pakkohoito, pakkolääkitys?

cinderella94

Mulla on nyt vähän kamala tilanne, oon suljetulla osastolla tahdonvastaisessa hoidossa. Diagnooseja löytyy F29, F32.2, F93.89 ja F60.3, vaikka en tiiä miten ne tähän liittyy mut ehkä ne antaa vähän taustatietoa... Oon kuulemma sairaudentunnoton ja mulla on korkea itsemurhariski, ja kerron avoimesti että aion tappaa itteni vielä joku päivä. Mut kyllä mä tiedostan että olen sairas. Nyt ongelmana on, että en oo syöny ennen sairaalaa lääkkeitä moneen kuukauteen, lopetin ne salaa, väittäen edelleen että oon syönyt niitä. No nyt lääkäri ajattelee, että ne ei tehoa koska noi epäilee että oon psykoosissa, ja haluis vaihtaa ne tehokkaampiin. Mul menee Abilify 22,5mg ja Lamictal 100mg ja Seronil 20mg. Seronil on tarkotus jättää pois, mut Abilifyn se haluis korvata Zyprexalla ja Lamictalin Deprakinellä. KOKEMUKSIA?

Mulla on myös syömishäiriötaustaa ja pelkään äärettömästi lihomista, vaikka oon normaalipainonen. Söin Zyprexaa pari vuotta sitte ja lihoin yli 10kg yhdessä kesässä. En missään nimessä halua sitä uudestaan. Kuulemma Deprakineki lisää ruokahalua ja nostaa painoa...?

Mitä mun kannattais tehdä? Ku en haluu jäädä kiinni valehtelusta että en ookkaan syöny lääkkeitä, mikä olis järkevämpää sen kannalta et se ei vaihtais niitä tehokkaampiin "turhaan", mut koska oon pakkohoidossa ni nehän ilmeisesti voi myös pakkolääkitä?? Koska olenhan sairaudentunnoton ni noi aattelee et en pysty ite päättämään siitä(kään). Mitä ihmettä mä teen??

Oon siis n. 20.v nainen...

20

2871

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MsMarple

      Kuis pitkään sä olet ollut tahdonvastasessa hoidossa? Mitä ne on sulle siellä nyt syöttänyt kun noin järkeviä kirjottelet, eli tilasi on ilmeisesti parantunut huomattavasti.

      Tuo dilemma on sinällään kyllä mielenkiintoinen. Jos jättää lääkkeet syömättä salaa esim. sivuvaikutusten vuoksi, on riski, että lätkästään vielä ikävämmät lääkkeet tilalle.

      Minusta vaikutat tylsistyneeltä nettiriippuvaiselta.

      • cinderella94

        Heippa, oon ollu "vasta" vajaa kuukauden, mut veikkaan et se 3kk tulee täyteen vielä. Siis niimpä, mulla on ihan hyvä olo koko ajan ja oon ihan järjissäni, siks en haluiskaan mitään vahvempia lääkkeitä!!

        Haha no se mä kyllä oonkin :D


    • jsx1

      No onpa kurja tilanne sulla... Minkä takia lopetit lääkkeiden käytön, kun kerran tiedostat sairautesi? Oliko niillä jotain hankalia haittavaikutuksia, vai ajattelitko ettet kuitenkaan tarvitse niitä?

      Mielestäni kannattaisi olla rehellinen, vaikka se tuntuukin hankalalta. Kerro ettet ole käyttänyt lääkkeitä esim. haittavaikutusten pelossa. Näin välttyisit mahdollisesti pahemmilta lääkkeiltä. Ja kannattaisi varmaan jatkossa yrittää syödä määrätyt lääkkeet säännöllisesti, koska ne voivat auttaa välttämään pakkohoidon, mutta tämän sä varmaan tiedät itsekin...

      Itselläni on kokemusta Deprakinestä epilepsian hoidossa. Lihoin hoidon aikana lähemmäs 10 kg, mutta muita haittavaikutuksia ei ollut. Onneksi suurin osa lähti myöhemmin kun lääkitys lopetettiin. Itsekin olen kärsinyt pitkään lihomisen pelosta, vaikka mitään varsinaista syömishäiriötä ei ole ollut ja ihan normaalipainoinen olen.

      Tsemppiä sulle, toivottavasti vointisi paranee pian!

      • cinderella94

        Lopetin ne lääkkeet koska halusin kerätä niitä itsemurhatarkotuksessa. Oon yrittäny kaks kertaa aikasemminki ja viimeks melkei onnistu, tiiän et maksa ei ehkä kestä kauheesti enää mut siinäpä vasta tuskallinen tapa kuolla. Halusin siis kerätä niitä lääkkeitä varmuuden vuoks, tavallaan suunnitelmat a b=kuolema.

        Oon kyllä aatellu, että tällä viikolla hoitoneuvottelussa jos se lääkäri päättää alkaa pakkolääkitsemään (joka olis ihan järkyttävää), ni aion kertoo totuuden osittain, mut sanon et oon heittäny ne lääkkeet roskiin/vessanpönttöön (kyllä, tiedän niin ei sais tehdä). En vaan pysty luopumaan niistä mitä oon kerännyt....

        Apua just lihomista en todellakaan halua... Oon ajatellukki et jos ne pakottaa mua syömään kumpaakaan (zyprexa/deprakine) ni lopetan syömisen kokonaan...

        Kiitos


      • hypo-Na
        cinderella94 kirjoitti:

        Lopetin ne lääkkeet koska halusin kerätä niitä itsemurhatarkotuksessa. Oon yrittäny kaks kertaa aikasemminki ja viimeks melkei onnistu, tiiän et maksa ei ehkä kestä kauheesti enää mut siinäpä vasta tuskallinen tapa kuolla. Halusin siis kerätä niitä lääkkeitä varmuuden vuoks, tavallaan suunnitelmat a b=kuolema.

        Oon kyllä aatellu, että tällä viikolla hoitoneuvottelussa jos se lääkäri päättää alkaa pakkolääkitsemään (joka olis ihan järkyttävää), ni aion kertoo totuuden osittain, mut sanon et oon heittäny ne lääkkeet roskiin/vessanpönttöön (kyllä, tiedän niin ei sais tehdä). En vaan pysty luopumaan niistä mitä oon kerännyt....

        Apua just lihomista en todellakaan halua... Oon ajatellukki et jos ne pakottaa mua syömään kumpaakaan (zyprexa/deprakine) ni lopetan syömisen kokonaan...

        Kiitos

        Deprakine aiheuttaa myös hyponatremiaa, johon kuuluvat alhainen verenpaine ja pyörtyminen. Vaikka käytin Deprakinea epilepsiaan, se tuplasi kohtausten määrän. Samoin se lihotti. (En ole jsx1.)


      • cinderella94
        hypo-Na kirjoitti:

        Deprakine aiheuttaa myös hyponatremiaa, johon kuuluvat alhainen verenpaine ja pyörtyminen. Vaikka käytin Deprakinea epilepsiaan, se tuplasi kohtausten määrän. Samoin se lihotti. (En ole jsx1.)

        Hienoo... Kuulostaa melkein yhtä loistavalta lääkkeeltä ku zyprexa. Kiitos vastauksesta!


    • MsMarple

      Sori Cinderella mutta jotenkin toi stoori ei nyt uppoa. Siellä osastolla on tietysti pakko syödä ne lääkkeet erityisesti suljetulla valvotaan vieressä että lääkkeet tulee syötyä. Jos nyt vointisi on hyvä niin uskoisin myös että se huomataan, eikä ole syytä vaihtaa lääkettä. Epäilen myös tuota lääkkeiden keräämishommaa, sillä apteekista saa kyllä kerralla ulos esim. 3 kuukauden satsin. Miksi niitä pitäisi kerätä? Aghata keksii nyt paremmat juonet, please.

      • cinderella94

        Meinasin sanoa että surullista että mun stoori ei uppoa, mut oikeestaan se on ehkä vaan hyvä asia. Mut joka sana on totta mitä kirjotin, ei oo mikään provo. Osastolla joo syönkin lääkkeet kunnolla, mut kotona se houkutus on liian suuri, ettenkö vaan pistäs lääkkeitä talteen... Epäile toki rauhassa, mut mä saan vaan kuukauden annoksen apteekista kerrallaan, ja mun lääkkeet jaetaan polilla aina viikoks kerrallaan, eli niit säilytetään polilla. Se tekee tästä keräämisestä vähän hitaampaa, koska en pääse käsiks suuriin lääkemääriin kerralla. Jos saisin esim 3kk satsin kerrallla ja säilyttäisin niitä kotona ni varmaan vetäisin kaikki kerralla.


    • vanha eukko

      noi lääkkethän saattavt olla todella hyödyksesi,aivojen välittäaineiden takia! mutta vahvat lääkkeet aiheuttavat kovaa väsymistä,sekavuutta,ainakin tutulleni,tosin hän oli alkoholipsykoosissa...mutta kovassa tokkurassa ja alkoi puhumaan sekoja ....lääkkeissään.mutta ,ota lääkkeesi ja puhu avoimesti terapeutillesi,olet kovin nuori,,,elämä edessä...kateeksi käy,,,kumpa mä voisin aikakoneella vaihtaa ajan taakse ja elää elämääni fiksummin...

      • cinderella94

        Kyl mä sen tiedänkin että lääkkeet auttaa, jos ja kun niitä syö oikein. Sitä en kyllä allekirjottais että "ei niitä turhaan määrätä", koska mun tapauksessa niin kävis. Just niitä sivuoireita pelkään... Varsinkin sitä lihomista. Melkein aivan sama vaikka olisin kamalan väsynyt, mut en vaan halua lihoa.


    • Yäiks!

      Pysyykö 20v. nainen fyysisesti pystyssä ja henkisesti kasassa tollasella läjällä kamaa?!

      • cinderella94

        No näköjään... :/ Täl hetkel tuntuu et tää lääkitys on viel suhteellisen kevyt, tai ku vielä syksyllä söin Seroquelia 1000mg noitten lisänä. Mut ku näist ei tuu mitään sivuoireita tai haittavaikutuksia ni se ei haittaa mua niinkään.


      • Suhteellisen raskas
        cinderella94 kirjoitti:

        No näköjään... :/ Täl hetkel tuntuu et tää lääkitys on viel suhteellisen kevyt, tai ku vielä syksyllä söin Seroquelia 1000mg noitten lisänä. Mut ku näist ei tuu mitään sivuoireita tai haittavaikutuksia ni se ei haittaa mua niinkään.

        100% tulee haittavaikutuksia. Se on sitten eri asia huomaatko niitä tai haittaavatko ne sinua.


    • kaiken kokenut

      Kyllä se on nyt vaan parempi olla rehellinen, menee helposti pakka vielä sekaisemmaksi jos sairauskertomuksessai on väärää dataa syödyistä lääkkeistä. Nämä mielen lääkkeet ovat siitä hankalia, että vastetta ei voi käytännössä mitata millään kokeilla, labroilla ja vastaavilla. Oma kertomuksesi ratkaisee todella pitkälle lääkityksen suunnan, ja on ensiarvoisen tärkeää että data on ajan tasalla ja vastaa totuutta. Usein kokeillaan kymmeniä eri valmisteita vuosienkin ajan ennen kuin paras yhdistelmä löytyy, usein 4-5 lääkettäkin, enemmänkin...Se vaan valitettavasti on niin, että koekaniksi voi alussa itsensä tuntea mutta kyllä se siitä. Aivan kuin jo joku mainitsikin, niin se mihin nameihin sitten päädytäänkin, niin aina on kyse jonkinlaisesta kompromissista riittävän vasteen ja epätoivottujen "sivu" vaikutusten minimoimiseksi. Lopetat nyt höpisemästä ja ajattemasta niitä itsemurhia hitto vieköön, olet nuori tyttönen ja varmasti paljon kokemisen arvoista elämää tulossa, pikku mutkista matkalla huolimatta. Niitä on kaikilla.

    • tirlan38

      nuoruus on mahdollisuus vaikka mihin-vanhana et saa mokia pois,mut sulla on vuosia kehittää itseäsi....

    • Ajattele tätä

      Tuollaisella lääkemäärällä lääkärit ovat koukuttaneet sinut todella pahasti. He eivät ole enää aikoihin hoitaneet sitä sairautta minkä vuoksi alun perin menit lääkäriin vaan syömiesi lääkkeiden haittavaikutuksia.

      Jos lääkäri väittää että olet psykoosissa, mutta itse et sitä miellä, luultavasti kärsit tuosta lääkkeiden lopettamisesta johtuvasta kemiallisesta lääkepsykoosita, joka ei siis johdu sinusta itsestäsi vaan lääkkeistä.

      Jos olet saanut noita diagnooseja lisää sen jälkeen kun aloitit lääkkeet, voit olla varma, että diagnoosit ovat lääkkeiden tuomia haittoja sinussa, ei mitään todellisia. Yksi lääkkeiden tuoma haitta on itsemurha-ajatukset. Kun ihmisen elimistö lamaannutetaan sen luonnollinen puolustuskyky myöskin lamaantuu. Elimistöllä ei ole muuta keinoa enää kuin haluta loppua kokonaan toimimasta.

      Myös oire jota lääkärit nimittävät psykoosiksi usein johtuu juuri siitä kun lääkkeitä vähennetään tai lisätään tai lopetetaan. Eikö lääkärit sitä tajua? Eivät tietenkään. Tässä tämä psykiatrisen hoidon järkyttävyys onkin.

      Kysymykseesi mitä pitää tehdä. Kun kotiudut joskus tuollaisen lääkearsenaalin lamaannuttamana, niitä voisi pikkuhiljaa ruveta ainakin vähentämään. Yksi kerrallaan hitaasti. Lopettamiseen pitää ottaa aikaa useampi vuosi, niin riippuvaiseksi sinut on niistä jo tehty.

      Luultavasti lääkärit ovat päättäneet että käytät lääkkeitä lopun elämäsi, eivät vain sitä sano potilaalle.

      Hyvä on tietää ainakin zyprexasta se, että se nimenomaan voi vaikuttaa ajatus- ja hahmotusharhoja, ja muuttuu ikäänkui paikallaan pyöriväksi tuuliviiriksi.

    • en ole lääkäri

      Ellet ole trolli, kerro välittömästi ettet ole enää syöny lääkkeitä. Jos nyt alkaa pakkolääkitys paljon vahvempana kuin se, jota et ole aikoihin ottanut niin olet hengenvaarassa.

    • Sairudentunnoton??

      Millanen sun pitäs olla jotta ET OLISI sairaudentunnoton?

      Jos lääkkeet ovat tehneet sinusta lisäsairaan, ethän sinä välttämättä voi sitä itse tuntea etkä tunnistaa.

    • jsx1

      Nimim. "Ajattele tätä":
      Cinderellahan sanoi, ettei ole enää kuukausiin syönyt hänelle määrättyjä lääkkeitä, ja tilan pahentuessa joutunut nyt pakkohoitoon. Olen kyllä samaa mieltä siitä, että ihmisiä lääkitään psyykenlääkkeillä aivan liian helposti, ja joskus lääkityksen haittavaikutukset aiheuttavat suuremman ongelman kuin alkuperäinen vaiva.

      Mutta toisinaan psyykenlääkkeet ovat ihan oikeasti hyödyllisiä ja lähes välttämättömiä, joskus jopa hengenpelastajia, ja mielestäni on aika riskaabelia suositella lääkärin ohjeiden vastaisesti toimimista ihmiselle, jota ei tunne. Tietysti lääkärikin voi olla väärässä, mutta tällöin kannattaisi mieluummin suositella vaikka lääkärin vaihtoa. Muuten tekstissäsi oli kyllä paljon hyvää asiaa :)

    • Psykiatri=murhaaja

      älä suostu laitoksiin ja lopeta tuo nazi systeemi kierre eli lopeta lääkkeet ja psykiatrin(pseudolääkärin"valelääkärille) puhuminen ja nuo masennus yms oireet johtuu joko jos käytät masennus/ahdistus lääkkeitä ssri/snri jne ne ovat kusetusta. tai sitten alkoholista.

      Aloita oikea elämä ja unohda psykiatria ja aloita vaikka pilven(kannabis) polttaminen ja alat nauttia elämästä ja kun lääkemyrkkyjen tai alkoholin vierotusoireet katoavat saattaa mennä kuukausista vuosiin. niin sillä aikaa luonnon yrtillä/lahjalla polta ja nauti elämästä.

      Ja jos aikoisit itsesi tappaa eli on liikaa fyysisiä sairauksia yms niin kivuttomin on heroiinin rauhoittavien yliannostus. mutta jos noudatat ohjeitani niin uskon ettet tahdo enää armomurhaa itsellesi. ELI PSYKIATRIA PSYKIATRIA "LÄÄKKEET" =MYRKYT POIS ja vieroitusoireet harhautat pilvellä EI ALKOHOLILLA!! ja kannabis ei aiheuta tuhoa eikä vieroitusoireita ja saat uuden elämän ja uusia kavereita ja ÄLÄ LUOVUTA.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5168
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3377
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1502
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1343
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1036
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      948
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      727
    Aihe