Kuinka saan voimaa jaksaa?

idunno

Minulla on häät tulossa kahden kuukauden päästä, ja sain juuri tietää isäni hautovan itsemurhaa. Äitini on yrittänyt lähteä oman käden kautta kuusi vuotta sitten tästä maailmasta, mutta epäonnistui siinä sillä tulin "juuri sopivasti" kotiin lomaltani ja sain elvytettyä. Eli tämä ei ole ensimmäinen kerta kun katson masentuneen vanhempani vajoavan alas.

Vanhempani erosivat ollessani pieni, ja he ovat molemmat olleet vuosien ajan alkoholisteja. Ovat käyneet kuitenkin aina töissä, mutta duunin jälkeen korkki aukeaa. Nyt he koittavat vuorotellen soitella minulle viikottain kauheassa kännissä, ja jos erehdyn vastaamaan, niin sama laulu alkaa. Elämässä ei kuulemma ole mitään järkeä enää, tahtovat kuolla, hankkivat minut kuulemma liian aikaisin (olivat molemmat jo 30v ja seurustelleet 9v) jonka takia heidän elämänsä meni pilalle.

Olen kuulemma ollut kauhea teinivuosinani, ja minun takia äitini yritti silloin itsemurhaa. Olen asunut lastenkodissa vuoden verran, jonka jälkeen muutin suoraan omaan kämppään alle kahdeksantoistavuotiaana. Helppoa ei ole ollut, ja koulu mennyt aina päin persettä. Nyt asiat ovat osaltani ihan hyvin. Valmistun pian ja minulla on kohta ihana aviomies.

Onnekseni olen tähän mennessä pystynyt jättämään menneet ajat taakseni ja jatkanut elämääni, mutta tämä isäni tilanne stressaa ihan kauheasti. Näin häntä yhdessä vaiheessa aina välillä velipuoleni takia, ja isämme onkin nyt alkanut vihjailemaan, että minun pitää pitää huoli pojasta kun hän tästä maailmasta lähtee.

Veljeni asuu äitinsä luona, koska isä vain dokaa, joka ikinen päivä. En halua edes puhua isäni kanssa, mutta silti tuntuu pahalta ajatella että hän aikoo luultavasti tehdä pian itselleen jotain. Monet sukulaiset ovat yrittäneet autaa, pyytäneet luokseen asumaan ja antanut muutenkin tukea, mutta isäni ei kuulemma ota apua vastaan.

Hän on itse työskennellyt psykologina, eikä koe tarvitsevansa apua, sillä kukaan ei pysty häntä kuulemma auttaa. Hänellä on työ, mutta ei ole käynyt siellä melkein vuoteen. Olemme ihan neuvottomia.

Koulussa on rankkaa juuri ennen valmistumista, häät ovat tulossa ja nyt tämä isäni tilanne. Äidin mies hakkaa äitiäni aina välillä, ja monet kerrat ovat poliisit miehen pois hakeneet, mutta siitä huolimatta äiti ei ymmärrä erota. Aivan liikaa stressiä elämässäni tällä hetkellä. En pysty nukkumaan, yöt menee valvoessa, ruoka ei maistu ja monet sanovat minun laihtuneen rajusti parin kuukauden sisällä.

En ymmärrä miksi juuri minun elämäni on näin saatanan raskasta, ja sitä se on aina ollut. Avomieheni ja ystävieni lisäksi ei ole ketään johon tukeutua, sillä isovanhempia minulla ei ole ja muut sukulaiset eivät tunne minua. Olemme välillä puhelinyhteydessä isäni takia, mutta muuten meillä ei ole mitään yhteistä.

Ystävilläkin on omat elämänsä, enkä halua heille aina purkaa pahaa oloani. Toki me välillä puhumme raskaistakin asioista, mutta en uskalla avautua heille kunnolla. He eivät tiedä miltä tuntuu kasvaa alkoholistiperheessä, jossa on saanut pelätä ihan lapsesta asti.

Mieheni kanssa juttelen aina välillä myös, mutta hän ei oikein tiedä mitä sanoa. Toki hän yrittää saada mieltäni paremmaksi, mutta ei hänelläkään ole mitään hajua miltä minusta mahtaa tuntua. Lisäksi hän koittaa kieltää tilanteen, sanoo että isäni kyllä parantuu vielä, mutta minä en usko siihen pätkääkään.

Onko olemassa jotain keskustelupalstoja tai vastaavia, jossa voisi puhua jonkun kanssa? Kaikki paska mitä olen lapsena saanut kokea, alkaa nousta pintaan vaikka olen jo kerran päässyt niistä eroon psykologin avulla. Auttakaa joku, sillä minulla on voimat vähissä...

6

61

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikuinen25

      Ilmeisesti molemmat vanhempasi yrittävät ripustautua sinuun, sinä olet nyt heidän tyhjän elämänsä sisältö. Parhaiten autat heitä ottamalla heihin reilusti etäisyyttä. Ehkä he oppivat viimein seisomaan omilla jaloillaan. Jos he sitten tekevät itselleen jotain se ei ole sinun syysi. Et voi sallia kummankaan pilata sinun ja miehesi elämää. Todennäköisesti tilanne ei ole olenkaan niin paha kuin kuvittelet.

    • sinulle elämää

      Noin se moneseti menee. Auttaja uupuu itse työssään. Ehkä isäisi on hakeutunut juuri tuohon ammattiin yrittäessään psykiatrian kautta ratkaista ongelmiaan. Jos hän nyt tuosta alkoholismista selviäsi, niin silloin hänestä voisi tulla todella hyvä terapeutti.
      Kun luin kijoituksesi niin tuli tuntuma, että olet tehnyt jo voitavasi isäsi eteen. Kyllä isän päässä pitäisi itsellään syttyä lamppu, että hän tarvitsee apua.
      Voi kun isäsi jaksaisi katsoa (ellei ole jo katsonut) viimeisimmän Aaamusydäellä-ohjelman. Jos jaksat, katso ja ehdota isälles. Siinä toivoton alkoholisti sai avun Minnesota-hoidosta.
      Olet itse selvinnyt elämään. Ei sinun tarvitse kantaa ja ottaa vastuuta liikaa toisten aikuisten elämästä. Sitä ei kestä kukaan loputtomiin.
      Jos haluat voit kirjoitella.
      [email protected]

    • Hei,

      Hyvä että päätit kirjoittaa tilanteestasi tänne. Joskus jo pelkkä ajatusten kirjoittaminen voi helpottaa oloa. Toivottomalta tuntuvan elämäntilanteen pohtiminen yksin on kuitenkin raskasta. Tällaisessa tilanteessa ulkopuolinen tuki on tärkeä voimavara. Asioista keskusteleminen auttaa jäsentämään omia ajatuksia ja tarjoaa uusia näkökulmia, mikä usein helpottaa jaksamista.

      Jos haluat keskustella tilanteestasi puhelimitse, voit aina soittaa Valtakunnalliseen kriisipuhelimeen. Puhelun voi soittaa nimettömänä ja se maksaa operaattorin veloittaman puhelumaksun verran. Valtakunnallisen kriisipuhelimen numero on 010 195 202. Puhelin päivystää arkisin klo 9-07, lauantaisin ja juhlapyhinä 15-07, sunnuntaisin 15-07.

      Jos taas haluat jutella kasvotusten, ympäri Suomea toimii kriisikeskuksia, joihin voit varata ajan ja tulla keskustelemaan paikan päälle. Kriisikeskusten yhteystiedot löytyvät osoitteesta:

      http://www.mielenterveysseura.fi/sos-kriisikeskus/kriisikeskusverkosto/alueelliset_kriisikeskukset.
      Käynnit eivät maksa mitään.

      Jos haluat mielummin kertoa ajatuksistasi ja tuntemuksistasi lisää kirjoittamalla, voit ottaa meihin yhteyttä Tukinetin kautta (www.tukinet.net). Tukinetissä pääset keskustelemaan kahdenkesken tukihenkilön kanssa. Tukinet -live päivystää joka arkipäivä 15-19. Tukinetissä on myös foorumeita, joista on mahdollista löytää vertaistukea ihmisiltä, jotka ymmärtävät tilannettasi oman kokemuksensa kautta.


      Lämpimin terveisin,
      SOS-kriisikeskus

    • Vanhempi ihminen

      Et ole vastuuussa vanhemmistasi.

      He ovat jo lapsuutesi pilanneet, ei heidän tarvitse pilata loppuelämääsi.

      Hakeudu AL-anon -ryhmään.

    • Jätä isompiin käsiin

      rukousystavat.fi

      rukouspalvelu.fi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4702
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1472
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1452
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      344
      1430
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1367
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1257
    Aihe