>> Ismo Korteniemi | 27..."/> >> Ismo Korteniemi | 27..."/>

Ovatko veljeksiä kuin ilveksiä?

meinaan Korteniemet

Onko Ismo Korteniemi blogia pitävän Joona Korteniemen veli? Tämmöisen kirjoituksen löysin täältä:

"valheen pesä 28.12.2011 17:40

>>> Ismo Korteniemi |
27.12.2011 05:37:50
Kirjoitin Tuomas Hänniselle sähköpostia perjantaina 6.11.2009 otsikolla "Juttuidea Päivämieheen". Hänninenhän oli silloin Päivämies-lehden päätoimittaja. Ehdotin, että Päivämies-lehdessä julkaistaisiin artikkeli, joka selväsanaisesti tuomitsisi pedofilian ja jossa annettaisiin ohjeet uhreille, kuinka hakeutua viranomaisten ja hoitohenkilökunnan puheille. Hänninen ei edes halunnut keskustella sellaisen kirjoituksen julkaisemisesta. En kuulustellut SRK:n miehiä siitä, mitä he ovat jättäneet tekemättä. Vaadin asiallisesti ja suorasanaisesti nopeita ja tehokkaita toimia, sillä muuten paha perii tämän firman. Hänninen oli huolestunut vain minun sieluntilastani, ei pedofiliakatastrofista.

Hyvitykseksi Hänninen tarjosi ystävyyttään. Hänninen ehdotti tapaamista jossain Oulun ja Rovaniemen välimailla, ja oli tulossa kotiini kylästelemään, sekä pyysi moneen kertaan, että saisi vierailla työpaikallani. Herätysliikkeen pf-ongelmista hän ei kuitenkaan halunnut puhua sanakaan. Niinpä minä en ottanut vastaan hänen tapaamisehdotuksiaan.

52

1362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yu9io789

      Hänninen otti hatkat kun alkoi maapolttaa jalkojen alla, Srk valehtelee edelleen ja uhreja pilkataan sekä mustamaalataan selän takana, aivopesty seurakunta kuittaa kaiken olan kohautuksella.

    • olkaimet kohoo

      kiitos ku kerroit, aina täälä viisastuu

    • arvelen

      Eivät mahda olla veljeksiä mutta sukulaisia kuitenkin.

      • ok, kiitos

        tiedosta.


    • lastensuojelija

      Järkyttävää. Pf-kohu olisi vältetty tai ainakin sen vahingot olisivat jääneet paljon pienemmiksi, jos Hänninen olisi kuunnellut Ismo Korteniemen neuvoa.

    • vaikutelmani:

      "Vaadin asiallisesti ja suorasanaisesti nopeita ja tehokkaita toimia, sillä muuten paha perii tämän firman. Hänninen oli huolestunut vain minun sieluntilastani, ei pedofiliakatastrofista.

      Hyvitykseksi Hänninen tarjosi ystävyyttään. Hänninen ehdotti tapaamista jossain Oulun ja Rovaniemen välimailla, ja oli tulossa kotiini kylästelemään, sekä pyysi moneen kertaan, että saisi vierailla työpaikallani. Herätysliikkeen pf-ongelmista hän ei kuitenkaan halunnut puhua sanakaan. Niinpä minä en ottanut vastaan hänen tapaamisehdotuksiaan."

      Vähän ihmettelen Ismon käytöstä, tapaamisessahan olisi ollut erinomainen tilaisuus keskustella pf-asiasta ja yrittää saada Hänninen ymmärtämään artikkelin tärkeys. Minulle kyllä tulee Ismon viestistä vaikutelma, että toisin kuin on väitetty, kaikkia kiviä ei ole käännetty asian hoitamiseksi ilman julkista kohua. Päinvastoin, vaikutelma on, että on ollut kiire saada julkinen kohu. Pedofiliakatastrofi-sanan käyttö osoittaa, että Ismo on tiennyt tarkkaan, ettei kyseessä tule olemaan vähäinen imagokolhu vl-liikkeelle, vaan koko liike tullaan leimaamaan vl-pedofiilien vuoksi.

      • vl-uskovainen

        "Päinvastoin, vaikutelma on, että on ollut kiire saada julkinen kohu. Pedofiliakatastrofi-sanan käyttö osoittaa, että Ismo on tiennyt tarkkaan, ettei kyseessä tule olemaan vähäinen imagokolhu vl-liikkeelle, vaan koko liike tullaan leimaamaan vl-pedofiilien vuoksi."

        Höpö höpö. Jokainen terveellä oikeustajulla varustettu ymmärtää, että jos uskonnollisesta yhteisöstä paljastuu pedofiliaa, syntyy valtava kohu. Se on itsestään selvää.


      • itsestään selvää
        vl-uskovainen kirjoitti:

        "Päinvastoin, vaikutelma on, että on ollut kiire saada julkinen kohu. Pedofiliakatastrofi-sanan käyttö osoittaa, että Ismo on tiennyt tarkkaan, ettei kyseessä tule olemaan vähäinen imagokolhu vl-liikkeelle, vaan koko liike tullaan leimaamaan vl-pedofiilien vuoksi."

        Höpö höpö. Jokainen terveellä oikeustajulla varustettu ymmärtää, että jos uskonnollisesta yhteisöstä paljastuu pedofiliaa, syntyy valtava kohu. Se on itsestään selvää.

        "Jokainen terveellä oikeustajulla varustettu ymmärtää, että jos uskonnollisesta yhteisöstä paljastuu pedofiliaa, syntyy valtava kohu. Se on itsestään selvää."

        Valtava kohu on itsestään selvää, samoin se, että yhteisön opetuksiin sitoutuneet eivät yleensä halua uskonyhteisöään julkisuuteen negatiivisessa valossa.

        Ismo Korteniemi on kirjoittanut, että hän pyrki estämään "pahimman miinan" niin, että pf-tapausten tullessa julki vl-liikkeen imago ei kärsisi niin pahoin kuin kävi. Sanojen takana olevan motiivien luotettavuuden arviointi jää lukijan tehtäväksi.

        Johannes Alaranta tunnetaan henkilönä, joka ei edusta vl-uskoa missään vl:ille keskeisessä opinkohdassa:

        "Alarannan mukaan vanhoillislestadiolainen seurakuntaoppi ei perustu Raamattuun, eikä myöskään liikkeen kielteinen näkemys ehkäisyyn. Alaranta on myös kritisoinut sitä, että liike suhtautuu hyväksyvästi tupakointiin mutta ei hyväksy kilpaurheilua. Alaranta on myös kritisoinut hoitokokouksia useaan otteeseen."
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Johannes_Alaranta_(pastori)

        Luulen, että Johannes on toivonut pf-kohun raunioista nousevan vl-liikkeen, jossa SRK:n johtokunnan puheenjohtajana toimii pedofilian liikkeestä pois kitkenyt Johannes Alaranta. Johtokunta laatii kaikkien ylistämän viisaan puheenjohtajansa johdolla uudet opit, joissa on avarampi seurakuntakäistys, salliva kanta ehkäisyyn ja kilpaurheiluun sekä tupakointisynti. Lopuksi Johannes matkustaa Heinolaan, jossa he paiskaavat kättä Melperin kanssa, joka lupaa lopettaa palstaloanheiton tyytyväisenä uuteen seurakuntaoppiin.


      • vl-uskovainen
        itsestään selvää kirjoitti:

        "Jokainen terveellä oikeustajulla varustettu ymmärtää, että jos uskonnollisesta yhteisöstä paljastuu pedofiliaa, syntyy valtava kohu. Se on itsestään selvää."

        Valtava kohu on itsestään selvää, samoin se, että yhteisön opetuksiin sitoutuneet eivät yleensä halua uskonyhteisöään julkisuuteen negatiivisessa valossa.

        Ismo Korteniemi on kirjoittanut, että hän pyrki estämään "pahimman miinan" niin, että pf-tapausten tullessa julki vl-liikkeen imago ei kärsisi niin pahoin kuin kävi. Sanojen takana olevan motiivien luotettavuuden arviointi jää lukijan tehtäväksi.

        Johannes Alaranta tunnetaan henkilönä, joka ei edusta vl-uskoa missään vl:ille keskeisessä opinkohdassa:

        "Alarannan mukaan vanhoillislestadiolainen seurakuntaoppi ei perustu Raamattuun, eikä myöskään liikkeen kielteinen näkemys ehkäisyyn. Alaranta on myös kritisoinut sitä, että liike suhtautuu hyväksyvästi tupakointiin mutta ei hyväksy kilpaurheilua. Alaranta on myös kritisoinut hoitokokouksia useaan otteeseen."
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Johannes_Alaranta_(pastori)

        Luulen, että Johannes on toivonut pf-kohun raunioista nousevan vl-liikkeen, jossa SRK:n johtokunnan puheenjohtajana toimii pedofilian liikkeestä pois kitkenyt Johannes Alaranta. Johtokunta laatii kaikkien ylistämän viisaan puheenjohtajansa johdolla uudet opit, joissa on avarampi seurakuntakäistys, salliva kanta ehkäisyyn ja kilpaurheiluun sekä tupakointisynti. Lopuksi Johannes matkustaa Heinolaan, jossa he paiskaavat kättä Melperin kanssa, joka lupaa lopettaa palstaloanheiton tyytyväisenä uuteen seurakuntaoppiin.

        "Valtava kohu on itsestään selvää, samoin se, että yhteisön opetuksiin sitoutuneet eivät yleensä halua uskonyhteisöään julkisuuteen negatiivisessa valossa."

        Minä olen vl-yhteisön opetuksiin sitoutunut, mutta minua ei haittaa yhtään, jos tämä yhteisö saa osakseen negatiivista julkisuutta, mikäli se rikkoo omia opetuksiaan.

        Minulle on kotona ja seuroissa opetettu, että valehteleminen ja lähimmäisen vahingoittaminen on syntiä. Kun tässä yhteisössä on kuitenkin tapahtunut molempia, on minusta vain ja ainoastaan hyvä asia, että sellainen peli saa osakseen julkista huomiota.

        Minulle esimerkiksi lasten hyvinvointi on sata kertaa tärkeämpi arvo kuin SRK:n ja vl-liikkeen julkisuuskuva. Ja minusta tämän pitäisi olla itsestään selvää jokaiselle uskovaiseksi itseään kutsuvalle.

        Näin on asiat, eskoseni.


      • agentti Pentikäinen
        vl-uskovainen kirjoitti:

        "Valtava kohu on itsestään selvää, samoin se, että yhteisön opetuksiin sitoutuneet eivät yleensä halua uskonyhteisöään julkisuuteen negatiivisessa valossa."

        Minä olen vl-yhteisön opetuksiin sitoutunut, mutta minua ei haittaa yhtään, jos tämä yhteisö saa osakseen negatiivista julkisuutta, mikäli se rikkoo omia opetuksiaan.

        Minulle on kotona ja seuroissa opetettu, että valehteleminen ja lähimmäisen vahingoittaminen on syntiä. Kun tässä yhteisössä on kuitenkin tapahtunut molempia, on minusta vain ja ainoastaan hyvä asia, että sellainen peli saa osakseen julkista huomiota.

        Minulle esimerkiksi lasten hyvinvointi on sata kertaa tärkeämpi arvo kuin SRK:n ja vl-liikkeen julkisuuskuva. Ja minusta tämän pitäisi olla itsestään selvää jokaiselle uskovaiseksi itseään kutsuvalle.

        Näin on asiat, eskoseni.

        "Minä olen vl-yhteisön opetuksiin sitoutunut"

        Heh, tunnustan, että kirjoitin tuon sormet ristissä.


    • kirjeenvaihdon nähny

      Hänninen laittoi tapaamisen ehdoksi, että sanaakaan pf-skandaalista ei puhuta. Hänninen halusi vain "tutustua toiseen uskovaiseen mieheen".

      Hännisen päätoimittajakauden linja oli, että lastensuojelusta ei Päivämiehessä saanut kirjoittaa. Eero Salininkin kirjiotus julkaistiin vasta sitten, kuin Olli Lohi tuli päätoimittajaksi. Hänninen esti Salinin kirjoituksen julkaisemisen päätoimittajan valtuuksilla.

      Jokainen voi arvailla syytä Hännisen käytökseen. Minun ei tarvitse enää arvailla!

      • päättelyn taito

      • lopeta tuollainen
        päättelyn taito kirjoitti:

        Sitten olet joko Ismo Korteniemi tai Johannes Alaranta http://keskustelu.suomi24.fi/node/10679666#comment-0

        Mitä väliä sillä on, kuka hän on?

        Olennaista on se kauhea tosiasia, että näin suuren yhteisön johtajat toimivat noin järkyttävän häikäilemättömästi. Meidän rivi-vl:n velvollisuus on varmistaa, ettei se enää koskaan toistu.


      • yritän muodostaa
        lopeta tuollainen kirjoitti:

        Mitä väliä sillä on, kuka hän on?

        Olennaista on se kauhea tosiasia, että näin suuren yhteisön johtajat toimivat noin järkyttävän häikäilemättömästi. Meidän rivi-vl:n velvollisuus on varmistaa, ettei se enää koskaan toistu.

        Yritän muodostaa kokonaiskuvaa tapahtumista. Ensin julkisuudessa vl-yhteisö häpäistiin mediassa pedofilialla. Syyksi on esitetty, että tutkimatta olleita hyväksikäyttörikoksia ei saatu muuten tutkintaan. Syy voi kuitenkin olla myös halu häpäistä vl-yhteisö sitä kohtaan tunnettujen kaunojen vuoksi. Molempia motiiveja voi olla ollut sekoittuneena.

        Olen melko vakuuttunut, että Johannes Alaranta on kirjoittanut tällä palstalla vuosia, kenties koko palstan olemassaolon ajan.


      • älä viitsi
        yritän muodostaa kirjoitti:

        Yritän muodostaa kokonaiskuvaa tapahtumista. Ensin julkisuudessa vl-yhteisö häpäistiin mediassa pedofilialla. Syyksi on esitetty, että tutkimatta olleita hyväksikäyttörikoksia ei saatu muuten tutkintaan. Syy voi kuitenkin olla myös halu häpäistä vl-yhteisö sitä kohtaan tunnettujen kaunojen vuoksi. Molempia motiiveja voi olla ollut sekoittuneena.

        Olen melko vakuuttunut, että Johannes Alaranta on kirjoittanut tällä palstalla vuosia, kenties koko palstan olemassaolon ajan.

        Jos asia, josta ihminen puhuu, on oikea, se on oikea, vaikka hänellä olisi kuinka väärät motiivit. Meneekö kaaliin?

        Pedofilian vastustaminen on oikea ja tarpeellinen asia eikä asian esille nostajan väärä henki, sieluntila, asenne tai motiivi sitä muuksi muuta. Sieluntilojen, asenteiden, henkien ym. arvaileminen on turhaa ja typerää ja siirtää vain huomion pois itse asiasta.


      • samaakin mieltä
        älä viitsi kirjoitti:

        Jos asia, josta ihminen puhuu, on oikea, se on oikea, vaikka hänellä olisi kuinka väärät motiivit. Meneekö kaaliin?

        Pedofilian vastustaminen on oikea ja tarpeellinen asia eikä asian esille nostajan väärä henki, sieluntila, asenne tai motiivi sitä muuksi muuta. Sieluntilojen, asenteiden, henkien ym. arvaileminen on turhaa ja typerää ja siirtää vain huomion pois itse asiasta.

        "Pedofilian vastustaminen on oikea ja tarpeellinen asia eikä asian esille nostajan väärä henki, sieluntila, asenne tai motiivi sitä muuksi muuta."

        Pedofilian vastustaminen on kieltämättä oikea ja tarpeellinen asia. Arvailen ja päättelen motiivejakin. Vapaan maan vapaata kansalaista et voi mielipahaksesi estää tekemästä sitä.


      • älä viitsi
        samaakin mieltä kirjoitti:

        "Pedofilian vastustaminen on oikea ja tarpeellinen asia eikä asian esille nostajan väärä henki, sieluntila, asenne tai motiivi sitä muuksi muuta."

        Pedofilian vastustaminen on kieltämättä oikea ja tarpeellinen asia. Arvailen ja päättelen motiivejakin. Vapaan maan vapaata kansalaista et voi mielipahaksesi estää tekemästä sitä.

        En voi estää, mutta niin tehdessäsi teet mielestäni väärin. Käännät huomion pääasiasta sivuraiteille, ja teet näin vahinkoa pääasialle. Pääasia sattuu olemaan vieläpä niin tärkeä kuin lasten ja nuorten hyvinvointi. Menettelet moraalittomasti.


      • joka leikkiin ryhtyy
        päättelyn taito kirjoitti:

        Sitten olet joko Ismo Korteniemi tai Johannes Alaranta http://keskustelu.suomi24.fi/node/10679666#comment-0

        Jos kerran nimien arvailulinjalle lähdetään, uskon, että tämän avauksen takana on eräs EO alias Ekqvist. Samoin monien muidenkin rähinäkirjoitusten takana tällä palstalla.

        Että silleen.


      • kunnia väärälle
        joka leikkiin ryhtyy kirjoitti:

        Jos kerran nimien arvailulinjalle lähdetään, uskon, että tämän avauksen takana on eräs EO alias Ekqvist. Samoin monien muidenkin rähinäkirjoitusten takana tällä palstalla.

        Että silleen.

        Tämän palstan rähinäkirjoituksista en tiedä, mutta ainakaan avauksen tekijä ei ole "eräs EO alias Ekqvist". Avauksessa lainatusta räyhäkkäästä nimimerkistä "valheen pesä" en tiedä.


      • hyvinvoinnista huoli
        älä viitsi kirjoitti:

        En voi estää, mutta niin tehdessäsi teet mielestäni väärin. Käännät huomion pääasiasta sivuraiteille, ja teet näin vahinkoa pääasialle. Pääasia sattuu olemaan vieläpä niin tärkeä kuin lasten ja nuorten hyvinvointi. Menettelet moraalittomasti.

        Kannan vl-lasten ja -nuorten hyvinvoinnista huolta laajasti. Monilla vl:illa on kokemusta koulukiusattuna olemisesta. Vl-liikkeen pedofilialeima on antanut vl-lasten koulukiusaajille uuden aseen käyttöön.


      • älä viitsi
        hyvinvoinnista huoli kirjoitti:

        Kannan vl-lasten ja -nuorten hyvinvoinnista huolta laajasti. Monilla vl:illa on kokemusta koulukiusattuna olemisesta. Vl-liikkeen pedofilialeima on antanut vl-lasten koulukiusaajille uuden aseen käyttöön.

        Koulukiusaamista EHKÄISEMME parhaiten olemalla rehellisiä ja avoimia sekä ottamalla vastuumme yhteisöllisistä virheistämme.

        Koulukiusaamista EDISTÄMME parhaiten sairailla ajattelu- ja toimintatavoilla: Leimaamalla ongelmien esille ottajat eriseuraisiksi ja huolehtimalla enemmän yhteisön maineesta kuin särjetyistä yksilöistä.

        Kun jälkimmäisellä tavalla toimimmme, ei tarvitse ihmetellä, jos koko yhteisömme leimautuu sairaaksi lahkoksi ja lapsemme ja nuoremme joutuvat kiusatuiksi.


    • tällainen löytyy:

      "eräs vaan 30.5.2012 20:39

      On tämä jännää, median pitää Hemestin mielestä pyytää anteeksi siitä, että on kirjoittanut totuuksia. SRK:n ei kuitenkaan tarvitse Hemestin mielestä pyytää anteeksi sitä, että on opettanut lainvastaista rippioppia, on vaiennut tiedossaan olevasta vakavasta ongelmasta siitäkin huolimatta, että sitä yritettiin asiasta useammankin henkilön taholta varoittaa, ei ole ajoissa ottanut asiaa käsittelyyn ja ohjeistanut puhujiaan ja luottamushenkilöitään, lasten kanssa työskentelevistä puhumattakaan ja näin mahdollistanut vakavien rikosten salailun. Ehei, totuuden kertominen on asia, mitä pitäisi Hemestin mielestä pyytää anteeksi, valehtelu ja totuuden tietentahtoinen salaaminen ei.

      Aloittajalle sanoisin, että olen pahoillani nuortesi puolesta. Media ei minusta kuitenkaan ole oikea syntipukki, sillä julkinen media on pääosin pysynyt vain totuudessa ja käsitellyt asiaa hyvin maltillisesti. Ongelma sen sijaan on se, mitä mediaa lukevat ajattelevat, miten jotkut yleistävät ongelmat kaikkia liikkeeseen kuuluvia koskeviksi.

      Toisaalta sormea voisi ehkä osoittaa sinne SRK:n johdonkin puoleen. Jo vuonna 2009 on Ismo Korteniemi ollut yhteydessä paitsi Olavi Voittoseen, myöskin Tuomas Hänniseen pedofiliaongelman tiimoilta. Jo tuolloin, vuonna 2009 hän jo ennusti mitä tulee tapahtumaan, jollei SRK lukuisista kehotuksista huolimatta tartu asiaan ajoissa. Jo tuolloin, vuonna 2009, hän oli yrittänyt herättää SRK:n johdon huomion ongelmasta 1,5 vuoden ajan, turhaan. Näin hän kirjoitti syyskussa 2009 päivätyssä sähköpostissaan Olavi Voittoselle:

      >>Olemme puolentoista vuoden ajan yrittäneet puhua teille SRK:n johdolle, että tämä miina olisi purettava ennen kuin se laukeaa silmille. Jos SRK olisi ohjeistanut leirityöntekijät ja puhujat, pitänyt aiheesta puhujainkokouksen ja antanut aiheesta julkilausuman sekä kirjoittanut aiheesta suorasanaisesti kristillisyyden lehtiin, niin pahin terä tulevilta median uutisoinneilta olisi katkaistu. Mutta mitään tällaista te ja Hautamäki ette halunneet (teidän mielenkiinto on keskittynyt vain meidän sieluntilaamme, ja näin olette kääntäneet keskustelun vikasuuntaan, mikä on järkyttävää vastuuttomuutta). _Nyt pedofiliamiina on räjähtämässä koko vanhoillislestadiolaisen kristillisyytemme silmille ja viattomat ihmiset joutuvat kärsimään siitä kun koko liikkeemme leimataan ja ryvetetään_. Lapsimyönteisenä ja perhekeskeisenä mielellään profiloitunut kristillisyytemme profiloituu lastensuojelurikollisten turvapaikkana. Vl-herätysliikkeemme on siis matkalla kohti katastrofia teidän johdollanne. Toivottavasti te kannatte vastuun valitsemastanne linjasta.>>

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10680029

      Näyttää siltä, että kävi juuri kuten Korteniemi ennustikin; viattomat ihmiset joutuvat kärsimään siksi, että SRK ei ottanut kuuleviin korviinsa niitä lukuisia varoituksia, joita ongelmasta sai jo vuosikausia sitten."

      • ja tällainen:

        "Näin myös 31.10.2012 15:33

        Joe ennen Hurtigia v. 2009 Ismo Korteniemi lähetti O.V.lle sähköpostin, jossa oli mm. seuraavaa:

        "Nämä tilastotiedot ovat Suomen oikeusviranomaisilla, eivätkä ne ole heille mitään uutta. Antoihan vankilapsykiatri Hannu Lauerma vakavan varoituksen jo tammikuussa 2008. Tiedän myös sen, että eräs Helsingin Sanomien toimittaja on halukas julkaisemaan aiheesta artikkelin, mutta Johanna Hurtig on saanut estettyä sen ainakin toistaiseksi vedoten viattomien uhrien oikeusturvaan. Sytytyslanka on siis palamassa. Olemme puolentoista vuoden ajan yrittäneet puhua teille SRK:n johdolle, että tämä miina olisi purettava ennen kuin se laukeaa silmille. Jos SRK olisi ohjeistanut leirityöntekijät ja puhujat, pitänyt aiheesta puhujainkokouksen ja antanut aiheesta julkilausuman sekä kirjoittanut aiheesta suorasanaisesti kristillisyyden lehtiin, niin pahin terä tulevilta median uutisoinneilta olisi katkaistu. Mutta mitään tällaista te ja Hautamäki ette halunneet (teidän mielenkiinto on keskittynyt vain meidän sieluntilaamme, ja näin olette kääntäneet keskustelun vikasuuntaan, mikä on järkyttävää vastuuttomuutta). Nyt pedofiliamiina on räjähtämässä koko vanhoillislestadiolaisen kristillisyytemme silmille ja viattomat ihmiset joutuvat kärsimään siitä kun koko liikkeemme leimataan ja ryvetetään. Lapsimyönteisenä ja perhekeskeisenä mielellään profiloitunut kristillisyytemme profiloituu lastensuojelurikollisten turvapaikkana. Vl-herätysliikkeemme on siis matkalla kohti katastrofia teidän johdollanne. Toivottavasti te kannatte vastuun valitsemastanne linjasta. Peli on joka tapauksessa menetetty ja mitään ei ole enää tehtävissä! Minä kirjoitan tämän kirjeeni vain sen vuoksi, jotta voin todistaa aikanaan jälkipolville että kaikkemme yritimme, mutta meitä ei kuunneltu, siksi katastrofin jäljet olivat niin pahat."

        Lestadiolaisena tuntuu pahalta, että meillä on tällaiset johtohenkilöt. Toivottavasti nyt edes osaavat hävetä."


      • vl-uskovainen
        ja tällainen: kirjoitti:

        "Näin myös 31.10.2012 15:33

        Joe ennen Hurtigia v. 2009 Ismo Korteniemi lähetti O.V.lle sähköpostin, jossa oli mm. seuraavaa:

        "Nämä tilastotiedot ovat Suomen oikeusviranomaisilla, eivätkä ne ole heille mitään uutta. Antoihan vankilapsykiatri Hannu Lauerma vakavan varoituksen jo tammikuussa 2008. Tiedän myös sen, että eräs Helsingin Sanomien toimittaja on halukas julkaisemaan aiheesta artikkelin, mutta Johanna Hurtig on saanut estettyä sen ainakin toistaiseksi vedoten viattomien uhrien oikeusturvaan. Sytytyslanka on siis palamassa. Olemme puolentoista vuoden ajan yrittäneet puhua teille SRK:n johdolle, että tämä miina olisi purettava ennen kuin se laukeaa silmille. Jos SRK olisi ohjeistanut leirityöntekijät ja puhujat, pitänyt aiheesta puhujainkokouksen ja antanut aiheesta julkilausuman sekä kirjoittanut aiheesta suorasanaisesti kristillisyyden lehtiin, niin pahin terä tulevilta median uutisoinneilta olisi katkaistu. Mutta mitään tällaista te ja Hautamäki ette halunneet (teidän mielenkiinto on keskittynyt vain meidän sieluntilaamme, ja näin olette kääntäneet keskustelun vikasuuntaan, mikä on järkyttävää vastuuttomuutta). Nyt pedofiliamiina on räjähtämässä koko vanhoillislestadiolaisen kristillisyytemme silmille ja viattomat ihmiset joutuvat kärsimään siitä kun koko liikkeemme leimataan ja ryvetetään. Lapsimyönteisenä ja perhekeskeisenä mielellään profiloitunut kristillisyytemme profiloituu lastensuojelurikollisten turvapaikkana. Vl-herätysliikkeemme on siis matkalla kohti katastrofia teidän johdollanne. Toivottavasti te kannatte vastuun valitsemastanne linjasta. Peli on joka tapauksessa menetetty ja mitään ei ole enää tehtävissä! Minä kirjoitan tämän kirjeeni vain sen vuoksi, jotta voin todistaa aikanaan jälkipolville että kaikkemme yritimme, mutta meitä ei kuunneltu, siksi katastrofin jäljet olivat niin pahat."

        Lestadiolaisena tuntuu pahalta, että meillä on tällaiset johtohenkilöt. Toivottavasti nyt edes osaavat hävetä."

        Näyttää selvältä, että Ismo Korteniemi on tehnyt hartiavoimin työtä vl-yhteisön pelastamiseksi, mutta SRK-pamput estivät sen.


      • samoin
        vl-uskovainen kirjoitti:

        Näyttää selvältä, että Ismo Korteniemi on tehnyt hartiavoimin työtä vl-yhteisön pelastamiseksi, mutta SRK-pamput estivät sen.

        Jo kesällä 2007 ilmoitettiin Voittosen pedofiilia salailusta rikospoliisille, aikaa olisi ollut runsaasti hoitaa asia niin kuin olisi pitänyt.


      • kiitollinen
        ja tällainen: kirjoitti:

        "Näin myös 31.10.2012 15:33

        Joe ennen Hurtigia v. 2009 Ismo Korteniemi lähetti O.V.lle sähköpostin, jossa oli mm. seuraavaa:

        "Nämä tilastotiedot ovat Suomen oikeusviranomaisilla, eivätkä ne ole heille mitään uutta. Antoihan vankilapsykiatri Hannu Lauerma vakavan varoituksen jo tammikuussa 2008. Tiedän myös sen, että eräs Helsingin Sanomien toimittaja on halukas julkaisemaan aiheesta artikkelin, mutta Johanna Hurtig on saanut estettyä sen ainakin toistaiseksi vedoten viattomien uhrien oikeusturvaan. Sytytyslanka on siis palamassa. Olemme puolentoista vuoden ajan yrittäneet puhua teille SRK:n johdolle, että tämä miina olisi purettava ennen kuin se laukeaa silmille. Jos SRK olisi ohjeistanut leirityöntekijät ja puhujat, pitänyt aiheesta puhujainkokouksen ja antanut aiheesta julkilausuman sekä kirjoittanut aiheesta suorasanaisesti kristillisyyden lehtiin, niin pahin terä tulevilta median uutisoinneilta olisi katkaistu. Mutta mitään tällaista te ja Hautamäki ette halunneet (teidän mielenkiinto on keskittynyt vain meidän sieluntilaamme, ja näin olette kääntäneet keskustelun vikasuuntaan, mikä on järkyttävää vastuuttomuutta). Nyt pedofiliamiina on räjähtämässä koko vanhoillislestadiolaisen kristillisyytemme silmille ja viattomat ihmiset joutuvat kärsimään siitä kun koko liikkeemme leimataan ja ryvetetään. Lapsimyönteisenä ja perhekeskeisenä mielellään profiloitunut kristillisyytemme profiloituu lastensuojelurikollisten turvapaikkana. Vl-herätysliikkeemme on siis matkalla kohti katastrofia teidän johdollanne. Toivottavasti te kannatte vastuun valitsemastanne linjasta. Peli on joka tapauksessa menetetty ja mitään ei ole enää tehtävissä! Minä kirjoitan tämän kirjeeni vain sen vuoksi, jotta voin todistaa aikanaan jälkipolville että kaikkemme yritimme, mutta meitä ei kuunneltu, siksi katastrofin jäljet olivat niin pahat."

        Lestadiolaisena tuntuu pahalta, että meillä on tällaiset johtohenkilöt. Toivottavasti nyt edes osaavat hävetä."

        Hatunnosto Ismo Korteniemelle!


      • sopii kuvaan
        ja tällainen: kirjoitti:

        "Näin myös 31.10.2012 15:33

        Joe ennen Hurtigia v. 2009 Ismo Korteniemi lähetti O.V.lle sähköpostin, jossa oli mm. seuraavaa:

        "Nämä tilastotiedot ovat Suomen oikeusviranomaisilla, eivätkä ne ole heille mitään uutta. Antoihan vankilapsykiatri Hannu Lauerma vakavan varoituksen jo tammikuussa 2008. Tiedän myös sen, että eräs Helsingin Sanomien toimittaja on halukas julkaisemaan aiheesta artikkelin, mutta Johanna Hurtig on saanut estettyä sen ainakin toistaiseksi vedoten viattomien uhrien oikeusturvaan. Sytytyslanka on siis palamassa. Olemme puolentoista vuoden ajan yrittäneet puhua teille SRK:n johdolle, että tämä miina olisi purettava ennen kuin se laukeaa silmille. Jos SRK olisi ohjeistanut leirityöntekijät ja puhujat, pitänyt aiheesta puhujainkokouksen ja antanut aiheesta julkilausuman sekä kirjoittanut aiheesta suorasanaisesti kristillisyyden lehtiin, niin pahin terä tulevilta median uutisoinneilta olisi katkaistu. Mutta mitään tällaista te ja Hautamäki ette halunneet (teidän mielenkiinto on keskittynyt vain meidän sieluntilaamme, ja näin olette kääntäneet keskustelun vikasuuntaan, mikä on järkyttävää vastuuttomuutta). Nyt pedofiliamiina on räjähtämässä koko vanhoillislestadiolaisen kristillisyytemme silmille ja viattomat ihmiset joutuvat kärsimään siitä kun koko liikkeemme leimataan ja ryvetetään. Lapsimyönteisenä ja perhekeskeisenä mielellään profiloitunut kristillisyytemme profiloituu lastensuojelurikollisten turvapaikkana. Vl-herätysliikkeemme on siis matkalla kohti katastrofia teidän johdollanne. Toivottavasti te kannatte vastuun valitsemastanne linjasta. Peli on joka tapauksessa menetetty ja mitään ei ole enää tehtävissä! Minä kirjoitan tämän kirjeeni vain sen vuoksi, jotta voin todistaa aikanaan jälkipolville että kaikkemme yritimme, mutta meitä ei kuunneltu, siksi katastrofin jäljet olivat niin pahat."

        Lestadiolaisena tuntuu pahalta, että meillä on tällaiset johtohenkilöt. Toivottavasti nyt edes osaavat hävetä."

        Nuo kirjoitukset "lain vastaisesta rippiopista" sopivat Johannes Alarantaan, hän on käsittääkseni tehnyt jopa väitöskirjan aiheesta.


    • lainavaatteissa ovat

      Heh, heh, " on tehnyt hartiavoimin töitä".... niin minkä puolesta ??

      Tuosta yllä olevasta motiivista en ole samaa mieltä, vaan asia on kyllä täysin päinvastoin.
      Lukekaa ja katsokaa näitten remonttihenkisten muita käsityksiä, naispappeus, srk- opin muutosvaatimukset, homo-asian hyväksyminen , ym. ym.
      Tämä pf- asia on ollut paljolti keppihevonen ,jonka varjolla ollaan ajamassa omia päämääriä.

      Kun kerää vaikkapa Johanna Hurtigin eri lausuntoja mediassa, saa siitäkin selvästi käsityksen, kuinka kaiken takana on aivan muita asioita, kuin pf-asia, jolla ratsastetaan.
      Häneltä löytyy väitteinään median sivuilla mm.:
      .-- rinnastus vl:n ja kunniaväkivallan välillä ( kunniamurhat esim. muslimeilla),KALEVA.
      -- omenavarkaus ja pf-asiat ovat vl_liikkeessä samanarvoisia, HS muistaakseni ja K-24
      -- naispappeuden kannattiminen,

      -- naiset ei kelpaa vl-liikkeessä , muuhun kuin kahvinkeittoon, ( täysin valheellinen väite sekin..) -Sunnuntaisuomalainen
      -- ym. ym.

      Lisäksi on tapahtunut, että hänen toimestaan :
      -- suoranainen mässäily median kautta pf- asiassa,
      medialle piispoille annetaan, yksityiskoht.tietoa pf- tutkimuksestaan hänen toimestaan, muttei SRK:lle ( pyynnöistä huolimatta..), että syytetty voisi ottaa kantaa ja jopa puolustautukin , jos on aihetta..

      Että tämmösiä hartiavoimin työtä tekeviä löytyy "vl-yhteisön pelastamiseksi "tästä ko. porukasta.

      • vl-uskovainen

        No, jos srk olisi toiminut pf-asiassa alusta alkaen vastuullisesti, kukaan ei olisi voinut käyttää sitä keppihevosena liberaaleille pyrkimyksille. Toimimalla vastuuttomasti ja järkyttävän typerästi srk itse tarjosi korvaamatonta vetoapua liberaaleille. Tämä on surullinen totuus.

        En muuten luottaisi keskusjärjestömme suoraselkäisyyteen myöskään näissä naispappeus, homo- ym kysymyksissä. Muutaman vuoden takainen pelleily kirkolliskokouksen homorukousäänestyksessä todisti jälleen kerran melko laskelmoivasta linjasta...


      • eimerkkejävetoavusta
        vl-uskovainen kirjoitti:

        No, jos srk olisi toiminut pf-asiassa alusta alkaen vastuullisesti, kukaan ei olisi voinut käyttää sitä keppihevosena liberaaleille pyrkimyksille. Toimimalla vastuuttomasti ja järkyttävän typerästi srk itse tarjosi korvaamatonta vetoapua liberaaleille. Tämä on surullinen totuus.

        En muuten luottaisi keskusjärjestömme suoraselkäisyyteen myöskään näissä naispappeus, homo- ym kysymyksissä. Muutaman vuoden takainen pelleily kirkolliskokouksen homorukousäänestyksessä todisti jälleen kerran melko laskelmoivasta linjasta...

        "jos srk olisi toiminut pf-asiassa alusta alkaen vastuullisesti, kukaan ei olisi voinut käyttää sitä keppihevosena liberaaleille pyrkimyksille. Toimimalla vastuuttomasti ja järkyttävän typerästi srk itse tarjosi korvaamatonta vetoapua liberaaleille. Tämä on surullinen totuus."

        Liberaalit pyrkimykset eivät vaikuta saaneen vetoapua pf-asioista. Uskosta luopumista tapahtui jonkin verran, ilmeisesti osin pf-kohuun liittyen, vaikka yleensä syyksi ilmoitettiinkin jokin muu. Vl-liikkeen sisällä hyväksikäyttäjät nähdään yleisesti taipumukseltaan sairaina ja langenneina yksilöinä tai uskosta osattomina uskovaista näyttelevinä. Hyväksikäyttäjien "suojelijoiden" motiiveja vain arvuutellaan ja nähdään niissä taitamattomuutta. Motiivi on voinut usein olla, ettei ole aidosti uskottu kerrottua hyväksikäyttöä tapahtuneeksi.


      • 8+2

        Voittosen, Hautamäen, Hännisen ja koko muun SRK:n johdon harmiksi Ismo Korteniemi on ollut, ja on edelleen konservatiivinen vl. Mitähän lainavaatteissa olija yrittää seuraavaksi?


      • Onko todisteita?
        8+2 kirjoitti:

        Voittosen, Hautamäen, Hännisen ja koko muun SRK:n johdon harmiksi Ismo Korteniemi on ollut, ja on edelleen konservatiivinen vl. Mitähän lainavaatteissa olija yrittää seuraavaksi?

        "Ismo Korteniemi on ollut, ja on edelleen konservatiivinen vl."

        Onko sinulla todisteita tuosta? Esim. jokin julkinen kirjoitus, josta ilmenee selvästi hänen kantansa vaikkapa Johanneksen esiin nostamiin seurakuntaoppiin, syntyvyyden säännöstelyyn, kilpaurheiluun ja tupakointiin. Uskon väitteesi, jos saan pistää sormet naulanreikiin!


      • Vieskainkvisiittori
        Onko todisteita? kirjoitti:

        "Ismo Korteniemi on ollut, ja on edelleen konservatiivinen vl."

        Onko sinulla todisteita tuosta? Esim. jokin julkinen kirjoitus, josta ilmenee selvästi hänen kantansa vaikkapa Johanneksen esiin nostamiin seurakuntaoppiin, syntyvyyden säännöstelyyn, kilpaurheiluun ja tupakointiin. Uskon väitteesi, jos saan pistää sormet naulanreikiin!

        Niin juuri! me heikkisaaren pesänjakajat julistamme, että tällä hetkellä kaikkia kristittyjä epäillään liberalismista kunnes he konservatiivisuutensa todistavat julkisessa blogikirjoituksessa. Liberaaliepäilty ei ole taivaskelpoinen ennen kuin em. julkinen uskollisuudenosoitus hoitokokousinkvisitiolle on osoitettu.


      • yti6mky7ijk
        eimerkkejävetoavusta kirjoitti:

        "jos srk olisi toiminut pf-asiassa alusta alkaen vastuullisesti, kukaan ei olisi voinut käyttää sitä keppihevosena liberaaleille pyrkimyksille. Toimimalla vastuuttomasti ja järkyttävän typerästi srk itse tarjosi korvaamatonta vetoapua liberaaleille. Tämä on surullinen totuus."

        Liberaalit pyrkimykset eivät vaikuta saaneen vetoapua pf-asioista. Uskosta luopumista tapahtui jonkin verran, ilmeisesti osin pf-kohuun liittyen, vaikka yleensä syyksi ilmoitettiinkin jokin muu. Vl-liikkeen sisällä hyväksikäyttäjät nähdään yleisesti taipumukseltaan sairaina ja langenneina yksilöinä tai uskosta osattomina uskovaista näyttelevinä. Hyväksikäyttäjien "suojelijoiden" motiiveja vain arvuutellaan ja nähdään niissä taitamattomuutta. Motiivi on voinut usein olla, ettei ole aidosti uskottu kerrottua hyväksikäyttöä tapahtuneeksi.

        Oletko samaa mieltä puhujista jotka edelleen jatkavat saarnaamista vaikka tunnolla nämä synnit, lain mukaan vanheneminen ei tarkoita että ne olisi syntinä vanhenneet. Mitä tekee seurakuntanne, uskoo kuin ne puhuisivat Jumalan suulla vaikka itse pi.ru ohjaa heidän kieltään.


      • lapsenmielinen Weli
        Vieskainkvisiittori kirjoitti:

        Niin juuri! me heikkisaaren pesänjakajat julistamme, että tällä hetkellä kaikkia kristittyjä epäillään liberalismista kunnes he konservatiivisuutensa todistavat julkisessa blogikirjoituksessa. Liberaaliepäilty ei ole taivaskelpoinen ennen kuin em. julkinen uskollisuudenosoitus hoitokokousinkvisitiolle on osoitettu.

        Tuo on kyllä vaikea yhtälö, kun toisaalta blogien kirjoittelemin ilman SRK:n työvaliokunnan lupaa on saarnattu synniksi monissa erehtymättömissä seurapuheissa.

        Mikä nyt neuvoksi?


      • 17+8
        Onko todisteita? kirjoitti:

        "Ismo Korteniemi on ollut, ja on edelleen konservatiivinen vl."

        Onko sinulla todisteita tuosta? Esim. jokin julkinen kirjoitus, josta ilmenee selvästi hänen kantansa vaikkapa Johanneksen esiin nostamiin seurakuntaoppiin, syntyvyyden säännöstelyyn, kilpaurheiluun ja tupakointiin. Uskon väitteesi, jos saan pistää sormet naulanreikiin!

        Tuskin on ainakaan SRK-lestadiolainen, kun vastustaa julkisesti pedofiliaa.


      • tuskinpa on??
        yti6mky7ijk kirjoitti:

        Oletko samaa mieltä puhujista jotka edelleen jatkavat saarnaamista vaikka tunnolla nämä synnit, lain mukaan vanheneminen ei tarkoita että ne olisi syntinä vanhenneet. Mitä tekee seurakuntanne, uskoo kuin ne puhuisivat Jumalan suulla vaikka itse pi.ru ohjaa heidän kieltään.

        Missä päin jatkaa puhujina vaikka on syyllistynyt pf?!?


      • käsittääkseni
        yti6mky7ijk kirjoitti:

        Oletko samaa mieltä puhujista jotka edelleen jatkavat saarnaamista vaikka tunnolla nämä synnit, lain mukaan vanheneminen ei tarkoita että ne olisi syntinä vanhenneet. Mitä tekee seurakuntanne, uskoo kuin ne puhuisivat Jumalan suulla vaikka itse pi.ru ohjaa heidän kieltään.

        SRK:lla on selvä linja, että lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä tuomion saanut vapautetaan puhujan tehtävistä.


      • 19+1
        käsittääkseni kirjoitti:

        SRK:lla on selvä linja, että lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä tuomion saanut vapautetaan puhujan tehtävistä.

        miksi sitten tuomas edelleen saarnaa? Linja on ollut epäselvä myös esim. ranualla ja murrossa.


      • olet kovin rohkea
        19+1 kirjoitti:

        miksi sitten tuomas edelleen saarnaa? Linja on ollut epäselvä myös esim. ranualla ja murrossa.

        Onko Tuomas saanut tuomion lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä? Sellaisesta en ole kuullut enkä lukenut mistään mediasta.


      • hämmästellyt
        yti6mky7ijk kirjoitti:

        Oletko samaa mieltä puhujista jotka edelleen jatkavat saarnaamista vaikka tunnolla nämä synnit, lain mukaan vanheneminen ei tarkoita että ne olisi syntinä vanhenneet. Mitä tekee seurakuntanne, uskoo kuin ne puhuisivat Jumalan suulla vaikka itse pi.ru ohjaa heidän kieltään.

        Itse olen hämmästellyt sitä, että mitä moraalisesti paheksuttavaa on pitää puhujina miehiä, joiden rikos ei ole tiedossa? Hurtig vaikuttaa paheksuvan heidän asemaansa puhujina, mutta ei ole kuitenkaan informoinut asiasta SRK:ta.

        "Hurtigin tutkimuksen mukaan rauhanyhdistyksissä toimii edelleen puhujina miehiä, jotka ovat syyllistyneet lähisuhdeväkivaltaan. Kyseisen rikostaustan omaava ei voi olla rauhanyhdistyksen puhujana, lapsi- ja nuorisotyössä tai muissa vastuullisisa tehtävissä. SRK:n hallinnon tiedossa ei ole, että kyseisiin rikoksiin syyllistyneitä tai tuomittuja olisi edelleen puhujina tai että heitä toimisi jäseninä SRK:n johtokunnassa."
        http://www.kotimaa24.fi/artikkeli/srk-olemme-pahoillamme-etta-uhreja-on-laiminlyoty/

        "Uskonnollinen johto vakuutti torstaina, että SRK:n tietojen mukaan sen puhujina tai johtotehtävissä ei ole enää nykyisin enää ihmisiä, joiden taustassa on tällainen rikos.

        Hurtig ei ole asiasta yhtä varma.

        - Kaikki ei välttämättä ole heidän tiedossaan, koska tässä on paikallisen tason tietoa ja perheiden tietoa."
        http://m.iltalehti.fi/uutiset/2013102617651642_uu.shtml


      • utnujtujty
        olet kovin rohkea kirjoitti:

        Onko Tuomas saanut tuomion lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä? Sellaisesta en ole kuullut enkä lukenut mistään mediasta.

        Eihän tuomiota voi saada jos uhrit on vaiennettu ja rikollista suojelevaa lainvastaista maallikkorippiopetusta on tässä käytetty tekijän suojeluun, teko on tapahtunut vaikka maallinen laki on voimaton. Tässä Srk saivartelee ja edelleen unohtaa uhrit, mietippä sellaista että puhuja nousee pönttöön ja hyväksikäytetty istuu penkissä. Kaikki hyväksikäyttäjät ja niiden salaajat pois puhumasta, tämä tarkoittaa myös Srk:ta. Joka puhuu sellaiset korjaamattomat asiat tunnollaan, on Jumalan pilkkaaja eikä sovi saarnaajaksi. Ei pitäisi olla mitään epäselvää, puhujia on hyllytetty jopa Srk:ta vastaan nousemisesta tässä asiassa, ei heitäkään ole oikeudessa tuomittu, heillä ei kuitenkaan ole pedofiilitaustaa vaan on puolustaneet uhreja, onko se suurempi rikos.


      • asiallisiakysymyksiä
        utnujtujty kirjoitti:

        Eihän tuomiota voi saada jos uhrit on vaiennettu ja rikollista suojelevaa lainvastaista maallikkorippiopetusta on tässä käytetty tekijän suojeluun, teko on tapahtunut vaikka maallinen laki on voimaton. Tässä Srk saivartelee ja edelleen unohtaa uhrit, mietippä sellaista että puhuja nousee pönttöön ja hyväksikäytetty istuu penkissä. Kaikki hyväksikäyttäjät ja niiden salaajat pois puhumasta, tämä tarkoittaa myös Srk:ta. Joka puhuu sellaiset korjaamattomat asiat tunnollaan, on Jumalan pilkkaaja eikä sovi saarnaajaksi. Ei pitäisi olla mitään epäselvää, puhujia on hyllytetty jopa Srk:ta vastaan nousemisesta tässä asiassa, ei heitäkään ole oikeudessa tuomittu, heillä ei kuitenkaan ole pedofiilitaustaa vaan on puolustaneet uhreja, onko se suurempi rikos.

        Kirjoitin: "käsittääkseni 24.4.2014 09:10 SRK:lla on selvä linja, että lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä tuomion saanut vapautetaan puhujan tehtävistä."

        Sinä vastasit: "19 1 24.4.2014 09:23 miksi sitten tuomas edelleen saarnaa? Linja on ollut epäselvä myös esim. ranualla ja murrossa."

        Tuosta saa käsityksen, että syytät Tuomasta lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Tästä seuraa joukko kysymyksiä.

        1. Onko Tuomas saanut tuomion lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä?
        2. Onko sinulla näyttöä, että Tuomas on syyllistynyt lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön?
        3. Onko Tuomas käsityksesi mukaan syyllistynyt lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön?
        4. Jos vastauksesi kohtiin 1 ja 2 on ei, mutta vastauksesi kohtaan 3 kyllä, niin mihin käsityksesi perustuu?

        Älä kirjoita nyt "lastenpuolustajien" "vaientamisesta" tai uhrien vaientamisesta. Annoit ymmärtää, että Tuomas olisi syyllistynyt lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön, joten saat myös luvan vastata sinulle esitettyihin asiallisiin kysymyksiin.


      • saarnakielloista
        utnujtujty kirjoitti:

        Eihän tuomiota voi saada jos uhrit on vaiennettu ja rikollista suojelevaa lainvastaista maallikkorippiopetusta on tässä käytetty tekijän suojeluun, teko on tapahtunut vaikka maallinen laki on voimaton. Tässä Srk saivartelee ja edelleen unohtaa uhrit, mietippä sellaista että puhuja nousee pönttöön ja hyväksikäytetty istuu penkissä. Kaikki hyväksikäyttäjät ja niiden salaajat pois puhumasta, tämä tarkoittaa myös Srk:ta. Joka puhuu sellaiset korjaamattomat asiat tunnollaan, on Jumalan pilkkaaja eikä sovi saarnaajaksi. Ei pitäisi olla mitään epäselvää, puhujia on hyllytetty jopa Srk:ta vastaan nousemisesta tässä asiassa, ei heitäkään ole oikeudessa tuomittu, heillä ei kuitenkaan ole pedofiilitaustaa vaan on puolustaneet uhreja, onko se suurempi rikos.

        Mielestäni lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön syyllistynyt ei tietenkään missään tapauksessa saa toimia puhujana, jos asiasta on varmaa tietoa. "Seurakunnan kaitsijan tulee olla MOITTEETON" (1. Tim. 3:2). Rikostuomio lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä on nykyisillä tiedoilla hyväksikäytön vaikutuksista lapseen sellainen tahra, jonka tulee johtaa elinikäiseen saarnakieltoon.

        Rikosepäily asiassa on sellainen potentiaalinen tahra, että sen tulisi johtaa väliaikaiseen pidättämiseen puhujantehtävistä, kunnes asia on rikosoikeudellisesti loppuunkäsitelty. Pelkkä tutkintapyyntö ei ole mielestäni riittävä, vaan rikostutkinnan käynnistäminen. Mikäli oikeus vapauttaa epäillyn ja syytteiden kaatuminen saa lain voiman, käsitykseni mukaan ei ole olemassa esteitä puhujana toimimiselle. Muuten ollaan tilanteessa, jossa samaa asiaa käsitellään kahteen kertaan: ensin maallisessa oikeudessa ja sitten vielä toisen kerran seurakunnassa. Mikäli maalinen oikeus hylkää syytteet ja seurakunta samaan aikaan katsoisi (yleensä selvästi vähäisemmin käytettävissä olevin tiedoin) henkilön syylliseksi, tilanne olisi oikeudellisesti ristiriitainen.

        Jos rikos on rikosoikeudellisesti vanhentunut ja tekijä myöntää teon, on puhujan tehtävistä pidättäminen perusteltua, vaikka rikostuomiota ei tulekaan.

        Hyväksikäyttäjien suojelukysymykset ovat huomattavasti monimutkaisempia. Pitäisi ensin tietää, miten on suojeltu ja onko ylipäätään suojeltu. Usein kyse lienee siitä, että hyväksikäytetyn tarinaa ei ole uskottu. Hänen on ajateltu olevan psyykkisesti järkkynyt, jonka mieli kehittelee tarinoita. Se on helpoimpia tapoja ohittaa tai torjua asia, jota ei usko todeksi ja varsinkaan jota ei halua uskoa todeksi.

        Samalla on muistettava, että vaikka pedofilia ällöttää seksuaalisuudeltaan normaaleja, tiedot sen vahingollisuudesta lapsen kehitykseen ovat historiallisessa mittakaavassa melko tuoreita. Käsitykseni mukaan lapsen seksuaalisen hyväksikäytön ja henkisten vaurioiden yhteys on todettu vasta viime vuosikymmeninä tutkimuksissa. Sitä ennen "namusetiä" on pidetty vähän höperöinä miehinä, toisaalta hyväksikäyttäjiä kastroitiin Suomessa 1950-luvulle asti. Vl-liikkeen pf-keskustelua on käyty vuosia, yleisempi keskustelu pedofiliasta on jäänyt kokonaan käymättä.


      • helpottava tekijä
        lapsenmielinen Weli kirjoitti:

        Tuo on kyllä vaikea yhtälö, kun toisaalta blogien kirjoittelemin ilman SRK:n työvaliokunnan lupaa on saarnattu synniksi monissa erehtymättömissä seurapuheissa.

        Mikä nyt neuvoksi?

        Asiaa helpottaa se, että jos löytyy rohkeutta arvostella julkisesti SRK:ta, löytyy varmaan rohkeutta olla maan suolana myös asioissa, joista suuri yleisö on eri mieltä.


    • nbvcf

      On niitä suojattuja ilmeisesti vielä useita vaikka "pikku Maijan" tapaus etenkin polisien toimettomuudesta huolimatta puhuttaa:

      Tällaisilla suojattujen rikollisten määrillä luhkivat:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/9817522#comment-57826957
      "teuta
      22.4.2011 22:35
      Ok !se on sillälailla että Es/Lestois on 2tiedossa joista toinen on sen verran vanha että on jo kerinnyt tuomionsa kärsinyt .
      sitten salassa n.7-13,
      VL:n on n.100 joista 30 käsitellään , salassa n.100-400.
      En tiedä mitä varten pitäisi vielä muuta tietää. "

      ---

      Lainattua tekstiä:
      "Lars Leevi Lestadio oli ruotsalaisen luterilaisen kirkon lähettämä saarnamies joka pakkokäänsi "pakanalliset suomalaiset sivistykseen ja kristinuskoon". Sen opin tulos ja summa näkyy tänään kun satoja, mahdollisesti tuhansia lapsia on raiskattu henkisesti ja/tai ruumiillisesti. Lasten raiskaaminen ruumiillisesti ja/tai henkisesti ei ole koskaan ollut eikä ole suomalaista kansanperinnettä. Moni on tehnyt ruumiillisen ja/tai psyykkisen väkivallan jälkeen itsemurhan, eli, kyseessä ei ole itsemurha vaan psyykkisen trauman joka johti itsemurhaan on aiheuttanut uhrin pahoinpitelijä. Puhumme siis lapsi/ihmisvihasta ja joukkomurhasta. " (IL)'

    • Vanhoillinen vl

      Jos kysytään että ketkä häpäisivät meidän kristillisyytemme, niin vastaan:

      -Olavi Salaaja-Voittonen

      -Tuomas Sensuri-Hänninen

      -Olavi Korkiakoski (Maijan tarinassa tarkoitettu Kokkolan seudun Rauhanyhdistyksen silloinen puheenjohtaja) ja muut Kokkolan silloiset puhujat.

      -Olli Sensuri-Lohi

      -Seppo Harha-Lohi

      -Aarno Hurmahenki-Haho

      • Vanhoillinen vl

        Sitten vielä:

        -Juha Mykkä-Kaarivaara


    • otan osaa

      Tässä ketjussakin näitä kivenheittäjiä esittäytyy palstalla.
      Joku väittää Hännistä pedofiiliksi ( tosi rohkea väite, vois haastaa oikeuteen halutessaan..), kuka mitäkin.
      Ehkä jonkilainen tyyppiesimerkki palstan tasosta on tämä yllä oleva : " vanhoillinen vl" nikin suoltamat viestit.
      Hupainen on nikkiään myöten, pitäisköhän jonkun uskoa hänet peräti vl- uskovaiseksi , heh !
      Samantien olisi voinut laittaa nikikseen vl- puhuja, oisi ollut vielä raflaavampi ja "uskottavampi".
      Paradoksia asiassa on , että nämä kivittäjät syyttää nimeltä milloin ketäkin ja ja ei huomaa, miten törkeesti itse käyttäytyvät.
      Osa heistä luulottelee ainakin muille olevansa jonkin sortin uskovainenkin ?

      Uudestaan ja uudestaan herää kysymys mielessäni näiden ao. kohdalla, miten katkera ja kaunainen onkaan tällaisen ihmisen sisin, kun moista pitää päivästä toiseen julkisuuteen oksentaa.

      • kittilän mummu vaan

        ai hännistäkö tuomas tarkoittaa? enpä oikein usko, onhan niitä tuomaksia niin palion. mielenkiintoista kuitenki lukia näitä kirjoksia. riieltiin sitä meki ennen uuen heräyksen aikaan


      • uskovainen vl

        Lue ylempää löytyvät Ismo Korteniemen kirjeet srk:n johdolle.

        Uudestaan ja uudestaan ihmettelen, millainen mahtaa olla sellaisen ihmisen sisin, joka jatkuvasti jaksaa kyseenalaistaa kristillisyytemme lasten ja nuorten parasta ajattelevien ihmisten uskoa.

        Aivan hyvin voi olla sydämen uskovainen, vieläpä konservatiivi, ja samalla kritisoida srk:n johdon järkyttävän vastuutonta ja häikäilemätöntä toimintaa.


    • Anonyymi

      Vittu mitä paskaa, blaa blaaa blaaaaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6293
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4036
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2446
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1970
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1433
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe