Miten jaksatte tehdä myyntityötä?

Kysyn vaan

Eikö se ole hirveän stressaavaa? Koko ajan pitää saada aikaan myyntiä, muuten voi tulla potkut. Muissa ammateissa näin ei ole. Esim opettajana toimiessa ei seurata jatkuvasti miten hyvin opetit tänä päivänä tai leipurina ollessa moniko leivonnainen epäonnistui jne. Heillä on siis varma työpaikka, myyjät ovat jatkuvan tulituksen alla.

Oletteko samaa mieltä? Miten jaksatte tehdä myyntityötä kun paineet ovat niin isot?

43

4654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tekninen myyjä

      Myyjällä on tietenkin pieni stressi päällä koko ajan. Mutta ihan oikeassa myynnissä ei ole jatkuvaa tulitusta päällä. Tuo kuuluu pelkästään puhelimitse tehdyssä "myyntityössä", jossa joku joku "taitava ja osaava" on ihan itse keksinyt lukukappaleen, joka on puhelimessa luettava. Ja sitten kuulemma asiakas tilaa.

      Minulla on budjetti vähän yli 2Meur ja sen saamiseksi teen tietenkin paljon töitä. Mutta teen sitä koko firman tuella, kukaan ei puhise niskaan periaatteella "tänään on saatava tilauksia, muuten tulee kenkää". Myyntiprosessi ensimmäisestä yhteydenotosta laskun maksamiseen saattaa kestää vuodenkin. Eikä paineet kuitenkaan ole "niin isot".

      • Ap.

        Ok, hyvä tietää. Puhelinmyyntiä puolustaakseni langan toisessa päässä oleva asiakas kyllä huomaa heti jos joku lukee paperista suoraan eikä puhe kuulosta omalta. Itse olen tehnyt aina omalle tyylilleni sopivat speakit.

        Mistä osista oma myyntityösi koostuu? Alkaako asiakkaan hankinta usein puhelimitse, kasvotusten vai sähköpostitse? Kuinka paljon aikaa käytät näihin toimintoihin? Mitä muita toimintoja tehtävääsi kuuluu (teetkö kustannuslaskelmia, pidätkö jotain koulutuksia / seminaareja työpaikan sisällä tai sen ulkopuolella yms.) Kiinnostaisi siis tietää että onko työsi lähinnä vain asiakashankintaa ja asiakassuhteiden hoitamista va jotain muutakin.


      • Tekninen myyjä
        Ap. kirjoitti:

        Ok, hyvä tietää. Puhelinmyyntiä puolustaakseni langan toisessa päässä oleva asiakas kyllä huomaa heti jos joku lukee paperista suoraan eikä puhe kuulosta omalta. Itse olen tehnyt aina omalle tyylilleni sopivat speakit.

        Mistä osista oma myyntityösi koostuu? Alkaako asiakkaan hankinta usein puhelimitse, kasvotusten vai sähköpostitse? Kuinka paljon aikaa käytät näihin toimintoihin? Mitä muita toimintoja tehtävääsi kuuluu (teetkö kustannuslaskelmia, pidätkö jotain koulutuksia / seminaareja työpaikan sisällä tai sen ulkopuolella yms.) Kiinnostaisi siis tietää että onko työsi lähinnä vain asiakashankintaa ja asiakassuhteiden hoitamista va jotain muutakin.

        Asiakas yleensä ottaa yhteyttä ensin, koska hänellä on eri tavoin tullut tarve tuotteelle. Sitten yleensä asiakas järjestää tarjouskilpailun asiasta. Valitettavasti tässä kohdassa ei asiakkaan asiantuntemus monestikaan riitä. Siksihän minä olenkin asialla.
        Tämän jälkeen keskustellaan ja hiotaan tekninen ratkaisu vastaamaan parasta mahdollista - aina ei kuitenkaan arvokkainta. Tässä korostuu tekninen asiantuntemus mm viranomaismääräyksistä yms.
        Sen jälkeen käydään läpi esim. ne asiat, jotka asiakas on itse tehtävä ko. projektissa. Niitäkin on paljon.

        Kun kaikki asiat ovat teknisesti valmiit alkaa kaupalliset neuvottelut; Kuka lopulta tekee mitäkin. Jos vaikkapa tarvitaan nosturia, niin kenen vastuulla se on. Eräässäkin suunnitelmassa laskettiin nostohomman kustantavan kaikkineen ~15´000€. Tähän "keksin" paljon edullisemman vaihtoehdon.
        Ja sen jälkeen aloitetaan valmistelutyöt ja odotetaan toimitusta. Tavaran tullessa kohteeseen sille tehdään sovitut toimenpiteet
        Lopuksi alkaa testaukset, koulutus ja luovutukset.
        Yo. projektiin osallistuu joskus jopa suuri joukko erilaisia henkilöitä; Palotarkastaja, rakennustarkastaja, ympäristöviranomainen, TUKES jne.

        Koko projektia pidän käsissäni ihan kattavasti. Eikä haalaritkaan ole ihan vieraat tässä hommassa...
        Kuten varmasti huomasit, kyseessä on asinatuntijamyynti. Tässä hommassa pitää tietää ja osata hyvin laaja-alaisesti asioita. Pahimmillaan on osattava toppuutella asiakkaan mieltä, että ei nyt ihan mahongista navettaa rakenna.
        Se mitä asiakas ostaa, ei ole jokin kone tai kapine. Asiakas ostaa varmuutta omiin toimiinsa. Monesti asiakas ei "tarvitse" tuotettani lainakaan, mutta ilman oleminen saattaa maksaa hankintaprojektin moninkertaisesti.

        Aikaa käytän - kun kysyit - näihin toimintoihin joustavasti 30 - - 60h/vko. Riippuen esim. siitä joudunko asioiden hoidossa käymään keski-Euroopassa tehtaalla päivän-kaksi.


      • Ap.
        Tekninen myyjä kirjoitti:

        Asiakas yleensä ottaa yhteyttä ensin, koska hänellä on eri tavoin tullut tarve tuotteelle. Sitten yleensä asiakas järjestää tarjouskilpailun asiasta. Valitettavasti tässä kohdassa ei asiakkaan asiantuntemus monestikaan riitä. Siksihän minä olenkin asialla.
        Tämän jälkeen keskustellaan ja hiotaan tekninen ratkaisu vastaamaan parasta mahdollista - aina ei kuitenkaan arvokkainta. Tässä korostuu tekninen asiantuntemus mm viranomaismääräyksistä yms.
        Sen jälkeen käydään läpi esim. ne asiat, jotka asiakas on itse tehtävä ko. projektissa. Niitäkin on paljon.

        Kun kaikki asiat ovat teknisesti valmiit alkaa kaupalliset neuvottelut; Kuka lopulta tekee mitäkin. Jos vaikkapa tarvitaan nosturia, niin kenen vastuulla se on. Eräässäkin suunnitelmassa laskettiin nostohomman kustantavan kaikkineen ~15´000€. Tähän "keksin" paljon edullisemman vaihtoehdon.
        Ja sen jälkeen aloitetaan valmistelutyöt ja odotetaan toimitusta. Tavaran tullessa kohteeseen sille tehdään sovitut toimenpiteet
        Lopuksi alkaa testaukset, koulutus ja luovutukset.
        Yo. projektiin osallistuu joskus jopa suuri joukko erilaisia henkilöitä; Palotarkastaja, rakennustarkastaja, ympäristöviranomainen, TUKES jne.

        Koko projektia pidän käsissäni ihan kattavasti. Eikä haalaritkaan ole ihan vieraat tässä hommassa...
        Kuten varmasti huomasit, kyseessä on asinatuntijamyynti. Tässä hommassa pitää tietää ja osata hyvin laaja-alaisesti asioita. Pahimmillaan on osattava toppuutella asiakkaan mieltä, että ei nyt ihan mahongista navettaa rakenna.
        Se mitä asiakas ostaa, ei ole jokin kone tai kapine. Asiakas ostaa varmuutta omiin toimiinsa. Monesti asiakas ei "tarvitse" tuotettani lainakaan, mutta ilman oleminen saattaa maksaa hankintaprojektin moninkertaisesti.

        Aikaa käytän - kun kysyit - näihin toimintoihin joustavasti 30 - - 60h/vko. Riippuen esim. siitä joudunko asioiden hoidossa käymään keski-Euroopassa tehtaalla päivän-kaksi.

        Erinomainen vastaus, kiitos siitä. Vähän jäi tuo alku vielä mietityttämään. Onko tosiaan niin, että asiakas ottaa lähes aina itse yhteyttä? Kilpailutilanne markkinoilla eri yritysten kesken on kuitenkin suhteellisen kova ja asiakkailla on varaa valita toimittajansa. Pelkällä odottelulla voi kestää hyvinkin pitkään ennen kuin asiakas ottaa yhteyttä. Siksi tuntuukin vähän erikoiselta tuollainen toimintamalli. Yritys varmasti markkinoi osaamistaan eri kanavien kautta, mutta varmaan jollain tapaa yritetään tehdä myös myynnin puolelta ensikontaktia asiakkaaseen, vai kuinka?


      • yrittäjä
        Ap. kirjoitti:

        Erinomainen vastaus, kiitos siitä. Vähän jäi tuo alku vielä mietityttämään. Onko tosiaan niin, että asiakas ottaa lähes aina itse yhteyttä? Kilpailutilanne markkinoilla eri yritysten kesken on kuitenkin suhteellisen kova ja asiakkailla on varaa valita toimittajansa. Pelkällä odottelulla voi kestää hyvinkin pitkään ennen kuin asiakas ottaa yhteyttä. Siksi tuntuukin vähän erikoiselta tuollainen toimintamalli. Yritys varmasti markkinoi osaamistaan eri kanavien kautta, mutta varmaan jollain tapaa yritetään tehdä myös myynnin puolelta ensikontaktia asiakkaaseen, vai kuinka?

        Luulenpa, että "Tekninen myyjä":n toiminta kuvaa aika usean toimintamallia.

        Näin itse yrittäjänäkin näen asian vaikka todennäköisesti tuotteemme ovat aivan eriluokkaa.

        Yrittäjän näkökulmalla tuotteita tai palveluita markkinoidaan missä parhaakseen näkee (netissä, lehdissä, bussipysäkeillä, kaupassa jne) ja asiakas yleensä ottaa tarpeen tullen yhteyttä. Voisin veikata, jos normaalista kulutustuotteesta kyse ja jaellaan flyereita postilaatikkoihin niin varmaankin 1-5% ottaa yhteyttä riippuen jakelumäärästä, paikasta ja ajankohdasta taas jos mainostat hesarin etusivulla niin todennäköisesti yhteydenottoja on hiukan enemmän kuin yksinään pystyt vastaamaan puhelimeen (jos tuotteesi ja/tai palvelusi ovat hyvät).

        Eri toimintamalli on toiselle hyvä ja toiselle huono.

        Otetaan vaikka esimerkkinä flyerien jako ja lehtimainonta. Lehtimainos maksaa xxx euroa / mainos (riippuu montako kertaa, kuinka iso, missä lehdessä jne) ja taas flyerien tekeminen maksaa xxx euroa (alle 1000kpl on turha lähteä tekemään, nelivärimainos ei ole sekään ilmainen). Flyeria jaettaessa pääsee joihinkin kerrostaloihin, useimmiten on ovikoodit, joten rivitaloihin jne pystyy jakamaan - paljonko tähän menee aikaa?

        Maksat lehtimainoksesta ja jakaminen tulee samaan hintaan, menee useaan (1000-50 000-) talouteen. Ihmiset helposti etsivät lehdistä palveluita. Flyerien jakoon käytettävän ajan voit suunnitella uutta lehtimainosta, jos aikasempi tarvii ehostusta.

        Jos tämän lisäksi haluat tehdä sitä mol:ista löytyvää "myyntityötä" niin siitä vaan, mutta myyntiä se kaikki edellämainittukin. Tavallinen palkansaaja ei välttämättä niin kiinnitä siihen huomiota ennen kuin itse huomaa, että mitä se varsinainen myyntityö on. Jos oma tuote/palvelu ovat hyviä ja itse sinut niiden kanssa, niin työ ei ole raskasta vaan enemmänkin mukava tapa toimia ja tehdä asioita. Aina ei edes välttämättä huomaa tekevän työtä.

        Eri asia on myös jos on torilla myymässä porkkanoita ja niitä pitää saada myytyä oikein paljon. Voi olla kurkku käheänä illalla...

        Toivottavasti valaisi mikäli asia askarrutti (ja toivottavasti tekstini oli/on selkeähköä, en jaksa oikolukea sitä juuri nyt)


      • Malakia1
        Ap. kirjoitti:

        Erinomainen vastaus, kiitos siitä. Vähän jäi tuo alku vielä mietityttämään. Onko tosiaan niin, että asiakas ottaa lähes aina itse yhteyttä? Kilpailutilanne markkinoilla eri yritysten kesken on kuitenkin suhteellisen kova ja asiakkailla on varaa valita toimittajansa. Pelkällä odottelulla voi kestää hyvinkin pitkään ennen kuin asiakas ottaa yhteyttä. Siksi tuntuukin vähän erikoiselta tuollainen toimintamalli. Yritys varmasti markkinoi osaamistaan eri kanavien kautta, mutta varmaan jollain tapaa yritetään tehdä myös myynnin puolelta ensikontaktia asiakkaaseen, vai kuinka?

        Anteeksi, että tästä tuli näin pitkä.

        Riippuu hyvin paljon alasta, tuotteesta ja yrityksestä sekä asiakkaan entisistä kokemuksista, ottaako asiakas itse yhteyttä. Yleensä ei, mutta siihen tietysti aina pyritään, että asiakas palaa. Eli "repeat business" on paras tilanne. Asiakas on saanut hyvää palvelua, huomaa tarvitsevansa juuri sinun yrityksesi ja nimenomaan sinun palveluitasi, ja hän soittaa itse sinulle päin. Asiakkaat eivät ole yleensä uskollisia, se kannattaa pitää mielessä.

        Erityisesti uusille asiakkaille täytyy tehdä "kylmiä soittoja". Silloin täytyy valmistella mielessään hyviä avauksia ja kuunnella tarkkaan asiakasta. Milloinkaan ei pidä lukea paperista. Yritysmyynnissä pyritään aina tapaamiseen, koska myytävät tuotteet tai palvelut ovat vaikeita hallita ilman henkilökohtaista tapaamista. - Jos asiakas on joskus käyttänyt yrityksesi palveluita, niin seuranta on hyvä keino saada aikaan uusi tapaaminen. Teet tavallaan tikusta asiaa, jotta voit tehdä syvällisempää seurantaa ja siinä sivussa tai sen jälkeen lisämyyntiä. Asiakas useimmiten arvostaa seurantaa ja on halukkaampi ostamaan seurantaa tekevältä myyjältä.

        Jos myyt kertatavaraa, sellaista jota puhelimessa voi myydä, niin se on aika raskasta hommaa. On ihan normaalia, että joudut soittamaan parikymmentä puhelua saadaksesi yhdet kaupat. Valtaosa kohteista vastaa "Ei". Jotkut alkavat huutaa ja iskevät luurin korvaan. Se täytyy vain kestää. Ei sekään rektio ole henkilökohtaista. - Asiakkaalla on kyllä täysi oikeus närkästyä silloin, jos hän on ilmoittanut nimensä ja numeronsa Robinson-listalle eli suoramarkkinoinnin kieltolistalle. Se pitää etukäteen tarkistaa ja pyytää kohteliaasti anteeksi, jos vahinko pääsee tapahtumaan.

        Vanhusten huijaaja puhelinmyynnissä on näin vaikeinkin aikoina ensisijaisesti rikollinen. Sellainen tyyppi on loinen, joka uhkaa koko ammattikunnan mainetta ja toimintaedellytyksiä.

        Tekninen myynti tai esim. konsulttipalveluiden myynti on etupäässä yritysmyyntiä, ja siihen voivat hyvinkin liittyä asiakkaan omatoimiset yhteydenotot. On myynnin kannalta eri asia, tekeekö myyjä itse suorittavan työn tai palvelun, vai tuleeko yrityksestä joku toinen suorittamaan työt. Jos myyjä palvelee itse asiakasta, niin asiakassuhteesta saattaa syntyä vuosia kestävä yhteistyö. Asiakas saattaa seurata myyjää, vaikka jompikumpi vaihtaisi työpaikkaa. Se riippuu täysin palvelun laadusta ja onnistumisesta, ja siihen tietysti pyritään. Kontaktien vaaliminen on myyjän keskeinen tehtävä. Erilaiset tuotteet ja myyntitavat vaativat erilaisia myyjätyyppejä ja erilaisia myyntiorganisaatioita.

        Myyjän luotettavuus on kuitenkin tärkeintä kaikista. Jos syntyy ”uskollinen” asiakassuhde, niin myyjän pitää ehdottomasti palkita se jollakin tavalla. Nykyisin on oltava hyvin varovainen siinä, ettei uskollisuuden palkitsemista voi tulkita lahjonnaksi. Asiakas ilahtuu pelkästä huomaamisesta, ei hän odottele kalliita lahjoja.

        Tekninen myynti voi tapahtua myös tarjouskilpailuna. EU on lisännyt vaatimuksia tarjouskilpailuihin. Tarjouksen tekeminen on myyjän tärkeä taito, joka syntyy vain koulutuksesta, kokemuksesta ja kollegoiden yhteistyöllä. Asiantunteva asiakas osaa lukea tarjouksia, eikä alhaisin hinta ole läheskään aina ratkaisun peruste. - Yrityksellä on useimmiten olemassa valmiita tarjouspohjia, mutta myyjän pitää osata muokata tarjoukset aina uudelleen uudessa tilanteessa. Hutilointi tarjouksessa on samaa kuin heittäisi sopimuksen roskikseen.

        Myyjä ei saa hikeentyä koskaan. Ei edes silloin, jos hän näkee hävinneensä tarjouskilpailun asiakkaan asiantuntemattomuuden takia. Silloin täytyy vain tyynesti keksiä jotakin rakentavaa.

        Aloittavan myyjän työ on aina haasteellista, kun omaa asiakaskantaa ei vielä ole. "Myyntihenkinen" on kulunut fraasi, mutta kyllä jokainen tietää itse, onko sitä vai ei. Tuote myy harvoin itse itseään. Loistavakin tuote vaatii myyjän ponnisteluja. Äläkä koskaan kuuntele niitä, jotka pitävät myyntiä huijaamisena. Vain huijarit huijaavat.

        Olisi parasta, että pystyisi itse seuraamaan myyntilukujaan. Jos yritys ei tee sitä mahdolliseksi, niin on pidettävä itse kirjaa myynnistään, jotta aina tietää, missä mennään.


      • Ammattimyyjä
        yrittäjä kirjoitti:

        Luulenpa, että "Tekninen myyjä":n toiminta kuvaa aika usean toimintamallia.

        Näin itse yrittäjänäkin näen asian vaikka todennäköisesti tuotteemme ovat aivan eriluokkaa.

        Yrittäjän näkökulmalla tuotteita tai palveluita markkinoidaan missä parhaakseen näkee (netissä, lehdissä, bussipysäkeillä, kaupassa jne) ja asiakas yleensä ottaa tarpeen tullen yhteyttä. Voisin veikata, jos normaalista kulutustuotteesta kyse ja jaellaan flyereita postilaatikkoihin niin varmaankin 1-5% ottaa yhteyttä riippuen jakelumäärästä, paikasta ja ajankohdasta taas jos mainostat hesarin etusivulla niin todennäköisesti yhteydenottoja on hiukan enemmän kuin yksinään pystyt vastaamaan puhelimeen (jos tuotteesi ja/tai palvelusi ovat hyvät).

        Eri toimintamalli on toiselle hyvä ja toiselle huono.

        Otetaan vaikka esimerkkinä flyerien jako ja lehtimainonta. Lehtimainos maksaa xxx euroa / mainos (riippuu montako kertaa, kuinka iso, missä lehdessä jne) ja taas flyerien tekeminen maksaa xxx euroa (alle 1000kpl on turha lähteä tekemään, nelivärimainos ei ole sekään ilmainen). Flyeria jaettaessa pääsee joihinkin kerrostaloihin, useimmiten on ovikoodit, joten rivitaloihin jne pystyy jakamaan - paljonko tähän menee aikaa?

        Maksat lehtimainoksesta ja jakaminen tulee samaan hintaan, menee useaan (1000-50 000-) talouteen. Ihmiset helposti etsivät lehdistä palveluita. Flyerien jakoon käytettävän ajan voit suunnitella uutta lehtimainosta, jos aikasempi tarvii ehostusta.

        Jos tämän lisäksi haluat tehdä sitä mol:ista löytyvää "myyntityötä" niin siitä vaan, mutta myyntiä se kaikki edellämainittukin. Tavallinen palkansaaja ei välttämättä niin kiinnitä siihen huomiota ennen kuin itse huomaa, että mitä se varsinainen myyntityö on. Jos oma tuote/palvelu ovat hyviä ja itse sinut niiden kanssa, niin työ ei ole raskasta vaan enemmänkin mukava tapa toimia ja tehdä asioita. Aina ei edes välttämättä huomaa tekevän työtä.

        Eri asia on myös jos on torilla myymässä porkkanoita ja niitä pitää saada myytyä oikein paljon. Voi olla kurkku käheänä illalla...

        Toivottavasti valaisi mikäli asia askarrutti (ja toivottavasti tekstini oli/on selkeähköä, en jaksa oikolukea sitä juuri nyt)

        Myyjän työ ja tuote-esittelijän työ ovat kaksi eri ammattia. Ei kannata sekoittaa niitä. Ei kannata myöskään sotkea kaupoissa olevaa varastohenkilökuntaa, jotka jakelevat tavaraa, ammattimyyjiin. Usein kaupan kassoillakin olevaa varastohenkilökuntaa kutsutaan myyjiksi.


    • Mahtavaa hommaa!

      Mikäs sen hauskempaa? Varsinkin, kun lukee miten kilpailevat firmat mollaavat itseään parempia yrityksiä keskittymättä omien epäonnistumisien korjaamiseen :D

      • ex-myyntitykki

        Myyminen ja mainostamien ja koko bisnesmaailma on enemmän tai vähemmän huijaamista, niin kuin kaikki tiedämme. Paras huijari saa parhaat voitot taskuunsa,
        eli se joka huijaa niin taitavasti ettei jää koskaan kiinni. Näyttelemisen taidosta on myyjän työssä paljon hyötyä ja psykologian tuntemuksesta tietysti myös.
        Hyvä myyjähän on työssään jatkuvasti eräänlainen hypnotisoija, joka tunteisiin vedoten puhuu asiakkaat ympäri ja sitten rahastaa heidät.
        Paras pappi-myyjäkin on muuten juuri sellainen, joka kerää kirkkokansalta suurimmat kolehdit, aivankuin huomaamatta, taikatempun tavoin.


      • Ammattihuijarit
        ex-myyntitykki kirjoitti:

        Myyminen ja mainostamien ja koko bisnesmaailma on enemmän tai vähemmän huijaamista, niin kuin kaikki tiedämme. Paras huijari saa parhaat voitot taskuunsa,
        eli se joka huijaa niin taitavasti ettei jää koskaan kiinni. Näyttelemisen taidosta on myyjän työssä paljon hyötyä ja psykologian tuntemuksesta tietysti myös.
        Hyvä myyjähän on työssään jatkuvasti eräänlainen hypnotisoija, joka tunteisiin vedoten puhuu asiakkaat ympäri ja sitten rahastaa heidät.
        Paras pappi-myyjäkin on muuten juuri sellainen, joka kerää kirkkokansalta suurimmat kolehdit, aivankuin huomaamatta, taikatempun tavoin.

        Pahimpia huijareita ovat juuri kirkot. Koko toiminta perustuu mielikuvitukseen ja huijaukseen.


    • nOhjoo

      Kolmatta vuotta teen myyntityötä puhelimessa. Henkisesti olen kokenut erittäin raskaaksi työksi! Paine myynnistä on kova. Eniten ottaa hermoon että ikinä ei ole "vakituinen" työsopimus, aina kausittain katsotaan eteenpäin. Jos myyntiä ei joku kausi tulekaan, niin lähtö tulee. Ja uutta kokeilijaa tilalle. Kohta vissiin oma vuoroni lähteä vaihtoon...

    • Tulospalkka kaikilla

      Opettajien työtä seurataan jatkuvasti. Valtakunnallinen järjestelmä valvoo opeuksen tasoa ja oppilaiden selviytymistä. Potkut tulee, jos olet aina hännillä. Leipurin on tehtävä määrätty määrä leivonnaisia työvuoronsa aikana. Mikäli ei tee, niin potkut tulee. Molemmat tekevät tulospalkalla työtä, kuten kaikki aloilla. Aina on määrätty aika ja tulos, vaikka bussikuskille. Jos reitti jää ajamatta tai pysäkeiltä ei poimita matkustajia, on työtön bussikuski seuraavana päivänä eli provikalla ajetaan.
      Varmoja työpaikkoja ei ole olemassa, tänään ilmoitettiin juuri, että Vaasan leipomosta irtisanotaan 93 henkilöä.

    • graes

      Ai eikö ole painetta? Olet ravintolassa ja kuset kaikki tilaukset tai toimitat vain 1/10 ruoista. Eikö tule kenkää? Eikä siinäkään selitykset auta. Myyntityö antaa paljon mahdollisuuksia selittää. Kuitenkin 99% myyjistä työskentelee aloilla joissa kaupankäynnin ratkaisee myyjä. Kyseessä on ammattilaisten laji jonka oppii tekemällä. Osasta vaan ei siihen ole. Kun on mahdollista päästä vähemmällä keksimällä hyviä selityksiä, niin selitellään sitten sielunsa kyllyydestä. Kun sen ajan käyttäisi myyntipuheluihin/askäynteihin niin tulisi kauppaa ja ainakin oppisi.

      Vai ettei muualla seurata tulosta. Mistä näitä idiootteja sikiää?

    • Järjestäydy

      No niin... Myyntityötä on monenlaista. Kyllä painostus on kova myyjiä kohtaan kivijalkakaupoissakin. Tulosta on tehtävä, mutta ilman yt-neuvotteluja ei voi kenkäistä pois.

      Eli myyjä kuin myyjä, järjestäydy ammattiliittoon. Työntekijöiden asemaa turvaavat yleissitovat työehtosopimukset, vaikka niitäkin toki rikotaan tuon tuosta...

    • big bog

      Olen pienessä yrityksessä töissä ja myynnin tulos kiinnostaa ihan jokaista. Jos myyntiä ei ole tarpeeksi, joudutaan turvautumaan lomautuksiin. Tälläkin hetkellä esim. osa-aikaiset kiireapulaiset yms. on karsittu pois. Jos myynti on heikkoa, niin se heijastuu myös yrityksen hankintoihin esim. kännykät olisivat jo vaihtokunnossa uudempiin, mutta hanketta viivytetään. Virikesetelit on jo karsittu aiemmin pois. Palkkoja ei ole nostettu 2 vuoteen.

      Minä yritän kouluttaa itseäni omalla ajallani. Firman työajalla ei oikein ehdi kouluttautua. Yritys on myös karsinut koulutusbudjetin käytännössä nollaan. Yritän siis pitää itseni kiinnostavana työntekijänä, jos joudun hakemaan uutta työtä.

      Välillä haen uutta työtä, mutta hakijoita on hirvittävän paljon jokaiseen avoimeen työpaikkaan. On vaikea erottua massasta. Asuntovelallisena en myöskään viitsisi ainakaan vielä lähteä sellaiseen hommaan, josta saan niin vähän palkkaa, etten pärjäisi lainan kanssa. Sen vuoksi sinnittelen nykyisessä hommassa.

      • ohhhOh

        Provikkapalkkainen työ pitäisi KIELTÄÄ LAILLA!!!!!!!!!!Sen lisäksi että se on äärimmäisen stressaavaa ja henkisesti kuluttavaa eikä edes tiedä pystyykö maksamaan laskut, se on myös kehittyneen maan näkökulmasta törkeää. Ajatellaan vaikka ihmistä kuka ei saa muuta työtä, ja hän haluaa yrittää silti jotain. Hänen työnsä on pakkomyydä ja tyrkyttää väkisin iloisesti sopimukia jotka ihmisten pitää puhelimessa tehdä. Johtaja olettaa/vaatii että "kenelle vaan voi myydä oikealla asenteella" , niin tiedoksi ettei tämäkään riitä juuri mihinkään, osalle asiakkaista ei vaan voi myydä, kukaan. On kuin lottoamista kenen numero tulee eteen. Potkuja tulee tämänkin takia eikä työntekijällä ole mitään turvaa, vaikka hän olisi tehnyt erinomaisesti työnsä!!Lyhyillä puhelinmyynnin työsoppareilla sitten etiäpäin!


      • Hirtä itsesi
        ohhhOh kirjoitti:

        Provikkapalkkainen työ pitäisi KIELTÄÄ LAILLA!!!!!!!!!!Sen lisäksi että se on äärimmäisen stressaavaa ja henkisesti kuluttavaa eikä edes tiedä pystyykö maksamaan laskut, se on myös kehittyneen maan näkökulmasta törkeää. Ajatellaan vaikka ihmistä kuka ei saa muuta työtä, ja hän haluaa yrittää silti jotain. Hänen työnsä on pakkomyydä ja tyrkyttää väkisin iloisesti sopimukia jotka ihmisten pitää puhelimessa tehdä. Johtaja olettaa/vaatii että "kenelle vaan voi myydä oikealla asenteella" , niin tiedoksi ettei tämäkään riitä juuri mihinkään, osalle asiakkaista ei vaan voi myydä, kukaan. On kuin lottoamista kenen numero tulee eteen. Potkuja tulee tämänkin takia eikä työntekijällä ole mitään turvaa, vaikka hän olisi tehnyt erinomaisesti työnsä!!Lyhyillä puhelinmyynnin työsoppareilla sitten etiäpäin!

        Kaltaisesi loiset pilaavat kunnollisten ihmisten maineen. Kaikki eivät yritä kusettaa työnantajaa, kuten sinä.


      • teen mielummin töitä
        Hirtä itsesi kirjoitti:

        Kaltaisesi loiset pilaavat kunnollisten ihmisten maineen. Kaikki eivät yritä kusettaa työnantajaa, kuten sinä.

        Menethän kuitenkin ihan itse kokeilemaan työtä ilman kusetusta kun lennät sieltä sekunnissa, mutta ehkä tuo trollaus ym.paskanjauhanta sopii sinulle paremmin, ei tarvitse edes herätä aaamuisin.Työnantajaa en kuseta vaan puhelut kuunneellaan tarkkaan eikä siellä kukaan istu tuntia kauempaa jos ei tee hyvin työtä. Asiakkaat ovat erittäin haluttomia kuuntelemaan vaikka miten puhuisit, siitä työnantaja syyttää myyjiä. Jos sinäkin vaivautuisit tekemään töitä, ns. oikean työelämän aloitus on vaikeaa, tästä monet joutuvat aloittamaan.


      • iuyiyhunj
        ohhhOh kirjoitti:

        Provikkapalkkainen työ pitäisi KIELTÄÄ LAILLA!!!!!!!!!!Sen lisäksi että se on äärimmäisen stressaavaa ja henkisesti kuluttavaa eikä edes tiedä pystyykö maksamaan laskut, se on myös kehittyneen maan näkökulmasta törkeää. Ajatellaan vaikka ihmistä kuka ei saa muuta työtä, ja hän haluaa yrittää silti jotain. Hänen työnsä on pakkomyydä ja tyrkyttää väkisin iloisesti sopimukia jotka ihmisten pitää puhelimessa tehdä. Johtaja olettaa/vaatii että "kenelle vaan voi myydä oikealla asenteella" , niin tiedoksi ettei tämäkään riitä juuri mihinkään, osalle asiakkaista ei vaan voi myydä, kukaan. On kuin lottoamista kenen numero tulee eteen. Potkuja tulee tämänkin takia eikä työntekijällä ole mitään turvaa, vaikka hän olisi tehnyt erinomaisesti työnsä!!Lyhyillä puhelinmyynnin työsoppareilla sitten etiäpäin!

        Senhän ratkaisee sillä, päättääkö hoitaa työnsä ja saa palkkaatai selitellä ja olla tekevinään jolloin ei saa palkkaa. Provisio on ahkeran ihmisen palkkamalli. Suomalaisten työmoraalista kertoo paljon se, että sitä näin yleisesti paheksutaan.

        Onneksi puuhastelijat voidaan korvata roboteilla. Kortistoissa on sitten aikaa vinkua syyttää maailmaa pahuudesta. Omaa elämää se ei muuta


      • Myyjiä ja "myyjiä"
        ohhhOh kirjoitti:

        Provikkapalkkainen työ pitäisi KIELTÄÄ LAILLA!!!!!!!!!!Sen lisäksi että se on äärimmäisen stressaavaa ja henkisesti kuluttavaa eikä edes tiedä pystyykö maksamaan laskut, se on myös kehittyneen maan näkökulmasta törkeää. Ajatellaan vaikka ihmistä kuka ei saa muuta työtä, ja hän haluaa yrittää silti jotain. Hänen työnsä on pakkomyydä ja tyrkyttää väkisin iloisesti sopimukia jotka ihmisten pitää puhelimessa tehdä. Johtaja olettaa/vaatii että "kenelle vaan voi myydä oikealla asenteella" , niin tiedoksi ettei tämäkään riitä juuri mihinkään, osalle asiakkaista ei vaan voi myydä, kukaan. On kuin lottoamista kenen numero tulee eteen. Potkuja tulee tämänkin takia eikä työntekijällä ole mitään turvaa, vaikka hän olisi tehnyt erinomaisesti työnsä!!Lyhyillä puhelinmyynnin työsoppareilla sitten etiäpäin!

        Koetas nyt ymmärtää, että suurin osa myyntityöstä on ihan jotain muuta, kuin puhelimyyntiä. Ja suurin osa myyjistä on jollain tavalla provikalla. En tiedä miten puhelimitse tapahtuvassa lehti / sähkö / sukka / kalsarimyynnissä maksetaan, mutta ihan oikeat myyntityöt ovat aivan eri maailma.

        Oikeassa myyntityössä - siis B to B - on osapuolet yhteistyökumppaneita, eikä myyjä-ostaja. Oikeassa myyntityössä myyjä tekee työnsä kokonaisvaltaisesti ilman, että "pomo" tunkee käteen paperin luettavaksi tai kuuntelee puheluja. Saati, että olisi joku soittolista... Ja pakkomyynti - se on täysin tuntematonta oikeissa myyntitöissä.

        Jos Sinä et pärjää lehtimyynnissä, se ei tarkoita sitä, että koko myyntiala on persiasta. Meitä myyntyössä pärjääviä onkymmeniä tuhansia ja palkkaus sellainen, että laskut maksetaan ja vielä jää.
        Myyntityöhän ryhtyminen edellyttää koulujen käyntiä, laajaa osaamista ja opiskelua, asennetta yms. Jos ei muuhun ole itsellä eväitä kuin lukemaan "asiakkaille" monistettua myyntipuhettaq, niin ei se muiden myyjien tai yritysten vika ole. Kukin tekee sitä, mihin omat kyvyt riittävät.


    • Ammattitauti

      Olin töissä mukavassa yksintyisessä liikkeessä, jossa pystyimme seuraamaan jopa itse omia myyntejämme. Myynnin lisäämisen yrittäminen oli itse asiassa aika hauskaa siinä mielessä, että se toi itselle haastetta työhön, ja jollain tavalla tuntui kuin olisi tehnyt työtä "meille", tehnyt työtä "omalle" firmalle, vaikkei se tietysti oma ollutkaan. Luotto meihin työntekijöihin oli sellainen, että työnteko oli ihan hauskaa.

      Tosin oli kuukausia kuin tunsi että odotettiin enemmän, kuin mihin lopulta pystyttiin, varsinkin siinä vaiheessa kun taantuma iski, ja saattoi huomata ihan konkreettisesti että asiakasvirta väheni, ja ostosten loppusumma pieneni. Tottakai myyntiä olisi halunnut parantaa, mutta eihän se nyt voi olla realistisesti mahdollista, että vuosi vuodelta myynti olisi aina vaan parempi. Ikävä kyllä taantuman mukana tuli loppuunmyynti. Mutta se oli kivaa, niin kauan kuin sitä kesti!

      Suurimmat paineet eivät tulleet itselleni koskaan myynnin lisäämisestä, vaan ikävä kyllä täytyy sanoa, että suurin paine, tuska ja stressi tuli kuitenkin asiakkaista. En todellakaan syytä heitä kaikkia, palvelin hyvin monia ihania asiakkaita todella mielelläni. Olin todella mukavaa auttaa heitä löytämään sellaiset tuotteet jotka olivat oikean kokoiset ja hyvän näköiset päällä.
      Mutta niitä kaikesta valittavia asiakkaita, joille mikän ei ikinä kelvannut, kaikki oli väärän väristä, väärän kokoista, väärän hintaista ja en nyt sittenkään ota ikinä mitään asikkaita riitti myös. On todella tuskallista henkisesti, kun haluaa tehdä työnsä hyvin, mutta epätoivo iskee jo heti siinä vaiheessa, kun sisään kävelee joku tietty ihminen, josta jo tietää valmiiksi, ettei siitä mitään tule. Sellaiset vievät jaksamisen todella äärirajoille. Mietin monta kertaa kuinka kauan jaksan sitä, mutta sitten tuli lopuunmyynti eteen. Ehdin olla pari kuukautta työtön, nyt olen taas määräaikaisessa työsuhteessa, joka kylläkin sekin kohta loppuu.

      En osaa sanoa mitä toivon. Olisi helpotus mennä välillä toimistoon istumaan, niin ettei tarvitsisi nähdä ketään, mutta toisaalta en tiedä osaanko tehdä muuta kuin olla kaupan myyjä. Jaksanpa sitä sitten henkisesti tai en. Jää nähtäväksi.

    • Hilloa tulee

      Kyllä se on tulos joka pistää jaksamaan myyntityötä, jos ansiot ovat kiinni juuri tuloksesta. Itse tein monta vuotta myyntityötä, että ansioni tulivat pelkästään myynnin mukaan. Ansioni olivat samaa luokkaa, kuin paikkakuntamme lääkäreillä ja pankinjohtajilla. Jos olisin ollut koulutustani vastaavissa "normaaleissa" töissä, palkkani olisi ollut n. 30% ansioistani.

      Paineitahan tietysti oli, mutta tavoitteet olivat pitkälti itseni asettamia. Muutamassa vuodessa kuitenkin olin saannut niin hyvän asiakasmäärän, että homma meni omalla painollaan monta vuotta kunnes lopetin. Jouduin perhesyistä lopettamaan ja vaihdoin ammattia, samalla tulotasoni putosi rajusti.

    • Tehty kohta 20 vuotta ja hyvin jaksaa =) Se vaatii, että luonteessa on "talvisodan henkeä" ja uskoo tuotteeseen mitä myy.

    • yökötys

      miksi ihmeessä ihmiset ottavat naurettavan pienistä asioista paineita. joo joo seli seli laskut tätä plaa plaa. työ on yksi osa ihmisen elämää eikä mun ole tarvinnut yhtään paineita ottaa vaikka myyntityötä olen tehokkaasti tehnytkin ja hyviä tuloksiakin napannut RENNOLLA ASENTEELLA. urpo! ota vaan paineita ja menetä yöunesi. anteeksi mutta minusta tuo on naurettavaa miten pienestä ihmiset jaksaa stressaa tai selitellä.. vaan ei mun business

      • Myyjä14

        Joillakin taloustilanne on vähän erilainen kuin sinulla. On asuntovelkaa, lapsia elätettävänä, vakuutusmaksuja yms. Jos et saa aikaan tulosta, et saa myöskään rahaa. Siksi tämä työ on varsin stressaavaa välillä.


    • Kyllä ammatillisessa

      Opettamisessa vahditaan jatkuvasti, tulospaineita Ym. On jatkuvasti, stressaavaa hommaa.

    • Hölmö aihe

      Kaikissa ammateissa tulee potkut jos ei tee työtä. Mikäs ihmetys tämä nyt olikaan aloittajan osalta?

    • Stadilla töissä

      Jos myyntityö stressaa niin silloin ei myyntityötä kannata tehdä. Meikäläinen on kaupungilla töissä, ei ole tulosvastuuta, ei työt rasita. Palkka ei hirmuinen ole mutta on seitsämän ja puolen viikon vuosiloma. Niin ja varma työpaikka, ketään ei ole irtisanottu eikä irtisanota.

    • helpotusta-odottaen

      Kyllä, nämä kasvu-ura ideologien luomat stressitekijät kiusaa elämää. Ennen vanhaan työnteko oli jopa hauskaa ja mielenkiintoista, mutta nyt työ on tullut aivan kestämättömäksi.
      Toivottavasti seuraava yt-neuvottelu tuo ratkaisun ja pääsee irrottautumaan tästä hulluuskierteestä. Lyhyesti työnteko ei enää kiinnosta pätkän vertaa.

    • Hmmm....

      Opettajaa vahdataan jatkuvasti. Se on fakta. Etenkin jos olet määräaikainen opettaja, on hyvin mahdollista, ettei työsuhdetta jatketa, jos et saa lyötyä itseäsi läpi työpaikalla. Sama juttu varmasti muissakin työpaikoissa, joihin on tyrkyllä muitakin ehdokkaita.

      • Stadilla töissä

        Voi veikkonen, kun on virka kaupungilla ei mitään hätää. Pitää aika helvetisti ryssiä että saa kenkää. Kunhan nyt työnsä jotenkuten hoitaa eikä sitä ole paljoa. Tuntikausia ehtii netissä roikkua joka päivä. Ei kotona sitten tarvitse, voi keskittyä katsomaan telkkaria.


    • DontStress

      Operaattoripisteellä olin töissä joskus.. Eli myin liittymiä. Myyntipaineet olivat niin valtavat ja myyntitavoitteet niin epärealistiset että päätin työsuhteen. Hyvissä merkein sovittiin työnantajan kanssa asia. Jos jatkuva stressi ja paine syövät terveyttäsi, suosittelen vakavasti harkitsemaan työnpaikan jättämistä. Tai sitten otat asenteen, jonka mukaan toimit, et stressaa työasioita vaan teet ne niin hyvin kuin voit, tuli mitä tuli. Jos vain muuta työtä olisi sinulle avoinna, vaihda ihmeessä työpaikkaa, stressi kun syö ihmistä kuukausien aikana niin pahoin että lopuksi kaikki vain vit*ttaa.

      Esim. Soneralla sun muilla operaattori myyjillä on vain yksi tavoite, ja se on MYYNTI. P*SKAT asiakastyytyväisyydestä sun muusta. Millään ei ole väliä kuin sillä kuinka paljon liittymiä myyt. Myyjät ovatkin enemmän lipeviä k*sipäitä kuin oikeita myyntimiehiä. Liittymistä on jotenkin tietoa mutta esim. puhelimet ovat monelle täyttä hepreaa jota kaupataan vain parhaan provikan toivossa tietylle asiakkaalle tietyssä tilanteessa.

      • ö8tl7ktd

        Bullshit! Itsekin olen ollut operaattoripisteellä ja kyllä ne jotka pärjää on niitä jotka lähestyy asiakasta. Jotka ei pärjää, tuijottaa läppäriä ja kääntää katseen pois kun asiakas kävelee kohti. Tehtävä on myydä eli saada asiakas tiskille, tarjota ratkaisu ja tehdä kauppa. Suurin osa asiakkaista oli mukavia. Samoin työ. Ainoa ärsyttävä piirre oli veltot työkaverit. Jotain kertoo se ettei ikinä "voinut" myydä. Myin itse päivän hiljaisimpana aikana saman verran kuin nää luuserit vilkkaimpana


    • pimpsan myyjä

      Miten jaksan myyntityötä? -Liukkarin avulla

    • Millä tahansa alalla, myös valtion konttoreissa, työn tulosta seurataan, muttei ehkä niin näkyvästi kuin provikkapalkkaisessa myyntityössä. Jos työntekijän työn laatu tai määrä jää alle tavoitteen, niin silloinhan yleensä joku puttuu tilanteeseen.

      Myyntityötä seurataan jatkuvasti ja näkyvästi, varsinkin, jos kyse on provikkapalkasta. Toiset stressaavat ihan mahdottomasti, kun palkka määräytyy suoraan tuloksen mukaan, mutta toisille taas pieni stressi sopii ja saa heidät oikeastaan toimimaan paremmin. Tässä on taas kyse persoonista. Myyntityö vaatii itsenäistä otetta ja on täten vapaampaa, joten sopii itsenäiselle persoonalle paljon paremminn kuin strukturoitu toimistotyö.

      Mielestäni on hyvä juttu, että on erilaisia työskentelymuotoja erilaisille persoonille, mutta tuo myyntiala, varsinkin puhelinmyynti, on jo pitkään kaivannut työehtosopimusta, koska ala on aika villi viidakko edelleenkin. Työnantajat ovat kaikkensa tehneet, että alal sellaisenaan pysyykin.

    • treigf

      Suomea on pidetty ahkerana maana. Suurten ikäluokkien aikaan jolloin maa nousi työllä. Tänään kysytään Somessa "Onko stressaavaa kun työntekijän pitää hoitaa työnsä". Voi hyvää päivää. Olemme asenteen takia aika syvässä suossa. Talvisotakin varmaan hävittäis kun tiukan paikan tullen kaikki olis saikulla.

      • myyntiedustaja,-

        olin nuorempana myyntiedustaja

        LINDELL oy Helsinki

        näen vieläkin painajaisia niistä ajoista


        hyi helvetti


    • Punapilkku

      Kun paneutuu liiaksi pikkutarkkuuteen jäävät kokonaisuudet huomioimatta.

    • KALLE KELLO

      Joka alalla on tulospaineita. Vaikka väität mm leipurilla ei ole, niin eiköhän ole, jos ei nyt ihan tulospaineen nimellä, niin varmasti lasketaan hukkaan menneet aineet. Jos hankit 100% raaka-aineet, mutta saat niistä vain 80%:n tuoton, niin mitenkähän on? Eiköhän siinä pullapomot ala kyselemään mistä johtuu. No siistijästä alkaen on kaikilla tulospaineet, mei saa unohtaa muita ammattikuntia. Joka alalla on onnistuttava 110%:.sti ja vielä työntekijät joutuvat säästämään, että salkkuherrat saavat kaikenmahdollisen tuoton osingoistaan. Tämä on sitä globaalia yhteiskuntaa, mutta katto se tällekin meiningille tulee jossain vaiheessa vastaan.

    • Se auttaa.

      Nukun paljon.

    • trero

      Hyvin. Koska en ole työtävieroksuva luuseri tai muiden elätti.

    • yrittäjä

      minäkin haluan maksaa palkat vain neljä kertaa vuodessa sillä sehän on varttaali ja jos ei tule rahaa riittävästi sisään niin minun ei tarvitse maksaa palkkoja koska ei ollut tuloja tarpeeksi ja en ole saanut tarpeeksi tulosta sisään.kiitoksia vinkeistä telemarkkinointi firmat.syy on työntekojöiden kun kehtaavat pyytää palkkaa.

    • Anonyymi

      On kyllä hauska huomata miten provikkapalkalla työskenteleviä säälitään, jopa ihmetellään. Se ei ole yhtään sen vertaa vaikeampaa kuin kuukausipalkallakaan. Jos jaksat tehdä töitä sen 4h/ päivä, ni ei voi epäonnistua, tai sitten ala ei sovi juuri sulle. Tolla 20-25h/viikko teen noin 3-4 kauppaa ja sillä päästään meidän firmassa suunnilleen 7000€ bruttotuloihin mistä jää keteen se vajaa 4 tonnia. Eikä tarvii herätä aamuisin klo. 6:00! Ja kun myynti sujuu (mikä ei ole aina taattua), niin voi pitää lomaakin katsomatta vuodenaikaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      3744
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2274
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe