Pääsiäisen sanomaa

18+16

Mormonin kirjasta Moosia 15:
1 JA nyt Abinadi sanoi heille: Minä tahdon teidän ymmärtävän, että Jumala itse on tuleva alas ihmislasten keskuuteen ja lunastava kansansa.
2 Ja koska hän asuu lihassa, häntä kutsutaan Jumalan Pojaksi, ja koska hän alistaa lihan Isän tahtoon, hän on Isä ja Poika —
3 Isä, koska hän sikisi Jumalan voimasta, ja Poika lihan tähden; näin hänestä tuli Isä ja Poika —
4 ja he ovat yksi Jumala, eli taivaan ja maan todellinen iankaikkinen Isä.
5 Ja niin liha tultuaan Hengen alaiseksi eli Poika Isän alaiseksi, jotka ovat yksi Jumala, kärsii kiusauksia eikä anna kiusaukselle myöten, vaan sallii kansansa pilkkaavan ja ruoskivan häntä ja karkottavan ja kieltävän hänet.
6 Ja kaiken tämän jälkeen, hänen tehtyään monia voimallisia ihmeitä ihmislasten keskuudessa, hänet viedään, aivan niin, kuten Jesaja sanoi, niin kuin lammas keritsijän edessä on ääneti, niin ei hän suutansa avannut;
7 niin, aivan samoin hänet viedään ristiinnaulittavaksi ja surmattavaksi; siten liha tulee kuoleman alaiseksi, Pojan tahto sulautuu Isän tahtoon.
8 Ja näin Jumala katkaisee kuoleman siteet, koska hän on saanut voiton kuolemasta; koska hän antaa vallan puhua ihmislasten puolesta Pojalle,
9 joka on noussut taivaaseen; jolla on sydämellistä armahtavaisuutta; joka on täynnä sääliä ihmislapsia kohtaan; joka seisoo heidän ja oikeudenmukaisuuden välissä; joka on katkaissut kuoleman siteet, ottanut päällensä heidän pahuutensa ja rikkomuksensa ja joka on lunastanut heidät ja tyydyttänyt oikeudenmukaisuuden vaatimukset.
10 Ja nyt minä sanon teille: Kuka julistaa hänen sukupolvensa? Katso, minä sanon teille, että kun hänen sielunsa on annettu uhriksi synnin tähden, hän saa nähdä jälkeläisensä. Ja mitä te nyt sanotte? Ja ketkä ovat hänen jälkeläisiään?
11 Katso, minä sanon teille, että jokainen, joka on kuullut profeettojen sanoja, niin, kaikkien pyhien profeettojen, jotka ovat profetoineet Herran tulemisesta — minä sanon teille, että kaikki ne, jotka ovat kuunnelleet heidän sanojaan ja uskoneet, että Herra lunastaisi kansansa, ja ovat odottaneet sitä aikaa saadakseen syntinsä anteeksi, minä sanon teille, että nämä ovat hänen jälkeläisiään, eli he ovat Jumalan valtakunnan perillisiä.
12 Sillä nämä ovat niitä, joiden synnit hän on kantanut; nämä ovat niitä, joiden puolesta hän on kuollut lunastaakseen heidät heidän rikkomuksistaan. Ja nyt, eivätkö he ole hänen jälkeläisiään?

32

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M.E.L.

      Ei Mormonin kirjan höpinöillä ole mitään väliä eikä opuksessa ole mitään sanomaa koska se on historiallisesti epätosi.

    • Ent. mormoni

      Raamatussa tuo on kerrottu selvästi ja kauniisti. Smithin oma viritelmä kristinuskon aiheista on täysin epäonnistunut sekä rakenteensa, sisältönsä että kielensä puolesta.

      Mormonin kirjasta saisi luettavan, kun sen historialliset asiat tarkistettaisiin ja korjattaisiin vastaamaan aikaa, jota se väittää kuvailevansa. Sitten kirja pitäisi editoida niin, että 2/3 joutavasta jaarittelusta jätettäisiin pois.

      ...mutta miksi nähdä kaikki tuo vaiva, kun meillä on jo Raamattu?

      • Etkö yksintein

        tekisi samanmoisen tiivistyksen Raamatun tarinoihin? Eikö koko Vanha Testamentti joutaisi romukoppaan vanhakantaisine ajatuksineen?


      • Ent. mormoni
        Etkö yksintein kirjoitti:

        tekisi samanmoisen tiivistyksen Raamatun tarinoihin? Eikö koko Vanha Testamentti joutaisi romukoppaan vanhakantaisine ajatuksineen?

        Ei todellakaan, minun mielestäni. Mutta ei Vanha Testamentti enää sovi nykyajan elämänohjeiksi kaikilta osin. Se on silti hienoa kirjallisuutta, joka kertoo todenperäisesti omasta ajastaan - oman aikansa uskomukset mukaan lukien.

        Jos noin toimittaisiin, ei säästyisi edes kymmenesosa maailman kirjallisuudesta. jokainen kirja on aikansa lapsi ja nopeimmin vanhenevat koulukirjat. Runous säilyy halki aikain ja Raamattu täyttää ne kriteerit kirkkaasti, toisin kuin Joseph Smithin kirjoittamat/sanelemat kirjat.


      • M.E.L.
        Etkö yksintein kirjoitti:

        tekisi samanmoisen tiivistyksen Raamatun tarinoihin? Eikö koko Vanha Testamentti joutaisi romukoppaan vanhakantaisine ajatuksineen?

        Mormonin kirja joutaa kiukaan sytykkeeksi.


      • Joopa.
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Ei todellakaan, minun mielestäni. Mutta ei Vanha Testamentti enää sovi nykyajan elämänohjeiksi kaikilta osin. Se on silti hienoa kirjallisuutta, joka kertoo todenperäisesti omasta ajastaan - oman aikansa uskomukset mukaan lukien.

        Jos noin toimittaisiin, ei säästyisi edes kymmenesosa maailman kirjallisuudesta. jokainen kirja on aikansa lapsi ja nopeimmin vanhenevat koulukirjat. Runous säilyy halki aikain ja Raamattu täyttää ne kriteerit kirkkaasti, toisin kuin Joseph Smithin kirjoittamat/sanelemat kirjat.

        Eipä Mormonin Kirjaa ole runoudeksi tarkoitettukaan. Tuomitset siis taas olkinukkeasi.

        Vanhan Testamentin todenperäisyys taas ... koskapa runous olisi silkkaa totta ollut.


      • Joopa.
        M.E.L. kirjoitti:

        Mormonin kirja joutaa kiukaan sytykkeeksi.

        Mitäpä sillä saisit syttymään?

        Kierrätys on parempi vaihtoehto, jos ei sielu kestä lukea.


      • Ent. mormoni
        Joopa. kirjoitti:

        Eipä Mormonin Kirjaa ole runoudeksi tarkoitettukaan. Tuomitset siis taas olkinukkeasi.

        Vanhan Testamentin todenperäisyys taas ... koskapa runous olisi silkkaa totta ollut.

        Jumala on kauneus, Hän on myös kauneus.

        En pysty uskomaan, että Jumala haluaa kertoa meille jotain tärkeää rumalla tavalla. Luonnossa on kaikki kaunista, maailmanuskontojen kaikkien kirjojen kerronta ja kieli on kaunista ja puhuttelevaa.

        En pitänyt Mormonin kirjan kielestä edes lapsena, sen sijaan luin innokkaasti Kalevalaa ja Raamattua. Olen nirso kielen suhteen, en kestä edelleenkään huonoa kielellsitä ilmaisua... en tosin kestä katsoa huonosti näyteltyä elokuvaakaan, mutta yleensä sellaisen sisältökään ei ole katsomisen arvoinen.

        Huono on huonoa, ei voi mittää. Sama juttu kuin jonkun amatöörimaalarin maalaus Kristuksesta. Vaikka aihe olisi miten ylevä tahansa, se ei pelasta osaamisen puutetta. Se näkyy aina.


      • Joopa.
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Jumala on kauneus, Hän on myös kauneus.

        En pysty uskomaan, että Jumala haluaa kertoa meille jotain tärkeää rumalla tavalla. Luonnossa on kaikki kaunista, maailmanuskontojen kaikkien kirjojen kerronta ja kieli on kaunista ja puhuttelevaa.

        En pitänyt Mormonin kirjan kielestä edes lapsena, sen sijaan luin innokkaasti Kalevalaa ja Raamattua. Olen nirso kielen suhteen, en kestä edelleenkään huonoa kielellsitä ilmaisua... en tosin kestä katsoa huonosti näyteltyä elokuvaakaan, mutta yleensä sellaisen sisältökään ei ole katsomisen arvoinen.

        Huono on huonoa, ei voi mittää. Sama juttu kuin jonkun amatöörimaalarin maalaus Kristuksesta. Vaikka aihe olisi miten ylevä tahansa, se ei pelasta osaamisen puutetta. Se näkyy aina.

        Kauneus on katsojan silmässä. Mormonismin suhteen sinulla on silmät pysyvästi kierossa. Kauneuttakaan kun ei pysty näkemään, jos päättää olla näkemättä.


      • M.E.L.
        Joopa. kirjoitti:

        Mitäpä sillä saisit syttymään?

        Kierrätys on parempi vaihtoehto, jos ei sielu kestä lukea.

        Sielun kannalta se on yhtä arvokas kuin Helsingin sanomat tai Tekniikan maailma. Tosin nämä kaksi ovat jopa hyvää ja hyödyllistä luettavaa, toisin kuin Mormonin kirja mikä on silkkaa roskaa kannesta kanteen.


      • Ent. mormoni
        Joopa. kirjoitti:

        Kauneus on katsojan silmässä. Mormonismin suhteen sinulla on silmät pysyvästi kierossa. Kauneuttakaan kun ei pysty näkemään, jos päättää olla näkemättä.

        Katselin mormonismia 10 vuotta. Mormonismissa ei ole mitään kaunista.

        Valhe on rumaa Mormonit ihmisinä voivat olla silmää miellyttäviä, joillakin mormoneilla on kaunis lauluääni, jotkut mormonit osaavat käyttäytyä halujtessaan kauniisti.

        Kauneus ei ole katsojan silmässä, toisin kuin luulet. Sille on kriteerit. Viulukonsertto ei ole kaunis, jos se soitetaan epävireisellä viululla ja väärin. Täytyy olla erittäin epämusikaalinen, jos sellaista vingutusta pitää kauniina. Sama pätee kaikkeen muuhunkin.

        jotkut sävellykset vain ovat auttamattoman huonoja tai korkeintaan keskinkertaisia, soittipa ne ne nujotilleen tai ei.

        Taidekasvatuksesi on jäänyt saamatta tai et ymmärtänyt, mitä sinulle yritettiin opettaa. Olen pahoillani pujolestasi. Jäät paljosta vaille.


      • Joopa.
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Katselin mormonismia 10 vuotta. Mormonismissa ei ole mitään kaunista.

        Valhe on rumaa Mormonit ihmisinä voivat olla silmää miellyttäviä, joillakin mormoneilla on kaunis lauluääni, jotkut mormonit osaavat käyttäytyä halujtessaan kauniisti.

        Kauneus ei ole katsojan silmässä, toisin kuin luulet. Sille on kriteerit. Viulukonsertto ei ole kaunis, jos se soitetaan epävireisellä viululla ja väärin. Täytyy olla erittäin epämusikaalinen, jos sellaista vingutusta pitää kauniina. Sama pätee kaikkeen muuhunkin.

        jotkut sävellykset vain ovat auttamattoman huonoja tai korkeintaan keskinkertaisia, soittipa ne ne nujotilleen tai ei.

        Taidekasvatuksesi on jäänyt saamatta tai et ymmärtänyt, mitä sinulle yritettiin opettaa. Olen pahoillani pujolestasi. Jäät paljosta vaille.

        Jos sananlaskua kauneudesta katsojan silmässä sovelletaan sen alkuperäisen tarkoituksen mukaan, rumakin voi olla katsojalleen subjektiivisesti kaunista olematta sinulle objektiivisesti kaunista. Vaikka kuinka haluaisit, joku pitää kiiinni huonosta taiteesta ja joku pitää mormonismista.

        Sinun olkinukkerakennelmasi ei tiedä mitään minun taidekasvatukseni tasosta; ammuit taas alas vain oman ajatusrakennelmasi, et todellisuutta.


      • Joopa.
        M.E.L. kirjoitti:

        Sielun kannalta se on yhtä arvokas kuin Helsingin sanomat tai Tekniikan maailma. Tosin nämä kaksi ovat jopa hyvää ja hyödyllistä luettavaa, toisin kuin Mormonin kirja mikä on silkkaa roskaa kannesta kanteen.

        Mormonin Kirjalla on tehtävänsä sinun ajankulusi suhteen.

        Mitä tekisit, jos ei Mormonin Kirja olisi antamassa sinulle keskusteluvirikettä?

        Se on jonkinlaista sielunhoitoa sinulle, negatiivisessa tai positiivisessa mielessä, tahdoitpa tai et.


      • Ent. mormoni
        Joopa. kirjoitti:

        Jos sananlaskua kauneudesta katsojan silmässä sovelletaan sen alkuperäisen tarkoituksen mukaan, rumakin voi olla katsojalleen subjektiivisesti kaunista olematta sinulle objektiivisesti kaunista. Vaikka kuinka haluaisit, joku pitää kiiinni huonosta taiteesta ja joku pitää mormonismista.

        Sinun olkinukkerakennelmasi ei tiedä mitään minun taidekasvatukseni tasosta; ammuit taas alas vain oman ajatusrakennelmasi, et todellisuutta.

        Aivan totta. Joku pitää huonosta taiteesta ja joku pitää mormonismista. olemme asiasta aivan samaa mieltä.


      • M.E.L.
        Joopa. kirjoitti:

        Mormonin Kirjalla on tehtävänsä sinun ajankulusi suhteen.

        Mitä tekisit, jos ei Mormonin Kirja olisi antamassa sinulle keskusteluvirikettä?

        Se on jonkinlaista sielunhoitoa sinulle, negatiivisessa tai positiivisessa mielessä, tahdoitpa tai et.

        Ilman Mormonin kirjaa ei tarvitsisi kirjoitella tänne ja oikoa mormonien perusteettomia väitteitä.

        Ei se mitään 'sielunhoitoa' ole vaan lähimmäisenrakkautta. Varotan kanssaihmisiä myös vaikkapa huijaavasta autokauppiaasta joten mistään sen kummemmasta ei ole kysymys.


      • Tuota noin
        M.E.L. kirjoitti:

        Ilman Mormonin kirjaa ei tarvitsisi kirjoitella tänne ja oikoa mormonien perusteettomia väitteitä.

        Ei se mitään 'sielunhoitoa' ole vaan lähimmäisenrakkautta. Varotan kanssaihmisiä myös vaikkapa huijaavasta autokauppiaasta joten mistään sen kummemmasta ei ole kysymys.

        Missä olet varoittanut huijaavista autokauppiaista? Kiinnostaisi tietää.


      • M.E.L.
        Tuota noin kirjoitti:

        Missä olet varoittanut huijaavista autokauppiaista? Kiinnostaisi tietää.

        Ei ole tarvinut pariinkymmeneen vuoteen varoitella autokauppiaista.

        Härskeimmät huijarit löytyvät uskontopuolelta - kuten esim. mormonit, jehnut, skientologit...


      • Joopa.
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Aivan totta. Joku pitää huonosta taiteesta ja joku pitää mormonismista. olemme asiasta aivan samaa mieltä.

        Olkinukkesi mukaan huono taide ja mormonismi ovat sidoksissa toisiinsa.

        Todellisuutta mielikuvasi ei kuitenkaan vastaa.


      • Voi Hitto!
        M.E.L. kirjoitti:

        Ei ole tarvinut pariinkymmeneen vuoteen varoitella autokauppiaista.

        Härskeimmät huijarit löytyvät uskontopuolelta - kuten esim. mormonit, jehnut, skientologit...

        Niin vanhalla paskallako ajat? Silloinkin kun sen ostit sinua siis huijattiin!? Olet sinä HELEVETIN tyhmä, ja aina jymäytettävissä!


      • Ent. mormoni
        Voi Hitto! kirjoitti:

        Niin vanhalla paskallako ajat? Silloinkin kun sen ostit sinua siis huijattiin!? Olet sinä HELEVETIN tyhmä, ja aina jymäytettävissä!

        Pikku Matin autosta on kumi puhjennut,
        pikku Matin autosta on kumi puhjennut,
        pikku Matin autosta on kumi puhjennut,
        purukumilla me paikkaamme sen.

        Mutta onneksi Voi Hitolla on aina purkkaa sekä suussa että korvissa

        ...ja matka mormonina voi jatkua


      • M.E.L.
        Voi Hitto! kirjoitti:

        Niin vanhalla paskallako ajat? Silloinkin kun sen ostit sinua siis huijattiin!? Olet sinä HELEVETIN tyhmä, ja aina jymäytettävissä!

        Olet sinä tavan omituinen höpöttäjä :)

        Mutta, tyypillinen morkula :-D


      • Täh!!
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Pikku Matin autosta on kumi puhjennut,
        pikku Matin autosta on kumi puhjennut,
        pikku Matin autosta on kumi puhjennut,
        purukumilla me paikkaamme sen.

        Mutta onneksi Voi Hitolla on aina purkkaa sekä suussa että korvissa

        ...ja matka mormonina voi jatkua

        Miksi päättelit minun olevan mormoni? Minun matka jatkuu kyllä mutta eri suuntaan kun teidän.. Vai kaksikymmentä vuotta sitten MEL jymäytettiin autokaupoissa, miten on oikeasti mahdollista että samaa miestä jymäytetään jatkuvalla syötöllä? Johtunee siitä ainoasta syystä että on niin tyhmä että antaa sen tapahtua.


      • Voi hitto!!
        M.E.L. kirjoitti:

        Olet sinä tavan omituinen höpöttäjä :)

        Mutta, tyypillinen morkula :-D

        Olet sinä sen verran tyhmä ettei sinusta ennustajaksikaan ole. Ihan tiedoksi en ole mormoni.


      • M.E.L.
        Täh!! kirjoitti:

        Miksi päättelit minun olevan mormoni? Minun matka jatkuu kyllä mutta eri suuntaan kun teidän.. Vai kaksikymmentä vuotta sitten MEL jymäytettiin autokaupoissa, miten on oikeasti mahdollista että samaa miestä jymäytetään jatkuvalla syötöllä? Johtunee siitä ainoasta syystä että on niin tyhmä että antaa sen tapahtua.

        Olet tyhmä.

        En sanonut että MINUA jymäytettiin :)

        Ymmärrätkö suomen kieltä vai onko sekin sinulle liikaa?


      • M.E.L.
        Voi hitto!! kirjoitti:

        Olet sinä sen verran tyhmä ettei sinusta ennustajaksikaan ole. Ihan tiedoksi en ole mormoni.

        Kävisit hyvin mormonista juttujesi perusteella :-D

        Sijoitut aivan oikealle alueelle Gaussin käyrällä :)

        Sinne Nenskun paikkeille...


    • näkeehän sen

      "4 ja he ovat yksi Jumala, eli taivaan ja maan todellinen iankaikkinen Isä."

      Siis MK:han on ihan nykymormonismin oppien vastaisesti komiyhteinen yhtä Jumalaa julistava teos. Kohdasta käy hyvin ilmi monoteismi, joka poikkeaa melkoisesti nykymormonien polyteismistä, jossa jokainen "jumaluuden jäsen" on oma jumalansa.

      Onko MK siis vain kirjoitettu monoteistien houkuttelemiseksi ja harhauttamiseksi pois monoteismistä?

      • 6+17

        Kun haluaa ymmärtää, niin pitää itsetään selvänä, että tarkoitetaan yhtä jumaluutta. Kun kaksi on yhtä kaikesssa, niin He ovat kuin yksi.


      • to..
        6+17 kirjoitti:

        Kun haluaa ymmärtää, niin pitää itsetään selvänä, että tarkoitetaan yhtä jumaluutta. Kun kaksi on yhtä kaikesssa, niin He ovat kuin yksi.

        Ei siinä sanota että ovat "kuin yksi", kaksi tai useampi ei ole yksi vaikka olisivat kuinka yksimielisiä.Tässä näkyy nk ilmoitusten älyttömyys: ne eivät osaa sanoa mitään selvästi ja jos ne sanovat selvästi, ne on silti ymmärretty väärin, jos oman uskonnon myöhempi "ilmoitus" keksii väittää jotain muuta.


      • Ilmoitus
        to.. kirjoitti:

        Ei siinä sanota että ovat "kuin yksi", kaksi tai useampi ei ole yksi vaikka olisivat kuinka yksimielisiä.Tässä näkyy nk ilmoitusten älyttömyys: ne eivät osaa sanoa mitään selvästi ja jos ne sanovat selvästi, ne on silti ymmärretty väärin, jos oman uskonnon myöhempi "ilmoitus" keksii väittää jotain muuta.

        on kuitenkin parempi kuin joukolla päätetty.


      • Ilmootuspa hyvinnii
        Ilmoitus kirjoitti:

        on kuitenkin parempi kuin joukolla päätetty.

        Juu ilman muuta, MAP-kirkossahan ilmoitukseksi tätä nykyä kelpuutetaan vain sellaiset jutut, jotka joukolla kirkon top 15 johtajaa päättävät sellaisiksi.


      • Ev.lut.
        Ilmootuspa hyvinnii kirjoitti:

        Juu ilman muuta, MAP-kirkossahan ilmoitukseksi tätä nykyä kelpuutetaan vain sellaiset jutut, jotka joukolla kirkon top 15 johtajaa päättävät sellaisiksi.

        Alkukielellä kohta kuuluu näin:

        "And they are one God, yea, the very Eternal Father of heaven and of earth."

        Mutta ei hätää: "profeetta" voi koska tahansa saada "ilmoituksen", jolla kohta muutetaan niin, että se vastaa mormonismin nykyistä polyteismiä.


      • to..
        Ilmoitus kirjoitti:

        on kuitenkin parempi kuin joukolla päätetty.

        Onko? Teille mormoneille ei kuitenkaan kelpaa ilmoitus:" Minun todistajani, sanoo JHWH, olette te -- Israel, sinä jonka olen valinnut palvelijakseni -- ja teidän tulee tuntea minut ja uskoa minuun, ymmärtää, kuka minä olen. Ennen minua ei ole jumalaa syntynyt eikä ollut eikä minun jälkeeni tullut eikä tule." Jumala- sana on siinä epäselvä, etteivät israelilaiset voineet ymmärtää että jumalia onkin monia. Hölmö monijumala ilmoitteli niin epäselvästi että vasta Joseph Smith jr ymmärsi mistä oli kyse -Joseph tai kuten näyttää, ehkä kuitenkin joku myöhempi henkilö/presidenttikunta


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2636
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1431
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1179
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1146
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      9
      1063
    Aihe