tärkeää kysttävää!!

kysyinpähän vaan

eli haluaisin kysyä yhtä asiaa, olen kristitty ja uskonto on minulle todella tärkeä. Nyt olen viime aikoina tutkinut hieman lestadiolaisuutta ja olen huomannut että se sopisi minulle hyvin, niin voiko lestadiolaiseksi "tulla"??

8

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeesus on tie

      Ap. t. 16:30 Ja hän vei heidät ulos ja sanoi: "Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin?"
      Ap. t. 16:31 Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi."

    • Κέρβερος

      Arvattavasi, koska täällä esität kysymyksen, olet tutustunut muihinkin ryhmiin.
      Pohdi sitä, miksi esität kysymyksesi esikoisille?
      Lestadiolaisuuttakin on muutamaa eri kuppikuntaa.
      Kun olet havainnut haluavasi seurakunnan jäseneksi, niin pitää muistaa, että jokaisella seurakunnalla on erilaisia toimintatapoja.
      Lestadiolaiseksi tulemisen esteenä ei ole muuta estettä kuin sinä itse.
      Menet seuroihin ja alat tutustua yhteisöön ja jos uskomisesi saavuttaa ns. "hengellisen kodin" niin olet saavuttanut tavoitteesi.
      Kyllä siis lestadiolaiseksi voi tulla. (ei tarvitse syntyä sellaiseksi- tirsk).
      Mielestäni, agnostisena, esikoislestadiolaisuus antaisi melko railakkaan hengellisen kodin uskomisasiassa.
      Hengellinen koti, siis mielestäni, tarkoittaa paikkaa tai ryhmää, missä on ja tuntee olevansa kotona hengellisessäkin mielessä. Eikä pelkästään uskonnollisesti, vaan myös sosiaalisesti, koska essuilla on rajattu piiri lähiryhmässä.
      Olen melko kriittinen ja tällä hetkellä jumaluskosta vapaa, mutta nimenomaan esikoislestadiolaisten mielipiteet elämänarvoista ovat käsittääkseni melko eheitä. Heidän Jumalakäsitykseensä en osaa suoraan vastata, mutta luulen sen liippaavan ihan arvostettavia ja kunnioitettavia sfäärejä. En uskalla essulaisuutta sinulle suoraan suositella, koska mutkia tulee olemaan matkalla, mutta missä niitä ei olisi ja on kai ollut sinulla pohdittavana kaikenmaailman jehovat ja babtistit yms:t, mitkä painivat tapoineneen eri sarjoissa, vaikkapa "syntien" syvien kohdalla.

      "Jeesus on tie" kommentoi myös mielestäni niitä perusasioita, mitkä olisivat oleellisia.
      Ei välttämättä se ryhmä, vaan se usko.
      Jos näin on, niin essutkin ovat varmaan kokomukavaa sakkia.

      Jos oikeasti tähän ryhdyt, niin toivotan onnea valitsemallesi tielle - vilpittömästi.
      Kerro sitten minullekin, että miten kävi.

      • teu,

        "aloittajalle"Joka sanoo : "Tärkeää kysyttävää ".

        "Keberooc"selitti aika kauniisti , ja muutkin ,olkaa rauhassa tehkää selväksi
        kuinka Jeesus on opstanut , usko hänen ,niin sinä ja sinun sukusi pelastuu.
        Jumala on sanonut , uskokaa Poikaani , te pelastutte ja minä ohjaan tien .

        Kaiken kaikiaan se on usko joka , pelastaaa : ei mikään poppoo .
        Poppoita menee ,poppoita tulee ,Jeesuksen kirkko pysyy , kilvoitytele
        sen perään ,niin sinä saat Kutsun ,tarkoittaa Karitsan HÄIHIN..


    • Esikoislestadiolaisuuteen syntyneenä voin sanoa, että esles porukka noudattaa normaalijakaumaa: löytyy tosipölvästejä ja löytyy tosifiksuja. Löytyy liberaaleja ja löytyy tiukkiksia. Sama pätee saarnaajiin. Olemme aika kilttiä, sinisilmäistä ja hyväntahtoista kansaa joilla on keskimäärin samat elämänarvot kuin suomalaisella pappia ja Jumalaa pelkäävällä maalaisväestöllä parisataa vuotta sitten. Esikoisuus on siis perinneliike, joka on säilyttänyt (kuin museossa) aika aidon vanhan pietistisen puoliluterilaisen uskonopin hyvine ja huonoine puolineen. Kyllä silläkin opilla taivaaseen pääsee, jos sen uskoo.
      Tervetuloa aikakoneeseen. Ei muuten maksa mitään tulla nuuskimaan seuroihin, kukaan ei ota kraivelista kiinni ja heitä ulos. Saat jopa ilmaiset pullakahvit.

      • Suhde Jumalaan

        Uskomalla Jeesukseen Kristukseen, ihminen tulee autuaaksi.

        Mitä sitten perinteisiin tulee tai muihin es.lest. jumalanpalvelusmenojen muotoon, niin niillä ei kukaan tule autuaaksi.

        Viimeisen rajapyykin lähestyessä oppii ymmärtämään mikä on tärkeätä, ja mikä vähemmän tärkeätä. Kun lihan voima on vielä verevä ja korska, silloin uskovillakin ihmisillä on usein omavoimaisuuden kuvitelmat. Lihaa viilataan paremmaksi, muka alttiimmaksi, ja pyhemmäksi, yms.

        Jumalalla riittää huumorintajua omavoimaisia kyntö-oriita varten. Riuhtomista kyllä riittää ssmusta iltaan ja sarkaa piisaa, mutta Jumalan rauha, ilo ja vapaus Kristuksessa on monilta kokonaan vielä kokematta.

        Jokaisella on oma tiensä, ja älykkäillä ongelmat älynsä kanssa. On kuitenkin syytä ottaa vakavasti Jesajan kautta tullut Jumalan sana: Jeesus tieltä ei eksy hullutkaan.

        Jumalan työtä on siis kunnioitettava jokaisessa ihmisessä, ja kavahdettava kaikkia ihmisviisauteen ja älylliseen päättelyyn viittaavaa opetusta. Teologinen iede on tuhomassa evankeliumin.

        Jes. 35:7 Hehkuva hiekka tulee lammikoiksi ja kuiva maa vesilähteiksi. Aavikkosutten asunnossa, missä ne makasivat, kasvaa ruoho ynnä ruoko ja kaisla.
        Jes. 35:8 Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan.
        Jes. 35:9 Ei ole siellä leijonaa, ei nouse sinne raateleva peto; ei sellaista siellä tavata: lunastetut sitä kulkevat.
        Jes. 35:10 Niin Herran vapahdetut palajavat ja tulevat Siioniin riemuiten, päänsä päällä iankaikkinen ilo. Riemu ja ilo saavuttavat heidät, mutta murhe ja huokaus pakenevat.


    • On syytä ymmärtää, ettei älykkyyttä pidä halveksia. Se on Jumalan lahja siinä kuin viisauskin. Kun äly, viisaus, nöyryys ja usko yhtyvät samassa persoonassa, kuten Martti Lutherissa, mitä pahaa silloin älykkyydessä on?

      Matt. 10:16 Katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien keskelle; olkaa siis älykkäät kuin käärmeet ja viattomat kuin kyyhkyset.

      Kaikkea älyllistä päättelyä ja opetusta ei pidä todellakaan kavahtaa, vaan pelkästään sellaista joka pöyhkeilee älyllään ja jättää Jumalan ilman kunniaansa ja alkaa keksiä omaa tarinaa ohi Raamatun. Olkaamme siis älykkäät Kristuksessa !

      • 1. Kor. 4:10 me olemme houkkia Kristuksen tähden, mutta te älykkäitä Kristuksessa, me olemme heikkoja, mutta te väkeviä; te kunnioitettuja, mutta me halveksittuja.

        En halveksi luonnostaan tyhmiä ja yksinkertaisia, mutta halveksin tahallista typeryyttä ja typeryyden ihannointia.

        Esikoisuudessa on vanha perinteinen pohjavire lähtien 1900-luvun alusta, jossa koulutusta ja oppineisuutta on halveksittu. Muun muassa ylläoleva raamatunpaikka on ymmärretty täysin väärin, kun on ajateltu että pitää olla tahallaan vähän pöhkö ja tollo että kelpaisi paremmin Jumalalle.


    • su***

      Kysynkin nyt aivan suoraan tosissani, ovatko lestadiolaiset tai yleensä "uskossa" olevat muita syntisiä älykkäämpiä. Ja kuinka se näkyy ja tuntuu?

      Älykkäät vastaavat. Vähemmän älykkäät eivät halua, tai osaa vastata.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe