hohhoijaa..

        Se nyt vaan meneen niin, että harvemmin niille 12m veneille niitä onnettomuuksia sattuu. Niissä on myös nykyään plotterit, monesti tutkat, veharit ja AIS:t. joten myöskään mainitsemasi paperikatran, kompassin ja lokin opiskelu on aika turhaa.

        Vähintään yhtä suuri todennäköisyys kuin plottein vikaantumisella on paperikortin tuulenmukana mereen lentämisellä.

        Itse ajelen isompaa ja nopeampaa venettä plotterilla ja busteria merikortilla ja voin taata, että paljon pidempiä aikoja pois "todellisuudesta" olen merikortin kanssa liikkuessani.

        P.s Iso osa kauppalaivoistakin seilaa kokonaan ilman "paperikarttoja" nykyään.


      • ilfgil
        hohhoijaa.. kirjoitti:

        Se nyt vaan meneen niin, että harvemmin niille 12m veneille niitä onnettomuuksia sattuu. Niissä on myös nykyään plotterit, monesti tutkat, veharit ja AIS:t. joten myöskään mainitsemasi paperikatran, kompassin ja lokin opiskelu on aika turhaa.

        Vähintään yhtä suuri todennäköisyys kuin plottein vikaantumisella on paperikortin tuulenmukana mereen lentämisellä.

        Itse ajelen isompaa ja nopeampaa venettä plotterilla ja busteria merikortilla ja voin taata, että paljon pidempiä aikoja pois "todellisuudesta" olen merikortin kanssa liikkuessani.

        P.s Iso osa kauppalaivoistakin seilaa kokonaan ilman "paperikarttoja" nykyään.

        "paljon pidempiä aikoja pois "todellisuudesta" olen merikortin kanssa liikkuessani"

        Suosittelen sinulle plotteria myös busteriin.


      • Suhteellista..
        hohhoijaa.. kirjoitti:

        Se nyt vaan meneen niin, että harvemmin niille 12m veneille niitä onnettomuuksia sattuu. Niissä on myös nykyään plotterit, monesti tutkat, veharit ja AIS:t. joten myöskään mainitsemasi paperikatran, kompassin ja lokin opiskelu on aika turhaa.

        Vähintään yhtä suuri todennäköisyys kuin plottein vikaantumisella on paperikortin tuulenmukana mereen lentämisellä.

        Itse ajelen isompaa ja nopeampaa venettä plotterilla ja busteria merikortilla ja voin taata, että paljon pidempiä aikoja pois "todellisuudesta" olen merikortin kanssa liikkuessani.

        P.s Iso osa kauppalaivoistakin seilaa kokonaan ilman "paperikarttoja" nykyään.

        Niin seilaa, arvaa montako Busteria saa sellaisen järjestelmän hinalla joka kelpaa paperikarttojen tilalle ;) Vinkkinä, laitteet on jotain ihan muuta kuin Windows kännykkät.


      • hoh hoijaaksk
        ilfgil kirjoitti:

        "paljon pidempiä aikoja pois "todellisuudesta" olen merikortin kanssa liikkuessani"

        Suosittelen sinulle plotteria myös busteriin.

        Joo, uusissa bustereissa onkin jo plotterit.

        Kyllä moottoriveneellä ajettaessa hyvällä plotterilla jaa paljon enemmän aikaa muun liikenteen tarkkailuun, kuin jatkuvalla merikortin pläräämisellä ja sijainnin määrittämisellä. Se on nimenomaan turvallisuutta lisäävä laite.

        Purjeveneellä putputettaessa tai seglatessa ei ole juuri väliä katsooko gintonicin läpi merikorttia vai plotteria.


      • hoh hoijaaksk
        Suhteellista.. kirjoitti:

        Niin seilaa, arvaa montako Busteria saa sellaisen järjestelmän hinalla joka kelpaa paperikarttojen tilalle ;) Vinkkinä, laitteet on jotain ihan muuta kuin Windows kännykkät.

        Luuletko etten tiedä, ettei busterin ei tarvitse täyttää IMO.n kauppamerenkululle asettamia vaatimuksia?

        Jos nyt haluaa, niin vaikka Tsunamiksen saa läppäriin ladattua, mutta on jopa huonompi ja epäselvempi kuin muutaman euron Navionics.

        Mutta kaikki on suhteellista joo, huviveneisiin muutaman kympin gps muutaman kympin merikortti= plotteri 2500€, kauppamerenkulussa muutaman satasen dgps ja muutaman satasen ecdis hyväksytty merikortti= 25000€. VMP sanon minä.

        Kyllä se tärkein opetettava aihe olisi väistämis-säännöt ja merimerkit, niitä avomerilaivuri-kursseja ja kaksois-suuntimien ottamista kukin voi harjoitella sitten mielensä mukaan ja päteä rantabaarissa sekstantillaan.


      • plotteri-addikti?
        hoh hoijaaksk kirjoitti:

        Joo, uusissa bustereissa onkin jo plotterit.

        Kyllä moottoriveneellä ajettaessa hyvällä plotterilla jaa paljon enemmän aikaa muun liikenteen tarkkailuun, kuin jatkuvalla merikortin pläräämisellä ja sijainnin määrittämisellä. Se on nimenomaan turvallisuutta lisäävä laite.

        Purjeveneellä putputettaessa tai seglatessa ei ole juuri väliä katsooko gintonicin läpi merikorttia vai plotteria.

        Marssivauhti 26 solmua emmekä ikinä ole plotteria kaivanneet (lähinnä Turun saaristossa). Rakastan vapautta!


      • hophaa
        plotteri-addikti? kirjoitti:

        Marssivauhti 26 solmua emmekä ikinä ole plotteria kaivanneet (lähinnä Turun saaristossa). Rakastan vapautta!

        Eikai tässä ollut kyse mistään plotteri-addiktiosta, vaan oli keskustelua siitä, että plotteria käyttävät tuijottaisivat sitä ruutua kokoajan ja olisivat possa "todellisuudesta".

        Ei se plotteri ole mikään välttämättömyys ja en minäkään kaipaa Turun saaristossa plotteria tai edes merikorttia, sen verran on tullut sielä suhailtua.

        Mitenköhän se vapaus näistä liittyy kumpaakaan?


    • ajatmuuttuvat

      Se oppiminen ja osaaminen on tämän homman suola. Siksi yritän raapia kasaan niin monta erilaista betyygiä kuin vain pystyn ennen kuin vaihdan tuon onkimisveneen isompaan. Tietty myös kokemus kertyy ja jos ei veneile, ei opi juuri mitään. Talvisin on kuitenkin hyvä noita suorittaa. Lukupääni varmasti riittää, kunhan tsetti ei tule kovin kalliiksi.

      Eipä nyt juuri mikään olen nolompaa kuin tehdä niinkuin yksi kaveri teki: osti komean veneen ja ajoi sen kiveen, poks. Ei omistanut merikarttaa, eikä vakuutusta, eikä enää sittemmin vetolaitettakaan. Tuostahan tosin vielä selviää isolla tukulla rahaa ja vahvalla psyykeellä, aina ei vaan riitä sekään.

      Ennenvanhaan, lapsuudessani, sai isoa moottoripyörää ajaa 16-vuotiaana. Siellä missä assu loppui ja öljysora alkoi, oli vapaa nopeus. Lainsäädäntö oli aikoinaan säädetty Jawan tasolle, mutta kaupoista sai jo tuutti-Hondaa ja sitä pahamaineista 500-kuutioista Kawasakia joka naapurin pojankin heitti selästään. Joskus 70-luvulla kuolemantapauksia tuli useita kymmeniä vaikka vain harvalla oli näitä sen ajan superpyöriä, ja ajokortin ehtoja on sen jälkeen kiristetty, nyt on paljon pyöriä ja vähän kuolonuhreja. Tässä on vähän sama asia: Lainsäädäntö on vielä harvojen Wickströmmien ja folkkareiden tasolla mutta yhä laajempi olutpöhnäinen rahvas ajaa 200-heppaisilla neljääkymppiä tai koikkelehtii väylillä monta tonnia painavalla purkkarilla. Osa taidolla, osa pelkällä rämäpäisyydellä.

      • tseitsei

        Asiaa! Ja aloittelijat kursseiile. Saaristo/rannikkolaivurien tutkinnot ovat kylläkin turhan teoreettisia ja syvälle meneviä, sen sijaan tarvittaisiin käytännön perustaitojen opettamista. Opettelin säännöt ja navigoinnin aikanaan itse talven aikana 20 v. sitten, mutta varsinkin nykyään moni haluaa vaan suoraan vesille (vahvaa mutua).

        Mp-puolelta olen vain kuullut/lukenut esim. noista tappajakawoista... On se hyvä että nykyään tarvitaan kortti!


      • gh34
        tseitsei kirjoitti:

        Asiaa! Ja aloittelijat kursseiile. Saaristo/rannikkolaivurien tutkinnot ovat kylläkin turhan teoreettisia ja syvälle meneviä, sen sijaan tarvittaisiin käytännön perustaitojen opettamista. Opettelin säännöt ja navigoinnin aikanaan itse talven aikana 20 v. sitten, mutta varsinkin nykyään moni haluaa vaan suoraan vesille (vahvaa mutua).

        Mp-puolelta olen vain kuullut/lukenut esim. noista tappajakawoista... On se hyvä että nykyään tarvitaan kortti!

        Tänä päivänä hän ken ostaa veneen on aika todennäköisesti myös kurssilla opettelemassa navigointia ja jopa veneen käsittelyä. Yli 12 m veneilijät varsinkin. Mutusi on todennäköisesti aivan päinvastainen todellisuuden kanssa - ainakin mitä tulee uusiin matkaveneilyn harrastajiin.

        On ihan ahterista, että virkamiehet työllistävät itseään veneilyn pohtimisella. Se on yksi hienoista alueista Suomessa, jossa terve järki ja vapaaehtoinen asioiden opettelu ja vapaaehtoistyö toimii loistavasti - ja on toiminut aina.

        Suosittelisin, että veneily laitetaan vapaaehtoisuusperiaatteen kirkkaimmaksi tähdeksi tässä maassa. Siinä on mielettömän laaja pohja jo sille, että ihmiset ihan itse tekevät venerekisterit, katsastukset, opiskelut, hankkivat lupakirjat jne. ilman minkäänlaista viranomaiskustannusta eli verorasitusta. Tähän mennessä on luotu puolivillainen rekisteri viranomaisten toimesta (= ei syvyys- tai korkeustietoja väylien rakentamisten pohjatiedoiksi) mutta kun vain jättäisivät homman siihen. Kun ei parempaan kuitenkaan pysty.

        "Toimeton virkamies keksimässä tiimilleen puuhaa = ikävät seuraukset kansalaisille."


      • slllslsm
        gh34 kirjoitti:

        Tänä päivänä hän ken ostaa veneen on aika todennäköisesti myös kurssilla opettelemassa navigointia ja jopa veneen käsittelyä. Yli 12 m veneilijät varsinkin. Mutusi on todennäköisesti aivan päinvastainen todellisuuden kanssa - ainakin mitä tulee uusiin matkaveneilyn harrastajiin.

        On ihan ahterista, että virkamiehet työllistävät itseään veneilyn pohtimisella. Se on yksi hienoista alueista Suomessa, jossa terve järki ja vapaaehtoinen asioiden opettelu ja vapaaehtoistyö toimii loistavasti - ja on toiminut aina.

        Suosittelisin, että veneily laitetaan vapaaehtoisuusperiaatteen kirkkaimmaksi tähdeksi tässä maassa. Siinä on mielettömän laaja pohja jo sille, että ihmiset ihan itse tekevät venerekisterit, katsastukset, opiskelut, hankkivat lupakirjat jne. ilman minkäänlaista viranomaiskustannusta eli verorasitusta. Tähän mennessä on luotu puolivillainen rekisteri viranomaisten toimesta (= ei syvyys- tai korkeustietoja väylien rakentamisten pohjatiedoiksi) mutta kun vain jättäisivät homman siihen. Kun ei parempaan kuitenkaan pysty.

        "Toimeton virkamies keksimässä tiimilleen puuhaa = ikävät seuraukset kansalaisille."

        Laivuri-kursseilla on veneilijät joiden ei asenteen puolesta siellä tarvitsisi olla, ja asenteesta vesillä pärjääminen on pitkälti kiinni. Asennevammaiset painavat hanat kaakkoon, vähät välittävät säännöistä tai muista veneilijistä puhumattakaan että opiskelisivat jotain sääntöjä. Eräskin kaverini ei tunne ainuttakaan merimerkkiä, katsoo aina plotterista kummalta puolelta pitää ajaa....meneehän se nooinkin...jos plotteri toimii.


      • auktoriteettivastari
        slllslsm kirjoitti:

        Laivuri-kursseilla on veneilijät joiden ei asenteen puolesta siellä tarvitsisi olla, ja asenteesta vesillä pärjääminen on pitkälti kiinni. Asennevammaiset painavat hanat kaakkoon, vähät välittävät säännöistä tai muista veneilijistä puhumattakaan että opiskelisivat jotain sääntöjä. Eräskin kaverini ei tunne ainuttakaan merimerkkiä, katsoo aina plotterista kummalta puolelta pitää ajaa....meneehän se nooinkin...jos plotteri toimii.

        Osa niistä on kursseilla, mutta suurempi osa jättää kurssit käymättä.
        Kurssilla olijat sentään tietävät etteivät tiedä, mutta kursseja käymätön ei tiedä mitä on jäänyt paitsi.


      • kieh kieh
        slllslsm kirjoitti:

        Laivuri-kursseilla on veneilijät joiden ei asenteen puolesta siellä tarvitsisi olla, ja asenteesta vesillä pärjääminen on pitkälti kiinni. Asennevammaiset painavat hanat kaakkoon, vähät välittävät säännöistä tai muista veneilijistä puhumattakaan että opiskelisivat jotain sääntöjä. Eräskin kaverini ei tunne ainuttakaan merimerkkiä, katsoo aina plotterista kummalta puolelta pitää ajaa....meneehän se nooinkin...jos plotteri toimii.

        tuossa äsken viittattiin mooottoripyöräilyyn, niin sikälikin tilanne on yhtenevä: Pieni joukko motoristeja (naiset ja perheellisiksi ehtineet miehet) hinkkaa jarrutus- ja väistötaitojaan ennakoivan ajon kursseilla ja radalla. Nuoret miehet ajaa piikillä (lue jenkkimooottoriveneellä) kioskin ympäri (satamassa) rallupilliä ja käy välillä keulimassa kadullakin (väylälläkin) väärään suuntaan.


      • Trafin logiikka
        gh34 kirjoitti:

        Tänä päivänä hän ken ostaa veneen on aika todennäköisesti myös kurssilla opettelemassa navigointia ja jopa veneen käsittelyä. Yli 12 m veneilijät varsinkin. Mutusi on todennäköisesti aivan päinvastainen todellisuuden kanssa - ainakin mitä tulee uusiin matkaveneilyn harrastajiin.

        On ihan ahterista, että virkamiehet työllistävät itseään veneilyn pohtimisella. Se on yksi hienoista alueista Suomessa, jossa terve järki ja vapaaehtoinen asioiden opettelu ja vapaaehtoistyö toimii loistavasti - ja on toiminut aina.

        Suosittelisin, että veneily laitetaan vapaaehtoisuusperiaatteen kirkkaimmaksi tähdeksi tässä maassa. Siinä on mielettömän laaja pohja jo sille, että ihmiset ihan itse tekevät venerekisterit, katsastukset, opiskelut, hankkivat lupakirjat jne. ilman minkäänlaista viranomaiskustannusta eli verorasitusta. Tähän mennessä on luotu puolivillainen rekisteri viranomaisten toimesta (= ei syvyys- tai korkeustietoja väylien rakentamisten pohjatiedoiksi) mutta kun vain jättäisivät homman siihen. Kun ei parempaan kuitenkaan pysty.

        "Toimeton virkamies keksimässä tiimilleen puuhaa = ikävät seuraukset kansalaisille."

        "Täydellisiä ratkaisuja olemattomiin ongelmiin -maksoi mitä maksoi"


    • Nollatulos

      Ehdtus Trafille vesiliikennekuolemien vähentämiseksi:

      1) Kielletään laidan yli kuseminen

      2) Säädetään kaikkiin yli 5m veneisiin septipakko

      3) Määrätään kaikkiin alle 5m veneisiin sorsapakko. Jotta ei loukata sukupuolten välistä tasa-arvoa, vaaditaan että veneessä on oltava myös ns. V-tyypin sorsa.

      4) Määräysten ja säädösten noudattamista asianmukaisesti valvomaan perustetaan kaikki vesialueet kattava kusiaistarkkailijaverkosto, johon hankitaan EU-rahoitus. Avomerellä voidaan kusiais- ja pyöriäistarkkailutehtävät mahdollisesti hoitaa saman henkilöresurssin toimesta. Vaihtoehtoisesti voidaan kusiaistarkkailuresursseja hyödyntää sisävesillä pyöriäistarkkailuun, jolloin sadaan pyöriäistarkkailuverkosto kattamaan myös sisävesialueet.


      t

      • Sy Möwe

        Onhan siellä vesiliikennelaissa jo nytkin maininta " vesikulkuneuvon kuljettajana ei saa toimia henkilö, jolla ei ole olosuhteisiin nähden tarvittavaa ikää, kykyä ja taitoa".
        Miksi tähän nyt tarvitaan lisää byrokratiaa? Valvoisivat nyt edes niitä pykäliä jotka ovat jo voimassa.
        Hölmöiliöiden veneet merivartioston rantaan parkkiin kunnes kippari on osoittanut "taitonsa".
        Eiköhän tosiasia ole se, että normaalit ihmiset eivät vaaranna perhettään tai / ja omaisuuttaan päättömällä käytöksellä.
        Se pieni joukko johon ei pure mikään valistus ei parane millään veneenajokortilla - niinkuin on nähty tieliikenteessäkin ja siellähän on vaadittu kortteja jo vuosikymmenet.
        Todennäköisesti tähän keskusteluun osallistuvat ovat niitä joilla on enemmän tai vähemmän hankittuja kursseja takanaan eikä meille tuota mitään ongelmia hankkia tuollaista lupakirjaa, mutta silti me emme halua yhtään lisää turhaa säätelyä harrastukseemme.
        Toivottavasti veneily säilyisi viimeisenä liikkumismuotona, jossa sanalla - vapaus - olisi edes jonkinlaista vastakaikua.


      • hoaih
        Sy Möwe kirjoitti:

        Onhan siellä vesiliikennelaissa jo nytkin maininta " vesikulkuneuvon kuljettajana ei saa toimia henkilö, jolla ei ole olosuhteisiin nähden tarvittavaa ikää, kykyä ja taitoa".
        Miksi tähän nyt tarvitaan lisää byrokratiaa? Valvoisivat nyt edes niitä pykäliä jotka ovat jo voimassa.
        Hölmöiliöiden veneet merivartioston rantaan parkkiin kunnes kippari on osoittanut "taitonsa".
        Eiköhän tosiasia ole se, että normaalit ihmiset eivät vaaranna perhettään tai / ja omaisuuttaan päättömällä käytöksellä.
        Se pieni joukko johon ei pure mikään valistus ei parane millään veneenajokortilla - niinkuin on nähty tieliikenteessäkin ja siellähän on vaadittu kortteja jo vuosikymmenet.
        Todennäköisesti tähän keskusteluun osallistuvat ovat niitä joilla on enemmän tai vähemmän hankittuja kursseja takanaan eikä meille tuota mitään ongelmia hankkia tuollaista lupakirjaa, mutta silti me emme halua yhtään lisää turhaa säätelyä harrastukseemme.
        Toivottavasti veneily säilyisi viimeisenä liikkumismuotona, jossa sanalla - vapaus - olisi edes jonkinlaista vastakaikua.

        Jos oikeasti haluttaisiin vähentää vesiliikenteen kuolemia, niin pelastusliivien pitäminen avoveneissä pakollisiksi ja muihinkin kannella liikuttaessa, aina.

        Sitten asian valvontaa ja riittävä, esim 500€ sakko käyttämättömyydestä.


      • byrokraatti
        Sy Möwe kirjoitti:

        Onhan siellä vesiliikennelaissa jo nytkin maininta " vesikulkuneuvon kuljettajana ei saa toimia henkilö, jolla ei ole olosuhteisiin nähden tarvittavaa ikää, kykyä ja taitoa".
        Miksi tähän nyt tarvitaan lisää byrokratiaa? Valvoisivat nyt edes niitä pykäliä jotka ovat jo voimassa.
        Hölmöiliöiden veneet merivartioston rantaan parkkiin kunnes kippari on osoittanut "taitonsa".
        Eiköhän tosiasia ole se, että normaalit ihmiset eivät vaaranna perhettään tai / ja omaisuuttaan päättömällä käytöksellä.
        Se pieni joukko johon ei pure mikään valistus ei parane millään veneenajokortilla - niinkuin on nähty tieliikenteessäkin ja siellähän on vaadittu kortteja jo vuosikymmenet.
        Todennäköisesti tähän keskusteluun osallistuvat ovat niitä joilla on enemmän tai vähemmän hankittuja kursseja takanaan eikä meille tuota mitään ongelmia hankkia tuollaista lupakirjaa, mutta silti me emme halua yhtään lisää turhaa säätelyä harrastukseemme.
        Toivottavasti veneily säilyisi viimeisenä liikkumismuotona, jossa sanalla - vapaus - olisi edes jonkinlaista vastakaikua.

        "byrokratiaa" tai sanotaanko viranomaisvalvontaa on esitetty siksi, että tuo "olosuhteisiin nähden tarvittava..." on aika subjektiivinen määre.

        "olosuhteisiin nähden.." on säädetty joskus siloin kun veneitä oli vähän, niissä oli keskimoottorit ja niitä ei osteltu ajankuluksi. Purjeveneitä oli rikkailla hupivehkeenä ja köyhillä bensan säästämiseksi. Vapaa-ajan veneitä oli silloin selvästi vähemmän ja ne olivat merkittävästi hitaampia ja kevyempiä. Nykyään ihan tavallisen duunarin palkoilla voi ostaa 40 solmua kulkevan veneen, ainakin käytettynä. Ilmeisesti osalla tuo "olosuhteisiin nähden riittävä.." ei ole totetutunut.

        Pahin riski on tietysti se että tapetaan sivullisia. Toisiksi pahin on se että tapetaan itsensä. Mutta sitten se, että lähdetään väärään suuntaan ja jäädään Suomenlahdelle lähettelemään hätäkutsuja kun bensa loppuu tulee sekin viranomaiselle aika kalliiksi. Ison pelastusorganisaation turha käyttö tötöilevien vapaa-ajan veneilijöiden paapomiseen on sitä kuuluisaa "turhaa byrokratiaa".


      • kommunismhater
        byrokraatti kirjoitti:

        "byrokratiaa" tai sanotaanko viranomaisvalvontaa on esitetty siksi, että tuo "olosuhteisiin nähden tarvittava..." on aika subjektiivinen määre.

        "olosuhteisiin nähden.." on säädetty joskus siloin kun veneitä oli vähän, niissä oli keskimoottorit ja niitä ei osteltu ajankuluksi. Purjeveneitä oli rikkailla hupivehkeenä ja köyhillä bensan säästämiseksi. Vapaa-ajan veneitä oli silloin selvästi vähemmän ja ne olivat merkittävästi hitaampia ja kevyempiä. Nykyään ihan tavallisen duunarin palkoilla voi ostaa 40 solmua kulkevan veneen, ainakin käytettynä. Ilmeisesti osalla tuo "olosuhteisiin nähden riittävä.." ei ole totetutunut.

        Pahin riski on tietysti se että tapetaan sivullisia. Toisiksi pahin on se että tapetaan itsensä. Mutta sitten se, että lähdetään väärään suuntaan ja jäädään Suomenlahdelle lähettelemään hätäkutsuja kun bensa loppuu tulee sekin viranomaiselle aika kalliiksi. Ison pelastusorganisaation turha käyttö tötöilevien vapaa-ajan veneilijöiden paapomiseen on sitä kuuluisaa "turhaa byrokratiaa".

        Yksi mokaa ja kaikki kärsivät, niin ajattelevat kommunistit jotka ovat säätäneet suomen lainsäädännön. Kommunisteille perustuslaki on pelkkä vitsi.


      • 09065
        kommunismhater kirjoitti:

        Yksi mokaa ja kaikki kärsivät, niin ajattelevat kommunistit jotka ovat säätäneet suomen lainsäädännön. Kommunisteille perustuslaki on pelkkä vitsi.

        kommunismhater
        Helpottiko ? Tiedätkö ? Olet säälittävä !!!


      • 6+2
        09065 kirjoitti:

        kommunismhater
        Helpottiko ? Tiedätkö ? Olet säälittävä !!!

        Netissä huutaminen on tyhmää ja osoittaa ettei kirjoittajalla ole kaikki muumit laaksossa.


    • Jotenkin itäisi saada ihmiset ymmärtämään, että jokaisen vesillä liikkujan on tehtävä kaikki voitava yhteentörmäyksien estämiseksi. Tämä on asia joka on saatettava jokaiseen kaaliin vaikka siellä on se etuajo-oikeus päällimmäisenä kummittelemassa.

      Periaatteessa kannatan jonkinlaista koulutusta veneilijöille. Mikä se paperi tai ajokortti sitten onkaan, niin kertoo se ainakin sen, että perustieodot on kuljettajan hallussa.

      Vaikeaa on päättää kenellä tuollainen paperi pitäisi olla. Pidän kohtuuttomana, että järvellä verkkojaan kokeva vaari sellaisen joutuisi hommaamaan. Yhtä kohtuutonta on se kun teinipoika pieneesä simassa ajelee papan muskeliveneellä kavereidensa kanssa.

      Tuo kansainvälinen kuljettajankirja on isotöinen ja ehkä liian iso vaiva ihan kotivesien kippareile. Toisaalta se voi maksaa itsensä ja sen hommaamisen vaivan takaisin jo ensimmäisellä kerralla kun on lomamatkalla vuokraamassa venettä. Iso osa vuokraveneen hinnasta menee vakuutusyhtiölle. Useat venevuokraajat pudottavat hintaa melkoisesti kun on osaava vuokraaja ja virallinen kirja jonka vakuutusyhtiö huomioi heti vakuutuksen hinnassa. Kirjan kulut voi helposti kattaa viikon purjehduksella välimerellä. Tuo kirjahan vielä erittelee moottoriveneilyn, purjehduksen ja sisävedet (kanavat).

      Hankala tilanne ja jotain pitäisi tehdä. Ruotsin 12m laki ei mielestäni oikein ole suhteessa vaaran riskiin. Olisiko parempi sitoa vaatimus veneen matkustajamäärän? Esimerkiksi alle 5-henkilöä saa kuljettaa ilman papereita ja sen yli vain "ajokortin" omaava kippari olisi kelvollinen?

      • Kohde väärä

        Veneilykortin kriteereitä on vaikea asettaa sellaiseksi, että sillä voidaan parantaa turvallisuutta. Vaikka isojen veneiden onnettumuuksista saadaan suurimmat otsikot, niin eniten kuolee soutuveneellä ja pienellä moottoriveneellä järvellä kulkevia veneilijöitä.

        Vaikka kaikki yli 12m veneiden onnettomuudet saataisiin pois, se ei poistaisi ongelmaa. Parast tieto ja osaaminen on kuitenkin isojen veneiden kuljettajilla koska heillä on usein vuosien kokemus, joka on alkanut pienemmistä veneistä. On vaikea laittaa rimaa veneilyssä niin korkealle, että heidän osaamista, tietoa ja kokemusta voitaisiin parantaa pakollisella opettelulla.


    • kannatan korttia

      Verkoilla käyvät pumppuvikaiset papat sekä hiprakaiset juhannustouhuajat saattaa olla suurimmassa vaarassa mutta mielestäni olisi asiallista miettiä sitä, kuka aiheuttaa eniten vaaraa muille. Ison, painavan tai nopean veneen kanssa koheltaminen voi muodostaa riskin myös vesiliikenteelle ja mahdolliselle kyydissäolijoiden joukolle.

      Pelastustehtävät avomerellä tulevat huomattavan kalliiksi ja kauniina viikonloppupäivänä viranomaiset käyttävät paljon aikaa (=rahaa) uusavuttomien tai kännisten takia. Minusta voisi hyvin olla niin että ilman lisenssiä saa pulikoida rannassa, mutta yhtään merikelpoisemman tai isomman paatin ostaminen edellyttää ainakin muutaman perussäännön osaamista sekä jonkinlaisen promillerajan alla pysyttelyä.

      • turhaa vouhotusta

        On paapurin puolelta tussijälki kulunut mylariteipin päältä. Sen pitäisi esittää rekisterinumeroa. Voisin lyödä vetoa, että voisin mennä ilman rekkaria koko kesän eikä kukaan sano mitään. Sama juttu on ajokortin kanssa, ei viranomaislla ole resurssia moiseen kyttäykseen.


    • "Parast tieto ja osaaminen on kuitenkin isojen veneiden kuljettajilla ........"

      Miten hemmetissä nostat esim. Pietarista tänne tulevan papan isolla miljoonapaatilla pullistelevan törmäilijän meidän tavallsiten veneilijöiden yläpuolelle?

      Tämä olisi mainio media etsiä niitä kohteita joille voitaisiin antaa lisäkoulutusta ja -tietoa jotta meidän kaikkien turvallisuus nousisi.

      - Kuka sitä tietoa tarvitsee?

      - Miten määritellään osaamisen taso ja lisäyksen tarve?

      - Mistä sitä oppia ja osaamista fiksuiten saisi?

      - Miten tämä koko juttu saataisiin hoidettua ilman TraFia ja lainmuutoksia?

      • gti97s


    • Surkimuksia :D

      Ison veneen kippareilla on yleensä kokemusta myös pienistä veneistä, pienten veneiden kippareilla ei ole isoista. Yleensä iso matkavene hankitaan vasta, kun harrastusta on kestänyt pitkään jo pelkästään siksi, että harva laittaa paljon rahaa kiinni hetken mielenjohteesta.

      Kortin vaatiminen sen takia, että veneellä voi saada isoa vahinkoa on samaa luokkaa kuin väite, että jokaista miestä pitää kohdella raiskaajana koska on penis.

      Jos turvallisuutta halutaan lisätä, niin mikään keino, joka ei vaikuta pumppuvikaiseen verkonkokijaan tai känniseen soutuveneestä kusijaan, ei lisää turvallisuutta. Eihän se kivaa ola , mutta se on totta.

      Toisaalta on hyvä, että tästäkin aiheesta joku saa purettua oman menestymättömyden tuomaa katkeruutta julistamalla herravihaa. Se on Suomen kansan ikuinen ja ehtymätön energiavara :D

      Kohottakaamme malja kateudelle ja katkeruudelle ja tyhmyyden ylistykselle.

    • Soomipoika

      Surkimuksia :D
      Onko teillä siellä Eestissä sitten nämä asiat paremmin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6749
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4380
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2793
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1653
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe