Syy-yhteys suomalaisperheiden pahoinvointiin?

Ei tarvitse ihmetell

Luin tutkimuksen jossa kerrottiin, että aggressiiviset tytöt hankkivat lapsia nuorena ja usein passiiviselle pojalle, ja eroavat ennen keski-ikää. Passiivinen poika menestyy työelämässä, mutta agressiivinen tyttö ei, ja tämä tässä on huomionarvoinen seikka - syy-yhteys.
Sama tutkimus kertoi, että nuorena äidiksi tulo ja ongelmat työelämässä sekä elämässä yleensä korreloi. Myöskin puutteellinen vanhemmuus näkyy lapsissa. Äidin masennut ja epävakaus heijastuu lapseen tuhoisasti. Vanhempien huono suhde samoin.

Kyse on yhteiskunnallisesta sosiologisesta ongelmasta.

12

94

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

      Mielenkiintoista. Laitatko linkin.

    • Näkki

      Olen lukenut tuon itsekin. Kirjasta. Liekö netistä löytyy?
      Kokeilkaa.

    • Lapseton aggressiivi

      Kyse on mitä ilmeisimmin paskasta tutkimuksesta. Jos isä kerran on niin kunnollinen, niin mitenkä lapsista pätkähtääkin pahoinvoivaa yhteiskunnan pohjasakkaa? Jos taas isä ei huolehdi lapsistaan, niin hän ei voi olla kunnollinen isä. Vai mitä tässä nyt haluttiinkaan todistaa - sekö, että työelämässä menestyvät miehet ovat huonoja isiä? Voi olla jotain perää, mutta tuskin ihan yleispätevästi olisi niin, koska työelämää ja menestystä on niin monenlaista. Taas äidin huono menestys työelämässä ei kerro, että hän olisi huono äiti (silloin kotiäitien lapset olisivat kaikki kriminaaleja). Talousongelmistakaan ei liene kyse, koska tokihan menestyvä isä maksaa oman osansa lapsensa kuluista, joten tämän kunnollisen työelämän partaveitsen jälkeläiset eivät joudu elämään köyhyydessä.

      Myös aggressiivisuutta on monenlaista, esimerkiksi lähes kaikki eläinemot ovat aggressiivisia ulkopuolisia kohtaan, mutta silti huolehtivia omaa poikastaan kohtaan. Jos leijonaemo ei olisi aggressiivinen saaliseläimiä kohtaan, niin koko lauma kuolisi nälkään. Aggressiivisuus ei ole yksiselitteisesti kielteinen piirre, kuten ei juuri mikään muukaan ominaisuus. Sitä, kuka on aggressiivinen omia lapsiaan kohtaan ei ole mahdollista selvittää etukäteen millään testillä. Työelämässä hyvinkin sulavasti toimiva ja sympaattinen henkilö voi esim. piestä puolisoaan ja lapsiaan.

      Työelämässä aggressiivisuus lienee nykyään hyödyllisempi ominaisuus kuin passiivisuus. Voi olla silti niin, että passiivinen mies pärjää paremmin kuin aggressiivinen nainen, mutta se liittyy perinteeseen, että tyttöjen pitää olla kilttejä ja pysyä alhaisemmassa asemassa kuin pojat. Passiivinen mies tuskin kuitenkaan on mikään suurmenestyjä nykymaailmassa, en luulisi ainakaan.

      Suomessa on koulutuksen ja työelämän suhteen olennaisesti eri tilanne kuin luokkayhteiskunnissa (Englanti, USA ym.). Suomessa kaikki käyvät saman peruskoulun, ja jatko-opiskelu on ilmaista (joskin eläminen maksaa, jolloin hyvätuloisten lapsilla on täälläkin paremmat mahdollisuudet kouluttautua, mutta mahdotonta se ei ole huonotuloisellekaan). Taas luokkayhteiskunnissa hyvä koulutus on erittäin kallista. Tällöin köyhyys johtaa automaattisesti huonoon koulutukseen, huonoon työhön ja köyhyyteen, joka siis periytyy sukupolvelta toiselle, mikä on todellakin yhteiskunnallinen ongelma.

      Luin hiljakkoin jostain, että parisuhteella on parempi mahdollisuus kestää, jos mies on hyväluontoinen, mutta naisen kiltteys tai ilkeys ei vaikuta sitä eikä tätä. Jonkun tutkimuksen tulos sekin oli olevinaan.

      Arkikokemuksen mukaan muuten nuorena lapsia saavat pojat, jotka osaavat puhua tytön ympäri olemaan ilman kumia sekä passiiviset tytöt, jotka eivät vaadi pojalta kumin käyttöä.

      Mitäs se nyt olikaan, mitä yritit aloituksellasi sanoa? Että kaikki passiiviset miehet pitää steriloida ala-asteikäisinä? Että isillä ei ole mitään osaa eikä arpaa lastenkasvatuksessa? Että nuorena lapsen saaneilla naisilla on enemmän masennusdiagnooseja kuin vanhana lapsen saaneilla (mahtaako olla)? Vai mitä ihmettä? Mikä tarkalleen on se ongelma, josta haluaisit keskustella?

      • Psykologian guru

        Aggressiivisuus ja impulsiivisuus on tässä se juttu. Nuori aggressiivisesti oirehtiva ja impulsiivinen tyttö haluaa hetken mielijohteesta lapsen, ja tarvitsee siihen passiivisen miehenalun. Passiivisuus nuorena miehillä nyt vain sattuu olemaan hyväksi koulunkäynnille ja sitä kautta uraan. Menevämmillä pojilla koulu ei ole ensisijalla. Passiivisuus pojilla on eräänlaista epäsosiaalisiuttakin persoonassa heijastuu parisuhteeseen. Aggressiivinen tyttö taas jyrää suhteessa ja ei pärjää työelämässä. Ero on varmaa.

        Vähemmän aggressiivinen nainen taas ei halua lapsia nuorena. Hänellä on itsetunto kunnossa ja tuntee itsensä tärkeäksi. Hän ei ole aggressiivinen, koska on saanut lapsena huomiota ja rakkautta. Tämä on myöskin edellytys itsetunnon rakentamiselle ja korreloi järkivalintojen tekemiseen elämässä.

        Nuoren aggressiivisuus laantuu iän myötä ja siksi lapset kannattaa hankkia aikuisena. Kts. aikuisuus määritelmä!


      • Lapseton aggressiivi
        Psykologian guru kirjoitti:

        Aggressiivisuus ja impulsiivisuus on tässä se juttu. Nuori aggressiivisesti oirehtiva ja impulsiivinen tyttö haluaa hetken mielijohteesta lapsen, ja tarvitsee siihen passiivisen miehenalun. Passiivisuus nuorena miehillä nyt vain sattuu olemaan hyväksi koulunkäynnille ja sitä kautta uraan. Menevämmillä pojilla koulu ei ole ensisijalla. Passiivisuus pojilla on eräänlaista epäsosiaalisiuttakin persoonassa heijastuu parisuhteeseen. Aggressiivinen tyttö taas jyrää suhteessa ja ei pärjää työelämässä. Ero on varmaa.

        Vähemmän aggressiivinen nainen taas ei halua lapsia nuorena. Hänellä on itsetunto kunnossa ja tuntee itsensä tärkeäksi. Hän ei ole aggressiivinen, koska on saanut lapsena huomiota ja rakkautta. Tämä on myöskin edellytys itsetunnon rakentamiselle ja korreloi järkivalintojen tekemiseen elämässä.

        Nuoren aggressiivisuus laantuu iän myötä ja siksi lapset kannattaa hankkia aikuisena. Kts. aikuisuus määritelmä!

        Minä olen aggressiivinen ja impulsiivinen, samoin puoli sukuani. Kukaan meistä ei ole hankkinut lapsia nuorena, vaan kaikki keskimääräistä vanhempina. Itse olen hyvin järkevä, enkä ymmärrä, miksi aggressiivisuus sulkisi pois järkevyyden tai miksi aggressiivisuus millään lailla korreloisi lapsenteon kanssa. Impulsiivisuuden korreloinnissa tulisi kyseeseen lähinnä miehen impulsiivisuus, sillä se voisi ajaa miehen harrastamaan seksiä ilman kondomia. Mutta jos nainen on impulsiivinen ja mies huolehtii kondomin käytöstä, niin silloinhan ei mitään raskautta tule. En muutenkaan lainkaan usko tuohon "tutkimustulokseen" - mutta laitapa linkki, josta ilmenee millainen oli "tutkimuksen" otos, niin katsotaan sitten.

        Passiivisuus on hyvä opiskelussa, mutta ei työelämässä; tiedän sen omasta kokemuksesta, sillä olen passiivinen itse. Suomessa koulutusmenestyksen yhteydet menestykseen työelämässä ovat hyvin satunnaisia, luokkayhteiskunnissa taas korkeakoulu on edelleen tie hyvään ammattiin.

        Aggressiivisuus ja impulsiivisuus ovat aivan eri asioita, toinen ei tuo toista mukanaan. Myöskin on mahdollista olla passiivinen ja impulsiivinen. Passiivisuus ei ole aggressiivisuuden vastakohta, aktiivisuus on. Aktiivinen pärjää nykyajan työelämässä lähes aina passiivista paremmin. Taas aggressiivinen pärjää tietyissä ammateissa, mutta säyseä ja mukava ihminen selvästi useammissa. Impulsiivisuudesta on joissain ammateissa etua ja aika monissa haittaa.

        Luonnossa aktiivinen ja myös muita uroksia kohtaan aggressiivinen uros saa yleensä enemmän jälkeläisiä kuin passiivinen ja säyseä, eikä tämä ole ihmisten keskuudessakaan tuntematonta. Häntäheikillä, joka tunkee aktiivisesti naisten puheille baarissa on paremmat mahdollisuudet saada seksiä kuin passiivisella nörtillä, vaikka toisaalta e-pilleri sekoittaa tilannetta lisääntymisen osalta.

        Passiivisuus, aggressiivisuus ja impulsiivisuus ovat vain yksittäisiä ominaisuutta ihmisessä, koko ihmistä ei voi määritellä yhden tai kahdenkaan luonteenpiirteen mukaan. Sellainen on vaarallista huuhaata.

        Monessa pariskunnassa toinen osapuoli jyrää, mutta silti ei erota.

        Ei vieläkään käynyt ilmi, mikä nyt oikeastaan olikaan se "yhteiskunnallinen ongelma".


      • Olet aasi
        Lapseton aggressiivi kirjoitti:

        Minä olen aggressiivinen ja impulsiivinen, samoin puoli sukuani. Kukaan meistä ei ole hankkinut lapsia nuorena, vaan kaikki keskimääräistä vanhempina. Itse olen hyvin järkevä, enkä ymmärrä, miksi aggressiivisuus sulkisi pois järkevyyden tai miksi aggressiivisuus millään lailla korreloisi lapsenteon kanssa. Impulsiivisuuden korreloinnissa tulisi kyseeseen lähinnä miehen impulsiivisuus, sillä se voisi ajaa miehen harrastamaan seksiä ilman kondomia. Mutta jos nainen on impulsiivinen ja mies huolehtii kondomin käytöstä, niin silloinhan ei mitään raskautta tule. En muutenkaan lainkaan usko tuohon "tutkimustulokseen" - mutta laitapa linkki, josta ilmenee millainen oli "tutkimuksen" otos, niin katsotaan sitten.

        Passiivisuus on hyvä opiskelussa, mutta ei työelämässä; tiedän sen omasta kokemuksesta, sillä olen passiivinen itse. Suomessa koulutusmenestyksen yhteydet menestykseen työelämässä ovat hyvin satunnaisia, luokkayhteiskunnissa taas korkeakoulu on edelleen tie hyvään ammattiin.

        Aggressiivisuus ja impulsiivisuus ovat aivan eri asioita, toinen ei tuo toista mukanaan. Myöskin on mahdollista olla passiivinen ja impulsiivinen. Passiivisuus ei ole aggressiivisuuden vastakohta, aktiivisuus on. Aktiivinen pärjää nykyajan työelämässä lähes aina passiivista paremmin. Taas aggressiivinen pärjää tietyissä ammateissa, mutta säyseä ja mukava ihminen selvästi useammissa. Impulsiivisuudesta on joissain ammateissa etua ja aika monissa haittaa.

        Luonnossa aktiivinen ja myös muita uroksia kohtaan aggressiivinen uros saa yleensä enemmän jälkeläisiä kuin passiivinen ja säyseä, eikä tämä ole ihmisten keskuudessakaan tuntematonta. Häntäheikillä, joka tunkee aktiivisesti naisten puheille baarissa on paremmat mahdollisuudet saada seksiä kuin passiivisella nörtillä, vaikka toisaalta e-pilleri sekoittaa tilannetta lisääntymisen osalta.

        Passiivisuus, aggressiivisuus ja impulsiivisuus ovat vain yksittäisiä ominaisuutta ihmisessä, koko ihmistä ei voi määritellä yhden tai kahdenkaan luonteenpiirteen mukaan. Sellainen on vaarallista huuhaata.

        Monessa pariskunnassa toinen osapuoli jyrää, mutta silti ei erota.

        Ei vieläkään käynyt ilmi, mikä nyt oikeastaan olikaan se "yhteiskunnallinen ongelma".

        Käy se ilmi, et vain tajua. Länkyttää omiasi oman nahkasi pelastamiseksi


      • Ei jaksa lukea
        Lapseton aggressiivi kirjoitti:

        Minä olen aggressiivinen ja impulsiivinen, samoin puoli sukuani. Kukaan meistä ei ole hankkinut lapsia nuorena, vaan kaikki keskimääräistä vanhempina. Itse olen hyvin järkevä, enkä ymmärrä, miksi aggressiivisuus sulkisi pois järkevyyden tai miksi aggressiivisuus millään lailla korreloisi lapsenteon kanssa. Impulsiivisuuden korreloinnissa tulisi kyseeseen lähinnä miehen impulsiivisuus, sillä se voisi ajaa miehen harrastamaan seksiä ilman kondomia. Mutta jos nainen on impulsiivinen ja mies huolehtii kondomin käytöstä, niin silloinhan ei mitään raskautta tule. En muutenkaan lainkaan usko tuohon "tutkimustulokseen" - mutta laitapa linkki, josta ilmenee millainen oli "tutkimuksen" otos, niin katsotaan sitten.

        Passiivisuus on hyvä opiskelussa, mutta ei työelämässä; tiedän sen omasta kokemuksesta, sillä olen passiivinen itse. Suomessa koulutusmenestyksen yhteydet menestykseen työelämässä ovat hyvin satunnaisia, luokkayhteiskunnissa taas korkeakoulu on edelleen tie hyvään ammattiin.

        Aggressiivisuus ja impulsiivisuus ovat aivan eri asioita, toinen ei tuo toista mukanaan. Myöskin on mahdollista olla passiivinen ja impulsiivinen. Passiivisuus ei ole aggressiivisuuden vastakohta, aktiivisuus on. Aktiivinen pärjää nykyajan työelämässä lähes aina passiivista paremmin. Taas aggressiivinen pärjää tietyissä ammateissa, mutta säyseä ja mukava ihminen selvästi useammissa. Impulsiivisuudesta on joissain ammateissa etua ja aika monissa haittaa.

        Luonnossa aktiivinen ja myös muita uroksia kohtaan aggressiivinen uros saa yleensä enemmän jälkeläisiä kuin passiivinen ja säyseä, eikä tämä ole ihmisten keskuudessakaan tuntematonta. Häntäheikillä, joka tunkee aktiivisesti naisten puheille baarissa on paremmat mahdollisuudet saada seksiä kuin passiivisella nörtillä, vaikka toisaalta e-pilleri sekoittaa tilannetta lisääntymisen osalta.

        Passiivisuus, aggressiivisuus ja impulsiivisuus ovat vain yksittäisiä ominaisuutta ihmisessä, koko ihmistä ei voi määritellä yhden tai kahdenkaan luonteenpiirteen mukaan. Sellainen on vaarallista huuhaata.

        Monessa pariskunnassa toinen osapuoli jyrää, mutta silti ei erota.

        Ei vieläkään käynyt ilmi, mikä nyt oikeastaan olikaan se "yhteiskunnallinen ongelma".

        Ja kirjoita lyhyemmin.


      • Lauhkea
        Lapseton aggressiivi kirjoitti:

        Minä olen aggressiivinen ja impulsiivinen, samoin puoli sukuani. Kukaan meistä ei ole hankkinut lapsia nuorena, vaan kaikki keskimääräistä vanhempina. Itse olen hyvin järkevä, enkä ymmärrä, miksi aggressiivisuus sulkisi pois järkevyyden tai miksi aggressiivisuus millään lailla korreloisi lapsenteon kanssa. Impulsiivisuuden korreloinnissa tulisi kyseeseen lähinnä miehen impulsiivisuus, sillä se voisi ajaa miehen harrastamaan seksiä ilman kondomia. Mutta jos nainen on impulsiivinen ja mies huolehtii kondomin käytöstä, niin silloinhan ei mitään raskautta tule. En muutenkaan lainkaan usko tuohon "tutkimustulokseen" - mutta laitapa linkki, josta ilmenee millainen oli "tutkimuksen" otos, niin katsotaan sitten.

        Passiivisuus on hyvä opiskelussa, mutta ei työelämässä; tiedän sen omasta kokemuksesta, sillä olen passiivinen itse. Suomessa koulutusmenestyksen yhteydet menestykseen työelämässä ovat hyvin satunnaisia, luokkayhteiskunnissa taas korkeakoulu on edelleen tie hyvään ammattiin.

        Aggressiivisuus ja impulsiivisuus ovat aivan eri asioita, toinen ei tuo toista mukanaan. Myöskin on mahdollista olla passiivinen ja impulsiivinen. Passiivisuus ei ole aggressiivisuuden vastakohta, aktiivisuus on. Aktiivinen pärjää nykyajan työelämässä lähes aina passiivista paremmin. Taas aggressiivinen pärjää tietyissä ammateissa, mutta säyseä ja mukava ihminen selvästi useammissa. Impulsiivisuudesta on joissain ammateissa etua ja aika monissa haittaa.

        Luonnossa aktiivinen ja myös muita uroksia kohtaan aggressiivinen uros saa yleensä enemmän jälkeläisiä kuin passiivinen ja säyseä, eikä tämä ole ihmisten keskuudessakaan tuntematonta. Häntäheikillä, joka tunkee aktiivisesti naisten puheille baarissa on paremmat mahdollisuudet saada seksiä kuin passiivisella nörtillä, vaikka toisaalta e-pilleri sekoittaa tilannetta lisääntymisen osalta.

        Passiivisuus, aggressiivisuus ja impulsiivisuus ovat vain yksittäisiä ominaisuutta ihmisessä, koko ihmistä ei voi määritellä yhden tai kahdenkaan luonteenpiirteen mukaan. Sellainen on vaarallista huuhaata.

        Monessa pariskunnassa toinen osapuoli jyrää, mutta silti ei erota.

        Ei vieläkään käynyt ilmi, mikä nyt oikeastaan olikaan se "yhteiskunnallinen ongelma".

        Puhut omasta näkemyksestäsi ja suvustasi, ja muut puhuvat tieteestä. Onkohan ajattelussasi nyt subjektinen näkemys ja joku salainen motiivi?


      • 12/32 :lle
        Lauhkea kirjoitti:

        Puhut omasta näkemyksestäsi ja suvustasi, ja muut puhuvat tieteestä. Onkohan ajattelussasi nyt subjektinen näkemys ja joku salainen motiivi?

        Et sitten keksinyt enää mitään. Mitä opimme tästä, älä länkytä koulutetumman kanssa, edes usealla nikillä.


      • Että silleen
        12/32 :lle kirjoitti:

        Et sitten keksinyt enää mitään. Mitä opimme tästä, älä länkytä koulutetumman kanssa, edes usealla nikillä.

        Hmmmmm. Tuo yksi puhuu itsestään ja ei todellakaan koulutetun tavoin :)
        Tyhmän ja epäsivistyneen multinicin kirjoitus. Mielenterveys reistaa hänellä ja joku oppimisen häiriö.


      • pikku-kyrvälle
        Että silleen kirjoitti:

        Hmmmmm. Tuo yksi puhuu itsestään ja ei todellakaan koulutetun tavoin :)
        Tyhmän ja epäsivistyneen multinicin kirjoitus. Mielenterveys reistaa hänellä ja joku oppimisen häiriö.

        Olet vitun seko.


    • Muovihormoneja

      Mistä johtuu tytön/naisen agressiivisuus? Matalasta estrogeenitasostako? Entä pojan/miehen passiivisuus? Matalasta testosteronitasostako? Lihavuus ainakin alentaa molempien sukupuolien hormonitasoja, niin että laihduttaminen ainakin kannattaa. Teinivanhemmat ovat usein aika pulleita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5269
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3417
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1552
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      190
      1430
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      978
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      778
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    Aihe