Kumipuun hoito

me...

Mistä tuo kumipuu tykkää valosta vaiko pimeästä... paljosta vedestä vai kuivuudesta.. Toivottavasti saan hoitoneuvoja ettei puu parka kuole..

12

10066

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitaja

      Ei tyccää kovasta(suorasta)valosta.Pieni varjostus siis päivän auringolta.Ittelläni jo kolme talvea elänyt ja kasvanut noin 20cm(5lehtiparia).Kastella pitää pari x viikossa.
      Pyyhi pölyt lehdistä ainakin joskus...
      Jos tulee vamma...vuotaa valk.nestettä(ei myrkyllistä).
      ONNEA FIIKUKSELLESI(=kumipuu) !!!

    • kasvi

      Itselläni on ollut kumipuu n. kaksi vuotta. Leikkaisin ensimmäisen vuoden jälkeen latvan poikki, tällä tavalla haarautuu kauniisti. Nyt omani latvan korkeus on n.70 cm ja oksat ovat haarautuneet moneen osaan! Itse olen pitänyt suorassa auringon valossa ympäri vuoden, tosin paahtavasta auringosta ei tykkää...Kastelen puuta tasaisin välein, ainakin kerran viikossa, kesäisin useammin.Lannotetta kannattaa käyttää hieman varoen, kahden viikon välein, mutta ei lepoaikana! Kumipuun maito ei siis ole myrkyllistä, mutta allergikolle ( kuten itselleni ) saattaa aiheuttaa ihottuman tai kutinan...Pidä hyvää huolta kumipuustasi, se on kaunis kasvi!

    • Myy

      Kannattaa aina ennen kastelua tarkistaa että pintamulta on kuiva, niin ei tule kasteltua liikaa. Multaa ei kuitenkaan saa päästää kuivumaan kokonaan (sisältä). Se kasvaa parhaiten runsaassa HAJAVALOSSA, (eli lähellä ikkunaa,) mutta kuten edellinenkin sanoi, suoraa aurinkoa pitää välttää.

    • chapters

      Gummipuu on kasvanut jo niin isoksi, että se alkaa olla enemmän riesana kuin kaunistuksena. Voiko sen katkaista juuresta ja odottaa uutta kasvua? Voikohan sen latvat katkoa ja laittaa juurtumaan? Onko teillä kenelläkään kokemusta tai tietoa tästä. Odottelen jonkin aikaa kommenttejanne, ennenkuin ryhdyn kovin radikaaleihin toimenpiteisiin. Kiitos.

    • Minä

      Kumipuumme on kuolemassa! Mitä teemme!?

      • O-mukulakiurunkannus

        Mistä päättelet, että se tekee kuolemaa? Talvisaikaan niillä on tapana heittää muutama lehti pois, kun valo ei riitä. Toisinaan myös talven kuiva sisäilma saa fiikuksiin pesiytymään sellaisen ihmisen mieliharmin kuin vihannespunkin ja se voi kyllä aiheuttaa fiikukselle jokseenkin tukalan olon, ehkä ihan kuolemankin, vaikka ötökkä itse onkin kauhean pieni.

        Jos fiikuksellasi tosiaan on hengenlähtö lähellä, leikkaa siitä muutama latva ja laita veteen juurtumaan. Juurruttuaan ne sitten lähtevät hyvässä mullassa ja hajavalossa kasvamaan ihan hyvin ja nopeasti. Näin pelastat, mitä pelastettavissa on.

        Vaikka olen huono uskomaan mihinkään huuhaahommiin, olen huomannut, että fiikus juurtuu parhaiten, kun se laitetaan uuden kuun aikaan.


      • O-mukulakiurunkannus
        O-mukulakiurunkannus kirjoitti:

        Mistä päättelet, että se tekee kuolemaa? Talvisaikaan niillä on tapana heittää muutama lehti pois, kun valo ei riitä. Toisinaan myös talven kuiva sisäilma saa fiikuksiin pesiytymään sellaisen ihmisen mieliharmin kuin vihannespunkin ja se voi kyllä aiheuttaa fiikukselle jokseenkin tukalan olon, ehkä ihan kuolemankin, vaikka ötökkä itse onkin kauhean pieni.

        Jos fiikuksellasi tosiaan on hengenlähtö lähellä, leikkaa siitä muutama latva ja laita veteen juurtumaan. Juurruttuaan ne sitten lähtevät hyvässä mullassa ja hajavalossa kasvamaan ihan hyvin ja nopeasti. Näin pelastat, mitä pelastettavissa on.

        Vaikka olen huono uskomaan mihinkään huuhaahommiin, olen huomannut, että fiikus juurtuu parhaiten, kun se laitetaan uuden kuun aikaan.

        Niin ja vielä: ennen juurrutusta kannattaa ihan varmuuden vuoksi pestä pistokkaat mäntysuopavedessä upottamalla ne siihen vallan kokonaan. Näin pystyy saamaan mahdollisten vihannespunkkien olon niin tukalaksi, että jos eivät välttämättä ihan jokainen kuolekaan, ei ainakaan heti tule lisääntymistoimet mieleen.


      • puukasvi
        O-mukulakiurunkannus kirjoitti:

        Niin ja vielä: ennen juurrutusta kannattaa ihan varmuuden vuoksi pestä pistokkaat mäntysuopavedessä upottamalla ne siihen vallan kokonaan. Näin pystyy saamaan mahdollisten vihannespunkkien olon niin tukalaksi, että jos eivät välttämättä ihan jokainen kuolekaan, ei ainakaan heti tule lisääntymistoimet mieleen.

        Myös tupakkauute, tai jos vaimo ei anna polttamattomia pötköjään, niin myös tupakantuhkaliuos tekee selvän tuholaisista.


    • viherpeukalo

      kumipuussani on käpertyneet lehdet ja pienet ,se talvella vähän paleltui ,ja puotti kaikki lehdet ,mutta keväällä se teki aika paljon uusia lehtiä ,jalehdet ovat aika oieniä jakieroja eikä kasva oiken kunnolla.vaihdoin keväällä mullan ja kastan normaalisesti noin kaden viikon välein mikä vikana ei oikein kasva?

    • Puupää

      Miksi piipertää jonkun mäntysuovan tai tupakkauutten kanssa? Raid Kukka insect killer tappaa talossa (ja varmaan puutarhassakin) varmasi ja vähemmän yököttävällä hajulla kuin tupakkauute. Plus se, että en saanut mäntysuovalla punkkeja kuriin, luultavasti vain kiittivät pesusta. Tupakkauutteella tarvittiin toistuvia hoitoja vähäisin tuloksin ja kämppä haisi röökiltä. Myönnettäköön toki, että ikkunalautarehujeni luomustatus meni ensisuihkauksesta kemiallista tököttiä. Mutta niin menivät kirputkin. En kadu mitään.

    • Lauri2-2

      Ebin mun gummibuu ei kuollu vaikka oli ilman vettä 3kk.

    • Heinäsirkka2017

      Ostin tänään nuoren fiikuksen (= kumipuun). Tällainen oli kerran ja sain sen pidettyä aika kookkaaksi, noin metrin korkuinen varmaan. Se menehtyi joko liikaan kasteluun tai vetoon. Sen jälkeen en ole luottanut itseeni fiikuksen suhteen. Tämä kesä on ollut joku ihme suvi koska kaikki viherkasvit kasvaneet hyvin.

      Nyt olisin kysynytkin teiltä viisaammilta: pitäiskö tuo uusi kasvi vaihtaa isompaan ruukkuun, on nimittäin aika pieni ja multaakaan ei ole kovin paljon? Kukkaosaston neiti sanoi, että keväällä sitten isompi ruukku ja uusi multa.

      Kiitän jos joku vinkkaisi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1007
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe